❤ Healing-seminar med Mattias Desmet - The Psychology of Totalitarianism (At finde mening, kærlighed og indre fred i en udfordrende verden) den 5. nov. kl. 19 i KBH ❤

Er Pilates sundt for dig?

Skrevet 09-05-2013 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Er Pilates sundt for dig?

Pilates anbefales og hyldes af fitness-guruer og Hollywoodstjerner og vinder mere og mere frem. Men er Pilates nu også sundt for dig? Giver Pilates os den form og det sundhedsniveau, som Pilates-tilhængerne reklamerer med? Eller er der en bedre måde at holde sig i form på for at bevare sin sundhed?


Men før vi taler om de potentielle fordele og farer ved Pilates, så lad os starte fra begyndelsen og se, hvordan Pilates blev skabt.

Sådan opstod Pilates

Pilates blev udviklet under 1. verdenskrig af den græsk/tyske Joseph Pilates. Hans mål var at forbedre den fysiske genoptræning for de mange hjemvendte krigsveteraner.

Pilates-principperne er et træningsprogram, som er baseret på konditionsøvelser og yogastillinger fra Surya Namaskara (Solhilsen), der træner hele kroppen gennem korrekt kropsholdning, centrering, kontrol, koordination, åndedræt og flow.

Udøvere af Pilates ser det som deres overordnede mål at skabe et sammenspil mellem sind og krop, så kroppen, uden at involvere hjernen, vil bevæge sig på en effektiv, graciøs og harmonisk måde.

Men hvad er Pilates egentlig, og har den Pilates-træning, du deltager i, noget som helst at gøre med det system, som Joseph Pilates i sin tid skabte?

Hvad er Pilates, og hvorfor er det så populært?

Traditionelt skal Pilates udføres i en maskine, en såkaldt Pilates Reformer, som har til formål at yde modstand for at træne styrke, opøve korrekt stilling og holdning samt øge bevægelighed.

Nu om dage blive flere og flere Pilates-øvelser udført på gulvet uden brug af metodens oprindelige Pilates Reformer.

En væsentlig årsag til, at Pilates bliver mere og mere kendt, er den eksplosive vækst i ”uddannelsen” af nye Pilates-instruktører siden oktober 2000, hvor en domstol i USA erklærede Pilates-varemærket for ugyldigt.

Før dette tidspunkt måtte tusindvis af Pilates-instruktører ikke sige, at de underviste i Pilates.

Så hvor man før måtte igennem en lang uddannelse for at kunne kalde sig Pilates-instruktør, kan man i dag faktisk blive det på en weekend! Det samme er tilfældet med andre såkaldte fitness-uddannelser, så vær forsigtig med, hvem du vælger som lærer!

Størstedelen af de oprindelige instruktører og tilhængere er af den holdning, at Pilates er gået hen og blevet et udvandet koncept på grund af de mange underlødige certificeringer, der tilbydes på markedet i dag.

Så som det er tilfældet med alt andet inden for træning (fitness, styrke osv.), kan det anbefales at undersøge instruktørens kvalifikationer.

En anden ting, som jeg mener, du bør sætte dig for at undersøge, er, hvor effektiv Pilates egentlig er, og hvor effektivt Pilates kan føre dig frem til dine mål inden for fitness og sundhed.

Hvilken slags træning giver bedste resultater for sundhed og fitness, og hvor effektiv er Pilates?

Før jeg går i gang med at fortælle dig, hvorfor jeg er af den overbevisning, at der er mange andre træningsformer, som gør langt mere for din sundhed og fitness end Pilates, vil jeg gerne påpege, at det er mindst lige så vigtigt, at man trives med den sport eller træning, man dyrker.

Mange mennesker finder glæde ved at dyrke Pilates. Jeg kan bare ikke lade være med at spørge mig selv, om de også ville nyde det lige så meget, hvis de var klar over de potentielle farer ved Pilates og vidste, at det ikke er særlig effektivt i forhold til mange andre træningsformer.

Er det rimeligt at antage, at de fleste mennesker, som træner, gør det for at holde sig sunde, raske og i god form?

Grundlæggende træner folk, fordi de ikke kan lide det, de ser i spejlet:

Vi vil gerne af med det bildæk, der har sat sig rundt om maven, forsinke aldringsprocessen, have mere energi og øge vores sundhed.

Enig?

Vi har et ønske om, at vores træning skal få os til at se godt ud samtidig med, at vi også får det godt indeni og høster de sundhedsmæssige fordele ved at være i god form.

Med disse kvaliteter i fokus foretog Evans og Rosenberg fra Tufts University en vigtig undersøgelse af, hvilke faktorer der var de vigtigste markører i forhold til din biologiske alder (hvor gammel du i virkeligheden er).

Efter vigtighed var det:

  • Muskelmasse
  • Styrke
  • Hvilestofskifte
  • Fedtprocent
  • Lungevolumen
  • Blodsukker-tolerance
  • HDL-kolesterol
  • Blodtryk
  • Knogletæthed
  • Temperatur-regulering

Din muskelmasses størrelse, og hvor stærk du er, er de to vigtigste markører, der bestemmer din biologiske alder.

Jo mere muskelmasse du har, jo stærkere vil du være; dit stofskifte vil være hurtigere, og du vil derfor højst sandsynligt have en lavere fedtprocent.

Det oplagte spørgsmål må derfor være, hvilken træningsform der bedst kan hjælpe dig med at forbrænde fedt og forhale aldringsprocessen?

Er det træning som Pilates, som kun aktiverer få, isolerede muskler ad gangen, og som primært udføres på gulvet?

Eller er det træning med frie vægte, HIIT (high intensity interval training) eller en Swiss Ball, der på én gang aktiverer alle muskler i kroppen?

Det er simpelthen sådan, at hvis du vil forhale aldringsprocessen og gerne vil kunne passe dine yndlingsjeans til sommer, så er du nødt til at bevare, eller endnu bedre øge, din muskelmasse (som naturligt aftager allerede fra det 35. år).

Husk nu:

Use it or lose it! Brug det, hvis du vil beholde det!

Ved at lave enkel vægttræning, HIIT (høj intensitet interval træning) og/eller træning med en Swiss Ball kan du nemt og hurtigt opbygge muskelmasse. Den gode nyhed er, at du kan opnå fantastiske resultater på mindre end 30 minutter et par gange om ugen.

På bare ganske få minutter kan du få gode resultater, fordi disse former for træning aktiverer ALLE muskler i kroppen samtidig. Jo flere muskler du aktiverer, des højere bliver dit fedtstofskifte.

Lad os vende tilbage til dit ugentlige Pilates-hold og tænke lidt over, hvor mange af kroppens muskler du aktiverer, når du ligger på gulvet og udfører Pilates?

Nu er jeg godt klar over, at Pilates-instruktørerne siger, at ”centret”/”korsettet” er vigtigt, (de dybe muskler i mave og ryg), og at Pilates er en glimrende måde at træne dem på.

Det kan være udmærket at træne og øge styrken ved brug af gulvøvelser, men som fitnessguruen Paul Chek siger: ”Hvad du isolérer, må du integrere.”

Med dette mener Paul, at så snart du mestrer de isolationsøvelser, du laver på gulvet i Pilates, er det vigtigt efterfølgende at komme op at stå, så du kan integrere denne styrke i funktionelle, naturlige bevægelsesmønstre i opretstående stilling.

Fra et evolutionært synspunkt betragtet er det ikke Moder Naturs ønske, at vi ligger på ryggen, når vi træner.

Det er også derfor, at vi, fra vi er omkring 12 måneder, holder op med at kravle og prøver at rejse os for hurtigst muligt at begynde at gå. Af samme grund bør vi træne stående. Sådan er det bare!

Dette gælder ikke kun for Pilates, men for ALLE typer af motion.

En anden ting, som folk ikke gør sig klart, er, at Pilates kan svække dit nervesystem. Pilates kan faktisk inaktivere dit nervesystem. Når du ligger på gulvet, aktiverer du kun enkelte muskelgrupper, hvilket ikke er lige så neurologisk krævende som træning udført stående.

I retfærdighedens navn skal det siges, at andre former for træning, hvor du sidder ned og træner, f.eks. med vægte, i samme grad som Pilates svækker dit nervesystem.

Et andet problem jeg har med Pilates og træning med maskinvægte i et fitnesscenter er, at nogle af disse isolationsøvelser kan skabe muskulær ubalance.

Naturen har skabt os til at bruge hele kroppen samtidig, ikke til at sidde i en maskine i et center og træne én muskel ad gangen og glemme dens antagonist (modpart/samarbejdspartner).

Jeg bliver også bekymret, når jeg hører, at nogle Pilates-instruktører lærer folk at trække vejret med brystet i stedet for med maven, og hvordan Pilates derved kan påvirke rekrutteringen af korsetmuskulaturen.

Undervurdér ikke de sundhedsfordele, der er ved at trække vejret korrekt.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal trække vejret korrekt, så læs venligst denne artikel.

Så hvis du dyrker Pilates, vil jeg råde dig til at tænke over, hvad du ønsker at få ud af din træning.

Hvad er motivationen?

Er det, fordi du ønsker at tabe dig og forsinke ældningsprocessen? Er det for at blive mere fit, sundere og få mere energi?

Hvis det er målet, så overvej nøje, hvilken type af træning der giver dig den største chance for at opnå de resultater, du ønsker.

Konklusion - Pilates

Moder Natur har ikke haft i sinde, at du skal træne, mens du ligger ned. Hvis dette var tilfældet, ville vi stadig kravle rundt på alle fire!

Når jeg skal vælge, hvilken type træning jeg vil gå i gang med, så er det ud fra følgende:

Tid - resultater - glæde

Nogle gange er det et spil badminton (masser af sjov, moderate resultater og kræver meget tid), andre gange er det vægttræning, Swiss Ball, HIIT-intervaltræning eller en cykeltur på min mountain bike i skoven (gode resultater på 30 minutter eller mindre).

Hvis du er rigtig glad for at lave Pilates og ikke har lyst til at droppe det, så bør du overveje også at inkorporere vægt, HIIT eller boldtræning, når du planlægger dit ugentlige træningsskema.

Ved at variere dine træningsformer kan du få fornøjelsen af en sundere, mere veltrænet, energisk og slankere udgave af dig selv.

God træning!

P.S. Hvis du vil vide mere om, hvordan du får gode resultater med din træning på kort tid, så klik her!

Handlingsplan for gode træningsresultater:

1. Overvej dine mål, og undersøg, hvilken form for træning der hurtigst giver det ønskede resultat
2. Vælg altid din instruktør med omhu, og dette gælder ved alle træningsformer, ikke kun Pilates.


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Camilla skrev denne kommentar:
13-05-2013 09:46:40

God artikel med meget relevante og kritiske synspunkter. Især i henhold til at der er så meget 'udvandet' lavkvalitets fitness overalt nu om dage. Men - HUSK nu bare at gøre opmærksom på at HIIT træning og anden højintens træning bare ikke er for alle. Er man i meget dårlig form, har gigt/KOL, stress, er meget overvægtig eller har hjerte-kar sygdomme, forhøjet blodtryk og lignende ... så må man IKKE træne for højintenst, ja det er faktisk direkte skadeligt. Man skal være nogen lunde rask og have en vis grundform før højintens træning kan komme på tale. En anden ting er at pilates jo ikke SVÆKKER folks nervesystem (ordet svækker kommer meget hurtigt til at lyde sygeligt og ret alvorligt). Pilates involverer bare ikke ligeså meget af nervesystemet som fx crossfit og HIIT gør og man ku' måske tale om at det blot gør vort nervesystem lidt dovent/uaktiveret. Men det svækker ikke nerverne ... jeg mener, svækkede nerver er sådan noget vi finder hos sclerose patienter, parkinsons syge og lammelse!! Så vi må vælge vore ord med omhu :-)


Lotte skrev denne kommentar:
13-05-2013 16:55:23

Jeg tænker også at man skal huske at pilates jo er en træningsform, hvor man langsomt opbygger muskulaturen næsten enkeltvis og efterhånden i mindre grupper og så gøres den enkelte øvelse mere kompleks, så dels styrken øges, men også flere samarbejdende muskelgrupper inddrages.
Og så manglede jeg også lige den nuancering Camilla kom med tidligere.
var lige ved at tro artiklen var et reklame indslag for Swiss ball.


Morten skrev denne kommentar:
14-05-2013 07:19:25

Synes din blok/hjemmeside er super duper. Jeg vil dog lige høre om du har et råd til hvilken træningsform man skal dyrke hvis man gerne vil være mere smidig. Hvordan træner jeg bedst smidighed?


Vis alle kommentarer

dorte ilsøe skrev denne kommentar:
14-05-2013 07:28:53

Pilates er rigtig godt som supplement til anden træning og et stærkt korset gør, at man får langt bedre holdning og lærer at spænde op når man laver dagligdags ting, rengøring osv. Desuden er super godt når man som jeg har slidgigt i knæ og ryg og mange andre ting er for belastende. Det skal passe til den enkelte og jeg synes du er for kritisk og spekulerer på, om du selv har prøvet det eller bare dømmer det? Ikke alle kan løbe og dyrke hård styrketræning. Mvh Dorte


Hella Kaae Sørensen skrev denne kommentar:
14-05-2013 08:01:30

Jeg kan slet ikke finde rundt i denne artikel. Du starter med at skrie at du vil belyse fordele og ulemper. Istedet nævner du ingen fordele men kun den ulempe at det "svækker" ?! nervebanerne! Menneske kroppen er skabt til at blive brugt og udfordret i alle stillinger, stående og liggende hvilket også gøres i Pilates. Så her kan jeg ikke se problemet. Du nævner reformere pilates men behandler efterfølgende kun pilates på gulv instrueret af middelmådiger instruktører. Der findes "weekend" instruktører inde. for alle former for træning, men jeg har dog endnu aldrig mødt nogen der opfordrede til at trække vejret med brystkassen. Jeg dyrker selv pilates oå reformere og har opnået stor effekt med dette. Reformer pilates er utroligt effektivt netop pågrund af at man i næsten enhver øvelse også inddrager korsettet og laver udstrækning samtidigt. En træningsform er sjældent/aldrig nok til at dække hele træningsbehovet og derfor bør man altid kombinere flere former i sit program. Men reformer pilates er den form for muskeltræning jeg endnu er stødt på, der dækker hele behovet for muskel og balancetræning.


Kim skrev denne kommentar:
14-05-2013 08:14:23

Har du nogle referencer på din artikel?


Alexander/SportExcel skrev denne kommentar:
14-05-2013 09:33:19

Hej Alun,
Super godt indlæg og meget aktuelt i en tidsalder, hvor vi lider af informationsoverload!

Ja, alle typer træning har sin berettigelse, så længe den enkelte også forholder sig kritisk og orienteret om hvordan kroppen rent faktisk fungerer, samt responderer på de øvelser og/eller træning der vælges/udføres. Derudover, er det vel reelt at skrive "der er ikke noget der er rigtigt og forkert", men der er noget der er SIKKERT og EFFEKTIV i forhold til målet, således bliver det store spørgsmål - helt præcist, hvad er målene og behovene? Hvilke aktiviteter, øvelser, intensiteter og repetitioner bringer mig sikkert og effektiv henimod målet. Svaret kan være en kombination af flere forskellige træningsformer.

Fælles for os alle er: Tyngdekraften, 24 timer, én krop livet igennem, krop og psyke, kroppens basale behov, og hvis vi her lægger til at fra ca. 30 års alderen mister vi pr. 10 år ca. 3 kg muskelmasse, og samtidig pr. 10 år tager 3 kg fedt på - så bør generel og aktivitetsrelevant styrketræning stå meget højt på alles prioriteringsliste - måske lidt mere åbenhed, nysgerrighed og kommunikation på tværs af forskellige sundhedsaktører - vi kan alle lære noget af hinanden.

Super artikel Alun. Skriver du også en lignende artikel for yoga, crossfit m.fl-D


Hanne skrev denne kommentar:
14-05-2013 09:41:25

Som Pilates instruktør siden 2005 vil jeg også lige komme med min kommentar. Pilates kan graduere efter hvilket niveau deltagerne er på. Pilates er rigtig godt til genoptræning efter sygdom. Jeg har selv erfaret det på egen krop efter en faldulykkke i 1998, hvor jeg fik brud på rygsøjlen 2 steder, det gave en meget svag ryg til følge. Jeg begyndte i fitness center, men kunne ikke få ryggen genoptrænet i maskinerne, jeg havde smerter i ryggen når jeg skulle sidde op. Først da jeg begyndte med Pilates kunne jeg mærke en forskel. Jeg fik styrke i ryg og mave og blev meget mere bevist om brug af min krop. Og er helt fri for smerter i dag.
Jeg er selv Stott udd. Pilates instruktør og på mine hold bruger jeg både øvelser på gulvet, bruger redskaber som toningsbolde, felxbånd og den store balancebold, vi bruger kroppen som vægtstang, så øvelserne kan godt blive udfordrende. Jeg har hensyntagende hold, ryg hold og jeg har også hold for de som kan være med til det hele(almindelige hold). Jeg vil helt klart anbefale at gå på et hold hvor man går langsomt frem og efterhånden som man får styrke bliver øvelserne mere udfordrende.Til det med vejrtrækning vil jeg sige at man bare skal lade deltagerne blive bevist om deres vejrtrækning. Jeg gør f.eks altid det at jeg starter timen med dybe vejrtrækning, gør deltagerne bevist om at trække vejret dybt ned i maven i mellem øvelserne og så afslutter jeg timen med dybe vejrtækninger igen.
Jeg har haft deltager på holdet der dyrker andet ind Pilates, både løbere og golfspillere synes deres præstationer er blevet bedre ind før de gik til Pilates.


Jannie Nielsen skrev denne kommentar:
14-05-2013 10:05:04

Som Gotved lærer mener jeg også, at din artikel er særdeles relevant. Folk forledes til at tro, at pilates, men også yoga er svaret på deres kropslige og livsstilsmæssige problemer. Pilates er sikkert godt for nogle, men kan aldrig stå alene fordi kroppen netop ikke bruges funktionelt og naturligt. I gotved bevægelse træner vi hele kroppen med både smidighedsøvelser, kredsløbsøveler og styrkeøvelser, mest stående men også liggende og med og uden redskaber som vægte eller elastikker eller bruger hinanden til at skabe modstand i en øvelse. Kunne du skrive lidt om Gotved bevægelse, da jeg synes flere burde få øjnene op for denne træningsform.


Britta skrev denne kommentar:
14-05-2013 10:18:59

Selvfølgelig skal man da tænke over hvad ens motivation er, når man går til pilates. Jeg har selv lige afsluttet tre måneders pilates og kan kun sige, at det hjalp mig umenneskeligt meget på min krop. Jeg har derimod en kollega, som sagde at det ikke hjalp/ikke kunne mærkes. Om træneren gjorde det forkert eller det var min kollega, det ved jeg ikke. Perosonligt meldte jeg mig til, for at træne min ryg (led et voldsomt faldt i 2006 som jeg har en del eftermén af). Min træner var utrolig dygtig, vidste alt om de forskellige muskler, hvilke funktioner de havde og hvad man ikke skulle gøre. Efter 1 time var min ryg som ny - jeg havde ikke samme smerter som før og jeg rettede ryggen mere op, lærte at bruge min vejrtrækning (puste brystkassen op og ved udåndning puste maven op). Det var bare nogle af de få ting som hjalp mig. Og som min søde træner sagde: Pilates erstatter ikke fysisk hårdt/krævende træning. Dette brugte hun til at få mere energi, øve balance og styrke ens ømme områder (i mit tilfælde ryggen). jeg har dyrket motion hele mit liv stort set, og ved udemærket godt at pilates ikke kan erstatte ting som løb, badmintion, styrketræning osv. Det skal man også gøre ved siden af. Det håber jeg da også, at andre er klar over. Bevares, det kan da godt være du taber dig en smule ved pilates, men så er det heller ikke værre. Jeg har fået styrket min balanceevne, bedre armkræfter og de andre ting som jeg nævnte ovenfor. Så jeg kan kun anbefale det. :)


Søren Rasmussen skrev denne kommentar:
14-05-2013 11:48:29

Hej Alun, du skriver af og til nogle gode artikler, som lærer mig meget. Men denne her om PIlates, den er noget rod. Du flakker om dig med en viden, som kun ses fra ét perspektiv, nemlig dit, iblandet lidt u-videnskab. Men den går ikke igennem tolden, Alun, det er noget rod. Dine påstande holder ikke. Og jeg ved godt at der er nogle, der udelukkende holder sig til Pilates. Men de allerfleste gør præcis som du selv foreslår, dyrker lidt varieret, lidt opretstående, lidt løbende, lidt liggende på gulvet, hvilket inkluderer Pilates.
Så vidt jeg har læst, brugte Hr.Pilates aldrig Yoga og Soløvelsen i sin oprindelige træning. Det er vist noget der er kommet til da man begyndte at gøre PIlates til en hold-træning? Måske fordi man ikke kan nøjes med at ligge der på gulvet og udelukkende træne mave ryg i 1½ time?
Og Alun, når du på et tidspunkt ønsker at lave en artikel om hvorfor Yoga ikke er smart eller godt, så kan du jo rådføre dig med mig først, og så skal jeg overbevise dig om, lære dig, få dig til at forstå, hvilket dybtgående fitness system yoga egentlig er. Intet system mig bekendt, undtagen Yoga, får stimuleret og trænet alle 50 billioner celler i kroppen i løbet af 1½ time.


Anja skrev denne kommentar:
14-05-2013 17:10:31

Kære Alun,

Som Stott Pilates instruktør på nu 10. år, så vil jeg gerne invitere dig over til en gang træning hos mig.
Stott Pilates har en masse redskaber hvor du både træner de små og store muskelgrupper.
Vi både står, går, står på knæ,ligger på ryggen , på siden og på maven
Dette foregår både med redskaber under fødder, knæ, ryg, siden og maven , så flest muskelgrupper og specielt de skrå muskler i hele kroppen,
som er en stor procentdel af vores krop.
Jeg håber du vil tage udfordringen op og mærke på din krop hvad rigtig Pilates kan gøre ved din krop.
Bh Anja


Gitte skrev denne kommentar:
14-05-2013 17:37:43

som pilatesinstruktør bliver jeg nødt til at sige at jeg synes artiklen er unuanceret. Du skriver at der skal tungere og hårdere træning til. Dem jeg ser på begynder pilates hold er ofte meget lidt bevægevante og har meget lille kropsbevidsthed. Typisk har de prøvet hårdere træning når de kommer men er stoppet pga skader. Pilates oplever jeg er rigtig godt til at hjælpe folk igang og giver en god kropsbevidsthed - og ja, så skal man videre og op at stå, det kan så ex hedde EFFEKT. Håber ikke artiklen afholder nogen fra at begynde at træne, for så synes jeg den har gjort mere skade end gavn.


Sanne skrev denne kommentar:
14-05-2013 19:11:36

Normalt er jeg ikke typen der kommenterer på artikler, men da jeg læste denne artikel, blev jeg virkelig vred... Jeg synes at dine påstande er direkte usaglige.
Du skriver det som om at folk bliver vildledt til at tro at pilates er løsningen på alle problemer og at man ikke behøver dyrke anden motion... Det er bestemt ikke mit indtryk! Jeg tror at de fleste er klar over at man skal lave kredsløbstræning og tungere styrketræning ved siden af. Jeg har ikke mødt nogen der tror at man får store muskler, taber sig mange kilo eller lign. ved at dyrke pilates.
Jeg vil give dig ret i, at der findes mange knap så kompetente undervisere, men det gælder jo inden for alle træningsformer!!
Som fysioterapeut vil jeg mene at jeg ved en del om kroppen... Jeg ved bl.a. at det er vigtigt at træne de små muskler inde omkring rygsøjlen, samt de dybtliggende mavemuskler (kropsstammen/korsettet). Det kan være direkte skadeligt at træne alle de store muskelgrupper i kroppen, hvis kropsstammen er svagt! Pilates arbejder mod en stabil og stærk kropsstamme. Der bliver efterhånden koblet mere vægt på vha. forskellige redskaber og mere krævende øvelser. Man træner muskelgrupper i hele kroppen og ikke kun isolerede muskler i mave og ryg! Men når du sammenligner med alm. vægttræning i fitnesscenter (hvilket man ikke kan!!), så bliver man selvfølgelig ikke "stærk" af pilates - men det er der heller ikke nogen der har lovet!
Jeg synes at du skal undersøge fakta nærmere før du skriver en artikel - synes denne artikel er virkelig misvisende!
Mvh. Sanne


Connie Yndal skrev denne kommentar:
14-05-2013 19:45:46

Jeg er enig med de andre pilates instruktører. Det lyder ikke som om at du selv har trænet pilates hos en kompetent instruktør, men blot dømmer det uden at have prøvet det på egen krop. Jeg er også pilates instruktør på 13. år (stott pilates) og har set hvilken forskel det har gjort for mange af mine elever, ud over de andre fordele som er blevet nævnt, bl.a betydelig styrkelse af core, giver pilates dig også en fantastisk evne til at bevæge din krop korrekt, så du klarer dig bedre i andre sports discipliner (hvilket også at grunden til at mange elite sportsudøvere i USA, supplere med pilates) Jeg tror at jeg kommer til at træne pilates så længe jeg kan gå, da jeg elsker følelsen jeg efterfølgende har i min krop. Jeg træner også på mange andre måder, men pilates er min helt sikre base.


Hanne Refstrup skrev denne kommentar:
14-05-2013 20:25:19

Hej!
Jeg bryder mig ikke om tonen i artiklen, allerede fra start mærker man din holdning ganske tydeligt. Du er selvfølgelig i din gode ret til at skrive, som du gør.Men når man, som jeg , har levet med Pilates i 10 år og stadig synes, det er en helt fantastisk træningsform, må jeg reagere!Det gælder jo for Pilates, som for alle andre træningsformer, at den kan ikke stå alene!Hvis man havde råd og plads til de forskellige apparater, kunne man sagtens klare sig uden vægte m.m.Principperne i Pilates overføres snilt til stående udgangsstilling. Selv bruger jeg dem i mine daglige gøremål. Jeg har ikke taget en af de lange uddannelser, men er fysioterapeut og Pilatesinstruktør. Pilates gir mig styrke,kropskontrol,smidighed udholdenhed, god kropsbalance og lungefunktion.Jeg kombinerer træningen m powerwalk og løb.Jeg er enig i, at Pilates kræver dygtige og opmærksomme instruktører og undervises der på hold, er det ideelle antal 6-8 pers.
Det er kedeligt, at der desværre findes alt for megen overfladisk Pilatesundervisning.


Connie Yndal skrev denne kommentar:
14-05-2013 21:56:16

Jeg er enig med de andre pilates instruktører. Det lyder ikke som om at du selv har trænet pilates hos en kompetent instruktør, men blot dømmer det uden at have prøvet det på egen krop. Jeg er også pilates instruktør på 13. år (stott pilates) og har set hvilken forskel det har gjort for mange af mine elever, ud over de andre fordele som er blevet nævnt, bl.a betydelig styrkelse af core, giver pilates dig også en fantastisk evne til at bevæge din krop korrekt, så du klarer dig bedre i andre sports discipliner (hvilket også at grunden til at mange elite sportsudøvere i USA, supplere med pilates) Jeg tror at jeg kommer til at træne pilates så længe jeg kan gå, da jeg elsker følelsen jeg efterfølgende har i min krop. Jeg træner også på mange andre måder, men pilates er min helt sikre base.


Jessie Lee skrev denne kommentar:
14-05-2013 23:22:08

Jeg synes det er utroligt ærgeligt at et nyhedsbrev af denne kaliber og som når ud til så mange mennesker, skriver en så unuanceret og dårligt fortolket artikel som denne. Jeg er Pilates instruktør og har dyrket Pilates siden 1987. Jeg har undervist som en af de første her i danmark i mit studie i 13 år. Jeg blander mig ikke stort i debatter, men bliver nød til at sige du kan ikke kommentere så ensidigt på Pilates. Det bærer stort præg af at du ikke har prøvet det og hvis du har må jeg spørge mig selv hvad du har prøvet? Det er helt korrekt at der er mange lavkvalitets underviserer derude, men det er der desværre i al træning, selv dem med lange uddannelser. Det er nødvendigt at spørge ind til uddannelsernes varighed og instruktørens erfaring, som du også skriver, men der er et stort Pilates Community der arbejder for kvalitet. Både i UK og USA er mange af uddannelserne blevet blåstemplet og godkendt NCCA, som helt kort er National Commision for accrediting Agencies, der godkender certificeringsprocesserne. Dette er blot for at nævne en af mange. Det er helt tydeligt at du ikke har sat dig helt ind i hvad du skriver om. Pilates er meget mere end reformer og måtte. Der er 3 store pilates maskiner og mange mindre. Du kan opdele Pilates helt groft i classical Pilates og Contemporary Pilates. Begge dele kan undervises med kvalitet. Fordi Pilates udvikler sig fra den oprindelige form betyder det ikke det bliver udvandet. (Det har forøvrigt ikke ret meget med en solhilsen at gøre) Udviklingen betyder at man har fulgt med udviklingen indenfor træning, vi har en anden viden idag end da Joseph Pilates døde i 1967. Men der er desværre stadig undervisere derude der underviser noget der intet har med Pilates at gøre, det er bare en anden snak. Pilates kan være meget funktionelt. Der findes et hav af stående øvelser og det er netop denne opbygning fra liggende til alle 4 til siddende til stående der er rigtig brugbar i Pilates. Når nu vi har en voksende del af befolkningen der sidder ned er det også vigtigt at lave funktionelle øvelser siddende. Det kan sagtens involvere mere end 1-2 muskler. Denne isoleringsprocess er kun første skridt i Pilatestræningen. Derefter skal øvelsen udvikles og integreres i en "wholebody" øvelse. Pilates er en intelligent, struktureret og funktionel træning. Den er en fantastisk partner til styrketræning og enhver anden træning, hvor man gerne vil have en kropsbevidsthed og forståelse for biomekanisk og korrekt brug af kroppen.
Jeg har en meget stor gruppe af klienter der simpelthen ikke kan træne i et fitness center eller dyrke cross fit. Jeg kan hjælpe dem med at nå derhen, hvis det er deres mål, men du kan ikke sætte en dame på 60 med slidgigt og dårligt hjerte til at dyrke hård styrketræning. Pilates rammer netop et stort hul i markedet for dem, der ikke kan træne i fitness center men måske heller ikke vil stå i et ældre center. Og det er netop her spændvidden i systemet ligger. Jeg træner også elite sportsfolk med langtids skader eller som ønsker at optimere deres præstationer. Maskinerne er så komplekse og hver enkelt maskine kan mange 100 øvelser. De opbygger i den grad nervesystemet og den kinestitiske sans. De opbygger en integreret styrke i hele kroppen, hvor både balance, koordination og power skal integreres. Hvis ikke dette er klart for dig, så giver jeg gerne en time.


Frank Mikkelsberg skrev denne kommentar:
15-05-2013 14:08:28

Kære Alun,
Tak for dine normalt rigtigt gode og spændende artikler. Det er så desværre langt fra tilfældet for denne her artikel som decideret har fået sat mit sind i kog. Derfor MÅTTE jeg simpelthen kommentere på den, hvilket jeg ellers aldrig gør.
Er selv en 29 årig mand og i rigtig god form og har dyrket stort set alle former for sport igennem mit liv, herunder: Kampsport,selvforsvar, løb, hockey, fodbold, svømning, landevejscykling, MTB, BMX, hockey, kajak, badminton, styrketræning, crossfit, yoga og nu pilates som jeg er evigt taknemmelig for.
Kan næsten ikke finde ud hvor jeg skal starte eller begynde for der er så meget at tage fat på!
Nå men jeg kan jo starte med de få ting jeg er enige i, hvilket nok er hurtigt overstået.
Ja det er et problem at 'pilates instruktør' ikke er en beskyttet titel og man derfor kan blive det på et weekend kursus.
Når det er sagt så sammenligner jeg heller ikke en pølsemand der laver mad, med en kok på NOMA som laver mad.

Ja man starter nok på gulvet når man går til pilates indtil man får nogle grundteknikker på plads. Jeg har selv gået til stott pilates i 6 måneder nu, og selv uden reformermaskiner (dog med en helt suveræn instruktør) så har jeg lige så meget mangfoldighed i min træning som jeg havde til crossfit. Selvsamme crossfit som ødelagde min krop som pilates på rekordtid fik rettet op på.
Har fået fuld smidighed tilbage i mine ryghvirvler så jeg rent faktisk kan lave rigtige mavebøjninger igen uden at skulle bruge tær og øre til at hive mig op, har fået sat mit hoved tilbage hvor det hører til og sidst men ikke mindst har jeg fået sat min skuldre op i en højde hvor de bør sidde.
I forhold til man isolere nogle få muskler - det er måske tilfældet på begynder hold. Man når du kommer bare lidt op i niveauerne er der så meget koordination og kontrol, at du ikke drømmer om hvad det kræver af hele kroppen på en gang.
I forhold til om det fedtforbrænder lige så meget som andre sportsgrene vil jeg her bare nøjes med at dele min egen historie. Da jeg stoppede med crossfit sidste sommer gik jeg direkte over til pilates og fik dels rettet alle mine skavanker op. Har siden da holdt min muskelmasse og er endda blevet mere trimmet og musklerne er blevet trukket ind hvor de skal. Jeg hører nok til typen hvor konkurrence sport stresser min krop og dermed markant besværliggøre et vagttab af de sidste bitte små fedtdepoter. Og ja jeg trænede tungt til crossfit med op til 40 kg's kettlebells, så hvis man med elastikker og 1,5 kgs vægte kan udfordre sig selv lige så meget, ja, så siger jeg to ord: 'Intelligent' 'træning'.
Nu skal det for god ordens skyld siges at jeg er begyndt at løbe barfodsløb her i foråret, hvilket er fantastisk sammen med pilates, men fakta er at i vinterperioden kunne jeg holde min vægt og min muskelmasse med pilates alene.
Så når nu også karatelandsholdet bukker sig i respekt efter en gang pilates træning og en række seje gutter i frømandskorpset benytter det som en fast del af deres træning og kan blive kraftigt udfordret. Ja så står jeg tilbage med en fornemmelse af du desværre har været i hænderne på en knap så 'heldig' instruktør. Derfor vil jeg hellere end gerne af egen lomme betale for du kan komme i kyndige hænder og se om ikke du ville få en anden opfattelse af pilates.
Så fik jeg vidst luft... puhaaa!
Mit formål var ikke at komme med et nuanceret svar på din artikel, men derimod at bidrage med min historie til at give et helt andet billede end det som er blevet malet her.
Håber på mange flere og gode nuancerede artikler i fremtiden.
Rigtig god dag til alle :)
De bedste hilsner
Frank


Helle Thaysen (Sund Indefra) skrev denne kommentar:
15-05-2013 14:43:05

Kære Alun og kære Frank Mikkelsberg, som jeg så ikke behøver at gentage men blot erklære mig rigtig meget enig i... Og kære alle jer andre for jeres kommentarer, som er med til at tegne et heldigvis noget mere nuanceret billede af Pilates, end denne artikel er lykkedes med.
Som internationalt certificeret Pilatesinstruktør og nu selvstændig med en virksomhed, der bl. andet favner personlig træning, workshops, efterfødselstræning, træning for gravide og intensiv holdtræning med afsæt i PILATES, er jeg naturligvis noget paf over denne artikel fra en ellers yndet kilde til inspiration og information. Som skribent på mit eget site - og blog er jeg naturligvis også klar over risikoen ved at skrive i flæng til så mange læsere... Nogle gange kommer skrivene ikke ud helt som tænkt, andre gange fortaber nuancerne sig i de store linjer, osv. Og helt andre gange så rammer man bare ved siden af og må sande, at man måske ikke lige er ekspert på det område, man ellers så gerne ville tage op... Men uanset hvad, så tror jeg nok, der her er bred enighed om, at det ville være fint med en "pre-artikel", der liiiige følger op på det her Pilates-issue. Den glæder jeg mig til gengæld til. Og så vil jeg da gå skridtet fuldt ud og tilbyde dig, Alun en gratis prøvesmag på Pilates med Effekt hos Sund Indefra. Skriv blot en pm til mig, så aftaler vi en dag! Du kan nå mig på 20-25 min, så vidt jeg lige kan regne ud. Mange gode vibes og tusind tak for alle dine andre gode artikler, tips, ideer og input! Helle


Kirsten Matzen skrev denne kommentar:
15-05-2013 19:44:34

Enig med dig i, at instruktørens baggrund og uddannelse i disciplinen skal undersøges. Jeg har selv gået til Stott Pilates i 6 år og 3 år i reformer, og jeg gør det pga. smidighed og skævhed. Men vi ved også at konditionen skal vil træne med andre motionsformer. Det sjove ved Pilates er, at der er mange Nye øvelser, og det bade kan gøres stående, liggende og i maskiner - stadig efter 6 år.


Jens Jørgen Nielsen skrev denne kommentar:
16-05-2013 16:26:11

Tak for artiklen. Jeg er dog ikke helt enig med budskabet. For det første, når man træner Pilates, træner man som oftest næsten alle muskler, hvis man altså gør det rigtigt. Der er mange balanceøvelser - også stående i Pilates. Jeres artikel handler måske kun om dem der dyrker Pilates på en forkert måde, som også antydet i artiklen.
For det andet: Det specielle Pilates åndedræt er dybt, man lærer at udvidde ribbenene og så at sige ånde med ryggen. der er meget fokus på åndedrættet i Pilates. Mange der lider af astma haft haft meget glæde af det.
Endelig er der jo mange, der som jeg bruger Pilates i kombination med andre motionsformer. Og det fungerer perfekt med fantastiske resultater.
Summa summarun: Jeg forstår ikke helt den negative holdning til Pilates på denne side.


Jens Jørgen nielsen skrev denne kommentar:
17-05-2013 15:05:01

Jeg læser ofte alun.dk. Der er mange gode råd og tips til et bedre liv. Jeg køber desuden jævnligt jeres artikler med stor tilfredshed. Men artiklen om pilates svækker sidens troværdighed. Jeg synes det er tydeligt, at I ikke har sat jer grundigt ind i stoffet før I har skrevet artiklen. Det er ærgerligt, for det er meget godt at hente på alun.dk


Torben Klein skrev denne kommentar:
18-05-2013 11:59:47

Tillykke: Denne artikel er stort set en gang udokumenteret en en-øjet vrøvl.
"Moder Natur har ikke haft i sinde, at du skal træne, mens du ligger ned. Hvis dette var tilfældet, ville vi stadig kravle rundt på alle fire!" - Pilates bygger på Yoga, der har været på banen i flere 1000 år. Intet kan holde så længe uden substans - Bum.
Vi laver "de 5 tibetanere" (som så godt nok ikke er Pilates, men alligevel) hver dag, og det har givet både smidighed, reflekser og muskelopbygning.
Men hvis denne artikel er kvaliteten af de oplysninger, jeg kan få hos Alun, så er det næste, der skal ske, at jeg skal ind og afmelde mit nyhedsbrev.


Camilla Skovgaard v/Changebody.dk skrev denne kommentar:
19-05-2013 11:06:52

Hvilket bidrag kan dette nyhedsbrev være?

For det har lige precist sat den debat igang, som jeg synes har manglet i Danmark. “Hvad er Pilates?” Pilates gjort forkert, kan ligeså vel som andre sportsgrene være uhensigtsmæssig for din krop, men Pilates gjort rigtigt kan genopbygge, styrke og gøre din krop smertefri.

Det er er vigtigt er at vælge en kvalificeret instruktør, som har en god solid uddannelse bag sig. Det er vigtigt at overveje, hvad du vil med din træning, der er stor forskel på at stå på et hold med 20 personer til at vælge et studie der tilbyder individuel træning og holdtræning med 2-6 personer. Der skal ikke meget hovedregning til at jo færre på et hold, jo mere opmærksomhed og en træning tilegnet dine behov, er der mulighed for. Jeg er selv uddannet hos Body Control Pilates i London, som er en af de højest rangerede Pilates uddannelser, der findes på markedet. Vi ligger vægt på at øvelserne tilpasses den krop der træner, og det handler om at få hele kroppen med fra de inderste stabiliserende muskler til de yderste store muskelgrupper. Pilates maskinerene er også vægttræning, de er udstyret med fjedre i forskellige styrker, så du kan indstille maskinens vægt tilpasset øvelsen og din styrke. Pilates maskinerne giver en alsidig træning, og du får hele kroppen med i de forskellige øvelser. Mange øvelser indeholder både balance, styrke og smidighedstræning på en gang. Der er samtidig mulighed for at tilpasse træningen til en skadet krop, såvel som at give en mere og mere udfordrende og hård træning efterhånden som du er klar til det.

Hos en kvalificeret Pilates instruktør vil første gang handle om hvilken tilstand din krop er i nu, hvad er dit mål med træningen og hvordan når du dertil. Du vil i hver time blive guidet i hvordan du får det optimale ud af øvelserne og din krop vil løbende blive analyseret så du i hver øvelse arbejder ud fra de rigtige muskler. En kvalificeret instruktør vil kunne se hvor din krop arbejder uhensigtsmæssigt, dvs. kompensere for eventuelle skader og smerter, denne kompensation bliver ofte en “naturlig” del af dit bevægelses mønster selvom det er uhensigtsmæssigt for din krop og kan pådrage spændinger i musklerne og slidskavanker. Målet med Pilates træningen er at genskabe et så anatomisk korrekt bevægelses mønster, så kroppen arbejder så optimalt og naturligt som muligt.
Jeg forstår ikke din påstand om at Pilates svækker dit nervesystem, da en normal Pilates time vil bestå af øvelser i forskellige stillinger og ikke kun liggende på ryggen. Pilates er SÅ meget mere end at ligge på ryggen! Det er en god debat da det er på høje tid at folk begynder at ligge mærke til kvaliteten af deres træning. Det må være op til den enkelte at vælge en instruktør der passer til deres behov.

Ved siden af din Pilates træning er det vigtigt at få cardio-træning ind i dit ugentlige program. Selv løbere, fodboldspillere, dansere og andre top-atleter har stor gavn af Pilates som supplement til deres anden træning, fordi træningen giver et dybdegående balancering af kroppen. Mit synspunkt er at alle kan have gavn af Pilates, som en del af deres træning, det er intelligent styrketræning, giver dig kropsbevidsthed og en sundere, stærkere og smidigere krop.


Bianca skrev denne kommentar:
01-07-2016 23:40:35

Jeg ved artiklen her er gammel. Men nu skriver jeg altså alligevel. For jeg kan ikke lade være med at hygge mig over denne snæversynet tilgang til træning og misforståelse af hvad pilates metoden egentlig går ud på. Det lever i grunden meget godt op til mine fordomme om mænd der går meget op i træning. Hvis vi starter med at få fakta på plads. Joseph Pilates udviklede pilates-systemet til sig selv og sine kroniske sygdomme. Og startede således med at helbrede Sig selv. Men brugte det senere med succes til at genoptræne krigsveteraner. Øvelserne har taget lidt karakter af ballet, da hans lokaler lå på en balletskole. Joseph Pilates har både udviklet matwork samt en række maskiner. Øvelserne er stort set det samme, modstanden er forskellen. Heriblandt reformeren men der er mange flere. Øvelserne forbedrer kropsholdningen, vejrtrækningen og giver ikke krampagtige fyldige muskler, men lange og smidige muskler. Der er intet konditionstræning over den rigtige pilates. Men masser af koordination. Det er ren styrke og udstrækning. Det er nemlig den nyere udvandet fortolkning der har indført powerpilates. Men det er den psykiske del, der er det unikke. Man kommer i en bestemt psykisk og fysisk samhørighed af kropsbevidsthed, balance, tilstedeværelse og ro. Altså foruden at træne virker det som en meditation for både krop og sind. Ligesom yoga, der bare har mere fokus på udstrækning end styrketræning. Desuden fjerner det spændinger i kroppen og lærer ligeledes kroppen at slappe af og restituere. At nogle mener vi alle træner for at se godt ud, er jeg delvist enig i. Det æsteriske har noget at skulle sagt. For mig er sundhed og balance en endnu vigtigere faktor. For ikke at tale om, at motion for mig, slet ikke er noget der skal overståes hurtigst muligt. Jeg nyder at træne pilates. Men jeg synes jo fx..heller ikke store pumpede muskler er specielt kønne. Heller ikke til mænd. Og jeg er jo kvinde. Og mor. (Hvilket faktisk foregår en stor del af tiden på gulvet, de første par år. Og min krop er høj grad skabt af modernatur til at være mor. Så det finder jeg slet ikke unaturligt.) Jeg kan lide at være smidig, elegant, stærk og have indre balance. Og jeg har prøvet alm styrketræning. Både med vægte og maskiner. Og det giver bare ikke det ønskede resultat for mig. Hverken psykisk eller fysisk. Der er absolut ingen fare ved pilates. Jeg har selv dyrket pilates i mange år og har aldrig kommet til skade, eller hørt om nogle der kom til skade. Tvært imod er jeg blevet mindre klodset. Man kan desuden selv læse bøger om principperne, hvis man er i tvivl og gerne have en korrekt gengivelse af metoden. Når alt det er sagt. Så kan pilates ikke stå alene. Vi skal også have pulsen op. Så det er nødt til at være et supplement til konditionstræning.


Optimisten skrev denne kommentar:
15-01-2018 23:23:09

Jeg er hypermobil og lider af gigtlidelse - efter dag træning med “effekt træning” og pilates har jeg reduceret mine smerter væsentligt og har nu hele dage hvor jeg er helt smertefri :)
Min krop er blevet stærkere - Yes !


Raul Lake skrev denne kommentar:
15-11-2019 12:28:02

Hey

I have a question,
I see a lot of products on this site http://bit.ly/fitnessitems464
that you also sell in your shop.
But there products are 26% cheaper, well my question is what is the difference between your shop and theirs,
is it the quality or something else, i hope you can help me!

greetings

"Sent from my iPhone"


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

 

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley