Er yoga sundt for dig?

Skrevet 19-06-2013 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Er yoga sundt for dig?

Er yoga så sundt, som vi får at vide, at det er? Bør yoga blive en del af din sunde livsstil? Hvilke mulige fordele ligger der i at dyrke yoga? Hvilke risici kan der være ved yoga? Denne artikels konklusioner samt den inspirerende video midt i denne artikel vil måske overraske dig.


Så længe jeg kan huske tilbage, har jeg været stiv som et bræt.

Mens jeg var på det skotske badminton-team for juniorer, deltog jeg i en bevægelighedstest, og faktisk var mine haser så korte, at de måtte hente et ekstra målebånd for at måle min meget ringe smidighed. Jeg var den stiveste teenager, videnskabsmændene nogensinde havde mødt.

Heldigvis er jeg fra naturen temmelig stærk og har ingen ubalancer styrkemæssigt, så min manglende bevægelighed har ikke forårsaget nogen skader.

Men som vi alle ved, bliver ringe bevægelighed ikke bedre med alderen.

Derfor har jeg forsøgt mig med strækøvelser for at få balance i min krop, men ikke overraskende gjorde det så ondt, fordi jeg er så stiv, at motivationen hurtigt forsvandt.

Så jeg gik over til at dyrke yoga.

Men før jeg afslører for dig, hvorvidt jeg fik gavn af mine yogatimer, så lad os lige kigge på, hvor yoga stammer fra.

Yogaens historie

Til trods for mere end et århundredes forskning, ved vi stadig ikke meget om yogaens tidligste oprindelse. Vi ved dog, at yogaen opstod i Indien for mere end 5.000 år siden.

Den første gang ordet yoga er fundet på skrift var i Rig Veda, et af de hellige skrifter, som de Vediske præster anvendte. Yoga blev beskrevet som et middel til at opnå spirituel oplysning.

I begyndelsen blev yogateknikker overleveret fra lærer til elev fra mund til mund. Disse teknikker var aldrig blevet skrevet ned, indtil en indisk vismand, Patanjali, nedskrev en systematisk beskrivelse af yogaens metoder i Yoga Sutras. Patanjali betragtes som yogaens fader.

I følge Patanjali har yogaen otte forskellige dele, som til sammen leder til det ultimative mål om oplysning.

  • YAMA: Afstandtagen fra vold, tyveri, begær og grådighed
  • NIYAM: Udvikling af hengivenhed, renhed, flid, tilfredshed og disciplin
  • PRANAYAMA: Kontrol over åndedrættet
  • PRATYAHARA: Indadvendthed og tilbagetrækning af opmærksomhed fra den ydre verden
  • DHARANA: Koncentration
  • DHYANA: Meditation
  • SAMADHI: Sammensmeltning med den universelle bevidsthed

Yogalærere mener, at viden om yogaens historie kan hjælpe dig til at få indsigt i den rigdom, yogaen tilbyder. Yoga er mere end bare at være fit og slank, og mange tilhængere af yoga tror på, at yoga kan være medvirkende til et sundt, langt og kraftfuldt liv.

Så hvad er yoga?

Ordet yoga kommer fra “yuj” på Sanskrit, hvilket betyder ”at forene eller integrere.” Yoga er derfor foreningen af individets bevidsthed med den universelle bevidsthed.

Gamle yogier (en yogi er en person, som praktiserer yoga, og som har opnået et højt niveau af spiritual udvikling) havde en overbevisning om, at for at et menneske kunne leve i harmoni med sig selv og miljøet, måtte der ske en integration mellem krop, sind og ånd.

For at disse tre kunne være integreret, måtte følelser, handling og intelligens være i balance.

De gamle yogier nedfældede en metode til at opnå og bevare denne balance gennem bevægelse, åndedræt og meditation – de tre hovedstrukturer i yoga.

Mulige fordele ved yoga = balance i kroppen, såvel fysisk som psykisk

I vores hektiske, moderne verden, karakteriseret af daglig stress, træthed og forurening, søger flere og flere mennesker denne flygtige fornemmelse af afslapning, indre bevidsthed og ro.

Yoga har i tusindvis af år givet mennesker en tilflugt væk fra hverdagens forvirring og har flyttet et større og større antal mennesker hen til en fredfyldt, indre oase.

Her er nogle af de potentielle fordele, som yogaeksperter siger, at yoga medfører:

• Yoga afslapper krop og sind, selv under stressede omstændigheder
• Yoga kan være med til at normalisere kropsvægten. For mennesker, som er enten overvægtige eller undervægtige, kan yogaøvelser medvirke til at opnå den ønskede vægt. Se den inspirerende video nedenfor
• Yoga forbedrer dit immunforsvar
• Yoga øger dit energiniveau og din produktivitet.

 

Alun.dk om mulige fordele ved yoga

Når man læser ovenstående liste over yogaens fordele, kan yoga synes som en fabelagtig livseliksir – en universalkur mod menneskets daglige problemer og bekymringer.

Men faktisk bliver mange af de fordele, som yogier og yogaudøvere har oplevet i tusindvis af år, nu støt og roligt bevist af lægevidenskaben.

Min personlige oplevelse med yoga har været storartet. Min yogalærer har lavet et specialprogram til mig, som er skabt til at løsne UDELUKKENDE de områder, som behøver et stræk.

Som resultat er jeg langsomt, men sikkert ved at komme af med al stivhed i kroppen = en stærk, balanceret, funktionel krop.

Det er jo fantastisk, men er der noget, du bør være forsigtig med i forhold til yoga?

Hvad kan være farligt ved yoga?
Jeg mener, at der er to ting, som yogaudøvere skal være forsigtige med:

1. Er vegetarisme sundt?

Mange yogaudøvere mener, at yoga og yogaens livsstil fremmer vægttab. I Indien, hvor yogaen stammer fra, er yogierne hovedsagelig vegetarer.

Klimaet i Indien er imidlertid meget varmere, end det er her i Skandinavien, og derfor er der et mindre behov for tungere fødevarer (kød og fisk), som indeholder meget protein og fedt.

Genetisk og evolutionært behøver mennesker fra varmere klimaer flere kulhydrater og mindre protein og fedt. Dette har ikke så meget at gøre med et valg, men mere om hvilke fødevarer der er tilgængelige for dem.

Omvendt forholder det sig i Nordeuropa, særlig om vinteren. Når der er sæsonbestemt mangel på frugt og grøntsager, har vi et stort, genetisk bestemt behov for kød og fisk. Disse koncentrerede fødevarer sørger for brændstof til de lange, kolde vinterdage.

Jeg kan godt lide at betragte det på denne måde: Man fodrer ikke løver med græs, og man fodrer ikke giraffer med kød.

Vi kunne skrive en hel artikel om kost, men jeg har forklaret mit syn andre steder på dette website. Et godt sted at begynde at lære mere om kost er på www.metabolictyping.dk.

Interessant nok var min yogalærer, Heidi, vegetar, og da hun lærte mere om stofskiftekost (metabolic typing) og begyndte at spise mere kød, fisk og fedtstoffer, fik hun det så meget bedre.

Men før vi forlader emnet vegetarisme, vil nogle af jer, der læser denne artikel, sikkert sige, at I fik det så meget bedre af at blive vegetarer. Dette, mener jeg, kan tilskrives to ting:

For det første kan kroppen godt lide forandring og variation, så når du ændrer din kost, vil du i første omgang opnå et boost.

For det andet er mange af de fødevarer, man spiser, når man lever den vegetariske livsstil, meget sundere end de fødevarer, du nu undgår. Eksempelvis færre kemikalier, mindre sukker, døde fødevarer osv., og lad os ikke glemme, at grøntsager er sunde for os, og at mange af os ville have godt af at få flere af dem.

Jeg er imidlertid stadig af den overbevisning, at vi er genetisk byggede til at spise en balanceret kost bestående af kød, fisk, æg, frugt, grøntsager osv. skyllet ned med rent vand til hvert eneste måltid, også morgenmaden.

Gør dette 80 % af tiden, og du vil se en forbløffende forskel i dit energiniveau, dit helbred og det, du ser i spejlet.

Men nu skal du ikke bare lytte til mig, hvis du ikke spiser kød, men overvej at begynde at tilføje kød og fisk langsomt til din kost, og lad så din krop bestemme, hvad den har bedst af.

Lyt til din krop uden fordomme, og måske bliver du overrasket over, hvad den gerne vil fortælle dig.

Jeg accepterer og respekterer dit valg, hvad du end vælger.

2. Stræk kun de stramme muskler, for ellers risikerer du at få skader!

Den største fejl, mange begår, når de dyrker yoga eller udfører strækøvelser, er at strække muskler, som ikke behøver et stræk, og at undgå at strække de muskler, som har behov for det!

Med dette mener jeg, at hvis du kigger på opvarmningen på mange yoga- og sportshold, så udfører hele holdet de samme strækøvelser; folk med lange haser laver de samme strækøvelser som folk med korte haser.

Det fungerer fantastisk for de “stive”, men er meget farligt for dem, der er hypermobile, da de risikerer yderligere svækkelse af musklen og potentiel skade.

I yoga og stretching er det vigtigt KUN at strække de stramme muskler. Det er menneskelig natur at gøre de øvelser, vi er bedst til, og glemme dem, der er besværlige eller gør for ondt.

Det er en af grundene til, at nogle mennesker, som dyrker yoga, har rygsmerter. De har overstrakt nogle ledbånd i lænden og har som resultat fået en svag ryg.

De har det ofte skønt, mens de dyrker yoga, på grund af de glade endorfiner, det udløser, men de tilbringer resten af tiden med at klage over en øm ryg.

Det bedste, du kan gøre for at udnytte alle fordelene ved yoga, er at finde en dygtig yogainstruktør som Heidi Vejsnæs (som coachede mig), som forstår, at hvert individ har specifikke behov, og som er trænet til at analysere menneskers kroppe, så du kan få skabt et skræddersyet program til dig.

Heidi skaber programmer til sine klienter, som kun strækker de stramme muskler og styrker de muskler, som er blevet svage af at blive overstrakt.

Hvis du ikke har mulighed for at få privat coaching med en kvalificeret yogalærer, så tal med din lærer på holdet, og spørg, om det er i orden kun at udføre de yogaøvelser, du har behov for, og undgå dem, som måske gør mere skade end gavn.

Dette er faktisk en måde at teste, hvor god din yogainstruktør er, for hvis vedkommende insisterer på, at du skal deltage i alle øvelser, så ved du, at det er tid at finde en ny instruktør, som vil hjælpe dig til at opnå balance i din krop.

Konklusion på yoga

Min egen erfaring er, at yoga virkelig fremmer sundhed, øger bevægelighed, styrker musklerne, og som en positiv sidegevinst hjælper dig til at slappe af samtidig med, at det giver dig en meditativ oplevelse.

Ja, yoga opmuntrer dig til selvrefleksion og til at finde indre ro. Yoga giver ikke bare din krop, men også dit sind, motion. Med en sund sjæl i et sundt legeme er du godt på vej til et meningsfyldt liv.

Jeg mener også, at for mange mennesker undervurderer vigtigheden af funktionel bevægelighed, både i forhold til atletisk præstation og i forhold til et godt helbred. Muskler kan simpelthen ikke levere fuld kraft og potentiale, med mindre du kan bevæge dine lemmer frit i deres fulde bevægelsesudslag.

De fleste mennesker gør det helt forkert, når de endelig tager sig tid til at strække deres muskler.

Stræk KUN de muskler, som er stive og stramme, for ellers risikerer du skader!

Find frem til, hvilke af dine muskler der er korte og som mangler bevægelighed, og lav derefter et strækprogram eller et yogaprogram, som lige passer til dig!

Det handler jo om at genskabe balancen i din krop!

Jeg foretrækker yoga frem for almindelige strækøvelser af tre grunde:

For det første fordi yoga består af bevægelsesmønstre, som er mere naturlige end strækøvelser, og yoga giver min krop en bedre balance, fordi jeg skal bevæge mig, og yogaøvelserne er ofte meget sværere at udføre, end de ser ud til.

For det andet opnår jeg en meditativ, energifremmende effekt af yoga, som jeg ikke oplever ved strækøvelser.

Og sidst, men ikke mindst, har jeg tillid til gammel visdom. Jeg er helt overbevist om, at mennesker for 5.000 år siden var i bedre kontakt med deres krop og sjæl.

Hvis du ikke allerede dyrker yoga, opmuntrer jeg dig hermed til at komme i gang, så du kan begynde at opleve de mange fordele, der kan være ved denne gamle bevægelsesform.

Have FUN ;-)

P.S.: Husk, at yoga ikke behøver at koste noget; der kræves intet kostbart udstyr, og det kan udføres på alle tider af døgnet. Hvad kan være bedre?

P.P.S.: Besøg Heidis website (min instruktør) for at lære mere om, hvad hun kan tilbyde dig:
www.samsarayoga.dk


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Jeanette skrev denne kommentar:
19-06-2013 08:17:35

Jeg starede på yoga i seotember sidste år og jeg simpelthen ælsker det !!!...og det er helt sikkert kommet for at blive i mit livo)...jeg har bare fået det SÅ meget bedre med min krop og selvom jeg måske ikk helt har fået ønskekroppen eller styrken til de sejeste øvelser, så er jeg godt på vej og skal nok nå derhen, hvor jeg også kan stå på hovedet og på et ben uden af faldeo)...fordi jeg vil !!!...og jeg dyrker det hver dag...2-3 gange på hold og resten foran dvd´eno)...og jeg under alle at prøve det og kan se, der kommer flere og flere "ældre" på holdeneo)...det er SÅ fedt !!...kærlig hilsen Jeanette


Regnar skrev denne kommentar:
19-06-2013 09:17:10

Det er rigtig gode oplysninger vedr. yoga du her kommer med. Den meditative og spirituelle del er vigtig at lægge vægt på, idet det har været den oprindelige tanke med øvelserne. Nemlig at bruge kroppen til at nå ind til sin sjæl og opleve enhed med universet.


mia skrev denne kommentar:
19-06-2013 09:40:09

Tusind tak for en spændende og inspirerende artikel og ikke mindst video. Har lavet en smule yoga af og til, af forskellig slags. Synes det er svært at finde en god yoga-form, fordi jeg aldrig rigtig kommer igang. Men jeg er nu blevet inspireret og vil arbejde på at finde en seriøs form. Tak. Også tak for de gode ord om det at være vegetar, spændende vinkel.


Vis alle kommentarer

Stina skrev denne kommentar:
19-06-2013 13:12:30

Tak for inspirerende artikel og betragtninger! Jeg håber det er ok, at jeg benytter lejligheden til at gøre opmærksom på, at man ganske gratis kan prøve en masse forskellige former for yoga den 24.-25. august til Copenhagen Yoga Festival på Tiøren ved Amager Strand! Kærligst Stina.


Monica Ullmann skrev denne kommentar:
19-06-2013 13:31:23

Jeg har vært lunken til yoga uten å ha prøvd, men det krever ikke bare eget mot og vilje, men en topp instruktør. Det tror jeg du har hatt og bildene forteller om resultatet bedre enn alle ord. Men ser ut som om du har hatt noe på TV - en CD å se etter. Kan du sende meg en kopi eller fortelle hvor jeg finner den. Jeg bor på Lillehammer, er i topp fysisk form, trener for EM i Masterssvømming i September. Er 85 år og vil gjerne prøve, men jobber så meget at jeg ikke har anledning å gå regelmessig på institut. Har tatt av 8 kg ved vekttrening på Actic og PT. Gratulerer! Skal vise dette for amerikanske veteraner.


Ebbe Pedersen skrev denne kommentar:
19-06-2013 14:47:17

Livsbekræftende video.


Søren Rasmussen skrev denne kommentar:
19-06-2013 15:51:00

Kære Alun, tak for din artikel om yoga. Det er jo dejligt at du får så meget godt ud af yoga, og du er også generelt glad for at strække dig, efter at Heidi har lært dig kun at strække de stive muskler. Desværre viser artiklen, ligesom din sidste artikel om Pilates, at du udelukkende refererer til dig selv og dine foretrukne valg for dig. Disse valg overfører du så i dine artikler til en generalisering for hvad der er godt og ikke godt - for os andre. Det er som om du ved noget, vi andre ikke ved, og det vil du gerne få os andre til at følge eller passe på med.
Men Alun, desværre er det uprofessionelt. Hvis de eneste to ting du kan komme frem med om bagsiderne ved yoga, handler om at passe på med at være for vegetarisk i et koldt klima, og i øvrigt KUN strække det der er stift, så synes jeg altså snart det er tid at invitere dig til yoga hos mig.
Ser du, den der med at man skal være vegetar, når man dyrker yoga, det var den vi hoppede på i 80'erne. Den skrøne er der kun få, der stadig hopper på? Det er simpelthen gammelt stof, du bringer frem.
Og den der med kun at strække det stive og så får man det meget bedre, end hvis man også strækker alt andet? Har du og Heidi overvejet det begreb der hedder underspændte muskler, altså muskler der er gået i dvale? De er slappe, og de skal inviteres ind i spillet, bl.a. ved at strække. Det du siger om kun at strække det stive, må så også betyde, at man kun styrketræner det slappe? Altså, hvis dine ben er stærke nok og dine arme er svage, skal du ikke løbetræne mere, men blot tage armbøjninger? Helt ærligt!
Yoga er et holistisk og, til tider, et terapeutisk system. Hvis yogatræning reduceres til kun at strække dine hasemuskler, fordi de er de eneste som er stive, så har du fuldstændigt misforstået yoga. Men nu vil jeg hjælpe dig lidt mere ind på sporet: se kroppens muskler og bindevæv som 800 miliarder elastikker, nogle er konstant slappe, nogle er konstant spændte, nogle er lige tilpas. Hvis du nu laver alle mulige bevægelser og stræk og opspændinger og afspændinger i 1-1½ time, får du muligvis inviteret alle 800 miliarder fibre med ind i spillet. Hvis det spændte giver lidt slip, og det slappe vækkes til aktivitet, kan det hænde at muskler og bindevæv slipper skelettet lidt mere fri. Hvis skelettet slippes fri, åbnes leddene og bliver mere fri. Hvis alting bliver lidt mere fri, så bliver psyken lidt mere fri. Hvis psyken bliver lidt mere fri, vil der være lidt mindre aktivitet i sindet. Yoga handler om at stilne sindet. Yoga handler IKKE om hvad man spiser. Yoga handler HELLER IKKE om at udelukke stræk der hvor man er smidig eller hypermobil. Yoga handler om at bevæge sig intelligent og med integritet.
Og til sidst, Alun...Det kan sagtens lade sig gøre at undervise de samme stræk til alle, uden at gøre nogen skade. Det handler om underviseren og deltagerens kemi og kontakt.
Så Alun, hermed en invitation til at komme til gratis yoga hos mig heroppe i Helsingør, i en periode, så du rigtigt kan lære hvad yoga er. Tør du tage opfordringen, eller vil du mon hellere beholde din nuværende opfattelse?
Kærligst Søren
Yoga Skolen


Camilla skrev denne kommentar:
20-06-2013 10:46:21

Kødspisning strider netop imod YAMA: Afstandtagen fra vold, tyveri, begær og grådighed. Det er vold at slå et dyr ihjel, det er tyveri at frarøve et dyr livet, det er begær og grådighed at dræbe for at tilfredsstille (kød er vanedannende som narko) og fylde sin krop med dræbte dyr, når der er en sundere og mere naturlig plante-baseret mulighed. Desuden er vi skabt til at leve af og forbrænde kulhydrater, som slet ikke findes i kød! Vores hjerne kan kun forbrænde kulhydrater, og den står for ca. 25% af vores forbrænding af kalorier, resten skal metaboliske processer og fysisk aktivitet bruge. Vi er bygget med smagsløg på spidsen af vores tunge, som kan smage og søger efter sødt - kulhydrater er lange eller korte kæder af sukker! Vi kalder bare kun de korte kæder for sukker eller frugtsukker, men prøv selv at læse på posen med sukker, hvor mange % kulhydrat der er i, og tænk så over hvordan kulhydrater smager - er vi bygget til at søge denne smag? JA!
Se på vores tænder og så på en girafs eller en hests tænder og så på en løves tænder (både heste og giraffer er 100% plante-spisere og løver spiser kød) - hvilket tandsæt ligner mest et menneskes? Ja, nemlig plante-spiseres!
I vinterhalvåret er vi bygget til at spise de fødevarer som kan gemmes - f.eks. kartofler, ris, pasta, forskellige slags korn samt bælgfrugter (tørrede bønner, kikærter, linser og jordnødder/jordnøddesmør) og forskellige slags tørret/syltet frugt og grønt. Da mennesket i sin tid begyndte at søge nord for ækvator, begyndte vi at samle forråd - ikke at slå ihjel! Kun i helt ekstreme situationer kan vi i en periode overleve på kød, men vi er bestemt ikke bygget til at spise det dagligt! En løve har smagsløg der kan smage og søger efter aminosyrer, den er fra naturen kød-æder. Vi mennesker er skabt som plante-spisere med smagsløg, der søger kulhydrater.
Hvis man ser på forskning over hele verden, så er beviserne også entydige - mennesker, der hovedsageligt eller udelukkende lever af en plante-baseret kost, lever både længere og mere sygdomsfrit. F.eks. bliver hver 3. dansker ramt af kræft, men kun 1 ud af 10.000 kinesere i et bestemt område af Kina, hvor man stort set ikke spiser kød, rammes af kræft. De kender stort set ikke til sygdommen! Såvel som de heller ikke kender til hjerte-/karsygdomme, gigt, diabetes osv. De lever af ris, soja/bælgfrugter, frugt og grønt.
Kom nu ind kampen Alun, du har vel efterhånden et stort publikum. Jeg synes, du skal øve dig i at undersøge tingene fra et mere objektivt perspektiv og meget dybere/bredere, inden du anbefaler folk din egen livsstil og i samme åndedrag fraråder andre måder at gøre ting på. Tag f.eks. et ernæringskursus, som er evidens-baseret!
https://www.coursera.org/courses
Eller se nogle foredrag på youtube om ernæring/sundhed, som er fri for interessekonflikter.
Med kærlig hilsen :-)


solveig friis jensen skrev denne kommentar:
23-06-2013 01:57:33

Hvor er det skønt at høre,at man ikke skal "skåne" sine svage muskler, men tværtimod er det dem vi skal arbejde med.
Jeg har præcis lavet mange yoga-øvelser helt mod min vilje på div. yoga-hold. I dag har jeg sklerose, og er meget glad for alle sådanne tip.
Håber at finde et hold som netop tager særlige hensyn til den enkelte.
Med venlig hilsen Solveig


Annette Holst skrev denne kommentar:
27-06-2013 11:18:55

@Søren. HØRT!


Nanna skrev denne kommentar:
17-09-2013 14:26:59

Jeg er meget enig med Søren. De fysiske aspekter i yoga udgør på ingen måde udelukkende stræk. Ingen tvivl om at Alun bruger resourcer i et hasestræk, som en meget fleksibel, eller hypermobil yogi ikke gør. Yoga er ikke kun stræk, men ligesåmeget et spørgsmål om styrke. Indre råstyrke, som gør at man ved hjælp af åndedræt og frigørelse af de mange følelser der har forplantet sig i vores led og organer, kan blive i stand til at udføre bevægelser, som man troede var umulige,,, Præcis som manden i videoen. Søren - Jeg kommer gerne til Helsingør en dag, og Alun, hvis ikke du rammer helsingør, er du velkommen hos mig i København. Jeg er danser og yogalærer med let hyper-mobilitet, som jeg gennem yogaen har forvandlet til styrke og balance. Namaste


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser