0 Morgenmad er dagens vigtigste måltid

Morgenmad er dagens vigtigste måltid

Skrevet 21-07-2008 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Morgenmad er dagens vigtigste måltid

Spiser du et sundt morgenmåltid? Eller ved du overhovedet, hvad et sundt morgenmåltid er? Denne artikel lærer dig hvordan du hurtigt og nemt kan tilberede en sund og velsmagende morgenmad. Er du klar?


Mange mennesker, alt for mange i virkeligheden, glemmer helt at spise morgenmad. Nøjes med en kop kaffe eller vælger den nemme løsning og spiser en skive brød eller et kommercielt morgenmadsprodukt.

Her er noget du bør vide.

Hvis du ikke spiser et sundt morgenmåltid, er det ikke særligt sandsynligt, at du har ret meget energi i løbet af dagen og du kan faktisk både blive syg og fed!

Dette er en artikel du bør læse igennem flere gange. Når du begynder at følge de råd den anbefaler, vil du næsten øjeblikkeligt kunne begynde at have det bedre, se bedre ud og have meget mere energi!

Men en ting af gangen. 

Hvorfor er morgenmad så vigtig?

Morgenmad er dagens vigtigste måltid.
Når du står op om morgenen, (Forhåbentlig efter at have sovet godt i mindst otte timer) vil dit blodsukker være lavt, fordi det er længe siden, at du har spist. Din krop vil have brugt af sine reserver af sunde proteiner og fedtstoffer, for at reparere sig selv imens du sov.

Så kroppen er bogstaveligt talt sulten på mere end en måde efter sunde fødevarer, så du kan få energi til en god dag og den kan få de nødvendige byggeklodser til at holde dig glad, sund og smuk.

Som det er fastslået mange gange på dette website. Du kan ikke undslippe det faktum at:

Du er hvad du spiser!

Så hvis målet er at se godt ud og have masser af energi fra morgen til aften, er det første og vigtigste du bør starte med være; hvad du vælger at putte i munden, når du står op.
Du kan ikke bygge dit drømmehus af dårlige materialer, hvordan vil du så opbygge din drømmekrop?

Eller sagt på en anden måde; ville du reparere din Ferrari med gamle reservedele fra en Lada?

Selvfølgelig ikke!

Men før vi kommer til hvordan man tilbereder et sundt morgenmåltid, så lad os sammen med de, der har brug for flere argumenter, kigge på:
 

Hvad sker der, når man ikke spiser en sund morgenmad?

Ny forskning viser, at du hurtigt kan blive fed!

Hvordan kan man blive fed af ikke at spise morgenmad, vil du sikkert spørge? Det strider imod logikken, at man kan blive fed af ikke at spise. Rigtigt?

Forkert og her får du forklaringen:

Undersøgelser* har vist at teenagere som dropper morgenmaden, sammenlignet med dem, der spiser morgenmad i gennemsnit vejer 2 kg mere. Det lyder måske ikke af meget, men det er teenagere vi taler om. Det kunne være interessant med en tilsvarende undersøgelse af voksne i 40 til 50 års alderen.

Man kan sagtens forestille sig, at vægtøgningen vil være meget højere.

Desuden spiste teenagerne mere usundt dagen igennem og trænede mindre. Dette skyldes højst sandsynligt at manglen på morgenmad resulterede i lavt blodsukker, som fremmer trangen til søde sager. Med lavt blodsukker vil du desuden have mindre energi og mindre lyst til at træne.

Ideen om, at det kan føre til vægtøgning at droppe morgenmaden, er ikke ny. Undersøgelser har vist, at et godt morgenmåltid har en gavnlig effekt på:

• Appetit
• Insulin resistens
• Energistofskifte

En undersøgelse har vist at forekomsten af overvægt og insulinresistens var 35 til 50 procent lavere hos de personer, der spiste morgenmad dagligt, sammenlignet med dem, der ofte droppede morgenmaden.

Så hvis du ikke spiser morgenmad, kan det have følgende konsekvenser:

• Vanskeligheder med at komme ned i dine favoritbukser
• Mangel på energi
• Besvær med koncentrationen
• Trang til søde og usunde sager
• Øget risiko for diabetes og andre helbredsproblemer

Så med det i baghovedet, så lad os kigge på:
 

Hvad du IKKE skal spise til morgenmad?

Selvom du ikke undlader morgenmad, så er der en række ting, der vil trække din energi ned. Mange børn spiser morgenmadsprodukter fyldt med sukker og hvidt brød, skyllet ned med sodavand eller frugtjuice. Det er faktisk endnu værre og kan gøre større skade end ikke at spise morgenmad.

Alle har det bedre, hvis de starter dagen med et godt måltid. Den udfordring de fleste står overfor, er at have for lidt tid om morgenen. Det gælder både børn, teenagere og deres overbebyrdede forældre.

Lad os starte med hvad man ikke bør spise og drikke:

• Frugtjuice – Efter pasteurisering er det ikke andet end sukkervand. Drik vand istedet.

• Brød (selv økologiske fuldkornstyper) – fordi det ikke indeholder nogen næring og fordi op til 60 % procent af den hvide befolkning kan være glutenintolerante.

• ALLE morgenmadsprodukter (selv økologiske fuldkornstyper) – samme problem, de indeholder ingen næring og fremstilles for det meste af korn.

• Mælk – efter pasteurisering er det bogstaveligt talt dødt. Desuden indser flere og flere at de ikke kan tåle mælk og mælkeprodukter!

• Kaffe og te som den eneste drikkevare – Jeg vil aldrig sige, at du ikke må drikke det, men sørg for at få et stort glas vand til at skylle det ned med.
 

Hvad skal du spise til morgenmad

Jeg starter dagen med et stort glas vand umiddelbart efter at være stået ud af sengen. Dette er en god ide, ikke bare for at genhydrere kroppen, men også for at få skyllet de giftstoffer ud af kroppen, som har ophobet sig imens den reparerede sig selv.

Jeg venter derefter 15 til 30 minutter med at spise.

Som proteintype ligesom de fleste skandinaviske mænd, ( hvis du ikke kender din stofskiftetype, så klik på dette link: www.alun.dk/test_din_stofskiftetype.asp) så har jeg et stort behov for fedt og protein ellers falder jeg sammen indenfor et par timer efter morgenmaden.

Kvinder har også et stort behov for fedt og protein, men alt efter deres stofskiftetype, er det ikke så stort som hos mænd.

Så det jeg gør, er at spise noget kød. Det kan være en bøf, en kotelet, lam eller fisk eller selv bacon og æg som basis. Så spiser jeg to til tre forskellige slags grøntsager.

Nogen af jer vil ryste på hovedet. Kød til morgenmad? Er manden sindssyg, det kan jeg da ikke spise.

Jeg har en lille nyhed. Hvad tror du, at dine forfædre spiste?
Kellogg’s corn flakes? Jeg tvivler.

De spiste selvfølgelig resterne fra aftenmåltidet: Det er også det, du er genetisk designet til at spise.

Det kræver et par dages tilvænning, men du vil hurtigt mærke forskellen ved en eksplosiv stigning i humør og energi

Folk fortæller ofte, at de efter at have skiftet brød og mysli ud med bøffer og grøntsager kan mærke en forskel på alle niveauer!

Nu kommer det gode. Det virkelig gode!

Det vi gør hos os for at spare tid, er simpelthen at tilberede dobbelt så meget aftensmad, som vi har brug for og spiser resten til morgenmad. Det er en fin måde at spare tid på og få en sund start på den næste dag.

Dette er det bedste praktiske råd, du får på dette website, så jeg gentager det lige for en sikkerheds skyld ;-)

Lav en dobbelt portion af hvad du og din familie spiser og brug resten til morgenmaden.

Og det bliver bedre. Er du parat?

Vi strammer den af og til og laver en tredobbelt portion, så vi foruden morgenmad også har til en sund frokost.

Sværere behøver det ikke være og det er noget af det bedste du kan gøre, hvis du vil holde dig sund og have masser af energi fra morgen til aften.

Lav dobbelte eller tredobbelte portioner af det kød du spiser om aftenen og spis resten til morgenmad eller frokost. Det samme gælder grøntsager. Særligt om sommeren med alle de gode grøntsager, der er i handelen.

Husk at, som med alting i livet er det at bruge et par minutter ekstra på morgenmaden kun et spørgsmål om at prioritere!

Så gør morgenmaden til en god start på din dag, og mærk hvordan din energi stiger eksplosivt.

* www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aAyTBdCuTgWM&refer=us

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Mikkel skrev denne kommentar:
22-04-2010 10:16:08

Hvilke typer grønsager spiser du? Er ris en ting man også bør undlade til aftensmaden? og har du nogle eventuelle spiseråd/retter du kan foreslå?


Trine skrev denne kommentar:
01-11-2010 17:49:55

Hvor er dokumentationen? Hvad er der nu i vejen med den havregrød mine forældre spiste, da de var børn (de spiste ikke maden fra dagen før). En anden ting: hvis man laver så meget mad om aftenen, kan man have tendens til at spise mere til aftensmad, fordi det nu lige er der. Og det lyder lidt kedeligt at spise det samme tre gange i træk. Du skriver, at man har taget af sine lagre i løbet af natten. Dette vil jeg mene er f.eks. leverens lager af glucogen, som skal opbygges primært vha. kulhydrater. Kød og grøntsager giver da slet ikke nok energi til at starte dagen på. Især fordi hjernen bruger store mængder kulhydrat for at fungere optimalt.


Trine skrev denne kommentar:
01-11-2010 17:53:41

En sidste ting: Ja, det er rigtig godt med vand om morgenen, men hvis jeg (hvis vi tager udgangspunkt i mine erfaringer alene :), så får jeg usandsynligt ondt i maven af at drikke vand før maden, når jeg jo ikke har fået mad i langt tid.
Min morgenmad består af en grød med grovvalsede havregryn (ca. 1/2 dl) , lidt hirseflager (de suger meget vand og smager skønt), et par svesker skåret fint ud, og lidt banan skåret i stykker. Og det føles rigtig godt i kroppen.


Vis alle kommentarer

Trine skrev denne kommentar:
01-11-2010 17:54:36

rettelse: 1 1/2 dl.


Sabrina skrev denne kommentar:
11-03-2011 20:40:20

Trine. Problemet med havregryn og alle andre kornprodukter er at vores kroppe simpelt hen ikke er udviklet til at bruge og fordøje det. Landbruget blev kun introduceret for omkring 1000 år siden, og omkring det tidspunkt blev folk også pludselig meget lavere. Hvorfor? Fordi de begyndte at spise kornprodukter. Mennesker er skabt til at spise kød, grøntsager, nødder og frugt.
Mht. dit spørgsmål om glycogen, og mangel af samme uden kornprodukter: kroppen kan omdanne 200 gram glycogen fra energikilder om dagen, så det er slet intet problem. Kroppen kan faktisk fungere fuldstændig uden kulhydrater, denne tilstand er kaldet ketosis.
Hvis du ikke tror at du vil have nok energi ved kun at spise kød og grøntsager, bare prøv det! Giv det en uge mindst, ingen kornprodukter, og spis rigtig mad! Jeg vil forsikre dig at du vil have tons af energi.
Ps. bare husk også at få rigeligt med sunde fedtstoffer, hvis du prøver :)


Maya skrev denne kommentar:
22-03-2011 10:28:00

Ej! jeg syntes er det er helt forkert at spise KØD til morgenmad, fordi det virker meget tungt i maven, og det giver slet ikke nok energi! Jeg har altid fået at vide af mine forældre at det er en dårlig vane at spise kød til morgenmad. Det jeg for er en portion grovvalsede havregryn, med et helt revet æble og rosiner, og hvis vi har cornflakes (Med ikke særlig meget sukker i)tager vi en lille smule på. Jeg syntes selv af det virker meget sundt.

Ja skrevet af... MIG


Maria skrev denne kommentar:
03-06-2011 11:29:40

Dette er det rene vås! Selvfølgelig er det godt at spise fuldkorn om morgenen, det har jeg gjort hele livet og spiller fodbold på høj plan, har en flot krop og et godt helbred. Jeg synes der mangler noget dokumentation for disse underlige påstande. Og jeg gad godt nok ikke spise det samme gennem en hel dag. Det ville godt nok blive kedeligt.


Alexander skrev denne kommentar:
12-06-2011 19:57:26

Synes virkelig at der kommer mange dårligt dokumenterede påstande... Bla. det med kornprodukterne. Men også at hvis ikke man spiser morgenmad bliver man fed osv. osv. Grunden til at de teenagere i undersøgelsen vejede i gennemsnit 2kg mere end dem som spiste morgenmad, var nok fordi at dem som ikke spiser morgenmad i forvejen, er fuldstændig ligeglade med deres helbred, og altså ikke deres manglende morgenmad, som fik dem til at være "fede", "tomme for energi" og "lavt blodsukker".. Desuden kan kroppen holde til flere dage, endda uger, (uden mad) før blodsukkeret begynder at falde mærkbart.. Kom med nogle ordentlige kilder, og ikke bare hvad vi hører fra "eksperterne", som du ved alligevel lukker så meget lort ud..


Alexander skrev denne kommentar:
12-06-2011 20:00:11

Synes virkelig at der kommer mange dårligt dokumenterede påstande... Bla. det med kornprodukterne. Men også at hvis ikke man spiser morgenmad bliver man fed osv. osv. Grunden til at de teenagere i undersøgelsen vejede i gennemsnit 2kg mere end dem som spiste morgenmad, var nok fordi at dem som ikke spiser morgenmad i forvejen, er fuldstændig ligeglade med deres helbred, og altså ikke deres manglende morgenmad, som fik dem til at være "fede", "tomme for energi" og "lavt blodsukker".. Desuden kan kroppen holde til flere dage, endda uger, (uden mad) før blodsukkeret begynder at falde mærkbart.. Kom med nogle ordentlige kilder, og ikke bare hvad vi hører fra "eksperterne", som du ved alligevel lukker så meget lort ud..


Nicolai Reiffenstein Christiansen skrev denne kommentar:
23-06-2011 19:06:13

Til Sabrina:
Grunden til, at det er anbefalet at spise havregrød, rugbrød og generelt kornprodukter, er at de indeholder fibre! Ja, kornprodukter er sværtnedbrydelige og indeholder ikke meget energi... MEN fibrene holder dig mæt i længere tid. Uden fibre fungerer kroppen og fordøjelsen ikke. Det er ikke tilstrækkeligt at med fibrene fra grøntsager.


Amalie skrev denne kommentar:
28-07-2011 23:40:27

morgenmad er dagens vigtigste måltid, er noget kelloggs en gang fandt på


Amalie skrev denne kommentar:
28-07-2011 23:40:35

morgenmad er dagens vigtigste måltid, er noget kelloggs en gang fandt på, dermed ikke sagt det ikke er vigtigt.


kirsten kristensen skrev denne kommentar:
03-04-2012 08:43:28

Stoftypetesten er meget "svær" at svare på, ved flere af spørgsmålene er der ingen mulighed for svar (for mig altså)>


knud wede skrev denne kommentar:
14-05-2012 08:10:57

Morgenmad: 1 deciliter havregryn kogt med 2,5 deciliter vand. Hertil drikkes 2 deciliter soyadrik (ikke komælk). Havregrød er en ren proteinbombe og soyadrikken ligeså, og så er det slut med kolesterol og lactosebivirkning. Havregryn indeholder 50% mere kalk end mælk. At drikke et stort glas vand 10 minutter før indtagelse af morgenmad er en glimrende idè og det er det også før dagens andre store måltider.


Julie skrev denne kommentar:
24-07-2012 00:43:17

Hej Alun.
Jeg kan lide dine idéer og du siger de rigtige ting.
Men med henblik på mælk, mener jeg ikke at man burdepe det. Du siger vores forfædre ikke var skabt til at drikke det og at de spiste kød til morgenmad.
1. Ikke alle mennesker har råd til at spise kød både morgen, middag, aften.
2. Vores forfædres gennemsnitsalder var ikke særlig høj. Kan dette skyldes bl.a. mælken???


Hans J. skrev denne kommentar:
18-12-2012 17:22:10

Ærlig talt.

Kroppen kan udemærket fortælle hvornår man er sulten og har behov for mad. Problemet med ernæring idag er jo ikke at folk ikke får nok indenbors - tværtimod. Der er dermed ingen grund til at spise fordi man "skal", eksempelvis til morgen. Nogle mennesker vågner af sult kl 6, og nogle mennesker kan først få nogen ind kl 11. Vi er forskellige. At morgenmaden skulle være det vigtigste måltid er noget sludder. At nogle mennesker synes at morgenmad er det BEDSTE måltid, er derimod helt sikkert rigtigt (Denne kategori befinder jeg mig selv i). Uden at komme med kildehenvisninger så er der flere undersøgelser der punkterer påstanden om at morgenmad er det vigtigste. Det essentielle er det samlede kalorieindtag.
Mht. kød om morgenen, stenalderkost osv. Den moderne stenaldermand har kun eksisteret i 15000 år. Jeg tvivler på at genomet kan nå at indrette sig på den korte tid, hvis det overhovedet indretter sig (dette er ikke bevist). Derudover ved vi at mennesker fra tidernes morgen er vandret på tværs af kontinenter som afrika, asien, europa, osv. Her er vidt forskellige fødeemner. At sige at stenaldermanden udelukkende har levet af kød og bær er usagligt. Derimod har arkæologer netop fundet beviser på dyrkning af korn. Korn er altså ikke noget gensplejset nyligt opfundet stads. Det har været der i mindst ligeså mange år som kødet - hvad skulle dyrene ellers spise?? ...Stenaldermændene har spist det der har været tilgængeligt. Udover dette er der masser af forskning der berettiger indtagelse af grove korn med fibre. Vi udvikler os på alle områder, og ved mere og mere om organismens opbygning, behov osv. Hvorfor skulle man ikke følge med udviklingen, og istedet lige præcis på ernæringsområdet, følge en kost som blev spist for 10.000 år siden??...dette fænomen, ikke at følge med udviklingen, ser man ikke på andre områder.


Lieselotte skrev denne kommentar:
02-03-2013 08:16:18

Jeg spiser 95 procent vegetarisk, hvad anbeflaler du...
Kh. LL


Lieselotte skrev denne kommentar:
02-03-2013 08:16:44

Jeg spiser 95 procent vegetarisk, hvad anbeflaler du...
Kh. LL


Valeria skrev denne kommentar:
26-08-2013 20:18:40

Hej jeg hedder Valeria og jeg vil meget gerne høre om det er okay man tag et te skir fud med kokosolie være dagen
kan du være søde og svar. fordi idag jeg har spiser et te skir fud med kokosolie
derfor jeg vil høre om det er okay


Valeria skrev denne kommentar:
26-08-2013 20:19:13

Hej jeg hedder Valeria og jeg vil meget gerne høre om det er okay man tag et te skir fud med kokosolie være dagen
kan du være søde og svar. fordi idag jeg har spiser et te skir fud med kokosolie
derfor jeg vil høre om det er okay


TOM skrev denne kommentar:
30-08-2013 22:04:38

JA! Selvfølgelig kan hun da det. Hvorfor tror du hun ser ud som hun gør?
Sur og træt
Ja det er jo fordi hun ikke spiser morgenmad, men hellere vil spise kager, slik og chips.


lis larsen skrev denne kommentar:
07-10-2013 22:16:46

hejsa,,,
jeg har læst en del af det du har skrevet, bland andet det med morgenmad,, jeg har prøvet i mange år nu på at få mig selv til at spise på det tidspunkt,, kan ikke få det ned,, jeg spiser først mellem 10.00 og 12.00,, der spiser jeg varmt mad og det kan være alt,, en hakkebøf og en smule grønt,, så er jeg mæt resten af dagen,, om aften kan jeg nogen gange godt spise et lille stykke kage eller lidt slik men ikke hverdag,, om morgen drikker jeg kun en kop kaffe og intet andet,, jeg føler mig ikke oplagt eller doven,, for på to har jeg tabt 20kg ved at gå lange tur og gå til fitness,, jeg føgler ikke at jeg fejler noget,, men kunne nu godt tænke mig at få lidt hjælp med et eller andet,,,,


T K skrev denne kommentar:
06-11-2013 17:37:32

Jeg kender en, som er 46 år gammel. Hun er meget tyk, og det har hun været lige fra hun var en lille pige. Hun er godt dum, hvis hun stadig springer morgenmaden over. Tror ikke hendes lærte hende at spise sundt, da hun var barn.
Nej da hun var en lille tyk pige på 9-10 skulle hun tvangs anbringes på julemærkehjemmet sammen med sin dumme, fede grimme tvillingesøster, som OGSÅ er fed.


Martin Sander skrev denne kommentar:
20-11-2013 09:07:10

Hvad med det faktum at meget kød i sin kost giver meget syre i kroppen som både lever og nyre er på overarbejde for at behandle. Meget syre i kroppen er med til at give knogleskørhed som mange lider af idag.
Jeg er sindsygt meget i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert. Har læst "the china study" som er en kæmpe undersøgelse der viser at en en kost på ren kulhydrater er langt bedre end en kød baseret kost. Så massere af ris og kartofler og alt det frugt og grønt du kan spise skulle efter mange videnskabelige undersøgelser være det bedste. Tænker lidt at medicinalindustrien gerne vil have vi er syge så vi spiser en masse piller... Vi bor et sted hvor produktionen af animalske produkter er kæmpe stor og derfor bliver vi "bildt ind" at det er det bedste for os sådan at de kan fastholde deres store produktioner af kød, mælk mm.
Det er ikke nemt at vide hvad der er rigtigt...


Tom K skrev denne kommentar:
20-12-2013 20:02:28

Ja! Selvfølgelig kan hun da undvære morgenmad
Hvorfor tror du hun ser ud som hun gør?
SUR OG TRÆT
Ja det er jo uden tvivl fordi hun ikke spiser morgenmad.


Peter skrev denne kommentar:
09-03-2015 09:41:58

Hvor tidligt skal morgenmaden så indtages?
Jeg står op 5:40, spiser en halv banan ved 6:30 tiden, og indtager så det jeg kalder "morgenmad" kl. 9 (i forbindelse med firmaets morgenkaffe).
Er det sundt "nok"?


T skrev denne kommentar:
28-09-2015 19:17:58

Jeg kan slet ikke undvære morgenmad. For det meste spiser jeg havregryn med mælk. Og så en teskefuld sukker.
Og UHM! det er dejlig morgenmad. Men det er en liter youghurt med pære og banan med müsli sgu også.


T skrev denne kommentar:
12-11-2015 22:19:55

AD!!!!!!!!!


Mitra skrev denne kommentar:
13-01-2016 20:44:29

Jeg har lært meget af jeres hjemmeside


Memis skrev denne kommentar:
29-03-2016 20:04:30

Sabrina, vil du være så venlig, at understøtte dine ukorrekte påstande med videnskabelige undersøgelser. MENNESKER er IKKE skabt til at spise kød! MENNESKET spiste, hvad der KUNNE spises!
Der er fyldt med ukorrekte påstande og ikke EN af disse bliver referet til nogen videnskabelig undersøgelse. I er simpelthen så naive, at tro kød er sundt for helbredet, og at mennesket er skabt til at spise kød.
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1134845



Og at du SABRINA, skriver at vores kroppe ikke er udviklet til at fordøje og bruge kornprodukter, er fuldstændigt forkert, det kan ikke blive mere forkert!

LOW-CARBOHYDRATE DIETS (Lav kulhydrat kost)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20820038


marie skrev denne kommentar:
03-10-2016 12:50:27

du skriver om noget forskning, hvor kan jeg læse noget mere om den forskning? og hvornår er forskningen fra?


marie skrev denne kommentar:
03-10-2016 12:50:53

du skriver om noget forskning, hvor kan jeg læse noget mere om den forskning? og hvornår er forskningen fra?


t skrev denne kommentar:
05-04-2017 19:27:47

NEEEEEJJJJJJJJJJJ


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley