FiveFingers øger løbeeffektivitet med 6,9 %

Skrevet 31-01-2013 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

FiveFingers øger løbeeffektivitet med 6,9 %

Denne varme nyhed fra videnskabsfolk er virkelig godt nyt for Vibram FiveFingers-entusiaster. Runner´s World fortæller om denne nye forskning, der viser, at FiveFingers øger løbe-effektiviteten (økonomi) med massive 6,9 % på BARE fire uger.


Denne banebrydende forskning, som er publiceret i the Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports vil ikke bare få løbesamfundet til at spærre øjnene op, men bekræfter også, hvad Vibram FiveFingers-entusiaster har vidst i årevis, nemlig at den naturlige løbestil i FiveFingers hjælper dig til at:

1. Løbe hurtigere
2. Potentielt mindske risikoen for skader
3. Komme tættere på naturen
4. Styrke dine fødder og krop.

Endnu mere spændende er det, at denne undersøgelse blev foretaget på erfarne, højt trænede løbere. Mere om det senere.

Før jeg deler med jer, præcis hvad det var, forskerne fandt frem til, så lad os begynde med begyndelsen:

Hvad er løbeøkonomi?

Løbeøkonomi er et mål for, hvor effektivt man bruger den ilt, man trækker ind, når man løber.

Hvis alle andre faktorer er lige mellem to løbere, så vil den løber, der løber hurtigst have en bedre løbeøkonomi.

Sagt på en anden måde: Hvis alle andre faktorer i løbet forbliver ens, så vil din løbeøkonomi gøre DIG til en hurtigere løber.

Hvad undersøgte FiveFingers-undersøgelsen?

Undersøgelsen kiggede på, hvad der skete med løbeøkonomien for 15 erfarne løbere, imens de gradvis blev fortrolige med at løbe i FiveFingers.

En af styrkerne ved undersøgelsen er, at forsøgspersonerne var højt trænede med en gennemsnitsløbetid på 4,00 ved 1500-meter PR, hvilket svarer til omkring 4:15 mile.

Deres høje niveau af løbeevne er signifikant, da sådanne løbere højst sandsynligt allerede gør mange af de ting (såsom regelmæssig hastighedstræning), som har vist sig at forbedre løbeøkonomien.

Derfor indikerer en vinding i løbeøkonomi, opnået på så kort et tidsrum, højst sandsynligt, at noget signifikant er sket ud over den normale forbedring af formen, som man kan forvente ved træning.

Ved undersøgelsens start målte forskerne ved Dublin University to gange forsøgspersonernes løbeøkonomi; første gang, mens forsøgspersonerne løb i konventionelle træningssko (Asics Nimbus), og derefter i Vibram FiveFingers.

Ingen af løberne var vant til at løbe i FiveFingers. Da de første gang blev målt, var de en anelse mere økonomiske (1,05 %) i FiveFingers end i Nimbus.

Dette fund er i overensstemmelse med andre undersøgelser, der har vist en lidt bedre økonomi i minimalistsko ved korte tests i et laboratorium. Forskellen tillægges for det meste minimalistskoenes lettere vægt.

I denne undersøgelse blev løbeøkonomien testet ved hastigheder på 11 km i timen og 13 km i timen, normale hastigheder for løbere på almindelige 30 – 45 minutters løb.

I løbet af de næste fire uger blev FiveFingers gradvis introduceret for løberne. De startede med to løb på 15 minutter i den første uge og arbejdede sig op til tre-fire 30 minutters løb i den fjerde uge.

Forskerne instruerede hverken løberne i at løbe anderledes i FiveFingers og gav dem heller ikke træning i løbeform.

De eneste ekstra øvelser, forsøgspersonerne udførte i forbindelse med undersøgelsen, var lægløft og rullebevægelser hen over en golfbold for at lindre almindelig ømhed og smerter, som ofte opstår ved overgangen til minimalistsko, således at der forekom ”naturlige” snarere end ”forstærkede” forandringer som resultat af simuleret barfodsløb i Vibram FiveFingers.

Efter fire uger blev forsøgspersonernes løbeøkonomi testet igen. Forskerne fandt to bemærkelsesværdige forandringer:

1. For det første var løberne blevet meget mere økonomiske i FiveFingers. Ved samme hastighed som i begyndelsen af undersøgelsen var de nu lidt over 8 % mere økonomiske i FiveFingers, end de havde været i de samme sko i starten.

2. For det andet viste det sig ved undersøgelsens slutning, at selvom løberne kun var en anelse mere økonomiske i starten i FiveFingers, sammenlignet med Nimbus, så var forskellen nu øget til 6,9 %.

Lederen af undersøgelsen, Joe Warne, mener, at forskellen i løbeøkonomien efter fire uger i FiveFingers sammenholdt med Nimbus er for stor til udelukkende at tillægge den FiveFingers vægt og design.

Warne siger til Runner's World: “Jeg har endnu ikke fundet signifikante sammenhænge mellem løbeform og forandringer i løbeøkonomi (dette er min tredje undersøgelse), som får mig til at antage, at de mest bemærkelsesværdige forandringer kan sættes i relation til den neuromuskulære styring ved løb.”

Denne undersøgelse fandt ikke en krydseffekt mellem minimalistsko og konventionelle løbesko; gevinsten i løbeøkonomi ved at anvende FiveFingers så ikke ud til at føre til øget effektivitet, når forsøgspersonerne havde Nimbus på.

”Ikke desto mindre,” siger Warne, ”så er jeg helt sikker på, at når en grad af barfods- eller barfodssimuleret træning medtages flere gange i løbet af ugen, så vil vi se en positiv krydseffekt i forhold til løbeform etc.”

“Min anden undersøgelse har efterfølgende fundet signifikant mindskelse af plantare kræfter (fodsålens muskelarbejde) både ved brug af FiveFingers og konventionelle løbesko efter en lignende fire-ugers test. Igen havde dette intet at gøre med teknik, så vidt jeg kan se, men var igen et spørgsmål om neuromuskulær kontrol.”

“Samtidig,” pointerer Warne, “er det også vigtigt i forbindelse med den aktuelle undersøgelse at huske på, at vi ikke medtog feedback om løbeform, -øvelser osv.

Alt var naturligt, hvilket tyder på, at selv om vi ser forandringer i løbeform og løbeøkonomi, så er forandringerne optimale, når forsøgspersonerne er barfodede eller har FiveFingers på og kan ikke sættes i samme stærke forbindelse, når forsøgspersonerne har konventionelle sko på.”

Konklusion på: FiveFingers øger løbeeffektivitet

Naturen ved altid bedst!

Det helt forbløffende ved denne undersøgelse er, at forsøgspersonerne var meget erfarne løbere, som har tilbragt tusindvis af timer med at træne hurtighed.

Det eneste de gjorde, var at skifte til FiveFingers, og på den måde opnåede de massive 6,9 % forbedring i løbeeffektiviteten.

Det ville formodentlig tage dem adskillige års træning uden skader at opnå samme vinding, og de gjorde dette på bare nogle få uger.

Skønheden ved FiveFingers er, at de hjælper dig til at bevæge dig naturligt, og på denne måde hjælper dét at komme tilbage til naturen dig til øget ydeevne.

Hvis du er nybegynder i forhold til at løbe barfodet, er det vigtigt at lave en langsom, meget langsom overgang. Følg retningslinjerne her.

Millioner af års evolution har udviklet den perfekte løbestil for mennesker. I de seneste 30 år har moderne løbesko uden held forsøgt at ændre på den.

Moderne løbesko tvinger flertallet af løbere til at lande på deres hæle i stedet for naturligt midtpå / på deres forfod. Som resultat er der sket en dramatisk øgning af skader (over 65 %) for løbere.

FiveFingers hjælper dig til at bevæge dig, som naturen har tiltænkt, med beskyttelse fra Vibram-sålen. Så tag skoene af, og nyd at bevæge dig i pagt med naturen.

P.S.: FiveFingers er ikke kun til løb. De kan også bruges til: fitness, yoga, trekking, vandsport, fritidsbrug osv.

Læs mere her:

http://www.runnersworld.com/barefoot-running-minimalism/study-running-economy-improves-after-4-weeks-vibram-fivefingers.

Four-week habituation to simulated barefoot running improves running economy when compared with shod running.


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Rasmus skrev denne kommentar:
03-02-2013 19:59:15

Lyder nice.

Hvilke vibram fivefinger sko er brugt til undersøgelsen?


Alan skrev denne kommentar:
07-02-2013 07:44:20

Nå okay,..
Jeg har løbet i nogle år nu og i mener at jeg kan få bedre resultater ved at købe og bruge fivefingers.
Hahahahaha
1.Løbe hurtigere - Nej selvfølgelig ikke
2.Potentielt mindske risikoen for skader - øh nej
3.Komme tættere på naturen - altså tætter på jorden? jeg løber i naturen i forvejen
4.Styrke dine fødder og krop. det tror jeg heller ik'
Forskning øh nej.
Mine sko vejer ikke særlig meget..
Denne forskning og salgsmanipulation med forskningsargumenter.. hahaha
Det er fandme til grin.


Tuva skrev denne kommentar:
07-02-2013 08:12:23

@Alan: hvis dette er salgsmanipulation, hvad er så trenden med at løbe med konventionelle løbesko med stødabsorbering og hævet hælparti? Der findes ikke én eneste undersøgelse der beviser at dette er skadeforebyggende, snarere tvært imod. Se dét er kløgtig salgsmanipulation!!


Vis alle kommentarer

Tine skrev denne kommentar:
07-02-2013 08:15:09

Selvom man ikke tror på det, så er der vel ingen grund til at være nedladende i sin tone. Hvad med at være nysgerrig i stedet?


Andreas skrev denne kommentar:
07-02-2013 08:17:16

Hej Alun.

Linker du ikke lige til undersøgelsen?

Mvh Andras


Andreas skrev denne kommentar:
07-02-2013 08:20:40

Fandt, det. Tak -)


Janus skrev denne kommentar:
07-02-2013 09:13:55

@alan, hvis du kun har løbet nogle år så er du stadig begynder og du vil måske ikke opleve den store forandring tænker jeg...

Jeg har løbet i 20år og kan fortælle dig at jo mere stødabsorberende og dyre sko med pronation og jeg skal gi dig, jo flere sære ømheder har jeg oplevet.

At jeg stort set aldrig har haft en skade udover lidt skinnebensbetændelse i starten er 90'erne, skyldes udelukkende mine erfaringer de første 10 år med at vælge sko som bare var billige og mindede lidt om håndboldsko (det var nemlig hvad jeg blev sat igang med at løbe i da jeg aftjente min værnepligt)

Jeg løber selv i five-fingers om sommeren og har kun positive ting at sige om dem. Jeg løber hurtigere, men om jeg får mindre skader... hmm... det ved ikke.

En ting ved jeg dog Tarahumara'erne løber hundredvis af kilometer med bare fødder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tarahumara_people


Kristian skrev denne kommentar:
07-02-2013 12:07:54

@Alan
Sikke en dårlig tone! Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer! Jeg løber hurtigere, bedre og længere, har mindre skader med fivefingers! Jeg vil aldrig løbe med andre sko igen, da jeg er af den overbevisning at med fivefingers sko, løber du som du er født til. Hvis man i årvis har løbet i traditionelle løbesko (og løber med hællanding)må man ikke bare tage fivefingerssko på og løbe derud af, da dine muskler bliver brugt på en måde som du ikke er vant til. Derfor skal man træne sig op til at løbe med fivefingers. Men når du har trænet dig op og dine "nye" muskler er stærke, er det en leg at løbe! Jeg har fået MEGET løbe glæde med fivefingers! (PS jeg arbejder ikke for Alune, er bare en meget tilfreds kunde) )


Malene skrev denne kommentar:
07-02-2013 16:37:51

Synes det er underligt at kommentere så negativt. Man kan da ikke udtale sig, når man ikke har prøvet. Jeg startede med at løbe i alm sko, men måtte stoppe igen, da jeg fik værre og værre smerter i den ene ankel, som jeg tidligere har haft forstuet. Efter jeg har skiftet til fivefingers kan jeg løbe igen :-) Desuden synes jeg faktisk det er sjovt nu, hvor jeg tidligere kun gjorde det for at holde mig i form... Nu bruger jeg FF både på jobbet, til at løbe agility i og til alm løb. Ved ikke om jeg løber hurtigere, men jeg løber uden at få ondt! Synes de er super gode!


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser