Skrevet 24-07-2023 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -
Så for vores hjertes skyld er vi blevet bedt om at skære ned på indtagelse af mættet fedt, og hvis vi har for højt kolesterol, skal vi yderligere indtage kolesterolsænkende medicin for at overleve.
Dette har selvfølgelig gjort det muligt for de store medicinalgiganter at grine hele vejen til banken!
Den triste føljeton fra American Heart Association er, at mættet fedt såsom smør og kokosolie bør undgås, hvis du vil reducere din risiko for at få hjertekarsygdom.
Hvis du erstatter disse fedtstoffer med flerumættede fedtstoffer såsom margarine og planteolier, kan du ifølge AHA reducere din risiko for hjertekarsygdom med helt op til 30 %, omtrent det samme som ved indtagelse af statiner (kolesterolsænkende medicin).
Men hvad er sandheden?
Myten om, at mættet fedt forårsager hjertekarsygdom og med tiden slår dig ihjel ved voldsomt at øge kolesterolniveauet, blev startet af den amerikanske læge Ancel Keys via hans ”Seven Countries Study” i 1958.
Keys konkluderede, at der eksisterer en sammenhæng mellem hjertekarsygdom og den totale kolesterolkoncentrationen i blodet, som igen har sammenhæng med mængden af den energi, som bliver indtaget fra mættet fedt.
Det er tragisk, at Keys manipulerede med sine data, så de passede til hans hypotese. Sandheden var nemlig, at Keys havde data fra 22 lande, men han anvendte kun data fra 7 lande. Havde han analyseret alle data, havde sammenhængen ikke eksisteret.
Dette blev starten på hadekampagnen mod mættet fedt, og lige siden er denne kampagne og misforståede udstødning af mættet fedt som en fedtet dræber, en kostdræber, fortsat.
Men dette var ikke engang Ancel Keys´største løgn!
Dette hidtil upublicerede forsøg (The Minnesota Coronar Experiment), som bliver omtalt i videoen ovenfor, er den mest stringente undersøgelse af sin art. Dens konklusioner er overraskende og chokerende:
Forskningen, der blev holdt skjult for os for 40 år siden af Ancel Keys, viser nemlig, at selvom erstatningen af mættet fedt med planteolie sænkede det totale kolesteroltal med 14 % på et år, øgedes den samlede dødelighed i samme periode.
For hver en sænkning på 30 points i det totale kolesteroltal, var der samtidig en øgning i risikoen for at dø på 22 %.
Ja, skær ned på mættet fedt, erstat det med planteolier, og dø tidligere!
Det kalder jeg ”food for thought!”
LDL betragtes som det ”dårlige” kolesterol, og HDL anses for at være det ”gode” kolesterol.
Men det er faktisk oxideret LDL, som vi bør være bekymrede for. Når du spiser en kost, der fremmer inflammation (for meget sukker og for mange omega-6-olier), hvilket får LDL-kolesterolpartiklerne til at interagere med frie radikaler i kroppen, vil det oxiderede LDL blive reaktivt og skade det omkringliggende væv.
Kolesterol er en fundamental komponent i enhver cellemembran i kroppen, også, og ikke mindst, i hjernecellernes membraner.
Faktisk findes 25 % af kroppens kolesterol i hjernen. Din krop har brug for kolesterol for at understøtte en god hjernefunktion.
Behovet for kolesterol begynder allerede ved fødslen, idet modermælk er fyldt med kolesterol!
Hvis du gerne vil have et sundt hjerte, skal du fokusere på at spise en kost, der reducerer inflammation og oxidation.
Dette betyder en kost med færre forarbejdede fødevarer, mindre sukker og færre simple kulhydrater.
Vær samtidig sikker på at indtage sunde, mættede fedtstoffer såsom fra smør og fra kød fra græssende kvæg samt (ja, du gættede rigtigt) kokosolie.
Vi ved, at inflammation er årsag til hjertekarsygdom. Og gæt lige, hvad der forårsager inflammation: planteolier. De er fyldt med proinflammatoriske omega-6-fedtsyrer.
Det sunde forhold mellem omega-6 og omega-3-fedtsyrer er mellem 2 til 1 og 4 til 1.
Efter den store øgning af indtagelse af planteolier igennem de seneste 50 år har forholdet ændret sig til helt op til 40 til 1!
Grafen nedenfor er et perfekt eksempel på den kendsgerning, at ligegyldig hvor hårdt vi prøver:
Vi kan ikke snyde naturen – det virker bare ikke, og når vi forsøger, har det konsekvenser.
Planteolier med undtagelse af olivenolie hører ikke til i en naturlig kost.
De er kommet på markedet de seneste 50 år af to årsager: De er billige at fremstille og giver god indtjening, og dernæst er de blevet populære som erstatning for det ”farlige mættede fedt,” som vi er blevet advaret mod siden 1060erne, hvor fobien mod mættet fedt og skræmmekampagnerne begyndte.
Hvis du gerne vil bruge planteolie, så anvend olivenolie til dressingen, og lav mad med smør og kokosolie, da de er varmestabile.
OG anvend aldrig Teflon nonstick-pander, da de er dødbringende! Brug altid stål eller keramiske pander.
Ved stegning med planteolier ved høje temperaturer udvikledes der 100 til 200 gange flere giftige aldehyder, end den sikre grænse fastsat af WHO (World Health Organization).
Opvarmning af smør, olivenolie og dyrefedt resulterede i kontrast hertil i meget lavere niveauer af aldehyder.
Kokosolie producerede det laveste niveau af skadelige kemikalier.
Naturen ved bedst. Punktum.
Der er en grund til, at mættet fedt hører til i vores kost. Hvis det ikke var sundt for os, havde naturen skabt fødevarer til os fri for mættet fedt.
Mættet fedt spiller en essentiel rolle for vores cellemembraners sundhed (de indeholder 50 % mættet fedt), for vores knogler, hjerte, lever, lunger osv.
Du behøver mættet fedt for at producere hormoner og bygge et stærkt immunforsvar (og det mætter godt og mindsker sultfornemmelsen).
Kort og godt ville vi ikke være i stand til at se, tænke, trække vejret eller bevæge os uden mættet fedt.
Kokosolie er en god næringskilde og et fremragende alternativ til smør ved madlavning.
Jeg foreslår, at du lytter til din egen krop. Den ved bedst. Lad din krops signaler guide dig!
P.S.: Grunden til, at jeg ikke længere selv forhandler kokosolie, er udelukkende fordi jeg skal aftage en for stor mængde pr. ordre. Vi bruger kokosolie i vores husholdning med et stort smil!
Referencer og yderligere læsning
Disse videoer udstiller den største løgn i lægevidenskabens historie:
Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies
evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr
2010;91:535-46.
Saturated fat is not the major issue - Let’s bust the myth of its role in heart disease.
Circulation, AHA Presidential Advisory June 15, 2017
Cooking with vegetable oils releases toxic cancer-causing chemicals, say experts
Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.
Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.
Kommentarer:
Helle skrev denne kommentar:
14-08-2017 10:09:08
Jeg synes du sku' nævne øverst i artiklen at du ikke længere forhandler kokosolien pga kvantitets krav...
De der ikke læser hele artiklen, vil måske konkludere at du ikke anbefaler kokosolie. Iøvrigt tak for en super go' artikel... Vh Helle
Dean skrev denne kommentar:
14-08-2017 12:14:56
Enig med Helle. Fik et chok til at starte med, smed al min olie ud med det samme efter at have læst overskriften, hvorefter jeg blev syg og dårlig, færdiglæste dernæst artiklen og måtte ud og plukke al min kokosolie op igen fra affaldsspanden, og så endte jeg sgu med at blive sund og rask. Længe leve kokosolie.
tina skrev denne kommentar:
14-08-2017 14:56:52
Lige som de to andre skriver, så har overskriften skabt forvirring.
Så havde jeg ikke kendt Helle, ville jeg ikke have læst artiklen, samt jeg ville jeg have rystet på hovedet af, at du ikke vidste nok om kokosolie, hvilket jo så viser sig, at du har! :-) Men Nonstick-teflonpanden den var ny for mig, så ny skal der købes nye pander. De bliver Imerco eller Inspiration glade for :-)
Mads skrev denne kommentar:
14-08-2017 19:13:21
Hvordan kan det lade sig gøre at manipulere med forskningsdata?
Der burde kræves, at alt indhold i selve undersøgelsen, som har ført til konklusionen udførligt skal være angivet ned til mindste detalje enten direkte eller via en åben henvisning uden blokeringer eller ændringer og at konklusionen retsvisende og ikke manipulerende skal afspejle det, før artiklen kan blive godkendt.
gerda skrev denne kommentar:
14-08-2017 19:29:41
jeg synes modsat Helle, at det er smart, at skrive at du ikke sælger kokosolie, for hvor blev jeg nysgerrig.
Alicia skrev denne kommentar:
15-08-2017 09:31:12
Puha, fik et chok da jeg læste indledningen. Har spist masser af kokosolie. Skynd dig at lave den om :-D
Mai Tveen skrev denne kommentar:
15-08-2017 09:32:38
Super artikel :-)
Teflon ja enig men hvad med alle de smarte silikone (bageforme etc) og plastik redskaber, der er produceret til vores brug i køkkenet? Den har jeg en meget anstrengt forhold til i min intuition om sundhed, dog uden beviser. Ved du noget om det?
helle skrev denne kommentar:
15-08-2017 09:35:08
Nu er jeg total forvirret... forstår ikke artiklen, kan ikke læse det hele, pga strees.
Er kokosolie godt eller skidt... totalt forvirret. Jeg har lyst til at råbe : stop nu!!!
Ulla skrev denne kommentar:
15-08-2017 09:51:00
Super god artikel - men jeg synes også, som de andre har kommenteret, at det er en FATAL FEJL, at du ikke i mailen OG øverst i artiklen.
Det med panders belægning vidste jeg godt, og måske kunne du skrive lidt om emballager også, der er desværre mange, der ikke ved, hvor mange risikofyldte stoffer, der fra emballagen migrerer (vandrer) over i de fødevarer, der er i
Jeg synes, du skal ændre artiklen, og udsende den igen.
Claus Jørgensen skrev denne kommentar:
15-08-2017 10:16:26
Kære Alun. Du er grundig. Og TAK fordi du rundhåndet deler din viden ud. Klogt, at du ikke lader påstandene "svæve", men du dokumenterer. Af tidsnød springer jeg nogle gange dine artikler over. Ikke denne gang, selvom jeg selvfølgelig kender lidt til synspunktet fra Uffe Ravnskovs bøger. Ét par spørgsmål: er raspolie ikke sundhedsmæssigt at sammenligne med olivenolie? Anbefaler du så ikke de "smøralternativer" (fx Kærgården) som vistnok angiveligt indeholder raspolie? Olivenolie fås jo til meget forskellige priser. Er det kun smagen, eller der det også sundhedsmæssigt, at de dyreste olivenolier er de bedste? Og er kokosolie endnu sundere? Bedste hilsner fra Claus Jørgensen
Hans-Ole skrev denne kommentar:
15-08-2017 10:23:33
Dette har læge Claus Hancke argumenteret for de sidste 25 år og kan læses i artiklerne " myter om cholesterol" af Uffe Ravnskov, DR. med., docent tidligere universitetet i Lund.
Jeannette skrev denne kommentar:
15-08-2017 11:24:36
På et foredrag med en af de fremmeste forskere i PFOA-stoffer Philippe Grandjean sagde han, at når det gælder pander o.l. afgives stofferne kun i starten, så man kan godt beholde de gamle nonstick-gryder og -pander.
Lena skrev denne kommentar:
15-08-2017 12:01:01
Super artikel. Rigtig god forklaring og opsummering af et ellers lettere uoverskueligt emne.Tak
gea skrev denne kommentar:
15-08-2017 14:40:38
Først: Jeg kan overhovedet ikke tage dette alvorligt. Hver gang en 'lægevidenskablig' undersøgelse anbefalingen dukker op og pressen hele vejen rundt bakker det op- ja så falder troværdigheden for mig.
dernæst: har set youtube're der anbefaler netop kokosolie for at undgå hukommelses tab. Talte med en arabisk kvinde der sælger forskellige fødevare- hun havde en ældre dame, dansk dame der kom hos hende og købte netop kokosolie. det havde hun gjort nogle gange og hun fortalte at hendes mand fik lidt hver dag, og nu kan han huske!!! Det var noget af en historie syntes denne arabisk kvinde og jeg kunne kun give hende ret. Hjernen er 'en stor fedt klump' og hvis du spare for meget på fedtet over længere tid, tja så går det ud over dens funktion. Har selv erfaret at jeg skal helst ha mellem 5 - 7 spiseske olie om dagen så har jeg slet ikke nogen sukkertrang. Så jeg har ikke været til sødt i 5 -6 år nu. Kokosolie er også godt for mundskyldjeg gør det dagligt og har gjort det i ca tre år og har ikke haft brug for en tandlæge, trods det at jeg har fire ødelagte tænder i min mund, da jeg havde en meget grundig tandlæge for 30 år siden.!
Ang. Mundskyld med olie så søg på youtube under 'Oil-pulling' der er forskellige af dem bla. en tandlæge der fortæller om dette i en hel time!!! Skyl godt i ca 1/2 time og spyt så ud og ikke i vasken ej heller i wc'et vil jeg lige tilføje! Der er altid en tom bøtte du kan spytte det ud i. Tag de små for når du har spytte olien ud i en lidt større bøtte en del gange, ja så væmmes du: det lugter råden! Har du gjort det i nogen tid- ja så har du ikke belægninger på tænder om morgen når du står op!!!
Tja så er der den om 'MISWAK' hvis du virkelig vil noget godt for dine tænder. Igen søg youtube der er mange gode og sjove små youtube om miswak. god Fornøjelse- Bless Gea.
Uffe skrev denne kommentar:
15-08-2017 17:00:56
Jeg synes stadig det kunne være rart at der blev kigget lidt mere på en HFPB (Whole Food Plant Based) måde at spise på. HVIS du gerne vil have kød og produkter fra dyr, så vælg og spis med bevidsthed og omtanke. De er ikke livsnødvendige.
GRETE RIIS VEDELSLUND skrev denne kommentar:
15-08-2017 18:14:53
Tak for din gode info ,det var lige hvad jeg stod og manglede.Jeg læste for et stykke tid siden, i en skrivelse fra Hjerteforeningen,hvor der netop stod"Kokosolie ej hjerte sundt: Kan sidestilles med smør.Så må jeg da indrømme , at jeg røg helt op i "Det røde felt".Jeg ringede til Hjerteforeningen, da jeg absolut ikke ville støtte dem mere , når de lagde navn til sådanne usand heder. Diætisten jeg talte med, mente jo at hun havde "ret",da hun rettede sig efter "sundheds"myndighedernes anbefalinger.Derefter kontaktede jeg Pia Birk, som har skrevet en fortrinlig lille bog :"Kokosolie"-Mad som middel.Her fik jeg lov til at kopiere fra hendes bog, som dokumentation, for den viden jeg havde,som jeg så ville sende til Hjerte foreningen. Nu kommer du så her ,som "Den frelsende Engel",og sætter det hele på plads.Tusind tak for det.
Kirse skrev denne kommentar:
15-08-2017 18:18:47
Jeg læser med stor iver de fleste af dine artikler og bliver ind i mellem overrasket, selvom jeg er ok funderet hvad viden om kost og livsstil angår. Jeg har også de seneste 10-15 år udelukkende brugt kokosolie og smør til stegning, men nu bliver jeg nysgerrig på, om økologisk hørfrøolie er ude i kulden. Den er jo en god kilde til Omega 3, og jeg har i perioder spist en spiseskefuld dagligt - i god tro!
Bedste hilsner
Kirse
Steen Leithoff skrev denne kommentar:
15-08-2017 22:25:08
Super god artikel, og tak for den video, som jeg ikke har set tidligere.
Deler den meget gerne på min fanside for kokos :-) Hilsen Fokus på kokos-)
Rikke skrev denne kommentar:
16-08-2017 11:25:36
Det med de dødbringende non-stick og teflonpander kunne det være rart at få lidt mere baggrund om, evt. Bare et link til en pålidelig kilde.
Marina skrev denne kommentar:
17-08-2017 07:16:28
Ja, øv! At det du sender ud er så dobbelt og forvirrende.
Elissabeth Bittner skrev denne kommentar:
17-08-2017 20:26:00
Der er også forskel mellem mættet fedt fra dyr eller planter!
Desværre bliver det ikke nævnt.
Kokosolie er meget sund.
Anna skrev denne kommentar:
22-08-2017 09:04:16
Kokosolie gav smerter i åreknuder ! Jeg lever meget sundt.Har 'arvet' åreknuder fra begge (slanke!) forældre.Jeg har aldrig haft ondt i åreknuderne, men efter 4 uger m 3-4 spsk kokosolie om dagen fik jeg det. Smerterne forsvandt da jeg stoppede m kokosolie.Holder mig nu t olivenolie.
Stof til eftertanke ?
Kh Anna
Anna skrev denne kommentar:
26-08-2017 08:46:32
Kokosolie gav smerter i åreknuder ! Jeg lever meget sundt.Har 'arvet' åreknuder fra begge (slanke!) forældre.Jeg har aldrig haft ondt i åreknuderne, men efter 4 uger m 3-4 spsk kokosolie om dagen fik jeg det. Smerterne forsvandt da jeg stoppede m kokosolie.Holder mig nu t olivenolie.
Stof til eftertanke ?
Kh Anna
Merete Lehmann skrev denne kommentar:
29-08-2017 20:58:51
Hvad med rapsolie, er det sundere end de andre vegetabilske olier eller lige så usundt?
Anne Marie Holm skrev denne kommentar:
20-09-2017 19:20:41
Uffe Ravnskov har forsøgt at punktere myten siden 2000-2002.
Til regnestykket skrev jeg
11 (stadigvæk) - det blev ikke accepteret...
Flemmin skrev denne kommentar:
30-09-2017 23:34:17
Tak for en god artikel.
Har du nogle undersøgelser eller artikler omkring non-stick teflon pander? - det bliver nævnt kort i din artikel her, men ikke rigtigt begrundet.
vh Flemming
gittemarija skrev denne kommentar:
18-12-2017 22:58:38
Hej. Jeg er rigtig glad for kokosolie. Men for nylig hørte jeg fra en kostvejleder at den forharskede ved opvarmning og at det var skadeligt for vores celler. Hvad er din erfaring med det ? og hvor kan man læse mere? Tror hun sagde det blev til transfedtsyre , ja det var ordet .
Jette skrev denne kommentar:
18-02-2020 20:37:03
Jeg plejer at læse jeres nyhedsmails med glæde, men ikke denne gang. Så kedeligt at kokosolie bliver sat i et mega dårligt lys, som først bliver nuanceret helt til sidst i opslaget. Håber at alle er meget nysgerrige og læser helt til ende, for ellers kunne man tro at det er ny forskning, det er årsagen til at I ikke længere forhandler kokosolie.
Følte blot behov for at tilkendegive min mening, da jeg let kunne have mistolket budskabet.
Mvh Jette
Thomas Larsen skrev denne kommentar:
19-02-2020 09:01:18
Tak for endnu en super artikel. Vil det sige at den smørbare fra Naturli, som er så populær, ikke er så god som vi gik og troede ?
Mvh Thomas
Birgithe kruse skrev denne kommentar:
19-02-2020 10:18:34
Puha... Mange vil måske læse kun overskriften og så vil de tro at de ALDRIG mere må bruge kokos olie, sådan forstod jeg det langt ned i artiklen og jeg er selv behandler
Lars skrev denne kommentar:
19-02-2020 11:33:30
Puha Alun. Den artikel skal nok lige redigeres:(
Doris skrev denne kommentar:
19-02-2020 19:29:00
Videoer som ikke er på dansk forstår vi ikke.
Torbjörn skrev denne kommentar:
19-02-2020 20:14:23
Det var den mest idiotiske artikel til dato. Læser aldrig noget fra dig mere.
jantina skrev denne kommentar:
19-02-2020 20:15:31
der er desværre nogle som mig, som ikke kan tåle kokos, heller ikke kokosolie. Så jeg holder mig til smør.
Alf-Magne Laugsand skrev denne kommentar:
19-02-2020 23:12:31
Takk for fin artikkel - meste kjenner jeg fra før.
Savner at det ikke nevnes at kokosolje kan erstatte karbo som energi i hjernen og at kokosolje ikke lagres som fett i kroppen - stemmer ikke det?
Dr. Claus Hancke nevnte en gang for meg at rapsolje kan inneholde en farlig gift - har ikke brukt denne oljen etter det - stemmer ikke det også?
Tom Angelo Nitzsch skrev denne kommentar:
20-02-2020 04:10:17
Uha.... der er mange dokumenterede facts, kan godt se vi er blevet vildledt i mange år. Tak fordi du belyser emnet her.
Kiropraktisk klinik Solrød skrev denne kommentar:
20-02-2020 10:30:20
UHA ! blev helt forvirret da jeg læste den første del af din artikel .Godt jeg havde tid til lige at læse hele det hele igennem . Pyh ha , havde lige købe kokosolie nemlig og har brugt smør og Kokosolie i flere år . Skøn dag til alle
Lilian Scatty skrev denne kommentar:
20-02-2020 15:10:55
God artikel- tak! Vil dog lige høre, om hvor vigtigt det er, at kokosolien skal være koldpresset?
Ellers er jeg enig med Helle,- blev noget forvirret over din indledning.
De bedste hilsener Lilian
Nete skrev denne kommentar:
10-03-2020 20:03:23
Lige præcis samme grad af forvirring . SÅ misvisende overskrift. Dit budskab skal være klart og entydigt. Det er det ikke.
helen elvervind skrev denne kommentar:
25-11-2020 08:27:33
øh det var da en modsigende artikel du skriver jeg skal stoppe med at bruge kokosolie og til sidst skriver du at du bruger det med et smil... jeg er forvirret
Jean Derval skrev denne kommentar:
13-01-2021 13:59:48
Kan du venligst begrunde, hvorfor du ikke længere sælger kokosolie i dit firma, alun.dk! Som du skriver her øverste i overskriften ? Der er andre her der spørger om det samme ! Men hvor finder vi dit svar ??
Sigrid Bluhme skrev denne kommentar:
06-03-2021 23:54:04
Propaganda og fyldt med fejl. Planteolier er sunde, men de tåler IKKE opvarmning, idet enkelt- og flerumeættede fedtsyrer sammen med ilt danner transfedtsyrer! Det er skurken med forstoppede blodårer. Elendig artikel som ikke kommer ind på blodets sammensætning af enkelt- og flerumættede fedtsyrer.
Conny Mark Hansen skrev denne kommentar:
29-03-2022 15:07:19
Er 85 altid valgt at brugt smør og kokusolie .Har det helt fint med det. Så glad for den gode forklaring her mange tak.
Steen Larsen skrev denne kommentar:
29-03-2022 19:22:08
Sikkert velment men potentielt vildledende. Håber de fleste af dine kunder har tålmodigheden til ikke at løbe med en click-bait historie som er helt i den gale retning.
lisbeth skrev denne kommentar:
29-03-2022 21:12:02
Hej jeg tænkte det samme og var overrasket over jeg nu skulle smide kokosolien ud..indtil jeg kom helt igennem. iøvrigt mega interesant og kunne godt lide illustationen der var med . Tak for oplysningen. Bh Lisbeth
Mjølner skrev denne kommentar:
29-03-2022 21:24:48
Jeg havde ikke læst artiklen til ende uden det smarte greb, Alun, så jeg synes det var ret smart. Jeg fik noget ud af artiklen, tak
britt skrev denne kommentar:
29-03-2022 21:31:02
Fedtstoffer kan klassificeres på en anden måde end vha. mætningsgraden, nemlig som kort- mellemlang- eller langkædede fedtsyrer alt afhængig af hvor mange kulstofmolekyler, de indeholder. Tæt på to tredjedele af det mættede fedt i kokosolie består af mellemlange fedtsyrer er nemt fordøjelige og forbedrer immunforsvaret. Ydermere lagres de aldrig som fedt, men bruges af kroppen til energi. Det mættede fedt i kokosolie er altså langt fra farligt, tværtimod er det rigtig godt for helbredet og til at tabe fedt.
Ole skrev denne kommentar:
29-03-2022 22:01:04
Not all saturated fat is bad for you! Just because some old 50-60 year old studies incorrectly/mis-guidingly proclaimed it so.
These studies have since been debunked as bad science. But the problem is that, the convictions and beliefs of those old studies, still up today, makes people think that saturated fats are bad, even though it have since been proven wrong.
Some of the errors done back then, was that they used trans fats, and fats with long chained triglycerides in their studies.
Saturated fats can be divided into three groups: Short chained triglycerides (SCT), Medium chained triglycerides (MCT) and Long chained triglycerides (LCT).
MCT and SCT are converted into energy, because the body can easily break down the short and medium chained triglycerides. Whereas LCT is not easily broken down and therefore gets stored as fats in the body.
The saturated fats in coconut oil consists mainly of MCT.
Several studies show significantly improvements to the brain because of the MCT from coconut oil.
One study with people aged +60, showed improvement to their cognitive abilities, already after about 1 hour, after they had ingested about a spoonfull (i dont remember the exact amount) of coconut oil. They where tested before and after ingesting the coconut oil. They showed an improvement in how long they could focus/concentrate and also in their working memory (the ability to hold information temporarily).
Another study with mice and coconut oil, showed that the mice, which had more fats in their diet, than the other mice, showed two surprisingly result. One was that they saw an expression in the mice DNA, which is usually only seen with young mice in the nature, and not usually seen with lab-mice. Another surprising effect was, that the mice re-gained hearing ability. The explanation for that, was that the MCT, was converted into energy, which gave energy to the mitochondria in the cells responsible for the loss of hearing.
Coconut oil and turmeric, have also shown the ability to remove some of the beta amyloid plaques depostis in the brain. Beta amyloid plaques is a protein that eventually as we get older, gets build up in the brain, where it clumps together to form deposits in the brain, it triggers neurodegenerative processes that lead to the loss of memory and cognitive ability. It collect between neurons and disrupt cell function.
It is not more than about 10 to 15 years ago, that the medical science, didnt know or think, that it was possibile at all, to remove the depostis of Beta amyloid plaques from the brain. But hey, maybe they should learn a little more about the effects of coconut and turmeric)
Jeg skrev ovenstående tekst for et par uger siden, som et svar på en kommentar til en youtube video, hvor en person påstod af mættet fedt var farligt, og at man derfor ikke burde benytte kokosolie. Så, jeg tænkte at jeg ville indsætte min kommentar i denne tråd, hvilket er grunden til at den er på engelsk.
Min pointe er, at man efter min mening, ikke kan have en særlig "saglig" eller seriøs samtale om mættet fest, hvis man ikke skelner mellem hvad mættet fedt består af, set ift de kort- mellem- og langkædede fedtsyrer. Fordi det er korrekt at langkædede fedtsyrer, kan udgøre en relativ risiko. Mens de korte og mellemkædede fedtsyrer ikke udgør den samme risiko.
Ulrike skrev denne kommentar:
30-03-2022 07:55:50
If you are using infographics like 'How the oils turn toxic' it is essential to reference the source to be credible. Thank you for bringing up the topic.
Ulrike skrev denne kommentar:
30-03-2022 07:56:00
If you are using infographics like 'How the oils turn toxic' it is essential to reference the source to be credible. Thank you for bringing up the topic.
Jeanne Roesen skrev denne kommentar:
30-03-2022 08:48:26
Jeg syntes ikke din fede kommentar til overskriften passer til teksten neden under. Er du bare ironisk eller er du holdt op med at sælge kokosolie?
Og i så fald hvorfor. Konklusionen siger jo brug kokosolie og smør og olivenolie i madlavningen.
Frank skrev denne kommentar:
30-03-2022 10:51:32
LOL;) i en brydningstid, hvor børn, unge og voksne opdages gennem skærmen og behovet for et jævnt flow af dopamin, er overskrifter desværre ofte medskabende meningsdannere.
Sandt eller falsk får en ny betydning.
Folk jager afsted for at få det næste nemme sus.
Sandheder glemmes hurtigt, ja de nærmest drukner i strømmen af nye overskrifter.
Folk tror de tænker selvstændigt, selvom de ofte kun repetere noget de mener at have viden om.
Jeg forventede at se en video, hvor kokos farmere blev udnyttet eller sprøjtede deres træer.
Faktisk blev jeg lettet over at denne artikel, var en af dem her, hvor man provokeres af overskriften, men derefter bekræftes. Ja altså at det ikke bare var en ny dum ide, men en der beskrev fakta på en forståelig måde.
Kokos giver også en lækker smag til maden)
Mjølner skrev denne kommentar:
30-03-2022 11:30:59
Jeg havde ikke læst artiklen til ende uden det smarte greb, Alun, så jeg synes det var ret smart. Jeg fik noget ud af artiklen, tak
Jacob skrev denne kommentar:
30-03-2022 11:56:33
Sikke dog en værre omgang sludder.. du vender op og med på videnskabelige facts og manipulerer med data. Sørgeligt at man fremstiller konspirations teorier af værste skuffe . Man kan finde alt på nettet der passer i d i ens egen optik.. men det gør det jo ikke mere sandfærdigt. Stop med at udbrede løgne og uvidenskabelige facts det bidrager ikke til noget godt…,
Grete skrev denne kommentar:
30-03-2022 12:20:52
Jeg har været bruger af kokosolie i mindst ti år. Især, efter jeg fik konstateret Hjertesvigt i 2014,uden forud at ha` "fejlet noget".(Ingen blodprop eller infektions sygdomme.) Er arveligt disponeret for gigt og for lavt blodsukker, som først blev konstateret ,da jeg var i 30 erne. Har altid haft problemer med vægten, trang til søde sager, og med et noget "iltert" temperament. Efter at ha` læst en bog af naturlæge Osckar Christensen, med efterfølgende konsultation, fik jeg konstateret gigt og for lavt blodsukker.Senere læste jeg Pia Birk`s lille fantastiske bog om "Kokosolie", der bekræfter fuldstændig hvad du skriver i meget forståelig beskrivelse af forhistorie. Jeg fik det bedre på alle måder ,efter dagl. indtag af 2 spsk. kokosolie ,på to stk Rågi knækbrød eller i madlavning ,og kunne herefter pludseligt tabe mine overflødige kg.,da man forbruger mere energi ved omsætning af kokosolie , end den giver. Efter efter hjemsendelse fra hjerte afd.i Viborg nov.2014 ,fik jeg scannet mit hjerte kredsløb i dec. samme år. Her fik jeg at vide ,(i en alder af 75)at jeg havde de flotteste blanke årer ,han havde set. Når jeg senere har været til scanning , kan de ikke forstå, selv om de tilkalder flere "kloge hoveder",at det "dårlige hjerte tilhører mig, og konkluderer så at jeg er en "atypisk" patient. Ingen har lyst til at se, eller høre på, hvad jeg tager af helsekost ,for at opveje ,det min "tvungne" medicin giver af bivirkninger. Kunne vi så bare få stoppet, den fejl informe -ring om kokosoli fra HJERTE fore -ningen, de må jo bruge noget fejlbehandlet olie , når de laver deres "undersøgelser"???
Reza Saeidi skrev denne kommentar:
30-03-2022 14:36:43
De der er interesseret i kokosolie, burde også undersøge soyaproducenternes rolle i disse sager. Det er dukumenteret, at soyaproducenterne betalte for falske undersøgelser for at få fjernet kokosolien fra hylderne.
Med venlig hilsen
Jack Bergen skrev denne kommentar:
30-03-2022 17:32:46
Hej. Ville gerne prøve jeres sko, hvis de hed Five Toes. Men “ fingers” har jeg ikke på fødderne.
MVH. JB.
Frank skrev denne kommentar:
30-03-2022 19:41:56
LOL;) i en brydningstid, hvor børn, unge og voksne opdages gennem skærmen og behovet for et jævnt flow af dopamin, er overskrifter desværre ofte medskabende meningsdannere.
Sandt eller falsk får en ny betydning.
Folk jager afsted for at få det næste nemme sus.
Sandheder glemmes hurtigt, ja de nærmest drukner i strømmen af nye overskrifter.
Folk tror de tænker selvstændigt, selvom de ofte kun repetere noget de mener at have viden om.
Jeg forventede at se en video, hvor kokos farmere blev udnyttet eller sprøjtede deres træer.
Faktisk blev jeg lettet over at denne artikel, var en af dem her, hvor man provokeres af overskriften, men derefter bekræftes. Ja altså at det ikke bare var en ny dum ide, men en der beskrev fakta på en forståelig måde.
Kokos giver også en lækker smag til maden)
Ulrik skrev denne kommentar:
31-03-2022 12:10:15
Ja, den med at du er stoppet med at føre kokosolie var ren click-bate, og under jeres høje niveau
Dorrte Dankert skrev denne kommentar:
01-04-2022 20:37:26
hej ! jeg er stadig forvirret over både overskrift og mail. Hvad ville I med den mail ??
Tak Kærligst Dorrte
Marius skrev denne kommentar:
30-04-2022 09:05:54
Der findes artikler hvor kokosolie er toxic. Hvordan kan jeg bedømme hvad er sandt eller ikke?
John skrev denne kommentar:
14-04-2023 14:46:41
Fin artikel Mennnn det er ikke ligegyldigt hvilken kokosoil du anvender. Læs bogen "kokos" skrevet af Sandre Pugliese fra 2023 så bliver du godt klædt på hilsen John
TOBIAS skrev denne kommentar:
23-05-2023 21:22:31
1000 tak for denne mættende artikel om den 2tale forvirring om kokosolie.
1000 tak fordi du også gjorde det helt klart at non-stick er no-go. Det kan ikke siges for tit.
Der er stadig mange der ej ved at de har farligt køkkengrej.
Tak for dine oplysende artikler og nyhedsmail.
Elissabeth skrev denne kommentar:
25-07-2023 19:23:37
Jeg er enig med Helle og de andre!
Hvad er det skadelige ved disse Teflon nonstick-pander.
Bente skrev denne kommentar:
25-07-2023 19:49:23
Du virker fuldstændigt rablende sindsyg. smør er ikke en planteolie og dine konspirationsteorier er trættende at høre på. Hvordan slipper jeg for dine mail, købte skoene for ti år siden, hvis jeg havde vist der fulgte evig spammails med havde jeg aldrig købt dem
ANNI skrev denne kommentar:
25-07-2023 23:47:09
TUSIND TAK for FANTASTISKE OPLYSNINGER & fordi jeg E N D E L I G får bekræftet hvad jeg ALTID. har stået på 'MÅL' for ....
Lene Vej skrev denne kommentar:
26-07-2023 07:39:26
God oplysende artikel!
—- jeg ville gerne dele artiklen fx på Facebook, men jeg kan ikke finde dele-knappen…
Lene Vej skrev denne kommentar:
26-07-2023 07:39:33
God oplysende artikel!
—- jeg ville gerne dele artiklen fx på Facebook, men jeg kan ikke finde dele-knappen…
Gitte skrev denne kommentar:
27-07-2023 00:34:28
Hej
Jeg synes altid det er spændende at læse dine input men er nød til lige at skrive dette.
Det at du skriver at du ikke sælge kokospalme mere og derefter at sende og skrive det du gør om mættede fedt, for så til allersidst at skrive årsag til hvor du ikke sælge kokosolie er meget forvirrende. Det er ked af. Meget misvisende lhvertfald for mig. Ved godt at det ikke er det du ønsker at vise.
Jette Ulfkjær skrev denne kommentar:
11-08-2023 14:07:52
Siden jeg første gang rejste til Sydindien på ferie, har jeg opdaget at min ellers meget tørre hud hver gang blev blød og lækker som babyhud. Efter at have reflekteret over det er jeg kommet frem til at en del af årsagen er brugen af kokosolie. Jeg har nu i 7 år flittigt brugt olien til at stege i og min hud er for længst blevet blød og lækker at røre ved. Mine hæle revner heller ikkelængere hver sommer, når jeg går barfodet i sandaler.
Lægen anbefaler ikke kokosolie, men jeg fortæller om min personlige erfaring og at jeg har tænkt mig at fortsætte MIN sunde livsstil.
Jeg tager altid selv olien med hjem fra mine rejser.
Kenneth skrev denne kommentar:
19-09-2023 21:18:36
Overskriften er meget vildledende. Det er en såkaldt afledning - se, hvad du ikke vidste, ind med andre informationer, og afmontering af clickbait-overskriften.
Ikke i orden!
Anne-Marie skrev denne kommentar:
05-11-2023 10:03:32
Også enig i Helles forslag.
Man skal virkelig være vågen og læse hele artiklen for at blive klar over, hvad du mener.
Men tak, altid godt at blive bekræftet. Anne-Marie