Workshops: Patrick McKeown i København d. 3. – 4. maj 2024 - Vejrtrækning for mere energi, bedre helbred, indre ro og forbedret mental præstation. Klik HER! 

Multivitaminer – Er multivitaminer spild af penge?

Skrevet 08-03-2011 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Multivitaminer – Er multivitaminer spild af penge?

Er du en af dem som tager multivitaminer regelmæssigt? Så har jeg noget information til dig – Ifølge forskere fra Harvard kan det at tage multivitaminer gøre mere skade end gavn.


Forskere fra Harvard universitetet har smalet al forskning af effekten af vitamninpiller

De konkludere at multivitaminer, ikke beskytter imod kræft eller hjertesygdomme, og faktisk kan være skadeligt i visse tilfælde.

De citerer kliniske forsøg, der viser at tilskud af B-vitamin ( B6, B12 og folinsyre) ikke forebygger hjertesygdomme.

Et studie fandt endda en øget risiko for kræft, blandt de som indtog store mængder af folinsyre, og forskning antyder at folinsyre, kan have bidraget til stigningen i kolorektal kræft i USA og Canada.

Forskerne påpeger, at mens regerings pålagte berigelse af kornprodukter med folinsyre i USA har reduceret rygmarvs fødselsdefekter, kan det måske i kombination med multivitaminer øge din risiko for kræft.

“Der er ikke noget bevis for, at en daglig multivitaminpille er skadeligt,” konkludere nyhedsbrevet fra Harvard.

“Dog, virker det stadig sandsynligt at høje mængder af folinsyre indtaget af folk med den bedste intension, som tager en multivitaminpille og spiser sundt, kan øge deres risiko for kolorektal kræft samt muligvis prostata- og brystkræft.”

Kilde: Harvard Men’s Health Watch

Alun.dk om multivitaminer

'Vi bruger milliarder af kroner hvert år på kosttilskud – Det meste af det, er spild af penge efter min mening.

Her er fire ting, som du er nødt til at vide, før du siger farvel til dine penge:

1. Mad har førsteprioritet

Naturen ved bedst, og det er derfor, at du skal spise sund økologisk mad, for at få de vitaminer og mineraler osv. som du har brug for.

Tilskud, betyder selvfølgelig TILSKUD TIL, ikke i stedet for.

I tilfældet tilskud af vitaminer, skal det være et tilskud til økologisk mad af en høj kvalitet og så uforarbejdet som muligt.

Alt for mange mennesker tror, at en pille vil kunne rydde op efter deres dårlige madvaner.

Jeg er ked af, at sige det, men hvis du gør dette, så snyder du kun dig selv og udsætter dit eget helbred for en risiko.

Læs denne artikel for at komme i gang med en sund kost i dag:

Derefter kan du se frem til mere energi, se bedre ud og gøre sygdomme til en del af din fortid!

2. De fleste tilskud er syntetiske

Ja, de er lavet i laboratorier fra syntetiske ingredienser. Meget få tilskud er certificeret som en fødevare, hvilket betyder, at de er lavet fra rigtig mad og fødevarer.

Selvom videnskaben bliver stadig mere avanceret, så er vi stadigvæk lysår efter naturen. Så igen, pas på før du køber din vitaminpille.

Jeg bryder mig personligt ikke om at putte noget syntetisk i min krop. Gør du? 

3. Hvem ved EGENTLIG, hvad der er i dit kosttilskud?

Hvad mange folk ikke indser er, at det er op til producenterne af kosttilskud, at gøre dem sikre og effektive. Desuden skal de selv sørger for at ingredienslisten passer og ikke er vildledende.

Selvom jeg tror, at de fleste firmaer er etiske, skaber det nogen problemer.

Mens du er afhængig af, at vitaminfirmaerne laver et kvalitetsprodukt, så er producenterne af vitaminerne typisk afhængige af et “certifikat til analyse”, til at bekræfte, at deres råmaterialer sikre og effektive.

Og hvor tror du, at de får dette certifikat til analyse fra?

Direkte fra leverandøren af deres råmaterialer.

Der er i øjeblikket intet krav om en uafhængig, tredjepart verificering, for at verificere at råmaterialerne i tilskuddene er hvad de siger de er, samt er tilstede i de angivne mængder.

Derudover er det at lave tilskud, en meget kompleks proces med en lang række trin – og fejl kan ske ved hvert af disse trin.

Udover ingredienserne selv kan: Små overseelser, menneskelige fejl, skære hjørner af osv. betyde at tilskuddene er væsentlig under standard, eller endnu værre farlige.

Når det kommer til at vælge et tilskud, og luge ud i dine muligheder, kan det være som at finde en nål i en høstak.

Selvom du er veluddannet og har gode intentioner, så hvis du vælger et tilskud set ud fra prisen alene, hvilket typisk sker i de store kæder og supermarkeder, så er der en god chance for at dit tilskud ikke er blevet verificeret igennem en omhyggelig kvalitetskontrol proces.

4. Andre dårlige ingredienser

For et par år siden kiggede jeg på et multivitaminprodukt til børn. Jeg blev chokeret over hvad jeg så!

Tegneseriefigurer udenpå for at lokke børnene og deres forældre til at købe produktet.

Jeg faldt næsten af stolen, da jeg læste hvad der var i produktet:

Indhold pr. tablet:
Vitamin A 400 mcg (1330 i.e.), vitamin B1 0,7 mg, vitamin B2 0,8 mg, viamin B6 0,8 mg, vitamin B12 1 mcg, Folsyre 75 mcg, Niacin 3 mg, Pantotensyre 3 mg, Biotin 20 mcg, vitamin C 90 mg, vitamin D 10 mcg (400 i.e.), vitamin E 5 mg, vitamin K 15 mcg, jern 8 mg, zink 5 mg, kobber 0,4 mg, jod 70 mcg, mangan 1 mg, krom 20 mcg, selen 20 mcg, molybdæn 25 mcg.

OK, her er syntetiske vitaminer og mineraler med positive helbredseffekter, som man kan sætte spørgsmålstegn ved.

Men nu kommer den skræmmende del.

Se hvad de ellers har tilføjet til dette ”Sunde tilskud”.

Sukker (saccharose), glukose, acerolapulver m. 25% vitamin C, tranebærekstrakt, overfladebehandlingsmiddel (magnesiumsalte af veg. fedtsyrer), tablethjælpestof (polyvinylpyrrolidon), aroma (naturligt jordbær), sødestof (neohesperedindihydrochalcon, naturligt sødestof fremstillet af citrusskaller).

JA, i børns multivitaminer vil du sandsynligvis finde:

SUKKER
SYNTETISKE farver
SYNTETISKE aromaer
KUNSTIGE sødestoffer

Hvorfor kalder de det ikke farlige kemikalier i stedet for en multivitaminpille?

Den værste del er, at det er tilladt for dem at sælge og markedsføre det som helsekost!

Du er i dag, uheldigvis nødt til at læse ingredienslisten for ikke at blive snydt. 

Konklusion

Hvis du er på vej til at investere i et vitamintilskud, så lav dit hjemmearbejde!

Tag dig tiden til at spørge de rigtige spørgsmål, ring til firmaet eller lav uafhængig forskning på nettet, for at undersøge nogen af de problemer, som jeg har bragt op i denne artikel.

Hvorfor spilde dine penge, eller værre endnu – risikere at udsætter dig selv og din familie for en potentiel risiko, ved at tage tilskud som ikke er lavet ordentligt?

Når du skal finde en tilskud af høj kvalitet, så er der adskillige ting, som du først skal overveje.

Først og fremmest, så vil du have et tilskud, som er lavet af fuldstændige naturlige, ikke syntetiske ingredienser. Et tilskud af høj kvalitet vil også være fri fra tilsætningsstoffer og potentielle allergener.

For det andet skal du være sikker på, at producenten gør sit arbejde ordentligt i at finde nogen råvarer af høj kvalitet samt producere under optimale forhold.

Et godt udgangspunkt er, at spørge efter meninger hos anerkendte helsekostbutikker, og også kigge efter producenter der er ISO 9000, ISO 9001, eller NSF certificeret.

For at opnå disse certificeringer, er producenten nødt til frivilligt at underlægge sig udmattende – og kostbar – revision af deres processer, for at være sikre på at de er i orden.

Jeg kan ikke finde sådan et produkt i Danmark, så jeg stoler på økologisk mad af en god kvalitet.

De eneste tilskud jeg bruger er:

Nordic Naturals fiskeolie
Øko Proteinpulver, men KUN efter HÅRD træning
Organic food bars og / eller Super food når jeg er på farten

Jeg stoler på, at naturen kan give mig de resterende ting, jeg har brug for. Jeg har ikke været syg siden jeg ændrede min kost og livsstil for år tilbage!

Så mit råd er tænke dig godt om, før du investere i et multivitamintilskud!

Læs mere om multivitamintilskud her


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Anne skrev denne kommentar:
08-03-2011 13:26:48

Hej.
Jeg mener det er lidt farligt at sige at vitaminer er overflødige eller direkte farlige. Den kost vi har i dag (og nu tænker jeg på den sunde fødevare såsom grønsager kornprodukter osv)er efterhånden meget fattig må de vitaminer og mineraler vi har brug for. Tomater bliver ex. dyrket på rockwool eller lecasten og vandet med gødning. Syntetiske tomater? Jorden er ved at være udpint og undersøgelser har vist at op til 60% af næringen er væk i de fødevarer vi spiser.
pas på med at lokke vitaminerne helt fra os.
udover det så viser undersøgelser at det er underskud af D-vitamin der er skyld ide fleste tilfælde af coloncanser.og der skal man virkelig skrue op for IE...

VH
Anne


Dorthe Sørensen skrev denne kommentar:
08-03-2011 13:29:36

Fin artikel, vil kraftigt overveje mit misbrug af vitaminer/mineraler mm.

Med venlig hilsen
Dorthe


Jørn Hagen Nielsen skrev denne kommentar:
08-03-2011 13:31:02

Jeg mener ikke at di kostomlægning er så enestående, at du kan tillæge den hele betydningen for den udeblevne sygdom. Jeg tage nemlig hver eneste dag fr 1. oktober til 1. maj en multivitaminpille, samtidig med at jeg spiser frugt hver dag, samt tager et stort glas juice til morgenmaden hver dag. Det kan både være grøntsagsjuice og frugtjuice og jeg har ikke været syg i mands minde.


Vis alle kommentarer

Morten Rasmussen skrev denne kommentar:
08-03-2011 14:04:45

Hej Alun. kanon artikel, det er bare synd at det er de forkerte som læser det.
Den burde komme ud i alle landets aviser men så får de jo ingen reklame penge fra producenterne-). Vi er fuldstændig enige om at en sund og afbalanceret kost er det essentielle men hvem har tid og råd til det i hverdagen?? At et kosttilskud bør være dyrket organisk burde der ikke være nogen tvivl om men hvor er der mange som ser på prisen og ikke kvaliteten. Det med at der ikke findes et produkt i Dk som opfylder dine forudsætninger passer ikke helt, dog kan det ikke købes i butikker endnu men kun via nettet. Jeg vil opfordre alle til at se nærmere på nutrilite.com, verdens førende varemærke inden for vitaminer, mineraler og kosttilskud,og så se efter Double X, alt er lavet ud fra medicinske standarder og af organiske produkter. Det er et produkt jeg tror de fleste vil kunne stå inden for.


Birgitte Grønbech skrev denne kommentar:
08-03-2011 14:30:41

Hej Alun, det er jo altid godt med input til reflektioner omkring kost og vitamintilskud. Jeg kan godt forstå din pointe, at maden skal være primær kilde, men som Anne skriver ovenfor, så er jorden idag så udpint og grøntsager dyrkes så unaturligt, at det har givet et drastisk fald i deres naturlige vitaminindhold og sekundære plantestoffer. Der er jo også lavet forskning, der viser/indikerer at vitaminer har positiv indvirkning på helbredet, så den undersøgelse du refererer bør sammenlignes med andre studier. Måske må man ende med at mene, at det bliver en trossag. Jeg tror og føler at det er godt at supplere med multivitamin selv om det er dyrt når man køber de ikke- syntetiske. Men samtidig tror jeg også på, at vi må lave god mad til os selv og vore børn og undgå de ulødige ting i hverdagen. Tak for en inspirerende hjemmeside.


Kristian skrev denne kommentar:
08-03-2011 14:43:20

Da min Hustru fødte vores andet barn mistede hun 2 liter blod ved et akut kejsersnit. efterfølgende valgte hun ikke at modtage blod. deres anbefalinger var så at hun skulle indtage en masse jerntilskud.
Efter en måned (hvor hun selvfølgelig var meget træt) var hun til kontrol og fik at vide at det så rigtig godt ud med hendes blod, og hun skulle fortsætte med at tage jerntilskud for det var helt tydeligt at det hjalp.
problemet var bare at hun intet jerntilskud havde taget, vi havde ikke engang lavet særlig kost i perioden men blot spist som vi plejede.
Vi har aldrig givet vores børn kosttilskud af nogen art og spiser heller ikke selv nogen, må sige at min tillid til den kæmpe industri som er bag alle disse produkter kan ligge på et meget lille sted.


Mr. T skrev denne kommentar:
08-03-2011 15:12:02

Vitaminer er sunde, pilleproducenter er nogle pengegriske sjuskehoveder, næringsindholdet i fødevarerne er lavt, etc. Ja, det lyder somend rigtigt nok. Vil kan hurtigt blive enige om, at økologi er sundere end dårlig kost og tilskud.
Dog vil jeg stemple mig rygende uenig i Aluns gruvækkende måde at fremstille sin pointe på. Jovist er syntetiske farvestoffer i vitaminpiller mere eller mindre unødvendige, men når de kaldes "farlige kemikalier", kan det være svært ikke at trække på smilebåndet - mon ikke en frysepizza indeholder en god portion mere snavs end et glas vitaminpiller?)
Endvidere er jeg utilfreds med artiklen i det hele taget. Der bliver taget fat i en sikkert udmærket rapport (hvilken desværre ikke afspejler sig i artiklen), denne bliver dog lagt i glemmekassen under Aluns skriverier, og han ender ud med at runde af med en personlig (og yderst skræmmende) oplevelse af, hvad han engang læste på en etiket...

Keep it real
Økomanden , Mr. T


lotte jessen skrev denne kommentar:
08-03-2011 15:53:20

Tak - lige mine ord !!!


Jenner skrev denne kommentar:
08-03-2011 18:40:40

Hver gang at nogle graver i industriens skandaløse fødevareproduktion med overdreven brug af tilsætningsstoffer, bliver det gerne angrebet fra forskellige sider. Igennem historien har vi hørt på lægevidenskabens og forskernes resultater omkring hvad der er sundt, og hvad der ikke er. Nogle år senere er resultaterne ofte helt modsatte. Selvfølgelig bliver vi ældre og ældre, men også oftere syge. Og sygdom er der rigtig mange penge i. Ser vi på fremmede kulturer, feks kaukasus og mange kinesiske provinser, så er folk meget sjældent syge, men bliver stadig 90+ år. De har ikke råd til medicin, men nogen siger at de får "medicinen" igennem deres afgrøder i form af rigtige og naturlige vitaminer og mineraler. Nå ja, bare lidt udokumenteret info fra en ulært, som i flere år har indtaget bl.a. 3000-10000 mg c vitamin pr. dag + lidt ekstra, selvom ADT siger omkring 60mg. Jeg burde være kulet ned, men check lige hvor mange forskere og læger der opnår gennemsnits alderen i verden :-).
Fortsat god diskussion. Mvh Jenner


Vinnie Schrøder skrev denne kommentar:
08-03-2011 19:31:08

jeg er tilhænger af kosttilskud.....og kan heller ikke helt se pointen i denne artikel-desværre, for synes normalt, at du skriver fine artikler. Mit råd er: bliv testet af en dygtig biokinesiolog, så er du sikker på kun at få at vide, hvad du mangler. Min kinesiolog har fx testet rigtig mange slags kostilskud, holdt dem op mod hinanden, testet dem alle for den procent af kosttilskuddet man rent faktisk optager. Han er meget dygtig, ærlig og med hjertet på rette sted. De går også op i jordstråling, alm. stråling, Granderteknologi og RENT vand. Samt astrologi0) Vores jord er udpint, og man kan IKKE få alle de ting man behøver ved at spise en varieret kost!


Charlotte skrev denne kommentar:
08-03-2011 20:06:06

Dette er desværre endnu et eksempel på, hvordan man kan twiste noget information til skræmmekampagne.

Informationen fra Harvard Men's Health Watch er fra marts 2008, så det er ikke ny og epokegørende viden. Så vidt jeg ved, så ligger der ikke noget videnskabeligt bevis, der understøtter dette. Der er en formodning, og der forskes i det.

Risikoen ved at blive overdoseret med folinsyre er aktuel i USA, hvor det bliver tilsat fødevarer. Det er IKKE noget problem i Danmark, da der ikke bliver tilsat folinsyre i nogen fødevarer. Det eneste folinsyre vi får igennem maden er det naturligt tilgængelige.

Anbefalet daglig dosis af folinsyre for voksne er 300 mikrogram (for gravide er det 400 mikrogram). Den øvre grænse for indtagelse af folinsyre er 1.000 mikrogram dagligt for en voksen, og det er rigtig meget. Der ses meget sjældent overdosering.

Så jeg synes, at det er meget søgt at skrive, at multivitaminpiller & folinsyre kan være skyld i nogle former for kræft, især når læseren bor i Danmark. Jeg kan lige forstille mig en person, der tror på alt, hvad han/hun læser: "Multivitaminpiller kan give kræft". Det er synd og det er endnu en brik i vores skræmmesamfund.

Der bliver skrevet en del om multivitaminpiller generelt, og der er også spørgsmål om optagelse af vitaminer og mineralerne gennem tilskud. Så lige præcis i den forbindelse, der kan du stille spørgsmålet om "Multivitaminer er spild af penge?"


Emil skrev denne kommentar:
08-03-2011 21:34:51

Hej Alun. Jeg har ikke taget vitaminpiller i mange år, men er for nyligt begyndt igen da jeg troede at det var godt for kroppen..
Jeg kunne godt tænke mig at du prøvede at undersøge Longo Vital som laver sine piller af urter og grønsager.
Mvh.
Emil


Anne skrev denne kommentar:
08-03-2011 22:10:34

Meget interessant og desværre også til tider forvirrende emne at blive klog på.
Jeg har selv nylig fået tjekket D-vitamin og dette var på et ret lavt niveau, hvorfor jeg blev anbefalet at spise 4 gange 25mg daglig. Men får det lidt underligt af det. Findes der andet man kan gøre end spise tabletter og hvor risikabelt er det at være i underskud? Er der nogen der ved noget om det? VH Anne


Søren skrev denne kommentar:
08-03-2011 22:17:00

Jeg er enig med Birgitte og Anne. Med det kendskab jeg har til fødevareproduktion, så er vitamin og mineralindholdet støt faldet siden 80 'erne. De økologiske klarer sig lidt bedre, dog ikke nok.

Emil- hvis du ser på dagsdosis på longovital, så indeholder de kun lige den ADD der er påkrævet. Hvilket er for lidt i forhold til hvad kroppen har brug for. Såsom Selen som er et vigtigt spormineral og et kraftigt antioxidant, kan vi ikke få gennem kosten. Så jo. Kosttilskud er vigtige, men de skal være af god kvalitet og med højere dosis end den anbefalede ADD.

I øvrigt kører de med meget højere dosis på kosttilskud i USA og de sælger meget mere i forhold til indbyggerantallet qva Danmark, der er ikke et eneste registeret dødsfald relateret til dette.

Vinnie- enig!


Kim skrev denne kommentar:
08-03-2011 23:43:40

Kære Alun.

Selvom jeg som udgangspunkt er helt enig med dig, så kan jeg oplyse at det i mit tilfælde har gavnet mig utroligt meget at tage et fast tilskud og det selvom jeg lever 100% økologisk og biodynamisk. Desværre er det svært at finde tilskud der er helt naturlige.

Hvad angår tilskuddet til børn som du kommer ind på, så er de tilsatte sødestoffer naturlige og helt uskadelige.

Thaumatin er et protein der smaget meget sødt, Xylitol kommer fra xylose, det er et sundt
sukkerstof, og det naturlige Sorbitol er også helt uskadeligt i de
bittesmå mængder der er i den omtalte vitaminpille.

Mit råd er: Følg vitalrådets anbefalinger!


Christine skrev denne kommentar:
09-03-2011 09:34:58

Husk nu på, at alle forskere er sponsoreret, så deres afhandling afhænger af sponsoratet. Derfor er jeg ikke enig om denne artikel.
Jeg anvender naturlige vitaminer fra bl.a. NDS. Ja de er dyrere, men der er ingen unaturlige stofer i dem.
Spiser siden juli 2010 ca. 12 gram c-vitamin dagligt (man kan spise så meget man kan indtil man får dårlig mave)har slet ikke være den mindste optræk til forkølelse m.v i denne vinter.
Det er dog ærgeligt, at danskerne altid skal købe det billigste og derfor køber vitaminer i supermarkederne, her er det meste jo syntetisk.


Joachim skrev denne kommentar:
09-03-2011 09:57:47

Kære Alun,

Jeg er normalt tilhænger af det, som du skriver, men ikke denne gang. Jeg er tilhænger af kosttilskud.

Jeg synes, at denne artikel sætter multivitaminer i et dårligt lys, hvilket jeg mener, er uberettiget. Artiklen er baseret på et spinkelt amerikansk forskningsresultat! Desuden mangler jeg en mere objektiv holdning til emnet: "Multivitaminer". Jeg kunne fx spørge: Er det godt at tage multivitaminpiller? Det besvares ikke direkte, men det er ikke mit indtryk efter at have læst artiklen.

Som det ses i kommentarerne ovenfor, så får vi ikke nok vitaminer og mineraler gennem vores daglige kost, hvorfor det er oplagt at indtage kosttilskud (de mest naturlige selvfølgelig). Dette budskab kommer dog ikke ud. Hvorfor ses der ikke på denne vinkel i artiklen?

Trods alt tak for artiklen. Det er godt at få sat fokus på emnet.

Søren og Vinnie - Enig


Nazoo skrev denne kommentar:
09-03-2011 15:04:04

Altså nu har jeg ikke læst alle kommentare :-D Men altså jeg tog i en uges tid mange vitamin tilskud, og jeg syntes, måske er det psykisk, men jeg fik en fornemmelse af at have det bedre. Selvfølgelig er der alt mulig andet stads i de små sager, men hvilken ting er der ikke noget i.. Altså i vor tid :-)
Kærlig Hilsen NaZoO <'3


Tine skrev denne kommentar:
09-03-2011 18:03:50

Jeg harpet vitaminpillerne for noget tid siden. I stedet for er jeg begyndt at tage et tilskud af byggræs. Jeg tror ikke på at vitaminer og mineraler der er taget ud af en sammenhæng, og sat sammen i en kæmpe vitaminbombe, er særligt godt, eller letoptageligt for kroppen. Græsset er derimid naturligt og letoptageligt.


Tine skrev denne kommentar:
09-03-2011 18:04:19

Jeg harpet vitaminpillerne for noget tid siden. I stedet for er jeg begyndt at tage et tilskud af byggræs. Jeg tror ikke på at vitaminer og mineraler der er taget ud af en sammenhæng, og sat sammen i en kæmpe vitaminbombe, er særligt godt, eller letoptageligt for kroppen. Græsset er derimid naturligt og letoptageligt.


Jane skrev denne kommentar:
09-03-2011 19:39:22

Selvfølgelig kan man da få alle nødvendige vitaminer og mineraler gennem en sund kost, og selen er da bestemt ikke svært at få! Nogen siger jo også at man faktisk slet ikke kan optage vitaminerne når de ikke længere er en del af maden, og man får så mange af gangen, som man gør i en vitaminpille.


Annie Thygesen Andersen skrev denne kommentar:
10-03-2011 17:54:23

Jeg kan med mine 64 år roligt sige at man ikke kan være helsefanatiker med et glas vitaminpiller i den ene hånd og en usund kost til hverdag. Jeg har set mange dø der har baseret deres "sundhed" på den kombination. Sund varieret kost og lidt hyldebærsuppe når der er optræk til en virusinfektion så lever vi længere. Annie


tina oure skrev denne kommentar:
15-03-2011 09:17:58

tak for dit engagement... jeg har imidlertid altid en udfordring med artikler som indeholder følgende ord: "sandheden om" .... hvem har den EGENTLIGE sandhed ... ingen efter min opfatttelse! ...


Katrine skrev denne kommentar:
15-03-2011 09:19:41

Kære verdensborger på planeten Jorden...
Det er så simpelt - mærk efter hvad der virker... Kan du ikke mærke forskel er det ikke godt nok.
Hvornår har vi det godt nok? Når kroppen har det den har brug for. Hvordan ved vi det? Det kan kun du vide - Lever du det liv du drømmer om? Eller har du tilpasset dig det som samfundet og forbrugs-producenterne synes er passende?
F.eks. behøver vi ikke blive syge og svækkes med alderen ... Almindeligvis tror vi alle at man har brug for briller når man runder de 40! Hmmm Jeg startede med de vitaminer jeg har fundet, og lagde brillerne væk ... det gjorde min mand også! Og sådan kan jeg blive ved...

Ha' nu et dejligt liv og vid at kroppen er selvhelbredende med en sund livsstil ... men har ligesom vores firhjulede venner - brug for at blive tanket op med kvalitet og blive passet og vedligeholdt med ordentlige produkter, hvad enten man selv går ud i haven og graver dem op - eller får dem leveret med pakkeposten i sin månedspakke. Katrine -diagnosen.dk


Lilian skrev denne kommentar:
15-03-2011 09:29:29

Alle, der tvivler på værdien af vitmin/mineral tilskud (ikke syntetiske selvfølgelig) bør læse en bog af Robby Curdorf der hedder "Den tilbageholdte viden om helbredelser".
Har i øvrigt længe undret mig over at du ikke sælger den i din butik Alun, men nu ved jeg hvorfor.


Anne H skrev denne kommentar:
15-03-2011 10:35:48

Det behøver ikke være enten-eller - Sort/hvidt!

Uden tvivl ville det bedste være at få alt hvad man behøvede gennem kosten. Men det er nok de færreste der gør det.

Mennesker som slet ikke går op i ernæring og som lever meget ensformigt, vil da helt sikkert have gavn af tilskud! ...eller er det sundere at være underernæret?

Der er også forskel på de forskellige produkter.
Der findes jo 100% helt naturlige vitaminer og mineraler på markedet, nogle sælges endda på et par danske helse-netshops.


Caroline skrev denne kommentar:
15-03-2011 13:08:57

Tak for din artikel. Meget relevant problematik. Jeg vil anbefale folk at læse "Supplements Exposed" af Brian Clement, direktør ved Hippocrates Health Institute. Bogen giver god indsigt i syntestiske og naturlige kosttilskud, hvilke man bør tage og hvilke man bør holde sig langt væk fra.


J.Larsen skrev denne kommentar:
15-03-2011 16:18:26

Omkring de syntetiske vitaminer og mineraler kan vi aldrig blive uenige, vi kan heller ikke blive uenige omkring folk som punkt 1, skal kigge mere på hvad de spiser og drikker. Men selvom vi spiser fornuftigt vil det være rigtig fornuftigt at spise en god real food technology vitamin/mineral + spise en god mælkesyre tab + sørge for at få 1 gram ren Omega 3 olie (ren EPA og DHA) - der er kæmpe stor forskel på renhenden af fiskeolier - her får man virkelig hvad man betaler for.
Vand er ikke bare vand længere - vi består af 70% vand - så jo bedre vand vi drikker jo bedre for kroppen. Jeg har lige købt mig en ioniseringsmaskine til mit eget postevand - det er bare godt, det svarer til at drikke gletschevand...
Jeg har set hvad gode kosttilskud kan gøre for folk, men jeg har også set alt det syntetiske skidt der laves. Så kig dig godt for før du køber.


Larsen skrev denne kommentar:
15-03-2011 16:20:29

Omkring de syntetiske vitaminer og mineraler kan vi aldrig blive uenige, vi kan heller ikke blive uenige omkring folk som punkt 1, skal kigge mere på hvad de spiser og drikker. Men selvom vi spiser fornuftigt vil det være rigtig fornuftigt at spise en god real food technology vitamin/mineral + spise en god mælkesyre tab + sørge for at få 1 gram ren Omega 3 olie (ren EPA og DHA) - der er kæmpe stor forskel på renhenden af fiskeolier - her får man virkelig hvad man betaler for.
Vand er ikke bare vand længere - vi består af 70% vand - så jo bedre vand vi drikker jo bedre for kroppen. Jeg har lige købt mig en ioniseringsmaskine til mit eget postevand - det er bare godt, det svarer til at drikke gletschevand...
Jeg har set hvad gode kosttilskud kan gøre for folk, men jeg har også set alt det syntetiske skidt der laves. Så kig dig godt for før du køber.


Larsen skrev denne kommentar:
15-03-2011 16:29:42

Alt den forskning skal nogen gange tages med forbehold - specielt når nogen siger de har samlet alt viden sammen og derefter konkludere at det ingen effekt har - spørg dig selv, hvem mon har bestilt denne forskning, hvorfor har de udelukkende brugt ubruglige syntetiske vitaminer osv....
Hvis de havde brugt naturlige vitaminer havde det jo vist noget ganske andet, men den slags er jo meget svære at holde styr på i et forsøg - så derfor vælges syntetisk til disse forsøg. Men det bevirker jo bare at resultatet er at syntetisk vitamin ikke har nogen effekt - det kommer jo ikke som nogen overraskelse, da vi jo ikke er designet til at optage disse, men designet til at optage naturlige vitaminer og mineraler - markværk, og bestilt arbejde ....


Lise Christensen skrev denne kommentar:
15-03-2011 18:07:34

Jeg er dybt uenig med dig i din artikel omkring vitaminer. Jeg har set mange eksempler på, hvordan sygdomstilstande er blevet rettet op med bla. vitaminer. Orker ikke at indgå i en diskussion. Synd for din i øvrigt gode og fine side.


Lise Christensen skrev denne kommentar:
15-03-2011 18:08:14

Jeg er dybt uenig med dig i din artikel omkring vitaminer. Jeg har set mange eksempler på, hvordan sygdomstilstande er blevet rettet op med bla. vitaminer. Orker ikke at indgå i en diskussion. Synd for din i øvrigt gode og fine side.


Signe skrev denne kommentar:
15-03-2011 20:07:07

Jeg mener også, at din artikel er direkte hysterisk!!
Selvfølgeligt skal og bør vitaminpiller aldrig gå forud for kosten, men det er tvivlsomt, at syntetiske stoffer i SÅ små doser kan gøre nogensom helst skade, opvejet mod fordele, som det også medfølger..
På emballagen er der oftest angivet det daglige pille-indtag, for at få dækket et dagligt behov, hvilket jo slet ikke et nødvendig. Jeg selv tager 1 enkelt multivitamin, hvor dosering lyder på 3 piller, men med selv en varieret kost, er det svært at få dækket ALLE vitamin og mineralbehov, og det er derfor jeg selv snupper en.
Jeg tror det er de færreste der tager vitaminpiller for at undgå at få kræft eller hjertekar-sygdomme..
og ærlig talt, så tror jeg at chancen for at jeg får lungekræft af at bo i København er større, end at det skulle komme fra mine vitaminpiller..!


Louise skrev denne kommentar:
17-03-2011 12:33:43

Mht. det med allergenerne, så bliver jeg nødt til at korrigere: De fleste allergener er naturligt forekommende - fx. allergen i pollen (græs, birk, bynke, ...), husstøvmider, dyrepels, korn, mælk osv. Det er derfor direkte ukorrekt at skrive, at man undgår allergener hvis man kun spiser naturlige råvarer.

Men vi kan sagtens være enige om det risikable i indtagelse af noget med mange forskellige syntetiske stoffer i på een gang, hvor den samlede effekt umuligt kan være kendt og helt sikkert er fremmed for organismen - fx. det meste markedsførte slik og mange færdigretter.

Dog har jeg svært ved at se problemet i fx. tranebærekstrakt - er det ikke netop naturligt?

Jeg har også svært ved at se problemet ved vitaminer fremstillet i et laboratorium. Ofte vil de faktisk være baseret på natur-udtræk, idet de fleste vitaminer er store proteiner, der alene pga deres størrelse og kompleksitet er umulige eller meget dyre at fremstille fra bunden.

Til gengæld vil jeg erklære mig helt enig i dine udtalelser om tvungen berigelse af fødevarer - det er at stikke forbrugerne blår i øjnene og er i øvrigt decideret farligt, fordi det kan føre til overdosering på en helt anden måde end netop en enkelt vitaminpille med en kontrolleret daglig dosis.


hanne skrev denne kommentar:
18-12-2011 13:00:18

Oecd mener at der er 65000 børn i danmark der lever under fattigdomsgrænsen, det betyder at en stor del af befolkningen ikke har adgang mulighed for sund og alsidig kost,og derved ikke får dækket deres vitaminbehov.Hvad gør vi her?


Christina skrev denne kommentar:
30-01-2016 10:38:14

Kære Alun
Jeg har med stor interesse læst din artikel.
Jeg er af den overbevisning, at vores fødevarer idag har mistet mange næringsstoffer. Frugt og grønt ligger ofte længe eller kommer langvejs fra. Kød er (med mindre der er økologisk) er fyldt med antibiotika og vores landbrug/industrien prioritere ikke en ordentlig kost til disse dyr.
Eks. viser nyeste forskning at stort set alle er i underskud af d-vitamin. D-vitamin mangel kan forårsage eks. depression.
Jeg tager som dig fiskeolie, proteinpulver (træner hårdt) kalk/magnesiun for mine knogler samt probiotika for mit tarmsystem.
Jeg prioriterer økologi højt, men som alenemor er det også dyrere og når det kommer til kød er særligt kylling meget dyrt.
Jeg ser ikke hvordan en multivitamin kan skade, da vi nu ved hvor mange danskere som spiser virkeligt elendigt og hvor vi ved de ikke får halvdelen af de vitaminer og mineraler de skal have.
God weekend.
Vh. Christina


Arne Rasmussen skrev denne kommentar:
26-02-2016 14:28:34

Den hér artikel har umiddelbart intet videnskabeligt grundlag.. Forfatteren kommer med en masse påstande om syntetiske vitaminer. Men alle argumenter går på at de er syntetiske, og syntetisk = farligt.
Der er en grund til at vi idag har en forventet levealder på ca. 10 gange hvad den var i stenaldere. og det er IKKE at naturen ved bedst... Bare fordi noget er lavet i et laboratorie betyder ikke at det ikke kan have samme effekt som noget i naturen. Faktisk så er SYNTESE et ord der bruges om alle kemiske reaktioner, også dem der udspringer fra naturen. Alt hvad du spiser er syntetisk, lavet af mennesker eller ej. Lad være med at fodre folk med antagelser taget på baggrund af frygt. Du gør sgu nok "mere skade end gavn", som du så fint selv siger det.


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley