Ernæring til Golfspillere

Skrevet 12-02-2007 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Ernæring til Golfspillere

Golf er en fantastisk sport. Du får masser af frisk luft og god motion. Hvis du, ligesom mange andre golfspillere, er ivrig efter at forbedre dit spil, er du nødt til at være bevidst om "præstationstrekanten".


Golf er en fantastisk sport. Du får masser af frisk luft og god motion. Hvis du, ligesom mange andre golfspillere, er ivrig efter at forbedre dit spil, er du nødt til at være bevidst om "præstationstrekanten". Denne består af:

1. Effektiv træning og gode træningsvaner
2. Det rigtige udstyr
3. Korrekt ernæring før og under en golfrunde

Fordelene ved at bruge det rigtige udstyr er velkendte og enhver ved, at øvelse gør mester (se Paul Cheks "Golf biomechanics manual" for inspiration til træningsprogrammer).

Derimod er korrekt ernæring den del af præstationstrekanten, som er den mest oversete blandt golfspillere – hvilket er en stor fejltagelse! Traditionel 18 hullers ”after-golfing – masser af øl og masser af god mad” har ligefrem været skyld i, at mange spillere har forladt golfbanen i dårligere kondition end før de startede deres runde.

Selvom de fleste mennesker ikke betragter golf som en sportsgren, der kræver en speciel kost, er korrekt ernæring en meget vigtig bestanddel af en golfspillers træningsprogram.

Du er sikkert allerede klar over, at tidligere overvægtige professionelle spillere har opnået kolossale forbedringer i deres placeringer i turneringer efter de har tabt sig og er kommet i bedre form. I virkeligheden kan alle golfspillere drage fordel af sundere spisevaner og korrekt væskeindtagelse.

Når alt kommer til alt er de rigtige kostvaner nødvendige for at kunne opretholde et højt energi- og koncentrationsniveau under en 4 timers lang sportsbegivenhed. Dine kostforberedelser kan derfor både betyde en forbedring og en forringelse af dine præstationer.

Første skridt er at spise sundt, så man har et godt helbred, hvilket vil indvirke på alle områder i livet. Det næste skridt er at spise for at opnå forbedrede golfpræstationer fordi et vedvarende energiniveau kan gøre en stor forskel i f.t. dine golfpræstationer og din koncentrationsevne, særligt på de sidste 9 huller.

I denne artikel får du nogle essentielle råd som vil hjælpe dig med at tilrettelægge en sund kostplan for at øge dit energi- og koncentrationsniveau helt hen til dit sidste put.

Sund Kost

Generelt spiser vi i dag alt for mange simple kulhydrater med et for højt sukkerindhold, for lidt protein, for mange af de forkerte typer fedt og for lidt at de gode omega fedtsyrer.Kombineret med en for lille væskeindtagelse resulterer dette i et lavt energi- og koncentrationsniveau på golfbanen.

Grundlaget for en sund kostplan er følgende:

A. Spis så vidt muligt økologisk. Økologiske fødevarer indeholder langt flere næringsstoffer og i modsætning til konventionelle fødevarer er de fri for pesticider og kemikalier. Din kost bør baseres på kød, fisk, grøntsager, frugt, æg, nødder og frø og udelukkende skylles ned med rent vand.

B. Spis i overensstemmelse med din metabolic type se www.metabolictyping.dk for mere info.

C. Undgå fødevarer med højt sukkerindhold: Hvidt brød, ris, cornflakes, slik etc. Disse fødevarer forårsager umiddelbart en kraftig stigning i dit blodsukker og efter kort tid vil blodsukkeret styrtdykke, og du vil få et lavere energiniveau.

D. Sørg for at indtage mindst 2½ liter rent vand om dagen. Dehydrering er den største fejl der begås og i særdeleshed af sportsfolk. Undgå denne basale fejl. Koffein-holdige drikke såsom kaffe, te, cola osv. tæller ikke med, da disse er vanddrivende – undgå derfor at indtage for meget af disse drikke. På varme dage skal du drikke mere og huske at tage en flaske vand med på golfbanen for at tilføre kroppen væske og dermed kompensere for dit væsketab.

Ovenstående punkter danner grundlaget for en optimal daglig kostplan. For at spille op til dit bedste er det essentielt at forstå, at når vi motioner bruger kroppen primært kulhydrater som brændstof og vand via sveden for at forebygge for stor stigning i kroppens temperatur.

Med dette i mente er her nogle råd, som vil hjælpe dig til at øge dit energiniveau og bevare fokus under golfrunden og spille op til dit bedste. 

1. Stol ikke på din tørst

Væsketab på bare 2% af din kropsvægt p.g.af, at du sveder, får din hjerterytme og din kropstemperatur til at stige i en opadgående spiral. Denne tendens vil forringe dine musklers arbejdsevne med hele 20%.

Derfor bør du under din golfrunde drikke lidt men ofte. Start allerede fra første hul, stol ikke på din tørst, da den er en dårlig indikator for, hvor meget vand din krop har mistet og har brug for. For at optimere dit energiniveau kan du overveje at spise en banan - eller evt. den eneste energibar, jeg kan anbefale, Organic Food Bar- og skylle det ned med rent vand.

Det vil være en god ide at komme ind i en fast rutine, hvor du fylder en 1 liters flaske op med vand før hver golfrunde og sørger for at drikke det hele undervejs. På varme dage har du brug for at drikke mindst 2-3 liter vand pr. dag og ekstra under spillet, hvis du vil undgå dehydrering og spille op til dit bedste helt frem til sidste hul.

2. Mere energi når du har brug for det

Under langvarig fysisk aktivitet som under en 4 timers golfrunde kan du risikere, at dit blodsukkerniveau falder til under det normale. Dette betegnes lavt blodsukker og forårsager træthed, tab af koncentrationsevne og resulterer i nedsat præstation.

Det er vigtigt at få tilført energi før og under en golfrunde. Den nemmeste måde at få et energi-boost mens du er på banen er ved altid at have en banan eller en Organic Food Bar lige ved hånden og din vandflaske fyldt op. Hvis du sørger for dette, vil du bevare et højt energi – og koncentrationsniveau lige indtil det sidste, vigtige slag.

Brug ikke de traditionelle energidrikke, der er fyldt med syntetiske kemikalier og kunstige sødestoffer. Drik vand og spis noget økologisk frugt eller f.eks. en Organic Food Bar for at holde væskebalancen og blodsukkeret stabilt! 

3. Ingen eksperimenter

Spis et godt og nærende morgenmåltid for at få masser af energi før en vigtig konkurrence. Lad være med at eksperimentere her ved at spise fødevarer som din krop ikke kender. Spis kun fødevarer som du ved, at du let kan fordøje.

Morgenmaden kan f.eks. bestå af havregrød, æg, bacon samt lidt grønt i form af f.eks. noget agurk eller tomat osv. Eksperimenter i sidste øjeblik kan vise sig at være katastrofale – hold dig derfor til det du kender og ved virker!

Konklusion

Alle golfspillere kan få gavn af bedre kostvaner og den rigtige væskemængde. Ved at spise sundt og få tilstrækkeligt med væske, vil du kunne opretholde et højt energi- og koncentrationsniveau under hele din golfrunde. Ved at følge rådene i denne artikel vil du tage et stort skridt i den rigtige retning - og dermed være skridtet nærmere dit næste hole in one!

Yderligere læsning og info:

Paul Chek golf træningsråd: www.alun.dk/shop/golf_traening.asp

Paul Chek golf seminar: www.alun.dk/shop/kurser_workshops.asp?show=141

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser