Vejrtrækning - En kort opsummering

Skrevet 09-01-2009 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Vejrtrækning - En kort opsummering

Det siges, at ”åndedræt er liv” og det passer i den grad. Vigtigheden af at trække vejret korrekt for et godt helbred, kan ses alene på den kendsgerning, at hvis vi ikke trækker vejret i nogle få minutter, så dør vi simpelthen.


Du trækker ikke blot vejret for at overleve. Dit liv er også afhængig af, hvordan du trækker vejret – samt af kvaliteten på den luft, du indånder.

At trække vejret naturligt er en gratis måde at fylde kroppen med sundhed og vitalitet. For børn og dyr er det at trække vejret en helt naturlig ting. Hvis du betragter et barn, der trækker vejret, så læg mærke til hvordan barnets mave bevæger sig i takt med det dybe åndedræt.

Når vi bliver ældre, lærer vi ”at trække maven ind og skyde brystet frem” for at komme til at se så slanke ud som muligt. Dette resulterer ofte i, at voksne mennesker kun trækker vejret ned i brystet, hvilket naturligvis reducerer luftmængden til kroppen og bliver en medvirkende årsag til for tidlig ældning og mange sygdomme.

At vi så ofte også indånder forurenet luft gør jo heller ikke situationen bedre.

Så det er nødvendigt, at vi spørger os selv, om vi trækker vejret på den rigtige måde. Og hvis du ikke trækker vejret korrekt, hvad skal du så gøre for at ændre på dette uheldige mønster?

Det er forholdsvis enkelt. Tænk på, at du har kunnet gøre det rigtigt, da du var barn. Start blot med at trække vejret gennem næsen og pust ud gennem næsen eller munden. Dit åndedræt bør være dybt, langsomt, rytmisk og afslappet, aldrig anstrengt.

Læg en hånd på maven og mærk, om ilten kommer helt ned i mellemgulvet og maven, så der bliver mere plads til luft i lungerne.

Hvis du føler, at du ikke trækker vejret dybt nok, så læg en hånd på din mave og forestil dig, at du fylder en ballon med vand.

Flyt nu langsomt fokus fra brystet til din mave.

Heldigvis kan du hurtigt ændre dårlige åndedrætsvaner til det bedre, men det kræver, at du træner det jævnligt. Træn f.eks. dit åndedræt: Inden du falder i søvn, når du vågner om morgenen, kører i bil eller tog, eller venter i køen i supermarkedet.

En anden god øvelse er at gå ti skridt, mens du for hvert skridt trækker mere og mere luft ind i lungerne. På de næste ti skridt puster du så langsomt luften ud igen. Inden længe vil du igen føle det naturligt, at din mave hører med til din vejrtrækning, og efterhånden vil du trække vejret korrekt det meste af
dagen og ligeledes ubevidst om natten.

Meget snart har du taget et kæmpeskridt mod en sundere og yngre krop. Er det ikke umagen værd?

Denne artikel vil vise dig, hvordan du trækker vejret korrekt
www.alun.dk/Vejrtraekning
 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

André skrev denne kommentar:
09-03-2011 16:33:18

Hey! Dette her er lige hvad jeg har ledt efter!! Jeg har længe fået at vide jeg ikke trækker vejret korrekt, og kan tit blive svimmel osv. Men nu når jeg prøver at trække vejret stille og roligt (Trækker det normalt meget overfaldisk) Så bliver jeg svimmel, og føler det er helt forkert ? Gør jeg noget forkert eller skal min krop bare vænne sig til det ?

Tak


sune holm skrev denne kommentar:
20-06-2011 22:29:26

hej tænkte på om i du kunne hjælpe´mig jeg har i et halvt år nu haft underlig vejrtrænkning jeg føler hele tidn jeg ska trække vejret dybt det ireterne men det underlige er os at når jeg fortager mig nået fks snakker med folk eller nået interasant hvor jeg ik tænker på det så er der ik nået hva kan det være en dårlig vane eller nåer er blevet tjekket i lunger og hjerte men de siger der ik er nået kan i hjælpe tak


Kristian mørk skrev denne kommentar:
08-12-2013 08:17:10

Skal vejret trækkes gennem næsen? Det har jeg meget svært ved jeg kan ligesom ikke rigtig få nok luft ind gennem næsen, er det et problem?

Tak for et fantastisk site

De bedste hilsner
Kristian


Vis alle kommentarer

Miklo skrev denne kommentar:
22-06-2014 11:03:15

Hej

Jeg har også meget svært ved at styre mit vejrtrækning da jeg lider af angst og har et meget ringe vejrtræknings kvalitet, når jeg prøver på at udføre øvelserne så er det som om jeg bliver svimmel og som om at jeg ikke får nok luft, jeg hiver efter vejret som jeg har været ude og løbe eller udført noget hårdt fysisk arbejde, er det noget hjernen skal vænne sig til eller kan der være noget galt, jeg har stort set fået styr på mit angst, men vejrtrækningen kan jeg ikke helt kontrollere endnu, tager det lang tid for hjernen at vænne sig til at lære og trække vejret på den rigtige måde, hvis man ikke har gjort det rigtigt i meget lang tid..?


Mange takker for de gode tips..!


Caspar skrev denne kommentar:
03-09-2014 19:23:08

Det kan man ikke tro på det vele aldrig ske


Otto skrev denne kommentar:
02-10-2016 19:28:54

Jeg lærte på et kursus i krobs-bevisthed bl.a. vejrtrækning
og kan kun anbefale det til alle. For mig er det bare noget jeg gør helt automatisk ligesom man automatisk sætter det ene ben foran det andet når man går.


Kom med din kommentar

Mest læste i Vejrtrækning

 

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser