Spis flere kostfibre - leve 10 år længere og samtidig tabe dig

Skrevet 17-05-2014 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Spis flere kostfibre - leve 10 år længere og samtidig tabe dig

En ganske ny undersøgelse har fundet, at de mennesker, som spiste flest kostfibre, havde 25 % mindre risiko for at dø af en hvilken som helst årsag i løbet af de næste ni år.

Ligeledes har forskning kastet nyt lys på mekanikken bag fibres evne til at mindske appetitten. Kort sagt frigives der et molekyle fra fibret, som signalerer til din hjerne, at du skal stoppe med at spise.


Jeg ved ikke, hvordan du har det, men da jeg var barn, var grøntsager noget fra en anden planet, som jeg prøvede at undgå med alle midler.

Jeg gemte dem under bordet, mens mine forældre var optaget af noget andet, så jeg kunne give dem til vores hund, Guinness (ja, han lignede hunden på den kendte irske øl, men det er en helt anden historie).

Det var en teknik, jeg hurtigt mestrede til perfektion.

Med årene er jeg forhåbentlig blevet klogere og har også erfaret til min overraskelse, at jeg faktisk godt kan lide de fleste grøntsager og har det meget bedre, nu hvor jeg spiser flere og flere af dem.

Så lad os de næste få minutter sætte spotlys på kostfibre, som virkelig gavner sundheden, og som man får mange af ved at spise flere grøntsager.

Den anbefalede mængde fibre ligger på mellem 20 og 30 gram pr. dag. Desværre får de fleste mennesker kun halvt så mange eller endnu færre.

Før vi går videre, er det vigtigt at forstå, at din bedste kilde til fibre kommer fra grøntsager (ikke kornprodukter), og de fleste mennesker spiser simpelthen ikke nok af de sundhedsfremmende grøntsager …

Et centralt tema på denne hjemmeside er: Du får livskraft af friske, levende fødevarer.

Grøntsager indeholder en masse næringsstoffer og er nok de vigtigste fødevarer, du kan spise. Korn (brød, morgenmadsprodukter osv.) er imidlertid ikke en naturlig del af vores kost, og vi begyndte først at spise dem i små mængder for kun 10.000 år siden.

Når du kigger på næringsindholdet i grøntsager i forhold til korn, er der ikke noget at være i tvivl om. Derudover kan kornprodukter unaturligt hæve dit blodsukkerniveau væsentligt, og dette påvirker ikke bare dit taljemål, men kan i det lange løb give dig alvorlige helbredskonsekvenser.

Men hvad er kostfibre, og hvordan får du nok af dem?

Der er to slags fibre:

Opløselige fibre findes i agurk, blåbær, bønner og nødder og opløses til en geléagtig konsistens, hvilket hjælper med til at sænke fordøjelsens hastighed. Dette medvirker til, at du føler dig mæt længere, hvilket kan hjælpe i forhold til at holde kontrol med vægten.

Uopløselige fibre findes i fødevarer som f.eks. mørke bladgrøntsager, grønne bønner, selleri og gulerødder. De opløses ikke og giver fylde til afføringen. Dette medfører, at maden hurtigere passerer gennem fordøjelseskanalen og giver en sund udrensning.

Mange hele fødevarer, især frugt og grønt, indeholder naturligt både opløselige og uopløselige fibre, og de fungerer begge som fremragende foder for de mikroorganismer, som lever i tarmen.

Fibre får dig til at leve længere

En af de nyeste undersøgelser, som har evalueret på forbindelsen mellem indtag af kostfibre og dødelighed, har afsløret, at de mennesker, som spiste flest kostfibre havde 25 % mindre risiko for at dø af hvad som helst, ikke bare hjertekarsygdom, i løbet af de næste ni år, sammenlignet med dem, hvis fiberindtag var lavt.

Tidligere undersøgelser har også fundet en omvendt sammenhæng mellem fiberindtag og hjerteanfald, og forskning viser, at de, der spiste en kost høj på fibre, havde 40 % mindre risiko for hjertekarsygdom.

Når du øger indtaget af kostfibre, bliver dit “bildæk” sandsynligvis også mindre

Forskere har fundet frem til årsagen til, at en fiberrig kost hjælper på mæthedsfølelsen:

Fibre indeholder et antiappetit-molekyle, som hedder acetat.

Acetat frigives naturligt, når fibre fordøjes i tarmen, og når det frigives, transporteres det til hjernen, hvor det giver signal til at stoppe med at spise, opdagede forskerne.

Så ved at tilføje sunde fibre (igen er grøntsager bedst) til din kost, kan det hjælpe dig til at lade være med at spise for meget og med tabe dig.

Hvilke kostfibre sundest?

De følgende hele fødevarer indeholder eksempelvis store mængder af både opløselige og uopløselige fibre:

• Grøntsager som broccoli, rosenkål, grønne bønner og blomkål
• Rodfrugter og knolde inklusive løg og søde kartofler
• Bær
• Nødder som f.eks. mandler
• Ærter.

Konklusion: Kostfibre hjælper dig til at leve længere og tabe dig

Den bedste kostvane, du kan tillægge dig for at leve sundt, er at indtage tilstrækkeligt med grøntsager.

Denne nye forskning giver os et helt enkelt trick til radikalt at forbedre vores helbred. Tænk lige over det: Ved at spise flere grøntsager kan du leve op til et årti længere og komme til at passe dine yndlingsjeans igen.

Det er blevet anslået, at Paleokost (stenalderkost) giver omkring 100 gram fibre pr. dag, hvorimod den gængse vesterlandske kost kun giver mellem 10 gram og 20 gram pr. dag.

Husk på, at livskraft er afhængig af frisk, levende mad. Så glem alt om korn (brød, morgenmadsprodukter osv.), og fokusér på at spise flere grøntsager ved hvert måltid.

Hvis du kun vil ændre én ting ved din kost for at forbedre dit helbred, så er et større indtag af grøntsager nok det bedste, du kan gøre.

Bon appétit!

Yderligere læsning:

http://www.bmj.com/content/348/bmj.g2659


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Lisa skrev denne kommentar:
17-05-2014 10:11:52

Oplevede at et nært familiemedlem, efter et hjertekar forsnævrings anfald, med akut lammelse på grund af iltmangel til hjernen, og ikke kunne tåle kolesteol nedsættende medicin, har fået det markant bedre med kost ændring med markant flere grøntsager. Tallet er nedadgående og saltindholdet er sænket. Kramper og svimmelhed er pt aftagende efter 2 år på denne kost med mange grøntsager og næsten ingen brød. Så tak for artiklen!


ilse jarl hansen skrev denne kommentar:
20-05-2014 12:45:41

Jeg kan godt lide dine artikler i det hele taget. Vi spiser grøntsager hver dag i forbindelse med maden.
Jeg mangler måske lidt inspiration. Det er et stort område at gå i gang med.Jeg kan se at vi nok ikke spiser nok. Jeg spiser ikke kartofler, det er ikke godt for min morb.crohn. Men andre grøntsager, jeg kan bedst lide grønt i frisk tilstand. Men det kan man jo ikke gøre med det hele.Føler at jeg får gode ting fra de friske grøntsager, som jeg ikke får i de kogte. Synes i det hele taget at de fleste jeg kender koger deres grønt til ukendelighed.Er jeg gal på den, når jeg foretrækker de friske.
Venlig hilsen Ilse


Lone skrev denne kommentar:
20-05-2014 14:57:09

Tak for indslaget. Min mand og jeg lever i dag udelukkende af grøntsager og frugt og det har ændret vores helbred helt fantastisk. Min mand er Ayurvedisk en Vata type og for dem passer det at spise kogte grøntsager. Jeg er en Pitta type og for mig passer det at spise det råt, så jeg lever mest af frugt og lidt grønt, efter 80/10/10 princippet. (Hvis nogen er interesseret er der masser om "Raw 80/10/10" på YouTube, eller "Rask på Raw")


Vis alle kommentarer

lena skrev denne kommentar:
21-05-2014 14:45:25

tak for reminder , værg , at skrive sig bag øret , siger en der vejer 20 kg for meget .


henny skrev denne kommentar:
22-05-2014 07:54:23

TAK for endnu en fin og nyttig artikel.
Hilsen Henny


Helle Lund skrev denne kommentar:
22-05-2014 20:55:01

Fin artikel som jeg har læst med interesse - siden 2 januar har jeg tabt 11 kg. ved ændring af min kost. En del frugt og masser masser af grønsager. Ingen brød, pasta, ris, kartofler men hjemmelavet brød med kerner, nødder, lidt grønsager/frugt, chiafrø, og INGEN hvedemel. Jeg spiser kun fisk/kylling/æg men har fået energi, glæde, en super fin mave og altså 11 kg. lettere. Efter depression for 12 år siden er motion en vigtig del af min hverdag og hver morgen går/løber jeg med min hund 3-4 km. Skøn måde at starte dagen på og dagen er bare lettere at komme igennem. Tak for mange fine artikler og gode råd.


Kirsten skrev denne kommentar:
24-05-2014 07:55:59

Jeg er fuldstændig enig i din artikel - men jeg synes samtidig det bør nævnes at et større indtag af kostfibre samtidig kræver et større væskeindtag ( læs vandindtag) ellers har man riciko for forstoppelse.( også selv om grønsagerne indeholder en del væske )


Ronny Rehnström skrev denne kommentar:
22-07-2014 05:33:13

Fin site med påminnelser og gode råd til også os som er lidt polske og uden den stærke rygrad der har en motivation indtil noget kommer os i vejen og vi kommer fra det.


Ronny Rehnström skrev denne kommentar:
22-07-2014 13:23:31

Fin site med påminnelser og gode råd til også os som er lidt polske og uden den stærke rygrad der har en motivation indtil noget kommer os i vejen og vi kommer fra det.


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser