❤ Hvis du bestiller for 2000 kr. på vores webshop, vil du opdage et par varme V-Trek Insulated til 0 kr. i indkøbskurven. ❤

Hvilke syv fødevarer er de værste for din hjernes sundhed?

Skrevet 15-02-2021 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hvilke syv fødevarer er de værste for din hjernes sundhed?

Var du egentlig klar over, at mange af de fødevarer, du måske spiser hver eneste dag, faktisk skader din hjerne? Jo, de fødevarer, du spiser i dag, baner vejen for din hjernes skæbne, hvad angår sundhed eller risikoen for at få kronisk sygdom som Alzheimer. Denne artikel vil hjælpe dig med at etablere hjernesunde spisevaner, så du kan beskytte din hjerne nu og i fremtiden, og så du kan få glæde af en velfungerende hjerne for livet.


Ja, det kan godt være vanskeligt og forvirrende at vælge sunde fødevarer, som giver ordentligt brændstof til din hjerne, med det overvældende udbud af fødevarer, som er tilgængelige i vores supermarkeder i dag. Vi ved alle, at det er fristende at købe for mange fødevarer, som smager godt, men som ikke er gode valg i forhold til vores hjernes sundhed.

Desværre er mange af disse falske fødevarer blevet berøvet deres oprindelige næringsværdi og livskraft.

Hvis du regelmæssigt indtager disse usunde fødevarer (ofte emballerede produkter), risikerer du at skade din hjerne og udsætte dig for en vifte af kognitive sygdomme samt andre lidelser.

Hvis du oplever mangel på energi, dårlig søvn, humørsvingninger, uklar hjerne, problemer med at fokusere eller har hukommelsesproblemer, kan det være tid at ændre på din kost.

Ligeledes hvis du har taget på i vægt, lider af hjertekarsygdom, sukkersyge eller anden kronisk sygdom, bør du overveje at undgå følgende fødevarer:

1. Forarbejdede fødevarer (emballerede)

Stærkt forarbejdede fødevarer (som morgenmadsprodukter, chips, småkager, frugtjuice, færdigretter osv.) har en tendens til at være meget kalorieholdige (indeholder ofte meget sukker), og har lav næringsværdi, hvilket kan føre til overvægt.

Det er relevant i forhold til hjernens sundhed, da øget kropsfedt, især omkring taljen, er tæt forbundet med øget risiko for at udvikle Alzheimer.

Endvidere kan det høje indhold af sukker og fedt i forarbejdede fødevarer øge din risiko for type-2-diabetes og er endnu en alvorlig risikofaktor i forhold til Alzheimer.

Omvendt har forskning fundet et fald i risikoen for at få Alzheimer hos de personer, hvis kost ikke indeholder disse forarbejdede fødevarer.

En gylden regel, når det gælder indkøb af sunde fødevarer, er at læse etiketterne, og hvis en fødevare, du overvejer at købe, indeholder en masse ingredienser, du ikke kender eller forstår, så lad være med at købe den!

2. Fødevarer, der er tilsat sukker

En kost med et højt sukkerindhold (slik, kager, mælkechokolade, cola osv.) har vist sig at mindske mængden af BDNF (brain-derived neurotrophic factor), et protein, som påvirker en række hjernefunktioner, hvilket kan mindske din evne til at skabe nye erindringer og lære nye ting.

Det tilsatte sukker påvirker også din hjernes belønningscenter. Over tid kan det påvirke de samme neurale stier, som fører til andre afhængigheder, hvilket kan føre til et farligt misbrug af junkfood.

Fødevarer med et højt sukkerindhold giver hurtig energi uden nogen næringsværdi, hvilket kan føre til svækket kognitiv funktion og manglende opmærksomhed.

Gennem de seneste år er forskning begyndt at trække en direkte parallel mellem indtagelse af tilsat sukker og øget inflammation i hjernen.

Denne inflammation i hjernen kombineret med den cellulære stress, som forekommer som respons på en kost med meget sukker, kan blive starten på udvikling af en hjernesygdom.

3. Usunde fedtstoffer

Mange undersøgelser har påvist, at forarbejdede planteolier (omega-6-fedtsyrer) kan skabe inflammation.

Dette menes at føre til svækket hjernefunktion og hukommelsestab.

Den form for skade på hjernen, som ses ved indtagelse af denne type planteolier, er også højt forbundet med depression og andre mentale sundhedsproblemer.

For at beskytte din hjerne bør du så vidt muligt undgå usunde planteolier som solsikke-, majs-, sojaolie osv. og i stedet vælge sundere muligheder som olivenolie, avokado, kokosolie og smør.

4. Alkohol

Mange af os nyder et enkelt eller to glas vin til et måltid. Det er dejligt. Livet skal nydes!
Selvom der er forskning, der finder fordele ved behersket alkoholindtagelse, kan et permanent overforbrug af alkohol være utrolig skadende.

Studier har vist, at alkoholmisbrug kan føre til skadevirkninger på hjernen, herunder hjernesvind og ændringer i stivejene for neurotransmitterne.

Alkohol kan synes som en nem måde at falde i søvn på, men det forstyrrer i alvorlig grad vores søvn ved at udskyde og reducere REM-søvnen.

Dette er særligt bekymrende, da søvnmangel sættes i forbindelse med øget risiko for hjernelidelser.

5. Raffinerede kulhydrater

Raffinerede kulhydrater som hvid pasta, hvidt mel (hvede), pizzadej, kager, hvide ris og hvidt brød kan lave skabe kaos for vores kognitive funktioner ved at øge inflammation og frie radikaler i vores hjerner.

Da disse fødevarer er stærkt forarbejdede, har de et lavt fiberindhold.
Det medfører, at de nedbrydes meget hurtigt af kroppen, hvilket fører til blodsukkerstigninger, der øger risikoen for diabetes.

Som helhed mangler raffinerede kulhydrater næringsværdi og kan bidrage til hurtig vægtøgning. Hver eneste gang du spiser dem, indtager du faktisk en massiv sukkerbombe.

Over tid kan for mange raffinerede kulhydrater øge din risiko for hjernesygdom.

At undgå de simple kulhydrater kan måske endog forebygge psykiske lidelser som depression og angst.

6. Kunstige sødemidler

I de seneste år har aspartam fået meget negativ omtale.

Selvom det er blevet markedsført som et sikkert alternativ til sukker med et meget lavt kalorieindhold, kan dette kemikalie påvirke hjernens belønningscenter.

Kunstigt sødede drikkevarer er blevet sat i forbindelse med øget risiko for stroke og demens.

7. Forarbejdet kød

Næsten alt forarbejdet kød (bacon, pålægspølse, pepperoni, tørret kød, pølser osv. indeholder nitrat- eller nitritforbindelser.

Høj forekomst af nitrat i blodet er sat i forbindelse med øget dødelighed som følge af Parkinson, type-2-diabetes og Alzheimer.

Nitritter i tørret kød, salami og pølser er også blevet sat i forbindelse med symptomer på bipolar lidelse.

Andre undersøgelser sætter disse nitrosaminer, som findes i forarbejdet kød, i forbindelse med insulinresistens, som kan medføre kognitiv svækkelse.

Nitrater i saltet kød kombineres ofte med usunde fedtstoffer samt tilsat sukker og salt, hvilket alt sammen kan bidrage til øget risiko for kognitive svækkelser.

Disse sunde fødevarer skal du spise for livslang hjernesundhed!

Hippocrates, lægevidenskabens fader, fastslog for tusindvis af år siden: Al sygdom starter i tarmen.

Moderne videnskab har påvist, at dette især gælder i forhold til hjernesygdomme.

I din tarm befinder der sig et såkaldt mikrobiom, og det er hele samlingen af bakterier - både de gode og de dårlige.

Det hænger ganske enkelt sådan sammen, at når vi spiser ”dårlige” fødevarer for hjernen, som omtalt tidligere i artiklen, så får vi et usundt mikrobiom, men hvis vi spiser masser af friske, økologiske grøntsager, sunde fedtstoffer såsom omega-3 fra fisk, avokado, smør, oliven og kokosolie, nødder og frø, æg, fisk sammen med en lille portion økologisk kød, så vil vi være godt på vej til et sundt mikrobiom.

Det er stort set, hvad jeg spiser, de to gange om dagen hvor jeg spiser.

De fleste dage faster jeg i et vist tidsrum (intermitterende faste) og springer morgenmaden over, men resten af tiden er min tallerken fyldt med farverige grøntsager, sunde fedtstoffer og noget protein fra kød eller bønner. Indimellem tilføjer jeg lidt yoghurt, og der er næsten altid smør på min tallerken.

Dette fungerer virkelig godt for mig, og de seneste 20 år har jeg ikke forsømt mit arbejde én eneste dag!

Jeg har også et lille hemmeligt trick, og det består i at indtage en pulveriseret præbiotisk fødevare, som fungerer som føde for de sunde bakterier i min tarm. Det er så enkelt, men utrolig effektivt, på linje med andre præbiotiske fødevarer som løg, hvidløg, asparges, hørfrø osv.

Her kan du læse mere om, hvordan du opbygger et sundt mikrobiom.

Andre nemme strategier for en sund hjerne

Den absolut bedste ting, du kan gøre for din hjerne og for dit generelle helbred, er at sørge for altid at få en god nats søvn. Hvis du kun gør én ting for din sundhed, så skal du slukke alt lys kl. 22, og hvorfor dette er så vigtigt, forklarer jeg i nærmere detaljer her.

Den næste ting, du skal gøre, er at bevæge din krop, og hvis du kan træne i naturen, er det endnu bedre. Naturen er så vis og er en fantastisk healer.

Under COVID-19 har vi som familie nydt naturens undere et par gange om ugen – selv når det regner eller sner.

Og som det sidste må du aldrig holde op med at lære. Det kan være en ny sportsgren eller et nyt sprog – hvad som helst der er sjovt, og som udfordrer din hjerne, er perfekt.

Konklusion

Hvis du undgår de syv fødevarer, som jeg har beskrevet ovenfor, og som potentielt kan skade din hjernes helbred, vil du automatisk begynde at spise de fødevarer, som opbygger livslang sundhed. Det er fødevarer som friske, økologiske grøntsager, sunde fedtstoffer, nødder og frø, æg og fisk kombineret med en lille mængde økologisk kød. Sådan kommer du langt med at opnå et sundt mikrobiom.

Det er ganske enkelt tarmen, der bestemmer, om din hjerne fungerer eller ikke.

Ved at undgå hjernens syv fjender vil du måske bemærke, at du kommer til at sove bedre, og at dit energiniveau øges, at du får en bedre hukommelse, og dit humør kan også få et løft.

Du kan få kontrol med din hjernes sundhed nu og beskytte dig mod kognitiv svækkelse i fremtiden med disse enkle kostjusteringer.

Og hvis du vælger kun at gøre én ting for din hjernes og krops helbred, så er det at gå tidligt i seng. Regelmæssig god nattesøvn er den hellige gral til sundhed og vitalitet.

Sov sødt, venner.

Yderligere læsning:

David Perlmutter: Hjernens nye liv (Brainmaker)


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Ole Hopff skrev denne kommentar:
18-02-2021 16:45:38

Det lyder meget fornuftigt, men sukker er det jo svært at undgå, så fortæl politikerne det, så vi får en lov om sundere mad.
MVH Ole


Lene skrev denne kommentar:
19-02-2021 10:08:56

Jeg elsker at læse jeg efterkommer de fleste af dine anbefalinger, jeg har haft brystkræft og spiser sundt mener også jeg gjorde det inden, den eneste synder jeg kan få øje på var at jeg i weekenden måske drak lidt rigeligt rødvin for hyggens skyld, det er fortid i dag er der 1 glas vin fredag og lørdag aften som jeg nyder


Anne-Marie Jensen skrev denne kommentar:
20-02-2021 13:16:31

Jeg følger Anthony William ,s råd


Vis alle kommentarer

Ole Hopff skrev denne kommentar:
26-02-2021 10:44:38

Denne artikel giver stof til eftertanke tak for der.


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

 

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser