De rigtige økologiske grøntsager til en sund krop

Skrevet 29-06-2006 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

De rigtige økologiske grøntsager til en sund krop

At spise mange økologiske grøntsager er lige så vigtigt for en sund kost som det er at skære ned på kornprodukter og sukker, at drikke masser af vand og at få nok protein og de rigtige fedtstoffer.


Men selvom alle ordentligt dyrkede grøntsager er sunde, er der nogle, der er sundere end andre.

Som en grov retningslinie kan man sige, at jo grønnere eller mørkere i farven en grøntsag er, des sundere er den også (selvom et par af grøntsagerne på nedenstående liste ikke er grønne eller er lyse i farven).

Økologiske grøntsager af god kvalitet er fulde af gode næringsstoffer som vitaminer og mineraler til at vedligeholde kroppen. Hvert måltid bør indeholde en eller anden form for grøntsager.Kvalitet og variation er nøgleordene.

Din krop får de bedste næringsstoffer fra økologiske grøntsager. Se på din indkøbskurv og på dine måltider – indeholder de alle regnbuens farver? Grøntsager udgør med deres antioxidanter, phytokemikalier, og fibre et af de bedste våben mod overvægt, hjerte-karsygdomme, kræft, sukkersyge, og knogleskørhed.

Så sørg for at spise så meget råt frugt og grønt som muligt (i overensstemmelse med din Metabolic Type - www.metabolictyping.dk )

Hvorfor økologiske grøntsager?

I videnskabelige studier har man fundet frem til, at økologiske frugter og grøntsager har langt højere indhold af antioxidanter, polyfenoler og vigtige enzymer. De er også fri for skadelige pesticidrester og andre giftige kemikaler. De er lidt dyrere, men dit helbred fortjener det og så smager de langt bedre!

Hvis du ikke kan få fat på økologiske grøntsager, så husk at vaske dem meget grundigt og at skrælle dem og fjerne kerner for at mindske dit indtag af pesticid- og kemikalierester.

Jeg prøver at undgå grøntsager fra Spaninen, Polen osv., lande som er kendt for at putte ubehagelige ting på deres afgrøder.

Råt er bedst!

Ved at koge og stege alle dine fødevarer øger du din risiko for at komme i underskud af vitaminer, mineraler og enzymer, fordi mange af disse vigtige næringsstoffer er meget varmefølsomme.

Det er en moderne vane at koge og stege sine fødevarer, som vore forfædre benyttede meget lidt og kun for at hjælpe på fordøjelsen. Så kog/steg dine fødevarer så lidt som muligt og spis mindst en tredjedel rå!

Rå grøntsags- og frugtsafter er blevet brugt gennem tusinder af år for at rense kroppen. Det er en rigtig god måde at tilføre kroppen næringsstoffer, men husk, hvis du presser saft, at du skal drikke det med det samme så de vigtige næringsstoffer ikke går tabt når de kommer i kontakt med luftens ilt.

Du bør også drikke det hele, ikke blot saften, men også fibrene og kødet, der ud over at tilføre kroppen yderligere næringsstoffer også hjælper med til at forebygge store blodsukkerudsving.

Juice og saft fra supermarkedet kan ikke bruges til noget, da de ofte er blevet pasteuriseret ved høje temperaturer. Pasteuriseringen ødelægger alle de vigtige enzymer og vitaminer.

De færdigkøbte juicer er også ofte tilsat usunde tilsætningsstoffer som konserveringsmidler eller kunstige vitaminer i stedet for de naturlige, der er blevet ødelagt.

Før du putter noget i munden skal du huske på, at det kræver liv at skabe liv. For at være sund må du konstant tilføre din krop fødevarer fulde af liv og næring.

Hvis du overlever på ”døde”, forarbejdede fødevarer og drikkevarer, der har stået på supermarkedets hylder i månedsvis, hvor skal du så få de helsebringende vitaminer, mineraler og enzymer fra?

Disse grøntsager kan stærkt anbefales:

Asparges
Avocado (det er faktisk en frugt)
Fennikel
Sølvbede
Bladbede
Grønkål
Rødkål
Broccoli
Kålrabi
Rosenkål
Alle slags salat
Blomkål
Sennepsblade
Selleri
Løg
Persille
Kinakål
Peberfrugter: rød, grøn, gul og chili
Tomater (det er faktisk også en frugt)
Majroer
Spinat
Julesalat, endivier og chikorie
Zucchini
Artiskok
Græskar
Grønne bønner
Agurk 

Spis moderat af følgende grøntsager, da de har et højt kulhydratindhold


Rodfrugter
Gulerødder
Squash
Auberginer
Kartofler

Økologiske grøntsager udgør med deres antioxidanter, phytokemikalier, og fibre et af de bedste våben mod overvægt, hjerte-karsygdomme, kræft, sukkersyge, knogleskørhed o.m.a.

Så sørg for at spise så meget råt frugt og grønt som muligt og giv dermed din krop de bedste byggesten, den kan få.

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Skepto skrev denne kommentar:
30-10-2012 19:30:00

Hey Alun,

hvordan kan det være at du rådgiver imod auberginer, når stort set alle andre hjemmesider, fremhæver den som værende rigtig god på netop GI fronten, også når man korrigerer for at der det ene sted bliver brugt "hvidt brød" og det andet "glykose" som index 100.

Kilder:
http://diabetes.about.com/od/nutrition/qt/eggplantcarbs.htm

http://www.the-gi-diet.org/lowgifoods/

http://www.gi-metoden.info/gi-tabeller.asp


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser