Den daglige vitamin - Lynkursus i vitaminer

Skrevet 06-11-2006 af Sally Fallon - Print - Send til en ven -

Den daglige vitamin - Lynkursus i vitaminer

Vitaminer får man da i en pille! Det er hvad industrien har lært os, men ved at spise en naturlig kost med uforarbejdede råvarer er det nemt at få alle de vitaminer, du har brug for - og langt sundere.


Opdagelsen af de første vitaminer, i begyndelsen af 1900-tallet, startede den moderne interesse for kost og ernæring.

Banebrydende kemikere opdagede at særlige "ukendte substanser" i vores fødevarer var essentielle for opretholdelse af liv.

De opdagede at det fedtopløselige vitamin D og de vandopløselige B vitaminer var nødvendige for at forebygge sygdomme som engelsk syge, beriberi og pellagra; og at vitamin C, som findes i mange friske fødevarer forebyggede skørbug.

I 1930erne, havde videnskabsfolk opdaget mange flere vitaminer kortlagt deres virkning. den offentlige interesse var stor og der var ofte artikler om vitaminer i blade og aviser.

Studierne af vitaminer er ikke blevet færre siden dengang, og hele området omkring fødevarevidenskab har vist sig at være langt mere omfattende og komplekst end man først forestillede sig.

De tidlige opdagelser fik nogle forsker til konkludere at alle livsvigtige vitaminer kunne leveres isoleret, i fabriksfremstillet form som vitaminpiller. I dag ved man at vitaminer ikke eksisterer som enkeltkomponenter, men som dele af en kompleks blanding af substanser, der hver for sig bidrager til helheden.

For eksempel er vitamin C mere effektivt i behandlingen af skørbug og andre mangelsymptomer hvis det indtages som et naturligt fødevarekoncentrat, der indeholder mineraler, rutin og andre sporstoffer.

Helt op til sytten vandopløselige vitaminer har man opdaget, som alle har fået betegnelsen B, de findes i forskellige proportioner i forskellige fødevarer, men deltager i et synergistisk samarbejde; vitamin D har muligvis tolv komponenter, hvoraf flere er aktive ;vitamin P har mindst fem komponenter.

De fleste vitaminer leverer kun optimale resultater i tilstedeværelsen af særlige naturligt forekommende “co-faktorer,” som spormineraler, enzymer og co-enzymer, samt andre vitaminer.

Den imponerende, men også forvirrende, række af faktorer i vores fødevarer, som i dag vides at være essentielle, har for længst fået velinformerede ernæringseksperter til at indse det nyttesløse i at forsøge at indtage alle livsvigtige faktorer i form af en pille.

Selvom det kan være af midlertidig gavn at supplere kosten med isolerede vitaminer i tilfælde af sygdom, er ordentligt tilberedte fødevarer, for de fleste af os, den bedste kilde til vitaminer i det lange løb. Derfor kan vigtigheden af at spise fødevarer, som er rige på vitaminer og deres co-faktorer, ikke undervurderes.

Vitamin og mineralindholdet i fødevarer varierer enormt afhængig af hvordan de er dyrket. Kunstgødning indeholdende kvælstof giver i begyndelsen et større udbytte ved at dræne jorden for mineraler. Men med tiden udpines den kommercielt dyrkede jord og det samme gælder for de fødevarer, som dyrkes på den.

Det samlede vitamin og mineralindhold i vores frugt og grøntsager er faldet dramatisk de sidste halvtreds år. Den genopstandne interesse for kompost og naturlig gødning, rig på mineraler og spormineraler, skyldes til dels erkendelsen af at sund landbrugsjord er en forudsætning for alle livsformers sundhed.

Videnskabelige analyser har vist store forskelle i vitamin og mineralindholdet mellem kommercielt dyrkede afgrøder og økologisk dyrkede. For eksempel kan indholdet af jern i kål variere fra 94 dele per million til 0 dele per million; tomater kan variere fra 1938 pr million til 1 per million.

Indholdet af vitamin A i mælkefedt varierer både med årstiden og med dyrkningsmetoden; selv proteinindholdet i korn og bælgfrugter er afhængig af jordens beskaffenhed. Der er fundet kommercielt dyrkede appelsiner, som ikke indeholder vitamin C!

Tilberedning af fødevarer påvirker vitaminindholdet i forskellig grad. Nogle vitaminer er varmefølsomme, mens andre tåler opvarmning rimeligt godt. Dampning og opvarmning uden vand beskytter vitaminer bedre end kogning og grøntsager, kogt i en syrlig væske, beskyttes bedre mod tab af vitaminer end hvis kogt i en alkalisk væske.

Iltning er den vigtigste årsag til tab af vitaminer. Lange perioder med høj varme som i fremstillingen af konserves ødelægger nogle vitaminer, men ikke alle. Til gengæld har lave temperaturer og frost ikke den store indflydelse på vitaminindholdet. Luft eller soltørring kan bevare, eller oven i købet forøge indholdet af næringsstoffer.

Nogle konserverings og tilberedningsmetoder kan faktisk gøre næringsstoffer nemmere at optage—det kan være at lade ben og knogler, til suppe, simre i en syrlig væske, syrning af mælkeprodukter, spiring og udblødning, samt traditionelle metoder til saltning, gæring og syrning.

Kostdiktokraterne har fastsat et dagligt minimumsbehov for nogle få vigtige vitaminer og mineraler, men mange forskere mener at disse anbefalede doser er alt for lave. Disse kritikere hævder at den anbefalede daglige tilførsel er tilstrækkeligt til at forebygge akutte mangelsymptomer , men ikke nok til at varetage optimal sundhed, specielt fordi individuelle behov for specifikke vitaminer og mineraler kan variere betragteligt.

Faktisk er det typisk sådan at en person kan have et gennemsnitsbehov for de fleste vitaminer og mineraler, men et langt større behov for nogle enkelte specifikke næringsstoffer.5 Indtagelse af sukker, raffineret mel, hærdede eller delvist hærdede fedtstoffer og af alkohol, tobak og mange typer medicin dræner kroppen for næringsstoffer hvilket medfører et øget behov vitaminer og mineraler.

Stress af alle typer for kroppen til at bruge tilgængelige næringsstoffer hurtigere end normalt.

Pladsen tillader kun et flygtigt overblik over de vigtigste næringsstoffer i vores fødevarer. 

A vitamin:

Ifølge Dr. Price, kan hverken protein, mineraler eller vandopløselige vitaminer optages og udnyttes af kroppen uden vitamin A fra animalske kilder.

Vitamin A virker også som antioxidant, og beskytter kroppen mod forurening og frie radikaler, dermed mod cancer. Vitamin A stimulerer udskillelsen af mavesafter, nødvendige for fordøjelsen af proteiner, spiller en vigtig rolle i dannelsen af stærke knogler og sundt blod, medvirker til dannelsen af RNA og er nødvendig for dannelsen af iris.

Kilder til optageligt vitamin A (kaldet retinol) inkluderer smør, æggeblommer, lever og andet indmad, fisk og skaldyr levertran.

Provitamin A eller caroten er også en kraftig antioxidant. Det findes i alle gule, røde, orange og mørkegrønne frugter og grøntsager. Caroten omdannes til vitamin A i den øverste del af tarmsystemet. Vegetarer hævder at kroppens behov for vitamin A kan dækkes af caroten fra vegetabilske kilder, men mange mennesker—særligt spædbørn, børn, sukkersygepatienter og mennesker med nedsat funktion af skjoldbruskkirtlen kan ikke gøre dette.

Desuden har undersøgelser vist at kroppen ikke kan omdanne caroten til vitamin A uden tilstedeværelsen af animalsk fedt i kosten. Dr. Price opdagede at sunde isolerede folks kost indeholdt mindst ti gange så meget vitamin A fra animalske kilder end i den amerikanske kost på den tid.

Det høje indhold af vitamin A i deres kost sikrede dem en fremragende knoglestruktur, brede attraktive ansigter med rigeligt plads til tænderne og effektiv beskyttelse mod tilværelsens stress.

Det er klart at foretrække at få dækket sit behov for vitamin A fra naturlige kilder som gult smør, æggeblommer, indmad, fisk og skaldyr og torskelevertran, da høje doser af syntetisk vitamin A fra kosttilskud kan være giftigt, særligt for folk med nedsat leverfunktion og for folk, hvis kost ikke er optimal.

Høje doser af naturligt vitamin A har ingen giftvirkninger, på trods af sygdomsindustriens advarsler om det modsatte. Antibiotika, afføringsmidler, fedtimitationer og kolesterolsænkende medicin forstyrrer optagelsen af vitamin A. 

B Vitamin:

Alle de vandopløselige B vitaminer arbejder som et hold for at opretholde sunde nerver. hud, hår, lever, muskeltoning og kredsløbets funktioner; de beskytter os imod mentale forstyrrelser, depression og angst.

Mangel på B vitaminer kan medføre forstørrelse og fejlfunktion af næsten alle organer i kroppen. Den bedste kilde til B vitaminer er ubehandlet fuldkorn, forarbejdningen og raffineringen af kornprodukter udelukker derfor denne essentielle kilde.

De findes også i friske frugter, grøntsager, nødder, bælgfrugter, fisk og skaldyr og indmad; de kan også dannes af bakterier i tarmsystemet. B1 (thiamin) var det første vandopløselige vitamin man opdagede. Mangel medførte sygdommen beri-beri.

Nye undersøgelser indikerer at mangel på B1 er hovedårsagen til anoreksi og andre spiseforstyrrelser. Det er en betingelse for dannelsen af saltsyre og har været anvendt i behandlingen af forstoppelse, træthed, herpes og dissemineret sklerose betændelsestilstande i huden, sløvsind, rysteture og diarre.

Aminosyren tryptophan kan omdannes til til niacin og har været brugt i behandlingen af flere symptomer på niacinmangel.

Pantothensyre, vitamin B5, findes i indmad, æggeblommer og fuldkorn og er livsvigtigt for en ordentlig funktion af binyrerne. Det spiller en vital rolle i cellestofskiftet og produktionen af kolesterol. Pantothensyre kan forbedre kroppens evne til at modstå stress.

Nyere undersøgelser har afsløret at vitamin B6 eller pyridoxin, findes for det meste i animalske produkter, medvirker til at over at et hundrede enzymer fungerer ordentligt.

Mangel på B6 har været sat i forbindelse med diabetes , nervebetingede symptomer og hjertesygdomme. Disse er udbredt i USA fordi overdrevne mængder B1 og B2, tilsat hvidt mel, forstyrrer B6 funktionen og fordi folk i dag ikke længere har fri adgang til en af de bedste kilder til dette varmefølsomme næringsstof—rå mælk.

B vitaminet folinsyre modvirker cancer ved at styrke kromosomerne; mangel på folinsyre kan medføre at børn bliver født med neurologiske deformiteter som medfødt rygmarvsbrok.

B12 er nødvendigt for at forebygge blodmangel samt at vedligeholde fertilitet og fremme normal vækst og udvikling. Anvendeligt B12 findes kun i animalske produkter. Et tidligt symptom på B12 mangel er tendenser til irrationel vrede.

B15 (pangaminsyre) og B17 (nitrilosider) beskytter mod cancer; den første findes i korn og frø; den sidstnævnte i græsarter, spirer, boghvede, bælgplanter og mange frugtkerner. Traditionel kost var meget rigere på nitrolisider end i dag. 

C Vitamin:

Et vandopløseligt vitamin bedst kendt for dets brug i behandlingen af almindelig forkølelse, men er også nødvendigt for en lang række øvrige processer blandt andet vækst og reparation af væv, styrkelse af blodkar, amning og binyrefunktion.

Det er livsvigtigt for dannelsen af kollagen, kroppens bindevæv. det fremmer heling af sår og er en kraftig antioxidant. Dr. Linus Pauling og andre har promoveret megadoser af vitamin C mod cancer mens andre har anvendt store doser i behandlingen af skizofreni og narkotikaafvænning. Men store doser af isoleret askorbinsyre kan medføre ubalancer og mangel på vitamin P.

Nye beviser tyder på at vitamin C samarbejder med vitamin E. Folk med lavt blodsukker og folk på en kost med et højt proteinindhold har et øget behov for vitamin C da dette forstyrrer optagelsen af askorbinsyre. Det findes i mange frugter og grøntsager og i nogle animalske organer.

Vitamin C ødelægges ved opvarmning. Alkohol og mange almindelige præparater blandt andet aspirin og præventionsmidler til indtag gennem munden kan reducere indholdet af vitamin C i kroppen.

D Vitamin:

Lige som vitamin A, er vitamin D nødvendig for absorberingen af kalcium og fosfor og er derfor en betingelse for stærke knogler, sunde tænder og normal vækst. Det ser ud til at beskytte mod kræft og dissemineret sklerose. Mangel kan forårsage engelsk syge og nærsynethed.

Kroppen laver vitamin D3 ud af kolesterol i tilstedeværelse af sollys. Selv nogle påstår at vi kan få alt det vitamin D vi har brug for ved at tilbringe kort tid i solskin, fandt Price at sund og primitiv ernæring var særdeles rig på fødevarer indeholdende vitamin D, som smør, æg, lever, indmad, fedtstoffer og fødevarer fra havet, særligt rejer og krabber.

Syntetisk D2 har været sat i forbindelse med hyperaktivitet, hjertesygdomme og forskellige allergisymptomer, og syntetisk vitamin D3 absorberes dårligt af kroppen. Ny forskning peger i retning at det optimale daglige indtag bør være ti gange højere og bekræfter dermed anbefalingerne fra Dr. Price.

E Vitamin:

Dette fedtopløselige vitamin er nødvendig for et godt kredsløb, vævsdannelse og sårheling. Det ser ud til at have effekt i behandlingen af fibromcystiske tilstande, sterilitet, PMS og muskelsvind. Tilsyneladende forhaler det ældningsprocessen. En vital egenskab for vitamin E er deaktiveringen af frie radikaler.

Denne kraftige antioxidant arbejder sammen med særlige sporelementer, specielt selen og zink, for at forbygge cancer og hjertesygdom. Et øget indtag af flerumættede fedtsyrer øger behovet for vitamin E i kosten. Det findes i uraffinerede vegetabilske olier, smør, indmad, korn, nødder, frø, bælgfrugter og mørkegrønne grøntsager.

K Vitamin:

Dette fedtopløselige vitamin er nødvendig for blodets evne til at størkne og spiller en vigtig rolle for dannelsen af knoglerne. Vitamin K hjælper til at forebygge tab af knoglemasse hos kvinder efter overgangsalderen.

Det findes i lever, æggeblommer, smør, korn, mørkegrønne grøntsager, grønt fra kålfamilien og fermenterede sojaprodukter som miso. 

P Vitamin:

Også kaldet bioflavonoiderne, disse vandopløselige substanser styrker optagelsen af vitamin C for at fremme healing beskytte blodkarrenes struktur. Bioflavonoider stimulerer produktionen af galde, sænker kolesterolniveauer, regulerer menstruationsblødninger, hjælper med at forebygge grå stær og er i besiddelse af antibakterielle egenskaber.

En af bioflavonoiderne, rutin, har vist sig at have en beroligende og stimulerende effekt på hjernen. Kilder inkluderer peberfrugter, grapefrugter, boghvede og den hvide del af skallerne fra citrusfrugter.

Coenzym Q10:

Coenzym Q10, somme tider kaldet for vitamin Q, er et næringsstof som alle celler i kroppen er afhængig af for at kunne producere energi. Det fungerer også som antioxidant og har har været særligt effektivt i behandlingen af hjertesygdom og tandproblemer.

Kilder inkluderer alle animalske produkter, særligt hjertekød. Kolesterolsænkende medicin kan give problemer med absorberingen af coenzym Q10.

Aktivator X / Price Faktor:

Dette fedtopløselige næringsstof, opdaget af Weston Price er en kraftig katalysator for absorbering af mineraler.

Det findes i særlige fede dele af dyr, som spiser unge grønne voksende planter eller mikroorganismer, så som i organkød, fisk og skaldyr, rogn og smør fra køer, der græsser på det hurtigt voksende græs i foråret og efteråret.

Stort set fraværende i dag, var Price Faktor tilstede i alle traditionelle diæter.

Kilde: Nourishing Traditions: The Cookbook that Challenges Policitally Correct Nutrition and the Diet Dictocrats by Sally Fallon and Mary G. Enig, PhD., Revised Second Edition, ©2001, pp36-39,

Danish translation by Jan Petersen

REFERENCER

Baker, H, and O Frank, Journal of the International Associates of Preventive Medicine, Jul 1982, 19-24.
Price, Weston, DDS, Nutrition and Physical Degeneration, 1945, Price-Pottenger Nutrition Foundation, San Diego, CA, 278.
Smith, B, Journal of Applied Nutrition, 1993, 45:1.
Bergner, Paul, The Healing Power of Minerals, Special Nutrients and Trace Elements, 1997, Prima Publishing, Rocklin, CA.
Burton, B T, ed, The Heinz Handbook of Nutrition, 1959, McGraw Hill, New York, NY.
Price, Weston, DDS, Nutrition and Physical Degeneration, 1945, Price-Pottenger Nutrition Foundation, San Diego, CA. Dr. Price referred to vitamins A and D as "fat-soluble activators."
Dunne, Lavon J, Nutrition Almanac, 3rd ed, 1990, McGraw Hill, New York, NY; Jennings, I W, Vitamins in Endocrine Metabolism, 1970, Heineman, London, UK.
Solomans, N W, and J Bulox, Nutrition Reviews, Jul 1993, 51:199-204.
Douglas, W C, MD, Second Opinion, Atlanta, GA, May 1995, Vol V, No 5.
 

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Susan Birch skrev denne kommentar:
21-03-2011 19:19:18

Skøn side at læse. Mener du at D-vit i pilleform ikke dur?
Skal der magnesieun til optagelsen af D.
Jeg har osteoporose og svært ved at optage D!


Henny Pedersen skrev denne kommentar:
30-06-2012 16:46:59

Fin artikel, tak for den.


j.a,lassen skrev denne kommentar:
07-08-2012 11:46:06

jeg er75år, lider af træthed,tre ballon operationer.for højt blodtryk.skal trætheden til livs.god artikel.


Vis alle kommentarer

Ole Steen Larsen skrev denne kommentar:
16-02-2014 16:41:55

En vældig god og let forståelig orientering om de forskellige vitaminer.
Måske savner jeg lidt mere om dekomponering i forbindelse med opvarmning. Mvh OSL.


Christel Fonagar skrev denne kommentar:
04-11-2014 12:29:36

Dejligt med en let forståelig side. Kunne bruge at der stod det anbefalet daglige indtag.


Britta skrev denne kommentar:
25-05-2015 14:35:17

Spændende med vitaminer.
B vitamin er en udfordring.
Man forsker pt i om store doser 100-300 mg dagligt kan hjælpe progressiv sclerose.
jeg vil hellere få vitaminerne fra kosten. Men der er svært med de b vitaminer.
men ja spændende


Sonja skrev denne kommentar:
16-02-2018 21:05:52

SUPER


jørgen Meier skrev denne kommentar:
02-12-2018 10:20:50

Hej det er stadig uklrt om vit b12behovet kan dækkes uden animalske fødeemner


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser