At gå barfodet kan mindske smerte, inflammation samt meget mere!

Skrevet 08-05-2016 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

At gå barfodet kan mindske smerte, inflammation samt meget mere!

Hvornår tog du sidst dine sko af, gik barfodet i græsset, eller lod sandet varme dine fødder på stranden? At gå barfodet hjælper med at styrke dine fødder og lægge og styrker samtidig din ledsans og balance. At gå barfodet giver dig mulighed for at blive mere forbundet med Jorden, og dette har vist sig at kunne lindre kroniske smerter, dæmpe inflammation, forbedre søvn og meget mere!


Er du klar over, at dine fødder har mere end 200.000 nerveender? Ja, de er utrolig følsomme, og derfor er der også noget virkelig behageligt ved at mærke den jord, du går på. Du bliver mere forbundet med verden omkring dig.

“Menneskets fod er et kunstværk og en ingeniørs mesterværk.”
-    Leonardo Da Vinci

Hvordan skader sko vores fødder?

Dine fødder er kroppens fundament, og med 26 knogler (25 % af kroppens samlede antal knogler) og 33 led i hver fod kan noget nemt gå galt, især hvis du vælger sko med dårlig pasform eller usundt fodtøj.

Visse typer fodtøj såsom klipklappere, smalle og højhælede sko kan skade din fods struktur og ændre din gangs naturlige dynamik.

Høje hæle ændrer f.eks. din fods naturlige stilling med øget vægt på tæerne.

Når kroppens stilling vippes fremad, må man læne sig bagud og overstrække ryggen for at kompensere. Denne kropsholdning ændrer den naturlige gangart og lægger et stort pres på hofter, lænd og knæ.

Med tiden kan høje hæle være utrolig skadelige for kroppen!

Det er meget vigtigt at vælge sko, som passer fodens naturlige form og føles komfortable. De fleste sko er for smalle og maser foden og tæerne sammen. Skomærker som f.eks. Lems er heldigvis dukket op, og de er et meget sundere og mere behageligt valg!

Hvis du ejer et par løbesko, så er dette vigtigt!

Mere og mere forskning peger på, at moderne løbesko udstyret med kraftigt polstrede, forhøjede hæle og alt for meget støtte kan forårsage øget risiko for skader ved at opmuntre løberen til at sætte hælen i først, en bevægelse, der genererer større kollision med jorden.

Den naturlige løbestil for os mennesker består i at sætte forfoden eller midten af foden i jorden først, og derved beskyttes fødderne og benene mod nogle af de skader, som et højt antal løbere i dag oplever.

Endvidere antyder en undersøgelse i The British Journal of Sports Medicine, at jo dyrere en løbesko er, jo større er risikoen for at blive skadet!

Chris McDougall, som ses i videoen ovenfor, og som er forfatter til den meget inspirerende bog Born to Run, siger det meget rammende:

”Foden er utrolig pålidelig. Man kan ikke lave en forkert bevægelse, uden at foden vil fortælle en, at det skulle du ikke have gjort. Men sko er som morfin: Et beroligende middel, som dæmper smerten.” 

Daniel Lieberman, professor i human udviklingsbiologi på Harvard, siger endvidere:

“Mennesket har løbet på bare fødder i millioner af år, og det er ikke længere siden end 1972, at folk begyndte at løbe i sko med tykke, syntetiske hæle.”

Hvis dine løbesko har en forkert pasform og enten har for meget polstring eller for meget støtte, risikerer du:

  •    Forkert løbestil ved at lande på hælen først
  •    Svækkede muskler i fødder og lægge
  •    Deforme fødder.

Alt dette øger din risiko for at ende med at blive skadet, som det sker for flertallet af løbere i dag.

Heldigvis er der de seneste ti år dukket flere naturlige løbesko op på markedet såsom FiveFingers.

Når du går over til at løbe i FiveFingers eller andre naturlige løbesko, er det meget vigtigt, at du gør det gradvist, så du vænner dine fødder, ankler og ben langsomt til en naturlig løbestil. Gå ikke for hurtigt frem!

“Grounding” er en af de mest undervurderede helsepraksisser!

Når du tager dine sko af og går barfodet, vil du opleve elektrisk ledende kontakt mellem din krop og Jordens overflade, et fænomen som kaldes earthing eller grounding.

De fleste mennesker er ikke klar over det, men Jorden har en enorm sundhedsstyrkende, negativt ladet kraft. Den er rig på elektroner og giver et kraftfuldt tilskud af sunde antioxidanter.

Når du sætter foden på jorden, absorberer du store mængder negativt ladede elektroner gennem fodsålen. Dette er nok til at give dig tilstrækkelige forsyninger af Jordens helbredende, negativt ladede kraft.

Denne enkle proces er en af de mest potente antioxidanter, vi kender. Grounding har vist sig at kunne lindre smerter, mindske inflammation og stress, forbedre søvn, øge velvære og meget mere.

Konklusion: Er det på høje tid at smide skoene?

Noget af det sundeste, du kan gøre for dig selv, er at gå ud i naturen, tage dine sko og sokker af og røre Jorden med dine bare fødder for på denne måde at kunne absorbere Jordens healende energi!

Ja, lad naturen hjælpe dig til at formindske den stress, som uafladeligt påføres kroppen.

Kom i gang ved at gå på græs eller på sandet på stranden, eller hvor som helst du kan gå på et blødt underlag uden skarpe genstande.

Når du er nødt til at have sko på, så vælg sko med god, naturlig pasform, og køb ikke løbesko, der kan gøre mere skade end gavn!

Nyd at bevæge dig i pagt med naturen og at blive genforenet med Moder Jord!

References:

http://bjsportmed.com/cgi/content/abstract/31/4/299

http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm

Journal of Inflammation Research March 2015 Volume 2015:8, Pages 83–96


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Ditte skrev denne kommentar:
10-05-2016 19:51:39

Hvis man går på et løbebånd, for at få en hældning på, for større forbrænding, kan man så med fordel gå på bare fødder eller i strømper?


Kom med din kommentar

Mest læste i Livsstil

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser