0
Skrevet 05-03-2017 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -
I mere end 60 år har vi fået fortalt, at mættet fedt vil slå os ihjel. Men en ny artikel i det prestigefyldte British Medical Journal har chokeret videnskaben og lægeverdenen.
Du kender jo historien:
Mættet fedt = højt kolesteroltal = tidlig død
Men hvis du lige som jeg holder meget af din bøf, så er her en virkelig GOD nyhed: Mættet fedt er slet ikke synderen alligevel.
I artiklen “Mættet fedt er ikke hovedårsagen – lad os slå hul på myten om dets rolle i hjertekarsygdom” fortæller hjertelæge og videnskabsmand Aseem Malhotra os, at det hele er en stor, fed løgn.
Men den virkelig store nyhed er, at British Medical Journal faktisk har haft nosser til at trykke artiklen. Heldigvis repræsenterer denne publicering et stort skift i tankegangen hos læger og i det videnskabelige samfund.
Her finder du den viden, du har brug for at kende til om mættet fedt, og om hvordan du kan blive ved med at have et sundt hjerte og samtidig forbrænde fedt:
Det er stærke ord, men det er desværre rigtigt. Myten om at det mættede fedt forårsager hjertesygdom og på et eller andet tidspunkt vil slå dig ihjel ved at hæve dit kolesteroltal voldsomt blev startet af en skelsættende undersøgelse fra 1970 foretaget af Ancel Keys.
Denne undersøgelse konkluderede, at der var en korrelation mellem forekomsten af hjertekarsygdom og det totale indtag af kolesterol, hvilket igen hang sammen med andelen af energi fra mættet fedt.
Men Keys manipulerede sine data, så de kom til at passe med hans hypotese. Han havde nemlig data fra 22 lande, og hvis man analyserer ALLE data, er der ingen sammenhæng.
Dette blev begyndelsen på hadekampagnen mod mættet fedt, og den vildledende kritik af mættet fedt som en fedtet morder, som en kostdjævel, er fortsat lige siden.
Heldigvis for vores hjerter og vores sundhed har nylige prospektive kohortestudier, hvor en veldefineret gruppe mennesker følges fremadrettet, ikke kunnet støtte nogen mærkbar forbindelse mellem indtagelse af mættet fedt og risiko for hjertekarsygdom. I stedet har man fundet, at mættet fedt har en beskyttende virkning.
Naturen ved bedst. Der er en grund til, at mættet fedt er den del af din kost. Hvis ikke det havde været sundt for os, havde Gud eller naturen skabt fødevarer fri for mættet fedt til os.
Mættet fedt spiller en essentiel rolle for dine cellemembraner (50 % udgøres af mættet fedt), for dine knogler, hjerte, lever, lunger osv. Du har brug for mættet fedt for at kunne producere hormoner og skabe et stærkt immunforsvar. Og så mætter det godt (mindsker sult).
Kort og godt: Uden mættet fedt ville du ikke være i stand til at se, tænke, trække vejret eller bevæge dig.
Det korte svar er ja, men man kan også dø af at drikke for meget vand! Lyt til din egen krop, for den ved bedst. Den vil fortælle dig, hvor meget mættet fedt du behøver at spise.
Indtagelse af forarbejdede fødevarer - især behandlede kødvarer som pølser - og sukker er de sande kostdjævle.
Ser du, når du fjerner fedtet fra en fødevare, så smager den ikke så godt mere. Derfor har fødevareindustrien kompenseret ved at erstatte mættet fedt med ekstra sukker og en hel masse kemikalier.
Eksplosionen i indtagelse af sukker og farlige kemikalier er den sande årsag til hjertekarsygdom.
At gå tilbage til naturens oprindelige kost bestående af økologisk kød, fisk, rå grøntsager og frugt, æg, nødder og frø skyllet ned med rent vand vil give dig byggestenene til at skabe sundhed fra top til tå og på samme tid mindske din trang til sukker.
Resultat = et sundt hjerte og vægttab.
Vi har lyttet til de såkaldte kosteksperter og læger og har dramatisk skåret ned på den mængde fedt, vi i gennemsnit spiser, men paradoksalt nok er vi alle blevet federe, meget federe (set i gennemsnit).
Det giver ikke mening, vel? Her får du forklaringen:
Når man skærer ned på mættet fedt og øger indtagelsen af kulhydrater (brød, pasta, tilsat sukker osv.), så øger man risikoen for overvægt, sukkersyge og hjertekarsygdom.
Den massive forøgelse af vores sukkerindtagelse er det, der slår vores hjerter ihjel og øger vores taljemål.
Vi kender alle historien: Hvis vi spiser for meget fedt, så vil kolesteroltallet ryge i vejret, og jo mere vores kolesteroltal forhøjes, jo større er risikoen for at udvikle hjertesygdom og i yderste konsekvens dø før tid.
Så for at skåne vores hjerter får vi besked på at skære ned på indtaget af mættet fedt, og hvis vores kolesteroltal er for højt, skal vi tage kolesterolsænkende medicin for at holde os i live.
Dette har selvfølgelig gjort det muligt for medicinalindustrien at grine hele vejen til banken på bekostning af dit helbred.
På trods af den almindelige antagelse om, at et højt kolesteroltal er en signifikant risikofaktor ved hjertesygdom, så viser uafhængige befolkningsundersøgelser af sunde voksne, at et lavt kolesteroltal kan sættes i forbindelse med forhøjet dødelighed pga. såvel hjertesygdom som anden sygdom, hvilket indikerer, at et højt kolesteroltal ikke udgør en risikofaktor i en sund befolkningsgruppe.
Derudover findes der ikke megen dokumentation for den signifikant positive effekt, statiner skulle have.Og desværre giver kolesterolsænkende medicin ofte meget ubehagelige bivirkninger såsom: Muskeltræthed, gener i mave/tarmkanalen, søvnforstyrrelser, hukommelsesproblemer, rejsningsproblemer osv. Ikke noget at spøge med ;-(
Du har brug for en vis mængde sundt fedt (mættet fedt, omega-3 fedtstoffer), og på samme tid skal du undgå de usunde varianter (transfedt og for mange omega-6 fedtstoffer).
Den nemmeste måde at efterleve dette er ved simpelthen at eliminere forarbejdede fødevarer, som alle har et højt indhold af skadelige elementer: sukker, kulhydrater og farlige fedttyper.
Selv har jeg gjort dette ved at basere min kost (også morgenmaden) på frisk, økologisk kød fra kvæg, der har gået på græs, fisk, æg, rå grøntsager og frugt, nødder, frø osv. skyllet ned med rent vand.
Her er nogle tips, som vi følger hjemme hos os for at sikre os, at vi spiser de rigtige fedtstoffer for et sundt helbred:
• Brug økologisk smør i stedet for margarine og andre smøreprodukter fremstillet af vegetabilsk olie
• Brug kokosolie til madlavning som et alternativ til smør. Det overgår alle andre olier til madlavning og er pakket med sundhedsfordele
• Brug aldrig olivenolie til madlavning. Olivenolie er ikke varmefast ved høje temperaturer og bør kun anvendes KOLD, f.eks. hældt over en salat eller fisk
• Køb og brug ikke andre planteolier. De er stærkt forarbejdede og har en forkert balance mellem omega-6 og omega-3 fedtstoffer
• Sørg også for at spise sunde, rå fedtstoffer såsom avokadoer og olivenolie for at opnå en sund balance, og tag også et tilskud af sunde omega-3 fedtstoffer fra f.eks. en god fiskeolie
• Hvis du godt kan lide at spise fedtkanten på din bøf, så kan du gøre dette med god samvittighed. Bare sørg for, at kødet kommer fra økologisk kvæg, som har gået på græs.
Hvis din hud er bød, glat og fløjlsagtig, er du på rette spor. Hvis din hud er tør, så er det din krops måde at fortælle dig på, at du øjeblikkelig har brug for mere fedt.
Om vinteren, når det er koldt, kan du godt opleve, at din hud er mere tør end om sommeren, når det er varmt. Det betyder, at du har brug for flere essentielle fedtstoffer om vinteren.
Forklaringen på, hvorfor huden kan bruges som et barometer for, hvor stort dit indtag af essentielle fedtstoffer bør være, ligger i, at din hjerne, din lever og dit hjerte har første prioritet og derfor først får tilført de nødvendige fedstoffer. Var det omvendt, og huden først fik tilført fedtstoffer, kunne det føre til alvorlige helbredsproblemer.
Man kan godt overleve med tør hud. Det er ikke kønt, men man kan leve med det. Så naturen har sørget for, at huden får forsyninger sidst.
Når din hud ser blød og fløjlsagtig ud, så ved du, at du også har taget dig af andre sundhedsmæssige aspekter, for så har resten af din krop fået, hvad den behøver.
I de seneste 60 år har konventionelle sundhedsmyndigheder advaret os om, at mættet animalsk fedt forårsager hjertekarsygdom og bør begrænses stærkt i en hjertesund kost.
Alligevel er der videnskabeligt bevis for, at dette råd paradoksalt nok har øget ikke bare vores risiko for at få hjertesygdom, men også øget vores taljemål.
Mættet fedt er IKKE en kostdjævel eller en dødbringende dræber. Det er en sund og naturlig del af din kost.
Hvis Gud eller Moder Jord ikke ønskede, at vi skulle spise mættet fedt, så ville de have sørget for kød uden mættet fedt til os.
Jeg foreslår, at du lytter til din egen krop. Den ved bedst.
Det er på tide at slå hul på myten om det mættede fedts rolle ved hjertekarsygdom og at reparere de skader, som de gængse kostråd har afstedkommet i forhold til overvægt og ødelagte hjerter.
I aften skal jeg have en bøf med masser af rå grøntsager. Hvad skal du ha´?
Bon appétit.
Referencer og yderligere læsning:
From the Heart - Saturated fat is not the major issue: http://www.bmj.com/content/347/bmj.f6340
Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies
evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr
2010;91:535-46.
Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.
Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.
Kommentarer:
Bjørn Rasmussen skrev denne kommentar:
18-11-2013 17:53:17
Jeg er helt enig i det meste. Jeg er dog lidt skeptisk mht om det bedste kød er fra kvæg. Er det mon bæredygtigt i længden? Er der mon andre skavanker knyttet til rødt kød? Jeg kunne tænke mig en stor andel af tobenet kød (økologiske fritgående høns) eller kaniner samt fisk. I fremtiden tror jeg, at kød er en luksus. (Det er det vel allerede for de fleste mennesker på Jorden?)
Ejvind skrev denne kommentar:
19-11-2013 09:57:51
Ifølge kinesiske overleveringer, så skal børn have masser af kød, fordi protein er nødvendigt for at vokse. I dag findes der jo børn som aldrig får kød, men de lever alligevel. Hvor længe vil det blive ved med at gå?
Lina skrev denne kommentar:
19-11-2013 10:00:31
Tak for denne artikel. Jeg har netop afl. en opgave som en del af min uddannelse som kostvejleder på Kostakademiet i Hover. Opgaver handlede netop om hjerte-kar sydomme og at mættet fedt ikke er synderen! Det er dejligt at læse, at der er læger som nu begynder at tale ikke bare sandheden og også højt herom..
jens aagaard-frandsen skrev denne kommentar:
19-11-2013 10:41:34
Vi kan være stolte af vores Uffe Ravnskov, som i mange år har sagt de samme ting om kolesterolets betydning for mennesker.
lilian skrev denne kommentar:
19-11-2013 11:11:01
jeg er meget glad for, grønsager, især rå, jeg er også glad for en god hakkebøf, jeg mener at tarmene skal have noget smørelse (fedt) så de grove brødsorter, samt rå grønsager kan glide igennem, jeg har spist meget nolfi mad, og har aldrig vrøvl med maven, jeg har et lavt (godt) kolesterol tal stærke knogler, samt tænder i en alder på over 70 somre
Lilian skrev denne kommentar:
19-11-2013 11:15:01
Jeg er som sådan enig i ovenstående -kun kunne jeg tænke mig at høre, hvordan man i DK får fat på oksekød fra fritgående/græssende kvæg om vinteren. Er man da nødt til at købe importeret kød -f.eks. fra Argentina? Det er vel heller ikke optimalt. Og m.h.t. stegning i olivenolie, finder jeg et lidt besynderligt, at man jo sydpå (bor her selv) stort set KUN steger i olivenolie, vel at mærke IKKE jomfruolie, og jeg har da set at "spanskerne" ligger højest på listen vedr. levealder, modsat danskerne, som ligger nederst. Så mon det er så slemt endda?
Lisbeth skrev denne kommentar:
19-11-2013 12:13:17
Det er sørme svært og finde kød fra græssende kvæg (alle dyr) i et land som DK, hvor de kommer på stald i vinterhalvåret! Det bedste vi kan gøre er vel og købe økologisk/fritgående, når ellers det er muligt.
Dorthe skrev denne kommentar:
19-11-2013 12:18:56
Fedt :)
Oliver skrev denne kommentar:
19-11-2013 12:20:25
Bla bla bla om 5 år finder de ud af at det er usundt igen.
Utroligt at folk bliver ved med at lytte til hvad forskere siger.
Den bedste kost er med massere af plante olier, protein, mineraler og vitaminer.
Den kost kan de aldrig røre men deres forskning.
kirsten svendsen skrev denne kommentar:
19-11-2013 12:25:33
det er virkelig vigtig at vidre bringe den nye viden frem til os alle.
Ian de Reybekill skrev denne kommentar:
19-11-2013 12:37:16
Interessant artikel, tak for det. Jeg mener at lamme/får kød er mindst lige så godt her i Danmark, idet de samlet set er "grønnere" end langt det meste af de kødkvæg vi producerer, når vi ser på deres samlet protein indtag, samt på kødets indhold af forskellige næringsstoffer. Det er også lettere at få fingrene i godt lammekød som er opdrættet på en fornuftig måde end kødkvæg, og til en passende pris for almindelige mennesker.
iben valentin skrev denne kommentar:
19-11-2013 13:41:39
JA man kan osse får disse tilskud via meget sunde føde vare som www.hempfood.dk
mik skrev denne kommentar:
19-11-2013 14:05:09
Glem forskere. Alle har en agenda i dag.
Denne "study" var sikkert betalt af kødindustrien og den næste som siger det modsatte vil sikkert være betalt af soja industrien.
Hvis dit livs sandhed er opbygget på andres forskning/konklusioner, så ender du altid som en taber.
Der findes kun en sand måling for sundhed når det kommer til kost:
Mikronæring / kalorier ratio. Jo flere kalorier og mindre næring jo usundere er det.
Jo færre kalorier og mere næring, jo sundere er det.
Superfoods - hedder jo også superfoods for en grund.
Kød er en meget "dyr" spise, både for din krop, for dyret, ikke mindst miljøet og måske allerværst alle de mennesker som kunne have spist kornet og drukket vandet som nu i stedet ligger og sulter/tørster. Ikke alle i verden kan spise kød for prisen på kloden er for høj. Ja det kan godt være at det smager godt, men det er absolut den mest egoistiske spise der findes.
Derudover så synes jeg lige man skal youtube. Dr. Greger og se hvad nutidig forskning siger om folk der bliver helbredt for alverdens sygdomme ved at stoppe med at spise kød. Vi lever altså ikke i stenalderen mere, det er sgu på tide at komme videre.
http://www.youtube.com/user/NutritionFactsOrg
ps. alt er energi. Ja det kan godt være at vi ikke kan måle det endnu, men hvor tror i alt den negative energi som dyret ender med at opleve i sit liv ender, når i spiser dyret?
Stig skrev denne kommentar:
19-11-2013 14:07:12
Det er vist i bedste fald en tilsnigelse at hævde, at det skulle være "naturligt" for mennesket at sætte de mængder kød til livs, som vi gør i dag. Mennesket har i hele sin udviklingshistorie levet med et kødindtag på en brøkdel at det vi gør i dag. Det ligger kun et par generationer tilbage, at kødforbruget er eksploderet i de vestlige konsumsamfund.
Så hvis man er bange for at blive løjet for mht. ernæring, er det nok en god idé at læse artiklerne på alun.dk med en vis kritisk distance.
kai bilgrav skrev denne kommentar:
19-11-2013 14:21:47
lige meget vor sundt man spiser er der ingen der er blevet 125 år
Liseth Jacobsen Barl skrev denne kommentar:
19-11-2013 21:20:48
Jeg glæder mig til den næste bøf.
Anne Marie Madsen skrev denne kommentar:
19-11-2013 22:07:24
Jeg tror også, at vi kan spise fornuftigt af alle salgs næringsemner, dvs ikke overdrive noget i forhold til andet og prøve at undgå så mange tilsætningsstoffer som muligt. Det med olivenolien tror jeg ikke på, da alle sydlændinge så ville være usunde. Umahro har også anbefalet netop olivenolie som det mest varmefaste. Prøv også at høre et foredrag på youtube med professor dr. med. Uffe Ravnskov.
Helle Worsøe skrev denne kommentar:
20-11-2013 09:35:21
Tak tak og atter tak fordi du har delt disse oplysninger med bl.a mig. Jeg har i følge lægerne for højt kolostroltal ca.8 Jeg tog medicin uden mærkbare bivirkninger i 2år, men kunne mærke, at det var helt forkert, når jeg levede sundt. En læges kommentar til min beslutning: Vil du have en blodprop? Jeg blev vred, og spurgte om han ville have en osv. Jeg bliver mere og mere glad for min beslutning, og er helt enig i dine råd. K.h Helle
Christian Lausen skrev denne kommentar:
20-11-2013 12:23:59
Statiner slår ligefrem ihjel...
http://tv.greenmedinfo.com/mit-scientist-statin-drugs-poison/
Dorthe skrev denne kommentar:
20-11-2013 14:15:44
Har ikke læst hele tråden. Men jeg har en formodning om, at medicinalindusrien har alt for meget magt. Læste bla kort på utube, at Lundbeg beviser, at søvnproblemer skyldes en fejl/mangel i hjernen.. Sådan kan man sælge meget meget medicin. Læste også forleden på tv2 news, 33% af dødsfald i DK skyldes medicin (læs kemi)
Dorthe skrev denne kommentar:
20-11-2013 14:23:01
Synes iøvrigt rigtigt god om din kommentar, Mik.
Ábraham E. Hansen. skrev denne kommentar:
21-11-2013 02:13:11
Hei, jeg er af dem, der elsker fedt. Og har flere gange fåt at vide, at fedt er usundt. Men har min mening for mig selv: jeg er sund- ikke af tykkeste mennesker, blodtrykk efter bogen(som man siger) og orker godt. fodt i 58.
Eva Nielsen skrev denne kommentar:
21-11-2013 09:42:09
Dejligt med nogen der tør sige det som det er. Det med kødkvæget kunne man løse ved at gi dem et andet, ordentligt foder. Men det kommer. Man forsker allerede med tang som foder, og kan se positive virkninger. Og sjovt nok, i de kulturer hvor man har spist tang, har man ikke haft så meget sygdom. Indtil da tror jeg også mere på lamme/får/ged/fjerkræ kød. og den med olivenolie er jeg også skeptisk overfor.
Peter skrev denne kommentar:
21-11-2013 21:31:13
Det ku ikke være mere rigtig! Og for at tage den videre så hør Dr William Davis (http://theglutensummit.com/william-davis-md/), han er meget anerkendt læge med speciale i hjertekarsygdomme.
Han forklarer at det eneste der giver den dårlige kolesterol (small particle LDL which has been glycated) der binder sukker = meget reaktiv oxidant, er de ting der får vores blodsukker til at skyde helt vildt i vejret. Dvs alle kornsorter (specielt hvede) og sukker. Det er kulhydraterne der gør os fede og giver hjertekarsygdomme! Og hvad mere..?
Lyt til hans interview og bedøm selv!!
jette Nielsen skrev denne kommentar:
22-11-2013 11:10:05
Vi venner og familie ( Ikke de Unge )har tit talt om at en god bøf flæskesteg med kartofler og grøntsager, er det sundeste vi kan få.
Piskefløde i kaffen og til æblekage mums, vi spiser det ikke hver dag, derfor er det sundere end alle de light produkter.
En god gåtur cykeltur eller svømmetur et par gange om ugen, og et godt humør tror jeg er livsforlængende.
Ps.
Stevia som er nyt herhjemme, er det mon en god idè ?
Mvh.
Jette.
LiseLu skrev denne kommentar:
24-11-2013 07:46:04
Meget interessant læsning :)
Jette skrev denne kommentar:
10-12-2013 11:02:41
Interessant artikel. Men hvad gør man når man er vegetar? Jeg har slet ikke lyst til at spise kød. Har gjort det for mange år siden, men jeg føler mig som en kanibal. Det føles forkert for mig at spise kød. Hvad er i Guds øjne forskellen på at spise en hund og en gris. Hvem siger, at vi skal spise kød. Gør Gud det? Vi ville da aldrig spise en hund, ikke her i Danmark.Fordi vi altid har spist kød, behøves de da ikke at være meningen. Det kan være at dyrene er på jorden af en anden grund.
Laila skrev denne kommentar:
10-12-2013 13:01:37
meget interessant læsning og lærigt :)
Jens Jefsen skrev denne kommentar:
10-12-2013 20:21:29
Det var som syv . . . . .
Hanne Møller Borgstrøm skrev denne kommentar:
11-12-2013 12:10:54
Jeg er ikke engang forbavset. Det hele handler om penge og i den forbindelse, da er både dyr og mennesker ligegyldige - for nogle.
Dejligt, at du bringer det her, så vi kan dele budskabet. Jeg deler på Facebook om lidt.
Jeg lytter altid til min krop. Hvis lægerne vil have mig til at spise medicin med mange farlige bivirkninger, så takker jeg pænt NEJ!
Jeg stoler ikke på dem, da de har brug for "forsøgs-kaniner" i form af mennesker. Det bliver IKKE mig, så længe jeg kan undgå det! :-)
Annelise Lundvang skrev denne kommentar:
10-02-2014 20:11:33
Tak tak tak
Alt i din artikel har jeg haft på fornemmelsen i flere år.
Annelise Laursen skrev denne kommentar:
12-02-2014 16:42:30
Jeg tænkte det nok !
Jane von Rathsach skrev denne kommentar:
25-02-2015 11:09:44
Korrekt : Øko kød og nej til fabriksgrise, som tillige er dyrplageri.
Essentielle fedtsyrer omega 3 : 6 : 9 findes afbalanceret i Udos Choice.
Hvidt brød og forarbejdet kost med diverse er naturligvis usundt som erstatning for lødig føde.
Jane von Rathsach skrev denne kommentar:
25-02-2015 11:11:19
Korrekt : Øko kød og nej til fabriksgrise, som tillige er dyrplageri.
Essentielle fedtsyrer omega 3 : 6 : 9 findes afbalanceret i Udos Choice.
Hvidt brød og forarbejdet kost med diverse er naturligvis usundt som erstatning for lødig føde.
Soyaprodukter med en særlig protein er hormonforstyrrende, men markedsføres umådeholdent.
Mona Christensen skrev denne kommentar:
02-03-2015 14:23:53
nå man får folkepension har man desværre ikke penge til økologi jeg køber det jeg kan ,det er alt for dyrt desværre
michael frank skrev denne kommentar:
14-07-2015 14:09:13
Desværre alun, du og alle er blevet snydt. Al fedt og olie er tomme kalorier, der ødelægger endothel-cellerne i Blodårerne, og skaber sygdom , og mangel på det livsvigtige Nitric oxide. Tag ikke mit ord for det, men check Dr. Fuhrmann, dr. esselstyn, dr mcdougall, Dr. Colin Campbell, og de store forskere. Mest videnskab er på nutritionsfacts.org.
Vivi skrev denne kommentar:
14-07-2015 14:49:56
Jeg vil fremover nyde fedtkanten på mine bøffer mere:-)
Du har ret, vi skal bare lytte mere til vores krop, den fortæller os tydeligt, i hvilken stand den er i:-)
Ha en god dag
Maria Textor skrev denne kommentar:
14-07-2015 20:52:26
Du skriver olivenolie ikke er varmestabil? Dette passer simpelthen ikke. Olivenolie er ovenikøbet MERE varmestabil end andre planteolier og dermed meget velegnet til madlavning, som feks. stegning.
Benny Milton skrev denne kommentar:
14-07-2015 22:21:20
Mennesker der har blodtype O stammer fra et folk der levede som jægere, hvis kost bestod af kød og bær, og man sige, at vores gener aldrig glemmer?
anita vogh skrev denne kommentar:
14-07-2015 22:35:04
Kan jeg få at vide hvor det meste transfedt syrer findes som jo ikke er sundt, altså flerumennede og omega 6 ?
mvh anit
Jørn M. Vikse skrev denne kommentar:
15-07-2015 07:01:18
Flott artikkel. Det er nesten på dagen 13 år -tretten- siden Gary Taubes stillede presis det samme spørgsmål i New York Times.
For noen av oss som har fulgt dette vanviddet siden det er det veldig gledelig at vi måske nu har når det «tipping point»
http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html?scp=1&sq=gary%20taubes%20and%20fat&st=cse
Jytte Røeboe skrev denne kommentar:
15-07-2015 10:34:59
Det er altid en god ide at bruge sin sunde fornuft - og der er jo en årsag til, at mennesker ikke var så syge og fede i min barndom. Jeg er født i 1946.
Erik Schou skrev denne kommentar:
15-07-2015 10:52:17
Hej Alun.
Tak for endnu en god artikel, denne gang om
fedt og de løgne der er forbundet med det.
Lægevidenskaben og medicinalindustrien har dog tænkt længere endnu ! !
De har tudet befolkningens ører fulde af kolesterol forskrækkende alarmer og bare der er lidt for meget kolesterol i blodet.......ja så skal du have kolesterolsænkene piller.
Folk æder dem som bolsjer ! !
Det sidste der er oppe i øjeblikket er at man undre sig over den meget stærkt stigende kurve i tilfælde af Alzheimer og
demens? ? ! !
80% af hjernen er fedt........kolesterol......kan de piller kende forskel på det kolesterol vi skal have og det der er flydende i vores blodårer ?
Nej det tager det hele, også det der er nødvendig for at vores hjerne kan fungere !!......folks hjerner tørre ud, de får Alzheimer og demens men så kan medicinalindustrien jo sælge dem nogle piller de hjælper med disse sygdomme........... hurra hvor det går !!
Claus Albæk skrev denne kommentar:
15-07-2015 11:22:56
Uffe Ravnskov har sagt dette i mange år efterhånden. hvis man har interesse for emnet vil det være oplagt at læse op på hvad han har at sige.
Karen skrev denne kommentar:
15-07-2015 11:38:32
Rigtig god artikel :) Endnu et eksempel på sundhessektorens skræmmekampange, det er en smule uhyggeligt.
Anne skrev denne kommentar:
15-07-2015 12:01:23
Inspirerende!
Michel skrev denne kommentar:
15-07-2015 13:02:09
Vil det sige at jeg med god samvittighed kanpe min kolesterol medvind?
henny skrev denne kommentar:
15-07-2015 14:28:36
Fin artikel, TAK for den.
Henny skrev denne kommentar:
15-07-2015 16:43:25
Læste artiklen og tænkte gammel nyhed.. Det er ikke fedt, men sukker der er den værste skurk for vores sundhed... Jeg kan så se at der bare er sat ny dato på en gammel artikkel.. I hvert fald er kommentarerne fra 2013
Vibeke elmquist skrev denne kommentar:
15-07-2015 16:44:36
Hej. Tak for en rigtig rar artikel. Efter at Danmark, i øvrigt som foregangsland i Norden, stoppede brug af transfedtsyrer, er antallet af hjertekar sygdomme faldet kraftigt. Så kraftigt at en del andre Europæiske lande nu følger efter, så vidt jeg ved.
Jeg anfægter på ingen måde det du skriver, men synes blot at denne meget vigtige faktor skal med. Transfedtsyrer er så vidt vides hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk fedt, altså forarbejdet fedt, som på ingen måde er naturligt.
Mange glade sommer hilsner, vibeke
Jens Jensen skrev denne kommentar:
15-07-2015 17:31:54
Har læst artiklen, og den stemmer helt overens med, hvad jeg lærte på skolen for skibskokke i Ålborg i 1961, altså før man fik "fedtforskrækkelser" og "ernæringslæren" blev politisk korrekt!
Kevin skrev denne kommentar:
15-07-2015 18:04:54
Tror lige der er nogen der ikke har læst den aktuelle artikel ordentlig igennem.
Epidemiological and ecological evidence suggests a link between fat consumption and heart disease. The seven countries cohort study by Keys7 referred to by the authors did find that higher serum cholesterol tended to be related to coronary heart disease incidence and that higher saturated fat consumption tended to be related coronary heart disease incidence. These findings were consistent in long-term follow-up.
There is certainly a strong argument that an overreliance in public health on saturated fat as the main dietary villain for cardiovascular disease has distracted from the risks posed by other nutrients such as carbohydrates.
http://openheart.bmj.com/content/2/1/e000229.full
Thomas Rosenstand skrev denne kommentar:
16-07-2015 01:04:57
Ja - det er sgu skræmmende, at den løgn har fået lov at leve i så mange år. Og den er svær at komme af med.
Pudsigt nok publicerede jeg denne artikel for en uges tid siden: http://thomasrosenstand.dk/hvorfor-bliver-du-tyk.html
Og nu vil jeg gå ud og nyde en stor og mør bøf fra kvæg, der har græsset hele sit liv her i Florida :-)
rita sørensen skrev denne kommentar:
16-07-2015 12:22:57
tak for din artikel, den bekræfter mig i at det er klogt af mig at takke nej til kolesterolmedicin.og at vi bare lever sundt nok..
Antonio skrev denne kommentar:
16-07-2015 16:41:11
Hvordan og hvor man lever er afgørende i de fleste af tilfælde.Jeg tror stædig på at et varierende kost er det rigtigt kost for mennesker. Produkter skal være så naturlig som muligt vel at mærke.
Jürgen skrev denne kommentar:
16-07-2015 19:49:33
Jeg er enig i at mættet fedt ikke er årsagen til hjerte-kar-sygdomme. Hvorvidt kemikalier er årsagen ved jeg ikke. Men flere nyere studier viser at insulin er årsagen til arteriosklerose (åreforkalkning). Som mange af os ved, producerer kroppen insulin for at undgår hyperglykæmi (for højt blodsukker) efter indtægt af kulhydrater. Når man først er sukkersyg (type 2 diabetes) bliver processen yderlig acceleret.
Der er yderlige grunde for at undgår kulhydrater. Heldigvis bliver 'low-carb-ernæring' mere og mere populært.
Dennis johansso skrev denne kommentar:
16-07-2015 20:42:30
For meget og for lidt,der er overhovedet intet nyt i dette,man skal bruge hovedet ,når man køber ind ,ikke maven.Men i forhold til kød , og naturen,hvis det var meningen mennesket ,skulle leve mest af kød ,så havde vi nok haft nogle tænder ,ligesom rovdyrene......
Hasting Molich skrev denne kommentar:
17-07-2015 02:30:29
Jeg ser intet nyt i denne artikel. Det er alt sammen kendt stof og gammelt nyt. "I aften skal jeg have en bøf med masser af rå grønsager". Det var det Arnold Schwarzenegger anbefalede i starten af '70 erne.
Marie skrev denne kommentar:
17-07-2015 11:15:10
Dejligt at se, der er fokus på alt det negative, som der har fyldt vores hverdag med fedtforskrækkelse. Jeg har været overvægtig i mange år med deraf følgende livsstilssygdomme som astma, ledsmerter, lungebetændelse, for højt blodtryk m.m. Nu har jeg været så heldig med gode venners hjælp at finde en fiskeolie, som regulerer forholdet mellem omega 3 og omega 6. Det har hjulpet mig rigtig meget, så jeg i dag har det meget bedre, end jeg havde det for 10 år siden.
Jamileth alballero skrev denne kommentar:
17-07-2015 17:16:35
Jeg er så glad at nu kan men nyde at spiser en bøf med god samvigtihrd uden problemer så tak får din mensaje .
Henrik Blunck skrev denne kommentar:
17-07-2015 19:08:39
Så mangler vi bare at folk holder op med elevatorblikket når folk lægger kosten om når de lytter efter de gode råd. :-)
Annie Louise Jørgensen skrev denne kommentar:
19-07-2015 15:57:55
Tak for den spændende artikel. Det er sandelig en side af sagen, som vi aldrig har hørt om. Godt sådanne oplysninger og lægeudsagn bliver frogivet.
Mikkel skrev denne kommentar:
20-07-2015 15:00:35
Du skriver, at sundhedsmyndighederne bevidst har løjet for os i 60 år. Det har du vist ikke belæg for. I stedet for at være så vred, kunne du vel vinkle din artikel sådan, at du satte pris på, at man er blevet klogere, og at en enkelt forsker er blevet afsløret i at manipulere data. Hele den vestlige verdens advarsel mod for meget mættet fedt hviler Vel ikke på den pågældendes forskning.
Men dejligt at vores viden om fedt er blevet mere realistisk. Ligesom vi alle bliver klogere i løbet af livet. På alle områder.
John Haargaard skrev denne kommentar:
21-07-2015 12:05:06
Jatak...det er jo den vej vinden blæser - og lad den endelig blive ved med det ! Tror jeg smider mine kolesterolsænkende piller i skralderen med det samme (C;
Charlie skrev denne kommentar:
27-07-2015 14:31:40
Har altid været enig i at fedt var langt sundere end fruktose og mel... Men lige et par spørgsmål som du måske har svaret på.. er fedtegrever/jydegrever og gamle dags flæskesvær så sunde snacks nu? Eller gennemgår de en process som gør dem usunde? Min træningspartner fortalte mig engang at flæskesvær var en denutriet fødevare? Ved ikke om det er sandt.. Men ellers er der jo masser af protein (faktisk den fødevare jeg kan finde med mest protein i! Og masser af fedt selvfølgelig :)
Klaus skrev denne kommentar:
29-07-2015 10:03:16
SUPER artikel.
Syntes der generelt er for lidt focus på at vi også skal spise kød fra vildt.
JohnJohn skrev denne kommentar:
13-08-2015 17:12:27
Hvorfor ændres overskriften til "Tænk hvis det hele...." Når man prøver at dele artiklen på Facebook?
Og hvordan kan der være kommentarer fra 2013 når artiklen skulle være fra juli 2015?
Gitte skrev denne kommentar:
22-08-2015 20:14:10
Jeg aldrig rigtig troet på noget af det, og spiser hvad der passer mig. Herunder smør og sødmælk, men ikke meget af det søde. Jeg er 78 og still going strong!
Mvh
Gitte
jeanett rasmussen skrev denne kommentar:
15-10-2015 13:47:00
1000 tak for dine ord har læst alt hvad du har skrevet om kost...har levet meget usundt og blev syg for ca 2 mdr siden..har siden da levet sundt ved at finde 1000 sider på nettet om hvad jeg skulle spise..fandt din side i dag og jeg må sige at det var lige det sidste jeg skulle havde på plads...hold op det er en jungle at rende rundt på nettet og finde sunde ting...som så meget andet.det du skriver om sundhed er også det jeg selv er nået frem til må være sundest...så,som sagt er jeg godt i gang..du har skrevet den rigtig godt så det er til at forstå...1000 tak...
Else Andersen skrev denne kommentar:
23-10-2015 12:47:51
Lad os leve livet på den mest lækre måde. Du skal under alle omstændigheder leve livet så du har det så godt som muligt, Hvad er livet værd, hvis du SKAL spise 500 g grøntsager om dagen. Spis bacon, spis bøf med fedt tmarmorering,spis koteletter der ikke er magre og tørre.Spis mayonnaise, æg, put fløde i din mad, alt hvad der gør livet dejligt at leve. Om livet eventuelt bliver en smule kortere betyder ikke noget. DU HAR NYDT DEN TID DU ER HER.
Jette Schou skrev denne kommentar:
07-07-2016 13:32:39
Fantastisk nyhed
Nu kan alle de mennesker der spiser t kolestorol piller endelig smide dem langt.
Madsen skrev denne kommentar:
10-08-2016 18:31:30
Hej allesammen, jeg har levet de sidste tre år som ren kødspiser.... carnivore. Dvs. jeg spiser intet plantemateriale ???? hvad?? tænker de fleste nok, kan man det? hvad med fiber og vitaminer og mineraler og og og....Og ja det kan man, i allerhøjeste grad og i perfekt helbred. Selv har jeg smidt 10kg og er i - efter min egen mening i perfekt fysisk form. Hvis nogen har interesse i den livsvej så anbefaler jeg at læse : Blake Donaldson "Strong Medicine", Vilhjalmur Stefansson "Not by bread alone" og alt hvad Stanley "The Bear" Owsley har (eller nærmere havde) på hjertet.
Reglerne er simple:
spis kød (med masser af fedt) og drik vand.
For at runde af vil jeg gerne advare alle mod at spise for mange plantefibre, da vores fordøjelsessystem kun kan nedbryde dem gennem en gæringsproces, der ikke er særlig sund eller hensigtsmæssig. Vi kan fordøje planter, men dette er udelukkende et nødsystem kroppen bruger, når der ikke er andet. Jeg regner med, at nogle vil føle sig provokeret, men det er vores naturlige kost og natur... vi er blevet placeret, af vores skaber eller, hvem vi tror på, på toppen af naturens fødekæde og kan ikke uden konsekvenser for vores helbred - fysisk og psykisk - tage flere skridt nedad, det er imod naturens orden, og har en pris.
Jeg kan godt forstå, hvis dette virker chokerende, og forkert, men det den mest simple og sunde måde at leve på.
Alle gode ønker til jer og tak for en god hjemmeside
Rikke skrev denne kommentar:
29-10-2016 22:43:55
Jeg har ventet i mange år på denne nyhed, jeg har altid sagt at det på et tidspunkt kommer frem at fedt er sundt. De unge som skærer fedtet af og smider andefedtet i skraldespanden, de er på vildspor. Jeg elsker den mad min mormor lavede og det har folk levet af i mange, mange århundreder.
Jette Toft skrev denne kommentar:
30-01-2017 17:12:02
Jeg er ligeledes enig i at det ikke er det mættede fedt, som tilsyneladende er synderen i forhold til at kroppen øger sin kolesterol produktion.
Man har gentagne gange dokumenteret at øget indtag af animalske produkter øger kolesterol i blodet. Man har fejlagtigt givet der mættede fedt skylden for dette, hvor de nyeste resultater viser at det snarere er de animalske produkter som helhed, der giver betændelse og kronisk inflammation i kroppen (hvilket bevirker at kroppen øger kolesterol produktionen).
Mit råd ligner på flere måder det som gives i artiklen her: spis mere som vi gjorde i tidligere tider. I dag indtager vi ca. 20% animalske produkter - dette skal ned på 5%. På dette niveau kan livsstilssygdomme forebygges og - selv i fremskredne stadier - endog reverteres.
Spis meget mere frisklavet plantekost, og husk at skelne mellem simple kulhydrater (Hvidt mel og sukker) og de komplekse kulhydrater (grønsager, fuldkorn, og gryn).
Vær heller ikke bekymret for om du får proteiner nok! Mange tror fejlagtigt at vi kun kan danne proteiner fra animalske produkter. Alt hvad du skal bruge for kroppen hele tiden kan danne nye proteiner findes i plantekost :-)
Karina skrev denne kommentar:
07-03-2017 20:34:11
Tak for en spændende artikel. Jeg sidder og tænker, Jeg kunne da godt bruge nogen af dine kostråd i form af opskrifter.
Helle skrev denne kommentar:
07-03-2017 23:20:34
Min mand er en stor kødspiser, og hans kolesteroltal er fine. Vi er igen begyndt at spise rigtigt smør og bruger piskefløde. Drikker meget vand og spiser ellers som vi har lyst til. Jeg er begyndt at kunne smage, når der er for mange tilsætningsstoffer i maden.
Liza Nielsen skrev denne kommentar:
07-03-2017 23:52:46
Hm, jeg tror det er værd lige at se på den her rapport, som har undersøgt det med om olivenolie kan bruges til stegning: http://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/helt-fint-at-stege-i-planteolie/
Charlotte skrev denne kommentar:
10-03-2017 20:21:23
Øøøh.
Hvorfor er veganere så de sundeste mennesker?
Og hvorfor er det animalske produkter der giver fx alzheimers og for det meste er skyld i kræft?
Og hvorfor er det meget nemmere at blive deprimeret uden kulhydrater?
Jens skrev denne kommentar:
14-03-2017 10:54:16
Hvorfor i alverden er der kommentarer fra 2013, når artiklen er skrevet i 2017?
Mon det bare er gammel vin på nye flasker?
Michelle skrev denne kommentar:
02-04-2017 01:55:25
Jeg har altid været naturligt glad for olie.
Hvis ikke jeg ér afhængig af olie, så er jeg det i hvert fald næsten.
Den mængde olie de fleste kan få til at række til flere måneder til en hel familie, kan jeg få brugt på under en måned, ene person.
Jeg har aldrig været i den tunge ende, får til tider, af vide at jeg healer hurtigt, hvis jeg fx. får et sår, og andre gode og fine faktorer.
Personligt er jeg helt vild med rapsolie, og bruger ofte kokosolie til stegning, og yderligere hampeolie, valnøddeolie, arganolie mv. til når min mad er stegt bl.a. :)
Mine olier er altid, som minimum af økologisk, koldpresset kvalitet.
PH skrev denne kommentar:
11-04-2017 10:39:44
McDougall's artikler om kost kan anbefales, men kød er ikke på listen.
Lars skrev denne kommentar:
14-04-2017 00:29:12
Hmmm.. artiklen er angiveligt skrevet 5/3-17 men kommentarerne starter 18/11-13, Rettidig omhu?
I øvrigt mener jeg at den næste store løgn/bedrag bliver hele økologien.
Britt Bertel skrev denne kommentar:
24-07-2017 08:21:29
Vand på netop min mølle.
Jeg mener det samme som læst.