❤ Find ledige billetter til Bruce Liptons HER! ❤

Hovedingrediensen til sundt liv? Er det søvn, kost eller motion?

Skrevet 02-10-2015 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hovedingrediensen til sundt liv? Er det søvn, kost eller motion?

Søvn, kost og motion er tre vigtige faktorer for vores velbefindende. Men hvordan ser den magiske formel ud? Er det 40 % motion, 40 % kost og 20 % søvn? Bliv klogere på nøgleingrediensen til et sundt og lykkeligt liv!


Lad os se nærmere på søvn, kost og motion hver for sig og derefter kombinere dem til en succesopskrift, som vil løfte dit helbred og dit velbefindende op til et højere niveau!

MOTION ­ bevæg dig, ellers mister du muskelmasse

Vi ved godt alle sammen, at vi bliver nødt til at bevæge kroppen for at holde os sunde og i form. En kombination af vægt­ og intervaltræning giver de bedste resultater.

Vær forsigtig med langdistanceløb (5 km eller mere, flere gange om ugen), da dette kan
overanstrenge en krop, som allerede er under enormt pres pga. den 24/7­livsstil, de fleste af os har i dag.

Du får den bedste vedligeholdelse af muskelmassen og dermed bedre resultater i
sundhedsafdelingen med intervaltræning og vægtløftning.

Hvis du føler dig stresset, er den bedste begyndersport enten yoga eller Qigong.

Jeg kombinerer intervaltræning (badminton en gang om ugen) og vægttræning med daglig qigong, og at udøve denne 5000 år urgamle, kinesiske kunstform er det bedste, jeg har gjort for mit helbred i årevis!

Jeg foreslår, at du tager vores stresstest, og hvis du scorer højt på den, så begynd med Qigong eller yoga.

Her er en gratis træningsguide som inspiration til din træning!

Den gode nyhed er, at bare nogle få minutter med den rette form for træning kan gøre en
forbløffende forskel for dit helbred.

Men dette vil måske overraske dig:

DIN KOST er meget vigtigere for dit helbred en motion! Du er, hvad du spiser.

Motion påvirker din krops fysiologi i nogle få timer, men kost kan og vil påvirke din krop i dagevis. Det er basal fysiologi.

Derfor ser man også ofte folk i fitnesscentret, som træner hårdt hver dag, men det kan ikke ses på deres krop, at de anstrenger sig så hårdt, for de bliver ved med at være lidt småfede. 

Jeg siger ikke, at du ikke skal motionere, for det skal vi alle, og det er en vigtig sundhedsfaktor, men der er ingen vej udenom kendsgerningen:

Du er, hvad du spiser.

Naturen har gennem millioner af års evolution programmeret os til at trives på en kost bestående af:

RÅ økologiske grøntsager suppleret med kød, fisk, æg, frugt (men mest om sommeren), nødder og frø skyllet ned med rent vand. Så giver du din krop de rette byggesten til et sundt helbred. 

Var du i øvrigt klar over, at 98 % af hver en celle i din krop bliver genskabt hvert år? Så når du spiser et stykke brød eller forarbejdet mad (fyldt med skadelige kemikalier) og du skyller det ned med pasteuriseret mælk eller Cola/ Cola Light, så spørg dig selv:

Hvilken del af min krop ønsker jeg, at denne døde fødevare (som kun indeholder ringe eller slet ingen ernæring eller livskraft) skal erstatte? Skal den genskabe min lillefinger eller mit venstre øje?

For det er det, der sker. Din kost bliver en del af dig på godt og ondt. Den er byggestenene til dit helbred!

Kan du nu se, hvorfor din kost betyder mere for dit helbred og velbefindende end motion?
Min kone og jeg dyrker ikke meget motion, men vi holder os slanke og sunde (især når hun gemmer chokoladen fra mig), og vi bliver aldrig syge, fordi vi sørger for hele tiden at spise sundt,.

Jeg nævner chokolade, for det handler ikke om at være asket, men om at være konsekvent. Spis sundt 80 % af tiden, for så er der 20 % til alt det sjove.

De fleste mennesker gør det dog omvendt. Hvis du ikke tror mig, så kig på varesortimentet på supermarkedets hylder!

Prøv at spise RÅ, økologiske grøntsager suppleret med kød, fisk, æg, lidt frugt, nødder og frø
skyllet ned med rent vand i bare en uge, og resultatet vil måske overraske dig. Du får muligvis et STORT chok!

Men dette er muligvis en endnu større overraskelse for dig:

Kvaliteten af din SØVN bestemmer, hvor sundt du spiser og resultaterne af din træning.

Jeg sidder og skriver denne artikel efter at være vågnet kl. 4 om morgenen uden at kunne falde i søvn igen. Siden vi fik børn for 11 år siden har søvn været min største udfordring for mit helbred.

Min virksomhed er i øjeblikket ved at skifte retning, hvad enten jeg kan lide det eller ej. Og selv om jeg har det ok med at overgive mig til den rejse, jeg skal ud på, så gør det mig utilpas og skræmmer en del af mig at skulle gå ind i ukendt territorie (for hvor ender jeg mon henne?).

Min sjæl ved, at der er lys for enden af tunnelen, men jeg har aldrig været kendt for at være særlig tålmodig.

Sådan ser mit liv ud lige nu, og selvom det er dybt frustrerende indimellem, så har afbrudt søvn lært  mig et par værdifulde ting.

Jeg har før i tiden tænkt, at hvis jeg bare motionerede, så betød det ikke så meget, hvad jeg spiste.

Hvis jeg bare slugte nogle ekstra vitaminpiller, ville jeg klare mig fint. Men med de signaler, min krop sendte mig for 15 år siden, blive jeg klogere og indså, at kosten har en meget større betydning for min fysiologiske tilstand end træning.

Så ændrede jeg min kost til de anbefalinger, jeg har givet her i artiklen, og som resultat begyndte mirakler at ske, og jeg har ikke haft en eneste sygedag i årevis.

Men jeg har også bemærket, at når jeg ikke har sovet godt, eller jeg vågner træt, så må jeg virkelig tage mig sammen for at få motioneret, og hvis det lykkes mig at træne eller endog træne ved høj intensitet, så tager det mig meget længere at restituere og blive klar til næste træningspas.

Og hvad der er endnu værre, så begynder jeg også at længes efter:

Sukker og koffein.

Jeg er heldig, at bare lugten af kaffe gør mig syg. Men chokolade (ja, læs mælkechokolade med sukker) er noget, jeg bare ikke kan modstå, når jeg er træt.

Jeg spiser ikke bare et enkelt stykke, men en hel plade (eller flere) på dage, hvor jeg er træt.

Vågner du hver morgen med sprudlende energi og er klar til at begynde på en spændende, ny dag?

Eller er du træt, fordi du enten er gået for sent i seng, har problemer med at falde i søvn, eller
vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn igen?

De fleste mennesker er ikke klar over, at kroppen restituerer fysisk mellem kl. 22 og 2 om natten og mentalt mellem kl. 2 og kl. 6 om morgenen. Så noget af det bedste, du nok kan gøre for din krop, er at gå i seng mellem kl. 21.30 og 22, læse i en halv time og derefter slukke alt lys.

Her vil mange indvende, at de har for meget at gøre og ikke har tid til otte timers søvn!

Men så har de ikke forstået, hvad det handler om, nemlig KVALITET fremfor kvantitet.

Hvis du er veludhvilet, så vil du få udrettet meget mere på meget kortere tid.

Efter en god nats søvn er du mere kreativ, mere produktiv og har energi til ikke bare at træne men også at restituere bagefter.

En veludhvilet krop vil føre til, at du er gladere og sjovere at være sammen med, og du vil have meget mere tålmodighed med dine børn!

Så jeg må tilstå, at søvn er en meget vigtig faktor i forhold til glæde og sundhed i min verden.

Er du enig?

Konklusion: Går du tidligt nok i seng?

Med alderen tror jeg, at vi inderst inde indser, at naturen ved bedst, og at vi ikke kan snyde den.

Naturens love har altid eksisteret. De er der for at hjælpe og guide os.

At overgive sig til dem er nøglen til sundhed og lykke.

Vi er alle født til at leve sunde og lykkelige liv. Hvis vi går tidligt i seng, opnår vi hurtigere et godt resultat.

Udover at spise sundt, sove tilstrækkeligt, motionere og få sollys på huden, er det også vigtigt at bevare et lavt stressniveau.

Men nøgleingrediensen, hemmeligheden bag et langt liv fyldt med vitalitet, er at vågne om
morgenen med sprudlende energi efter en god nats søvn.

Hvis du får en god nats søvn, så er det meget nemmere at få de andre brikker i puslespillet at falde på plads.

Prøv at komme i seng i ordentlig tid i et par uger, og de positive resultater vil forbløffe dig!

P.S.: Hvis du ønsker mere information om, hvordan du opnår en god nats søvn, så kig på vores søvnguide her!


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Reidun Fynø skrev denne kommentar:
05-10-2015 12:20:05

Hej Alun
Jeg læser altid med stor glæde dine artikler. Og selvom jeg lever sundt og ved meget - fordi det ikke altid har været sådan - om både kost, motion og søvn, så kan jeg altid blive inspireret hos dig. Denne gang gælder det de rå grøntsager, som jeg, indtil nu har gået noget udenommen det skal jeg til at undersøge nærmere.
Ha' en god dag
Reidun


Zofia. Hacking skrev denne kommentar:
06-10-2015 10:28:22

Jeg ved fra min egen erfaring at du har fuldstændig ret.
Jeg ved at får jeg min søvn kan jeg overkomme meget mere og min viljestyrke er stærk. Og jeg lover mig selv at sådan vil jeg have det hele tiden. Det er bare ikke altid det går sådan for livets bekymringer forstyrre en god plan eller mine knæ gør ondt og jeg vågner midt om natten med smerter.Får jeg ikke min søvn kan jeg næsten ikke overkomme noget slet ikke motion og min vilje er i bund.
Jeg spiser sundt og godt og tager vitaminer og det selvom jeg lever sammen med en som ikke tror på sund kost med
grønsager. Men når viljen er i bund er det svært og så rækker jeg efter det søde og selvom jeg spiser sundt så opnår jeg jo ikke det optimale. Jeg nød alligevel din artikel
og vil gøre en indsats og gå i seng kl.21:30 for det vidste
jeg ikke om tiderne for restaurering af krop og det mentale, jeg har ikke læst en opdeling af søvn-tider på den måde. Du er rigtig god til at uddybe de forskellige ting og samtidig 'summe' det hele op. Jeg nyder at læse dine artikler og jeg bliver altid lidt klogere.
Med Venlig Hilsen Zofia Hacking


Zofia. Hacking skrev denne kommentar:
06-10-2015 10:29:10

Jeg ved fra min egen erfaring at du har fuldstændig ret.
Jeg ved at får jeg min søvn kan jeg overkomme meget mere og min viljestyrke er stærk. Og jeg lover mig selv at sådan vil jeg have det hele tiden. Det er bare ikke altid det går sådan for livets bekymringer forstyrre en god plan eller mine knæ gør ondt og jeg vågner midt om natten med smerter.Får jeg ikke min søvn kan jeg næsten ikke overkomme noget slet ikke motion og min vilje er i bund.
Jeg spiser sundt og godt og tager vitaminer og det selvom jeg lever sammen med en som ikke tror på sund kost med
grønsager. Men når viljen er i bund er det svært og så rækker jeg efter det søde og selvom jeg spiser sundt så opnår jeg jo ikke det optimale. Jeg nød alligevel din artikel
og vil gøre en indsats og gå i seng kl.21:30 for det vidste
jeg ikke om tiderne for restaurering af krop og det mentale, jeg har ikke læst en opdeling af søvn-tider på den måde. Du er rigtig god til at uddybe de forskellige ting og samtidig 'summe' det hele op. Jeg nyder at læse dine artikler og jeg bliver altid lidt klogere.
Med Venlig Hilsen Zofia Hacking


Kom med din kommentar

Mest læste i Søvn og afslapning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser