7 nøgleingredienser til en god nats søvn hver eneste nat

Skrevet 29-01-2018 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

7 nøgleingredienser til en god nats søvn hver eneste nat

Jeg vil gerne lade dig få del i en lille hemmelighed. At sørge for konsekvent at få en god nats søvn er NØGLEN til dit fremtidige gode helbred og velvære. Derfor er en god nats søvn også fundamentet for ALT, hvad jeg deler på denne hjemmeside! Så tillykke! Du er kommet det rette sted hen. Er du klar til at vågne op om morgenen frisk og fuld af energi?


Var du klar over, at når du ikke kommer i ordentlig tid i seng, tror din krops fysiologi, at den sulter?
 
Ja, rigtigt, sulter, for siden begyndelsen af menneskets eksistens er vi blevet programmeret til at sove og vågne synkront med solens cyklus.
 
At sove lidt mindre om sommeren og lidt mere om vinteren.
 
At sløse med søvnen føles for kroppen bogstaveligt som en trussel.
 
Søvnmangel får ghrelin, også kendt som ”sulthormonet,” til at stige kraftigt, hvilket får dig til at føle dig sulten, når du egentlig ikke har behov for føde.
 
Ghrelin påvirker også din hjernes nydelsescentre og får dig til at række ud efter
 
SUKKERholdige fødevarer, især om aftenen.
 
Det er derfor, du ikke kan lade være med at spise fødevarer med et højt sukkerindhold, når du er træt.
 
Det er en virkelig god nyhed for dine fedtceller, men en mindre god nyhed i forhold til dit ønske om en slank, atletisk eller sund krop, da vi jo alle kender til farerne ved et for højt indtag af sukker.
 
Tilmed mindskes din motivation til at træne og den intensitet, hvormed du bevæger din krop, når du er træt. Og derudover er din restitution efter træning ekstremt dårlig.
 
Træthed kan også forårsage, at du bliver mindre produktiv både hjemme og på arbejdet. Ja, når du er træt, tager det meget længere at få udført dine gøremål!
 
Og sidst, men ikke mindst, er det meget svært at være en glad, positiv person, når alt, du ønsker, er at kravle tilbage i sengen!
 
Ja, konsekvent at komme i seng i ordentlig tid er uden tvivl den bedste ting, du kan gøre for dit helbred og din lykke!
 
Nu er det oplagte spørgsmål så, hvad du skal gøre for at få en vidunderlig nats søvn.
 

7 nøgletrin til at få en virkelig god nats søvn hver eneste nat

1. Som det første skal du sikre dig, at du sover i et helt mørkt rum. Vi bruger både gardiner og persienner til at blokere alt lys udefra i soveværelset. Derudover er det en god idé, selv om vinteren, at komme udenfor omkring kl. 12 middag, også på en gråvejrsdag, for at få lys på huden. Dette hjælper til at regulere din krops naturlige biorytmer.

2. Dernæst skal du have åbne vinduer for at få frisk luft. Sov i et køligt rum. Hvis det er for koldt, så tag sokker osv. på.

3. Undgå sukkerholdige fødevarer, især i timerne lige før sengetid, og drik ikke kaffe eller andre koffeinholdige drikke efter kl. 15, da de vil holde dig vågen. Et enkelt glas rødvin er godt, men for meget alkohol kan forstyrre din søvn!

4. Brug aldrig din telefon, iPad osv. i sengen, da lyset fra dem holder din krop vågen og stimulerer din hjerne på et tidspunkt, hvor du burde slappe af. Det er også en god idé at slukke for fjernsynet, idéelt to timer før du ønsker at sove. Det er selvfølgelig unødvendigt at sige, at hvis du har et fjernsyn i soveværelset, så skal du flytte det et andet sted hen!

5. Før jeg blev 30, læste jeg kun ganske få bøger. I dag glæder jeg mig til at komme i seng omkring kl. 21.30 og læse, indtil jeg er træt. Læsning er en fremragende måde at udvikle sig som person og samtidig gøre sig parat til en god nats søvn.

6. Hvis dit hoved er fyldt op af tanker, så skriv dem ned på et stykke papir. Dette hjælper hjernen til at falde til ro. Endnu bedre er det at skrive tre ting ned, du har oplevet i løbet af dagen. Det kan sagtens være helt simple ting.

7. Når du lukker øjnene, så brug nogle få øjeblikke på at sige tak for alle de ting, du er taknemmelig for i dit liv. Taknemmelighed er så utrolig kraftfuld! Begynd med enkle ting som maden, du får at spise, og tøjet, du har på kroppen. Det er min erfaring, at jo mere jeg er taknemmelig for, hvad jeg har, jo mere tiltrækker jeg af gode ting i mit liv at være taknemmelig for. Og så er det en fantastisk måde at afslutte dagen på.

Hvis du følger disse 7 trin, vil du hurtigere falde i søvn og sove dybere og bedre natten igennem.

Hvad er det optimale tidspunkt at gå i seng?

 
Mange mennesker taler om de magiske 8 timers søvn.
 
Men det er ikke bare, hvor mange timer du sover, som er vigtigt, men også hvornår du går i seng.
 
Er du klar over, at kroppen restituerer fysisk mellem kl. 22 og kl. 2 nat, og at den mentalt restituerer mellem kl. 2 nat og 6 morgen?
 
Så går du i seng ved midnat, har du tabt 50 % af din krops tid til at hvile, reparere sig selv og restituere, OG hvis dette er din normale rutine, risikerer du at blive syg.
 
Den absolut bedste ting, du kan gøre for dit helbred, er at slukke for lyset så tæt på kl. 22 som muligt.
 
Hvis du normalt går i seng omkring midnat eller senere, så foretag overgangen til en sundere døgnrytme stille og roligt.  Gå f.eks. i seng 15 til 30 minutter tidligere end normalt med en god bog. Overvej måske at gå i brusebad for at blive afslappet og klar til at sove.
 
Konsekvens er selvfølgelig vigtigt. Du behøver ikke at leve som en munk, men gå i seng mellem 21.30 og 22 de fleste aftener, og du vil virkelig kunne mærke en forskel!
 
Konklusion
 
Nu tænker du måske, at du ikke har tid til at gå i seng kl. 22 og få 8 – 9 timers søvn.
 
Men det er ikke pointen. Det handler nemlig ikke om, hvor mange timer du er vågen, men om hvor meget du får udrettet i dine vågne timer.
 
Når du er veludhvilet, VINDER du TID, da du vil være meget mere produktiv OG få udført dine opgaver hurtigere, meget hurtigere!
 
At sløse med søvnen får dig til at spise mere, hungre efter sukker og koffein, spise flere mellemmåltider, tilbringe mere tid foran TV og din pc samt gøre dig mindre motiveret for at motionere.
 
Og så har vi ikke engang nævnt, hvor gnaven man kan blive, når man er overtræt.
 
Du har lige læst denne artikel, fordi du tager dit helbred alvorligt.
 
Jeg kan ikke lægge nok vægt på, at konsekvens i forhold til en god nats søvn er nøglen og fundamentet til din sundhed og lykke.
 
Det er simpelthen nøglen til din fremtid.
 
Hvis du i en uge forsøger at komme tidligt i seng, vil du blive forbløffet over, hvor godt du får det.
 
Sov sødt.
 
P.S.: Hvis du har lyst til at læse mere om vigtigheden af søvn, så klik her! 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Perlemor skrev denne kommentar:
30-01-2018 23:46:59

Det lyder både logisk og Umildbart lige til.... men... hvad med os, som arbejder om aften/natten ? Sygeplejersker/læger på hospitaler med vagter fra kl 24 til 08 eller tjener/kokke som først har fri kl tre/fire/fem om morgen ? Politi ? Falck ? Brandmand ?
Er disse mennesker "dømt" til at leve en uforsvarligt usund liv ? Skal de tænke mere på sig selv og sige deres arbejde op ? Hvem skal så passe på os ?
Jeg blev næsten ked af at læse artiklen, for hele min familie har tidligvis valgt at ikke blive restitueret hverken mentalt eller fysisk, mellem kl 22 og 06, pga det erhverv de har valgt :-(


Irene Schrøder skrev denne kommentar:
01-02-2018 18:06:22

Jeg er meget glad for dine artikler, og læser dem gerne højt for mine venner ☺


Sonja skrev denne kommentar:
03-02-2018 16:01:16

Selv om man godt ved det, er det rart at få baggrunden for det vigtige af god søvn.
Tak


Vis alle kommentarer

Kirsten skou skrev denne kommentar:
01-05-2018 09:36:56

Hej..!
Det er en fornøjelse at læse artiklen..
Jeg er på ‘slankekur’ og har tabt mig , hvilket resultere i en masse ny energi
Jeg går automatisk tidligere i seng, da jeg stå frygteligt tidligt op- af egen fri vilje- så artiklen er bare i top for mig og jeg vil sprede budskabet
Ikke mindst tror jeg at mine tåhjælpere spiller ind i min nye dejlige tilstand
Tak for dem osse .
Vh Kirsten


Kom med din kommentar

Mest læste i Søvn og afslapning

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser