❤ Spar EKSTRA 20% på alle ordre over 500 kr. (Kampagnekode: KSOWOOL) ❤

Spiser du de 7 vigtigste fødevarer for din hjerne?

Skrevet 12-09-2022 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Spiser du de 7 vigtigste fødevarer for din hjerne?

Der er gode nyheder for din hjerne. For både din livskvalitet og din hjerne sundhed, også når du bliver ældre, er indenfor din kontrol. Ja, ny videnskab viser, at du kan beskytte din hjerne ved at spise såkaldte superfood dagligt. Ved at reducere inflammation (årsagen til de fleste sygdomme) og give din hjerne byggestenene til vækst og reparation, kan du investere i din hjerne, for livet. Det spændende er, at det faktisk er meget nemt at opbygge en sund hjerne så du kan få et langt, sundt og lykkeligt liv. Er du klar til at komme i gang?


Lad os starte med nogle gode nyheder.
 
At spise de næringsrige hjernefødevarer i denne artikel kan hjælpe dig med at:
 
  • Beskytte din hjerne mod inflammation.
  • Pleje din tarm (mikrobiom), som kvitterer med en endnu sundere hjerne.
  • Reducere din risiko for diabetes, som er en førende risikofaktor for hjernesygdomme såsom Alzheimers.
  • Pleje din hjerne med de næringsstoffer den skal bruge for at stortrives.
  • Forbedre kognitive funktioner og mental sundhed.

Så lad os kigge nærmere på de 7 bedste fødevarer til et hjerne sundt liv! 

1. Vand

Hvis du kun huske 1 ting fra denne artikel, så lad det være dette:

At drikke vand er utrolig vigtig, ikke kun hjernens sundhed, men for hele din krops vitalitet.

Ja, vand er en vigtig byggesten for din hjerne. Vand hjælper med at danne proteiner og absorbere næringsstoffer, samt eliminere affaldsstoffer.

Dehydrering er den største ernærings fejl!

Heldigvis er det også en fejl der er let at rette op på. Ræk blot ud efter et glas vand, regelmæssigt, og fyld op. Når din urin er lysegul, så er det et tegn på at du drikker nok væske.

Så start med et glas vand som det første når du vågner om morgenen. Det er vigtigt efter en en nat uden væskeindtag, og hold dig så hydreret hele dagen ved at drikke vand regelmæssigt.

Aftale?

2. Spis dine grøntsager

Bladgrøntsager er blandt de mest næringsrige fødevarer på planeten, fyldt med hjerne sunde vitaminer, mineraler, enzymer osv.

Derudover beskytter grøntsager som kål, grønkål, spinat og broccoli tarm sundheden ved at reducere inflammation i tarmslimhinden. Inflammation er fjende #1, når det kommer til hjernens sundhed.

Derfor er det afgørende at reducere inflammation for at holde din hjerne både sund og velfungerende.

Så fyld indkøbskurven med grønne, bladgrøntsager, forpligt dig til at spise dem dagligt og giv hjernen et boost.

3. Fisk er fint, hver uge

Fed fisk er en super kilde til omega-3-fedtsyrer. Disse sunde umættede fedtstoffer giver lavere blodniveauer af beta-amyloid - dét protein, der danner skadelige klumper i hjernen hos mennesker med Alzheimers.

Så prøv at spise fisk mindst to gange om ugen. Husk dog at vælge sorter med lavt kviksølv indhold, såsom laks, sej, torsk og let tun på dåse. Hvis du ikke er fan af fisk, så overvej at tage et omega-3-tilskud eller vælg andre omega-3-kilder såsom hørfrø, avocadoer og valnødder.

Vidste du at din hjerne består af 60% fedt? Undersøgelser viser, at DHA (det sunde fedt, der findes i fisk) kan hjælpe med at booste hukommelse og kognition.

4. Fyld dig med (blå) bær.

Blåbær og andre bær bliver ofte rost for deres kraftige antioxidanter. Disse unikke antioxidanter, også kaldet flavonoider, har vist sig at reducere risikoen for kognitiv tilbagegang ved at forhindre aldersrelaterede degenerative processer i hjernen.

Forskning peger også på, at når vi spiser flere bær så har det effekt på indlærings- og hukommelsesevner. Andre undersøgelser har vist, at indtagelse af blåbær endda kan reducere risikoen for type 2-diabetes, der som nævnt er en væsentlig risikofaktor for udvikling af Alzheimers.

5. Økologisk mørk chokolade Mmmmmm

Du læste rigtigt: chokolade (det vil sige den rigtige slags) har absolut en plads i en diæt for din hjerne.

Chokolade med et kakaoindhold på 80 procent eller højere (ja jo højere, jo bedre) er rig på theobromin, en kraftig antioxidant, der understøtter cellulær aldring og reducere risikoen for hjertesygdomme og insulinresistens.

6. Avocado

Avocado er en magtspiller i hjernens verden grundet indholdet af folat. Folat er nødvendigt for at lave neurotransmittere, fremme cellulær afgiftning og sikre korrekt udvikling af nervesystemet.

I nyere undersøgelser har folat også vist sig at mindske risikoen for depression. Avocadoer indeholder også høje niveauer af lutein, et carotenoid i kosten forbundet med forbedret kognition.

Forskning har vist, at øgede niveauer af lutein i hjernen efter spisning af avocado forbedrede den rumlige arbejdshukommelse og problemløsningsevner.

Endelig er avocadoer rig på enkelt umættede fedtstoffer, som i forskning har vist sig at fremme en sund blodgennemstrømning gennem hele kroppen og til hjernen.

7. GO Nuts

Nødder er et boost til din hjerne. Disse fantastiske snacks indeholder rige mængder af hjerne sundt fedt og protein.

Nødder beskytter hjernens sundhed, forbedre kognitiv ydeevne hos voksne og forhindre aldersrelateret kognitiv tilbagegang.

Derudover har de vist sig at give en række andre fordele. Mandler har vist sig at sænke blodsukkerniveauet med så meget som 30 %, samt reducere inflammation hos personer med type 2-diabetes, en vigtig risikofaktor for Alzheimers.

Nu kender du de 7 bedste fødevarer der baner vejen til en sund hjerne for livet!

Men inden vi skilles, så vil jeg gerne dele noget super vigtigt med dig:
 

”Al sygdom begynder i tarmen.” - 

Hippokrates, medicinens fader, sagde for tusinder af år siden!

Moderne videnskab er begyndt at vise, hvad vores forfædre har vidst hele tiden, nemlig at næsten al sygdom begynder i tarmen, specifikt som resultat af en ubalance mellem de sunde og usunde bakterier.

Dette kaldes mikrobiomet, hvilket i bund og grund er summen af såvel gode som dårlige bakterier.

Dog sker der mere i dine tarme end blot bakterier, der udkæmper en krig mod hinanden.

Vi begynder nu at forstå, at tarmsystemet fungerer som den anden hjerne, og at det bidrager med alle mulige informationer til hjernen. Informationen påvirker ikke blot dit humør og generelle velvære, men også immunforsvarets handlemuligheder og nervesystemets funktion.

Dette mikrobiom (dine bakterier) er helt individuelt, ganske som dine fingeraftryk. Faktisk er det en refleksion af, hvem dine forældre var, hvor de har levet og arbejdet, hvem du tilbringer tid sammen med intimt, hvad du spiser, hvordan du lever, om du er i kontakt med naturen og meget mere.

For meget stress, mangel på søvn, for meget sukker osv. er alt sammen med til at slække på dit mikrobioms kvalitet.

Gå tidligt i seng, kom ud i naturen for at mindske stressniveauet, vær forsigtig med sukker og kunstige sødemidler osv., og du vil være på vej til en masse sunde og glade tarmbakterier og et stærkt immunforsvar!

At spise for meget sukker er en af de værste ting, du kan udsætte dit immunforsvar for. Vær meget opmærksom på hvor meget du indtager af slik, sukker, cola og søde sager.

Hold dig væk fra forarbejdet mad, som indeholder ringe eller ingen næring.

Spis i stedet masser af økologiske grøntsager, nogle få stykker frugt (ikke for mange på grund af sukkerindholdet), nødder, frø og æg + en mindre mængde kød og fisk.

Jo flere grøntsager jo bedre lige nu!

Hos os spiser vi ikke brød, drikker ikke komælk og soja er noget vi sjældent indtager.

Du er, hvad du spiser, så giv dit immunforsvar de nødvendige byggesten til at kunne fungere stærkt, sundt og vitalt!

Jo sundere dit mikrobiom er jo sundere er din hjerne, så enkelt er det!

Den gode nyhed er, at ved at spise de 7 hjerne sunde fødevarer, jeg har delt med dig i denne artikel, så er du allerede i gang med at bygge et godt fundamentet for en sund tarm!

KONKLUSION

Så nu ved du, hvad de 7 bedste fødevarer til din hjerne er. Skriv dem ned på et stykke papir eller i din telefon, og forpligt dig til at spise nogle af dem hver dag, så du kan begynde at opbygge en sund hjerne for livet.

Din hjerne vil takke dig for den langsigtede investering i dit helbred.

PS: Der er én anden faktor der spiller en ligeså vigtig rolle for din hjerne sundhed. Ved du hvad det er? En god nats søvn!

Yderligere læsning:

David Perlmutter: Hjernens nye liv (Brainmaker)

Johnson, Elizabeth, et al. Avocado consumption increases neural lutein and improves
cognitive function. The FASEB Journal (2015): 32-8.

Mark L. Dreher & Adrienne J. Davenport. Hass Avocado Composition and Potential
Health Effects, Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 2013; 53:7, 738-750

Rathod, R., Kale, A. & Joshi, S. Novel insights into the effect of vitamin B12 and omega-3 fatty acids on brain function. J Biomed Sci 23, 17 (2016).

Subash, S., Essa, M. M., Al-Adawi, S., Memon, M. A., Manivasagam, T., & Akbar, M. Neuroprotective effects of berry fruits on neurodegenerative diseases. Neural regeneration research. 2014; 9(16), 1557–1566. 

Anu Rahal, Mahima , Amit Kumar Verma, Amit Kumar , Ruchi Tiwari , Sanjay Kapoor , Sandip Chakraborty and Kuldeep Dhama. Phytonutrients and Nutraceuticals in Vegetables and Their Multi-dimensional Medicinal and Health Benefits for Humans and Their Companion Animals: A Review. Journal of Biological Sciences. 2014; 14: 1-19.

Gorji, N.; Moeini, R.; Memariani, Z. Almond, hazelnut and walnut, three nuts for neuroprotection in Alzheimer’s disease: A neuropharmacological review of their bioactive constituents. Pharmacol. Res. 2018, 129, 115–127


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Nina skrev denne kommentar:
13-09-2022 20:56:53

Meget sandt


Bjørn skrev denne kommentar:
14-09-2022 16:30:32

Hvorfor ikke spise groft rugbrød og drikke økologisk skummet mælk?


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley