❤ Skinners Sock / Shoe har fået 4,9 ud af 5 stjerner fra mange rigtigt glade og tilfredse kunder! Få fat på et par SKINNERS til -50% her! ❤

De fleste læger fortæller dig ikke det: Sund Solbadningsguide

Skrevet 25-06-2020 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

De fleste læger fortæller dig ikke det: Sund Solbadningsguide

Vores forfædre bad til den. Bønderne er afhængige af den. Af alle vores verdens fantastiske undere er solen det vigtigste for os. Solen varmer jorden og giver lys, hvorved vores planet får mulighed for at opretholde liv. Vores forfædre brugte solen både til at helbrede og forebygge sygdom. I dag hører vi dog mest om sollysets skadevirkninger og kun lidt om alle fordelene. Vi får at vide, at der ikke er noget, der hedder en sund kulør, og at solen kan give os hudkræft. Men den gode nyhed er, at ny forskning viser, at du kan mindske din risiko for tidlig død med op til 50 % ved at nyde et af naturen sande undere denne sommer.


Hurtigt resumé af artiklen:

- Forskere fulgte 30.000 kvinder i 20 år og fandt, at de kvinder, som aldrig solbadede i løbet af sommeren (eller som brugte solbeskyttelse), havde dobbelt så stor risiko for at dø for tidligt end de kvinder, der solbadede. Ja, for lidt sol på kroppen øger drastisk risikoen for at dø af ALLE årsager, da kroppen kommer til at mangle D-vitamin og derved går glip af de mange andre sundhedsfordele.

- Var du klar over, at 60 % af det, du kommer på huden, absorberes af kroppen? Så hvis det befinder sig på din hud, drikker du det faktisk! De fleste solcremer indeholder farlige kemikalier. De to mærker, vi bruger i vores husholdning, er Green People og Rudolph Care.

- Byg soleksponeringen langsomt og forsigtigt op. Tidlig morgen er bedst. Sørg for aldrig nogen sinde at blive forbrændt, så vær forsigtig med at stege dig selv i timevis på stranden.

- Der er mange andre sundhedsfordele ved sikker solbadning såsom et forbedret immunforsvar, lavere blodtryk, bedre søvn og humør, forbedrede sportspræstationer osv.

Menneskeracen udviklede sig under solen, og i tusindvis af år levede vi i harmoni med dens varme og lys.

Men i løbet af de seneste 100 år har vi mistet vores tætte kontakt med solen og dens helbredende kræfter. Vi er blevet bange for den. Er det ikke på tide, at vi genopdager et af de store undere i denne verden?

Denne artikel vil forklare, hvordan og hvorfor vi bør byde solen velkommen tilbage i vores liv, og den vil lære dig, hvordan solen, hvis den nydes på en forsvarlig måde, kan spille en vigtig rolle for dit helbred.

At undgå solen fordobler din risiko for at dø for tidligt

Forskere fra det berømte Karolinska Institute i Sverige har fundet (efter at have samlet resultaterne af et 20-årigt forskningsprojekt, som de påbegyndte i de tidlige 1990’ere), at undgåelse af naturligt solskin eller at klaske sig til med solcreme, hver gang du går udenfor, faktisk fordobler din risiko for tidlig død.

Studiet evaluerede næsten 30.000 kvinder over et forløb på to årtier, hvor deres udendørsadfærd blev sporet og sammenholdt med kræftforekomst og tidlig død.

Efter 20 år var 2.545 kvinder døde, og forskerne var overraskede over at finde, at kvinder, som aldrig solbadede i løbet af sommermånederne, havde dobbelt så stor risiko for at dø af en hvilken som helst årsag.

Omvendt havde de kvinder, som regelmæssigt opholdt sig i solen, så deres hud kunne absorbere D-vitamin fra solens ultraviolette B-stråler (UVB), meget lavere forekomst af tidlig død.

Hvorfor er D-vitamin fra solen så vigtigt for vores helbred?

Denne forskning kunne ikke komme på et bedre tidspunkt, nu hvor halvdelen af verdens befolkning antages af have D-vitaminmangel.

D-vitamin skabes i kroppen gennem soleksponering, og mangel på dette vitamin er kendt for at øge risikoen for diabetes, tuberkulose, sklerose og engelsk syge.

Tilfælde af engelsk syge er steget betragteligt de seneste 15 år, hvor anvendelse af solbeskyttelse er blevet mere populært.

Tidligere studier har vist, D-vitamin kan øge overlevelsesraten hos kvinder med brystkræft, mens en mangeltilstand kan føre til prostatakræft for mænd. Et lavt niveau af D-vitamin er også blevet kædet sammen med de mere aggressive former for hudkræft.

Potentiel fare ved at anvende den forkerte solcreme

Hvad du kommer på din hud, drikker den!

Ja, 60 % af det, du kommer på din hud, bliver absorberet af kroppen. Dette gælder for alle cremer, bodylotions, parfumer og selvfølgelig solcreme.

Men når du specifikt kigger på de ingredienser, som anvendes i størstedelen af solcremer, er mange af dem giftige og ikke noget, du ønsker at komme på din hud!

Så det første, du bør overveje, er at bruge en økologiske solcreme af høj kvalitet.

Men læs mærkatet, og vær sikker på, at selvom den er økologisk, skal den indeholde mindst 80 % økologiske ingredienser.

Jeg fortæller dig dette, da mange hudplejeprodukter hævder at være økologiske, men når du kigger på mærkatet, indeholder de kun så lidt som 2 til 3 % økologiske ingredienser.

De dumme EU-regler tillader firmaer at sige, at deres produkter er økologiske, selvom kun nogle få procent er af økologisk oprindelse. Den falske marketing skal stoppes øjeblikkeligt!

De fleste solcremer burger titaniumdioxid som blokerende faktor, og da det ikke er en økologisk ingrediens, er det ikke muligt at komme tæt på 100 % økologiske ingredienser.

De mærker, vi bruger hjemme hos os til vores børn og os selv er Green People og Rudolph Care.

Selvom jeg har lys hud, bruger jeg sjældent solcreme, for jeg bygger min soleksponering op gradvist, og jeg foretrækker at beskytte mig selv med en kasket, t-shirt eller andet, hvis jeg har fået nok sol. Hvad du end gør, så sørg for, at du aldrig bliver forbrændt. Solens stråler kan helbrede, men de kan også dræbe, hvis du får for meget.

10 vigtige tips til sikker solbadning (bliv aldrig forbrændt, og solbad på det optimale tidspunkt)

1. Opbyg din eksponering for solen naturligt og gradvist, akkurat lige som vores forfædre ville have gjort det. Det bedste tidspunkt at solbade på er forår og tidlig sommer, da dette langsomt opbygger vores tolerance overfor solen. Prop ikke al din solbadning ind i 2 – 3 ugers ferie om året i Sydeuropa.

2. Kort, hyppig eksponering er bedre end langstrakt eksponering for solen.

3. Morgensolen er mere gavnlig for helbredet end noget andet tidspunkt på dagen, selvom videnskabsmændene er usikre på hvorfor. Det er sikkert årsagen til, at gamle kulturer som kineserne lægger vægt på at træne tidligt om morgenen. I dag ses folk i parker overalt i Kina praktisere Tai Chi og Qigong. I Indien begyndes dagens øvelser med ”Solhilsenen.”

4. Vær forsigtig med direkte soleksponering midt på dagen, når solens stråler er stærkest.

5. Vær opmærksom på, at overflader som vand, sand og beton reflekterer ultraviolette stråler. Du risikerer at blive forbrændt, selvom du befinder dig i skyggen!

6. Det er vigtigt for huden at få det fulde spektrum af solens stråler, så dæk dig ikke til med solcreme eller solblokker, medmindre det er virkelig nødvendigt.

7. Undgå for enhver pris at blive forbrændt, så tag passende beklædning på, når det er nødvendigt. Som sidste udvej, hvis du har brug for solbeskyttelse, kan du vælge et af de sundere, økologiske mærker som Green People med høj solbeskyttelsesfaktor (SPF 20+).

8. Vær forsigtig på gråvejrsdage. På en skyet dag mindskes meget af solens varme, hvilket kan give en falsk tryghed.

9. Hvad du spiser og din generelle sundhedstilstand spiller en stor rolle i forhold til, hvordan din hud reagerer på solen, og jo bedre din kost er, jo mere gavn og beskyttelse vil du få af solen. Det betyder fokus på økologisk kød, fisk, masser af grøntsager, frugt, nødder og frisk vand. Begræns te, kaffe, alkohol, forarbejdet mad og junkfood.

10. Brug ikke solbriller. Vores øjne behøver de helbredende stråler i lige så høj grad, hvis ikke mere, som andre kropsdele. Du skal bare undgå at kigge direkte ind i solen.

Andre helbredende fordele ved solen, som du måske ikke kender til

Sollys giver en vifte af vigtige sundhedsfordele (ud over den vigtige D-vitamin-syntese), som du ganske enkelt ikke kan spise dig til eller få gennem et kosttilskud!

• Sollys dræber bakterier og snavs. Ja, hospitaler med solbelyste rum har færre bakterier end mørke rum og gange. Dette er naturens måde at beskytte os mod sygdom. Så få så meget naturligt sollys og frisk luft ind i dit hjem og på din arbejdsplads som muligt.
• Sollys øger antallet af hvide blodlegemer og styrker immunforsvaret.
• Sollys øger også antallet af røde blodlegemer og forbedrer blodcirkulationen.
• En anden fantastisk egenskab er, at sollys kan sænke blodtrykket.
• Sollys stimulerer organer og kirtler såsom din lever, bugspytkirtlen, maven, nyrerne, skjoldbruskkirtlen og binyrerne.
• Dr. Niels Finsen (1860 – 1904) vandt Nobelprisen i medicin i 1903 som anerkendelse på hans succes med at behandle tuberkulose med ultraviolet bestråling og sollys.
• Sollys øger melatonin-niveauet, hvilket resulterer i mange fordele såsom sænkning af aldringsprocessen og bedre søvnkvalitet.
• Solen kan hjælpe mennesker, som lider af ledsygdomme som gigt, da varmen fra solens stråler løsner stive og smertende led. Det hjælper også på knogleskørhed.
• Sollys sænker blodtrykket og blodsukkerniveauerne.
• Sår heler hurtigere, og mange hudtilstande bedres ved soleksponering.
• Sollys forbedrer sportspræstationer, da vævet bliver bedre iltet. Det kan også øge muskelstyrken.
• Serotoninproduktionen øges, hvilket forebygger træthed og depression.
• Kombinationen af sollys, frisk luft og bevægelse har en elektrificerende virkning på hjernen og nervesystemet.

Konklusion: Sund solbadning mindsker din risiko for tidlig død med 50 %

I hundredetusinder af år gennem menneskets evolution har vi haft gavn af og levet i harmoni med solen.

Mere og mere forskning beviser, hvad vi hele tiden har vidst …

… Naturen ved bedst.

Så kom udenfor, så ofte du kan, for at nyde den helbredende sol på din hud.

Bare sæt dig, eller læg dig, slap af, og lad solen gøre, hvad naturen har i sinde: sænke dit stressniveau og styrke dit immunforsvar på samme tid. Få så meget sol, du kan, bare du passer på IKKE NOGENSINDE at blive forbrændt.

Solbeskyttelse skal KUN anvendes for at undgå forbrænding ved langstrakt ophold i stærk sol midt på dagen. Et bedre valg er at dække sig med passende beklædning og hat.

Byg din soleksponering op gradvist (begynd i foråret). Dette vil ikke bare forbedre dit helbred og få dig til at se og føle dig yngre, men vil også give dig et afslappende energiboost på samme tid.

Nyd sommeren.

Yderligere læsning:

Avoidance of sun exposure is a risk factor for all-cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden. Journal of Internal Medicine. Volume 276, Issue 1, pages 77–86, July 2014

Lin SW, Wheeler DC, Park Y, Cahoon EK, Hollenbeck AR, Michal Freedman D, Abnet CC. Prospective study of ultraviolet radiation exposure and risk of cancer in the U.S. Int J Cancer. 2012 Apr 26. doi: 10.1002/ijc.27619.

Bør du bruge solcreme? Eller er solcreme i virkeligheden farlig?

Sol er liv - luk solen ind i dit liv


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Annie skrev denne kommentar:
26-06-2020 08:06:24

Hej Steffen
Kom lige til at tænke på din far da der bl.a i denne artikel står at lavt D-vit øger risikoen for prostatakræft
Da min bror fik kræft kunne de ikke engang måle hans niveau så lavt var det
Du må hilse din familie og god tur til jer
☺️ Annie


Kom med din kommentar

Mest læste i Livsstil

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser