Bon Appetit! Kontrollér din appetit

Skrevet 20-09-2005 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Bon Appetit! Kontrollér din appetit

De tre vigtigste faktorer i forhold til at kontrollere sin appetit og mæthedsfornemmelse er brændstofniveau, fedtlagring og psykologi. Lær at kontrollere din appetit.


Hvis du kan kontrollere disse tre faktorer, kan du også moderere din sult.

Her er 10 tips, som kan hjælpe dig på vej:

1. Spis flere små måltider i løbet af dagen.

Dette vil bidrage til at opretholde blodsukkeret og sørge for, at du ikke bliver voldsomt sulten og kommer til at overspise. Ved at inkludere protein i hvert eneste måltid, kan du nemmere kontrollere appetitten.  

2. Undgå fast food.

Fast food indeholder store mængder tomme kalorier og i mange tilfælde transfedtsyrer. I stedet for at gå på burger restaurant, så medbring hellere lidt mad hjemmefra og så gå på en ordenlig restaurant en gang imellem for de penge, du derved sparer. 

3. Drik rigeligt med vand.

Vand bidrager til mæthedsfornemmelse og hjælper med at forebygge sult. 

4. Sørg for at træne inden større måltider.

Fysisk aktivitet nedsætter appetitten. Så løb en tur, kør en tur på cyklen, eller gå en rask tur, inden du indtager dagens hovedmåltid. 

5. Lad være med at småspise om aftenen.

Mange af de mennesker, som spiser for meget, gør det efter kl. 18.00, og det sker ofte mens man sidder og ser fjernsyn. Prøv at være mere fysisk aktiv om aftenen, så du tænker på noget andet end mad - eller prøv at gå lidt tidligere i seng, for når kroppen kræver kalorier er det måske i virkeligheden et tegn på træthed.

6. Undgå at opføre dig som en skraldespand.

I mange familier opfordres man til at spise op. Men man bør kun spise, indtil man ikke længere er sulten. 

7. Spis også sundt ved festlige lejligheder.

Hold dig fra snacks med dårlige fedtstoffer i som f.eks. chips og købekager. Ved flere og flere sammenkomster er der sunde alternativer til den traditionelle junk food. Det kan f.eks være nødder, frugter og grøntsager. 

8. Spis kun når du er sulten.

Lad være med at sætte dig foran et stort måltid, bare fordi klokken er seks. Selv om det ikke altid er muligt, skal du prøve at være mindre slave af traditionerne og i stedet lytte til din krop. 

9. Vælg mindre portioner, når du er på restaurant.

Mange af retterne på menukortet kan bestilles i enten store eller små portioner, og det er en god idé at vælge små portioner. 

10. Undgå sultediæter og slankemedicin.

Hvis man kun indtager ganske få kalorier, udløses kroppens fedt-kontrol-mekanisme, hvilket faktisk får dig til at tage på i vægt.

Du taber dig muligvis lidt i starten, men efterfølgende vil du opleve en større vægtøgning. Undgå desuden slanke medicin. Det nedsætter appetitten, men virker kun så længe, du tager det.

Derfor vil du hurtigt tage alle de kilo på igen, som du tabte mens du tog medikamenterne.

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Sukhwant skrev denne kommentar:
08-09-2015 23:40:31

Tusand tak for en super god forslaget.:-)


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser