Hvornår er det bedst at træne? Morgen, eftermiddag eller aften?

Skrevet 21-10-2019 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hvornår er det bedst at træne? Morgen, eftermiddag eller aften?

Vi ved jo alle, at motion er godt for os. Men har du nogensinde overvejet, om der er et optimalt tidspunkt, hvor du bør finde løbeskoene frem og tage i fitnesscentret eller måske bare træne lidt derhjemme eller ordne haven? En ny undersøgelse i The Journal of Obesity har muligvis svaret på, hvordan du kan forbrænde mere fedt eller forbedre din form ved at træne på et bestemt tidspunkt af dagen.


Denne nyligt offentliggjorte undersøgelse af 375 forsøgspersoner viste, at regelmæssighed var nøglen til at opnå vægttab, og derefter var det optimalt at træne om morgenen. Men hvorfor er træning om morgenen mon det bedste tidspunkt på dagen at bevæge kroppen på?
 

Fordele ved træning om morgenen

For det første sikrer træning om morgenen, at du har fået det gjort, hvorimod planer om at træne om eftermiddagen eller aftenen kan gå i vasken pga. middagsinvitationer, træthed eller manglende motivation efter en lang dag.
 
Tilmed tvinger træning, mens du faster (inden det første måltid), som jeg gør for tiden, kroppen til at forbrænde fedt og spiller også en afgørende rolle i autofagi.
 
Du har måske ikke hørt om autofagi før, men det er en proces, hvorved kroppen udrenser skadede organeller og celledele. Sammenlign det med forårsrengøring og at smide gamle ting ud til fordel for nye, smukke ting!
 
Endvidere forstærker faste generering af nye stamceller – celler, som kan anvendes til at helbrede og regenerere dit væv – inklusive din hjerne.
 
Så hvis du kan prioritere at få bevæget dig som det første om morgenen, så kan du både opnå et bedre helbred og at komme i bedre form hurtigere!
 

Ødelægger træning om aftenen din søvn?

Som nævnt tidligere i denne artikel er træning som det første om morgenen sandsynligvis det bedste valg. Træning har også en tendens til at have en opfriskende effekt, hvilket kan give dig energi til resten af dagen, hvis du træner tidligt på dagen, hvorimod det kan have en uønsket effekt, hvis du træner sent om aftenen.
 
Hvorfor det?
 
Det skyldes, at træning øger dit adrenalinniveau, din puls og din kropstemperatur, hvilket kan gøre det vanskeligere at falde i søvn. Det sker for mig, og hvis jeg træner efter kl. 18, kan jeg normalt ikke sove før midnat, hvor jeg ellers sover tungt allerede kl. 22.
 
Aftentræning fungerer dog for nogle mennesker, og igen er det vigtigste at få trænet regelmæssigt for at få succes. Prøv dig frem, og se, hvad der fungerer bedst for dig.
 

Konklusion

Som i alle andre forhold i livet er regelmæssighed nøglen. Prøv med bare 15 minutters bevægelse som det første om morgenen efter et glas vand, og du vil kunne glæde dig til en dag fyldt med energi i vished om, at du har foretaget en fremragende investering i din sundhed og din form.
 
Hvis du ikke ved, hvordan du skal komme i gang, kan du downloade min gratis træningsbog her!
 
P.S.: En anden interessant undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort, viser, at træning kan forårsage en ændring i din døgnrytme.
 
Skiftets omfang og retning afhænger af tidspunktet, du træner på. Hvis du træner kl. 7 om morgenen eller mellem kl. 13 og 16, vil dit kropsur ændre sig til et tidligere tidspunkt. Hvis du træner mellem kl. 19 og kl. 22, vil dit kropsur ændre sig til et senere tidspunkt.
 
Referencer
 
Relationship of Consistency in Timing of Exercise Performance and Exercise Levels Among Successful Weight Loss Maintainers
 
Human circadian phase–response curves for exercise

Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Susanne Holgaard Svendsen skrev denne kommentar:
20-09-2019 04:52:32

Jeg kan bare konstatere at vi mennesker ER forskellige.
Da jeg var yngre underviste jeg i bevægelse flere aftener om ugen, og havde aldrig problemer med at sove - tværtimod.
I dag løber jeg helst sidst på dagen, fordi græsstierne jeg løber på da oftere er tørre(altså med mindre det har regnet i løbet af dagen), modsat om morgenen, hvor græsset næsten altid er vådt. Og med Fivefingers får man jo våde tæer!
Men tidspunktet har absolut ingen indflydelse på mine søvnvaner.


Simon skrev denne kommentar:
22-10-2019 20:04:35

Jeg står op kl. 03.00 om morgenen og kører 30 min. Hiit
Så mediterer jeg 2 timer og drikker en avocadosmoothie.


Allan Bent skrev denne kommentar:
22-10-2019 20:53:49

Hej, jeg kan ikke finde din træningsbog. Øv. Jeg vil gerne have lyst til at træne igen


Vis alle kommentarer

Heidi Olsen skrev denne kommentar:
23-10-2019 09:01:07

Jeg kan ikke se din træningsbog, det ville ellers være så fint ville godt komme igang med at træne.


Jane Roy skrev denne kommentar:
23-10-2019 09:34:20

Hej. Tusind tak for din artikel, dejligt at jeg endelig for svar på det spørgsmål jeg har søgt på det sidste lange stykke tid. Har simpelthen ikke kunne finde noget om det er bedst at træne for eller efter morgenmaden. Jeg her de sidste to uge trænet før, så nu er jeg altså bare lige blevet bekræftet i at jeg endelig har fundet den rette løsning. Endnu en gang tak for din rigtig gode artikel
Vh Jane


Jane Roy skrev denne kommentar:
23-10-2019 09:34:56

Hej. Tusind tak for din artikel, dejligt at jeg endelig får svar på det spørgsmål jeg har søgt på det sidste lange stykke tid. Har simpelthen ikke kunne finde noget om det er bedst at træne for eller efter morgenmaden. Jeg her de sidste to uge trænet før, så nu er jeg altså bare lige blevet bekræftet i at jeg endelig har fundet den rette løsning. Endnu en gang tak for din rigtig gode artikel
Vh Jane


Poul Packroff skrev denne kommentar:
24-10-2019 09:22:05

Jeg savner et træningsprogram, og vil gerne
modtage din træningsbog, men bestillingen mislykkes.
mvh Poul


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser