SPAR 25%: Brug koden Tak Alun i indkøbskurven (kampagnefeltet) og få 25% rabat ved køb over 500 kr.

 

Sådan undgår du influenza

Skrevet 28-01-2008 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Sådan undgår du influenza

Det er højsæson for forkølelser og influenza. Her får du 10 gode råd til, hvordan du kan toptune dit immunforsvar og undgå influenza og andre virussygdomme i den kolde og mørke tid.


Arbejdsgiverne tilbyder gratis influenza vaccine af medarbejderne og vi hører hos lægen, at den årlige omgang influenza er så godt som uundgåelig, hvis man ikke har fået sin vaccine.

Det er fuldstændig misforstået forebyggelse og lige så dumt som at lade kroppen blive syg og så tage medicin. Der er en række ganske simple forholdsregler at tage for at undgå at blive syg.

Din krop er jo skabt til at passe på sig selv og holde vira ude. Men bliver du ved med at give den for lidt hvile og for meget stress og junk food, vil den bruge sine kræfter på at råde bod på det i stedet for at forsvare dig mod influenza og forkølelse.

Her vil du få hjælp til at opbygge et sundere og stærkere immunforsvar og dermed skabe og vedligeholde et optimalt helbred. Men først et par ord om immunforsvaret og hvordan det fungerer.

Immunforsvaret

Moderne lægevidenskab er baseret på den overbevisning, at sygdomme helbredes ved at finde den rette medicin mod den givne mikroorganisme.

Dette udnyttes i dag af den magtfulde farmaceutiske industri, der har en usund inflydelse på den medicinske verden og er grunden til, at de fleste læger satser på helbredelse (eller vacciner) frem for naturlig forebyggelse.

Overfor denne teori står logikken i, at tilstanden af kroppens forsvar, immunsystemet, er den vigtigste faktor i forhold til sygdomsforebyggelse.

Immunforsvaret identificerer en indtrængende på dens fremmede proteinstruktur: Proteinerne ses som forskellige fra de tusinder af unikke proteiner, som udgør din krop, din føde og dine gode bakterier.

Blandt de forsvarsstrategier, immunsystemet kan tage i anvendelse er:

1. Øgning af kropstemperaturen (feber) for at gøre kroppen uindtagelig for fjender.

2. Inflammation til at fortynde de toxiner, der kan være til stede.

3. Forsyning af antistoffer, der giver de hvide blodlegemer besked på at angribe fremmede proteiner direkte.

4. Diarré eller hyppig vandladning for på mekanisk vis at komme af med de indtrængende.

Dit immunforsvar udgør en stor del af din genetiske kode. I en verden, hvor fjenderne er mange og hele tiden ændres, har naturen via sexuel reproduktion givet os hver især et immunforsvar, der er lidt forskelligt fra de andres, for at vor art kan overleve en ny epidemi.

Derfor bliver vi ikke alle ramt, selvom vi eksponeres for den samme angribende mikroorganisme.

Visse fremmede proteiner, der tilføres din krop ved at spise de unaturlige fødevarer, der udgør en stor del af den moderne vestlige kost som brød, pasteuriserede mælkeprodukter, næringsfattige færdigretter og andre forarbejdede og døde fødevarer, for meget sukker, transfedt osv., kan få dit immunforsvar til at angribe din egen krop.

Hvert øjeblik udsættes kroppen for milliarder af bakterier, der lever på huden, i munden, i fordøjelsessystemet og på alt hvad vi rører ved.

Bakterier, der sameksisterer med mennesker og dyr kaldes symbianter – organismer, der har udviklet et gensidigt samarbejde med kroppen, og som opfattes som en del af dens naturlige flora.

Immunsystemet identificerer organismer, der ikke hører hjemme i kroppen og eliminerer dem. Denne proces sker tusindvis af gange i løbet af en dag uden at vi bemærker det. 

Hvordan kan jeg opbygge og bevare et stærkt immunforsvar ?

Et stærkt og sundt immunforsvar er uundværligt for et godt velbefindende. Uden et velfungerende immunforsvar vil vi snart begynde at skrante og siden blive syge. Det vil gå ud over vores livskvalitet og måske i sidste ende forkorte vores liv.

Her følger nogle gode råd til, hvordan du kan få et sundt og stærkt immunforsvar, masser af energi og et liv uden sygdom.

1. Undgå stress

Det kan ikke undgås, at du hver eneste dag bliver udsat for en eller anden form for stress.

Men når du bliver stresset, udskiller dine binyrer hormonet kortisol, og selvom den rette mængde kortisol på mange måder er godt for kroppen (idet det f.eks. hjælper med at holde inflammationer i skak), kan for store og for hyppige mængder svække immunforsvaret.

Faktisk viser undersøgelser, at op mod 90 % af sygdomme og skavanker er stressrelaterede.

Det er måske nemmere sagt end gjort, men det er helt essentielt for et sundt immunforsvar at holde stressen under kontrol.

Det vigtigste at huske på mht. stress er, at DU styrer dine egne tanker, DU kan bestemme hvad DU tænker på, DU kan bestemme, om en situation er stressende eller ej eller beslutte dig for, at skifte de negative tanker ud med positive.

En af de gode ting ved at være et menneske er, at vi bestemmer over vores eget liv. Vi er hver især personligt ansvarlige og har stor magt til at blive, hvad vi forestiller os og tror på.

Fokusér på de gode ting, der vil ske dig og sæt dig positive mål, så vil du være på rette vej mod et lykkeligt og sundt liv uden stress.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan reducere din stress

www.alun.dk/livsstil-reducer-stress.asp
www.alun.dk/livsstil-lider-af-stress.asp

2. Få søvn nok

At få søvn nok er ligeledes essentielt for et sundt immunsystem. Når du sover, forstærker og genoplader du dit immunforsvar.

Mister du blot en enkelt nats søvn, kan det svække dit immunforsvar markant. Når din krop bliver træt, kan den ikke forsvare sig mod influenza og forkølelse. Prøv at komme i seng ca. kl. 22 og at få 8 timers søvn.

Brug for at sove mere og bedre? Her får du gode råd til en bedre nattesøvn: www.alun.dk/livsstil-sov-godt-guide-til-god-nattesoevn.asp

3. Spis nærende mad

"Du er hvad du spiser." Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at spise sundt og hvor fuldstændigt uundværligt det er, hvis du vil have et stærkt immunforsvar.

Immunstyrkende fødevarer er økologisk frugt og grønt (og gerne masser af hvidløg), æg, fisk og kød, nødder (herunder kokosolie, der indeholder sygdomsbekæmpende laurinsyre) og frø, alt sammen skyllet ned med rent vand. Spis dette 80% af tiden, så er du godt på vej til at modstå sygdom.

Her finder du artikler om ernæring: www.alun.dk/sund_kost.asp 

4. Undgå usunde fødevarer

Dit immunforsvar ser sukker og overforarbejdede fødevarer som fjender, der skal bekæmpes. En enkelt spiseskefuld raffineret sukker optager immunsystemet i op til 4 timer.

Andre usunde fødevarer er dem, der indeholder transfedt som pannerede fødevarer og forarbejdet kød, samt fødevarer af hvidt mel som brød og kager.

En god tommelfingerregel er, at jo længere holdbarhed en vare har, jo værre er den for dit helbred, eller at jo flere penge, der er brugt på at markedsføre en fødevare, jo mindre nærende er den.

Gode, nærende fødevarer behøver jo ingen markedsføring eftersom alle ved, at det er godt for dem. Vær ikke fanatisk; vær blot konsekvent når du vælger fødevarer, der fremmer et stærkt immunforsvar og et godt helbred. Et stykke chokolade en gang i mellem er ok, bare sørg for, at 80% af, hvad du spiser, bidrager til at opbygge et godt helbred. 

5. Sørg for at få den rette mængde af den rigtige træning - og ikke mere

Motion hjælper immunforsvaret med at forbedre cirkulationen i vores krop. Når bestanddelene i vores immunsystem cirkulerer korrekt, er immunsystemet bedre rustet til at bekæmpe en fjende før den får mulighed for at forårsage sygdom.

Træning er altså rigtig godt til at fremme et sundt immunforsvar, og det er godt for alle dele af kroppen! Regelmæssig træning (en kombination af styrke- og konditionstræning) løsner stress og giver dig en bedre nattesøvn.

Men sørg for at give dig selv tid til at komme dig oven på hver omgang træning, ellers risikerer du at overtræne og dermed svække dit immunforsvar.

Her kan du læse mere om træning: www.alun.dk/traening.asp

6. Undgå cigaretter og begræns alkoholforbruget

Cigaretrøg (inhaleret eller passivt) er mættet med giftstoffer, der for de flestes vedkommende har negativ virkning på immunforsvaret.

Forskning indikerer, at alkoholindtag indvirker på flere af kroppens forsvarsmuligheder og det forbindes med visse typer kræft og infektioner.

7. Få en masse sol, men pas på med at overdrive

Solen hjælper din krop til at producere D-vitamin, en essentiel faktor for et stærkt immunforsvar. Men lad være med at overdrive og sørg for aldrig at blive solskoldet da det skader dit immunforsvar.

En anden god ting ved at være ude er al den friske luft, så tag dig tid til at gå en tur i smukke naturomgivelser; det vil få dig til at slappe af og give dig en masse frisk luft og D-vitamin.

Læs mere om solens gavnlige virkning:
www.alun.dk/livsstil-luk-solen-ind-i-dit-liv.asp

8. Undgå forurening og giftige kemikalier

Forurening er en af hovedårsagerne til dårligt immunforsvar. Desværre findes toxiske kemikalier i dag overalt omkring os.

Sørg for at holde dig velinformeret og lær at genkende skadelige kemikalier ude og hjemme. Køb (eller lav) ikke-toxiske husholdningsmidler, og brug naturlige kropsplejemidler som f.eks. Green People, der kan købes her på hjemmesiden.

9. Vask hænder

Mange bakterier overføres via hudkontakt med inficerede individer eller objekter. Ved at vaske hænder efter toiletbesøg og før du sætter dig til bords, kan du markant reducere din eksponering for skadelige bakterier.

Hvis dit immunsystem er stærkt, skulle det være i stand til at slå vira ned i din krop. Men at vaske sine hænder medvirker til ekstra beskyttelse og reducerer din risiko for at blive syg hvis dit immunforsvar netop skulle være lidt svækket, og du reducerer også risikoen for at stresse immunforsvaret og optage dets kapacitet.

Det er især vigtigt at vaske dine hænder i dag med alle de kemikalier, vi kommer i kontakt med. Husk ikke at være fanatisk med renligheden.

10. Renlighed med måde

Husk, at man ikke bliver syg af at blive eksponeret for fremmede organismer, man bliver syg fordi ens immunforsvar er svækket.

En af de vigtigste ting i forhold til at opbygge et sundt immunforsvar, er at træne det. Ved ikke at være hysterisk renlig med dine børn træner du deres immunforsvar så det ikke reagerer på falske fjender (som f.eks. pollen om foråret) men kan kende forskel på egentlige fjender og fremmede, men uskadelige organismer.

Vask små børns hænder efter toiletbesøg og før I skal spise, men lad dem også rode i jorden, kravle på gulvet og sutte på legetøjet (der naturligvis består af ikke-toxisk materiale).

Læs artiklen "Spar på hygiejnen" her: www.alun.dk/helse-spar-paa-hygiejnen.asp

Konklusion

Immunsystemets formål er at forsvare kroppen mod vira, bakterier, kim og sporer, svampe, orme, insekter og andre mikroorganismer, der konstant angriber din krop.

I dag er det dog mere reglen end undtagelsen, at gå ned med den årlige omgang influenza og at blive forkølet flere gange om året.

Men det behøver ikke at være sådan, du kan nemt opbygge et stærkt immunforsvar ved konsekvent at følge rådene i denne artikel.

Ved at gøre dette, vil du ikke blot være mindre syg, du vil også få bedre livskvalitet med langt mere energi samt et længere og lykkeligere liv.

Læse mere om Influenza her

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

tove iversen skrev denne kommentar:
14-10-2012 16:57:39

jeg synes,det er en meget interessant artikel.jeg ved, at sund kost og motion er altafgørende.Jeg har desværre en sød tand,som jeg skal se at få aflivet. Jeg mener, at jeg spiser rimelig fornuftigt.Jeg vil prøve at efterleve de gode råd.







Lindegaard Mikaelsen skrev denne kommentar:
12-02-2013 10:13:31

Skrevet let læselig og nem at overskue.


Mai-Britt Maul skrev denne kommentar:
27-02-2013 19:35:01

En rigtig god artikel som jeg lige har drøftet med min datter på 20 år efter at vi har haft virus og bakterier det meste af vinteren. Man mister al energi når den ene influenza efterfølger den anden, opmuntrende at læse at man kan gøre meget selv :) Tak for god læsning.


Vis alle kommentarer

Guðný Pálsdóttir skrev denne kommentar:
01-03-2013 11:36:14

Jeg synes dine artikler er meget interesante og har aldrig fået influenza vaccine, tror ikke på at det er det bedste. Så jeg tror på det du siger;0)) Hilsen fra Island!


Guðný Pálsdóttir skrev denne kommentar:
01-03-2013 11:36:41

Jeg synes dine artikler er meget interesante og har aldrig fået influenza vaccine, tror ikke på at det er det bedste. Så jeg tror på det du siger;0)) Hilsen fra Island!


zita skrev denne kommentar:
07-04-2013 09:40:28

Rigtig god artikkel,den mangler bare at man ikke må gå ud og smitte andre for man er rask.


Ingerlise H.Jensen skrev denne kommentar:
20-07-2013 14:11:03

En rigtig god artikel. Let læselig


daniel skrev denne kommentar:
07-10-2013 09:20:47

jeg syndes at det er en rigtig god side.


Malica skrev denne kommentar:
05-01-2014 11:34:57

Jeg har et spørgsmål til hvad der er godt ved forkølelse. Jeg har en gang hørt at det ikke er godt at pudse næse hele tiden, da det kan skabe et vacuum i bihulerne, som så giver pande/ bihule betændelse. Bare snøfte små lette snøft ind i mellem skulle være godt. Hvad siger I til det?
De bedste hilsner
Malica


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser