Go nuts: Slank dig, og lev længere med denne forbudte fødevare

Skrevet 25-03-2019 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Go nuts: Slank dig, og lev længere med denne forbudte fødevare

Forskning fra Holland viser, at mennesker, der bare spiser 10 g nødder om dagen synes at have en mindsket risiko for diabetes og cancer, et sundere hjertekarsystem, er slankere, har 43 % mindre forekomst af neurodegenerative lidelser og lever længere! Læs videre for at lære, hvordan du nemt og hurtigt kan mindske din risiko for død af en hvilken som helst sygdom med hele 23 % og samtidig tabe dig.


Nødder, helst økologiske og RÅ, er en fremragende næringskilde (sunde fedtstoffer, vitaminer, antioxidanter og fibre. Folk, inklusive læger, er begyndt at forstå, at overvægt forårsages af for meget sukker og af forarbejdede fødevarer, og at sunde fedtstoffer faktisk kan bidrage til vægttab. Heldigvis for dig og mig er nødder sprængfyldt med gode fedtstoffer og andre supersunde næringsstoffer!


Nødder har før i tiden haft et dårligt ry pga. deres høje fedtindhold i ”helse”-industrien, men mere og mere forskning viser, hvad Moder Natur har vidst hele tiden. Nemlig at nødder kan spille en vigtig rolle i at holde os sunde og glade!

Forskning i nødders sundhedsfremmende og slankende fordele

En 10 år lang, hollandsk undersøgelse observerede mere end 120.000 mænd og kvinder og understøtter en 30-årige undersøgelse fra Harvard, som konkluderede, at ved at spise nødder fem gange om ugen reduceredes risikoen for at dø af hjertekarsygdom med 29 %. Ligeledes mindskedes risikoen for død forårsaget af sygdom i luftvejene med 24 %, og der var en mindskning i risikoen for at dø af kræft på 11 %.

Den hollandske undersøgelse afslørede følgende fordele:

  •              En mindskning i neurodegenerative sygdomme på 43 %
  •              Luftvejslidelser blev reduceret med 39 %
  •              En mindskning på 30 % i forekomst af sukkersyge
  •              Risikoen for død som følge af sygdom blev reduceret med 23 %.

Men hvorfor er nødder så sunde for os?

Rå, økologiske nødder er en ideel snack pga. deres sunde fedtstoffer, vitaminer, antioxidanter og fiberindhold. Vægttab er en af sundhedsfordelene ved regelmæssigt indtag af nødder.

Endvidere indeholder mange nødder, eksempelvis valnødder, hasselnødder, pekannødder, paranødder og mandler aminosyren l-arginin, som giver adskillige fordele for mennesker med øget risiko for hjertekarsygdom.

Nødder er lette at opbevare og transportere og er en af de sundeste og nemmeste snacks, du kan spise!

En af årsagerne til, at nødder hjælper mennesker med at tabe sig, er, at de er så mættende. Man får en dejlig mæthedsfornemmelse efter at have spist dem!

Mine top tre nødder: Macadamianødder, pekannødder og paranødder

Mine tre favoritnødder er macadamianødder, pekannødder og paranødder, fordi de indeholder masser af sunde fedtstoffer samtidig med, at de er i den lave ende mht. kulhydrat og protein. Rå macadamianødder indeholder også høje mængder B1-vitamin (thiamin), magnesium og mangan. Bare en enkelt håndfuld macadamianødder indeholder 58 % af behovet for mangan og 23 % af den anbefalede mængde af thiamin.

Vær dog opmærksom på ikke at spise for meget peanutbutter, som ofte indeholder meget salt og også transfedt.

Derfor bør du ALTID lægge nødder i blød, inden du spiser dem

Nødder indeholder antinæringsstoffer såsom fytinsyre, som forhindrer nødder i at blive fordøjet effektivt.

Når nødder eller andet, der indeholder fytinsyre eller andre antinæringsstoffer, indtages, bindes syren til mineraler som zink, jern, magnesium, kalk, krom og mangan i fordøjelseskanalen, hvilket forhindrer vores fordøjelsessystem i at nedbryde nødder effektivt.

Den gode nyhed er, at ved at lægge nødder i blød fjernes ikke bare antinæringsstofferne, men nødderne kommer også til at smage forbløffende bedre. Sådan lægges nødder i blød på den rigtige måde for at øge deres biotilgængelighed:

1.       Kom nødder i en glaskrukke.
2.       Fyld med krukken med vand, så alle nødder dækkes.
3.       Lad nødderne ligge i blød i minimum 15 timer.
4.       Smid derefter vandet væk, og skyl nødderne godt.
5.       Kom dem i køleskab, og spis dem indenfor 24 timer – eller:
6.       Tør dem i en dehydrator, og opbevar i køleskab i to uger eller i fryser i op til to måneder.

Når du hælder vandet fra nødderne ud, vil du opdage, at det har en beskidt, brun farve pga. antinæringsstofferne.

Nu er du klar til en fantastisk smagssensation. Næringsstofferne er nu meget mere biotilgængelige, og de smager bare forbløffende godt. Wow!

Konklusion: 10 g nødder om dagen kan hjælpe dig til at opnå et længere, sundere og slankere liv!

Du skulle tage at få købt nogle økologiske nødder. Macadamianødder, pekannødder og paranødder er bedst. Lad dem ligge i blød i 15 timer, tør dem, og du har en supersund snack, som du kan indtage hvor som helst og når som helst.

Du kan tilføje lidt lækker frugt og lidt celtic sea salt for at pifte nødderne lidt op.

Så får du en virkelig lækker, supersund snack, som vil hjælpe dig til at forebygge sygdom, og som i tilgift også kan give dig et vægttab.

Det er på tide at ”go nuts!”

Bon appetit, kære venner!

Referencer og yderligere oplysninger

Association of Nut Consumption with Total and Cause-Specific Mortality

Nut consumption is associated with decreased health risk factors for cardiovascular disease and metabolic syndrome in U.S. adults

Eating Nuts Could Save You From Early Death, Study Says

Diet quality improves for parents and children when almonds are incorporated into their daily diet: a randomized, crossover study

Relationship of tree nut, peanut and peanut butter intake with total and cause-specific mortality: a cohort study and meta-analysis

Nut consumption and total and cause-specific mortality: results from the Golestan Cohort Study


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

maria skrev denne kommentar:
20-04-2016 13:11:55

Tak for dit altid informative input til et sundere liv.
Det værdsætter jeg.


Anne Grejsen skrev denne kommentar:
26-03-2019 21:00:39

Jeg kan ikke tåle nødder - men mandler kan jeg fint tåle i store mængder. Alm. nødder giver mig fedtdiarrerer- let feber og ømhed i bugspytskirtelområdet. Underlig reaktion - jeg elsker nemlig nødder.
Anne.
Anne.


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser