En god nats søvn er nøglen til et sundt helbred og lykkeligt liv

Skrevet 19-09-2018 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

En god nats søvn er nøglen til et sundt helbred og lykkeligt liv

Du læser denne artikel, fordi du tager din sundhed og dit velvære alvorligt. Korrekt? Hvis du kunne tænke dig at opleve et forbedret energiniveau, forbrænde mere fedt, radikalt mindske dit stressniveau og øge din lykkefølelse, så har jeg gode nyheder til dig. Det er gratis, føles fantastisk og ja, det centrale tema for denne hjemmeside er vigtigheden af regelmæssig kvalitetssøvn for dit velbefindende. Bliv klogere på, hvordan du får en god nats søvn hver eneste nat i dag.


Nu ved jeg godt, hvad du tænker: Jeg har hørt det hele før, og jeg ved godt, at en god nats søvn er vigtig, men jeg har ganske enkelt for meget at lave til at komme tidligt i seng.
 
”Der er ikke nok timer i døgnet til også at sove” er den største misforståelse i forhold til dit helbred. Lad mig fortælle dig hvorfor!
 

Sådan vinder du tid i et travlt liv

 
Vi lever i en tidsalder, hvor vi er på farten 24/7, og hvor der ikke synes at være nok timer i døgnet til at tilfredsstille chefen, passe på børnene, være en god soulmate, kvalitetstid til sig selv osv.
 
Mange mennesker forsøger så at vinde tid ved at sove mindre. Men dette er den største fejl, du eller en anden kan begå, i forhold til dit helbred og dit sind.
 
For ser du, det handler ikke om, hvor mange timer vi er vågne, men derimod om hvor meget du får udført i dine vågne timer.
 
En god nats søvn vil hjælpe dig til at få udrettet mere på kortere tid, så de mennesker, der prøver at snyde med søvnen, snyder kun sig selv og deres helbred i det lange løb.
 
Hvis du får lavet om på tingene og begynder at gå i seng i ordentlig tid (nedenfor vil jeg fortælle dig, hvad det optimale tidspunkt er at gå i seng på), vil du få udrettet meget mere på kortere tid, fordi din hjerne vil blive meget mere effektiv, og du vil samtidig blive en rarere person at være i nærheden af, fordi du ikke er træt.
 
Du vil have energi til at nyde alt det vidunderlige, livet har at tilbyde, og på samme tid har du gjort den bedste investering i dit helbred og dit velvære.
 
Lyder det godt?
 
Amazon.com er det næststørste firma i verden, men var du klar over, at firmaets grundlægger og CEO Jeff Bezos, som du kan forestille dig, er en meget travl mand, hævder, at det bedste, han kan gøre for sine aktionærer, er at gå tidligt i seng og få otte timers kvalitetssøvn.
 
Han har forstået, at regelmæssig kvalitetssøvn betyder, at han får gjort meget mere på mindre tid OG i en meget højere standard!
 
Hvis Jeff kan gøre det, kan du også.
 
At spare på søvnen vil ikke hjælpe dig til at få udrettet mere.
 
Nøglen er kvalitet - ikke kvantitet.  
 
Du vil få udrettet mere ved at gå i seng til tiden, så du bliver mere produktiv dagen igennem.
 
Når du vågner op med masser af energi, vil du tænke klart, træffe rigtige beslutninger, være mere effektiv og forblive sund og rask!
 
Tag nu din telefon frem, og kig på, hvor meget batteri den har tilbage.
 
Tag nu en kort pause, og tænk over, hvor meget batteri du har i din krop?
 
Vær ærlig. Det er et kraftfuldt spørgsmål.
 
Er du oppe på 90 %, eller er du klar til en lur efter frokost?
 
Mange af os er blevet så vant til at køre på lave batterier, lige som vores smartphone gør.
 
Når dit batteri er lavt på din smartphone, lader du den naturligvis op. Dette er nøjagtig, hvad vi skal gøre med vores krop og vores sind hver aften, når vi går i seng!
 

Konsekvenser ved søvnmangel

 
En god analogi er at sammenligne den kvalitetssøvn, du får hver nat, med din bankkonto.
 
Når du ikke kommer i seng i ordentlig tid, hæver og bruger du flere penge fra din søvnkonto i løbet af dagen, end du sparer op og sætter ind om natten.
 
Hvis det er sådan, din hverdag ser ud, vil din bankkonto på et tidspunkt komme i overtræk, og din konto vil gå i minus. Så vil din ”bankrådgiver” invitere dig til et møde for at bede dig kigge dig i et spejl og spørge dig selv, hvorfor du er så stresset, ikke kan tabe dig og ofte bliver syg om vinteren og ikke smiler så ofte, som du kunne tænke dig.
 
Din ”bankrådgiver” vil minde dig om, at du drastisk øger din risiko for alvorlig sygdom som kræft og hjertekarsygdom.
 
For ser du, under søvnen gendannes vores immunforsvar og vores kroppe efter dagligdagens stress.
 
Lad mig gentage, at dit helbred og din sindstilstand i høj grad er afhængige af regelmæssig kvalitetssøvn.
 
Men her er noget, de fleste mennesker ikke er klar over …
 

Du kan klandre den store opfinder Thomas Edison for mange af de problemer, du oplever i dit liv.

 
Edison er uden tvivl den største opfinder nogensinde og er berømt for at opfinde den elektriske pære.
 
Du kan google historien om, hvordan han ”fejlede” 10.000 gange og mistede det meste af sit syn, inden han endelig fremstillede en pære, der virkede. Det er en ret inspirerende historie.
 
Men hvordan kan Edison, som døde, før du blev født, på visse måder være ansvarlig for dit nuværende helbred og din sindstilstand?
 
Han forvandlede bogstavelig talt natten til dag ved at give os lys efter solnedgang, selv midt om vinteren!
 
Ja, Edisons opfindelse tillod os at være oppe meget senere, end vi havde været førhen, og dette går imod millioner af års evolution og al den programmering af DNA, som er blevet placeret i vores kroppe siden tidernes begyndelse.
 
Helt basalt hænger det sådan sammen, at før den elektriske pæres indtog gik vi tidligt i seng, sov længere og dybere og vågnede sunde og forfriskede med et smil på læben om morgenen.
 
Tilføj nu fjernsynskigning sent om aftenen, computerspil med en masse glimtende, kunstigt lys og Facebook i sengen på vores smartphone, når vi burde ligge og sove. Så er det ikke noget under, at vi er syge, fede og for ofte ligner noget, katten har slæbt ind.
 
Hvis du synes, dette lyder skræmmende, så tænk over, hvad vi gør ved vores børn og deres fremtid?
 
På dette tidspunkt håber jeg virkelig, at du er kommet til samme konklusion som mig om, at det bedste, du kan gøre for dit fremtidige helbred, din sindstilstand og din produktivitet i løbet af dagen, er at slukke for lyset i rette tid.
 
I tilgift har jeg gode nyheder til dig, hvis du har svært ved at komme af med bildækket rundt om maven!
 

Du er fed, fordi du ikke går i seng til tiden!

 
Når du er overtræt og er i søvnunderskud, øges dit ”sulthormon” ghrelin i drastisk. Ghrelin stimulerer sult, selv når din krop ikke har brug for næring, så ved ikke at sove nok spiser du mere mad og hungrer efter sukker og andre fødevarer, som indeholder masser af den hvide gift.
 
At være overtræt går som nævnt ovenfor stik imod millioner af års evolution, og jeg spekulerer somme tider over, om Thomas Edison, hvis han havde kendt konsekvenserne af sin opfindelse, så havde holdt os ”i mørket,” så at sige.
 
Når vi er trætte, så tror vores DNA helt enkelt, at vi bogstaveligt sulter. Ghrelin øger vores lyst til mad, og sukker er den bedste og hurtigste måde at fede os op på, og vores krop gør alt, hvad den kan, for at holde fast på fedtcellerne.
 
Så når du er træt, har du kun ringe selvkontrol og kan ikke holde dig fra at spise fødevarer med et højt indhold af sukker.
 
Hvis du ikke går i seng til tiden, vil du aldrig tabe dit fedt, for du kæmper en kamp, du aldrig vil vinde.
 
Tilføj derefter til opskriften manglende energi og ringe lyst til at motionere, og selvom du tvinger dig selv til at bevæge dig, har du ikke nok energi til at restituere.
 
Er denne nye forståelse noget, der kan ændre din livsstil?
 
Er du blevet motiveret til at gå tidligt i seng? Godt. Nu bliver det indlysende spørgsmål:
 

Hvad er det optimale tidspunkt at gå i seng på?

 
Mange mennesker taler om de magiske 8 timer.
 
Men det er faktisk ikke kun vigtigt, hvor mange timer du sover, men endnu mere hvornår du går i seng, der tæller.
 
Var du klar over, at din krop restituerer fysisk mellem kl. 22 og kl. 2 og mentalt mellem kl. 2 og kl. 6?
 
Så hvis du går i seng f.eks. kl. 24, så har du mistet 50 % af din krops mulighed for at hvile, blive gendannet og restitueret, OG hvis dette er dit normale søvnmønster, risikerer du at blive syg.
 
Den absolut bedste ting du kan gøre for dit helbred, er at gå i seng så tæt som muligt på kl. 22.
 
Hvis du har været vant til at gå i seng kl. 24, så gør overgangen blid. Gå i seng 15 til 30 minutter tidligere end normalt med en god bog. Overvej eventuelt at tage et brusebad inden sengetid for at slappe af.
 
Selvfølgelig er vedholdenhed nøglen. Du behøver ikke at leve som en munk. Gå blot i seng mellem kl. 21.30 og 22 de fleste aftener. Så vil du mærke forskellen!
 
Det lover jeg!
 

7 nøgletrin til at få en skøn søvn hver eneste nat

 
1.       Først skal du sørge for at sove i komplet mørke. Vi bruger både gardiner og persienner for at blokere for alt lys i vores soveværelse. Det er også en god idé, selv om vinteren, at gå udenfor omkring kl. 12, selv på en skyet dag, for at få lys på huden. Dette hjælper med til at regulere kroppens naturlige rytmer.
 
2.       Derefter skal du have åbne vinduer for at få frisk luft. Sov i et koldt rum. Hvis du fryser, skal du tage sokker osv. på.
 
3.       Undgå sukkerholdige fødevarer, især i timerne før sengetid, og drik ikke kaffe eller koffeinholdige drikke efter kl. 15, da det vil holde dig vågen efter sengetid. Derudover er et enkelt glas vin godt, men for meget alkohol vil forstyrre din dybe søvn!
 
4.       Brug ALDRIG telefoner, iPad osv. i sengen, da lyset fra skærmene holder din krop vågen og stimulerer din krop på det tidspunkt, hvor du skulle slappe af. Det er også en god idé at slukke for fjernsynet, idéelt to timer før du ønsker at falde i søvn. Det er overflødigt at nævne, at hvis du har et fjernsyn i soveværelset, så flyt det!
 
5.       Før jeg fyldte 30, læste jeg kun ganske få bøger. Nu glæder jeg mig til at gå i seng omkring 21.30 og læse, til jeg er træt. Læsning er en fremragende måde at udvikle sig selv som person og på samme tid gøre sig klar til en virkelig god nats søvn.
 
6.       Hvis dit hoved er fuld af tanker, så skriv dem ned på et stykke papir. Dette hjælper ofte hjernen til at slappe af. Endnu bedre vil det være, hvis du skriver tre gode ting ned, som er sket for dig i dag. Små, simple ting er helt fine.
 
7.       Når du lukker øjnene, så brug nogle få sekunder på at sige tak for alle de ting, du er taknemmelig for. Taknemmelighed er så fantastisk kraftfuldt! Begynd med simple ting som maden, du spiser, tøjet på din krop. Min egen oplevelse er, at jo mere jeg er taknemmelig for det, jeg har, jo flere gode ting tiltrækker jeg i mit liv, som jeg er taknemmelig for! Det er en magisk måde at slutte dagen på.
 

Konklusion: En god nats søvn er nøglen til alle dine drømme om et godt liv på alle planer

 
Jeg elsker min Tesla. Den er en drøm at køre i, og teknologien forbløffer mig virkelig.
 
Men når batteriet bliver for lavt, er der mange dejlige funktioner, der ikke virker. Jeg kan ikke få varme i sædet, kølesystemet vil ikke gå i gang, motorens ydeevne mindskes, og accelerationen mindskes drastisk. Alt sammen for at spare på energien, så jeg kan komme hjem.
 
Det sjove er, at når jeg er overtræt, tager jeg automatpilot på, og min krop udfører kun lige et minimum af anstrengelser for at komme igennem dagen, indtil jeg kan tanke op igen.
 
Fuldstændig lige som min Tesla!
 
Hvis jeg er helt udmattet, kan det tage en hel uge med kvalitetssøvn, før jeg har fået ladet mine batterier fuldt op igen.
 
Genkender du samme scenarie fra din egen krop og dit eget liv?
 
Du kan simpelthen ikke snyde millioner af års evolution ret længe uden alvorlige konsekvenser!
 
Lad mig gentage dette: Den største misforståelse i dag er, at du kan spare på søvnen for at få flere vågne timer.
 
I princippet er det jo rigtigt, men i praksis forholder det sig sådan, at du får mere energi, taber dig, bliver sundere og rarere at være sammen med og får udrettet meget mere på kortere tid, hvis du går i seng til tiden.
 
Så forpligt dig lige nu og her på at gå i seng til tiden (lysene slukket kl. 22), og sluk for fjernsynet og undlad at kigge på din telefon, med mindre den ringer, efter kl. 20, og begynd at nyde alle de goder, som en god nats søvn vil give dig.
 
Det vil endda være endnu bedre, hvis du sletter Facebook og e-mail fra din telefon!
 
Spørgsmålet, som vi bør stille os selv, er, hvor meget vores helbred og vores lykke betyder for os?
 
Det er her, du finder motivationen for at slukke for lyset i rette tid. Søvn er jo trods alt gratis!
 
Hvis du kun tager en ting med dig fra denne hjemmeside, så bør det være dette:
 
På toppen af naturens ønskeliste er regelmæssig kvalitetssøvn for både dig og alle andre på denne vidunderlige planet!
 
Sov sødt!
 
P.S.: Det bedste, du kan gøre for dine børn, er at få dem ind i en fast rutine med at få mindst 10 timers søvn hver nat. De vil også blive gladere, sundere og klare sig meget bedre i skolen og i sport osv.

Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Leif Fogh Jakobsen skrev denne kommentar:
20-09-2018 17:31:17

Jeg går ofte i seng ved 2'tiden og sover til kl 11, er det ikke lige så sundt. Det sker jeg sover 12 timer. Jeg vil lige tilføje at jeg har meget svær KOL 20-25 % lungekapacitetjeg er meget aktivmen bestemmer selv arbejdstiden.


Pia Tasha skrev denne kommentar:
20-09-2018 19:50:18

God og informativ artikel Alun) tak!
Det er rart at få det skåret ud i pap, og ja det mærkes hurtigt hvis min søvn bliver forstyrret. Min tålmodighed forsvinder og jeg bliver gnaven.
Tak for dine mails - kan godt lide din måde at lave sammenligninger, og skabe forståelige “billeder”.
De Bedste Hilsner - Pia.
PS jeg er ikke på facebook, men ville gerne kune dele dine artikler på Twitter?!


Susanne Holgaard skrev denne kommentar:
20-09-2018 21:57:33

Totalt negativ forventning at begynde dit indlæg med : "Du er fed fordi.......". Så enkelt er det desværre ikke for overvægtige mennesker, bare at sove mere !.
Maange mennesker i den vstlige verden er overvægtige på grund af for meget og for usund mad, og for meget medicin, som ødelægger fordøjelsen, hormonsystemet og udrensningsevnen......
Naturligvis hjælper det på ens energi og sundhedstilstand at sove godt om natten , men det er slet ikke nok.
Skrevet af terapeut Susanne Holgaard.


Vis alle kommentarer

Flemming Hermansen skrev denne kommentar:
21-09-2018 08:17:31

Hej Leif,
Det er på ingen måde lige så godt. Man kan ikke flytte rundt på det indre ur der regulerer når det regulerer. Så når du går i seng kl. 2 har du mistet hele regenerations fasen mellem 10-2. Dette vil alt andet lige have konsekvenser, og når du skriver du har Kol er det endnu mere påtrængende at få ændret det mønster. At sove 12 timer er så som udgangspunkt alt for meget. undersøgelser viser at det er mellem 7-9 timer der er det optimale, og helst startende fra 22. God fornøjelse med omlægningen.;o)


Leif Sachmann skrev denne kommentar:
21-09-2018 11:38:01

Rigtig god artikel, med gode praktiske eksempler på, hvordan søvnen kan administreres


Bitten Lamp skrev denne kommentar:
24-09-2018 13:37:05

Tak fordi du minder os alle om hvor vigtig søvn er.
Som ung kom jeg ofte hos Julia Vøldan (syre-base balancen og plus minus balancen). Når vi var 5 dage på hendes kursted skulle vi alle gå i seng kl. 21 senest jeg gik altid i seng kl. 19 og sov 12 timer de første 3 dage derefter vågnede jeg kl. 4
Dr. Vogel går i seng kl. 20 og står op kl. 4.
Tidlig søvn er alfa omega for et godt helbred. Julia Vøldan reddede mit liv v.h.a. Urtethe (Plus Minus balancen, Syre Base Balancen og tidlig søvn.


Pia Tasha skrev denne kommentar:
18-10-2018 22:21:46

God og informativ artikel Alun) tak!
Det er rart at få det skåret ud i pap, og ja det mærkes hurtigt hvis min søvn bliver forstyrret. Min tålmodighed forsvinder og jeg bliver gnaven.
Tak for dine mails - kan godt lide din måde at lave sammenligninger, og skabe forståelige “billeder”.
De Bedste Hilsner - Pia.
PS jeg er ikke på facebook, men ville gerne kune dele dine artikler på Twitter?!


Kom med din kommentar

Mest læste i Søvn og afslapning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser