Træk vejret - mere energi mindre stress

Skrevet 06-08-2010 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Træk vejret - mere energi mindre stress

Breatheology workshop hos Alun.dk. Hvordan trækker jeg vejret for tiden - hvor ofte stiller du dig selv det spørgsmål? Du børster sikkert tænder hver dag og spiser nogenlunde sundt, men plejer du også dig selv gennem den vidunderlige mekanisme, som holder dig i live?


Spørgsmålet er relevant hvis fx:

  • Du vil have mere energi i din hverdag
  • Blive bedre til at håndtere stress
  • Komme igang med yoga eller meditation
  • Blive hurtigere rask
  • Forbedre dine sportsresultater
  • Arbejde med koblingen mellem krop og sind.

Nu kommer muligheden for at lære om åndedrættet fra en person, som har dedikeret sit liv til at forstå sammenhængen mellem krop, sind og sjæl gennem vejrtrækningen.

Måske kender du Stig Åvall Severinsen som verdensmester i fridykning, eller måske kender du han fra TV programmet "Drømmen om dybet". Eller måske har du læst hans bog Træk vejret!

Du kan se Stig i DR2 Temalørdag d. 28 august, hvor et filmhold har fulgt ham under de seneste 2 Guinness World Records - dykning under is samt vejrholdning i over 20 minutter. Hvis man vil holde vejret længe, skal man også være god til at trække det!

På denne workshop får du en introduktion til kroppens fysik og anatomi samt nogle simple øvelser, du kan bruge i din hverdag.

Tænk på, at du trækker vejret 20.000 - 30.000 gange hver dag. Det er da en skam hvis du kun udnytter 60 eller 70% af dine lungekapacitet, for det er netop gennem lungerne, at kroppen iltes og udskiller affaldsstoffer. I løbet af et menneskeliv vil du trække vejret næsten en milliard gange, og hver gang du har taget et åndedrag, kan du godt vinke farvel til det, for det kommer ikke tilbage.

Derfor er det ikke nogen dum idé at give din krop og vejrtrækning lidt opmærksomhed og kærlighed. Også selvom det kan virke helt absurd, at noget så simpelt som åndedrættet virkeligt skal trænes.

De praktiske øvelser er simple og meget konkrete. Disse øvelser arbejder typisk med den beroligende del af vores nervesystem, og derfor hæmmer det stressende nervesystem. Med andre ord kommer dit nervesystem i bedre balance, og heldigvis forplanter denne balance sig helt op i nervesystemtes centrale del, nemlig hjernen.

Når du får bedre kontrol over alle elementer i dit åndedræt - særligt pauserne og vejrholdning, så er du godt på vej med din videre udvikling. Du vil styrke dit immunforsvar og skabe dybere ro i krop og hjerne.

Konceptet omkring breatheology er udviklet af Stig Åvall Severinsen, som har en videnskabelig baggrund (biolog og PhD i medicin). Desuden er han 4-dobbelt verdensmester i fridykning og træner for det danske landshold (VM guld 2010). I Danmark er hans bestseller "Træk vejret" fra Gyldendal nu allerede optrykt 3. gange på et år. Kig på Stigs internationale community, hvor du også kan oprette en gratis profil, og møde andre i verden, som deler dine interesser. Besøg www.breatheology.com

Her er et par gode råd, som du kan prøve med det samme.

1) Bliv opmærksom på din vejrtrækning I hverdagen

2) Træk vejret dybt ned i "maven" og giv dig god tid

3) Træk vejret gennem næsen.

4) Slap af i skuldre, nakke og din tunge!

5) Lav udåndingen dobbelt så langsom som indåndingen

Klik her for at deltage i workshoppen Træk vejret - og styrk din sundhed af Stig Åvall Severinsen


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Bajda skrev denne kommentar:
17-10-2013 19:45:57

Håber der virker


Kom med din kommentar

Mest læste i Nyheder

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser