Glykæmisk indeks - GI

Skrevet 14-04-2006 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Glykæmisk indeks - GI

Glykæmisk indeks - GI er et system, der beskriver, hvorledes forskellige madvarer påvirker dit blodsukker. GI kan hjælpe mennesker med sukkersyge, eller det kan bidrage til vægttab og bedre sportspræstationer. Undersøgelser viser, at mad med lavt GI kan have stor betydning for din sundhed og for dit velvære.


Madvarer med højt Glykæmisk indeks GI, som fx hvidt brød, corn flakes, slik og sodavand bevirker en meget kraftig stigning i blodsukkeret, og dermed højt insulinniveau.

Ved højt blodsukker forbrænder du mindre fedt, derfor er det især vigtigt for mennesker, der gerne vil tabe sig, at kontrollere deres blodsukker.

For bedre at kunne kontrollere dit blodsukker (= få stabil energi), din appetit og optimere fedtforbrændningen er det vigtigt at spise madvarer med et lavt Glykæmisk indeks GI, fx rugbrød, havregryn, og æbler.

Mennesker med sukkersyge bør rådføre sig med deres læge om, hvordan de bedst bruger Glykæmisk indeks GI.

For sportsfolk er fødevarer med lavt Glykæmisk indeks GI (stabil energi) bedst før hård og langvarig træning, mens fødevarer med højt Glykæmisk indeks GI sammen med et proteintilskud er bedst til at genopfylde musklernes kulhydratlagre og restituere hurtigere i timerne efter træning.

Hvis du ønsker at modtage en komplet liste af Glykæmisk indeks GI, klik her

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

jørgen skrev denne kommentar:
21-06-2010 09:40:26

jeg syns det lyder godt :))) haha hihi haha hihi jeg er e5t mode meneske


Sebastian skrev denne kommentar:
18-09-2010 13:13:09

Hvad er hård og langvarig træning. er det mere en 2 timer? og ville det så ikke være godt at spise noget med højt GI i den sidste af de 2 timer?

Hvad skal man spise hvis man skal yde maximalt i ca. 30-60 min. F.eks en enkeltstart på cykel?
Jeg ville jeg forstille mig, at mindst 3 timer i forvejen, at spice mange kylhydrater med lavt GI, og ca ½ time før spise noget med højt GI.


Lone Blauenfeldt skrev denne kommentar:
23-04-2014 18:08:28

Der kan ikke oplyses for meget om den skade sukker påfører vores krop og organisme. Et valg vi som voksne selv kan tage. Men hvad med børnene? Har de ikke krav på at være fri for sukker, indtil de selv kan vælge fra og til?


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser