0 Aspartam – tager din cola light livet af dig?

Aspartam – tager din cola light livet af dig?

Skrevet 01-08-2007 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Aspartam – tager din cola light livet af dig?

Aspartam er det mest kontroversielle tilsætningsstof til dato. De seneste beviser, der har kædet aspartam sammen med leukæmi og kræft, har givet ekstra brændstof til den igangværende protest fra læger, videnskabsfolk og forbrugere, som mener, at dette kunstige sødemiddel aldrig skulle have været godkendt, og at man ved fortsat at tillade aspartam i fødekæden er med til at gøre dem, der spiser eller drikker det meget syge.


Denne artikel fortæller, hvordan aspartam, paradoksalt nok, kan gøre dig fed i stedet for slank, hvorfor aspartam er det farligste tilsætningsstof på markedet, og hvorfor du, hvis du bekymrer dig om dit helbred, bør undgå det for enhver pris!

Aspartam – et kemisk våben

Før i tiden stod aspartam på Pentagons liste over kemiske våben. I dag er det en integreret del af vores moderne kost.

Under kommercielle dæknavne, som Nutrasweet og Canderel, findes aspartam i mere end 5000 forskellige fødevarer som for eksempel light sodavand, tyggegummi, sødemidler, slanke og diabetikerkost, morgenmadsprodukter, marmelade, slik, vitaminpiller, håndkøbsmedicin samt receptpligtige præparater.

Alene i Europa sælges der årligt 2000 tons af dette sødemiddel. Dette gør det sandsynligt at du og din familie er blandt de to tredjedele af den voksne befolkning og de 40 % af børn, som regelmæssigt indtager dette dødelige kunstige sødemiddel.

Aspartam er 200 gange sødere end sukker. Fordi det ikke indeholder kalorier, og fordi de ikke kender sandheden om aspartam og det faktum, at det kan fede i stedet for at slanke (mere om det senere), anses det af sundhedsbevidste forbrugere overalt i verden som et mirakelmiddel.

Uafhængige forskere mener imidlertid, at aspartam kan medføre en lang række foruroligende sygdomstilstande hos dig og din familie, blandt andet:

· Kræft

· Hovedpine

· Hukommelsestab

· Humørsvingninger

· Slagtilfælde

· Sklerose

· Parkinson's-lignende symptomer

· Svulster

· Dødsfald

Bekymringerne omkring aspartams giftighed betød, at US Food and Drug Administration (FDA) i otte år nægtede at godkende det og effektivt holdt det ude af markedet.

Dette var baseret på overvældende bevismateriale, frembragt af fremragende forskere, sagførere og forbrugergrupper, der vidste at aspartam medførte alvorlige skader på centralnervesystemet og medførte cancer hos forsøgsdyr.

Faktisk mente 3 ud af 5 forskere i FDA, at aspartam skulle forbydes. De, der mente, at aspartam skulle forbydes, blev udskiftet med mere ”aspartamvenlige” forskere. Til sidst vandt politisk magt og PENGE over de videnskabelige beviser, og aspartam blev godkendt til levnedsmidler i 1981.

Dette var kort tid efter, at fabrikanten af aspartam GD Searle ansatte Donald Rumsfeld som ny topchef. Rumsfeld brugte sin politiske magt i Washington til at påvirke FDA’s beslutning (dette har siden resulteret i et $350 millioners sagsanlæg mod den tidligere forsvarsminister og hans kumpaner!)

FDA’s kovending åbnede sluserne for massegodkendelser fra mere end 70 af verdens regulerende myndigheder, men som dette sødemiddels usædvanlige historie viser, er dette frikort, udstedt af de myndigheder, hvis job det er at passe på os, ikke det papir værd, det er trykt på.

Fakta er, at aspartam tegner sig for 75 % af ALLE negative reaktioner, som indberettes til FDA!

Aspartams giftige indhold

Aspartam består af tre kemikalier: aminosyrerne aspartamsyre, phenylanalin og methanol. Det kemiske bånd, der holder disse kemikalier sammen, er relativt svagt. Resultatet er, at aspartam nemt nedbrydes til sine bestanddele under forskellige omstændigheder:

I flydende varer; under længere opbevaring; når det udsættes for varmegrader over 30° celsius, og når DU indtager det. Disse bestanddele nedbrydes yderligere til andre giftige biprodukter, nemlig formaldehyd, myresyre og aspartylphenylalanin diketopiperazin (DKP).

Ifølge neurologer er effekten af aspartams bestandele på hjernens funktion det centrale for dets kendte bivirkninger.

Aspartam er en såkaldt ’excitotoksin’ – en neurotransmitter, som gør, at hjerneceller kan kommunikere. Kemikalierne i aspartam kan medføre, at dine hjerneceller bliver så overgearede, at de udbrænder sig selv og dør.

Hver enkelt af aspartams hovedingredienser er en velkendt neurotoksin i stand til at frembringe en enestående række af ubehagelige bivirkninger:

1. Phenylalanin

Den essentielle aminosyre phenylanalin udgør 50 procent af aspartam. Hos folk med den genetiske forstyrrelse phenylketonuria (PKU) kan leveren ikke omsætte phenylanalin, som så lagres i væv og blod.

Kronisk forhøjede værdier af phenylanalin og nogle af dets biprodukter kan medføre alvorlige neurologiske problemer, hvilket er årsagen til at aspartamholdige produkter skal have en advarsel til folk, som lider af PKU.

Men følsomhed overfor aspartam er ikke begrænset til folk, der lider af PKU. Der er beviser på, at indtag af aspartam, specielt sammen med kulhydrater, kan medføre forhøjede værdier af phenylanalin i hjernen selv blandt folk, der ikke lider af PKU.

Store mængder phenylanalin i hjernen kan sænke mængden af serotonin, som kontrollerer humøret, og gøre depressioner både alvorligere og mere sandsynlige. Ophobning af phenylanalin i hjernen kan også forværre skizofreni eller gøre folk mere modtagelige for slagtilfælde. Desuden kan et fald i serotonin medføre en stærk trang til kulhydrater. Dette forklarer delvist, hvorfor aspartam ikke er meget bevendt som slankemiddel.

2. DKP

DKP er et biprodukt af phenylanalin, som dannes når aspartamholdige væsker opbevares i længere tid. I dyreforsøg har det forårsaget hjernesvulster, polypper og ændringer i blodets indhold af kolesterol.

Før FDA godkendte aspartam, var mængden af DKP i vores kost stort set nul. Så man kan ikke acceptere påstandene om DKP’s sikkerhed som troværdige, indtil der er lavet langsigtede undersøgelser af ordentlig kvalitet. Sådanne undersøgelser er endnu ikke lavet.

3. Aspartamsyre

Aspartamsyre (også kaldet aspartat) er en ikke essentiel aminosyre, som udgør 40 procent af aspartam. I hjernen fungerer den som en neurotransmitter – varetager overførslen af informationer fra den ene hjernecelle (neuron) til den anden. Forsøg både med dyr og mennesker har vist en betydelig stigning i blodets indhold af aspartat efter indtagelse af aspartam i drikkevarer.

For meget aspartat i hjernen producerer frie radikaler, der er ustabile molekyler, som skader og dræber hjerneceller.

Mennesker er fem gange så følsomme over for aspartamsyre (det samme gælder glutaminsyre, som findes i mononatriumglutaminat/smagsforstærker – E621) som gnavere og tyve gange mere end aber, fordi vi ophober disse excitotoksiske aminosyrer i blodet i meget højere koncentrationer og i meget længere tid.

Aspartamsyre har en kumulativ skadelig effekt på det endokrine system og på reproduktionssytemet. Adskillige dyreforsøg har vist, at excitotoksiner kan gennemtrænge placentabarrieren og skade fostre.

Samtidig med at mængden af aspartamsyre i kroppen stiger, stiger også mængden af den vigtige neurotransmitter norepinephrin (også kaldet noradrenalin), et stresshormon, der påvirker de dele af hjernen, som kontrollerer opmærksomhed og impulsivitet.

For store mængder norepinephrin er sat i forbindelse med symptomer som angst, ophidselse og manisk adfærd.

4. Methanol

Methanol (træsprit) udgør ti procent af aspartam. Det er en livsfarlig gift, som frigøres fra aspartam, når temperatuen overstiger 30° celsius – for eksempel ved opbevaring eller inde i menneskets krop – DIN KROP.

EPA anser methanol for at være en 'kumulativ gift' på grund af den lave udskillelse når først det er blevet optaget, hvilket betyder, at selv små mængder aspartamholdige fødevarer kan ophobes i kroppen.

De mest kendte problemer ved methanolforgiftning er;

· Synsforstyrrelser

· Skader på retina og blindhed

· Hovedpine

· Svimmelhed

· Kvalme

· Mave-tarmproblemer

· Svaghed

· Hukommelsessvigt

· Følelsesløshed

· Strålende smerter i arme og ben

· Adfærdsforstyrrelser

EPA overvåger nøje, hvor meget methanol vi udsættes for, og tillader kun ganske små mængder i vore fødevarer og i miljøet. Den tilladte mængde i aspartam er syv gange højere, end den EPA tillader andre at anvende.

5. Formaldehyd

Den methanol, der absorberes af aspartam omdannes til formaldehyd i leveren. Formaldehyd er en nervegift og kendt som et kræftfremkaldende stof. Det forårsager skader på nethinden og på fostre, det forstyrrer kromosom-delingen og har vist sig at forårsage hudkræft i dyr.

Flere forsøg med mennesker har vist, at et vedvarende, lavt indtag af formaldehyd forårsager flere symptomer, bl.a.:

· Hovedpine

· Træthed

· Smerter i brystet

· Svimmelhed

· Kvalme

· Koncentrationsbesvær

· Slagtilfælde

6. Myresyre

Myresyre er en kumulativ gift, der opstår ved nedbrydningen af formaldehyd. Det koncentreres i hjernen, nyrerne, rygmarvsvæsker og andre organer og er meget giftigt for cellerne.

Myresyre medfører ophobning af syre i kropsvæsker, en tilstand kaldet acidosis. De små mængder myresyre fra methanol, absorberet fra aspartam, kan måske være farlige; der findes endnu ingen forsøg med mennesker eller pattedyr til at oplyse os om dette.

ER ASPARTAM SKYLD I KRÆFT?

Den respekterede italienske forsker Morando Soffritti fra Cesare Maltoni Cancer Research Centre konkluderede efter at have undersøgt rotter gennem otte år, at aspartam kan forårsage kræft.

Resultaterne, offentliggjort første gang i Juli 2005 og udgivet i USA i Marts 2006 i U.S. Department of Health's tidsskrift "Environmental Health Perspectives", modsiger tidligere undersøgelser finansieret af firmaet, der fremstiller sødemidlet G.D. Searle & Company, som forsikrer os om, at aspartam er uskadeligt for mennesker.

Soffrittis' resultater indikerer, at aspartam kan være kræftfremkaldende på mange måder selv ved daglig indtagelse af så lidt som 20 milligram per kilo kropsvægt. Dette er mindre end den mængde FDA maksimalt anbefaler (50 mg/kg kropsvægt) og EU (40 mg/kg).

Hans undersøgelser viste også for første gang, at aspartam øger forekomsten af ondartede svulster hos rotter. Hos hunner øges forekomsten af leukæmi og lymphona samt af kræftceller i pelvis og urethra. Hos hanner øges forekomsten af ondartede svulster i de peripherale nerver.

Hans undersøgelser bestrider også påstanden om, at aspartam kan hjælpe dig til vægttab. 

GØR ASPARTAM DIG FED?

Har du nogensinde lagt mærke til, at de personer, som drikker flest light-drikke, ofte er de mest overvægtige? Hvordan kan det hænge sammen? For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt.

Desuden findes der ikke en eneste langsigtet undersøgelse af sukkerfrie læskedrikke (baseret på kunstige sødemidler), som har vist, at de kan hjælpe folk med at tabe sig.

Faktisk er det lige modsat. Lige så snart du smager noget sødt på tungen, begynder kroppen at omdanne glukose i blodet til fedt, hvilket får blodsukkeret til at falde. Hvis det ’søde’, du indtager, ikke indeholder kulhydrater, vil du opleve lavt blodsukker og få trang til mad.

Resultatet er, at du kan finde på at spise hvad som helst, du kommer i nærheden af, uanset om det er sundt eller ej. De kunstige sødemidler i drikkevarer narrer din krop til at tro, at den får noget sødt, og når det søde så udebliver, får det dig til at spise hvad det skulle være. DETTE kan få dig til at lagre mere fedt!

TID TIL HANDLING

Historien om aspartam er historien om magt og penges sejr og triumf over videnskabens beviser. Den sætter spotlight på de ofte korrupte og useriøse retningslinier for godkendelse af tilsætningsstoffer.

Vi indtager tilsætningsstoffer dagligt, men deres godkendelse er ikke underlagt den samme videnskabelige grundighed som medicin, og i modsætning til at indtage medicin er der ikke noget krav om overvågning af de bivirkninger, som opstår, når først tilsætningsstofferne er i brug.

Godkendelsen involverer ikke, at man kigger på, hvad folk spiser i forvejen, og om det pågældende stof reagerer med andre stoffer. Den tager heller ikke hensyn til, om stoffet forstærker skader, der er forårsaget af andre aspekter af vores moderne livsstil (for eksempel neurologiske skader fra indtagelse af eller udsættelse for pesticider).

Der ses heller ikke på de kroniske effekter (for eksempel den gradvise ophobning af methanol i kroppen ved regelmæssigt indtag aspartam).

Proceduren ved godkendelse af ethvert stof, som mennesker putter i munden dagligt, burde baseres på grundige undersøgelser af mennesker. Først hvis fabrikanterne kan bevise, at deres produkt er sikkert i langsigtede, uafhængige undersøgelser, bør man tillade, at de kommer på markedet.

Eller er det måske for meget forlangt af de store firmaer, der sætter deres enorme fortjeneste højere end forbrugernes helbred?

KONKLUSION

Trods et stigende antal beviser for det modsatte anser mange mennesker stadig aspartam for at være sundhedsmæssigt forsvarligt, selvom det er bevist, at det får folk til at indtage mere mad.

Cigaretter har advarsler på pakken, så borgerne bliver oplyst om mulige farer og bivirkninger. Aspartam advarer kun folk med PKU. Hvordan kan folk træffe de rigtige valg, hvis de ikke bliver ordentligt informeret?

Det eneste resultat af det øgede salg og forbrug af aspartam er øget profit for dem, der sælger det til dig, og de øgede krav til behandling af de mennesker, som lider under de dødelige bivirkninger.

Jeg kan ikke opfordre dig stærkt nok til aldrig at spise eller drikke noget, der indeholder denne gift.

Aspartam er ikke din ven. Aspartam redder ikke liv. Det er ikke særligt effektivt som slankemiddel, hvilket den vestlige verdens fedmeepidemi tydeligt viser, og hvis det virkede, hvordan kan det så være, at de overvægtige, som drikker det hele tiden, bliver ved med at være overvægtige?

Uafhængig forskning viser, at aspartam er et meget giftigt stof, som kan gøre enhver, der indtager det, alvorligt syg. Indtil de mange bekymrende data er blevet undersøgt i storstilede, langsigtede, randomiserede, dobbeltblændede, placebokontrollerede menneskestudier (guldstandarden for videnskabeligt bevis), bør det fjernes fra vores fødevareforsyning MED DET SAMME!

REFERENCER:

www.theecologist.org

www.sweetpoison.com

Stellman SD, Garfinkel L: "Artificial Sweetener Use and One-Year Weight Change Among Women". Prev Med 1985: 15: 195-202

www.ipsnews.net
 

 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Frederik Larsen skrev denne kommentar:
07-04-2010 21:33:37

Hvad er dette for en usaglig artikel?


Anders skrev denne kommentar:
26-04-2010 10:35:09

Frederik,
Da jeg ikke selv er i stand til pille artiklen fra hinanden, vil du så ikke venligst uddybe din kommentar, eller i det mindste nævne nogle specifikke ting, som jeg burde sammenholde med andre kilder?:-)


Lissi.Heyn skrev denne kommentar:
23-05-2010 11:45:09

Det er da meget godt med sådan en undersøgelse ,men hvad gør man så når man har diabetes .2. hvad skal alle sukkersyge patienter gøre .hvad er alternativet. Er der nogle der kan komme med en god løsning .


Vis alle kommentarer

Mie Thide skrev denne kommentar:
24-05-2010 09:57:17

Du kan fx. vælge produkter med andre kunstige sødestoffer, der er andre og så behøver man jo ikke at drikke og spise sødt i store mængder.


Miguel skrev denne kommentar:
04-06-2010 12:59:25

Hejsa.
Læs venligst FVST's fakta:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Teknologi_tilsaetningsstoffer/Tilsaetningsstoffer/Fakta_om_aspartam/forside.htm

EU's revudering:
http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf

Og revudering af den italienske undersøgelse:
http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1178620765743.htm

Det er blevet snakket en del om ovenstående, og jeg synes at vi hver har en "fortolkning" af det vi læser.
I forbindelse med din kommentar om de fleste som drikker light produkter er "overvægtigt" kan du være sikker på at dette, skyldes andre faktorer end "light" produkterne, med eller uden sødemidler.
Light produkterne indtages i de fleste tilfælde af dem som ikke ønske at tage på, eller af dem som allerede har et vægt problem og som ønsker at gøre noget ved det. Du har ret i at psyken spiller en rolle her, men som alt andet som kan stimulere vores hjernen, kan sådan nogle ting have en positiv eller negativ virkning.
Dette er kun min ydmyge mening og bør betragtes sådan.
Tak for en rigtig god site!


Kenny Hawk skrev denne kommentar:
13-06-2010 10:44:22

Jeg vil blot takke for denne artikel. Jeg kan godt se den ser lidt "farvet" ud, men syntes klart det er værd at at beholde sit kritiske udsyn og for mit vedkommende stopper jeg med aspartam efter at have kikket div kilder på google i sømmene.

Ønsker nogen at købe høj kvalitet jakkesæt, venligst kun 1279,- gratis levering tjek http://www.zentailor.net ud !


Christina skrev denne kommentar:
22-06-2010 18:39:36

Lissi: Led efter produkter med sorbitol istedet. Alt andet end Aspartam... Så snart der står aspartam er der en phenylalanin kilde og det er det rene gift. Det kan godt være man skal have det der svarer til 1 kg gift om året før du blir syg... Men til gengæld så lagrer din krop giften og du kan IKKE skille dig af med den igen... Så drik vand eller brug nettet noget mere og søg efter produkter uden aspartam... Se muligheder frem for begrænsninger...!! (O;


Kristian skrev denne kommentar:
15-07-2010 12:45:06

"Har du nogensinde lagt mærke til, at mange af de personer, som spiser salat i din kantine, ofte er de mest overvægtige? Hvordan kan det hænge sammen? For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt."

Ovenstående er lige så sandt som betragtningen om at forbrugere af light produkter er fede. Pointen er bare... at det ene ikke har noget at gøre med det andet.


Poul skrev denne kommentar:
15-07-2010 14:01:41

Fra Fødevarestyrelsen:

"Den mængde af det giftige methanol, der opstår ved aspartams hydrolyse i tarmen, er så lille, at den er helt uden sundhedsmæssig betydning, både for børn og for voksne. Selv indtagelse af større doser aspartam giver ikke anledning til en målelig forøgelse af blodets normale indhold af methanol eller nedbrydningsprodukter heraf. Fx indeholder friske frugter og grøntsager methanol. Små mængder methanol findes også i frugtjuice, øl og vin. En liter aspartamsødet sodavand må indeholde højst 600 mg af sødestoffet. Aspartams indhold af methanol taget i betragtning svarer det til 60 mg methanol pr. liter. Dette er betydeligt mindre end et gennemsnitligt indhold af methanol i frugtjuice, nemlig ca. 140 mg pr. liter."


Nicolai skrev denne kommentar:
16-08-2010 15:51:29

Poul: Hvad fødevarestyrelsen ikke fortæller omkring frugt indeholdende methanol, er at det er bundet til noget som hedder pektin. Vi mennesker mangler det enzym som skal til for at splitte methanolen fra pektinen, så det kommer med ud af kroppen igen, i modsætning til methanolen i Aspartam, som bliver oplagret.


Amy skrev denne kommentar:
21-08-2010 11:41:29

Når min voksne søn uforvarende kommer til at indtage aspartam får han migræne i flere timer. Migrænen starter umiddelbart under indtagelsen. Han har så spurgt tjeneren hvad der var i drinken og der var light produkt med aspartam. Ellers har han aldrig migræne.
Derfor interesserer emnet aspartam mig meget.
Tykke mennesker drikker som regel kun light produkter - uden dog at tabe sig.


Amy skrev denne kommentar:
21-08-2010 11:48:09

Når min voksne søn uforvarende kommer til at indtage aspartam får han migræne i flere timer. Migrænen starter umiddelbart under indtagelsen. Han har så spurgt tjeneren hvad der var i drinken og der var light produkt med aspartam. Ellers har han aldrig migræne.
Derfor interesserer emnet aspartam mig meget.
Tykke mennesker drikker som regel kun light produkter - uden dog at tabe sig. Det er sandt at fedmeepidemien startede samtidig med opfindelsen af lightprodukter.


Morten skrev denne kommentar:
03-09-2010 20:34:29

Amy, din kommentar kan jeg helt klart genkende, jeg får også hovedpine af det der giftige skidt...


Majbritt skrev denne kommentar:
08-09-2010 23:39:46

Jeg køber ikke Fødevarestyrelsens påstand om at aspartam ikke er skadelig. Jeg har haft en klient med dårlige levertal i flere år...så dårlige at lægen var sikker på at hun var alkoholiker, trods det at hun aldrig rørte alkohol. Da vi snakkede hendes kost igennem og det viste sig at hun drak ca. halvanden liter cola light om dagen, bad jeg hende stoppe med det samme. Efter 10 dage blev hun tjekket ved lægen igen og hendes levertal var stort set normale!!!
Det for mig er et klart bevis på en skadelig effekt af aspartam.


GIN skrev denne kommentar:
20-09-2010 22:18:48

Jeg køber heller ikke Fødevarestyrelsen påstand om aspartam ikke på nogen måde er skadelig.
Min søn og jeg som har været Fanta drikker af den gamle slags med pepsin, som gav den gamle rigtige gode smag er tafet væk til fordel for skadelige smags og tilsætningsstoffer. På Mac Donald går man nu ind for sundhed? Ja noget de tror, for tappehanerne er fyldt med light (aspartam) i Fanta, cola o.s.v. Disse sødestoffer med m.m. kan bare smages på tungen og slimhinderne får det rigtig skidt på mig. Vi vil ti gange hellere have den gamle smag tilbage, hvor man kom pepsin i som er gavnlig for maven og helbredet. Det var nemlig en tysker der opfandt den sundheds venlige Fanta under 2. Verdenskrig, idet man ikke kunne få Coca-sirup fra Amerika? Aspartam tager livet af dig, når du drikker lightprodukter!!..Læs VitaNyhed.dk


Helle skrev denne kommentar:
26-10-2010 11:16:20

Christina: Du skal ikke gå efter sorbitol, hvis du har diabetes 2. Det virker ligesom sukker!
Eneste andet sødemiddel jeg kan finde er birkesød, men det er ikke til min pengepung.
Livet er for surt uden sødme :(


Michael skrev denne kommentar:
27-10-2010 19:27:49

Frederik Larsen du sq vel ikke være 1 af de ”aspartamvenlige” forskere? eller arb for Nestlé som direktør? Og for jer som har diabetes hva gjorde folk for 50 100 år siden? hva med naturens sødemiddel æbler f.eks. Nu jeg ikk forskere men må da kunne finde på noget fra naturen (hvis ikk) så det nok fordi de store medicinfirmaer skal tjene millioner. Er så træt af at høre på folk og medier uuh sukker feder sødmælk feder der var sq heller ikk noget der hed mini skummemælk for 50 100 år siden, der var ikk så mange der havde allergier fik kræft osv husk alt brug kan misbruges ja hvis du drikker 3L coca cola og dagen og sider stille foran din comp/Tv ja så feder sukker unge mennesker idag æder generelt for meget slik chips og andet lort. Det sq alle de tilsætningsstofer de propper i vores mad vi bliver syge og dør af. PS: Sry for stavefejl hvis der sq være nogle


Niels Bonne Rasmussen skrev denne kommentar:
12-11-2010 13:38:13

Jeg faldt lige over sitet. Interessant.
Jeg har i mange år intereesseret mig for vores "kemiske rodebutik" af et miljø. Der er jo andre interessante stoffer omkring ørene på os og nede i vores maver end aspartam.
Men særligt aspartam har jeg fundet interessant og jeg har igennem en del år forsket i fedmespørgsmålet - på totalt amatørbasis. Det har medført et lille skriv under overskriften "verdens mindste empiriske undersøgelse":

Kære venner.

Jeg har lavet verdens mindste empiriske undersøgelse. Den er så simpel som man kan tænke sig og alle kan næsten svare på spørgsmålene.

Jeg har forsøgt at underholde med emnet i alle mulige sammenhænge - mest insisterende der hvor mennesker jeg kender og holder af indtager store mængder af aspartam for at afhjælpe et spirende vægtproblem.

Men jeg har svært ved at komme igennem - bl. a. fordi USA har jo undersøgt det her og sagt OK.(Under mystiske omstændighedere - godt nok) Og "hvad er det der gør, at du tror du kan gennemskue disse ting bedre end alverdens eksperter-syndromet". Her kan det selvfølgelig lige nævnes, at en del af verdens eksperter stiller sig stærkt kritisk over for stoffet. (på min side)

Det sidste privilegium - at undlade så vidt muligt selv at indtage skidtet - har jeg dog tilbage.

Objektivt.

Fedme - i den rigtig grove udgave - ballonformede mennesker der ser helt forkerte ud og i en form som ikke har været kendt i historisk tid - er stærkt stigende.

Størst og mest overvældende er problemet i USA.

Tiltagende dog i f.eks. Danmark.

Der indtages i voldsomt omfang Aspartam i USA.

Der indtages i stærkt stigende grad Aspartam i Danmark.

Der er et tidsmæssigt sammenfald i de to udviklingstendenser.

Der kan på den baggrund tænkes at være en sammenhæng.

Aspartam er et industrielt fremstillet stof der ikke kendes i naturen. Udviklet i laboratoriet - fremstillet på kemiske fabrikker.

Stoffet har på visse punkter helt lignende reaktioner som sukker - på andre punkter virker det helt anderledes.

------------------

Spørgsmålene.

Kender du nogen der har lidt problemer med vægten (fedme) ?

Kender du nogen af dem, der på den baggrund målrettet har kastet sig over Aspartam (light-sodavand) som vejen til en sund og slank krop?

Kender du nogen der ad den vej kom til målet?

Eller kom i nærheden af målet?

Kender du nogen der er meget seriøse omkring det kropslige, men som helt uforståeligt for dem selv og deres omgivelser hæver og hæver og hæver i en ballonlignende form.

Indgår light-produkter som en afgørende brik i deres kostplan?

Kender du så overhovedet nogen der ser pissegodt ud rent kropsligt ? Sådan lidt Nicolai Costner Waldau-agtigt

Indtager de A) meget, B) ikke så meget, C) ret lidt, eller D) slet ikke Aspartam?

Kender du noget andet kemisk fremstillet fremmedstof der indtages i så store mængder og uden væsentlige spørgsmål, som aspartam?

Kender du nogen der interesserer sig for økologi?

-----------------------

Subjektivt.

Det forekommer oplagt at der er en eller anden form for system-fuck-up i forbindelse med aspartam. Jeg tror ikke man bliver fed af aspartam. Der er ingen "brændværdi" i skidtet. Men jeg tror på, at det er det stof der ad indirekte veje, som det ikke er min opgave at redegøre for, ødelægger balanceforholden i indtag/forbrænding. Det er tror jeg, mere kompliceret end blot sukker-bluf-effekten. Altså kroppen tror den får en masse sukker, det udløser insulin og resultatet er at man bliver stærkt sulten og indtager kalorier i øvrigt, ud over det egntlige behov. Jeg tror der er mere kompleksitet i det og som ovenfor nævnt er det ikke min opgave at redegøre for den del. Min opgave er at lave verdens mindste empiriske undersøgelse som taler - det der i mine ører er - sit eget klare sprog.

Prøv evt. om du kan få øje på en rigtig pænt menneske. Musculøs slank, velpaset. Og spørg ganske forsigtigt til kostvanerne. Specielt Light-produkterne og du får næsten altid samme resultat.
Vi ved hvordan vi gerne vil se ud. Og vi kan konstatere, at alle (stort set alle) dem der ser sådan ud ikke rører skidtet. Hvor svært kan det være?

For helt nylig var jeg til en reception hvor jeg mødte en mand der i nogen grad lider af ballon-figuren. Ups tænkte jeg da jeg så ham - den er da helt gal. I min lille hjerne blinker der jo så med røde lamper - aspartam!!!! Og næppe havde jeg sagt god dag til ham før han hastede mod baren og han målrettet greb en light-sodavand. Er det virlkelig kun mig der har fået øje på denne mulige (for mig åbenbare) sammenhæng?

For mig personligt er det i øvrigt meget nemt at holde mig fra aspartam idet jeg bliver direkte dårlig af det. Det hjælper selvfølgelig på opfattelsen af at det er noget skidt. Hvis jeg drikker sodavand bliver jeg tørstig og utilpas. Jeg troede på et tidspunkt det kunne være psykosomatisk, men det fik jeg afkræftet engang på en færge hvor de var løbet tør for den rigtige Cola og havde suppleret med en Cola-light som jeg - tørstig - intetanende drak halvdelen af. Så var jeg så dårlig, at jeg måtte have noget at drikke.

Den psykosomatiske del - der kan være svær at afgrænse til - udspringer af de fakta, at stoffet er ukendt for kroppen, det fremstilles på kemiske fabrikker, det opfører sig som sukker i nogle sammenhænge i andre ikke, og det distribueres kritikløst i kæmpemængder til den intetanende befolkning.

For nylig blev det kundgjort i pressen (07-2010) at der kan bevises for tidlige fødsler allerede ved meget små indtagelser - men den undersøgelse gik vist i sig selv igen.

(Det var bare det)


tine skrev denne kommentar:
13-11-2010 20:05:17

alternativt kan man vælge som mange andre der ikke har diabetes gør nemlig undgå sukker


LeaSophie skrev denne kommentar:
21-11-2010 22:15:31

jeg er ikke stolt over det, men i fem år har jeg drukket i gennemsnit 1 liter cola light/zero dagligt. Naturligvis bliver jeg paranoid når jeg ser denne artikel, for i modsætningen af, hvad der står her, så hjælper lightsodavand mig rent faktisk med mit vægttab. Jeg har lettere ved at skære ned i min kost og leve sundere når jeg ved, at der findes et sødt og kaloriefattigt alternativ!

Anywa, jeg kan bare ikke lade være med at tænkehvad så, hvis man har fået en lille smule dårligere syn og en lille smule hukommelsestab, humørsvinginger, svaghed, mave-tarm og- koncentrationsproblemer? Er løbet så kørt? Så vil aholdenhed fra aspartam ikke resultere i lidt forbedret koncentration eller hukommelse? Bare ærgeligt eller hvad?

For jeg ved godt, at I siger, at aspartam ikke udskilles igen, men jeg mindes, at én kvinde skrev om en patient med dårligt levertal og hvis nogle af giftstofferne går via leveren, sp må det då betyde, at nogle af dem bliver udskildt?..

Altså er der bare ikke noget at gøre? :s


dorthe skrev denne kommentar:
09-12-2010 08:39:05

for mange år siden blev Nutrasweet forbudt med begrundelsen at det var skadeligt...det sjove er at Aspartam er det fukdstændig det samme E-nummer... se evt dokumentaret Sweet misorry ved ik om det er stavet korrekt men den så jeg for år tilbage og rørte ik aspartam efter det.. det omhandler hvordan de helt tilbage i 80érne i USA opdagede hvor farligt/dødeligt ASPARTAM / NUTRASWEET er... så alle der tvivler burde helt klart tjek det ud...


Karen skrev denne kommentar:
09-12-2010 12:22:41

STEVIA er svaret, men det er kun japanerne der har været kloge nok til at bruge det.
http://www.videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/forskere_undrer_sig_over_eus_manglende_godkendelse_af_sundt_sodemiddel


Morten skrev denne kommentar:
14-12-2010 15:35:18

Til LeaSophie.
Jo, der er håb forude. Har læst om folk, andre steder på nettet, der havde lignende symptomer ved overdrevet indtag af Aspartam, og disse personer har genvundet noget af det tabte, så mon ikke kroppen kan regenerere en del af det med tiden.
De omtalte personer mærkede bedring indenfor 14-28 dage uden Aspartam.

Jeg selv har også fået det meget bedre efter jeg har udelukket al form for Aspartam. Jeg konsumerede vel også omkring 1-1,5 liter pepsi light om dagen...


Martin skrev denne kommentar:
16-12-2010 09:41:15

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro...
Jeg har i mit voksenliv drukket store mængder coca cola - omkring 3 liter.
I 2003 blev jeg bange for at få sukkersyge, så jeg slog over på det forholdsvise nye produkt coca cola zero, som jeg fortsat indtager i samme mængder (jeg drikker hverken kaffe eller the), da jeg starter dagen kl. 08.30 med en Zero og også slutter dagen på samme vis.
I mange år har jeg døjet med allergi overfor husstøvmider og græs - det var faktisk så slemt, at jeg endte med vaccination, som står på gennem en længere årrække. Jeg blev færdig med vaccinationen i 2009 og glædede mig til en sommer uden symptomer på min græsallergi. Desværre oplevede jeg ingen bedring, hvorfor jeg netop er blevet priktestet igen. Resultatet er nogen nedslående, da jeg nu er endnu mere allergisk inden før min vaccination startede :( - Glæder mig ikke til sommer!
Jeg skal nu på allergiambulatoriet for at få undersøgt, om de kan gøre noget for mig, men måske løsningen "bare" er atpe mine Zero'er?
Det er jeg dog ikke sikker på, at jeg bare kan gøre. Jeg lever og ånder for det øjeblik, hvor jeg kan åbne en iskold dåse Zero og tage den første tår!
Den kradser og napper i halsen - men mand! hvor er det godt!
Ved end ikke om jeg vil synes, at det er det værd?!? Ja, det kan godt være, at jeg er afhængig af Zero, men hva' så? Alle mine kollegaer på arbejdet farer direkte til kaffemaskinen, og det drikker de også hele dagen!
En ting er i hvert fald sikkert! Jegper ikke en eneste Zero før lægen siger tilmig, at der kan være en direkte sammenhæng mellem Zero og allergi!
Og til alle dem som tænker, at jeg ingen tænder har tilbage i munden - Jo det har jeg og 0 huller endda. Bare fordi jeg drikker meget sodavand, så må man jo godt børste tænder! :D
Men... jo, jeg er en lille smule overvægtig, men hvem af os kæmper ikke med 3-4 kilo hele tiden :D


Martin skrev denne kommentar:
16-12-2010 09:45:01

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro...
Jeg har i mit voksenliv drukket store mængder coca cola - omkring 3 liter om dagen.
I 2003 blev jeg bange for at få sukkersyge, så jeg slog over på det forholdsvise nye produkt coca cola zero, som jeg fortsat indtager i samme mængder da jeg starter dagen kl. 08.30 med en Zero og fortsætter dagen igennem.

I mange år har jeg døjet med allergi overfor husstøvmider og græs - det var faktisk så slemt, at jeg endte med vaccination, som stod på gennem en længere årrække. Jeg blev færdig med vaccinationen i 2009 og glædede mig til en sommer uden symptomer på min græsallergi. Desværre oplevede jeg ingen bedring, hvorfor jeg netop er blevet priktestet igen. Resultatet er nogen end før min vaccination startede :( - Glæder mig ikke til sommer!

Jeg skal nu på allergiambulatoriet for at få undersøgt, om de kan gøre noget for mig, men måske løsningen "bare" er atpe mine Zero'er?

Det er jeg dog ikke sikker på, at jeg bare kan gøre. Jeg lever og ånder for det øjeblik, hvor jeg kan åbne en iskold dåse Zero og tage den første tår!
Den kradser og napper i halsen - men mand! Hvor er det godt!
Ved end ikke om jeg vil synes, at det er det værd?!? Ja, det kan godt være, at jeg er afhængig af Zero, men hva' så? Alle mine kollegaer på arbejdet farer direkte til kaffemaskinen, og det drikker de også hele dagen!

En ting er i hvert fald sikkert! Jegper ikke en eneste Zero før lægen siger til mig, at der kan være en direkte sammenhæng mellem Zero og allergi!

Og til alle dem som tænker, at jeg ingen tænder har tilbage i munden - Jo det har jeg og 0 huller endda. Bare fordi jeg drikker meget sodavand, så må man jo godt børste tænder! :D
Men... jo, jeg er en lille smule overvægtig, men hvem af os kæmper ikke med 3-4 kilo hele tiden :D

Martin 38 år


Timson skrev denne kommentar:
16-01-2011 12:16:53

Der er mange af jer som gør den generelle fejlantagelse at sidestille lightprodukter med aspartam. Lightprodukter indeholder mange stoffer og i kan ikke konkludere at det er kun lige er aspartam der er skyld i jeres dårligdomme. Det kan være et af de andre stoffer som giver jer migræne eller lignende, uden en empirisk undersøgelse vil det være forkert af jer at konkludere at aspartam er den skyldige.


Timson skrev denne kommentar:
16-01-2011 12:17:06

Der er mange af jer som gør den generelle fejlantagelse at sidestille lightprodukter med aspartam. Lightprodukter indeholder mange stoffer og i kan ikke konkludere at det er kun lige er aspartam der er skyld i jeres dårligdomme. Det kan være et af de andre stoffer som giver jer migræne eller lignende, uden en empirisk undersøgelse vil det være forkert af jer at konkludere at aspartam er den skyldige.


Timson skrev denne kommentar:
16-01-2011 12:17:10

Der er mange af jer som gør den generelle fejlantagelse at sidestille lightprodukter med aspartam. Lightprodukter indeholder mange stoffer og i kan ikke konkludere at det er kun lige er aspartam der er skyld i jeres dårligdomme. Det kan være et af de andre stoffer som giver jer migræne eller lignende, uden en empirisk undersøgelse vil det være forkert af jer at konkludere at aspartam er den skyldige.


Eland skrev denne kommentar:
19-01-2011 16:08:06

jeg faldt lige over siden her da jeg prøvede at google aspartam,da jeg efter en nat med noget der minder om en ren forgiftning blev nysgerrig over hvad det kan komme af,jeg oplevede de samme symptomer 2-3 gange for et par måneder siden og begyndte så at spekulere på hvad det kunne skyldes,og jeg er nået til den opfattelse at det skyldes aspartam i pepsi max ,som jeg begyndte at drikke en del af på det tidspunk hvor det startede første gang ,før har jeg aldrig oplevet noget lignende ,det begynder med at jeg føler at jeg hele tiden skal pisse og skide (undskyld mit dansk)men jeg kan ikke rigtigt komme af med noget, så begynder jeg at få ondt i nyrerne og bliver svimmel og irretabel derefter går det over i kvalme og svedture så det ligefrem løber af en som fra en vandhane ,men når jeg så har knækket mig i vildskab et par timer så begynder jeg at få det bedre igen ,og efter et par timer mere er jeg helt frisk igen ,grunden til jeg tror det er aspartam i pepsi max der gør det er følgende
1: jeg har aldrig haft det sådan før jeg begyndte at drikke pepsi max

2: jeg har lige haft en periode på et par måneder hvor jeg kun har drukket alm. coca-cola da de har været på tilbud
,hvor der ikke har været noget galt,men så forleden dag købte jeg pepsi max igen ,og i går var den så gal igen ,så jeg syntes det er et meget påfaldende sammentræf,så jeg er færdig med pepsi max


cille skrev denne kommentar:
02-02-2011 19:56:15

Jeg synes at det er nogle gode pointer der bliver rejst i artiklen. Det er bare ærgerligt at den er så uprofessionelt skrevet (dårligt faktisk).

Alle de tungtvejende argumenter mod brugen af aspartam er korrekte, men der er altså åbenlyse fejl i denne artikel.

F.eks. er methanol jo ikke en aminosyre (det er en alkohol), og aspartam består ikke af de tre nævnte forbindelser, det nedbrydes til de nævnte forbindelser i kroppen.

Argumentet om at det 'kun er fede mennesker der drikker light-produkter' holder heller ikke, og tyder på et manglende kendskab til videnskabsteori.

Konklusionen er i orden, alle de vigtige detaljer er i orden. Det er super-ærgerligt når et godt budskab bliver pakket ind i bulls**t på denne her måde!

Mvh Cille


Daniel D skrev denne kommentar:
24-02-2011 23:06:33

@ Cille: du har ret i din observation ang. argumentationen i artiklen.

Selv har jeg diabetes 1. og er "lidt glad" for aspartam sjovt nok.

Og lige ting til det med vægttab! hvis du som forbruger vil tabe dig skal du se på mængden af kulhydrat indtaget pr dag. Sukker har mange navne og meget er direkte konserveret med sukker.!

Tror resten natten skal bruges på Google & kaffe
Daniel


Egonnes skrev denne kommentar:
15-03-2011 17:56:10

Jeg læste på wikipedia (den danske), der bliver der blandt andet skrevet at i danmark er fødevareministeriets undersøgelser baseret på dyr, og ikke mennesker.. og at de aldrig har undersøgt dets påvirkning af de menneskelige gener..

Ssshh close your eyes and drink.. it´s just a little bittie poisonius, buut its cheaper.. here now you can have a dozen..
In the name of money!


Claus Lund skrev denne kommentar:
16-03-2011 15:35:24

Mangen til uvidenskabeligt sludder er svært at finde andre steder end internettet. Konspirationsteori af halv dårlig kvalitet. Hvad mennesker antager af tro er ikke videnskabelige fakta, det er selvsmedede rygter og overtro. De undersøgelser der nævnes enten aldrig har eksisteret eller er blevet manet i jorden. Aspartan, Nutra Sweet er undersøgt tilbunds og godkendt.
Det farligste ved stoffet er at det er en phenylanalin kilde - men der udover ser problemet udtil at være overtro og idioti.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/foedevarer/tilsaetningsstoffer_og_teknologi/tilsaetningsstoffer/fakta_om_aspartam/forside.htm


Pia Ville skrev denne kommentar:
22-03-2011 11:07:58

Skadeligt eller ej det smager af kunstigt skidt!
Men frustrende at mange tror de gør noget godt for deres børn ved ikke at give dem naturligt sukker.Hellere huller i tænderne end kræft!


Christina skrev denne kommentar:
26-04-2011 10:27:34

Jeg læste denne artikel første gang i august 2010... Da jeg i mange år har drukket 1½-2 liter light cola (mest pepsi max) Blev jeg rigtig skidt ved tanken om hvis det nu ER rigtigt... Migræne... Ja, det døjede jeg med en gang om måneden... Jeg stoppede med at drikke light produkter lige med det samme, og siden har jeg ikke haft migræne en eneste gang, og det er på 8 måneder... Jeg har ikke ændret hverken kost eller noget andet, så mon ikke det er aspartamen der har været skyld i mine migræneanfald??

Jeg har ikke forstand på kemi, og jeg kan ikke modbevise eller bevise at den her artikel taler sandt... Men jeg er sikker på at det har hjulpet mig atpe light colaen...

I dag drikker jeg blandet frugtsaft, sødet med sukker, til daglig, og ellers cola med rigtig sukker...


Sanne skrev denne kommentar:
07-05-2011 12:10:13

Jeg har brugt alt for lang tid på at surfe rundt på nettet for at finde nogle gode kilde ang. light produkter. Dette emne er meget omdiskuteret, og folk har helt klart mange interessante indput, men folk glemmer at skrive hvor de har deres "beviser" fra. Jeg skal skrive en opgave om emnet, men synes det er svært at finde noget om light produkter hvor kilden er troværdig! Selv er jeg ikke fortaler for light, giftigt eller ej så synes jeg ikke man skal putte noget indenbords som ikke stammer fra naturen!


Plett skrev denne kommentar:
27-06-2011 21:59:18

Fødevarestyrelsen er købt af lobbyisterne! Der foregår helt sikkert mere bag tæppet end "pøblen" har godt af at vide. Forretninger og deres profit overskygger altid menneskeliv!.


Torben skrev denne kommentar:
30-06-2011 01:10:53

Jeg var i USA i 86. På det tidspunkt stod der på ligt sodavand om Nutrasweet: kræft fremkaldende på forsøgsdyr under laboratorieforsøg.


Jesper skrev denne kommentar:
03-08-2011 15:52:35

Til at starte med vil jeg sige, at jeg syntes det er en skam der findes så partiske og ufaglige artikler som denne.

For det første, har Morando Soffritti senere været kritiseret voldsomt for sine forsøg på rotter. Dertil skal det nævnes at rotter, jo stadigvæk er rotter og ikke mennesker.

For det andet, hvis aspartam var så farligt, som artiklen giver udtryk for, ville man så ikke på nuværende tidspunkt se en ekstrem global stigning i folk med nogle af de symptomer/sygdomme beskrevet?

For det tredje, vil jeg gerne tro på, at aspartam indholdige produkter er farlige hvis de indtages i store/ekstreme mængder. Som man siger: alt med måde.


ss skrev denne kommentar:
18-08-2011 13:11:29

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Spoergsmaal_og_svar/Sider/Er_aspartam_kraeftfremkaldende.aspx


Peter skrev denne kommentar:
24-08-2011 05:01:49

Jeg synes artiklen er meget amatør-agtig. Og - prøv at forestille jer, at folk drak 2 liter SUKKER-cola om dagen - jeg tror det ville have mindst ligeså store skadelige virkninger, som 2 liter Cola Zero. Ja, jeg tror faktisk det ville være en del mere skadeligt med alt den sukker.


tine skrev denne kommentar:
30-08-2011 05:35:45

Jeg har siddet og googlet årsager og behandling til restless-legs-syndrom, der er en tilstand af kriblen i benene om natten især. Jeg fandt et tysk link, der sidst i artiklen nævner, at det kan komme af indtagelsen af Aspartam og andre sødemidler. De sidste par måneder har jeg tygget tyggegummi flere gange om dagen, og jeg har netop tjekket, at det indeholder Aspartam. De sidste par måneder har jeg lidt af sønvløshed pga enorm uro i benene. Nu vil jeg prøve, om det hjælper atpe det sukkerfri tyggegummi. Tak for artiklen. Jeg mener godt, at en artikel må være farvet af ens holdninger!


Lasse skrev denne kommentar:
31-08-2011 12:40:22

Folk der skal tabe sig. tag jer dog sammen, hvorfor er det så mange der vil tabe sig altid bare vælger dem lette udvejNå, nu må jeg ikke få mere sukker, men for satan jeg skal da stadig ha cola for det kan jo ik være usundt hvis det er light, drik dog noget vand og spis nogle grøntsager og frugt forhelvede!


preben skrev denne kommentar:
21-09-2011 10:36:47

Et sted på siden nævner en Karen at "Stevia" er svaret. Det har hun ret i. Synes det kan være helt hårrejsende at tænke på at lobbyister i EU har gjort alt for at forhindre indførelsen af planten Stevia. Prøv selv at google på den. Hvis man tillod at bruge den ville en masse kemiproducenter og sukkerroe producenter med eu tilskud samt diverse sukkerfabrikker lide store tab.Derfor bliver den holdt ude! Herhjemme har jeg noget købt i helsekost butikken men der står at den kun er til udvortes brug.


Axel skrev denne kommentar:
01-10-2011 12:11:02

Hej!

Åh gud, jeg ryster efter de anmeldelser jeg har læst omkring aspartam, jeg har nemlig lige købt 24 dåser cola zero fra tyskland, som jeg har drukket.

jeg er bange for at jeg har fået hjerneskade. men hvis nu jeg holder op med at drikke cola zero nu, kan jeg så godt få hjernecellerne tilbage igen? Undskyld min grammatik-fejl, jeg har bare læst og hørt, at man mister hjerneceller af Cola Zero.

Får jeg dem tilbage - hvis jeg stopper drikning af Cola Zero?


Kim skrev denne kommentar:
04-10-2011 09:37:48

Dette er en god artikle...og sandt ... men dansker snork sover


Morten Sørensen skrev denne kommentar:
07-10-2011 02:14:06

Ja vi ved noget de dumme ikke ved eller vil høre på... Vi stiller en masse ledende spørgsmål og lader jer konkludere det værste..


Morten Sørensen skrev denne kommentar:
07-10-2011 02:17:52

Phenylalanine is an essential amino acid which affects neurological function. Phenylalanine cannot be made by the body, so it must be consumed in the diet. Dietary sources of phenylalanine include meat, fish, pork, dairy, walnuts, garbanzo beans and shrimp, as well as diet drinks with the artificial sweetener aspartame.


Thomas skrev denne kommentar:
09-10-2011 09:06:09

Syntes det er skræmmende, at man kan finde Aspartam i f.eks. penicillin mod lungebetændelse!?


jernhenrik skrev denne kommentar:
18-10-2011 11:11:26

phenylanalin - skulle det væreet kemikalie? Jamen så er her en række fødevarer som man bør undgå!

http://www.rapsol.dk/Da/ct241.php

Jeg kan ikke lade være med at grine over denne artikel og de historier jeg hører om aspartam.
Sundhed er en livsstil ikke en fødevare!


tine skrev denne kommentar:
15-11-2011 09:23:04

ærligt aspartam er åbenmbart i dag som der rygtedes om sorbitol i 70-80'erne
aner ikke om det er sandt mem så snart der er em mistanke bør vi da sige nej jeg tror jeg stopper så tak for
dit input hvad kan vi snart stole på postevandet er jo heller ikke ligefrem rent eller hvad og luftem hellerikke
kh tine er noget rystet og vidste det jo så nok godt alligevel og dette circus er så kun drevet af medfmremnesker der bliver rige af at vi bliver syge FØJ


M.L. skrev denne kommentar:
20-11-2011 22:29:55

Vi er en familie på fire.

Far med diabetes (til insulin morgen/aften), mor multiallergiker, to børn mindre allergiske.

Vi fulgte apotekets råd og brugte Aspartam til julens kirsebærsovs og kager, alt sammen for fars skyld, så han også kunne jule.

Oh ve! Alle fire blev syge. Store røde udslet, blister og blæner i mund og hals, store opsvulmede læber, hovedpine, kvalme, ondt i maven og - bare helt færdige.

Nu bruger vi "ACESULFAMKALIUM". - Det går ikke i blodet, og allergikere kan også tåle det. Alle fire spiser det samme lækre hjemmelavede syltetøj uden nogle skavanker.

Se i BILKA, FØTEX, BRUGSENSUPER BEST (og måske et velrenommeret apotek).

ASPARTAM og NUTRA-SWEET er REN GIFT FOR ALLE!


Andreas skrev denne kommentar:
12-12-2011 15:09:10

Jeg vil bare sige hvor fedt at folk langt om længe begynder at få øjnene op for den skandale, det er, at aspartylphenylalanin oberhovedet er kommet på markedet.

youtube.com/watch?v=ZI7_8FDzuJE


Mille skrev denne kommentar:
13-12-2011 19:41:51

Har også gjort mine iagttagelser ift. indtagelse af aspartam.
Jeg kender til en del som drikker rigtig meget cola light med aspartam. De er alle overvægtige og enkelte af dem har depression.
Da light produkterne for alvor tog sit indtog i USA, blev folk tykke. Indtil da havde man ikke nævneværdige problemer med overvægt.
Nu er de kære light produkter blevet fast inventar i Europa, og hvad sker der med befolkningen.... man ser flere og flere som lider af overvægt.
Er ikke et sekund i tvivl at der er en sammenhæng mellem overvægt/depression samt aspartam.


Louise skrev denne kommentar:
27-12-2011 21:13:33

bare lige en helt anden side af det..

jeg har altid haft ekstremt meget hovedpine i skolen, nok siden 3-4 klasse og det har gjort min skolegang meget besværlig..

så fik jeg for et lille års tid siden en idé om at jeg ville være lidt sundere og muligvis tabe mig et par kilo (er ikke overvægtig)og jeg drak meget cocacola og var meget imod lightprodukter men tænkte at jeg da kunne prøve..

jeg har hverken tabt mig eller taget på.. men jeg har ALDRIG hovedpine mere.. drikker altid en pepsi max omkring kl 10-11 stykker i skolen og de 2-3 dage jeg har haft glemt at tage en med har jeg været ved at dø af hovedpine da 5. time begyndte.. har heller aldirg migræne mere som jeg havde af og til førhen..

det klart har forbedret min livskvalitet..

det er måske giftigt og unaturligt.. men har ikke fundet andet der virker.. :)bare ærgeligt det tog mig 12 år med av at finde ud af det..


Christian R. Walpole skrev denne kommentar:
08-01-2012 22:29:25

Skønt at se at nogle folk er blevet opmærksomme på aspartam forgiftning. Men utrolig skræmmende at nogle folk stoler blindt på fødevarestyrelsens beskrivelse. Endnu mere skræmmende er det dog, at der slet ingen advarsler står når man læser fødevarestyrelsens fortolkning af, hvad videnskaben betegner som et toksin.
Et ministerium vi som samfund betaler skat til lyver folk i deres åbne ansigt.
FAKTA:1 Der findes et kæmpe antal eksempler på at folk er blevet meget syge (kræft, fedme, søvforstyrrelser, død, for tidlig fødsel, hjernesvulster for at nævne nogle få eksempler) af at indtage aspartam.
FAKTA:2 Der findes et kæmpe antal undersøgelser som konkluderer at aspartam er helt ufarligt. Disse undersøgelser er financieret af instanser med økønomisk interesse i at markesføre aspartam.

Så kære bruger, med denne information er resten op til dig.
Denne hjemmeside indeholder alt hvad man bør vide om aspartam, inklusiv en over 180 sider lang upartisk undersøgelse om stoffet.
http://dorway.com/

Og her er en meget informativ dokumentar om emnet for mere uddannelse.
http://topdocumentaryfilms.com/sweet-misery-a-poisoned-world/

Information is true power, and sharing is caring.
Peace


Jacob Balslev skrev denne kommentar:
10-01-2012 22:44:39

Her er mere seriøs dokumentar...
Sweet remedy
http://www.youtube.com/watch?v=55bT6dQ1klk


Tory Burch Outlet skrev denne kommentar:
18-01-2012 09:57:22

We like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out.


Tory Burch Outlet skrev denne kommentar:
18-01-2012 09:57:59

We like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out.


Erik Rasmussen skrev denne kommentar:
28-01-2012 06:46:33

Hej Alun

Jeg har epilepsi og havde aura 3/4 af tiden, indtil jeg for tre uger sidenpede kunstige sødestoffer. Siden da har jeg været 99.9 % anfaldsfri! Så jeg er MEGET taknemmelig for din artikel!

Venlig hilsen

Erik


Jens Petersen skrev denne kommentar:
09-02-2012 22:43:06

Venner

Når i læser denne artikel er den ikke spor bedre end de artikler og undersøgelser der taler FOR aspartam.

Denne side er én stor reklamesøjle for egne produkter der - dadam dam! IKKE indholder aspartam. Derfor skal aspartam gøres totalt livsfarligt fordi så har i "næsten" ikke andre muligheder end at købe produkterne fra denne side - f.eks proteinpulveret, som ikke indeholder aspartam.

Det er én stor salgsannonce. Der er muligvis noget om snakken - skal jeg ikke kunne sige - MEN jeg KAN sige at denne artikel IKKE skal tages for andet end den er - nemlin en reklame for produkter uden aspartam..


Claes skrev denne kommentar:
16-02-2012 11:26:12

Andeas - well spoken!!

Du har virkelig forstået det. Håber ikke folk tager denne artikel for gode varer. Det er REN reklame - intet andet.


Sisse skrev denne kommentar:
08-04-2012 12:56:55

Sukkersygepatienter og alle os andre skal vænne sig til IKKE at drikke søde drikke. Den er ikke længere! Det er et spørgsmål om vaner og afhængighed, og lad os en gang for alle slå fast, at vand er det kroppen har allerbedst af. Vand kan gøres lidt mere interessant med en dusk krydderurt eller en lakridsrod - kun fantasien, vanerne og afhængigheden sætter grænser for, hvordan man gør vand til verdens bedste læskedrik :)


Sisse skrev denne kommentar:
08-04-2012 13:01:16

Jens Petersen, hvilke produkter er det du mener, denne artikel reklamerer for? Jeg er ikke lige faldet over et eneste produktnavn eller en eneste produktomtale. Så med mindre du vil uddybe din kritik her, så vil jeg tro, at du med denne artikel virkelig er blevet ramt på et ømt punkt...


peter larsen skrev denne kommentar:
11-04-2012 11:05:00

hvoffor gøre staten ikke noget ved det


Trine Ørgaard Jensen skrev denne kommentar:
11-04-2012 20:47:27

Aspatam Nej tak


FV skrev denne kommentar:
11-04-2012 22:58:50

http://samvirke.dk/forbrug/artikler/kunstige-soedemidler-farlige.html


DIdi skrev denne kommentar:
03-05-2012 15:04:07

Jeg havde meget gamle oplysninger om aspartam, de er så lige med det jeg lige har læst oven over. Min niece havde for nylig fået en light cola ved en fejltagelse,havde overset det der med meget småt LIGHT, hun fik hjerte bank, kvalme ,svimmelhed mm....du-i må selv om du-i vil trå på artiklen om aspartam,usaglig er den i hvært fald ikke, det er jo en ren chemi, så mon ikke der er mange der tænker sig om og læser embalage før de køber, det gør jeg altid ... MVH Didi


Louise 16 skrev denne kommentar:
20-05-2012 09:57:00

Jeg har læst artiklen, og synes, at der er mange ting, som næsten fik mig overbevidst om, at det er farligt at indtage "aspartam", MEN...
Så skriver du, "hvordan det kan være, at det er de overvægtige, som ofte drikker eller spiser light produkter"... dette har ikke noget at gøre med sagen overhovedet!
Jeg opfatter det som om, at du skriver, at de er overvægtige, FORDI de indtager aspartam..Det er fuldkommen forkert!
Disse omtalte "overvægtige mennesker", de var overvægtige inden de begyndte at drikke light! Det er jo fordi, at de prøver at ændre deres vaner fra sukker til sødestoffer, så de ikke tager mere på. Derfor er denne påstand forkert (citerer fra artiklen): "For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt."
NEJ NEJ NEJ...
Du bliver jo ikke slank af at drikke light sodavand, det tror jeg alle ved. Du skal også motionere og ændre dine kostvaner. Men du kan unddgå kalorier og fedt fra almindelig sukkerholdige produkter.
Jeg er blot en 16 årig studerende handels-gymnasie-elev, men jeg er dybt foragret over nogle af de påstande og holdninger du giver til kende i denne artikel!
Jeg synes der skulle være færre meninger/holdninger inkluderet og endnu mere fakta og endnu flere undersøgelse!
Dette er blot min mening, kommenter gerne! :)


Hans Eriksen skrev denne kommentar:
24-05-2012 13:22:32

Det er tankevækkende, at sukkerafgiften vil øge indtagelsen af disse giftstoffer markant.


Theis skrev denne kommentar:
28-05-2012 21:21:02

Tidligere pepsi max drikker takker for forklaringen bag min
aften hovedpine.
Har drukket light i 5 år.
Er 22 og vil ikke gå rundt og bekymre mig om langsigtede bivirkninger.
Rører ikke sødemiddelet mere!
Dette burde alle vide.
Håber jeg kan nå at detox og slippe for bivirkninger


Lars skrev denne kommentar:
30-05-2012 19:20:55

Hvor længe og hvor meget skal man drikke for at det er farligt?
For nu har jeg drukket mellem 2 og 3 liter dagligt gennem de sidste 5-6 år. Jeg er samtidig blevet undersøgt for stort set alt, fået taget utallige blodprøver, og jeg fejler ikke noget.
Og jeg synes det er fantastisk at jeg skal finde "sandheden" her, og ikke i de utallige undersøgelser der er udført af diverse statslige laboratorier.


Lene Aggerøe skrev denne kommentar:
04-06-2012 15:31:42

Ligesom aspartam skal man også gå en lang bue uden om azo-farvestoffer:
http://news.bodylab.dk/artikler/2596-azofarvestoffer-


NMBJ skrev denne kommentar:
11-06-2012 21:21:58

Når man læser artiklen er argumenter jo klare, ingen tvivl om det. Jeg syntes bare det er problematisk at artiklen er bygget op på 4 kilder, hvor jeg reelt kun kan godkende den ene, som kommer fra et relativt anerkendt tidsskrift, men som så tilgengæld er fra 1985!!!!
Det er simpelthen ikke godt nok!!! Hvis man skal komme med en god og fyldestgørende konklusion på dette emne, må man have flere gode og veldokumenterede undersøgelser som kilde!


Karin Wolff skrev denne kommentar:
16-06-2012 23:46:59

grundlæggende en fin og grundig artikkel, men slutningen synes jeg er for poppet og ødelægger helhedsindtrykket.
Når man vælger at drikke sodavand sødet med kunstige sukkerstoffer, er det jo ikke fordi man tænker at det er et slankemiddel. Det er jo noget ævl at sige.
Man man vælger det måske fordi man håber det ikke yderligere gør en tyk, og det kan godt være det er en misforståelse. Men at sætte det op som om folk tror at sukkerfrit er en slags slankekur er noget ævl.
Og som sagt, den slutning synes jeg ødelægger en ellers fin og grundig artikel


marlene rohde skrev denne kommentar:
04-07-2012 20:47:43

Super ojenåbner for de mange især kvinder, der lever af cola liht


Ditte Haastrup skrev denne kommentar:
17-09-2012 12:24:53

Se lige hvad videnskaben har fundet ud af omhttp://www.dr.dk/TV/se/sandheden-om-sukker/sandheden-om-sukker#!/ kunstige sødemidler, DR2 Temaudsendelser omkring sukker.


Ditte Haastrup skrev denne kommentar:
17-09-2012 12:26:43

UNDSKYLD de to første fejlindlæg...
Se lige hvad videnskaben har fundet ud af om http://www.dr.dk/TV/se/sandheden-om-sukker/sandheden-om-sukker#!/ kunstige sødemidler, DR2 Temaudsendelser omkring sukker.


Søren skrev denne kommentar:
01-10-2012 18:13:35

Du kunne evt. stille colaen fra dig, Lissi.Heyn. Det er trods alt bedst på alle punkter :)


Søren skrev denne kommentar:
01-10-2012 18:16:45

Du kunne evt. stille colaen fra dig, Lissi.Heyn. Det er trods alt bedst på alle punkter :)


Charlotte Carlsen skrev denne kommentar:
23-12-2012 10:08:43

Hej alle
Jeg er en halv gammel kone på 47 år, og har nok indtaget, light-sodavand de sidste 15-20 år,og sikkert også længere tid, blandt andet for at tabe mig, det skal lige siges jeg har drukket i gennemsnit 2-3 liter om dagen, havde altid kælderen stavlet med dem, jeg har drukket cola zero, lige siden de kom frem, for syns absolut, de var og er de bedste, jeg har sjovt nok altid lidt af hovedpine, og så desværre også været storforbruger af pernodil, og haft mange op og nedture, og for et år siden fik jeg Strattera (adhd) medicin, fordi jeg altid har været lidt ukoncenteret, en depression 2-3 gange har også været inde over, jeg ved godt man ikke bare kan give colaen skylden, men efter jeg har læst alle de kommentarer, er jeg blevet voldsomt i tvivl, om det kan have noget at gøre med mit cola drikkeri, tanken har af og til strejfet mig, at jeg skulle trappe lidt ned på dem, men det har bare været det vigtigste på hele dagen, maden var jeg lidt ligeglad med, bare mine sodavand var der.
Det er stadig rigtig nyt for mig ikke at drikke dem mere, ca en måned siden, der var en i min nærmeste familie der sagde, han ikke rørte cola zero, for han fik hovedpine lige med det samme, det gik jeg hjem og tyggede lidt på, og sagde til min mand, nu ville jeg simpelthen prøve at trappe ned, det gik jeg så igang med, fra den ene dag til den anden, jeg havde kamphovedpine i 3 hele dage, dag og nat, ingen hovedpinepiller kunne slukke for den, så det var et helvede, på 4 dagen vågnede jeg op uden, og har ikke haft hovedpine lige siden, jeg skal lige sige at en dåse blir det til i ny og næ men højst 1-2 om dagen resten er danskvand, nu kredser mine tanker om jeg måske med tiden skulle slippe min adhd medicin igen, så det blir spændende, vil gerne følge den op igen, hvis tingene forandre sig, hvis der er nogen derude der har det ligesom mig


Peter skrev denne kommentar:
26-12-2012 08:16:30

Efter!at have drukket cola zero gennem en årrække, besluttede jeg mig til at gå "kold tyrker", ogpe det skidt. Det er ikke nemt ! En 1,5 uge med symptomer som hovedpine, koncentrations problemer og føelsen af at seriøst mangle den daglige zero. Der er ingen som skal fortælle mig det er sundt når det får kroppen til at gennemgå sådan nogle symptomer !
Desuden tabte jeg i løbet af 2 uger 5 kilo. Dog ikke kun ved atpe zero men sammen ed motion.


Jannik A skrev denne kommentar:
17-01-2013 20:04:02

Extended version:
syntes godt nok at folk drikker meget cola. syntes hele tiden at jeg læser om folk der drikker mellem 3 og 4 liter om dagen,i kommentarene. det er jo helt ekstremt. ved i ikke at kulsyren i sodavand er en stor årsag til sure opstød, halsbrand og, kombineret med stress, mavesår? indtag jeres sukker med et æble eller to, og få jeres væske-indtag med almindeligt vand. hold da helt op.


Anja. skrev denne kommentar:
04-02-2013 23:38:01

Nu er jeg hverken læge eller forsker indenfor fødevareverdenen, så det eneste jeg kan bidrage med er egne empiriske erfaringer. Drikker jeg noget der indeholder aspartam, får jeg, afhængig af den indtagene mængde, alt lige fra mindre kvalme efterfulgt af en mild hovedpine, til migræneanfald med voldsom svimmelhed og bøvl med at fokusere og holde sig oprejst. Det sidstnævnte er heldigvis kun sket én enkelt gang, hvor light-smagen var så godt camoufleret, at jeg nåede at drikke hele sodavanden før jeg måtte bæres i seng - det tog mig helvanden dag at komme ovenpå igen.
Som respons på denne oplevelse holder jeg mig nu fra alle lightprodukter, for at være på den sikre side. Det er lidt bøvlet at man, hver gang man skal ud, skal spørge tjenere, før du bestiller, hvad det er for nogle drikkevarer de har, men det bliver hurtigt vane. At aspartam skulle være direkte giftigt, mangler stadig at blive bevist. Så indtil da kan jeg kun opfordre folk, der har på samme måde som jeg, til at
holde godt øje med aspartams E-nummer 951, og undgå det.


Tove skrev denne kommentar:
02-03-2013 10:47:19

Tak fordi du PUNKT for PUNKT nævner ASPARTAMS INDHOLD af SKADELIGE STOFFER.
VORES ORGANISME er nu engang indrettet
TIL KUN AT ACCEPTERE FØDEVARER fra NATUREN. KEMISKE STOFFER SOM ASPARTAM REAGERER VORES IMMUNFORSVAR PÅ SOM OM VI
HAVDE FÅET LUNGEBETÆNDELSE ell.A.Sygdom .
Men ALT hvad der Er Giftigt for vor krop BLIVER AF KROPPENS FANTASTISKE FORSVAR INDKAPSLET i FEDT og derfor er der jo også mange der ikke kan tabe sig fordi de ER UNDER VARIG BEHANDLING MED MEDICIN der ER FREMMED for KROPPEN.


yvonne skrev denne kommentar:
13-03-2013 14:13:48

alternativ=stevia-planten er helt igennem naturlig og bruges allerede nu.det er en brasilliansk plante


Jeppe skrev denne kommentar:
17-03-2013 02:45:01

I øjeblikket forsøger Cocacola med deres "biograf" reklame,at få deres kunder til at skifte fra almindelig Coke til Zero. Der er bare så mange flere penge i, at folk drikker lightproduktet frem for det sukkerholdige.


Per Madsen skrev denne kommentar:
12-04-2013 09:56:10

I kan tage det helt roligt. Alt er giftigt, det er dosis der er afgørende, og mht. aspartam, kommer man slet ikke i nærheden af at indtage så meget, at det er giftigt. Phenylalamin som de skriver om, findes naturligt i modermælk. DKP (diketopiperazine) dannes normalt i kroppen ved nedbrydning af forskellige proteiner. Aspartat findes i snart sagt alle fødevarer, og du danner det faktisk selv i kroppen. Mht. methanol, så får I mere methanol i kroppen fra juice, frugt o. lign. end hvis I drikker f.eks. sodavand med aspartam. Den mængde formaldehyd der dannes ved nedbrydning af methanol, er forsvindende ifht. den mængde I i forvejen danner ud fra andre fødeemner I indtager dagligt. Mælkesyre?! Løb en tur, så danner I mere mælkesyre end I nogensinde vil kunne udfra alm. indtag af aspartam. Det korte af det lange er, at de i artiklen smider om sig med flotte ord, og de aner dybest set ikke en skid om emnet. De opremser alle skadevirkningerne, men kunne lige så godt have gjort det for vand ("Stort indtag af vand øger risikoen for ødemer, samt øger udskillelsen af antideuretisk hormon (ADH)"), og gør derved folk unødigt angste. Men det er selvfølgelig også det store dele af helseindustrien lever på...folks angst


Søren skrev denne kommentar:
15-04-2013 00:53:46

Utroligt


Gitte fabricius skrev denne kommentar:
15-05-2013 16:15:46

Hejsa
Aspartam burde forbydes!!!
Jeg er en kvinde der fik en hjernebetændelse tilbage i 1998. Blev spået jeg enten ville dø eller ende på Sth. Hans. Her sidder jeg endnu med de men' jeg pådrog mig under sygdommen. Har taget gigt medicin lige siden, og har stadgig brug for det pga smerter i bevægeapparatet, og mavetarm systemet. Lige pt ved at trappe ud af medicinen. Men har efter en meget klog veninde nok fundet ud af, at jeg ikke kan tåle især Pepsi-max, da jeg har udslet omkring øjnene især. Har taget billede hvis nogen har interesse i at se det... Pepsi-max er der jo mange farlige sødestoffer i og jeg er dybt afhængig af det lige pt. Drak det faktisk også meget inden min hjernebetændelse. Som lægerne ikke kunne finde ud af hvorfor jeg havde fået. Så jeg var et enestående tilfælde, men kom mig igen, selvom livet er blevet meget mere besværligt efterfølgende. Men jeg lever altså endnu...
Jeg er fortaler for at det skal forbydes herhjemme MED DET SAMME...
Fortæller gerne min historie hvis det har nogen interesse.
Mvh
Gitte Fabricius


jan kammer skrev denne kommentar:
08-09-2013 14:44:20

kunne godt tænke mig en kommentar på om cola light vs alm cola kan dæmpe energi niveauet hos en teen-ager, altså -når han indtager alm cola bliver han mere hyper-aktiv end når han indtager light

mvh jan


Jane Schmidt skrev denne kommentar:
23-09-2013 00:31:18

Jeg har drukket og spist light af enhver art siden jeg var 20, jeg er nu 61. Jeg startede med at bruge cyklamat og saccharin, så kom Hermesetas, sød og Aspartam på markedet og så gik jeg over til det. Jeg kan ikke få vand ned, så mit væskebehov bliver dækket ved sodavand light, kaffe med sødetabletter og mælk samt the med ditto. Jeg elsker alt sødt men hvis jeg kan snige mig uden om sukkeret så vælger jeg noget med sødemiddel.
Alt jeres ævl om dokumenterede videnskabelige undersøgelser der er lavet tager jo udgangspunkt i massehysteri så snart der er en som har fyldt en lille mus med 100 x hvad vi mennesker kan konsumere over lang lang tid. Ikke noget under at den bliver syg.
Noget andet er, at hvad det enkelte menneske kan tåle er individuelt. Jeg har feks. glutenallergi, altså jeg tåler ikke hvede, rug og byg. Det var ikke sværere end at jeg gik til lægen da jeg mærkede at jeg fik det dårligt når jeg spiste disse kornsorter. Jeg fik lavet en prøve og spiser nu glutenfrit. Hvis man mærker noget som man ikke kan tåle, så hold jer fra det. Simpelt og nemt.
Summa summarum. Det er ikke godt at udbassunere at det ene og det andet er farligt og kan give kræft, død og ulykke hvis du spiser det. for det første er det ikke sagligt veldokumenteret. Den ene dag må vi endelig ikke spise tomater, æg eller springe morgenmaden over. Den næste dag er tomater, æg og det at vente til langt op ad dagen eller for den sags skyld at faste et par gange om ugen det eneste saliggørende. Mange mennesker bliver angste og urolige ved at læse at det de har troet var godt kan være det rene gift. Tænk eks. på diabetikere som selvfølgelig er lykkelige for at der findes sukkererstatning. Du er nu skyld i, at de bliver bange for at have spist sig en kræftsygdom til og undlader måske fra nu af at indtage sødemiddel. Når alt kommer til at er der jo også noget der hedder livskvalitet.
Vi ved at sukker giver huller i tænderne, vi bliver fulde at at drikke for meget alkohol og solen står op hver morgen. DET er bevist. God nat.


Karen S.-Jensen skrev denne kommentar:
08-10-2013 12:44:03

Til alle jer der har brug for et andet sødemiddel, så er Stevia blevet godkendt i Danmark. Det er et sødestof fra planten STEVIA, der er ganske ufarligt og er blevet brugt i andre lande i årevis.


Hans skrev denne kommentar:
05-11-2013 12:33:56

Der er inge videnskabelige beviser på at Aspartam er farligt. At det står i denne artikel gør det ikke til fakta.

Det kan ikke lade sig gøre at finde den oprindelige undersøgelse fra Victoria Inness-Browns. Dvs. der er ingen henvisninger eller nogen mulighed for at undersøge hvilke metoder der er brugt. Der er kun påstande og nogle billeder. Det er ikke fakta.

Så er der den italianske læge. Igen er blev der ikke udgivet en hel rapport, men kun en presseudtalelse og dele af det videnskabelige grundlag. Det fik den amerikanske FDA til at notere :

“Based on the available data, however, we have identified significant shortcomings in the design, conduct, reporting, and interpretation of this study. FDA finds that the reliability and interpretation of the study outcome is compromised by these shortcomings and uncontrolled variables, such as the presence of infection in the test animals.”
Fra en forbes artikel med link til den oprindelige udtalelse findes nederst.

Er der nogle videnskabelige undersøgelser om Aspartam? Ja, både i EU og USA er stoffet grundtigt undersøgt og der IKKE fundet nogle farer ved det. Jeg har, imodsætning til forfatteren, indsat henvisninger nederst hvis der er nogle der vil tjekke selv.

Så kommer vi til henvisningerne til denne artikel. Der nogle generelle links til sider, men ikke til artikler. De kan derfor ikke bruges til noget. Desuden er der links til forfatterens egne artikler. Der er ikke ligefrem beroligende. Det svarer til at jeg henviser til mig selv i dette indlæg som et bevis på at jeg har ret.

Så endelig: Denne artikeler skaber kun frygt og mistro. Den er fyldt med falske påstande og psudovidenskab.

http://www.forbes.com/sites/trevorbutterworth/2012/04/24/controversial-italian-scientist-says-splenda-causes-cancer/2/ - Forbes artiklen om den italianske læge.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828671 ” The studies provide no evidence to support an association between aspartame and cancer in any tissue. The weight of existing evidence is that aspartame is safe at current levels of consumption as a nonnutritive sweetener.” Fra de amerikanske lægemyndigheder

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf “The Committee concluded that on the basis of its review of all the data in animals and
humans available to date, there is no evidence to suggest that there is a need to revise
the outcome of the earlier risk assessment or the ADI previously established for
aspartame.” Fra de europæiske sundhedsmyndigheder

http://whatdoesthesciencesay.wordpress.com/2010/07/18/extraordinary-claims-about-aspartame-in-the-huffington-post/ Generel opsummering om debatten om Aspartam


Lilian skrev denne kommentar:
19-11-2013 11:20:42

Vedr. aspartam vil jeg blot oplyse, at min gamle mor har haft diabetes i årevis, og har brugt produktet til jeg-ved-snart-ikke-hvad. Hun har ikke nogle af de nævnte bivirkninger og fylder 99 til februar. Ikke fordi at jeg som sådan vil reklamere for det, og bruger det bestemt ikke selv, men måske kunne det være en - lille - trøst til diabetes patienter. :o)


Mr. Flink skrev denne kommentar:
05-01-2014 00:17:45

Kabooom

http://politiken.dk/forbrugogliv/ECE2158145/eu-soedestof-giver-hverken-kraeft-eller-selvlysende-boern/

Nu mangler vi bare nogle konspirationsteorier...-)


tania skrev denne kommentar:
07-01-2014 03:31:52

...kan et alternativ være at plante stevia i altanen?


B Olesen skrev denne kommentar:
08-01-2014 11:30:00

Men hvorfor skal vi bruge al den kemi, når der nu i dag er alternative sukkerstoffer, som heller ikke påvirker blodsukkeret. Her tænker jeg på Stevia og birkesød :)


Thomas Mortensen skrev denne kommentar:
27-01-2014 18:25:58

Jeg sætter pris på fakta: http://www.dtu.dk/Nyheder/Nyhed?id=a181893e-c092-4a3b-bb18-aefe96f8bfc4


Benjamin skrev denne kommentar:
01-03-2014 10:14:15

Hej vil lige sige jeg elsker læsningen her på siden. Men læste det med mælken og ville bare høre hvor du har brystmælks fedt procent fra? Tjekkede nettet og de siger alle sammen et lavere procent.


Rene Andersson skrev denne kommentar:
24-05-2014 19:12:39

Ja Lissi.Heyn

Hvis du har diabetes 2, så er du blevet forgiftet af dit indtag af Frugttose igennem mange år måske 20-eller 40 år, men rolig nu der er hjelp at få fra dig selv.
Du stopper bare med at spise alt der er sukker i og selvfølgelig ikke kunstige sødestoffer, men spiser masse af dejligt kød og dyrigsfedt drik vand til maden og spis salat/agurg/tomat, så kan du smide dit medisin ud i løbet af 3 dage og samtidig vil du opdage at du taber dig.
Så nemt er det.
Frugt sukker er et giftstof for den menneskelige krop som ødelægger leveren, nyrene og bugsputkirtlen som fremstiller insolin.


Michael skrev denne kommentar:
06-06-2014 14:18:16

Kan man ikke lægge sag an mod sundhedsstyrelsen for at vildlede befolkningen? Jeg foreslår 50 års fængsel til deres direktør, så kan de lære det kan de....


Josh skrev denne kommentar:
13-07-2014 21:35:20

Hold dog kæft en ligegyldig smøre.

Fede mennesker er fede fordi de spiser for meget, og så er det sgu' ligegyldigt om det er light eller ikke light produkter. Jeg drikker kun Cola Zero når det kommer til sodavand, kunne ikke drømme om at skifte den ud. Den smager godt og holder mig frisk...

Før den, drak jeg alm. coke - og tjah, det lykkedes mig at komme op på 130 kg (min vægt i Januar 2012), siden da har jegpet coke og gået over til Zero og det betød starten på et vægttab. Jeg ændrede så også resten af min kost (droppede laktosen da jeg fandt ud af at jeg er laktose intolerant), og i dag vejer jeg 60 kg.

Alt kan dræbe dig... selv økologiske varer, som jo sjovt nok er groet udenfor. Det kan godt være at der ikke er ekstra sprøjtemidler, men så er der jo alle de giftstoffer som luften nu er fyldt med takket være fabrikker og anden forurening.


Jon skrev denne kommentar:
03-08-2014 13:24:54

Glimrende artikel! Videnskabelig eller ej.
Sødestoffer (såvel som farvestoffer) er endnu en gang IKKE noget vi mennesker, såvel som dyr er bygget til at indtage!
Alt kemisk vil sætte sine spor, netop fordi det er fremmedlegeme vi propper i os. Vi spiser jo heller ikke plastikembalagen fra vores mad?

Nogle er mere sårbare end andre over for giftstoffer. Der kan være flere grunde til det. Vi er ikke ens.

Penge er den eneste grund til sødemidlerne stadig er populære. Og i specielt USA tjener, har man nu fundet forretning i legemidler som "skulle" at fjerne bivirkeninger efter alt det syntetiske folk indtager. Smart nok. Men sundt??

Var det ikke nemmere bare at undgå det syntetiske?

Dem med diabetis, kan vel lære at leve med usøddet kaffe/te og drikke vand som læskedrik (hey det er lige pludselig blevet sundere at leve som diabetiker!?))

Mit råd:
Alle bør skære ned på sukkeret så meget som muligt. Alt med måde. Kulhydrat er en vigtig energikilde til kroppen.
det hvide sukker, brug i stedet rørsukker i mindre mængder. Selv en halv teske rørsukker i en kop kaffe kan man vænne sine smagsløg til at betragte som "tilpas" sødende.

Min mor har i mange år brugt blå hermesetas (=Kun sakkarin middel) i en mængde jeg vil kalde Misbrug (kaffe så ubehagelig sød efter mine smagsløg) og hun lever ellers utroligt sundt.
Men ikke desto mindre har hun haft galdesten (og fået fjernet galdeblæren) samt lider af allergi.

Jeg bruger selv en enkelt lille blå i min kaffe, fordi jeg tror(troede) det er sundere, men jeg synes ikke det har gjort noget som helst godt for mig. Jeg synes jeg havde mere energi dengang jeg brugte lidt sukker i stedet. Nu prøver jeg at psyke mig selv til at kaffe med lidt sødmælk er OK. Vilje skaber vej!)

Ellers brug honning som sødemiddel alle steder man kan slippe af sted med det. F.eks i te. Det smager både godt, sødt og er ikke usundt.


Niels jensen skrev denne kommentar:
05-08-2014 15:19:51

Selvfølgelig har det betydning hvad vi indtager over et liv. Der kommer en regning der skal betales hvis man fylder sig med aspartam i flere år. Det kommer an på hvor følsom man er for kemikaliet.
Så man skal altså kun indtage naturlige stoffer som kroppen kan acceptere og derudover rent vand, frisk luft og lys.

I nedenstående bevises det faktisk at man næsten kan undgå cancer ved at indtage naturlig føde.


http://www.naturli.dk/naturli-viden/mad/8287-spis-kost-som-munke-og-undga-kraeft-


Jenny Hansen skrev denne kommentar:
18-11-2014 08:39:28

Skræmmende men, tror jeg også rigtig og troværdig artikel.
Har i min levetid kendt mange diabetikere som drak overdrevet lightprodukter.
2 i min tætte vennekreds fik hjernesvulster og døde efter kort tid. Jeg har selv haft et rimelig højt forbrug af light, men jeg blev bange da den sidste døde. Nu kan jeg se at det ikke kun var min fantasi og forestillinger.
Tak for en oplysende artikel. Har delt den så vi kan få et forbud mod Aspartam i levnedsmidler.
Og til alle sukkersyge patienter. Drik vand, kaffe og the. I har ikke brug for det andet.


Frank nielsen skrev denne kommentar:
23-12-2014 01:20:33

Suk
Jo mere der undersøges omkring dette sødemiddel- jo værre bliver det
De første skeptikere havde mere end ret


Ak skrev denne kommentar:
25-01-2015 07:10:41

Der er en måde at slanke sig på og det BODYTRIM og den kur giver dig lov til at konsumere alt light produkter eller andre alternativ til sukker. Det er en kur som er baseret på stort indtag af protein og det øger forbrændingen. Hovedsagen er at man kan fortsætte med at drikke Coke Zero eller light og bruge light dressinger m.m og man taber sig stadig. Jeg tror ikke helt på at det mest er "tykke" der er på "light produkter" da igennem mange år syntes jeg at man ser flere tynde personer som indtager light produkter eller folk der har diabetes. Mange gange er det også bare smagen I sig selv og der er stor forskel på hvor sød en Pepsi Max smager Iforhold til en Cola light? Jeg syntes at Pepsi er alt for sødt og ad bad for mig Men det er vel efter også hvor meget folk indtager af det og om det virklig er så skadeligt? Desuden er der så meget andet vi indtager som sikker gør mere skade og så kan man blive ved og hvis man skal være så nervøs for alt ka' man sgu ligeså godt rulle sig ind I vat og bomuld og lade sig indlægge. Vi lever og vi er til og gør hvad du syntes er bedst for dig! Desuden siges det også at kaffe er usundt og folk har drukkede kaffe I årevis.....m.m LEV livet og bare ladvære med at overdrive med dit indtag af alt for meget lækkerier så tror jeg ganske vist at vi alle vil klarer os fint. :) Go' dag og fremtid til alle :) :) :)


Rene Andersen skrev denne kommentar:
30-01-2015 22:40:15

Meget usaglig artikel som kun tager en side af sagen, og ikke er videnskabelig.
se hvad lægerne og DTU Fødevareinstituttet mener her det er hvis mere saglig....
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-sodemidlet-aspartam-i-light-sodavand-skadeligt#disqus_thread

se også evt. forskningen fra Aalborg og Aarhus universitet


Daniel skrev denne kommentar:
25-03-2015 14:38:34

Til Lissi.Heyn
Der ER alternativer til Aspartam, det er langtfra det eneste anvendelige sødemiddel. Hvilke af de andre sødemidler der er acceptable kan jeg ikke lige svare på, men der findes altså masser af alternativer. Mit bedste bud ville måske være sådan noget som Stevia (kommer fra en plante) eller Xylitol. Jeg har dog ikke lige undersøgt de andre sødemidler ordentligt, men mon ikke man kan finde et alternativ der er MINDRE skadeligt end Aspartam?


Lars skrev denne kommentar:
18-05-2015 20:38:39

Ja, man kan finde enkelte studier omkring at aspartam kan være skadeligt, men der er en stor videnskabelig konsensus omkring aspartam i normale doser IKKE er skadeligt.

"A detailed study of the effects of chronic aspartame consumption conducted by Leon et al. (1989) included 108 healthy adult volunteers, ages 18 to 62 years. This was a randomized, double blind, placebo-controlled, parallel-group design. Participants included 57 women and 51 men, randomly assigned to either the aspartame (n = 53) or placebo (n = 55) groups. Exclusion criteria were well defined and included body weight greater than 20% above normal range. Subjects consumed three capsules per day containing either 300 mg aspartame or 300 mg microcrystalline cellulose plus 0.9 mg silicon dioxide for 24 weeks. Compliance was monitored. The approximate dose of aspartame was 75 mg/kg bw/day. Extensive clinical labora- tory measurements were conducted at baseline, and after 3, 6, 9, 12, 18, and 24 weeks. Measurements included body weight, vital signs, complete blood cell count, serum chemistry of 18 standard parameters, and plasma lipids following a 12-h fast. In addition, metabolic studies were conducted to evaluate levels of plasma amino acids, blood methanol and formate, and urinary formate and creatinine. The results indicated no differences be- tween groups in body weight, vital signs, blood lipid levels, urinalysis results, or incidence of complaints (headache was the most frequent complaint). One individual suspected headaches were due to aspartame and withdrew from the studyhowever, subsequent challenges with aspartame or placebo capsules under controlled conditions found no evidence that aspartame induced headaches in this individual. No difference was found in fasting plasma levels of 22 amino acids, including aspartic acid and phenylalanine, or the ratio of phenylalanine to large neutral amino acids. Plasma tyrosine levels were higher in the aspar- tame group during weeks 3 and 24 than in the control group, but were still within the normal values range. Blood methanol con- centrations were usually below detection limits (0.31 mmol/L)however, one individual in the aspartame group had a methanol concentration of 1.0 mmol/L and one in the control group had a level of 0.84 mmol/L. Serum folate, urinary and blood formic acid, and urinary calcium levels were unchanged in both groups. The authors concluded that daily doses of 75 mg/kg bw/day of aspartame were not associated with any significant changes in clinical measures or adverse effects (Leon et al., 1989)."

"The effect of consumption of aspartame on blood levels of methanol and formic acid has been examined in a number of studies (see review, Stegink and Filer, 1996). These are summa- rized in Table 25. Methanol metabolism was evaluated in normal human subjects administered aspartame at doses of 34, 100, 150, and 200 mg/kg bw (Stegink et al., 1981a). Blood methanol levels were below the limits of detection (0.4 mg/dl) in subjects given 34 mg/kg bw aspartame. In adults given higher doses, blood methanol was detected following the aspartame dose in a dose-dependent manner, reaching a peak of 2.5 mg/dl at about 2 h in subjects given 200 mg/kg bw. As formate is the ultimate tox- icant, the levels of formate in blood and urine of subjects given a 200 mg/kg bw dose of aspartame were determined (Stegink, 1984). Blood formate levels did not change significantly, but urinary excretion increased, indicating that the formation of formate did not exceed metabolism and excretion rates."

"In a study to evaluate repeated exposure to aspartame, 126 healthy children were randomly assigned to receive aspartame or sucrose incorporated into a variety of foods for 13 weeks (Frey, 1976). The study was double-blinded.

Participants ranged from 2 to 21 years, and included 61 females and 65 males. Dosages were dependent on age and weight, and aspartame consumption ranged from 27 to 77 mg/kg bw/day. Physical examinations, plasma amino acid and methanol measurements, complete blood counts, urine analysis, and ophthalmoscopic examinations were conducted before and after treatment. Adverse effect complaints were also reported.

No significant differences in any clinical measurements (blood and urine analyses) were found, no changes were found in physical status (body weight, blood pressure), all methanol values were below the limits of detection, and complaints were similar for the two groups and not clinically significant (Frey, 1976)."

Ref.:
Magnuson, B. A., Burdock, G. A., Doull, J., Kroes, R. M., Marsh, G. M., Pariza, M. W., Spencer, P. S., Waddell, W. J., Walker, R. and Williams, G. M. (2007) 'Aspartame: A Safety Evaluation Based on Current Use Levels, Regulations, and Toxicological and Epidemiological Studies', Critical Reviews in Toxicology, 37:8, 629 - 727.


Jytte Mølgaard Jensen skrev denne kommentar:
27-07-2015 13:52:08

Jeg begyndte at drikke light sodavand i 2004 - fordi jeg stod op bag min mand, der havde fået konstateret Diabetes 2 og ikke længere købte almindelig sukker-sodavand.

Kort tid efter, konstaterede min læge, at mit levertal var steget - ikke alvorligt, men alligevel højere end det burde være, og denne forhøjelse har holdt sig siden - og jeg har de sidste dage, spekuleret om min håndeksem og kløe andre steder på kroppen har noget at gøre med at jeg indtil i lørdags, har drukket light-sodavand med Aspartam. Træthed, små fingerkramper, krampe i nakken, små kramper i tæerne. Jeg drikker vand nu - eller Dansk Vand med brus, men frygter lidt fremtiden, hvis giftstofferne i Aspartam er ophobet i min krop og måske årsag til at jeg skranter lidt som jeg gør. Jeg er fra 1954


Bo Michael Hansen skrev denne kommentar:
01-08-2015 15:09:51

Problemet er jo at der vist ikke er noget alternativ hvis du har diabetes... det er heller ikke smart..


Troels skrev denne kommentar:
21-08-2015 13:04:30

Svært som forbruger at vide hvad der er faktabaseret videnskab - og hvad der er "religion" og spin.

http://www.medicinskviden.dk/aspartam-er-ikke-farligt/


lis skrev denne kommentar:
30-11-2015 22:00:53

du har ret


Daniel skrev denne kommentar:
18-12-2015 17:44:48

Drik vand :P


Ord skrev denne kommentar:
15-05-2016 12:18:17

Eksrem overdrivelse af aspatram for det er vel nok lige så skadeligt som almindeligt cola


Heiko Gutberlett skrev denne kommentar:
12-06-2016 21:29:50

God og saglig sammenfatning. Aspartam findes desværre i alt for mange varer. det er det rene djævelskab ¡¡¡


poul skrev denne kommentar:
09-08-2016 11:55:39

Du skriver at det er meget farligt og at man bliver syg af aspartam.
Jeg har drukket sodavand og spist slik med det i mere end 20 år og har endnu ikke haft de symptomer du beskriver.
Så helt så farligt som du påstår er det nok ikke.


anita skrev denne kommentar:
14-02-2020 14:05:51

Få styr på jeres fakta. Intet andet end skrammekampagne.


Torben Frederiksen skrev denne kommentar:
09-07-2020 20:35:37

Jeg ved på min egen krop at aspartam er skadeligt.. Jeg gik sygemeldt med daglige "migræner", vågnede op og ikke kunne trække vejret, uden at lægerne kunne finde ud af hvad der var galt.. Det var først jeg selv stoppede med at drikke light produkter at hovedpinerne forsvandt.. Jeg prøvede ved en fejl, at drikke 2x½ liter opblandet fun saft, og havde migrænelignende hovedpine i 4 dage i træk..


Henrik Bundgaard skrev denne kommentar:
02-05-2022 10:03:43

Du burde slette denne artikel"kilderne" er ikke kileder, men bare folk med holdninger, og de har heller ikke selv nogle henvisning til kilder.


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley