At komme ud i solen vil sænke din risiko for kræft … IKKE øge den

Skrevet 19-11-2008 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

At komme ud i solen vil sænke din risiko for kræft … IKKE øge den

Ny forskning viser at for at få et optimalt tilskud af vitamin D fra solen med en minimal risiko for at få (malignt melanom) modermærkekræft, så er det bedste tidspunkt for eksponering til solen omkring middagstid.


Det betyder at de almene helbredsanbefalinger der bliver givet af myndighederne i mange lande – At eksponering til solen bør undgås i tre til fem timer omkring middagstid kan være forkerte og endda fremme modermærkekræft.

Dette er en opdatering af min egen personlige viden, da jeg i mange år har rådet folk til at passe på solen imellem kl. 10 til 14, hvis de var i risiko for at blive forbrændt. Personligt, så bekymrede jeg mig aldrig omkring den tid jeg var ude i solen. Jeg sikrede mig bare, at jeg aldrig blev skoldet.

Så hvis du gerne vil ud i solen for at maksimere din vitamin D produktion og minimere din risiko for modermærkekræft, så er midt på dagen det bedste og sikreste tidspunkt at gå ud.
MEN OPBYG DIN EKSPONERING TIL SOLEN GRADIVST, OG SØRG FOR DU IKKE BLIVER SKOLDET!

En almindelig myte, udover at man skal undgå middagssolen, er at en sporadisk udsættelse af dit ansigt og hænder til sollys er “tilstrækkelig” til at opnå sunde vitamin D niveauer. For de fleste af os, så er det en total utilstrækkelig eksponering, for at bringe vitaminniveauet ind i det sunde interval.

Du er nødt til at udsætte store dele af din hud til solen, og du er nødt til at gøre det i mere end et par minutter.

I hvide/lyshudede menneskers hud, sker den optimale koncentration af vitamin D indenfor 20 minutter med ultraviolet eksponering. Det kan tage op til 3-6 gange så lang tid, for folk med mørkere pigmenterede hud, før de opnår den samme koncentration af vitamin D i huden.

Hold i mente, at det er optimalt at opbygge din tid i solen. Startende i foråret bør du stræbe efter at eksponere store områder af din hud til solen i alt fra 20 minutter til en time eller to. Selvfølgelig alt afhængig af din hudtype og miljømæssige faktorer.

Længere eksponering vil være nødvendigt, hvis solbadningen sker udenfor kulminationstidspunkterne for ultraviolet lys (før kl. 12 eller efter kl. 15) eller i begyndelsen eller slutningen af sommeren. (April eller september).

Du tænker formentlig over, hvad du skal gøre nu, når det er for koldt til at eksponere sig selv til solen, efterhånden som efteråret har lagt sig som en dyne over Danmark og vinteren nærmer sig,

Jeg vil anbefale dig, at overveje at bruge en høj kvalitets torskelevertran såsom fra Nordic Naturals og stadigvæk være så meget udenfor som muligt!

Kilder:
• Advanced Experiments in Medical Biology 2008; 624: 86-88
 

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Livsstil

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser