Tab 5kg fedt på kun 4 uger

Skrevet 24-05-2016 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Tab 5kg fedt på kun 4 uger

Få tabt de sidste kg og vær klar til stranden, jeg tabte 5kg fedt på bare 4 uger. Det kan DU også! Jeg satte mig et mål. Jeg ville være veltrimmet og tabe mig inden min fødselsdag.


Alle som kender mig, ved at jeg altid har været i god fysisk form, og aldrig været overvægtig.

Men alligevel ville jeg gerne bevise overfor mig selv, at jeg kunne komme i ligeså god fysisk form, som jeg var for 20 år siden.

Hvordan gjorde jeg det??

Jeg lavede små ændringer i mit liv på 7 meget vigtige punkter (læs videre nedenunder), sværere var det ikke.

Læs videre og lær mine 7 slankehemmeligheder.

Lad os se i øjnene, at slankekure ikke virker.

Nu forskning viser, at man ikke kan holde kiloene væk ved hjælp af en kur. Det, der tabes kommer igen - ofte med et par ekstra bonus-kilo. Det er det, man populært kalder yo-yo effekten. Konklusionen er kommet fra en omfattende og grundige analyser af 31 langsigtede slankestudier.

Forskerne fandt, at de fleste ville være bedre tjent med ikke at gå på kur overhovedet. Folk taber typisk 5 - 10 procent af deres kropsvægt inden for de første 6 måneder, men op til to tredjedele af dem tager inden for 4 - 5 år mere på igen end det, de har tabt.

En slankekur er faktisk en ret sikker spådom om fremtidig vægtforøgelse; studiet viste også, at dem, der har deltaget i egentlige vægttabs-programmer, tager signifikant mere på i vægt over en toårig periode end dem, der ikke har deltaget i et slankeprogram. Andre studier har vist tilsvarende resultater.

I stedet for at gå på slankekur opfordrer forskerne til at omlægge sin levevis. 

Læs videre og få 7 gode råd til hvordan du kan omlægge dit liv.

Sådan taber du fedt og holder det væk:

Følg de enkle men effektive råd nedenfor, og du vil snart se din krop forandre sig. Fedtet vil bogstaveligt talt smelte af dig og efterlade en slank og sund krop!

1. Få nok søvn
Undersøgelser har vist, at når unge, raske mænd kun sov 4 timer 2 nætter i træk, viste de fald (på 15 - 20%) i hormonet leptin, som undertrykker appetitten, samt en stigning i det appetit-stimulerende hormon ghrelin (på 25 - 30%). Leptin og ghrelin er de to appetit-regulerende hormoner. Leptin udløses fra fedtcellerne og hjælper med at gøre hjernen opmærksom på, at det er på tide at holde op med at spise.

Ghrelin produceres i maven og hjælper til at sætte gang i sultfornemmelserne. Forsøgspersonerne fortalte i øvrigt, at de var mere sultne efter deres nætter med lidt søvn end efter nætter, hvor de havde sovet 10 timer. Desuden havde de større behov for søde sager, saltholdige produkter som chips samt stivelsesholdig mad som brød og pasta.

Mangel på søvn skaber altså lyst til at spise lige præcis de produkter, du bør undgå, hvis du gerne vil bevare et godt helbred og en slank krop. Du bør derfor sove 8 timer hver nat.

For mig personligt har søvn været den vigtigste faktor i mit projekt. Jeg har tydeligt kunne mærke, når mine børn havde holdt mig vågen om natten, at jeg havde en meget større trang til sukker og andre søde sager næste dag.

Her kan du få gode råd til, hvordan du får en god nattesøvn.

2. Find din metabolic type og spis i overensstemmelse med den
Du er genetisk programmeret til at spise et bestemt forhold mellem protein, fedt og kulhydrater - et forhold, der er ganske særligt for DIN krops unikke kemi. Ved at udføre vores simple test kan du få en god ide om, hvilket forhold din krop fungerer bedst med.

Se www.metabolictyping.dk for mere info.

3. Spis økologisk
Det lyder måske for godt til at være sandt, men ved at spise økologiske fødevarer vil du over tid kunne sige farvel til dine elskovshåndtag. Økologisk mad hjælper dig til at tabe fedt, og det er der flere grunde til:

Økologiske fødevarer indeholder flere næringsstoffer end konventionelle fødevarer. Dermed får din krop hurtigere den næring, den har brug for, og derfor vil den ikke blive ved med at kræve mere og mere. Derfor behøver du ikke spise lige så meget for at føle dig mæt. Ved at spise mindre vil du have en god mulighed for at smelte dine overskydende fedtdepoter.

Ikke-økologiske fødevarer indeholder giftstoffer i form af rester af sprøjtemidler eller tilsætningsstoffer, der kommer ind i din krop, når du indtager dem. Disse giftstoffer må kroppen sørge for at holde væk fra sine indre organer, og det bedste sted at lagre dem er i fedtceller, så jo flere giftstoffer, du indtager, desto flere fedtceller vil din krop producere for at lagre giftstofferne sikkert; og jo større bliver dine elskovshåndtag.

Økologisk frugt og grønt indeholder større mængder protein end konventionelle fødevarer. I dag er det de færreste mennesker, der får opfyldt deres proteinbehov gennem kosten, men protein er utrolig vigtigt i din kost, for det både mætter mere end fedt og kulhydrater og forsyner dig med byggematerialer til dine muskler.

Jo større muskelmasse, du har, desto højere bliver dit stofskifte, og jo mere fedt forbrænder du dagen igennem, også når du sidder stille.

Læs mere om alle fordelene ved at spise økologisk her!

4. Drik vand
Jeg har sagt det før, men jeg siger det gerne igen. Du bør drikke 2 liter rent vand om dagen. Maven er afhængig af vand for at kunne fordøje maden, og mangel på vand gør det vanskeligere at nedbryde næringsstoffer som kulhydrater og proteiner, der skal bruges som energi til at reparere og forstærke musklerne.

Leveren, som bestemmer, hvor alle næringsstofferne skal hen, behøver også vand til at omdanne oplagret fedt til anvendelig energi. Hvis du bliver dehydreret, henvender nyrerne sig til leveren for at få hjælp, hvilket igen formindsker dens evne til at omdanne oplagret fedt til energi.

Du kan læse mere om vigtigheden af at drikke nok vand her.

5. Spis nok protein
Når din krop opbygger muskelvæv, bliver den til en slags kraftværk, der smelter fedt og øger dit stofskifte. Dermed kan du spise mere uden at tage på i vægt. Du kan ikke vedligeholde eller opbygge muskler, hvis du ikke spiser nok protein; sørg for, at det er protein af god kvalitet fra økologisk kød.

Her kan du læse mere om vigtigheden af protein.

6. Træn rigtigt
De bedste resultater i et fedttabs træningsprogram får du ved hjælp af en kombination af vægttræning og High Intensity Interval Training (HIIT). Mange undervurderer værdien af vægttræning, men det er helt essentielt og vil hjælpe din krop til at fastholde sin dyrebare muskelmasse og for at give dig en velproportioneret, veltrænet og sund krop. Taber du muskelmasse, falder dit stofskifte – lige det, du ikke ønsker, hvis du prøver på at tabe fedt.

Et lavere stofskifte betyder, at du må skære endnu mere ned på kalorieindtaget eller øge din fysiske aktivitet for at holde dit fedttab på sporet. Sats på at vægttræne mindst to gange om ugen – træningssektionen på denne hjemmeside giver dig flere rigtigt gode vægttræningsprogrammer, der passer til dit individuelle konditionsniveau.

Læs mere om hvordan du træner rigtig her.

Det er videnskabeligt bevist, at HIIT er en mere effektiv måde at forbrænde fedt end en lang joggetur, fordi du både brænder en masse kalorier af, mens du udfører HIIT træning og efter HIIT træningen har en signifikant højere fedtforbrændingseffekt.

Det korte af det lange er, at med HIIT forbrænder du mere fedt og som en ekstra bonus øger du hurtigt din kondition med træningssessioner, der varer kortere end 30 minutter – hvilket vil sige, at du ud over at forbedre din kondition hurtigere, også sparer tid i en travl hverdag!

Læs mere om HIIT træning her.

7. Tænk dig til en sund og veltrænet krop
Du trækker de ting ind i dit liv, der stemmer overens med dine dominerende tanker. Tænker du over, om du er fed og overvægtig, er det lige, hvad du bliver. Fokusér aldrig på, hvad du ikke ønsker, men altid på, hvad du ønsker at opleve i dit liv.

Tænk positive tanker om din krop og om hvor smuk du er; elsk din krop fra top til tå. Hav et realistisk idealbillede af din drømmekrop og hold fast i dette billede.

Vore tanker er så magtfulde, at de skaber vores virkelighed; så hvis du får en negativ tanke i hovedet, så bare acceptér den og vend dernæst fokus mod din drøm - f.eks hvordan din drømmekrop ser ud, og føl hvordan du igen smyger dine yndlingsjeans på. Mærk hvordan det er, når folk ser på dig og beundrer din smukke og sunde krop.

Du kan læse meget mere om, hvordan du kan bruge de rigtige tanker til at opnå lige hvad du vil i livet her: /personlig-udvikling/

Held og Lykke

P.S. Du kan downloade vores gratis slanke bog her!


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Cecilie skrev denne kommentar:
07-05-2013 09:45:41

Hejsa! Jeg ef en pige på 18 år! Jeg vil gerne tabe mig og nej jeg er ikke stor men lille og tynd men vil gerne have en smuk mave til sommer har du et råd eller to!
Jeg drikker 3 liger vand hver dag og spiser sundt
Men kan du hjælpe ??;-)


CYRUS skrev denne kommentar:
08-05-2013 10:47:51

GOD OG NYTTIG ARTIKEL SOM SÆDVENLIG;-)


Pia skrev denne kommentar:
09-05-2013 12:20:00

Til Cecilie. Det lyder til at du trænger til at få nogle mavemuskler og ikke trænger til at tabe dig.


Vis alle kommentarer

Sofie skrev denne kommentar:
09-05-2013 18:03:11

Hvor taber jeg mave fedt?
Jeg laver træningsøvelser for maven hver dag og har gjort det i omkring 2 måneder nu. Min mave vil dog alligevel ikke blive flad og dellen når man sidder ned er der stadig. Hvordan får det væk? Min krop udover min mave er tynd og vejer under det jeg skal.

Håber du kan hjælpe :-)


Line skrev denne kommentar:
11-05-2013 08:36:59

Taber sig ved at spise økologisk???? Det er utroligt at folk i 2013 tror på det!!! Man taber sig af at spise sundt og dyrke motion...bum! Om grøntsagerne er økologiske eller ej gør ingen forskel. Faktisk er der flere næringsstoffer i frosne grøntsager....hvis man endelig skulle fremhæve noget der er bedre, men altså ikke noget man taber sig af fordi det er øko!!!!


Maria skrev denne kommentar:
11-05-2013 17:33:34

Hvor har du din viden fra Line?


yasmina skrev denne kommentar:
13-08-2013 14:41:36

jeg håber det virker :-D


Tilde skrev denne kommentar:
18-11-2013 16:45:00

Jeg håber jeg taber mig af det her for jeg buler ud af, og derfor har jeg løst til at tabe mig så tak:-)


Tilde skrev denne kommentar:
18-11-2013 16:48:10

stadig bange for jeg bliver TYK selvom jeg følger dine tips


Tusik tak danke lak skrev denne kommentar:
18-11-2013 16:51:13

Hi i come from England and i Cant not understand


Simon Thorleifsen skrev denne kommentar:
15-02-2014 19:03:52

hej hvodan kan jeg tab 5kg på 4 dag ?


Sara skrev denne kommentar:
22-02-2015 19:35:04

Hejsa, mit navn er Sara og er 15 år. Jeg vil virkelig gerne tabe mig mindst 5 kilo på en måned, da jeg snart skal på lejrtur med min klasse. Og grunden til jeg gerne vil tabe mig er at jeg har det virkelig dårlig over min mave (altså at den ikke er flad men en stor rund en. Jeg vejer omkring 60-70 og føler mig virkelig flov. Og jeg kan desværre ikke tage til Fitness da jeg har problemer med min knæ og min fod (jeg brækkede min ankel og har svært med at løbe da det påvirker mit knæ). Please jeg har brug for råd hurtigt som muligt.


silas skrev denne kommentar:
03-04-2015 22:25:35

hej jeg vil gerne tabe 5 kilo men det er svært er gået i stå med vægt tabet min højde er 160 cm. vægt er 65 alder 16 nogle gode råd


Emma Boie Ahlquist Nikolajsen skrev denne kommentar:
29-01-2017 08:47:42

Hejsa, jeg er en pige på 11 år. Jeg vil gerne tabe mig fordi jeg syntes at jeg har for tygge lår og arme.


Kom med din kommentar

Mest læste i Slank

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser