❤ Bestil produkter for KUN  1600 kroner og få et par lækre Barfodssko (værdi 699) som bonus til 0 kroner. ❤

Hvor sund er din afføring (lort)?

Skrevet 18-09-2023 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hvor sund er din afføring (lort)?

Ja, dette er en artikel om (din) lort. Ikke særlig sexet, men muligvis den bedste indikator for, hvor sund du er. Er du klar? Lægevidenskabens fader Hippokrates sagde: "Al sygdom starter i tarmen". Hvis du har en sund lort, har du en sund tarm. Så enkelt er det. Spørgsmålet er, hvor sund er din afføring? Find ud af det her!


De fleste af os sætter os på toilettet, hiver telefonen frem, skyller ud og går videre med vores liv uden nogensinde at undersøge, hvad vi udskiller. Men vidste du, at din lort er en af de vigtigste og mest synlige biomarkører for dit helbred?
 
Alt fra størrelsen, formen, teksturen, konsistensen og hyppigheden af din afføring kan sige meget om din mave-tarms sundhedstilstand, hvis du ved, hvad du leder efter.
 
Dette er Bristol Stool Chart: Betragt det som en dekoder for din toiletkumme - og for din fordøjelses sundhed.
 
Hvis du befinder dig i type 1, er du sandsynligvis forstoppet, og hvis du svæver i 5-7-enden, har du sandsynligvis diarré. Din nummer to (lort) skal ideelt set være en type 2 eller 3, der nemt kommer ud i en enkelt pølse.
 
Virkeligheden er, at de fleste af os vil opleve hele Bristol Stool Chart på et eller andet tidspunkt i vores liv. En eller to dage med dårlig afføring er helt normalt. Men når det kommer til fordøjelsens sundhed, er det vigtigt at huske: Bedre input = bedre output.
 
8 Tips til optimal fordøjelse og udskillelse
Nedenfor er nogle trin og tips til at sikre en sund tarm, tarme og afføring.
 
1. Probiotika og præbiotika: Probiotika er levende bakterier, der er gavnlige for vores tarme, og som findes i fødevarer som yoghurt, kefir og fermenterede fødevarer som sauerkraut og kimchi. Præbiotika er føde for disse bakterier, som findes i fødevarer som hvidløg, løg og asparges. Indtagelse af begge dele sikrer et blomstrende tarmmiljø.
 
2. Hold dig hydreret: Vand fremmer fordøjelsen ved at hjælpe med at opløse fedt og opløselige fibre, så disse stoffer lettere kan passere.
 
3. Begræns forarbejdede fødevarer og sukker: Forarbejdede fødevarer og tilsat sukker kan fremme væksten af skadelige bakterier og forstyrre balancen i vores tarme. Forsøg at indtage hele, naturlige fødevarer så meget som muligt.
 
4. Undgå overforbrug af antibiotika: Selvom antibiotika kan være afgørende for at behandle bakterielle infektioner, kan overforbrug eller misbrug af dem dræbe de gode bakterier i vores tarme. Tag kun antibiotika, når det er nødvendigt, og afslut altid den ordinerede kur.
 
5. Håndter stress: Kronisk stress kan svække tarmslimhinden og gøre den mere modtagelig over for patogener. Indarbejd stressreducerende aktiviteter i din rutine, såsom meditation, dybe vejrtrækningsøvelser og regelmæssig fysisk aktivitet.
 
6. Begræns alkohol og rygning: Begge dele kan forstyrre balancen mellem bakterierne i tarmen. Hvis du drikker, så gør det med måde, og overvej at holde op med at ryge for at få flere sundhedsmæssige fordele.
 
7. Regelmæssig motion: Fysisk aktivitet fremmer væksten af gavnlige tarmbakterier. Sigt efter mindst 90 minutters motion af moderat intensitet hver uge.
 
8. Sørg for et ensartet søvnmønster: Uregelmæssige søvnmønstre kan forstyrre tarmens sundhed. Sigt efter 8-9 timers kvalitetssøvn hver nat.
 

VENT, kig, lyt og lugt, før du skyller ud

Hvad er normalt, og hvad er ikke normalt, når du kigger på dine venner i kummen? Billedet ovenfor og følgende skema vil hjælpe dig med at indsnævre feltet. Der er helt klart nogle få signaler, som giver anledning til bekymring. Hvis du er i tvivl, skal du gå til lægen.

Sund afføring Usund afføring
Mellembrun eller lysebrun Hård at få ud, smertefuld eller kræver anstrengelse
Blød og glat og i et langt stykke, ikke en masse små stykker Hårde knolde og stumper eller grødet og vandig eller endog klistret og svær at rengøre
Omkring 3 - 7 cm i diameter og op til 30 cm lang Smal, blyantstynd eller sløjfeformet afføring
Bør ramme vandet i kummen stille og blidt med en ganske svag lyd – ikke et ordentligt plask, så du må i brusebad bagefter Hvid, bleg eller grå afføring kan indikere mangel på galde
Naturlig lugt, ikke ubehagelig Øget slim i afføringen
Ensartet konsistens Ufordøjet mad (grund til bekymring, hvis det også ledsages af diarré, vægttab eller andre ændringer i toiletvaner)
Synker langsomt Flyder ovenpå eller plasker

 

Lugter din afføring virkelig dårligt?

Hvis din afføring har en virkelig dårlig lugt, skal du ikke ignorere det. Her taler jeg om en lugt, som er værre end den normalt anstødelige lugt. Ildelugtende afføring kan være et tegn på adskillige helbredsproblemer. Hvis du konsekvent har ildelugtende afføring, bør du kontakte din læge øjeblikkeligt.

Hvad med luft?

Luftafgang (flatulens) er normalt. Vær sød at fortælle min kone det.

Ikke bare helt normalt, men et sundt tegn på, at milliarder af hårdtarbejdende bakterier gør, hvad de skal. Mennesker har luftafgang i gennemsnit 14 gange om dagen – alt fra ½ til 2 liter!

99 % af al luft er lugtfri, så du lægger muligvis ikke engang mærke til, at du har luftafgang.

Hvor ofte bør du komme på toilettet?

Normale afføringsvaner varierer. Når vi taler om regelmæssighed, så taler vi i virkeligheden om, hvad der er normalt for dig. En til tre afføringer om dagen anses for at være indenfor det normale.

Lige så vigtigt er det, hvor let det er for dig at komme af med din afføring. At gå på toilettet bør ikke være en atletisk kraftanstrengelse.

Hvis du er nødt til at presse eller anstrenge dig, er der noget galt – tarmperistaltikken bør ikke kræve mere anstrengelse end at tisse eller komme af med luft. Det bør ikke være en olympisk disciplin.

Vær opmærksom på pludselige forandringer i afføringsvaner. Mange faktorer kan påvirke regelmæssighed. Det kan være din kost, rejseaktivitet, medicin, hormonelle svingninger, søvnmønstre, træning, sygdom, operation, fødsel, stress og en hel masse andre forhold.

Forstoppelse og diarré

I gennemsnit tager det kroppen mellem 18 – 72 timer at omdanne føde til afføring og komme af med den. Hvis tidsrummet er kortere end det, vil det resultere i diarré, da din tarm ikke vil kunne nå at absorbere alt vandet.

Omvendt kan en længere transittid føre til forstoppelse, fordi tarmen har optaget for meget vand. Som resultat vil ses hård, tør afføring.

Igen vil jeg sige, at hvis du konsekvent lider af enten diarré eller forstoppelse, skal du søge hjælp.

Konklusionen: Hvor sundt er dint  afføring (lort)?

Jeg ved godt, at det ikke lyder særlig romantisk, og det er over grænsen for mange mennesker, men for dig og mig, som er interesserede i vores helbred, er en undersøgelse af vores afføring en af de bedste måder til at vurdere, ikke blot hvor sund vores fordøjelse er, men også hvor sunde vi er i det hele taget.
 
Efter min opfattelse lyver kroppen aldrig. Hvis du ikke har god og sund afføring hver dag, så gør din vidunderlige krop dig en stor tjeneste ved at fortælle dig noget.
 
En sund tarm er hjørnestenen i et optimalt helbred. Tarmen er mere end bare en fordøjelseskanal og spiller en afgørende rolle for vores immunsystem, mentale velbefindende og generelle vitalitet. En ubalance i vores tarme kan resultere i en række problemer, fra fordøjelsesbesvær og oppustethed til mere alvorlige helbredsproblemer. Derfor er det vigtigt at holde vores tarme i topform.
 
Prioritering af tarmsundhed sikrer ikke kun optimal fordøjelse og udskillelse, men understøtter også generel sundhed og vitalitet.
 
Den gode nyhed er, at hvis du gør de enkle ting konsekvent, som f.eks. de 8 tips til sunde tarme ovenfor, kan du hurtigt og nemt opbygge et sundt fordøjelsessystem og være på vej til at nyde et forbedret energiniveau og helbred.
 
P.S.: Hvis dit fordøjelsessystem har brug for et ”tune up”, eller hvis din afføring prøver at fortælle dig noget, så foreslår jeg, at du læser min gratis ebog her.  

Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Carsten Nielsen skrev denne kommentar:
19-09-2023 19:35:27

Hvordan ens afføring lugter, er el. må være næsten lige så vigtig el. vigtig på en anden måde, fortæller os andre ting, end hvordan afføringen ser ud, konsistens, farve mm.
Der er meget fokus på udseende og regelmæssighed osv. vdr. afføringen, men lugt synes virkelig vigtig.
Man har fundet, at nogle, og spec. een kvinde, kan lugte parkinsons sygdomJeg har også registreret mistænkelig lugt hos person til udredning for parkinsons sygdom.
Lugten er bedst at beskrive som lidt ala afføring, men ikke helt så afstødende, mere ulm og grummørkagtig, men stadig som meget el. helt ensartet med hvordan personen lugter, når havende været på toilet m. nr. 2.
Dvs. tarmen har måske stor influens.
Parkinsons er lig med dopamininsuffiens el. udtryk lig dette og serotonin, en anden neurotransmitter, produceres hovedsageligt el. meget i tarmen.
Serotonin udgør ofte en erstatning for dopamin, hvis dopamin ikke er tilstede i tilstrækkeligt omfang, mens dopamin altid synes overordnet serotonin og udkonkurrerer denne.
Personen var i flere forsk. SSRI behandlinger uden succes, måske netop fordi, serotonin allerede var mangfoldigt og derfor ikke i underskud, mens dopamin el. mangel på dette, kan give depressiv symptom?
Dopamin står også for cirkulationsprocesser i organismen, hvilket måske kan forklare personens stygge ulmende lugt når på nr. 2 toiletbesøg.
Jeg beskrev, at lugten alment var i stil med toiletbesøg , stort, men selve toiletbesøg vdr. personen er alligevel væsentlig mere koncentreret i lugt og afstødningsoplevelse fra omgivelserne.

Håber at kunne redigere el. opdatere på dette senere....
God læselyst.


Claus skrev denne kommentar:
19-09-2023 22:28:09

11


Claus skrev denne kommentar:
19-09-2023 22:28:15

11


Vis alle kommentarer

Pia skrev denne kommentar:
20-09-2023 06:02:33

Som leverpatient oplever jeg tit det går fra den ene ende af skalaen til den anden grunden manglende appetit.Kosten er alsidig og med høj vægt på diæt efter hvad der er gidt for min sygdom& mave.Findes der en pilleform der kan hjælpe de sunde bakterier så maven kommer i topform?


Pia skrev denne kommentar:
20-09-2023 06:07:50

Hm.Så serotonin& dopamin&hypocampus& thalamus og alle dens fætre er flyttet i " kælderen" og bor ikke i hovedet mere??? Stik modsat af hvad jeg har lært.


Pia skrev denne kommentar:
20-09-2023 06:15:49

Jeg ser du har ret Claus.Hvor vidt spiller nitrogenmonoxid så en rolle i tarmen?


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley