0
Skrevet 20-03-2017 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -
I dag mener flere og flere, at det ikke er nødvendigt for mennesker at indtage pasteuriseret komælk, og nogle eksperter sætter mælkeindtag i forbindelse med helbredsproblemer, såsom mellemørebetændelse, allergi og visse andre sygdomme.
På den anden side har sundhedsvæsenet og mejerierne (via deres intensive markedsføring) overbevist os om, at hvis vi ikke drikker nok mælk, får vi knogleskørhed.
Som resultat heraf er vores supermarkeder fyldt med mejeriprodukter. Men vil et glas mælk om dagen nu også sikre os et sundt, langt liv?
Før vi kommer nærmere ind på kendsgerningerne om mælk, er der et vigtigt koncept, vi skal være bevidste om mht. fødevareindtagelse, nemlig:
Det, jeg vil dele med dig nu, er meget, meget vigtigt, så hør godt efter. Denne sætning mener jeg ikke bare er det mest fundamentale, når det handler om at spise sundt, men også i forhold til at leve et langt og lykkeligt liv:
Liv er afhængigt af liv
Hvad jeg mener med dette er, at hvis de fødevarer, du spiser, er døde skeletfødevarer, som ikke indeholder livskraft, så suger de bogstavelig talt livet ud af DIG.
Hvorfor?
For når du spiser ernæringsmæssigt død mad, som har ringe eller ingen næringsstoffer (ingen vitaminer, mineraler osv.), må kroppen tære på sine egne ressourcer af vitaminer, mineraler osv. for at fordøje, optage og anvende den døde mad. Du bliver nødt til at stjæle ernæring fra din egen krop.
Ja, du suger helt bogstaveligt livskraften ud af din krop, når du spiser mad, som ernæringsmæssigt er død.
Vi kunne også kalde disse såkaldte fødevarer for minusfødevarer, for det jo det, de gør ved dit helbred og dit udseende. Hver eneste bid af dem påvirker dig negativt.
Så overvej det nøje, hver gang du skal til at putte noget i munden. Stop, og tænk i nogle få sekunder. Er denne fødevare fuld af liv, og vil den bygge den krop, jeg drømmer om?
Eller er denne fødevare praktisk talt død ernæringsmæssigt, hvorfor den vil medvirke til sygdom og overvægt?
Men før jeg forklarer konklusionen, jeg personligt er kommet frem til, hvad angår mælk, er der noget meget vigtigt, jeg håber vi kan være enige om:
Jeg foreslår, at du lytter nøje til begge sider af diskussionen, ikke bare mht. at drikke mælk, men også i forhold til alle andre kontroversielle emner om ernæring, og at du derefter tager den endelige beslutning ved at rådføre dig med den højeste chef, eksperternes ekspert:
Må jeg præsentere DIN FANTASTISKE KROP ;-)
Denne formel har jeg anvendt i mange år, og den virker som en drøm. Jeg vil derfor opmuntre dig til altid at prøve noget, som du tænker, vil forbedre dit helbred, og derefter lytte til din krop og mærke efter, hvad den har at fortælle dig.
Her er f.eks. nogle af de signaler, din krop sender dig:
• Opnåede DU mere eller mindre energi efter dit sidste måltid?
• Gjorde det, DU spiste til frokost, dig søvnig?
• Følte DU dig mæt og tilfreds efter dit måltid, eller blev du hurtigt sulten igen?
• Blev DIT humør og fokus forbedret efter dit måltid?
• Fik DU en glad følelse i maven, eller gav det, du spiste, dig uro i maven?
Og dertil kan du tilføje, at når du går på toilettet, og du tjekker kvaliteten af din afføring, så vil du få en unik indsigt i, hvor sund din fordøjelse i virkeligheden er.
Og det er også min erfaring, at vores kroppe instinktivt ved, hvorvidt en specifik fødevare vil forbedre vores sundhed og vitalitet, eller om den bogstaveligt vil suge noget af den hårdt opsparede livskraft ud af din krop.
Alt, hvad du behøver at gøre, er at spørge din krop.
Ja, jeg foreslår, at du simpelthen spørger din krop, om det er en god idé at spise en specifik fødevare. Du kan gøre dette med mælk eller en hvilken som helst anden fødevare. Men nu med hensyn til mælk, så lad os starte ved begyndelsen.
Den mælk, du ser på hylderne i supermarkedet, er ikke den type mælk, du og jeg var skabt til at drikke.
Mennesker begyndte sandsynligvis ikke at drikke mælk før landbrugets indførelse for omkring 10.000 år siden. Så på mange måder kan man argumentere for, at vi har levet fint uden.
Faktisk er mennesker den eneste dyreart, der drikker mælk fra et andet dyr. Vi er skabt til ikke at drikke mælk efter dieperioden hos vores mor. Dette er måske grunden til, at mange mennesker er enten intolerante eller allergiske over for mælk og mælkeprodukter såsom yoghurt, ost etc.
Der er op mod 20 substanser i komælk, som mennesker potentielt kan være allergiske overfor.
Kort og godt er pattedyrs mælk artsspecifik, og komælk er derfor artsspecifik føde for kalve. Naturen har skabt os mennesker til udelukkende at drikke mælk fra vores menneskemødre.
Når vi tager dette i betragtning, er det svært at hoppe med på den hype, medierne overdynger os med om, at komælk er den perfekte og naturlige fødevare for os mennesker at indtage.
Der er imidlertid ingen diskussion om den kendsgerning, at der er kulturer, som synes at trives på rå mælk, såsom masaierne i Afrika, som drikker op til 4 liter syrnet mælk dagligt.
Det er disse mennesker, man ofte ser vinde guldmedaljer i de olympiske lege.
Endvidere indtager mennesker i tibetanske bjergegne store mængder rå mælkeprodukter (yoghurt, smør, ost etc.), og selv uden læger og hospitaler bliver mange af dem over 100 år.
Men der er en stor forskel mellem dem og os. Masaierne og tibetanerne drikker rå mælk.
Men hvad med den pasteuriserede mælk, som sælges i vores supermarkeder, er den sund? For at svare på dette spørgsmål, må vi undersøge, hvor sund mælk i vesten egentlig er.
Kvaliteten af den mælk, vi drikker, er selvfølgelig afhængig af sundhedstilstanden hos de køer, vi får mælken fra.
Hvad der er vigtigt at vide her er, om koen er blevet holdt inde i en stald og har fået kornfoder, eller om den har fået lov til at gå frit rundt udenfor og få masser af sund solskin, mens den har spist græs.
Jeg tror ikke, at nogen vil være uenig i argumenterne ovenfor. Men her kommer kontroversen ind:
Jeg mener, at sunde køer producerer sund mælk, som ikke behøver at blive pasteuriseret. Af samme grund er der nok i visse lande et voksende marked for rå mælk.
Men al den mælk, der sælges i danske supermarkeder i dag, er imidlertid pasteuriseret.
Pasteurisering er en varmebehandlingsproces, der har til formål at slå bakterier ihjel. Selv om Louis Pasteur udviklede denne teknik til at konservere øl og vin, var han ikke ansvarlig for dens anvendelse på mælk. Dette fandt sted i 1800-tallet i USA som en midlertidig løsning i snavsede mejerier i byerne, indtil de fik styr på hygiejnen.
Snart blev pasteurisering spredt til hele verden som den foretrukne måde at behandle mælk på, før den blev solgt til os.
Men pasteurisering dræber ikke bare potentielle patogene bakterier, den gør også følgende:
1. Ændrer aminosyrerne i mælken og ødelægger mange vigtige proteiner.
2. Ødelægger de umættede fedtsyrer.
3. Dræber de fleste vitaminer.
4. Reducerer muligheden for at optage mineralerne, såsom kalk.
Så i min verden er pasteurisering = dårligere kvalitet mælk = mindre ernæringsmæssig værdi for dig = og dermed en fødevare, som trækker fra i sundhedsregnskabet.
Så hvis man har lyst til at drikke mælk, hvorfor så ikke drikke rå mælk?
Hvis du bor i København, kan du få rå mælk hver lørdag eftermiddag på et gårdudsalg på Frederiksberg.
Men mange folk i dag udtrykker dog frygt og kommer med latterlige kommentarer om, at du kan dø af at drikke rå mælk! Jeg mener dog, at der er langt større risiko forbundet med at drikke pasteuriseret mælk end rå mælk.
Rå mælk fra sunde køer indeholder naturligt gunstige bakterier, som hæmmer væksten af uønskede og farlige organismer. Uden disse venlige bakterier er pasteuriseret mælk derfor mere modtagelig for at blive sundhedsfarlig.
Tillige er vi alle blevet narret til at tro, at mælk er en vidunderlig kilde til kalk, når faktum er, at pasteurisering gør kalk og andre mineraler mindre tilgængelige. En metode til at teste, hvorvidt mælk nu også er tilstrækkeligt pasteuriseret, er fuldstændig destruktion af fosfatase.
Tilstedeværelse af fosfatase er nødvendig for, at vi kan optage kalken. Lad os kigge nærmere på mælk/kalk-forholdet:
Med undtagelse af kalk har mælk ikke synderlig mange nødvendige vitaminer og mineraler for optimal sundhed hos os mennesker. Sunde knogler er et resultat af kalkbalance.
Kalkbalancen er som en bankkonto og er et resultat af, hvor meget kalk vi tilfører kroppen sammenlignet med, hvor meget vi mister.
Mælkeindustrien fokuserer i deres kampagner på indtaget af kalk – mere, mere, mere. Hvor meget kalk vi mister i urinen, er imidlertid lige så vigtigt. Hvis vi mister mere kalk i urinen, end vi indtager, opnår vi aldrig kalkbalance, ligegyldig hvor meget mælk vi drikker.
Syre/base-balancen er den vigtigste faktor ved bestemmelse af kalktab. En hovedsagelig syredannende kost fremmer kalktab i urinen, hvorimod en hovedsagelig basedannende kost forebygger kalktab.
Fødevarer, som er basedannende, er frugt og grønt. Undersøgelser har vist, at vi kan vedligeholde vores kalkbalance ved at indtage omkring 25 – 30 % af vores energi som frugt og grønt, ved et i øvrigt lavt kalkindtag og uden indtagelse af mælk.
Mennesker har eksisteret på denne planet i 2,5 millioner år, og kun i de seneste 10.000 år har vi indtaget mælk og mælkeprodukter. Som alle andre pattedyr på planeten har vi klaret os temmelig godt uden mælk (efter at vi er blevet vænnet fra amning hos vores mor) resten af livet igennem.
Den konklusion, min kone (som er læge) og jeg er kommet frem til, er, at for at bevare stærke knogler osv. er det bedst, at vi som familie fokuserer på at spise grøntsager, og som resultat har vi aldrig givet vores børn mælk og har drikker det heller ikke selv.
Denne konklusion synes at være korrekt, når man kigger på forholdet mellem mælkeindtag og knogleskørhed.
Vidste du, at de lande, som drikker mest mælk, også har den højeste forekomst af knogleskørhed?
Er dette bare en tilfældighed, som mejerierne har glemt at fortælle os om? Hvis du ikke tror mig, så læs Leder i The Lancet 14-10-2006!
Grunden til, at jeg ikke længere drikker mælk, er simpelthen fordi jeg er overbevist om, at der er andre fødevarer, såsom økologisk kød, grønt, frugt osv., der beriger min krop med mere værdifuld næring,
Det eneste mælkeprodukt, jeg spiser, er flødeis, og som mine venner vil kunne attestere, så var jeg før i tiden i stand til at vinde enhver is-konkurrence. 8 portioner Paradis Is var normen, og på en god dag kunne det godt gå hen og blive 10 – 12 portioner.
En sommer skete der det, at jeg med min vilde is-spisning kom til at gå over min krops grænser. Jeg havde det forfærdeligt dagen derpå med hovedpine og rindende næse.
Så jeg blev nødt til at tage en kold tyrker og meget mod min vilje ikke spise is i flere måneder, eller også risikere at få det elendigt næste dag.
Så før jeg skrev denne artikel, besluttede jeg mig for at foretage et lille eksperiment på mig selv for at lære, hvad min krop synes om mælk. Planen var at:
1. Finde noget rå mælk, drikke det og så lytte til, hvordan min krop fik det.
2. Købe noget pasteuriseret, økologisk mælk fra et supermarked og eksperimentere med det.
3. Spise 2 portioner flødeis. Mmmmm …
Jeg foretog nr. 3 sidste lørdag og følte mig træt og havde rindende næse næste dag. I den grad at nydelsen ved at spise isen var mindre end de negative symptomer, jeg oplevede dagen efter. Men jeg benægter ikke, at det smagte godt, mens jeg spiste det.
Det var min plan at køre til København på lørdag for at købe noget rå mælk at eksperimentere med. Men gennem hele ugen har jeg følt en stor modstand mod at bruge tid og energi på noget, jeg ikke havde lyst til at drikke.
Da indså jeg, at jeg spildte min tid på dette eksperiment.
Hvorfor? For hvordan mælk, hvad enten det er pasteuriseret eller rå, påvirker min krop, er ikke vigtigt.
Hvad der er vigtigt, er DIN KROP!
Så jeg droppede eksperimentet og vil i stedet opfordre dig til simpelthen at lytte til din CHEF (din enestående, vidunderlige krop), hvis du ønsker at finde ud af, om mælk eller en hvilken som helst anden fødevare er sund for dig.
Et af de spørgsmål, jeg oftest bliver stillet, er hvilket alternativ man kan bruge om morgenen på sin grød.
Jeg spiser personligt kød og grøntsager til morgenmad, og forskellen på mit helbred og vitalitet de seneste 10 år er fantastisk. Jeg har helt bogstaveligt udskiftet vintre fyldt med sygdom med et liv uden så meget som en dag i sengen gennem 10 år.
Så spis ikke grød længere. Hvorfor? Fordi jeg mener, at “liv er afhængigt af liv”!
Og for mig er kød og grøntsager de bedste fødevarer for energi og vitalitet.
Så for mig er mælk til morgenmad slet ikke med i mine overvejelser. Det giver dig også svaret mht. soja- og rismælk osv.
Igen: Lyt til, hvad den krop fortæller dig.
Nu har vi været hele vejen rundt, og jeg håber, du er enig med mig i, at det er på tide, at du begynder at lytte til din egen krop og de signaler, den giver dig, ikke kun mht. mælk, men en hvilken som helst fødevare.
Ja, denne artikel handler meget om at lytte til, hvad din krop fortæller dig. Din krop lyver aldrig. Den elsker dig, passer på dig, taler til dig og prøver at hjælpe dig. Stop op et øjeblik, og lyt til dens visdom.
Jeg siger ikke, at mælk, selv pasteuriseret mælk, er dårligt eller usundt. Det er måske oven i købet sundt for dig. Hvad jeg mener, eller hvordan min krop reagerer, er ikke vigtigt.
Hvad din krop fortæller dig lige nu, er det eneste vigtige.
Så hvis du drikker mælk eller spiser mejeriprodukter, hvilke signaler sender din krop dig så?
Her har du svaret på, om du skal drikke mælk eller lade være!
Hvad jeg siger, eller hvad en hvilken som helst ekspert siger, er ikke vigtigt. Bare lyt oprigtigt til din krop.
Kalve trives med komælk. Komælk er skabt til kalve. Så jeg overlader komælken til babykøer. Nyd modermælken, så længe du får bryst hos din mor, og hvis du nyder et mejeriprodukt ind i mellem, behøver du ikke have dårlig samvittighed.
Ingen prøver at antyde, at du skal leve som en munk. Vi er her alle for at nyde livet. Jeg følger 80/20-reglen, så jeg har aldrig dårlig samvittighed over min flødeis eller chokolade for den sags skyld.
Men de seneste få gange, jeg har spist flødeis, har min favoritdessert dog givet mig rindende næse og mild hovedpine hele næste dag.
“Shit”, det er ikke retfærdigt, eller er det? Jeg elsker flødeis, men jeg har virkelig følt mig dårlig dagen efter, så meget at da jeg var tæt på min yndlings isforretning, huskede jeg, hvordan jeg havde det bagefter, sidste gang jeg nød mit favoritslik, og tænkte, at jeg ville springe over og bare nyde noget chokolade i stedet!
Så hvis du nyder mejeriprodukter, anvender dem moderat og ikke oplever bivirkninger ved det, er det godt. Det er vigtigt at nyde livet.
For mig er det måske ved at være tid til at se, om jeg kan finde flødeis lavet af rå mælk. Ville jeg da opleve de samme bivirkninger, eller lytter jeg bare ikke til min krop?
1. Spis dine grøntsager for at få kalk og andre vigtige næringsstoffer, og smil ved din bevidsthed om, at liv er afhængigt af liv.
2. At lytte til de signaler, din krop sender dig, er en vidunderlig måde at holde sig på rette spor.
3. Følg 80/20-reglen. Det er vigtigt at nyde livet.
Hvad er DIN konklusion omkring mælk? Vær venlig at skrive din kommentar nedenfor.
P.S.: Hvis du kunne tænke dig at grave dybere i, hvorvidt mælk er sundt eller ej, er her nogle links til dig med nogle videnskabelige studier om mælk.
P.P.S.:Læs mere om mælk her
Vidste du at hvis din krop er allergisk eller intolerant over for mælk eller andre fødevarer, kan du have f.eks have problemer med at tabe dig, mangler energi eller har luft i maven.
Det anslås at 45% lider af en form for fødevareintolerans.
Hvis du gerne vil vide om du er intolerant overfor visse typer af fødevarer, så har vi gode erfaringer med denne test.
Test og se om du er intolerante overfor f.eks. mælk eller en af de andre 58 fødevarer, og fjern derefter den pågældende fødevare fra din kost, og se resultatet inden for dage
Hvis du gerne vil vide hvad en fødevareintolerans helt præcist er, så klik her.
Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.
Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.
Kommentarer:
Theresia skrev denne kommentar:
06-10-2010 10:35:06
Da jegpede mælk, hvede og sukker forsvandt min eksem/astma og jeg tabte mig 10 kg. Jeg har "levet" med det i 28 år....nu har jeg spist det væk. :-)
Tomas Larsen skrev denne kommentar:
07-10-2010 09:46:47
Hej Alun,
Glæder mig til at du finder ud af hvorfor man ikke har godt af spise kød :-)
Hints: immunforsvaret reagerer med hvide blodlegemer efter indtag af kød, sammenlign vores tarmsystem med plane/kødædende dyr osv...
I øvrigt er der en sammenhæng mellem stort indtag af mælk og stor forekomst af knogleskørhed. Noget med knogleceller der slides for hurtigt op hvis man drikker meget mælk. Effekten ses først mage år senere som med så mange kostrelaterede lidelser.
Joan skrev denne kommentar:
07-10-2010 09:47:53
Droppede mælk for 2 år siden og har ikke haft tilfælde af pande- og bihulebetændelse siden, hvilket ellers skete et par gange om året, med efterfølgende antibiotikakur. Får jeg en is føler jeg en trykken i panden og ondt i hovedet kort tid efter.
Brigitta skrev denne kommentar:
07-10-2010 10:09:55
Jeg føler mig oppustet af både kød samt mælkeprodukter - det er som om jeg er meget længe om at fordøje disse produkter. Hvorimod, hvis jeg har indtaget kylling/kalkun, ris og grøntsager, så føler jeg mig let og har det pragtfuldt.Har det mon noget med min blodtype at gøre ? Det har jeg en formodnig om......
MP skrev denne kommentar:
07-10-2010 10:52:34
Drikker heller ikke mælk mere. Mit eksem er forsvundet og desuden viste mit VEGA-tjek at jeg ikke kan tåle mælk. Iøvrigt, læs bogen: " hvad er det du drikker? www.nomilk.dk Intressant læsning! Tror bare man skal lytte til sin krop, den fortæller en mange ting!
Sara Sofia skrev denne kommentar:
07-10-2010 11:11:56
jeg er meget enig i at man skal mærke efter hvad kroppen siger. Man skal dog være opmærksom på det kan være nødvendigt at tage et produkt væk fra sin kost under nogle uger for at så prøve det for at kroppen virkelig skal kunne fortælle dig hvad den syntes. efter at ha stoppet med mælkeprodukter gennem 3 måneder forsvant min allergi over for pollen og kat - så hurtigt jeg nu spiser mælk bliver jeg allergisk over for kat og pollen men kan også mærke svage forkølelses symptomer.
Sara Sofia skrev denne kommentar:
07-10-2010 11:16:28
Til Tine Berg, tænk selv - hvad tror du der ville ske vis sundheds styrelsen sagde at det var usundt at spise mælk? ved du hvor mange penge mælkeindustrien tjener til staten? Hvor penge kommer fra til forskning på disse ting? Hvorfor ikke prøve og mærke efter hvad din egen krop siger?
VH
Søren Christensen skrev denne kommentar:
07-10-2010 11:21:49
Som spæd kunne jeg ikke tåle komælk. En katastrofe, da min mor ikke producerede mælk nok.Overlevede dog på saft fra frugter og forskelligt andet. Som 5 årig kom jeg ved et tilfælde til at drikke en kop rå komælk. Der skete ikke noget, så jeg troede, at nu kunne jeg tåle mælk. Men nej. kunne stadig ikke tåle det.- Først mange år senere fandt jeg ud af, at der er forskel på mælk. - Jeg tåler rå mælk udmærket, men også mindre mænggder af økologisk mælk, der jo ikke er homogeniseret. Homogeniseringen knuser mælkemolekylerne. Det ødelægger faktisk mælken. Mælken er "død" efter homogeniseringen, og kroppen kan ikke bruge den.
Pasteuriseringen opvarmer mælken og ødelægger kun nogle af vitaminerne og mineralerne, hvilket for mig betyder, at i mindre mængder er den neutral. For meget pasteuriseret mælk har samme virkning som homogeniseret mælk. Den belaster kroppen, forbruger i virkeligheden kalk og andre vigtige vitaminer og mineraler. Hvis jeg indtager homogeniseret mælk, får jeg straks mange allergiske reaktioner. Næsen løber, jeg får betændelse et eller andet sted i kroppen, huden klør, jeg bliver træt og uoplagt. Det samme sker, hvis jeg overtræder grænsen for, hvor meget økologisk pasteuriseret mælk jeg kan tåle, så derfor drikker jeg ikke mælk, men bruger det undertiden på rødgrød og andre ting. Små mængder af økologisk A38 er ligefrem godt for min krop.
Før jeg vidste alt dette, har jeg været igennem mange betændelser,allergier og svaghedsperioder. Jeg har haft årebetændelse, tyktarmskathar, pandehule/bihulebetændelse og utallige halsbetændelser og bylder, for jeg tålte jo heller ikke mælken, selv om den var kamufleret i den daglige mad. (En kop mælk i frikadellefarsen, f.eks.).
Mange ll taller under små børnenæser ville forsvinde, hvis man skiftede den homogeniserede mælk ud eller helt undlod mælk. Forkølelser, allergier, trætheder og andre fænomener hos børnene ville i rigtig mange tilfælde forsvinde.
Som det nævnes i artiklen, er det ikke en naturlig ting at drikke komælk. I mange dele af verden har folk det som jeg havde det som spæd. - De kan overhovedet ikke tåle komælk. Det skyldes, at nogle mennesker mangler eller har for lidt af et enzym, der skal nedbryde visse stoffer i komælken. Dette enzym findes mest hos europæere og amerikanere. I Asien drikker man ikke komælk. Der og mange andre steder ville man straks blive syg, hvis man begyndte på det, i hvert fald hvis det var mælk, som vi behandler det på moderne mejerier.
Kirstine Hansen skrev denne kommentar:
07-10-2010 13:48:03
Da min far er landmand er jeg vokset op med at drikke rå mælk. Og som barn drak jeg det i stort omfang. I dag bruger jeg økologisk mælk men drikker hovedsageligt vand i stedet for. Jeg har sjældent været syg eller haft nogle dårlige mén af at drikke mælk så selvom man kan sige det er unaturligt at drikke mælk og især komælk efter dieperioden, finder jeg det en sand fornøjelse at nyde et friskt glas kold mælk (drikker gerne rå mælk da de har mere smag) til en stykke chokoladekage/brownie
Signe Iversen skrev denne kommentar:
07-10-2010 14:40:27
Hej Alun! Det forvirrer mig, at du taler om døde og levende fødevarer - for mig at se, må kød være en død fødevare, hvorimod korn, som du fraråder, må være levende, da det jo er en plante på linje med grøntsager og frugt, som du anbefaler at spise....?! Men du spiser gladeligt kød - sågar til morgenmad... Kan du specificere, hvad der er "dødt" og hvad, der er "levende"? Og argumentere for dit fravalg af korn til fordel for kød?
Lilian skrev denne kommentar:
07-10-2010 14:51:31
Tænk, at man kan få eksem, astma og allergi til at forsvinde, ved at holde op med at drikke mælk. Stakkels videnskabsfolk der i årevis forgæves har forsøgt at forstå allergien gåde og så er det så let.........:-) :-)
Maja skrev denne kommentar:
07-10-2010 16:05:07
Har haft et langt og lykkeligt ( sundt ) liv uden mælk. Vores drenge som nu er 26 og 28 har aldrig drukket mælk, de er sunde og raske. Spiser med stor fornøjelse kød og grønt til morgen...herligt!
Anders Rønnau skrev denne kommentar:
07-10-2010 16:59:23
Hej Alun
Du må ind omkring Isabella isbutikkerne i Kbh, hvor de laver den vildeste, lækre mørke chokoladeis på rismælk! Den er bedre end alt, hvad jeg ellers har smagt, og udover sukkeret, så reagerer kroppen godt på den.
Mvh. Anders
Anne Johannessen skrev denne kommentar:
07-10-2010 19:59:54
Ud fra traditionel kinesisk medicin er det sådan at de fleste her i norden har en svag milt energi pga at vi lever i konstant fugt-kulde og det slider på vores milt energi, det er milten der transport/transformer føden og det kan den ikke gøre ordentlig når den er svag, det vil sige at kropvæskerne hober sig op i kroppen i form af slim (næsen løber-tung i hovedet) det vil helt sikkert føles værre om vinteren hvor det er mere koldt. Mælk er alt for fedtet/klistret for milten til at transportere rundt HVIS du har svag milt energi som man ved hjælp af puls/tunge diagnose kan diagnostisere. Nogle har dog en stærk milt-energi og kan godt tåle mælk, men det er de færeste. PS: I Kina drikker de ikke mælk og knogleskørhed er næsten ukendt.
Gunilde skrev denne kommentar:
07-10-2010 22:21:20
Uhh, jeg elsker mælk!!! Især fed lækker øko sødmælk og som kakao - mmmmmmmmmmmm..... Men jeg betaler desværre hver gang prisen med dårlig mave :( Øv.
Jeg gad godt at smage rå mælk og se om det er det samme, eller om jeg bedre kan tåle det. Men hvordan hulan får man fat i det....!! Det ville være dejligt hvis det kunne sælges frit i supermarkeder!
Lucy skrev denne kommentar:
08-10-2010 11:11:41
Hej Alun, hvor kan man købe rå mælk på Frederiksberg?? Det vil jeg meget gerne prøve...
David skrev denne kommentar:
08-10-2010 12:28:47
grunden til du får ondt i panden når du spiser is, er fordi blodkarrene trækker sig sammen på grund af kulden, ikke på grund af der er mælk i...
facepalm.
FrkShorty skrev denne kommentar:
08-10-2010 13:53:28
Hej
Interesasnt artikel.
Jeg ønsker at få nolge konkrete eksempler på hvad du spiser til morgenmad af grønt og kød???
Emil skrev denne kommentar:
08-10-2010 18:13:02
Jeg har altid spist mejeriprodukter og har gennem mange år spist rå havregryn til morgenmad med økologisk mælk på. Jeg har aldrig oplevet noget dårligt i forbindelse med indtag af mejeriprodukter og er meget sjældent syg. (højst én gang om året ganske få dage) Derudover kan jeg også tilføje at jeg aldrig har brækket en knogle - men det skyldes måske bare at jeg er forsigtig) - som Alun siger: lyt til DIN krop, og pas godt på dig selv!
Camilla skrev denne kommentar:
08-10-2010 19:47:30
Jeg gad godt vide, hvad kød er, hvis ikke det er dødt? Kød indeholder (ligsom mælk) stoffer, som gør blodet surt. Dermed stjæler kroppen kalk fra knoglerne for at neutralisere syren - svovlsyren! Læs evt. bøgerne "Mælk og sundhed - Hvad er det du drikker?" og "Hvad er det du spiser? - Økologi, mad og sundhed", der er skrevet af biolog, lic. scient. Ane Bodil Søgaard og overlæge, cand. med. Karen Østergaard og fagforfatter, mag. scient. Troels V. Østergaard.
Aase skrev denne kommentar:
08-10-2010 21:37:47
Udover at have en bondegård var min far "Mælkemand" i mange år, så jeg har drukket meget mælk i min tid og drikker det stadig med glæde, nu i den fedtfattige - skummet - udgave. Min far drak også rigtig meget mælk/kærnemælk mv.og blev næsten 90 år. Min mor drak aldrig mælk, hun blev kun 79 år.
Jeg hylder princippet: Alting med måde og prøver iøvrigt at leve sundt og motionere.
Lars Vindum skrev denne kommentar:
09-10-2010 11:52:05
Hej Alun.Jeg vil give dig fuldstændig ret.Mælk er kun sundt i "øjne"hvis man ikke har problemer med det.Jeg har ikke drukket mælk i 5 år.Før var min mave som en ballon.Jeg lavede også et lille forsøg på mig selv dengang.En månede efter spiste jeg en fransk hotdog og en cocio på en tank.Jeg har aldrig haft det så dårligt i min mave før.Min mave fik et chok efter den pause.Vh Lars
Allan Sørensen skrev denne kommentar:
09-10-2010 20:44:51
Hej Alun. Du har ret, man skal nyde livets glæder. Synd for den lille procentdel af den danske befolkning som ikke kan tåle mælk.
Min familie som består af 2 voksne og 3 børn i alderen 5, 6 og 15 år, vi drikker alle cirka en halv liter god økologisk ikke homogeniseret om dagen. Vi er stor set aldrig syge, har ikke allergi, og betragter os i øvrigt som glade,sunde og raske.
Venlig hilsen Allan.
Martin skrev denne kommentar:
13-10-2010 00:22:44
Interessant eksperiment med flødeis som test platform :-) Måske sukkerindholdet her har haft mere indflydelse på den efterfølgende helbredstilstand end mælken? Anyway - en interessant debat der fortjener noget mere videnskabelig dokumentation.
Janne skrev denne kommentar:
13-10-2010 21:20:37
Normalt når man taler om levende og døde fødevarer, betegnes kød altså som en død fødevare. Og hvis man er spirituel taler man om forskellige fødevareres vibration - frisk frugt og grønt er fødevarer på en høj vibrationsfrekvens og det er kød altså ikke. Men alle kroppe er forskellige og fungerer på forskellige diæter. Dog synes jeg at du, Alun, og folk generelt i denne debat udelader et MEGET vigtigt factum!! Det handler ikke kun om MIG!!! Jeg har modtaget dit nyhedsbrev i lang tid, og må sgu indrømme at jeg synes det er totalt uansvarligt at opfordre folk til at spise så meget kød! Du taler om stenalder-kost og det var fint i stenalderen, da der var max 1.000.000 mennesker i verden. Men det nytter altså ikke at alle propper sig med kød og mælkeprodukter hele tiden, når vi er 7.000.000.000 mennesker på jorden der alle sammen skal have mad. Min krop havde det glimrende med kød og mælkeprodukter, men det er fuldstændigt underordnet og jeg har for længst fravalgt kød og spiser kun sjældent mælkeprodukter, da det kræver sindsygt mange ressourser at producere disse fødevarer! Hver gang man indtager et måltid der har krævet mange ressourser at producere og har udledt meget CO2, stjæler man et måltid fra en person i den 3. verden. Så kan vi kornfede danskere sidde her og diskutere frem og tilbage hvad der er vildt dejligt for os, mens næsten en milliard mennesker knapt får ét måltid om dagen. Vi skulle skamme os!!
Jane skrev denne kommentar:
17-10-2010 22:09:52
Alle er jo forskellige, men jeg tror altså der er mange flere der er skabt til at spise masser af kød, end korn ( og iøvrigt mælk). For nogen år siden spiste jeg dårligt nok kød, men masser af frugt og grønt, og jeg var syg konstant! Nærmest fra den ene dag til den anden stoppede sygdommene da jeg begyndte at spise mere efter stenalderkosten, også selv om jeg bestemt ikke holder det perfekt.
Ja hvad er døde og levende fødevarer? Jeg ser nok døde fødevarer som alt det man slet ikke har brug for. Man HAR brug for kød, der er vitaminer og mineraler i man skal have, og kun får fra kød eller fx æg. Stenalderkosten er faktisk den eneste kostplan jeg kender, man kan følge uden at mangle noget som helst.
Det er da noget naivt at sige, at det er underordnet om man kan tåle mælk, og behøver kød, fordi folk sulter. Vi kan da ikke alle sammen sidde og proppe os med usund mad, fordi andre sulter! Er du klar over hvor meget man så kan tage hensyn til? Det med kødet er simpelthen bare det eneste der bliver blæst sådan op. Jeg håber ikke du har nogen børn, ellers kan du jo adoptere et? Der er så mange børn der har det dårligt. Og næste gang du har lyst til at tage i biografen, så doner pengene til udlandet i stedet, de kan få meget mad for de penge. Flyt også ud i skoven, og doner det du før betalte i husleje, til udlandet, og der er også snart mangel på plads her i verden, pga overbefolkning, så jeg synes vi alle skal flytte ind i en papkassen på 2 m2, så er der plads til flere. Jeg håber heller aldrig du kører bil, eller tager bussen, cykel i stedet, da det andet udleder co2. Og i stedet for at tage på ferie næste år, så tag i stedet til Afrika for at hjælpe til. Det er også vigtigt at spise økologisk, og købe produkter uden kemiske stoffer, så du ikke forurener naturen. Problemet er ikke at vi er skabt til at spise kød, problemet er at der er alt, alt for mange mennesker i verden. Og det problem forsvinder såmænd først når folk stopper med at få alle de børn, og altså ikke når vi alle begynder at leve på en måde vi overhovedet ikke er skabt til. Desuden kan man slet ikke sige at man "stjæler" et måltid fra en anden, for sådan hænger det jo ikke sammen. Der sidder jo rent faktisk ikke nogen i den virkelige verden og har fået et ekstra måltid mad, hver gang du har fravalgt kød. Synes efterhånden det der er blevet en omgang misforstået pladder.
Lars skrev denne kommentar:
10-05-2011 14:11:38
God artikel
Malene skrev denne kommentar:
27-04-2012 14:18:17
Har ikke læst alle kommentarerne igennem, så ved ikke om andre har nævnt det, men man kan få rigtig god is, lavet af soya:-) Ved godt at du ikke er meget for soya-produkterne, men det er et fantastisk alternativ, når man ikke kan/vil spise komælksprodukter og elsker is!!
Malene skrev denne kommentar:
27-04-2012 14:18:30
Har ikke læst alle kommentarerne igennem, så ved ikke om andre har nævnt det, men man kan få rigtig god is, lavet af soya:-) Ved godt at du ikke er meget for soya-produkterne, men det er et fantastisk alternativ, når man ikke kan/vil spise komælksprodukter og elsker is!!
Henny Pedersen skrev denne kommentar:
01-05-2012 08:08:24
GOd artikel. Tak
Tina skrev denne kommentar:
01-05-2012 08:42:45
Jeg elsker skummetmælk og har før kunnet drikke det i rå mængder. Men jeg får toncilitis af det (mandelpropper), hvilket giver ekstrem dårlig ånde. Så jeg må desværre holde mig fra mælk, ost og yoghurt for det meste og nyder kun af og til lidt ost og måske et enkelt glas mælk en gang hver 3. måned eller noget i den stil. Det er desværre sådan, at min krop i hvert fald siger nej tak til mælkeprodukter.
Birgitte skrev denne kommentar:
01-05-2012 09:02:05
TAK.
Birgitte skrev denne kommentar:
01-05-2012 09:02:20
TAK.
Birte skrev denne kommentar:
01-05-2012 09:04:12
Ja, jeg er ked af at sige det til alle jer "mælkehadere", men jeg er 60 år, sund og rask. Jeg har siden jeg var barn drukket masser af mælk, bryder mig ikke om et måltid uden mælk til. Elsker det. I dag drikker jeg ½ - 1 liter økologisk skummetmælk hver dag. Samt spiser ost og andre mælkeprodukter. Og jeg har det altså fint!
Jørgen Bonde Eriksen skrev denne kommentar:
01-05-2012 09:10:37
Jeg har ikke drukket mælk i 30 år og har det godt med det. 2 minutter efter jeg har fået noget jeg ikke kan tåle begynder jeg at nyse og næsen løber: feks sukker (is). OBS spiser grød (boghvede, amarant, hirseflager) uden mælk om morgenen - bruger vand i stedet.
Lars Sandeberg skrev denne kommentar:
01-05-2012 10:48:58
Tak for din gode artikel, Alun.
Jeg er helt enig med dig hele vejen i din artikel. Den er opløftende og klog med et bredt perspektiv. Og is er ikke bare is. Der findes mange kvaliteter. Jeg kan få allergisk reaktion fra en dyr kugleis i Nyhavn, men ikke fra en is hos t.ex. Aldi til kun en brøkdel pris. Så jeg undgår kugleisen som giver mig en læbehævelse. Selv er jeg vegetar, så det med kød om morgenen lyder ikke så godt. Men sådan er vi alle lidt forskellige. Tak for din artikel!
Irene Betty Andersen skrev denne kommentar:
01-05-2012 11:17:00
Min mening: Mælk er noget man giver forsvarsløse spædbørn-D
Brian Nielsen skrev denne kommentar:
01-05-2012 13:27:08
http://www.komaelk.dk læs denne side
Stig skrev denne kommentar:
01-05-2012 13:52:23
Jeg drikker med største fornøjelser masser af mælk hver dag og stortrives med det. Har desuden som ambitiøs løber erfaret på egen krop, at ernæringsvidensskaben og løbecoaches har ret, når de siger at mælkeprotein er noget af det bedste og mest effektive mht. at opbyggemusklerne i perioder med hård træning. Bl.a. derfor har jeg også svært ved at tro på de storslåede konspirationsteorier om at sundhedsstyrelsen, mælkeindustrien og videnskaben har først danskerne bag lyset i generationer.
Anni Sørensen skrev denne kommentar:
01-05-2012 15:35:11
Rigtig god artikel, især rådet med at lytte til ens egen krop. Jeg kan snart ikke vente med at komme hjem fra arbejde hver dag og få mine 2 glas kaksomælk :-). De giver mig ro i kroppen - i forhold til den kaffe jeg har drukket hele dagen, og de giver mg en mæthedsfornemmelse, som gør, at jeg kan vente med at spise noget indtil aftensmad. Så min krop fortæller mig,at mælk er god til mig. Men ellers ville jeg nok tro mere på, at vi sagtens kan undvære mælk :-) mvh Anni
Tore skrev denne kommentar:
01-05-2012 18:10:03
Sørgelig artikel, der bygger på en af de populære vandrehistorier i vor tid ...
Jeg bliver træt og trist, når jeg ikke får min daglige halve liter mælk. Det samme for mine børn (18 og 15).
Jeg rejser meget i verden, og der er en helt klar forskel på sundhedstilstand, højde, styrke, udholdenhed på folk i kulturer hvor der drikkes mælk i forhold til dem, der ikke drikker mælk.
Et eksempel er Grækenland, hvor den brede befolkning begyndte at drikke mælk i 1980'erne. Siden da er deres gennemsnitshøjde og levealder vokset betydeligt.
Sålænge mælken ikke er slået helt ihjel (UHT), indeholder den store mængder sundhedsfremmende stoffer.
Selvfølgelig findes der undtagelser, såsom allergikere og andre mutationer, som fungerer bedst uden mælk, men det er ikke det samme som at det er det bedste for den generelle befolkning.
At du anbefaler folk ikke at drikke mælk er ligesom bilisten, der anbefaler at undgå sikkerhedssele, fordi hans fætter reddede livet ved at blive slynget ud gennem en forrude.
Elissabeth Bittner skrev denne kommentar:
01-05-2012 19:29:55
Hej.
At børn, som bliver ammet, kan få kolik er utroligt. Jeg har i flere tilfælde rådet mødrene, at de over en periode af 2 mdr. stopper med at drikke mælk og/eller spise mejeriprodukter. Deres børn havde fra dag 3. ikke længere kolik!!!!
Klinik VitaVital.
www.vitavital.dk
Camilla J. skrev denne kommentar:
01-05-2012 21:43:49
Super artikel.
Men nu sidder jeg og bliver nysgerrig efter hvad det mon er som du, Alun, spiser af kød og grønt til morgenmad?!?
Jeg har ofte savnet alternativer til de kedelige gryn med mælk på...så hvis du en dag får lyst til at poste dine gode idéer og opskrifter fra din 'anderledes' morgenmad, så er jeg lutter ører :-)
Merete Myrup skrev denne kommentar:
02-05-2012 12:52:55
Kære Alun,
Jeg har med interesse læst artiklen om mælk, men er dog langt fra enig i de noget negative kommentarer om mejeriprodukters rolle i kosten.
Jeg skal med det samme røbe at jeg er ansat i mejeribranchen, men også understrege at jeg har en videnskabelig uddannelse indenfor ernæring, og derfor kun forholder mig til og viderebringer de informationer som der findes solid dokumentation for.
Og ja, man kan godt leve et godt og sundt liv uden mejeriprodukter ! Det er dog ikke helt let, og man skal have en solid viden om fødevarer og næringsstoffer, for at sikre at man dagligt får de næringsstoffer som kroppen har brug for. Der skal fx ret så meget broccoli el grønkål til for at få den mængde kalk der findes i et glas mælk….
Det er næsten altid muligt at fremhæve enkelt-artikler der støtter en bestemt holdning, så det vil jeg afholde mig fra, men henvise til DTU Fødevareinstituttets rapport: ’Vidensgrundlag for rådgivning om indtag af mælk, mælkeprodukter og ost i Danmark, 2010’, hvor der findes en ret grundig behandling af mejeriprodukters rolle i relation til en række sygdomme – og det er altså noget mere positiv læsning end aluns artikel ! Man kan også læse resultaterne af de store kostundersøgelser (Danskernes kostvaner, DTU Fødevareinstituttet), og se vigtigheden af mejeriprodukterne for forsyningen af både protein og mange vitaminer og mineraler.
Ulla Spelling skrev denne kommentar:
02-05-2012 14:23:31
Hej Alun
Jeg synes, at du tager nogle meget vigtige emner op i dine artikler, men jeg er ved at gå død i din MEGET omstændelige skriveform. Sidder tit og tænker"kom nu til sagen" og så begynder jeg at skimme ned over artiklen får at få budskabet. Kunne du ikke lave et hurtigt resume til os, der ved rigtig meget i forvejen, og ikke behøver ALLE detaljerne, men godt vil kende din holdning. Masser af venlige hilsner Ulla Spelling
Martin skrev denne kommentar:
02-05-2012 21:33:21
Fantastisk! Rokokoposten, blot om mad. Sjældent har jeg moret mig så meget. Mere af det! Specielt det med de mange is i løbet af dagen. Godt leveret. En lille thø-hø.
Jørgen Wolf skrev denne kommentar:
02-05-2012 22:51:35
Jeg drikker selv mini- eller skummetmælk og trives rigtig godt med det. Hvad folk gør, skal som du siger være helt op til dem selv, man skal lytte til de signaler kroppen sender dig.
Jeg har dog et lille indspark som jeg synes folk skal have i baghovedet før de vælger atpe mælken helt. Især hvis man kæmper lidt med vægten i forvejen:
Indtag af fedtfattig mælk dagligt, forøger kroppens naturlige fedtudskillelse med op til 100%. Desværre kan jeg ikke huske kilden til dette, men det blev påvist af danske forskere for få år tilbage. Man havde formodning om at det var kalken der bidrog til dette, men indtagelse af kalk gennem tabletter eller lign. havde ingen effekt! Hvorfor mælken har denne virkning er endnu ikke påvist, men mælkens virkning er videnskabeligt dokumenteret. Skummetmælk havde størst effekt. Hvis man derimod drak letmælk var effekten dog nærmest = 0.
Jørgen Wolf skrev denne kommentar:
02-05-2012 22:53:24
"før de vælger atpe mælken helt" .. Undskylder tastefejlen
Lena Agger skrev denne kommentar:
03-05-2012 07:25:08
Tak for en rigtig god artikel.. Jeg kan kun holde med om, at mennesker ikke skal drikke mælk for sundhedens skyld..Alene sukkerindeholdet i mælken er udsundt, samt børn under 4 år har slet ikke tarmbakterier til at håndtere komælkeproteiner. Spædbørnenes kolik skyldes ofte komælk i modermælkeerstatning. Børn af veganmødre har sjældent kolik..
Med venlig hilsen Lena Agger, Heilpraktiker og Økologisk vegetarkok..
Martin skrev denne kommentar:
03-05-2012 08:27:23
Fantastisk! Rokokoposten, blot om mad. Sjældent har jeg moret mig så meget. Mere af det! Specielt det med de mange is i løbet af dagen. Godt leveret. En lille thø-hø.
Bethina Grosse skrev denne kommentar:
04-05-2012 17:38:40
Hvad jern er for vores blod
er zink for vores nervesystem
og selen for vores immunsystem.
Få tjekket dit selendepot hos en kinesiolog.Har du en mangel så tag en kur i 30 dage.1 stk. efter morgenmaden. (det skal være SelenoPrecise),så kan du sikkert tåle noget mere af livet.
Anette skrev denne kommentar:
04-05-2012 19:39:38
Jeg har siden barndommen lidt af ulidelige mavesmerter. Utallige undersøgelser hos lægen gav ingen konklusion, så svaret var at det var noget jeg måtte lære at leve med - indtil jeg tilfældigt mødte en ernæringvejleder, der rådgav mig til at atpe mælk og gluten. Jeg har i nu 4 år levet uden smerter, er blevet gladere, mit hidsige temperament er væk. Alt i alt har jeg fået et lettere og bedre liv :-)
Pia skrev denne kommentar:
11-05-2012 19:35:49
Hej,
Hvor er det vildt at se hvor mange forskellige opfattelser der er af mælk, men hvor er det dejligt med nogle artikler om ernæring, der ikke er fanatiske eller dømmende.
Personligt er jeg meget glad for mælk både smagen og min krops reaktioner, prøver dog at minimere det lidt og drikke mere vand, ganske simpelt pga. det store kalorieindtag der følger med. Jeg har dog aldrig tænkt på at man faktisk stadig kan få råmælk, men da jeg ellers er glad for uforarbejdede fødevare (80% af tiden) er jeg blevet helt inspireret til at prøve. Tak for tippet, VH Pia
Ali Motaich skrev denne kommentar:
01-08-2012 08:17:18
Ja, hvad skal man lytte til? Kroppen? Videnskaben? Andres erfaringer? NU er det jo sådan at praksis går forud for teori, så mon ikke man kan lytte til lidt af hvert? Vil dog lige minde folk om, at hver gang et videnskabeligt resultat er blevet til, er dette typisk sket ved at indsnævre en hypotese samt indramme omstændighederne der undersøges i. Således er et videnskabeligt resultat ikke den absolutte sandhed. Således er det som med horoskoperdet ikke alt der passer på dig. -Tag hvad DU kan bruge og giv resten videre :)
Og sikke dejligt det er at læse alle jeres kommentarer! Jeg siger nogle gange: Det ikke altid rigtig eller forkert, nogle gange hedder det rart eller ubehageligt.
P.S. Kære Alun. Hvordan hænger dit fraråd af mælk sammen med din anbefaling af proteinpulver lavet af mælk?
Stiine skrev denne kommentar:
19-09-2012 22:24:45
Hej Alun, spændende med alternative anskuelser på verden i dine artikler. Jeg er selv intolerant overfor komælk, og har også min tvivl om mælk og dens strenge nødvendighed i en sund kost.
Jeg har et spørgsmål til dig, du nævner meget dette med, at "liv er afhængigt af liv", og at du selv spiser mest kød og grønt for energi og vitalitet.
Mener du hermed også at kød er levende føde? I så fald hvorfor?
Nina Osberg skrev denne kommentar:
16-12-2012 16:39:13
Hej Alun,
Jeg ved ikke om dokumentar filmen "Forks Over Knives" er kommet til Danmark endnu, men højt anerkendt hjerte kirug, Dr. Esselstyn siger at mælke produkter ligger som nummer et i at fremkalde kræft som vi mennesker kommer i daglig kontakt med! Det giver desuden ikke vores knogler nogen som helst beskyttelse. Danmark ligger som et af de højeste lande med "osteoporosis" og hvordan kan det være hvis det nu er et af de højeste "consuming" mælke produkt indtagende lande? Nej, skrot mælken og se pundene rasle af kroppen og se at blive rask! Til jer som læser Engelsk så se at få fat i bogen "The China Study" som er den største og mest "comprehensive study of nutrition ever conducted" af Dr. T. Colin Campbell. The New York times har kaldt bogen, "The Grand Prix of Epidemiology"! Igen og igen lærer man hvor utroligt skadeligt mælke produkter virkelig er!
God Sund Jul og Nytår til alle jer hjemme i Danmark! Nina i USA www.urbanveganchic.com
Tine skrev denne kommentar:
28-12-2012 18:48:22
Undrer mig.. Hvis "liv er afhængigt af liv", hvorfor så behandle sin krop som en dyrekirkegård?.. Hvordan kan lig være sundt for kroppen?.. Grøntsager og lig........... Prøv at skifte kødet ud med fx linser, og mærk endnu mere forskel på dit velvære)
Vil gerne dele denne her med jer alle sammen, med ønske om et godt og dyrevenligt nytår <3
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_436693&feature=iv&src_vid=es6U00LMmC4&v=7lklESe1pMs
Eva skrev denne kommentar:
24-05-2013 08:40:43
Interessant detalje er at ikke mange ved at mælken fra Jerseykoen ikke har samme allergifremkaldende og slimproducerende egenskaber. Thiese økologiske minimælk fra Jerseykøer er blevet mit alternativ når jeg gerne vil have lidt mælk. Selv om jeg ikke tåler andet mælk generer det mig ikke.
Dorthe skrev denne kommentar:
07-10-2013 14:01:51
"Komælk er for kalvemaver" som en af pionererne inden for vegetarkost, grethe Schmidt i sin tid sagde. Der er nok noget om snakken. . .
Lars L skrev denne kommentar:
08-10-2013 10:13:21
Jeg må indrømme at det lyder en smule fanatisk med denne anti-mælkeartikel :)
Jeg er selv ivrig mælkedrikker og har drukket mælk i litervis hver dag hele mit liv.
Jeg er sund og rask, er generelt aldrig syg og har ingen allergier eller overfølsomheder.
Jeg dyrker også motion flere gange om ugen.
Der er mange gode ting i mælk også den pasteauriserede, måske er mange af vitaminerne dræbt, men der er stadig gode ting tilbage og ingen bakterier.
Dem af jer som taber jeg helt vildt, I dyrker helt sikkert ingen motion i forvejen, og det at fx. Thereria ogsåpede sukkeret, gjorde nok 100x mere for vægten end atpe et glad mælk indimellem...
Min krop har det fint hver gang jeg får mælk, jeg får det bedre, ikke dårligere og slet ikke hovedpine og alt de I andre siger, mon ikke der er en række andre årsager til dette ? :) som jeres usunde levevis i øvrigt og mangel på motion ?
Ole skrev denne kommentar:
08-10-2013 10:29:50
Du er jo absolut vandvittig! Men også ret underholdende. Det er bare skræmmende at så mange lytter til tosser som dig.
Vianne skrev denne kommentar:
08-10-2013 10:58:56
Hej og tusind tak for rigtig gode nyhedsbreve, informative artikler, produkter, events m.m., som jeg skatter højt:-)
Jeg er helt enig omkring mælkeprodukter. Min egen erfaring med mælk, som jeg uden diskussion bare drak som barn, det gjorde man "fordi det var sundt" (f. 1949),var årsag til mine mange års forstoppelse og betændelsestilstande, indtil jeg som ca 20 årig begyndte at interessere mig for om kosten kunne have en indvirke på min sundhedstilstand. Da jeg stoppede med mælkeprodukter forsandt de nævnte symptomer!
KØD ? Jeg har et spørgsmål til dig: Er det muligt at holde sig stærk og sund uden at spise kød, lige så optimalt som ved at spise det?
Det er blevt svært for mig at spise kød, jeg nænner bare ikke at være årsag til at dyr skal dø for min skyld! Rent moralsk og miljømæssigt ved vi også idag, at det ikke holder i længden, ift befolkningstilvæksten, da det kræver enormt mange flere dyrkningsarealer og resourser i det hele taget at avle dyr til føde end planteføde.
Ved ikke om dette er stedet for uddybelse af dette emne, men det vil være herligt at høre din mening om det!
Kh
Vianne
Mona skrev denne kommentar:
08-10-2013 11:04:58
Jeg har drukket mælk lige siden jeg blev født og gør det stadig hver eneste dag. Jeg har ikke haft en sygedag fra mit arbejde i over 30 år og er nu meget tæt på pensionsalderen, men har ingen planer om at stoppe lige foreløbig. Jeg har stærke knogler ingen knogleskørhed, men om det er mælken der har betydet noget for det ved jeg ikke.
Jørgen Wolf skrev denne kommentar:
08-10-2013 11:07:34
Denne artikel er fra 2010. Det er fint du poster gamle artikler, som nye brugere har mulighed for at læse. Men lad venligst være med at ændre på oprettelses datoen under overskriften, så os der har været med længe, hurtigt kan se om det er en artikel vi har læst før.
Jan skrev denne kommentar:
08-10-2013 11:13:05
Du har da helt sikkert ret i at nogle ikke kan tåle, herunder også dem i Asiatiske lande. Men at nogen ikke kan tåle et produkt betyder ikke det er usundt for alle andre. Min kone kan f.eks. ikke tåles visse typer frugter, er frugter så dårligt generelt set? Nej, men for hende er det.
At produktet ikke er skabt til mennesker (mælk fra en ko er til en ko), er da også et dårligt argument. Der er da ikke ret meget der er skabt til mennesker. Tror du hjorten er skabt for at blive spist af mennesker? Nej vel. Den var der bare, og mennesket tilpassede sig så de kunne tage at spise den som føde. Sådan er det med det meste vi spiser. Medmindre man tror en Gud har skabt koen og den mælk kun til køer, også skabte gud alle grøntsager og kød til menneskerne.
Jeg siger ikke at du ikke har ret i at nogle ikke kan tåle det, men siger bare at nogle af argumenterne er dårlige.
I må altså også holde op med jeres konspirationsteorier om at sundhedsstyrelsen ikke vil fortælle det er usundt, pga. økonomiske interesser.
Rita Roulund skrev denne kommentar:
08-10-2013 14:43:47
Jeg mener også, at komælk er for kalve, men det er svært at argumentere overfor personalet på hospitalet, når man bliver testet for knogleskørhed. Drikker dog kun vand, te og kaffe. Spiser masser af broccoli, som skulle indeholde meget kalk.
Christina skrev denne kommentar:
08-10-2013 14:59:28
Jeg er enig mht mælk og at vi skal spise levende mad, men mener absolut ikke at kød=dødede dyr er levende mad???
Pia Strandgaard skrev denne kommentar:
08-10-2013 15:04:55
Jeg har aldrig drukket mælk, har aldrig haft lyst til det. derudover spiser jeg hvad jeg har lyst til , af og til siger min krop det der skal du ikke spise og så lader jeg være.
men hvorfor siger du man skal holde sig fra grød,? Aurion har fremstillet nogle lækre grød, selv er jeg ikke så god en grød spiser, men det sker jeg får lyst og så snupper jeg da en portion flade mave grød. Glade hilsner fra Pia Paradiset Gårdbutik
Niels Andersen skrev denne kommentar:
09-10-2013 08:16:16
hej,hvor køber du egentlig flødeis henne,det jeg kender er stort set kun kemikalier.
Maria fobian skrev denne kommentar:
09-10-2013 11:05:21
Hey Alun
Tak for de interessante undersøgelser du laver.
Det giver stof til eftertanke!
Jeg er for nylig stoppet helt med at drikke komælk
Og bruger det heller ikke i sovs osv mere.
Istedet bruger jeg soya/ris/mandel mælk.
Min mave er ikke så oppustet mere efter jeg har kvittet
Komælken og det føles bedre og mere rigtigt.
Spiser dog stadig flødeis (-: mums
Det varer nok lidt før jeg stopper med det (-:
Aage Johansen skrev denne kommentar:
09-10-2013 19:32:17
Hej Alun. Hvis du sætter min kommentar i - efter en af dine særdeles udmærkede artikler - så vil jeg gerne være anonym, men du må kalde mig "Mason".
Jeg døjer med "Restless Legs". læste så en am. artikel om en cowboy med samme lidelse. Han holdt op med at drikke mælk (efter 25 års daglig mælkedrikkeri). Hans Restless Legs forsvandt fuldstændig. Jeg prøvede det samme. Det halverede mine restless perioder. Nu søger jeg en uvane mere som jeg kan lægge på hylden, og således blive helt fri for Restless Legs. Hvad kan det mon være? Venlig hilsen fra Mason
Jeannette skrev denne kommentar:
10-10-2013 12:38:53
Jeg havde konstant skæl med rød hovedbund, en plamage i nakken, som en hudlæge diagnosticerede psoriasis. Jeg havde kløe i det ene øre og byldebumser. Kom på candidakur uden hvede, sukker, kaffe, alkohol og mælk. I to år var jeg på den, med gradvis tilladelse til flere og flere fødevarer. Hver gang jeg indtog mælk, fik jeg en bums. Senere, da jeg var mere clean, fik jeg udslet på huden efter indtagelse af mælk.Jeg fortsatte uden hvede, sukker og komælk i mange år. I dag er jeg gået på glutenfri og kan nu tåle mælk lejlighedsvist, når det er nødvendigt.
Johnny H skrev denne kommentar:
10-10-2013 12:49:04
Min erfaring med komælk... Well, efter jegpede det, forsvandt min grimme urene hud... Mine sure tæer som dræbte alt liv i miles omkreds forsvandt også... Mine natlige svedeture forsvandt så da jegpede kødet... Ja - min erfaring, animalske fødevarer bør nok indtages i meget små mængder...
Min komplette blodprøve jeg lige har fået lavet efter 5 år uden animalske fødevarer - fundstændig snor lige... Alt er som det skal være - og det endda uden den åh så vigtige tilrettelagte diæt..
calcium, protein, jern, kolestorol osv - alt er perfekt.. faktisk så perfekt at min læge, der anbefalede mig blodprven, var temmelig overasket... Men ok, deres uddannelse omkring ernæring er jo tæt på folkeskole niveau... :)
Jane Maarbjerg skrev denne kommentar:
13-10-2013 21:53:51
Hej Alun.
Da jeg for nogle år siden fik psoriasis fik jeg det gode råd at drikke rå mælk. 4 dl om dagen holder udslættet væk og så smager det fantastisk godt.
Jane skrev denne kommentar:
17-10-2013 20:57:22
Jeg drikker masser af rå mælk i dag, og har det rigtig godt med det, meget bedre end jeg havde det dengang jeg spiste grøntsager. Jeg tror lidt det med de grøntsager er blevet blæst op til skyerne, så folk glemmer at det altså ikke er alle der har det lige godt med dem. Så ligesom ikke alle tåler mælk, er det heller ikke alle der tåler grøntsager. De er også fulde af antinutrienter, som stjæler mineraler fra kroppen, men det hører man næsten aldrig noget om. Og hvor mange kan egentlig lide rå grøntsager? De fleste smager bittert, netop fordi det er meningen man ikke skal spise dem. Og selv om komælk er til kalve kan man jo godt tilvænnes det, gennem evolutionen, ligesom vi engang vænnede os til kød. Jeg siger så ikke alle har gjort det.
Klaus skrev denne kommentar:
21-10-2013 09:25:46
Læs denne langt mere faktuelle artikel
http://news.bodylab.dk/artikler/742-er-maelk-sundt-eller-usundt
Lene skrev denne kommentar:
22-10-2013 13:29:04
Jeg spiser og drikker en del mælkeprodukter en overgang spiste jeg cultura hver morgen inden jeg drog på job for ikke at komme afsted på tom mave på mit job spiser vi først morgenmad sammen kl 8 og jeg møder halv 7, men her i foråret blev jeg pludselig syg med opkast og dårlig mave og kunne ikke spise min daglige portion cultura fik kvalme ved tanken, men fik til gengæld mega meget lyst havregrød det spiser jeg nu hver morgen med bananskiver ovenpå og kan slet ikke undvære det og har sågar det med på ferie, men jeg drikker min kaffe med letmælk i, og laver forskellige retter med div. mælkeprodukter spiser is osv.Men løber tit ind i snue og infektioner om vinteren tænker på om det jeg indtager af mælkeprodukter kan være årsagen
Linda skrev denne kommentar:
02-11-2013 14:48:32
Jeg har i ca 12 år ikke drukket mælk. Jeg plejede at producere en masse slim efter jeg havde drukket mælk. Hvis jeg skal have mine havregryn, som jeg spiste som barn, så bliver det bare med vand på, og ikke grød. Jeg elsker ost, men får bumser i ansigtet, specielt af den fede ost, så jeg køber det sjældent, gede ost er derimod ok for mig. Jeg har læst,og levet efter bogen, `spis efter din blodtype`skrevet af Dr. Peter D´Adamo, havde det helt fantastisk. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst var syg, det er mange, mange år siden. Spiser mest vegetarisk, men er jeg inviteret ud kan der godt ryge lidt ´rødt´ kød ned, men ellers holder jeg mig fra det. Spiser jeg noget pålæg/pølse kan jeg mærke i ansigtet at det begynder at blive fedtet. Så lyt ti din krop!!
Linda skrev denne kommentar:
02-11-2013 14:59:25
Ps, drikker ikke soya,ris el mandel mælk, da de tit er fyldt med masser af sukker......
Jane skrev denne kommentar:
12-06-2015 23:03:26
Der er sgu ikke noget der slår rå mælk. Det der står i butikkerne har intet at gøre med mælk længere.
Samir C skrev denne kommentar:
11-09-2015 23:07:47
Hej Alun
Jeg er en gymnasiestuderende på 3. år og er igang med mit sidste AT-projekt før eksamen, der omhandler "mad & mennesker". Jeg har her valgt emnet: "Proteinpulver - Vand eller mælk?" Her fokuserer jeg mere på musklernes restitutionsevne efter styrketræning, baseret på et forsøg man har lavet med et amerikansk fodboldhold, men fandt dit indlæg meget spændende i forhold til fordele/konsekvenser ved mælkindtagelse.
Derfor vil jeg sætte meget pris på, hvis du kontaktede mig på min mail eller facebook, hvor jeg kan stille yderligere spørgsmål til dine forsøg, observationer og research, som jeg kan bruge til mit projekt.
Mvh
Samir Chehaiber
KNORD Campus Lyngby
3.x Lyngby Gymnasium
Helle skrev denne kommentar:
13-10-2015 12:18:02
Jeg er først nu begyndt at tage mine symptomer alvorligt fra min mælke allergi, jeg døjer med bihulebetændelse, 3 slags migræner, hø feber, støvmideallergi, træthed, vægt øgning ved indtagelse af mælke produkter/mælk i maden, tandpine, søvnbesvær, eksem og ondt i knoglerne/ledne.
Jeg har bestemt mig for at nu vil jeg få det skidt væk, samt så har mine piger arvet det også, denne ene af mine pigere har også epilepsi og blev testet for mælke allergien, den går aldrig væk.
Helle skrev denne kommentar:
13-10-2015 12:18:20
Jeg er først nu begyndt at tage mine symptomer alvorligt fra min mælke allergi, jeg døjer med bihulebetændelse, 3 slags migræner, hø feber, støvmideallergi, træthed, vægt øgning ved indtagelse af mælke produkter/mælk i maden, tandpine, søvnbesvær, eksem og ondt i knoglerne/ledne.
Jeg har bestemt mig for at nu vil jeg få det skidt væk, samt så har mine piger arvet det også, denne ene af mine pigere har også epilepsi og blev testet for mælke allergien, den går aldrig væk.
Lilian skrev denne kommentar:
26-10-2015 14:47:52
Hold da nu op med al den snak der får mælk til at lyde som det er det rene gift. Så vidt mig bekendt er det kun de der ikke besidder evnen til at nedbryde laktose helt eller delvist (intolerance) der ikke bør drikke mælk. Evnen til at nedbryde laktose (som er et kulhydrat) besidder de fleste nordeuropæere. Pasteurisering foregår ved enten 72 eller 85 grader i 15 sekunder hvilket vel ikke ødelægger nær så mange aminosyrer og proteiner som når man steger en steg i oven ved 200 grader i halvanden time. Af samme årsag forstår jeg ikke helt snakken om at mælk er "dødt" hvis ikke kød er det. Det kan godt være at pasteuriseringen ødelægger lidt følsomme vitaminer men calcium ødelægger den ikke. Hvad angår problematikken vedrørende optagelse af calcium fra mælk - det betyder vel ikke så meget eftersom man får calcium fra så mange andre stederhovedsageligt grøntsager. Homogenisering af mælk er ikke en nødvendighed og af samme årsag drikker jeg kun økologisk mælk som ikke er homogeniseret eller minimælk som jo slet ikke indeholder fedtstoffer og af samme årsag ikke er homogeniseret. Jeg synes at Alun skal komme med en god forklaring på hvorfor mælk er "død" mad og hvorfor tilberedt kød ikke er det. Samtidig vil jeg da sige at mig bekendt er der ikke forfærdelig meget laktose i flødeis, så hvis man "kun" er intolerant er det netop alle produkter med fløde man netop godt kan tåle uden af få rindende næse.
Jan C Andersen skrev denne kommentar:
27-10-2015 07:41:20
Jeg opdagede for 20-25 år siden at årsagen til mit svedproblem og deraf flg lugt skyldtes mælk og mejeriprodukter, så siden har jeg drukket vand. Jeg elsker dog hindbær og jordbær med piskefløde, så det er der stadig plads til
Kirsten skrev denne kommentar:
27-10-2015 08:21:57
I taler om råmælk, men I mener vel bare ubehandlet "rå" mælk fra tanken på gården?
Råmælk er vel det første mælk efter en fødsel... Eller?
Jan C Andersen skrev denne kommentar:
27-10-2015 09:14:33
Skal man stole på mejeri-lobbyismen og tro at man får kalk fra mælk og at man ikke kan få kalk fra vand og andre kilder, så må ethvert selvstændigt tænkende kritisk individ undre sig over at folk har knogler i afrika, indien, kina mv hvor man ikke har adgang til mælk. Det kan være svært at erkende at man er blevet holdt for nar og har troet på løgne om mejeriprodukter i markedsføringens hellige tegn. Spørg dig selv hvem som tjener på den såkaldte sandhed. Der er kun en autoritet og det er dig selv.
Arman Badihi skrev denne kommentar:
27-10-2015 09:18:27
Jeg synes det er meget berigende artikel, Mange tak for den gode artikel. Jeg er blevet klogere, ved lytte til min krop.
F.eks.Jeg har erfaring med mælk som skaber uro i min mave.Jeg har selv stoppet med drikke mælk.Undersøgelse på sygehus har vist også at jeg er laktose intolerant.
Birgitte Herbo skrev denne kommentar:
27-10-2015 09:34:30
Kære Alun
Som altid spændende læsning ! Tak !
-som du skriver 'liv er afhængigt af liv'. Hvis alle skulle spise så store mængder kød som du anbefaler så vil vi dræbe det liv der er i naturen, som vi er så dybt afhængige af for at kunne producere så store mængder kød. Jeg synes du bør se det i et større perspektiv, det er voldsomt miljø belastende at producere kød, såvel økologisk som konventionelt. Alle mennesker har ikke råd til at købe økologisk i så store mængder som du anbefaler, selvom det selvfølgelig er det bedste.- Så det er noget vi bør indtage i mindre mængder, hvis vi ønsker en ren jordklode i fremtiden. Der er masser af mennesker der lever fint vegetarisk/ vegansk. Med den hastigt stigende befolkningsmængde, så er det på ingen måde bæredygtigt hvis alle skal spise kød flere gange om dagen. - Det er ikke så skidt med den grød om morgenen. Især ikke hvis du sætter de grove havregryn i blød om aftenen)
Tjek WHO anbefalinger om kød de lancerede igår :)
Lilian skrev denne kommentar:
27-10-2015 10:41:42
Jeg vil tilslutte mig Birgitte Herbo's kommentar om at vi bør alle se tingene i et større perspektiv. Kødproduktion er meget miljø belastende, ko-prutter er fyldt med metan som ødelægger ozonlaget og der er mad til flere hvis vi alle spiser vegetarisk. Når det kommer til sundheden, tror jeg også der er større sundheds risici ved at spise rødt kød end ved at drikke mælk. Igen - hvis man er "begavet" med evnen til at nedbryde laktose (enzymet laktase) er der ingen problemer i at drikke mælk. Denne begavelse er en genetisk fejlkode som evolutionært har spredt sig i de nordeuropæiske lande og derfor kan de fleste i nord Europa sagtens tåle mælk. I Danmark er kun 5 % af befolkningen laktoseintolerante - i Asien og Afrika er der helt op til 90% intolerante.
Lobbyister findes alle steder. Mon ikke også al snak om paleo (stenalderkost) er startet af lobbyister???
Gitte hostrup skrev denne kommentar:
27-10-2015 12:52:36
Jeg har lidt af børneeksem hele mit 42 årige liv, og de sidste 4 måneder kæmpet med binyretræthed og leaky gut. Jeg har længe haft mistanke om at jeg ikke var så god til mælk, og da jeg så testede mig selv med FoodDetective, var det da også mælk (og æg) jeg slog ud på. Nu er jeg spændt på om det hele går lidt nemmere fremad uden mælken som stresser min krop.
Tip! JerseyMælk er ikke helt så allergent som de frisiske raser, og hønseæg kan erstattes af andeæg(hvis man kan finde nogen der vil sælge dem-) )
Uffe Eisted Poulsen skrev denne kommentar:
27-10-2015 15:37:05
Super god artikel, Alun!
Men jeg er også enig med Tomas L, det bliver spændende når du når til det med kødet! Forks over knifes? Earthlings? The China Study? Caldwell Esselstyn? Loren Lockman? Der er masser af viden derude...
De bedste hilsner til alt liv
Marienta Frost skrev denne kommentar:
27-10-2015 15:37:58
Mægtigt god artikel. Det bedste. JA Vi SKAL LÆRE AT LYTTE til vores egen krop. Vi er ens men så forskellige. Det der passer til mig gør måske dig syg.
Ville gerne at sygehusene/alt personale ville gøre det muligt for de indlagte at vælge sund og levende mad. Nå ja også levende mad til de ældre( uden Maggie terninger, tror jeg de kommer i)
Mads Haupt skrev denne kommentar:
28-10-2015 02:36:31
Nu er jeg ved at være træt af behandlet mælk, pålæg, ja alt!
Og jeg har opgivet at læse hvad de putter i.
Så nu går jeg fandme ud og æder græs og blade!!
Man skal åbenbart klare alting selv, og jeg hader den lortemadindustri og inkompetent personale på intitutionen Granbo.
Så er det sagt.
susan herman skrev denne kommentar:
28-10-2015 10:32:43
tak for artiklen om maelk: enig, har aldrig selv drukket komaelk - ikke fordi jeg er allergisk men fordi kroppen siger nej tak. vil gerne hoere om din erfaring med frisk, gedemaelk: for mig er det en sund fornoejelse naar den er frisk og afkoelet. boern elsker det ogsaa, selvom de ikke vil drikke komaelk. og gedekoed, gedeost, faarost, faaryoghurt. . . .yes!
Reidun Fynø skrev denne kommentar:
28-10-2015 18:21:25
Tak for din artikel om Mælk. Jeg er helt enig med dig. Man kan have sin mening om en fødevaremen man kan kun vide med sig selv om den er god for kroppen at indtage.
De forskellige spørgsmål man kan stille sig selv - Er der liv i maden/ hvordan har man det efter at have spist - Dem vil jeg huske at bruge når folk spørger til mine spisevaner, som ikke følger normen og bl.a. er jeg også kraftig modstander af microbølgeovne, som såvidt jeg ved gør maden til død mad. Som regel bliver der rystet på hovedet, når jeg forklarer dette. Og tja... Det er igen op til den enkelte om man vil spise microbælge-mad.
Selv har jeg Gluten intolerans, og jeg er ikke i tvivl om hvad det betyder af negative virkninger for min krop at spise fx. hvedebrød. Også mælk er jeg intolerant overfor pga laktosen, så jeg tager hver dag lidt laktosefri yougurt i min morgen smoothie - eller jeg bruger soya/ris-mælk, som jeg er kommet til at holde meget af.
:-) Reidun
Mona Rasmussen skrev denne kommentar:
29-10-2015 12:16:36
Kød, som i kød fra døde dyr, er heller IKKE levende mad! Det er død dyrekrop (et lig), som er begyndt på forrådnelsesprocessen, og derfor tilfører det IKKE positiv energi til en menneskekrop.
Efter min opfattelse kan kun plantemad betragtes som levende mad!
Så behandl din krop bedst muligt, spis og drik økologisk plantemad, og stop med udnyttelse af og drab på dyr, som er nutidens slaver...
Lise Svendsen skrev denne kommentar:
29-10-2015 17:31:57
Jeg har aldrig troet på, at mælk skulle drikkes i de mængder af voksne. Man har jo fået det ind med modersmælken så at sige :) Lige fra barnsben af lærte vi, at man skulle drikke en halv liter mælk om dagen. Spændende at se, hvad eksperterne siger om et par år..
Hilsen Lise
http://www.huscompagniet.dk/
Helle skrev denne kommentar:
30-10-2015 09:15:58
Hej Alun
Er vild med dine artikler ,jeg/vi bruger dem meget i hverdagen tak for dem .., jeg har virkelig levet forkert i mange år med meget allergi ,og er rimelig sikker på det er derfor jeg har ledegigt i dag i 20 år ca... så prøvede jeg at leve efter min blodtype og hvor har jeg da fået et godt liv uden allergi og smerter yah...så.Thomas det er måske det du skal prøve
Tommy Søndergaard skrev denne kommentar:
30-10-2015 14:49:54
Spændende artikel du har skrevet Alun, men vidste du, at blodtypen også er bestemmende for hvilken kost, der er god for det enkelte menneske? Dette er der skrevet en bog om, som hedder: "Spis efter din blodtype" af Peter D´Adamo.
Ole Skou skrev denne kommentar:
09-02-2016 13:02:28
Det farlige er ikke pasteuriseringen men homogeniseringen. Vort tarmsystem kan ikke opfange sønderknuste fedtmolekyler og derfor er homogeniseret mælk farligt. Jeg medgiver at råmælk er langt det sundeste, men svært at få fat i i vort urbane samfund. Du kan heller ikke bare køre ud på en gård og hente en spand råmælk. Det har jeg kureret vore børns mellemørebetændelse med. Det allerbedste er rå gedemælk. Gid vi kunne købe det nu.
Mona Rasmussen skrev denne kommentar:
27-04-2016 10:59:31
Hej. :-)
Jeg er helt enig i, at "liv er afhængigt af liv", men lige netop kød er = DØD, så jeg er meget uenig i, at mennesker skal spise døde dyr.
Jeg har spist kød i de første 48 år af mit liv, men har ikke spist kød de seneste to år og har ikke indtaget mælkeprodukter det seneste år, og det er de absolut bedste beslutninger jeg har taget for mit helbred og min krop.
Vh, Mona.
torben jesperse skrev denne kommentar:
16-08-2016 16:11:39
Jeg troede egentlig ikike, at økologisk mælk måtte være pasteurisertet.
Er den også gal med de syrnede mælkeprodukter?
Analise skrev denne kommentar:
27-01-2017 07:48:10
Tak for god info. Lige noget jeg kan bruge.
Morten skrev denne kommentar:
11-02-2017 09:27:15
Denne artikel handler meget om at lytte til, hvad din krop fortæller dig. Tak fordi du delte
Ulla skrev denne kommentar:
22-03-2017 07:39:19
Jeg spiser stort set 801010 raw food. Det er friskt og nemtuden æg, mælk og korn.
Min krop er næsten fri for eksem og smerter og stivhed i alle led. Og fordøjelsen fungerer lang bedre på frugt og grønt.
PS. Jeg tager b12 + D3 vitamin hver dag. Alle andre vitaminer og mineraler får jeg mere end dobbelt af.
Tina skrev denne kommentar:
22-03-2017 08:13:34
Kontroversielt emne? Ja, men det er det jo kun fordi mælkeindustrien har hjernevasket os til at tro, at mælk er sundt for mennesker. Det modsatte er bevist i utallige studier og videnskabelige undersøgelser. Mælk skaber ikke sundhed, men kun sundhedsproblemer. Hvorfor kommer det ikke mere frem? Af den simple grund, at mælkeindustrien har gigantiske økonomiske ressourcer til at markedsføre deres produkt, det har videnskaben ikke, derfor kommer deres budskab ikke frem i tilsvarende grad som industriens. Samtidig kommer sundhedsmyndighederne heller ikke tilstrækkeligt frem med videnskabens resultater, da de ofte er i klemme med industrien og alle deres penge. Det er jo samme historie som med medicinalindustriens magt over vores læger og sundhedssystem pga gigantiske økonomiske ressourcer. Gælder også kødindustrien.
Det er industrier, der kun tænker på at tjene penge, naturligvis som alle andre industrier. Og det skal man jo som industri. Men derfor skal man være ligeså kritisk overfor deres reklamer for deres produkter, som overfor alle andre industriers reklamer. Og ikke tro, at de tre nævnte industrier ønsker dig et langt og sundt liv. Det er slet ikke deres mission. Det er udelukkende at få så mange af dine penge som muligt.
Det er mit egentlige budskab. Vær kritisk, tag ansvar og undersøg selv om der er en anden videnskabelig dokumentation end den du bliver præsenteret for af - den kommercielle industri...
Christian Friis Johansen skrev denne kommentar:
22-03-2017 08:27:39
Spændende artikel. Har lige et spørgsmål, som kommer op ofte når jeg taler om dette emne med mine venner. Hvis man ikke kan optage kalken fra mælken, kan man så heller ikke optage kalk fra kalktabletter?
PS. Er kommentarerne til denne artikel virkelig fra 2010??? Eller er der en fejl i jeres system?
Sus skrev denne kommentar:
22-03-2017 09:12:09
Hvor kan man købe råmælk?
Den er ikke blevet solgt på Frederiksberg i over 8 år.
Eskil Vad skrev denne kommentar:
22-03-2017 21:47:48
Ser gang på gang i min klinik, at mine klienter slipper af med div. problemer som allergi, øreproblemer, mave/tarmproblemer m.v. når deper mælk. - Især småbørn slipper som oftest af med deres øreproblemer, når mælkenpes, derfor mener jeg, at komælk er forbeholdt kalve.
Reidun skrev denne kommentar:
24-03-2017 09:57:48
Tak for en god og uddybende artikel om mælk. Den har suppleret den viden om mælk jeg i forvejen havde med dine fine overvejelser og bemærkninger.
Tak for det!
Peter v. hansen skrev denne kommentar:
29-03-2017 14:12:18
jeg skriver, fordi jeg og min krop altid har haft stor glæde af mælk.
morgenmad: blandet hvede og havreflakes,topping:valdnøddekærner,mandelsplitter,rosiner. alder 66. ingen allergier el. lignende. så for mig har mælk været sundt.
Charlotte skrev denne kommentar:
06-04-2017 13:10:38
Tak for en god artikel. Du skriver at Liv er afhængig af liv. Og ligeledes at du spiser kød - f.eks. til morgenmad. Vil gerne høre hvad du tænker om kød - er det ikke "dødt"? Vh.
Gry skrev denne kommentar:
15-11-2018 11:23:01
Kød er da om noget død mad, og vi har slet ikke brug for det. Er enig i forhold til mælkeprodukter. Mælk er til kalve. Hvorfor svarer du ikke på folks kommentarer?, det gør ligesom en debat lidt mere interessant med list diskussiono)