De seneste videnskabelige resultater om Fivefingers

Skrevet 30-09-2011 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

De seneste videnskabelige resultater om Fivefingers

Her er beviset! Forskning har vist det, vi har sagt i lang tid, hvis du løber med et par Fivefingers, er det som at løbe i bare tæer, men du er i sikkerhed for f. eks glasskår og sten.


I mange år har det været velkendt, at løbe på bare tæer er mere effektiv end at løbe i et par løbesko (Warburton 2001)

Takket være Professor Lieberman fra Harvard er det blevet bevist, at barfods løb kan nedsætte risikoen for at få skader når du løber (Lieberman et al 2010)

Hvis du vil læse mere om Prof Lieberman revolutionerende forskning klik her

Hvordan får du gavn af disse fordele hvis du stadigvæk vil have sko på?

Svaret er faktisk meget enkelt, du tager et par Fivefingers på!

Fivefingers er blevet så populære på grund af en ting!

Fivefingers er blevet ekstrem populære over hele verden i løbet af få år, alene fordi at når du tager et par Fivefingers på, så løb du stadigvæk som en barfodsløber med alle fordelene.

Men det er ikke kun noget vi siger, det er blevet videnskabelig bevist.

Denne konklusion er to forskere, kommet frem til efter at have analyseret løbemønstre fra 8 barfodsløber, som først løb barfodet og herefter iført Fivefingers.

Dermed er Fivefingers den eneste ”sko”, der videnskabeligt beviser at du får alle de gavnlige egenskaber ved at løbebarfodet, samtidige har du stadig en lille beskyttende sål imod f. eks småsten og glasskår (Squadrone & Gallozzi 2009).

Faktisk er intet forskningsbaseret bevis for, at traditionelle løbesko øger ydeevnen eller reducerer risikoen for skader:

Dette betyder, at den industri, der omsætter for over 20 milliarder dollar, ikke har produceret et eneste forskningsresultat, der bakker deres påstand op (Richards et al 2009)

Slip ikke kun for skader, men du løber faktisk også hurtigere med Fivefingers.

Flere af jer har allerede skrevet og fortalt om jeres oplevelser med Fivefingers det er vi rigtig glade for, fordi at med jeres hjælp kan vi blive endnu bedre til at vejlede andre nye kunder.

Mange tak for det :)

Flere af jer har tidligere spurgt om det virkelig passer at man løber hurtigere i Fivefingers.

Det kan jeg roligt sige JA til.

Det er videnskabeligt bevist at man faktisk både løber hurtigere og bruger færre kræfter, hvis man sammenligner med løb i ”gammeldags” løbesko.

Disse helt nye forsknings resultater fra juni i år, viser nemlig at 70% af ens tophastighed i Fivefingers benytter 5,7% mindre energi, det resulterer i højere hastighed og bedre udholdenhed.

Se vores store udvalg af Fivefingers modeller bare klik her

Kom med din Fivefingers oplevelse på vores Fivefingers Facebook side, eller i kommentar feltet nedenunder.

Klik her for at komme til Fivefingers Danmark Facebook side

Referencer:
Warburton M. (2001) Barefoot Running. Sportscience 5 (3

Lieberman D.E., Venkadesan M., Werbel W.A., Daoud AI, D'Andrea S., Davis I.S., Mang'eni R.O., Pitsiladis Y (2010) Foot Strike Patterns And Collision Forces in Habitually Barefoot Versus Shod Runners. Nature 463(7280): 531-5.

Squadrone R, Gallozzi C. (2009) Biomechanical and physiological comparison of barefoot and two shod conditions in experienced barefoot runners.  J Sports Med Phys Fitness 2009 Mar;49(1):6-13

Richards C.E., Margin P.J., Callister R. (2009) Is Your Prescription of Distance Running Shoes Evidence-based? Br J Sports Med 43 :159-162 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Kit Bak skrev denne kommentar:
03-10-2011 13:51:14

Mine nye fivefingers er dejlige at gå i, men de er ret besværlige at få på. Jeg kunne bruge nogle tricks til at afhjælpe det.


Jonas skrev denne kommentar:
03-10-2011 15:46:23

Hej Alun :)

Du skriver i denne artikel at man kan blive 5.7 % hurtigere, det betyder vel ikke det store gør det ?


Jonas skrev denne kommentar:
03-10-2011 15:47:12

Hej Alun :)

Du skriver i denne artikel at man kan blive 5.7 % hurtigere, det betyder vel ikke det store gør det ?


Vis alle kommentarer

katrine skrev denne kommentar:
03-08-2012 14:57:15

jeg vil sige jeg ret negativ omkring disse sko bliver anbefalet til at løbe i der er jo ingen støtte eller støddæmpende virkning, når man løber lander man på sit ben med 3 gange sin egen kropsvægt. De vil i mange tilfælde føre til div. skader fx skinnebens betændelse.


Mathias skrev denne kommentar:
12-03-2013 19:53:12

Katrine det som du siger er ikke helt rigtig eller hvis man er hæle løber så kan det en meget dårlig ide at løbe i five fingers, men hvis man er forfods løber så kan det give en væsentlig forskel i ens tid på fx 5-10 km


Mathias skrev denne kommentar:
12-03-2013 19:55:39

forskere mener at hvis man køber nogle sko med meget pronation og man har brugt vildt mange penge på løbetest osv så viser mange års forskning faktisk at man får en ringere løbestil og stører chance for skader. End hvis man fx har nogle middel eller moderat pronation


Mathias skrev denne kommentar:
12-03-2013 20:00:33

som ovenstående lyder som, så forbedrer skoene ens tid med 5,7% samt energiforbruget med 5,7% så fx hvis du er en erfaren løber og har 100% styr på løbeteknik osv så vil de sko give en klar fordel for de erfarne løber, MEN JEG VIL KLART ANBEFALE DE HER SKO TIL LØBER SOM HAR MEGET LIDT KONTAKT MED JORDEN.


Kirsten skrev denne kommentar:
03-05-2014 15:05:10

Jeg elsker mine fivefingers! Den eneste træningssko jeg aldrig har haft ømheder ved at bruge. Pt. har jeg en nedgroet negl på indersiden af storetåen og mine Classic er gym perfekte heldagssko. Speed er min løbesko og da jeg en dag testede den mod mine tidligere "almindelige" løbesko fik jeg ondt i knæ og læg indenfor 200 m. Jeg har aldrig haft problemer med optræning til at løbe i fivefingers. Min teori er at det skyldes jeg kun gik i højhælede. Så thumbs up for forfodslandinger :-) dog er tæerne yderst udsat ved brug af højhælede sko så det er perfekt at komme ned på flad "barfod" og løbe på midtfoden rullende tilbage på hælen. Fantastiske frihed i fødderne helt op gennem ryg, kranie og videre op i den åbne himmel <3 Tak


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser