0
Skrevet 03-09-2014 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -
Siden EU godkendte Stevia som næringsmiddel, er salget eksploderet. Stevia er et naturligt sødestof, som er 3 til 400 gange sødere end sukker. Men er Stevia nu også så sødt og godt, som eksperterne siger? Eller gør Stevia dig fed?
Men min krop fortæller mig imidlertid, at det ikke er så fantastisk, som det er blevet promoveret til at være.
Hver gang jeg har spist noget med Stevia, får jeg en dårlig eftersmag i munden og en sær, ubehagelig fornemmelse i min mave.
Så min intuition fortæller mig, at jeg ikke skal røre det, og at andre også skal være forsigtige med det.
Hvilke signaler sender din krop dig, når du har spist Stevia (eller en hvilken som helst anden fødevare for den sags skyld)?
Jeg har ikke bevis for det, men jeg mistænker, at Stevia har de samme negative effekter som aspartam ved at forårsage, at folk overspiser.
Til trods for, at stoffer som aspartam /Stevia og andre kunstige sødestoffer ikke har nogen kalorier, kan du ikke snyde din krop.
Når din krop registrerer en ”sød” smag, forventer den også, at der følger kalorier, og når dette alligevel ikke sker, forårsager det en ubalance i din krops biokemi på en sådan måde, at det kan føre til vægtstigning.
Din hjerne kan sagtens kende forskel på rigtigt sukker og det kunstige sødestof, så selvom din bevidste hjerne bliver snydt, får du i virkeligheden ikke tilfredsstillet din søde tand.
Kunstige sødestoffer som aspartam (og jeg tror, det samme gælder for Stevia) fremprovokerer mere aktivitet i hjernens lystcenter, men giver på samme tid mindre reel tilfredsstillelse.
Derfor forventer din krop, at der kommer mere, når du indtager kunstige sødestoffer; den bliver sulten efter mere af samme slags og samtidig også efter rigtigt sukker, for din hjerne bliver ikke tilfredsstillet på celleplan med en sukkererstatning.
Forskning har også påvist, at kunstige sødestoffer kan ødelægge din krops naturlige evne til at kontrollere dit kalorieindtag, hvilket kan medføre overspisning.
• Øget appetit
• Øget trang til kulhydrater
• Fedtophobning og vægtøgning.
Men er dette også tilfældet for Stevia?
Det er der ingen, der ved, da det ikke er blevet undersøgt så grundigt som aspartam, men jeg har mistanke om, at i stedet for at hjælpe dig til at tabe dig, vil Stevia forårsage vægtstigning, ligesom aspartam og andre kunstige sødestoffer gør det.
Personligt er det flere år siden, jeg har rørt noget som helst med Stevia i.
Min krop og intuition fortæller mig, at det ikke er godt for mig.
Hvis du anvender Stevia (og det samme gælder for en hvilken som helst anden fødevare), så lyt til, hvad din krops signaler fortæller dig.
Endvidere kan jeg fortælle, at når jeg spiser de fødevarer, som min unikke fysiologi trives med, såsom masser af rå grøntsager, økologisk kød, æg osv. til ALLE 3 MÅLTIDER (ja, også til morgenmad), så har jeg ikke det store behov for sødt, og når jeg får det, så er det også ok, for livet skal leves fuldt ud.
Så hvorfor ikke forkæle dig selv med noget sødt i stedet for Stevia, aspartam osv.?
80 % økologisk kød, æg, fisk med masser af rå eller letkogte grøntsager, og så er der 20 % til overs til chokolade osv.
Bon Appetit!
Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.
Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.
Kommentarer:
Tonny Eskesen skrev denne kommentar:
08-09-2014 14:50:30
Når det kommer til valget mellem kunstige sødemidler og Stevia eller sukker, vælger jeg altid sukker... Står valget mellem kunstige og Stevia, så vælger jeg Stevia, selvom det stadig har en træls bismag.
Sodavand og saftevand, så bliver det med sukker.
Vil ungerne have uden sukker, bliver det Stevia.
Jeg føler at Stevia er meget bedre end de kunstige (kemikalier, som jeg plejer at kalde det), da det jo er naturligt....
Erika Lorentsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 06:52:48
Hej
Tænker lidt at det du skriver ikke er helt logisk. Der er jo ikke noget i vejen med den søde smag og mange naturlige fødevarer er jo søde. F. eks. frugt. Jeg foretrækker klart planten Stevia frem for aspartam. Meget tyder også på at sukker i større mængder belaster vores krop, så det er da godt med mere naturlige alternativer for os der er glad for den søde smag.
Jørgen skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:14:18
Læser ofte dine artikler og finder dem gode. Vi er dog absolut ikke enig, og det behøber vi heller ikke at være.
Vedr. Stevia, hvis det er som tiltænkt det naturlige produkt,et godt alternativ til hvidt giftitg sukker og aspertam. Selvfølgelig kan industrien ødelægge alt, men ellers mener jeg Stevia er meget bedre produkt.
Noget helt andet er, der er flere og flere menneske det hellere ikke kan tåle kød mere og det er en hel naturlig udvikling på vores vej hen i mod at blive "hele" mennesker. En dag bliver vi alle vegetarer.
Silicia Kirsten Poulsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:27:35
Der er ikke noget galt med stevia planten, men så snart man begynder at udvinde eller adskille stoffer fra hinanden i en plante så går det galt. Jeg bruger en stevia plante, putter et blad i min eller mine børns the eller tygger på et ved behov for sødt, men jeg bruger ikke steviosid for når man adskiller stoffet fra resten af planten så er der ikke længere balance og så kan det give ubalance som så meget andet.
Ulla Jensen skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:33:36
Jeg,som lider af diabetes, syntes at stevia er guds gave til menneskeheden, et naturligt alternativ til kemiske sødemidler. Og nej, vi kan ikke bare vælge sukker.
Connie skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:39:40
Tidligere har jeg spist rigtig meget sukker, især i form af chokolade, men siden jeg opdagede Nellie Dellie's chokolade (som indeholder stevia) spiser jeg ikke ret meget sukker, der kan gå flere dage uden, at jeg indtager noget som helst sukker.
Og jeg har endnu aldrig spist mere end 1 Nellie Dellie chokoladebar på en dag.
Så din påstand om, at kroppen bliver sulten efter mere af samme slags holder simpelthen ikke.
Derudover indeholder Nellie Dellie chokoladen fibrene inulin, der virker som præbiotika.
Jeg har det rigtig godt i maven når jeg har spist Nellie Dellie chokoladen. Derudover kan jeg se, at min vægt er for nedadgående.
Heidi skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:43:36
Aspartam er syntetisk fremstillet fra råstoffer (herunder olier). Stevia er en urt/plante der er i familie med blandt andet kamille
Din artikel er uvidenskabelig. Måske er der andre årsager til at din krop ikke kan tåle Stevia.
Måske kan du have ret i noget af det du skriver - men du/vi ved det ikke. Er Honning usundt? Sødt men lidt bittert, naturlig sødt (blot det er koldpresset) Du har mange læser og er forpligtet til at skrive fagligt og sagligt.
811 skrev denne kommentar:
09-09-2014 07:46:38
Wow jeg troede dette var et sundhedssite! Selv gror jeg PLANTEN stevia i min have og søder mine smoothies uden bivirkninger. Hvis jeg skal forkæle mig selv med noget sødt spiser jeg f.eks et måltid dejlig modne mangoer eller en vandmelon. 80% kød og æg lyder som en diæt der giver forstoppelse, hjertesygedom i det lange løb, dræber miljøet og dyrene. Selv spiser jeg vegansk og er slank, sund, glad og har masser af energi. Det kan anbefales...
Vibeke skrev denne kommentar:
09-09-2014 08:20:43
Hej. Jeg bryder mig ikke om, at du nævner stevia i samme åndedrag som aspartam. Sidstnævnte er meget sundhedsskadeligt og det er stevia i hvert fald ikke. Mvh. Vibeke
Kamma Jensen skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:01:59
Jeg bliver da lidt forvirret nu. Jeg har diabetes to, så jeg tager Stevia på min grød om morgenen, dog noget mindre end alm sukker.
Jeg har flere gange læst, at det skulle være ok at bruge det, men kommer nu i tvivl.
Det er da ikke ok at annoncere med sukker der måske slet ikke er så sundt.
Hvad skal man så bruge, hvis man gerne vil have en anelse i .
Mvh
Kamma Jensen skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:02:28
Jeg bliver da lidt forvirret nu. Jeg har diabetes to, så jeg tager Stevia på min grød om morgenen, dog noget mindre end alm sukker.
Jeg har flere gange læst, at det skulle være ok at bruge det, men kommer nu i tvivl.
Det er da ikke ok at annoncere med sukker der måske slet ikke er så sundt.
Hvad skal man så bruge, hvis man gerne vil have en anelse i .
Mvh
Kamma Jensen skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:02:30
Jeg bliver da lidt forvirret nu. Jeg har diabetes to, så jeg tager Stevia på min grød om morgenen, dog noget mindre end alm sukker.
Jeg har flere gange læst, at det skulle være ok at bruge det, men kommer nu i tvivl.
Det er da ikke ok at annoncere med sukker der måske slet ikke er så sundt.
Hvad skal man så bruge, hvis man gerne vil have en anelse i .
Mvh
Rikke skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:06:30
En bekendt, som forsker i folkesundhed i Schweiz har fortalt mig at man kun skal bruge steviabladene, da pulveret er syntetisk. Det giver mening for mig.
Jacob Vestergaard skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:07:37
Artiklen er baseret på forfatterens intuition og kropsfornemmelse hvad angår om Stevia er godt eller skidt.
Efter kommentarerne at dømme, lader det til at mange andres intuition og kropsfornemmelse siger noget andet. Altså så ved vi reelt ikke særlig meget. Jeg er til gengæld nu blevet gjort opmærksom på Stevia, og vil da til at overveje det inden jeg køber min næste Cola Zero.
Thomas Nielsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:12:31
Din Artikel er blottet for saglighed. Stevia er et plante ekstrakt og kan ikke sammenlignes med kemiske sødestoffer. Hvis jeg skal vælge er det mellem sukker og Stevia. Jeg har brugt Stevia i min te i 3 år uden nogen bivirkninger. Smagen kan man diskutere, men jeg synes godt om den.
Bolette skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:16:25
Stevia er ikke et kunstigt sødestof!!! Stedvis glykosider som er det tilladte sødestof er udvundet af planten stevia, som er utrolig sød - helt naturligt. Du har givetvis nogle pointer i det med at snyde kroppen med den søde smag men at sammenligne med aspartam er ikke ok. Stevia kan også købes til kosmetisk brug som pulver udvundet af hele planten. Planten er ikke giftig.
Thomas Nielsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:19:23
Og til Rikke. Stevia pulver er IKKE syntetisk. Fremstillingsprocessen er at man laver en te af bladene og derefter opfører teen til pulver. Nogle pulvere er blandet med fibre som er uskadelige.
Connie Yndal skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:26:26
I nyhedsbrevet skriver du: få sandheden om stevia, men der er ingen sandhed i det du skriver, kun din egen mavefornemmelse! Så måske det var mere hensigtsmæssigt at skrive hvad din mening om stevia er. Jeg bruger selv stevia, de få gange jeg har brug for at søde noget. Det er forskellige stevia produkter, nogle produkter er ren stevia, hvor du kun behøver en meget lille smule, andre produkter er et blandingsprodukt, hvor du bruger næsten lige så meget som sukker! Så hold øje med det! Personligt elsker jeg bismagen af stevia, som har et pift af lakrids! Jeg synes på ingen måder at man kan sammenligne stevia med aspertam, og slet ikke når der ikke er nogen videnskablige beviser bag sådan en udtalelse! Jeg synes at det er fint at du ikke bryder dig om stevia, men at skrive sådan en artikel er lidt tarveligt, når du har så mange læsere og mange tror på de ting du skriver! Og ja, jeg har forstået at du også skriver at det er din egen mening, men stadigvæk! hvis nogen er interesseret kan i læse lidt mere om stevia her: http://www.livescience.com/39601-stevia-facts-safety.html
eller her:
http://authoritynutrition.com/stevia/
Og jeg sikker på at man kan finde meget andet om det på nettet!
Alicia Lærke skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:26:53
Den raffinerede stevia som hvidt pulver, er som raffineret sukker og salt, tømt for næringsstoffer.
Jeg brugte den grønne pulveriserede stevia inden den raffinerede blev tilladt.
Men alt med måde.
Alfine skrev denne kommentar:
09-09-2014 09:43:47
En lidt besynderlig artikel om noget man ikke selv bruger.. Virker meget useriøst.
Jeg bruger stevia hver eneste dag både i min proteinpandekage om morgenen og i min skyr med blåbær. Hvis det har en bismag er det fordi man bruger for meget, så det kan man jo bare lade være med.
Jeg forstår måske godt hvad der menes med at det ikke søder på sammen måde som sukker, men den form for sødme, og trangen til den, er jo netop det der gør os fede.
Sukkertrangen er på ingen måde livsvigtig for en sund krop.. og hvor mange mennesker døjer ikke med at bryde den hver eneste dag? Når sukkertrangen er væk kan man fint nyde mad der lige er piftet op med stevia.
Da steviaen lige kom frem herhjemme og jeg så slik sødet med det, tænkte jeg (diabetiker t2): weeeeee så kan jeg få lakridser.
Men så gik det op for mig at der jo ikke er andet i lakridserne der fremmer min sundhed, så jeg ser ingen grund til at spise det.. Og jeg tror det er der du er gal på den Alun Biggart.. Du skal ikke se stevia som en erstatning for at spise usundt sødt, men som en måde at undgå at fodre den "søde tand", som bare ødelægger dit helbred.
Lyder jeg lidt frelst og fanatisk? Jamen det er jeg også.. Og på den måde har jeg tabt 70 kg. og lever til dagligt af lækker mad som jeg altid glæder mig til at spise.. jeg bruger ikke snydedage, for de snyder jo kun mig selv.
Jeg synder aldrig.. for det er ikke en synd at spise et stort beskidt stykke lagkage når man er til fødselsdag eller fest.
Jørgen Knudsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:20:09
jeg har læst en udtalelse fra en læge i LA i USA, at Aspartam er kræftfremkaldende, idet det i vores organisme omdannes til formaldehyd, som er kræftfremkaldende, jvf Lynetten i Kh, hvor malerarbejdet med maling indeholdende formaldehyd blev standset.
CYRUS skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:21:13
God artikel;-)
Enig også med 80/20-reglen.
henny skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:26:32
Tak for artiklen.
Jeg bruger og har gjort i mange år i et vist omfang SUKRIN, og det befinder jeg mig godt med. Kun prisen ca kr 140 pr kilo er ikke så rar.Men øko rørsukker bruger jeg også, det er jo til at betale.
Trine skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:33:04
Stevia er IKKE et kunstigt sødestof! Det er helt naturligt. Men ja nogle reagerer voldsomt på det og andre gør ikke. Jeg reageer ikke pp det. Men alligevel tænker jeg meget over det. Jeg har en plante her hjemme som jeg bruger af frisk da det rafinerede produkt er noget jeg forsøger at undgå pga det er et meget gennemarbejdet produkt. Det eneste jeg har af stevia jeg bruger med velbehag er de såkaldte sweets der er tilsat en anden smag og derved også skjuler meget af eftersmagen af rafineret stevia. Men et stevia blad og et pebermynte blad lagt oven sammen og rullet til en lille rolade er et fantastisk "bolche" at gå og gumle på og uden tvivl for mig klart bedre at putte indenbords end et bolche med sukker eller kunstige sødestoffer.
Søren skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:34:37
Stevia er ikke godkendt af FDA som food supplement fordi der ikke er lavet nok forskning på stoffet i relation til indtag i større doser. På samme måde som sukker fra sukkerroer (som også er meget naturligt som udgangspunkt) findes Stevia også i en raffineret form som ikke er et hak bedre end raffineret sukker. Det er overvejende den version som fødevareindustrien anvender i deres produkter med Stevia da det er en stabil agent at arbejde men, og det dermed ikke påvirker f.eks. holdbarhed og farve af produktet. der er lavet en del forsøg med mus/rotter omkring Stevia, og i et Studie fandt forskerne at en bakterie konverterer en del af Stevinoiderne til et nyt molekyle som har muterende egenskaber - hvilket betyder at det i princippet kan udvikle cancer. Dette er dog ikke bevist at være den samme problematik i mennesker. Udfordringen er at Stevia ikke studeres godt nok, for få har interesse i at finde de vises sten omkring dette naturlige produkt. Jeg arbejder med en masse naturlige produkter i forbindelse med behandling for cancer. De har blot været igennem en syntese og er dermed meget potente, men i udgangsformen kan selv mindre mængder gøre en ende på et menneskes liv. De fleste biotech produkter er naturlige substanser som er videre bearbejdet. Det er derfor altid interessant at høre argumentet om at naturligt er lig med godt. Det passer så absolut ikke. Det kommer an på mængden, faktorer i ens krop etc etc. Så Aluns kommentar - desuagtet at den ikke er særlig videnskabelig omkring Stevia - er fin nok når det gælder om at lytte efter kroppens svar på hvad der er godt og fungerer for en selv. Jeg spiser ikke Stevia fordi jeg ikke kan lide smagen, men venner som har diabetes synes at det er et glimrende alternativ for dem.
Lone skrev denne kommentar:
09-09-2014 10:52:29
Jeg kan også mærke på min krop at stevia ikke er godt for mig. Jeg har både dyrket planten og brugt bladene, og brugt sødemiddel lavet på stevia, og ingen af delene var godt for mig, trods det at jeg troede at det var så gavnligt.
Jan skrev denne kommentar:
09-09-2014 11:34:57
Stevia problematiken ? Ja det er vel som med alt nyt vi puter i vores krop, enten kan vi indtage i en tid eller vi reagere med Diare eller kløe. Det som kroppen fortæller os skal vi nok tage alvorligt, for den er ikke til at snyde, så vær opmærksom på hvad du spiser og tage handling på det, og ikke tro på at træerne vokser ind i himlen. god dag
Birgitte Greby skrev denne kommentar:
09-09-2014 13:11:49
Jeg hylder princippet 'alt med måde' og 'spis varieret' og når det gælder stimulanser som kaffe, vin, slik og sodavand, så vil jeg hellere have lidt af den ægte vare og i en ordentlig kvalitet.
Giesela skrev denne kommentar:
09-09-2014 13:44:53
jeg mener at have set at stevia brugere får mangel på muskelfasthed .
Lotte Larsen skrev denne kommentar:
09-09-2014 15:09:55
Interessant artikel. Jeg tåler slet, absolut ikke kunstige sødemidler - for mig er det som gift, der indenfor 20 minutter fremkalder alvorlige migræne anfald der vare mellem 5-7 dage. Stevia påvirker mig ikke på samme måde men de smager forfærdeligt så jeg røre det ikke. Jeg tror mit indkøb af sukker er max. 2 kilo på et år. Hvad jeg til gængæld spiser i tonnage er frisk frugt og grønt. Har jeg lyst til noget sødt er det altid frugt - det er utroligt hvad man kan lave af frugt der er total tilfredsstillende når man har en sød tand :-). Det er slet ikke nødvendigt at spise sukker eller drikke saft og sodavand. Naturen har givet os så mange alternativer, men desværre har vi mennesker valgt at indtage fabriksfremstillede fødevare hvilket er sørgeligt. Prøv at se jer om, der er så mange andre ting mand kan spise og drikke og de er helt naturlige. Lave en juice eller smoothie i stedet for kunstige sodavand, lav is af frugt uden sukker, tørret frugt i stedet for slik fyldt med e stoffer etc. etc. Det er slet ikke nødvendigt med alt det sukker :-).
Vivi Hinsby skrev denne kommentar:
09-09-2014 20:07:56
Har aldrig smagt stevia... Spiser kun sukker der kommer fra sukkerroer der har vokset i den fede Lollandske og Falsterske muld...
Hans Jellingholt skrev denne kommentar:
09-09-2014 20:11:10
Jeg kan oplyse, at forskellige supermarkeder for øjeblikket markedsfører vanilje/kakao-is under navnet PingPong til en pris af kr. 25.eller kr. 15.for en pakke med 6 stk. Normalprisen var tidligere kr. 60.for en pakke hos De danske vægtkonsulenter. Hver ispind indeholder kun 50 kalorier og er sødet med Stevia-sødemiddel fra den brasilianske plante. Den smager fantastisk godt og giver overhovedet ingen bivirkninger.
Jeanette skrev denne kommentar:
10-09-2014 08:32:19
Når jeg spiser stevia får jeg hovedpine, hvilket fortæller mig, at det nok ikke er så godt, som jeg vil ønske det var :(...der sker det samme med aspartan og perfect fit :(...til gengæld har jeg det hel fint, når jeg bruger blendede dadler :)...
anne johnsen skrev denne kommentar:
10-09-2014 16:19:00
Jeg har også mine erfaringer med STEVIA. Først jeg så det, var i UK, hvor man kunne købe stevia/sukker i 50% blanding !
Stevia har en "mærkelig" smag, og jeg er fortsat skeptisk mht. alle sødemidler, som jo kun er med til at vi opretholder vort behov, vor "sødme-afhængighed"...Jeg har hermed sagt nej til alle sødemidler. Ingen sukker, intet hvedemel i min kost. Jeg tabte faktisk 2 kg indvoldsfedt i løbet af 2 uger. Jeg er 71 år, vejer 54 kg idag og har det bare så godt. Nu kan jeg dyrke yoga uden at maven falder ned i hovedet på mig !!!
Benedicte skrev denne kommentar:
11-09-2014 16:46:02
Ærgerligt at ALUN.dk skriver så udokumenteret og mange steder sætter det totalt hjernegiftige aspartam i bås med Stevia. Meget kan opnås for vores sundhed, hvis vi erstattede aspartam med Stevia. At vrøvle rundt i Stevia versus sukker, forplumrer det vigtige budskab: Ud med aspartam i vore føde- og drikkevarer.
Margit skrev denne kommentar:
29-10-2014 14:48:40
Vi er mange der giver kommentarer som var det SANDHEDEN, og det er det jo også for OS SELV. Så det vil jeg også gøre!
Jeg har spist chokolade, lavet syltetøj og på anden måde brugt Stevia, hos mig giver det en bismag som jeg ikke føler mig godt tilpas ved.
Er der forskel på den Stevia vi køber i supermarkedet som hvidt pulver og det sødemiddel vi får ved at lade steviaplantens blade trække i kogende vand? Ganske uvidenskabeligt vil jeg mene J A. Jeg kan ikke tro på at plantens grønne blade som giver en grøn suppedas ved afkog kan blive til hvidt pulver uden nogle kemiske trylleformularer undervejs.
Tak til Alun at du tager angår forskellige emner om vores sundhed op.
Dorthe Pedersen skrev denne kommentar:
19-05-2016 09:57:02
Jeg er helt uenig i dette indlæg. Ikke mht. aspartam kontra sukker. Men om stevia. Der er forsket rigtigt meget i brugen af stevia. Til forskel fra aspartam, så påvirker stevia ikke blodsukkeret negativt. Det vil sige, at der ikke kommer den såkaldte hunger efter noget at spise, når man har indtaget noget med stevia. Tværtimod så har det vist sig, at stevia er med til at stabilisere blodsukkeret hos type 2 diabetes patienter, hvor aspartam var noget rigtigt møg. Det ser heller ikke ud til, at der er nogle andre bivirkninger eller negative effekter af stevia. Da det er udvundet af planten stevia, er det et naturligt produkt. At påstå, at sukker er sundere, i forhold til stevia, er ikke videnskabeligt underbygget af videnskaben. Tværtimod tyder noget på, at sukker faktisk er usundt for kroppen. Her ser jeg fuldstændigt bort fra aspartam og andre kunstige sødestoffer, der er kemisk fremstillet.
Keld Brandt skrev denne kommentar:
26-07-2016 10:53:11
Med al respekt, så dur mavefornemmelser og vagt funderede antagelser ikke her - jeg synes, det vil være mere fair, hvis du undlader at rådgive andre på et så tyndt grundlag.
Det kunne imidlertid være interessant og relevant med uafhængig forskning på dette felt. Venlig hilsen Keld
Abraham Hannibal skrev denne kommentar:
01-05-2018 10:17:31
Jeg har prøvet Stevia maxsød i går, og min krop har reageret negativt på det. Blandt andet:Træthed, nedsat koncentration, problemer med maven og en følelse af at være helt ved siden af mig selv. Jeg takker alun.dk for artiklen.
Brian skrev denne kommentar:
06-03-2024 15:35:56
Stevia kan på længere sigt udvikle sig til kræft og nyresvigt, men du skal spise en del af det per dag for at det vil udvikle sig .
Angående andre sødemiddel som sorbitol, bruges det på sygehusene til MR skanning.
Rigtigt at aspartam en nervegift, men så er midlet asculfalium mere tilforladeligt.
Alt med måde!..
Alle Cheasy produkter indeholder aspartam, men igen er det individuel vurdering af hver menneske om han/hun's kroppe modtagelig i forskellige mængde af de kunstige sødemiddeler.