Hvad er det bedste du kan gore for dit helbred lige nu?

Skrevet 25-02-2010 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hvad er det bedste du kan gore for dit helbred lige nu?

Findes der en ting du kunne gøre regelmæssigt, som ville gøre en stor forskel på dit helbred og din oplevelse af lykke? Hvad nu hvis den ene ting var gratis og faktisk ret fornøjelig? Jeg tror at det som jeg har tænkt mig at fortælle om, vil komme bag på de fleste.


Artiklen dækker faktisk hele fundamentet for dette website. Så det skulle jo gerne være vigtigt.

Så sæt dig ned læs det hele, fra ende til anden og spørg bagefter dig selv om du er enig eller ej.

Er du klar?

Din sundhed: De 7 grundlæggende principper

Når jeg tænker over mit helbred, tænker jeg over følgende:

• Tanker - Du bliver, hvad du tænker
• Vejrtrækning – Træk noget livskraft ind i kroppen
• Vand – Hold kroppens væskebalance i orden
• Sund mad – Det kræver liv, at give liv
• Motion og træning – Brug den eller mist den
• Søvn og afslapning – Vågn op fyldt med energi
• Livsstil – Nyd et sundt, lykkeligt og succesfyldt liv.

Hvilket på ovenstående liste, tror du er det vigtigste for dit helbred?

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke mine børn for at have givet mig det som jeg tror, er det rigtige svar, men det vender vi tilbage til.

Indtil for et par år siden var jeg sikker på at det var mine tanker, skarpt efterfulgt af de fødevarer jeg puttede i munden og træning, var de faktorer der havde den største indflydelse på mit helbred.

Jeg er nu langsomt, men sikkert, “vågnet op” eller snarere “arbejdet mig hen imod” til hvad jeg i dag tror, er meget meget vigtigt.

Hvor mange, der læser denne artikel, ville have sagt at den vigtigste for deres helbred er en god nats søvn?

Jeg vil vædde på at det ikke er ret mange og indtil for et par måneder siden ville jeg sikkert heller ikke have prioriteret nattesøvnen så højt som jeg gør i dag.

Men det er hvad jeg er begyndt at indse efter snart at have været far i 6 år. Desuden, jo mere jeg tænker over hvad, der er grundlaget for min sundhed og hvor godt jeg har det og jo bedre jeg bliver til at lytte til, ikke bare min krop, men også til venner og kollegaer, des mere overbevist bliver jeg om vigtigheden af at få tilstrækkeligt med søvn.

Så med denne artikel håber jeg at giv dig en forståelse for hvorfor det gratis sundhedsredskab, vi kalder søvn, ikke bare kan gøre en stor forskel i dit liv, men set med mine søvnige øjne, er den vigtigste faktor hvis vi skal holde os sunde og lykkelige.

Sov dig til mere energi, livskraft og en smallere livvidde.

På trods at faktum jeg altid haft et stærkt behov for 8 til 9 timers søvn for at være nogenlunde velfungerende og helst gå i seng før kl 22, har jeg som de fleste mennesker, undervurderet vigtigheden af søvn for min sundhed.

Det er kun fordi jeg har været så heldig at have børn at jeg virkelig er begyndt at værdsætte hvor vigtigt det er for vores helbred at få en god nats søvn.

Jeg har tre pragtfulde unger, Anna som snart bliver 6, Peter på 2½ og Louise på 4 mdr. Som du nok kan forestille dig, ser mor og far ofte mere døde ud end levende om morgenen, efter at have været oppe det halve af natten.

Hvis ikke det er den lille som skal have mad fra mor så er det den mellemste, der vågner midt om natten. Åh ja, det er skønt at have børn.

Som nævnt tidligere, ville jeg for et par år siden have påstået at mine tanker, min kost og selv den made jeg bevægede min krop på var meget vigtigere for mit helbred end søvn.

Men nu er min egen krop begyndt at fortælle mig at jeg er overtræt når:

1. Mangel på søvn gør det sværere at nå mine mål og tænke positive tanker

Det er meget sværere for mig at fokusere på mine drømme og hvad jeg ønsker at få ud af mit liv når jeg er træt. Som min kone kan fortælle dig, når Far bliver for træt, bliver han irritabel og problemerne vokser sig større end de egentlig er.

Desuden går det stærkt udover min kreativitet og min evne til at arbejde med det, som er vigtigt, i stedet for det som, måske haster mere, men IKKE er vigtigt.

For eksempel er noget af det, jeg holder mest af i det daglige at skrive artikler som denne for at dele de med jer. Men når jeg er træt så kan jeg, på trods af mine gode intentioner, sidde og glo på computeren i timevis uden at der bliver skrevet ret meget.

Det er derfor at denne artikel allerede er to uger forsinket i forhold til planen, men jeg kan jo godt lide dem alligevel; -)

Hvis du er nysgerrig efter hvordan det star til med mit nuværende energiniveau, behøver du bare at kigge på dette site og se hvor tit, der kommer artikler som denne.

Det har været noget af en udfordring, men jeg er kommet til en accept af at disse år med en ung familie, på den ene side, er noget mest fornøjelige vi kommer til at opleve i livet, men på den anden side, muligvis det sværeste min kone og jeg nogensinde kommer til at gennemgå.

Så i stedet for at affinde mig med at være træt hele tiden, gør jeg det bare så godt jeg kan og lærer ikke at presse mig selv for hårdt.

Så hvis det betyder at jeg ikke får så meget fra hånden så pyt! Jeg har mit gode helbred, jeg kan forsørge min familie og vigtigst af alt, min kone og mine børn elsker mig stadigt.

Så jeg nøjes med at gore det så godt som jeg kan. Det betyder at være kedelig og gå tidligt i seng og på de fleste dage; meditere en halv times tid efter frokost for at få løftet energiniveauet.

En af de ting jeg hører mest fra folk når det drejer sig om søvn, er at de har for meget at lave og ikke kan tillade sig at gå i seng til tiden.

Min erfaring er at hvis du får en god nats søvn, vil du være meget mere produktiv og få meget mere fra hånden, fordi du har mere energi. Det handler i sidste ende ikke om hvor meget tid du har til rådighed, men hvor meget du får lavet på en tid.

Så prøv et par aftener at gå i seng og slukke lyset kl 22 og efter en uges tid så tænk lidt over hvordan du har det, dit energiniveau og dit humør og om ’det at have mindre tid’ ikke har betydet at du ikke bare fik gjort mere, men også de mere vigtige ting gjort.

Desuden vil du, som en sidegevinst ved at være veludhvilet, opleve en betydeligt mindre trang til sukker og koffein

2. Træthed øger trangen til Sukker og Koffein

Jeg ved jo ikke hvordan i har det, men når jeg er træt så spiser jeg for meget chokolade. Faktisk kan jeg aflæse hvor træt jeg er, på den mængde søde sager jeg spiser. Jeg bryder mig ikke om kaffe, men for nogle af jer vil det være kaffe der skal til, for andre kan det være tobak. Er du desperat efter en cigaret om morgenen eller en form for koffein?

Vidste du for øvrigt at mangel på søvn kan gore dig FED? Dette interessante faktum er en hel artikel for sig selv så det vil jeg ikke komme videre ind på her. Men hvis du vil vide mere om de to hormoner, Leptin og Ghrelin, der kan få bukserne til at stramme så klik her.

Tilbage til emnet: Jeg har fundet ud af at min søvn har en stor indflydelse på hvad jeg spiser.

Heldigvis har jeg lært at forstå og kende min krop og ved at fodre den med økologisk kød, grøntsager, æg, frugt og nødder etc. kan jeg begrænse mængden af dårlige fødevarer fordi de fødevarer, i de rigtige proportioner i forhold til mit stofskifte, giver mig rigeligt med energi og et stabilt blodsukker og holder mig sund.

Hvis du vil vide mere om hvordan jeg spiser så klik her.

Resultatet af at have ændret mine spisevaner har været fantastiske. Selvom de sidste 6 år har været anstrengende med små børn, har jeg ved at give min krop fødevarer fyldt med energi, ikke misset en arbejdsdag i mere end otte år.

Det er jeg ret stolt af fordi dengang sukker, brød og lignende døde fødevarer udgjorde størstedelen af min kost, var jeg konstant syg, ofte flere uger ad gangen

Det korte og det lange er at jeg har oplevet på min egen krop at når jeg er træt eller overtræt er det næsten umuligt at kontrollere trangen til søde sager. Så mine sovemønstre har en meget stor indflydelse på hvad jeg putter eller ikke putter i munden.

Genkender du mønstret fra når du selv er træt?

3. Hvis du er overtræt kan træning gore mere skade end gavn.

Dette er en af grundene til at jeg er begyndt at dyrke Yoga og skære ned på vægttræningen. Yoga giver mig energi og hjælper mig til at få balancen tilbage i kroppen, hvilket for en ’stivbider’ som mig er essentielt, særligt nu hvor jeg er blevet en ældre herre.

Jeg foretrækker stadigt at træne 3-4 gange om ugen, men jeg kan mærke at når jeg er træt, er det bedste at træne hårdt, men højst i 20-30 minutter, ellers skader det mere end det gavner.

Heldigvis kan du, hvis du træner korrekt, få glimrende resultater på Ganske få minutter. Klik her hvis du vil læse e-bog om træning, der viser dig hvordan.

Men hvis jeg er overtræt er det en bedre strategi, for mig, at droppe træningen og lave lidt yoga, Qi Gong eller lignende energi øvelser i stedet.

Hvis du tænker over dine træningsmønstre og de resultater du får ud af det, kan du så se en sammenhæng med hvor meget du får sovet?

Jeg gætter på at mange af jer er begyndt at spørge jer selv hvorfor søvn skulle være så vigtigt?

Nu hvor jeg har fortalt hvorfor jeg mener at en god nattesøvn bør være øverst på listen over dine prioriteter for et sundt og lykkeligt liv så lad os kigge nærmere på hvor for du ikke kan løbe om hjørner med Moder Natur.

Hvorfor er søvn så vigtig? Svaret ligger i solen?

Grundlaget for alun.dk er at jeg tror du og jeg i bund og grund er hulemænd og kvinder i moderne tøj. Det jeg mener med det er at vores fysiologi trods millioner af års evolution ikke har ændret sig nævneværdigt.

Vores fysiologi ændrer sig heller ikke af kunstigt lys eller surfing på internettet og lignende langt over vores naturlige sengetid.

I min verden kan vi ikke undslippe det faktum at den cyklus af lys og mørke, der kommer af solens bevægelser påvirker alle levende væsner på vores planet, også dig og mig.

For at give dig et eksempel på hvor vigtigt lys er så tænk over under solformørkelsen i August 1999, lagde fugle, heste og flere andre dyr sig til at sove midt på dagen da solen forsvandt.

Det virker på denne måde:

Under en naturlig døgnrytme vil dit hormonsystem frigøre kortisol når dine øjne og hud påvirkes af lys om morgenen, det er kroppens signal til at komme i omdrejninger og blive klar til den dag.

Solskin eller kunstigt lys = Stigning i kortisol = Dagaktiviteter.

Om eftermiddagen begynder kortisolniveauet at falde efterhånden som solen går ned og kroppen begynder at frigøre melatonin og andre hormoner til reparation af kroppen.

Så vores naturlige døgnrytme vil have os til at skrue ned for vores aktiviteter når solen går ned og gå i seng ikke senere end kl 22.

Vidste du at kroppens fysiologiske reparation foregår mellem kl 22 og 02 og den psykologiske mellem 02 og 06.

Så det handler ikke kun om at få otte timers søvn, det handler også om at få dem på de rigtige tidspunkter

Så hvis du er længe oppe og ser tv eller sidder foran internettet og udsætter kroppen for kunstigt lys udover dens naturlige sengetid så påvirker du dit hormonsystem i negative retning.

Jeg siger ikke at du behøver at slå dig ned som munk og altid gå i seng til tiden, det er konsistens, der tæller og forhåbentlig vil en bedre forståelse for hvordan din naturlige søvn cyklus motivere dig til at slukke for lyset lidt tidligere og lidt oftere.

Vær opmærksom på dette for hvis du går i seng omkring midnatstid de fleste dage om ugen, så kan du selvom du sover til kl 8 om morgenen ikke komme uden om at du har misset 50 % af den fysiske reparationsperiode, der finder sted mellem kl 22 og kl 02

Så hvordan kan du forvente at restituere ordentligt fra træning eller at opretholde et stærkt immunforsvar hvi du går glip af halvdelen af din fysiske reparationstid?

Naturen fortæller min krop at den ikke kan slippe uden om det faktum at vores søvn cyklus er indbygget i vores fysiologi, vi kan hverken snyde det eller ændre på det.

Konklusion: Søvn er den vigtigste faktor for dit helbred

Sådan er tingene; mine søde børn har virkeligt hjulpet mig til at forstå at mængden af søvn min krop får, er den vigtigste af de faktorer, der afgør hvor godt mit helbred er.

Det er min erfaring at når jeg er træt og mine energireserver er i bund, er jeg ikke bare mindre produktiv, men bruger også for meget tid på ligegyldigheder og har svært ved at gøre det, som er vigtigt.

Plus at jeg får en tendens til at se glasset som halvtomt i stedet for halvfuldt.

Desuden stiger den daglige indtagelse af chokolade og andre søde sager eksponentielt når jeg er overtræt.

Det er en ond cirkel og trætheden kan være årsagen til at træning ofte kan gøre mere skade end gavn.

Så på en måde fortæller min krop mig bare noget som Moder Natur har vidst i millioner af år:

Det er ikke naturligt for os at være oppe den halve nat og glo på TV. Vi kan ikke snyde naturen og den virkning solen og månen har på vores hormonelle system ligger ligeså klippefast som hos vores soldrevne forfædre.

For mig er det i stedet for at kæmpe en kamp, jeg ikke kan vinde, en bedre strategi at have en forståelse for hvordan kroppen fungerer og gøre mit bedste med hvad jeg har mulighed for.

Giver det mening for dig?

Nu hvor du forhåbentlig er blevet motiveret til at prioritere sin søvn højere og vågne op med alle fordelene ved en god nats søvn er en artikel her, der giver dig nogle tips om hvordan du får en fantastisk nattesøvn. Klik er hvis du ønsker en afslappet søvn med det samme.

Indtil næste gang:

Sweat Dreams ;-)

P.S. Du skal ikke lytte til mig, lyt til DIN krop.

Tænk lidt over om hvorvidt du er enig med mig i konklusionen på denne artikel i relation til din egen krop og dit eget liv og tænk så over om du kan gore for at sove bedre om natten. 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Elisabeth Schultz skrev denne kommentar:
28-04-2011 09:21:56

Tankevækkende artikel! Tak for den!


henny skrev denne kommentar:
17-07-2013 11:58:46

Tak for fin artikel------------igen

Hilsen Henny


Eva Jensen skrev denne kommentar:
04-08-2013 17:01:15

Hejsa...Mange tak for en super god artikel,vil afprøve den..da jeg også tror at det er meget vigtigt med søvn...


Kom med din kommentar

Mest læste i Søvn og afslapning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser