Behøver du at drikke 2 liter vand om dagen?

Skrevet 02-07-2012 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Behøver du at drikke 2 liter vand om dagen?

Vi har alle fået at vide, at vi skal drikke 2 liter (8 glas) vand om dagen for at ”holde lægen væk”. Men er der noget videnskabeligt bevis for, at vi behøver at drikke så meget vand? Eller er det bare markedsførings-hype igangsat af flaskevands-industrien?


Denne artikel er en kort sammenfatning af en omfattende artikel om vand, som du kan læse her.

Når du har læst dette korte referat, så brug nogle minutter på at læse artiklen ovenfor. Den er virkelig værd at investere tid på.

Vand er selvfølgelig essentielt for din overlevelse. Hver dag mister din krop vand gennem urin og sved.

Væsketabet skal erstattes, for selv om du kan overleve i måneder uden mad, så holder du ikke mere end nogle få dage uden vand.

Hvis du får styr på den optimale balance i tilførslen af væske/vand, har du taget et af de vigtigste og mest kraftfulde trin, du kan, til at få dit helbred under kontrol.

Men hvor meget vand har du behov for at drikke?

Lad os starte med den nemme del. Der er ingen videnskab, der viser, at vi behøver at drikke et bestemt kvantum vand.

Men betyder det, at du ikke behøver at drikke så meget som anbefalet?

Ja og nej. Når alt kommer til alt, handler det om:

Lyt til DIN krop

Vi er alle forskellige og har forskellige behov på forskellige tidspunkter. Dette kaldes biokemisk individualitet.

Men der er nogle simple tricks, du kan anvende for at sikre dig, at du får nok vand. ALLE burde overveje at gøre brug af disse tricks.

Og det er vigtigt at få nok vand, da en tilstand af dehydrering er en af de værste ting, du kan udsætte din krop for.

Hvordan får du nok vand?

1. Drik et stort glas vand, lige når du står op.
Det første jeg gør, når jeg står op om morgenen, er at drikke et stort glas vand. Dette hjælper min krop til at komme af med giftstoffer, som er blevet ophobet, mens jeg har sovet.

2. Vær på forkant
Det næste jeg gør, er at stille et glas vand på mit skrivebord, så jeg kan tage en tår, når jeg får brug for det.

3. Lidt salt, tak
Så kommer jeg lidt Celtic Sea Salt på min mad for at sikre mig, at jeg har den rette mængde elektrolytter i mit blod. Du kan også tilsætte lidt salt til dit vand. Det giver en dejlig smag og vil sikre dig, at dine kropsvæsker ikke bliver fortyndede.

4. Vær forsigtig med koffein
Jeg er heldig/uheldig alt efter, hvordan du vælger at se på det, for jeg kan ikke lide kaffe og har et meget afslappet forhold til te, så det er ikke et problem for mig. Men hvis du indtager meget koffein, skal du være opmærksom på, at det kan dehydrere dig.

Det samme gælder for drikke med et højt indhold af sukker, såsom cola. Vær forsigtig. Sodavand er den rene sukkerbombe, som vil dehydrere dig og få dig til at tage på i vægt.

Mht. light-sodavand så læs venligst denne artikel om aspartam. Ikke en god idé!

5. Mere vand, tak
Hvis jeg træner, drikker jeg vand med Celtic Sea Salt og bruger Vital Whey valle protein efter træning. Da jeg kun træner i maks. 60 minutter, behøver jeg ikke ekstra kulhydrater, men bruger vand og protein for at restituere så hurtigt som muligt.

6. Test dig selv
Den sidste og vigtigste ting jeg gør, er at overvåge min urin. Dit tis bør være lysegult, ikke lugte, og der skal være rigeligt af det.

Og hvis du er tørstig, prøver din krop selvsagt at fortælle dig noget!

Essensen af det hele er, at vi alle er forskellige. Det handler om at lytte til DIN krop og til de signaler, den sender dig.

Kan man drikke for meget vand?

Ja!

Hvis du drikker for meget vand, kan du risikere, at blodets saltindhold daler til et farligt, lavt niveau, hvilket forårsager hyponatremia, en farlig tilstand, hvor dine celler svulmer op pga. for meget vand.

Men de fleste mennesker er imidlertid dehydrerede og kunne drage fordel af at drikke mere vand og især at udskifte sukkersødede drikke som sodavand samt te og kaffe med vand.

Som sagt kan du sikre den rette elektrolyt-balance ved at komme lidt Celtic Sea Salt i maden eller tilsætte det til dit vand.

Konklusion: Behøver vi virkelig drikke 2 liter vand om dagen?

Igen, ja og nej. Jeg ville begynde med at følge rådene ovenfor og drikke 2 liter vand om dagen, hvorefter jeg ville justére mit vandindtag op eller ned alt efter, hvad din krop fortæller dig.

Din krop vil fortælle dig, når det er tid til at genopbygge dit væskelager, for så snart din krop har mistet mellem en og to procent af sin væske, vil din tørst-mekaniske sørge for at give dig besked om, at det er på tide at drikke noget vand.

Hvis du drikker, når du er tørstig, og din urin er lysegul eller endnu lysere, er du formentlig veldækket med væske.

Men i virkeligheden er alt for mange mennesker dehydrerede og ville få glæde af at drikke mere vand hver dag og af at gøre vand til deres fortrukne væskekilde.

Med få ord kan det siges, at du måske slet ikke behøver at “tælle” dit væskeindtag. Lad i stedet din krop guide dig.

Din krop vil fortælle dig, hvornår du skal drikke væske.

Bare tag dig tid til at trække vejret engang imellem, og lyt til, hvad den prøver at fortælle dig.

Og den gode nyhed er, at vandet i Danmark er rent, så du kan drikke det med god samvittighed.

Skål ;-)

P.S.: Hvis du ikke har et glas vand foran dig nu, mens du læser denne artikel, så drikker du formentlig ikke nok vand!


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Hanne Hermann skrev denne kommentar:
03-07-2012 07:18:16

Den mængde vand man bør indtage i døgnet må vel afhænge af køn, højde og vægt. En mand på 190cm og 100kg skal vel indtage mere end en lille kvinde på 158cm og 58 kg


Søren Fokdal skrev denne kommentar:
03-07-2012 08:09:50

Det lyder meget fornuftigt, langt hen ad vejen, men der er et par forhold som ikke er helt rigtige:
a - folk der ikke er vant til at drikke nok vand, føler ikke tørst på samme måde, og er ikke klar over at de er dehydrerede. De tolker typisk kroppens signaler forkert, og tror f.eks. at de er sultne.
b - det er ikke ligegyldigt hvilket vand man drikker. Jo renere vandet er, des mindre har man brug for. Det hænger sammen med at kroppen skal bruge en masse vand til at transportere stofferne i vandet til enten deponering, forarbejdning eller skrot. Man kan prøve at lade sig teste af en kinesiolog på forskellige typer vand, og det er overraskende så stor forskel reaktionen er ved spørgsmålet om den daglige mængde.
c - postevandet i Danmark er ikke rent eller specielt sundt. Det indeholder en masse uorgiske salte, mineraler og metaller, og mange steder også sprøjtegifte, tungmetaller og giftstoffer fra gamle industrier.


Louise skrev denne kommentar:
03-07-2012 08:46:56

Biokemisk individualitet! Hurra! Jeg drikker 3-4 liter vand, 1-2 liter danskvand, 1 liter kaffe og ½ liter cola light og jeg har det skønt! Hvis jeg skulle nøjes med 2 liter vand ville jeg tørre ind....


Vis alle kommentarer

Jan skrev denne kommentar:
03-07-2012 08:55:34

Jeg mener heller ikke man kan stole på sin "tørst følelse".
Når først man føler tørst, ER man reelt i væskeunderskud.
Ud over kaffe og smoothie m.m. drikker jeg yderligere 2 liter vand om dagen.
Drak jeg mindre ville jeg føle mig tørstig.
Er du i tvivl om du er dehydreret så kig på din urin. Den skal være klar og lugtfri og komme ca. hver 3-4 time.


tina skrev denne kommentar:
03-07-2012 10:27:06

for det første så lyder din artikel hovedsageligt som en reklame for visse mærker salt og protein. der ud over vil jeg gerne have svar på om du ud fra det du skriver så mener at mennesker som jeg der ALDRIG føler tørst ikke har brug for at drikke vand??? er det det min krop siger til mig eller skal jeg bruge min fornuft og erkende at "mind over matter" så skal jeg drikke ihvertfald 1½liter rent vand dagligt for at kroppen er i god form??? at sige at mængden af vand ikke er videnskabeligt bevist er lidt grebet ud af luften men korrekt er det at man ikke nødvendigtvist skal drikke 2liter vand om dagen og der er da en del mennesker der drikker ALT FOR MEGET VAND, men det er altså bevist at for at opretholde kroppens væskebalance så skal der x antal ml vand til ift din vægt og højde samt dit aktivitetsniveau og helbredstilstand. De 2 liter du refererer til er et gammelt kostråd og har ikke meget med de moderne vandflaker at gøre. vand på flaske var ikke synderligt udbredt da jeg var barn men budskabet om de 2liter florerede allerede som råd dengang. og jeg vil godt understrege at selvom jeg påtvinger min krop at indtage 1½liter rent vand dagligt gennem flere år føler jeg stadig ikke tørst og kan derfor helt glemme at drikke en hel dag hvis ikke jeg har en reminder på. men man kan lugte i sveden og se i huden når kroppen mangler vand. det er også derfor de der moderne teenagere har mange flere bumser end min generation fordi de drikker mere sodavand end vand


Birgitte skrev denne kommentar:
03-07-2012 10:35:58

Jeg er på linie med Søren i at vandet i Danmark ikke er så rent som de prøver at bilde os ind. Før i tiden drak jeg rigtig meget vand, tissede meget ofte og var alligevel tørstig. Så blev jeg testet hos en kinesiolog og fik at vide, at jeg ikke kunne optage vandet, hvorefter jeg er begyndt at rense det med en filterkande. Det har resulteret i, at jeg drikker mindre, er mindre tørstig, tisser sjældnere og alligevel er jeg vel hydreret. Så jeg kan klart anbefale at rense det danske vand på den ene eller den anden måde. Der er også noget med, at trykket i vandrørene ødelægger vandmolekylernes orden, så det hjælper også at blende vandet eller endnu bedre at optimere det. Værsågod at skylle :-)


Lone Larsen skrev denne kommentar:
03-07-2012 10:52:07

Jeg sender dig lige en pose med kommaer, Tina og en Shift tast :))


tina skrev denne kommentar:
03-07-2012 11:04:43

Kunne du så evt selv komme med en relevant kommentar Lone, eller bruger du udelukkende din tid på at korrekturlæse andres?

Det er fuldstændigt irrelevant for diskusionen, hvorvidt jeg bruger korrekt tegnsætning.

Desuden tror jeg du tog fejl, da du gik ud fra, at det var fordi jeg ikke var istand til korrekt at sætte kommaer og punktummer, i det du fremtrader en kende vægelsindet i forhold til, hvorvidt det er kommaer eller punktummer jeg mangler.

Min Shift-tast fungerer ganske udmærket, tak, men når det nu hverken er en afleveringsopgave eller en doktorafhandling, udelukkende en kommentar i form af en privat holdning til denne artikel, så må jeg stille mig uforstående overfor dine kommentarer på min kommentar, da den ikke har synderlig relevans for selve diskusionen.


Morten Varming skrev denne kommentar:
03-07-2012 12:59:06

God og saglig artikel. Tak for den ... :o)


Lasse skrev denne kommentar:
04-07-2012 15:22:53

Rart at se hvordan individualiteten bliver flettet ind Alun! Vi har jo desværre ofte for vane, at idstikke meget generelle råd og vejledninger, men vi er alle forskellige og i forskellige situationer. Det glemmes desværre tit. I forbindelse med vand og vædskeindtag, ja så afhænger behovet jo af aktivitetsniveauet, af om man er i et varmt, tempereret eller koldt miljø og hvor stor man er rent fysisk. Jeg synes det er rigtig godt, når du slår til lyd for at vi lige standser op og tænker lidt selv. Vender og drejer de generelle formaninger, så de passer til os. Lytter til de generelle råd og debatter, men arbejder lidt for at finde vores egen rolle og placering i det hele bagefter. Det burde vi simpelthen alle gøre, i mange mange flere sammenhænge. Tak for opfordringen!


Henny Pedersen skrev denne kommentar:
04-07-2012 19:42:33

Fin artikel. RAK


Alan skrev denne kommentar:
03-02-2013 17:14:55

Vand molekyler i uorden HAHAHA


Rebecca skrev denne kommentar:
17-05-2013 17:32:37

Louise, det er klart at du har det skønt selvom du drikker så meget. Ser du, koffeinen i kaffen er vandrivende, hvilket ved sige at du skal drikke mere vand når du drikker meget koffein.
(Ved godt jeg er lidt sent ude, men det generede mig) :)


Brian Jensen skrev denne kommentar:
21-07-2013 17:29:55

Dejligt at læse denne artikel, eftersom vi i familien lige har diskuteret hvor mange liter vand hver især har brug for. Overraskende at der ikke er videnskabelig dækning for de famøse 2 liter vand om dagen ?.
vandmanden. :-)


Hansen skrev denne kommentar:
19-12-2013 17:25:59

Skriv helst ikke mere;)


Josh skrev denne kommentar:
16-11-2014 21:05:10

Læste engang at man skulle drikke 1/3 af sin vægt i DL.

Altså vejer du 60 kg drikker du 20 deciliter.


ali skrev denne kommentar:
22-05-2016 20:57:49

fodbold


Kom med din kommentar

Mest læste i Væskebalance

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser