7 fordele ved at motionere

Skrevet 02-10-2011 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

7 fordele ved at motionere

For mange mennesker handler dét at motionere udelukkende om at tabe sig, og hvis det er det, der skal til for at motivere dig, så fint … men du skal bare vide, at motion handler om meget, meget mere end det.


Faktisk hjælper regelmæssig motion, selv når man er startet på det sent i livet, med at sinke hele aldringsprocessen, således at det er mindre sandsynligt, at du vil komme til at lide af en kronisk sygdom eller lidelse samtidig med, at du vil være spændstig og slank, bevare din bevægelighed og være glad, selv når du bliver ældre – og er det ikke lige præcis, hvad livet handler om?

Her får du de 7 fantastiske fordele ved at motionere:

Mindsker risikoen for at blive syg
Regelmæssig motion normaliserer dine insulinniveauer, hvilket skaber et miljø med lavt sukkerniveau, hvilket forhindrer både vækst og spredning af kræftceller. At have kontrol over insulinniveauet og at optimere D-vitamin-niveauet er to af de mest kraftfulde tiltag, som kan reducere kræftrisikoen.

Motion opløser den skadelige effekt af stress
Motion booster niveauerne af beroligende hjernekemikalier som serotonin, dopamin og noradrenalin. Motion virker formodentlig på celleniveau for at vende den effekt, som stress har på din aldringsproces.

Motion løfter depression
Vedholdende, svedfremkaldende aktivitet kan reducere symptomer på depression omtrent lige så effektivt som antidepressiv medicin.

Motion forbedrer indlæring og vender aldringsprocessen
Motion øger niveauet af de hjernekemikalier, der kaldes vækstfaktorer, hvilket medvirker til at danne nye hjerneceller.

Seneste forskning viser, at ved at motionere selv på et moderat niveau kan man fremprovokere de processer i hjernen, som aktiverer deling af stamceller og fremmer neurogenesis (produktionen af nye hjerneceller).

Dette forklarer, hvorfor de fleste af de sunde, kvikke og mentalt klare 80- og 90-årige, vi ser, formodentlig har haft en sund livsstil det meste af deres liv og nu som resultat høster fordelene derved.

Det handler ikke om held. Det handler om personlige valg.

Motion giver selvværd og forbedrer kropsopfattelsen
Bare det at se en forbedring af grundformen, som fx at kunne løbe en kilometer på kortere tid eller at kunne løfte mere vægt, kan forbedre dit selvværd og din kropsopfattelse.

Motion gør dig euforisk
Motion med høj intensitet kan som en sidegevinst gøre dig euforisk. Prøv at løbe, cykle eller svømme, så hurtigt du kan i 30 – 40 sekunder for derefter at sænke farten til en rolig hastighed i to minutter, før du igen sprinter.

Den bedste nyhed er, at du ikke behøver at motionere særlig længe for at opnå helt utrolige resultater.

Use it or lose it (brug det, eller mist det). Intet tidspunkt er så godt som NU!

Hvis du stadig er lige på vippen til at starte på et motionsprogram, er der ikke noget tidspunkt, der er så godt som lige her og nu. Jeg garanterer for, at det vil gøre en kæmpe forskel i dit energiniveau, dit selvværd og formentlig i hele dit livssyn. Så kraftfuld en praksis er det.

Og vær venlig ikke at bruge din alder som undskyldning, for lige meget hvilken alder du har, kan motion give dig enorme sundhedsfordele.

Hvis du imidlertid er over 40 år er det særlig vigtigt enten at få startet på eller at øge dit motionsprogram.

På dette tidspunkt begynder din fysiske styrke, din udholdenhed, balance og bevægelighed at mindskes, og motion kan modvirke dette.

Jeg kan heller ikke understrege nok vigtigheden af at bruge omtanke til at udvikle dit helt individuelle træningsprogram.

Du skal være sikker på at få nok motion for at opnå alle fordelene, men ikke så meget at du får skader, og du skal have variation i programmet for at styrke og udvikle hele din krop og for at undgå kedsomhed.

Hvis du har været stillesiddende i et stykke tid, eller du af en eller anden grund er i dårlig form, er det meget vigtigt at komme i gang med et træningsprogram - men begynd i det små.

En af hovedårsagerne til, at folk ikke fortsætter med deres motionsprogram er, at de starter for hårdt, for hurtigt eller ender med en skade, sygdom eller ganske enkelt udmattelse.

Den bedste nyhed er, at du kan opnå fantastiske træningsresultater på blot nogle få minutter om ugen.

Lær hvordan i denne gratis trænings-ebog.

Held og lykke med træningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19841742


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Susanne Lauritsen skrev denne kommentar:
06-10-2011 10:44:18

Motion er som benzinen på din bil alt andet kan være i orden ....men er energien og drivkraften der ikke....
så kører det sku ikke optimalt for dig : )


Kom med din kommentar

Mest læste i Træning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser