Spis 10 g nødder om dagen, og reducér din risiko for død med 23%

Skrevet 26-06-2015 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Spis 10 g nødder om dagen, og reducér din risiko for død med 23%

En virkelig god nyhed: Forskning viser, at mennesker, som spiser bare 10 g nødder om dagen formindsker deres risiko for at dø af kræft, diabetes, hjertekarsygdom, lungesygdom og neurodegenerative sygdomme. Og der er flere gode nyheder sidst i artiklen, for jeg vil dele en hemmelighed med dig, som kun få sundhedseksperter kender til, så du får endnu flere sundhedsfordele ved nødderne.


Jeg holder meget af gode nyheder om enkle, effektive strategier, som får os til at leve sundere, gladere og længere, og denne her smager ovenikøbet godt!
 
Her er den banebrydende nyhed: En ny hollandsk undersøgelse, som fulgte 120.000 mænd og kvinder gennem 10 år, støtter en 30-årig undersøgelse fra Harvard, som konkluderede, at indtagelse af nødder mindst fem gange om ugen fører til en reduktion af dødelighed på grund af hjertekarsygdom på 29 %, en 24 % reduktion for lungesygdom og en 11 % reduktion af kræft.  
 
Men hvorfor er nødder sunde for dig?
 
Rå, økologiske nødder er et ideelt mellemmåltid pga. indholdet af sundt fedt, vitaminer, antioxidanter og fiberindholdet. Vægttab er en af sidegevinsterne ved regelmæssig indtagelse af nødder.
 
En af grundene til, at nødder er så gavnlige, er at mange af dem – inklusive valnødder, hasselnødder, pekannødder, paranødder og mandler – indeholder aminosyren l-arginin, som gavner kredsløbet hos hjertekarpatienter på mange måder.
 
Mine egne favoritter er følgende:
  • Macadamianødder
  • Pekannødder
  • Pinjekerner
  • Paranødder
  • Valnødder
  • Hasselnødder
  • Cashewnødder
  • Mandler
  • Pistacienødder
 
Men vær forsigtig med peanutsmør, som ofte har et højt indhold af salt og transfedtsyrer. 

Derfor skal du ALTID lægge dine nødder i blød, før du spiser dem

Nødder indeholder antinæringsstoffer såsom fytinsyre, hvilket gør nødder vanskelige at fordøje. 
 
Fytinsyre binder mineraler som zink, jern, magnesium, kalk, krom og mangan i tarmkanalen, hvilket blokerer vores fordøjelsessystems evne til at nedbryde nødder korrekt. 
 
Den gode nyhed er, at ved at lægge nødderne i blød natten over fjerner man ikke blot de fleste af antinæringsstofferne, men nødderne smager også forbløffende bedre. Sådan blødgør du dine nødder på den rigtige måde:
 
  1. Kom nødderne i en glaskrukke
  2. Fyld krukken med rent vand, så alle nødder er dækket
  3. Blødgør nødderne i minimum 15 timer
  4. Hæld herefter vandet fra, og skyl nødderne godt
  5. Nu kan du enten spise nødderne indenfor 24 timer ELLER tørre dem i en dehydrator,ELLER fryse dem i op til 2 måneder.
 
Du vil bemærke, at når du hælder vandet fra, har det en beskidt brun farve pga. antinæringsstofferne. 
 
Nu kan du glæde dig til en himmerigsmundfuld, for nu er næringsstofferne ikke bare mere biotilgængelige; nødderne smager vidunderligt!

Konklusion: 10 g nødder om dagen kan hjælpe dig til at leve et længere og sundere liv!

Køb nogle økologiske nødder fra listen ovenfor. Lad dem stå i blød i 15 timer, tør dem, og du har en supersund snack.
 
Du kan overveje at blande nødderne med lidt frugt for en ekstra smagsoplevelse og lidt Celtic Sea Salt for at intensivere smagen i din nøddeblanding. 
 
Dette vil ikke bare give dig en velsmagende snack, som er sygdomsforebyggende, men samtidig også hjælpe dig med at tabe dig som en positiv sidegevinst!
 
Så du kan se, at nødder er absolut NØDvendige!
 
Bon appetit!
 
http://ije.oxfordjournals.org/content/early/2015/05/26/ije.dyv039.abstract
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1307352
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331685

Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Vibeke A. Pedersen skrev denne kommentar:
07-07-2015 09:07:54

mandler er altså ikke nødder i botanisk forstand. Men ellers dejlige og sunde :-)


Anne skrev denne kommentar:
07-07-2015 09:28:31

Æv da! Kan bedst lide nødder der ikke er udblødte :/
Jeg har hørt der er endnu mere fytinsyre i korn. Men feks surdej neutraliserer fytinsyre.


Juanitta skrev denne kommentar:
07-07-2015 09:36:47

Hej
tak for dine spændende indslag.
men er det absolut nødvendig at lægge dem i blød
i vand???? du skriver p gr.a beskidt antinæringsstofferne Mvh Anita


Vis alle kommentarer

Helle norup skrev denne kommentar:
07-07-2015 10:21:47

Hej og tak for interessant artikel :-)

Men jeg kan heller ikke lige forstå nødderne absolut skal være udblødte. Har hørt nødder er sunde uanset hvad...hm..
Men mandler forstår jeg her går i kategori som nødder. Jeg plejer dog at 'smutte' mandlerne inden jeg spiser dem, hvilket skulle fjerne skallens fytin.


Berith Zenia fagergaard skrev denne kommentar:
07-07-2015 10:34:27

Jeg vil bare lige sige tak, for jeres rigtige gode små indlæg og artikler.
Jeg nyder at læse dem.
De bedste hilsner
Zenia
Solstrålen-Helsekost i Vanløse


Einar Alendal skrev denne kommentar:
07-07-2015 14:29:20

Jeg legger mandlene i vann hver morgen og spiser dem neste morgen med skallet på. Gjør jeg noe galt ved ågså å spise skallet?


Mariane Bagger Eriksen skrev denne kommentar:
11-07-2015 13:30:06

Kære Alun!
Jeg er meget gled for oplysningen om, at nødder skal ligge i vand, inden de spises. Jeg vil gerne spise nødder og mandler, men hoster ofte = min krop vil ikke have dem. Måske kan det hjælpe, hvis de ligger i vand først. Værhilset! Mariane


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser