Hvor sund er du? Find ud af det nu!

Skrevet 21-02-2013 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hvor sund er du? Find ud af det nu!

Stop. Vent lige et øjeblik. Skyl ikke ud endnu – tag dig lige tid til at kigge på din afføring for at se, om der er alvorlige helbredsproblemer på vej. Ja, din afføring kan advare dig om kræft, gulsot, betændelse i bugspytkirtlen og andet. Her kommer en anvisning på, hvordan signalerne skal læses.


Hvad er normalt, og hvad er ikke, når du kigger ned i toilettet efter brug?

Kig på billedet ovenfor, og find ud af, hvilken en af dem der oftest stirrer tilbage på dig.

Ja, din krop fortæller dig konstant, hvordan du har det helbredsmæssigt ved de signaler, den sender dig. Hører du efter?

Ja, et af de vigtigste signaler i forhold til dit generelle helbred kan læres ved at betragte din afføring og notere dig farve, størrelse, form, konsistens, lugt og andre karakteristika, før du tager afsked med den.

Hvis du ved, hvad du skal lede efter, kan du være i stand til at opdage helbredsproblemer tidligt nok til at forhindre, at noget alvorligt udvikler sig.

Hvordan finder du af, om din afføring er sund?

Heldigvis siger et billede mere end alverdens ord.

Billedet ovenfor kan anvendes til at finde frem til symptomer på væskemangel, dårlig fordøjelse og for mange toksiner i kroppen.

Betragt billedet ovenfor, og hvis du begynder fra højre, så skal du prøve at finde frem til, hvem det er, der kigger tilbage på dig fra toilettet:

”Pøllebetjenten” er udtryk for sund tarmbevægelse

For at afføring kan få stemplet som ”Pøllebetjent”, skal den:

• Være velformet og have en fast konsistens
• Komme ud let og uden anstrengelse
• Være lysebrun eller mellembrun i farven
• Have en naturlig, næsten jordagtig lugt – må ikke lugte dårligt
• Skal flyde og må ikke kræve flere forsøg på at skylle ud.

At blive bekendt med de tarmbanditter, som beskrives nedenfor, kan give dig et vigtigt redskab til at diagnosticere et uregelmæssigt eller dårligt fungerende fordøjelses/udskillelsessystem.

”Blotteren”:
”Blotteren” kendes på ufordøjede madpartikler i afføringen. Det er IKKE normalt at finde madpartikler i sin afføring, da det er et tegn på fødevareintolerance eller et inflammatorisk problem i dit fordøjelsessystem.

”Diarrella”:
”Diarrella” er et resultat af kroppens desperate forsøg på at afgifte sig selv. Selv når du er forstoppet og er dehydreret, vil din tarm reagere ved at suge ekstra vand til sig for at fjerne affaldsstoffer i din krop.

”Pillemanden”:
”Pillepølser” får én til at tænke på kanin- eller fåreekskrementer og kan være et tegn på et skift mellem sunde mave-tarmbevægelser og væskemangel.

”Bodybuilderen”:
”Bodybuilderpølser” er for det meste større i omkreds end ” Pøllebetjenten” og er sværere at komme af med. Den type afføring kommer somme tider, når man har spist for mange tørrede eller forarbejdede fødevarer, især proteinbarer og proteintilskud.

”Olympisk Svømmer”:
Denne er lysere i farven end ”Pøllebetjenten” på grund af dens høje indhold af ufordøjede fedtstoffer. De har fået navnet ”olympiske svømmere”, da det er vanskeligt at skylle dem ud.

”Den Olympiske Svømmer” kan være tegn på mangel på galde, der nedbryder fedt.

”Hr. Synker og Stinker”:
Denne værre lille bandit ses ofte efter indtagelse af forarbejdet mad, giftstoffer i miljøet eller efter medicinindtagelse – specielt efter en operation, hvor der er blevet benyttet bedøvelse.

”Hr. Synker og stinker” er en af de slemmeste små fyre, du nogensinde vil stifte bekendtskab med på dit badeværelse. Hvis du er hans ejer, er han meget svær at slippe af med.

Hvis han er en andens, så vil hans fæle lugt få dine hår til at rejse sig!

Hvis du møder ham, så kom i gang med at afgifte din krop.

Flere kendsgerninger om afføring

Er du klar over, at et gennemsnitsmenneske genererer omkring 5 TONS afføring gennem livet? Det er temmelig meget afføring ;-)

Din afføring består af 75 % vand. Resten af indholdet er en ildelugtende kombination af fibre, levende og døde bakterier, forskellige celler og slim.

Hvis du plejer at skynde dig ud ad badeværelset uden at kigge ned i toilettet, så vil jeg anbefale dig at tage den lidt mere med ro og tage dig tid til at kigge ned i tønden for at se, hvad der kigger tilbage på dig. Smiler han, eller er han lidt skræmmende?

Kig på billedet ovenfor.

Så kig, lyt og lugt, før du skyller ud

Hvad er normalt, og hvad er ikke, når du kigger ned på din ven? Billedet ovenfor og tabellen nedenfor vil hjælpe dig til at indsnævre, hvad du skal have for øje.

Der ER nogle få tegn, som kan give anledning til bekymring.

Er du i tvivl, skal du gå til lægen.

Sund afføring  Usund afføring
Mellembrun eller lysebrun Afføring, som er svær at få ud, smertefuld eller kræver anstrengelse
Glat og blød, formet i et langt stykke og ikke i en bunke stykker Hårde klumper og stykker - sumpet eller vandig – eller selv klistret og svær at tørre af
Omkring 3 til 7 cm i diameter og op til 30 cm lang Afføring, der er smal som en blyant eller som et tyndt bånd
Et stille og blidt plump ned i vandet – det skal lande i vandet med en sagte bloplyd – ikke et højt, vådt plask efter en kanonaffyring, som gør det nødvendigt med et brusebad bagefter Hvid, bleg eller grå afføring kan skyldes mangel på galde
Naturlig lugt, ikke frastødende  Øget mængde slim
Regelmæssig konsistens  Forekomst af ufordøjede fødevarer (giver anledning til større bekymring, hvis det er ledsaget af diarré, vægttab og andre forandringer i toiletvaner)
Synker langsomt Flyder ovenpå eller plasker

 

Lugter din afføring virkelig dårligt?

Hvis din afføring har en usædvanlig dårlig lugt, bør det ikke ignoreres. Jeg tænker her på en stank, som er værre end den almindeligt anstødelige afføringslugt. Ildelugtende afføring kan have sammenhæng med adskillige helbredsproblemer. Hvis du konsekvent har stinkende afføring, skal du straks gå til lægen.

Hvad med prutter?

Luftafgang er normalt. Vær sød at fortælle min kone dette ;-)

Det er ikke bare helt normalt, men det er også et godt tegn på, at trillioner af hårdtarbejdende tarmbakterier udfører deres arbejde tilfredsstillende. Vi mennesker prutter i gennemsnit 14 gange om dagen – fra ½ til 2 liter!

99 % af det er helt lugtfri, så du er måske ikke engang klar over, at du har luftafgang.

Hvor ofte skal du gå på toilettet?

Normale toiletvaner varierer fra menneske til menneske. Regelmæssighed betyder i virkeligheden, hvad der er regelmæssigt lige præcis for dig. Afføring 1 til 3 gange om dagen anses for at være inden for den normale ramme.

Det er også vigtigt, hvilken lethed du kommer af med din afføring med. At gå på toilettet bør ikke være en atletisk begivenhed.

Hvis du må presse eller anstrenge dig, så er noget ikke helt, som det skal være – tarmtømning bør ikke kræve mere anstrengelse end at lade vandet eller at slå en prut. Det bør ikke være en olympisk begivenhed.

Det er vigtigt at være opmærksom på bratte ændringer i toiletvanerne. Mange faktorer kan påvirke regelmæssighed, såsom kost, rejseaktivitet, medicin, hormonelle ændringer, søvnmønster, motion, sygdom, operation, fødsel, stress og en hel vifte af andre ting.

Forstoppelse og diarré

En krop er i gennemsnit mellem 18 og 72 timer om at omdanne føde til afføring og skille sig af med den. Når dette tidsrum bliver afkortet, resulterer det i diarré, fordi tarmene ikke har haft tid til at absorbere alt vandet.

Omvendt resulterer det i forstoppelse, når transittiden forlænges. Når for meget af væsken absorberes fra tarmene, bliver resultatet hårde, tørre afføringer.

Igen vil jeg understrege, at hvis du konsekvent har enten diarré eller forstoppelse, skal du søge hjælp.

Sådan får du et sundt afføringsmønster

De fleste problemer med afføring kan forebygges eller løses ved at foretage enkle ændringer i din kost og livsstil. Her er nogle tips til komme i gang:

• Udelad ALLE mælkeprodukter

• Fjern ALLE kilder til gluten i din kost

• Spis RÅ, friske, økologiske grøntsager og frugt, som giver gode næringsstoffer og fibre; størstedelen af dine fibre bør komme fra grøntsager, ikke kornprodukter

• Undgå kunstige sødestoffer, sukker i større mængder (med undtagelse af fruktose, som naturligt forekommer i frugt), kemiske tilsætningsstoffer, MSG (det tredje krydderi) og overdreven indtagelse af koffein og forarbejdede fødevarer, da alt dette modarbejder et sundt fungerende mave/tarmsystem og immunforsvar

• Giv din tarmflora et kick ved at tilføje naturligt gærede fødevarer til din kost, såsom sauerkraut, syltede grøntsager og kefir (hvis du kan tåle mælkeprodukter)

• Vær sikker på, at du altid har nok væske i kroppen med frisk, rent vand tilsat lidt Celtic Sea Salt

• Dyrk motion dagligt – men ikke for meget, da dette kan stresse dine tarme

• Overvej at komme i gang med dagligt at udføre Qi Gong eller Tai Chi

• Vær sikker på, at du konsekvent kommer i seng kl. 22 og får minimum 8 timer søvn

• Kom udenfor hver eneste dag (især om vinteren), og nyd den friske luft og solen/dagslyset (D-vitamin)

• Hvis du tager medicin, så snak med din læge

• Tag hånd om følelsesmæssige udfordringer med et redskab som EFT

• Overvej at sidde på hug over toilettet i stedet for at sidde ned; denne stilling fremelsker en fuldstændig tømning af tarmen uden anstrengelse.

Konklusion: Hvad fortæller din afføring dig om dit helbred?

Jeg er godt klar over, at det ikke lyder vildt romantisk, og at det er at komme for tæt på for mange mennesker, men for dig og mig, som er interesserede i vores sundhed og livskvalitet, er en nærmere undersøgelse af vores afføring en af de bedste måder til at få et overblik over, ikke blot hvor sundt vores fordøjelsessystem er, men også hvor sunde vi er generelt.

Jeg er af den overbevisning, at kroppen aldrig lyver.

Hvis du ikke har god, regelmæssig og sund afføring, så gør din fantasiske krop dig en stor tjeneste ved at gøre dig opmærksom på noget.

Hvis du ignorerer, hvad afleverer i toilettet, kan du risikere at skylle dit gode helbred ud!

Kig derfor på billedet ovenfor, og kig godt på indholdet, før du skyller det ud. Hvis du ikke har regelmæssig, sund afføring, prøver din krop at fortælle dig noget vigtigt.

Hvis du ikke har perfekt afføring det meste af tiden, så følg mine tips ovenfor for at give din krop et ekstra boost.

Ganske enkle ting som at få kvalitetssøvn, at komme udenfor, den rette type motion, at spise en kost fuld af livskraft (kød, grøntsager, frugt osv.) vil gøre en stor forskel for dit helbred.

HUSK: Er du i tvivl, skal du gå til lægen.

Held og lykke med det.

P.S.: Hvis din fordøjelse har brug for et ”tune up”, eller hvis din afføring prøver at gøre dig opmærksom på noget, så foreslår jeg, at du læser min gratis ebog.

OBS: Billedet ovenfor i denne artikel er venligst udlånt af Paul Chek. Enhver, der er interesseret i deres helbred, burde have hans bog How to Eat, Move and Be Healthy.


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Ingelise Hallengren skrev denne kommentar:
26-02-2013 09:13:24

Kære Alun
Når du er glad for kommentarer, skal du også have én fra mig :-) Jeg læser altid dine skriverier med interesse. Du tager fat i væsentlige sundhedsaspekter og gør det på en seriøs og humoristisk måde. Tak


Kathrine skrev denne kommentar:
26-02-2013 11:01:13

Hejsa
Meget nyttig information, hvor kan man finde din gratis e-bog?


Liva Leergaard skrev denne kommentar:
26-02-2013 20:13:16

Kan man få at vide hvorfor der kan forekomme "blyantsformer" øgede mængder af slim samt "bånd-formede"?
Hvad man skal gøre når man er født med dårlig fordøjelse?
Hvilke probiotika, bliver fx. ikke ødelagt af mavesyren?
Du skriver (som så mange andre) man skal tale med sin læge hvis der er noget galt. Men hvilken læge kan svare på det?? - eller noget overhovedet, der er jo ingen! jeg har endnu ikke mødt en eneste, og jeg har været hos 12 forskellige læger, jeg er blevet sendt til colonskopi, (og fik ødelagt tarmen endnu mere) heller ikke der kunne de finde ud af hvad der var galt. Jeg har stadig mega dårlig fordøjelse, spiser kun øko-grønt, organiske vitaminer og mineraler, olier, ingen gluten, ingen mejeriprodukter, masser af rent vand, samt motion, intet har endnu virket.
Det ville være rart med en anbefaling til en læge eller anden behandler der vitterligt kan give en et svar - og ikke "bare" din læge.


Vis alle kommentarer

Birte Høyer skrev denne kommentar:
26-02-2013 21:42:42

Hej Liva. Jeg har også dårlige erfaringer med vores lægestand, når det gælder hjælp til dårlig fordøjelse. Årsagen hertil kan være mangeartet.Jeg kan anbefale dig at konsultere en ernæringsterapeut eller evt. Oscar Umahro som selv har haft/har problemer på området. Det er for egen regning, men min erfaring er, at der er mere hjælp at hente indenfor den alternative verden.


Jane skrev denne kommentar:
26-02-2013 23:56:41

God artikel. Men forstår dog ikke hvorfor alle ukritisk anbefaler grøntsager, og alt det fiber. Jeg har opdaget min mave og fordøjelse simpelthen fungere SÅ meget bedre, når jeg slet ikke spiser "rigtige" grøntsager overhovedet. Dvs kål og bladgrøntsager. Og så skal man selvfølgelig heller ikke spise korn, som du også nævner. Det kan faktisk gøre en meget stor forskel for maven, med de grøntsager. Jeg spiser måske ca 300 gram frugt om dagen og det er rigeligt for mig.
Mælkeprodukter er også dårlige, men dog ikke alle. Rå økologisk mælk er sundt, hvis man tåler mælk, men er godt nok svært at finde her hjemme. Mange der ikke tåler pasteuriseret mælk, tåler faktisk rå mælk.


Lene Bang skrev denne kommentar:
27-02-2013 11:22:04

God artikel, jeg stoler fuld og fast på det min krop fortæller mig, også min afføring, har erfaring med når min hverdag kører på skinner så er min afføring sund, lugter ikke fælt har det rigtige udseende og er nem at komme af med. Men har jeg derimod haft perioder med hårdt arbejde for meget at tænke på uro osv så kan jeg mærke det med det samme,er disse perioder slem til at glemme at drikke nok vand og spise usundt så der er helt klart en sammenhæng med din levevis, og for det meste prøver jeg at leve som min krop fortæller er det bedste for mig motion 2- 3 gange om ugen i fittnescenter halvanden til to timer, med intervaltræning i den halve time det giver sved på panden og man bliver glad i låget, husker vandet man bliver så tørstig, jeg er præcis i seng kl 22 for det giver også naturlig træthed, men undre mig over at i skriver man skal holde sig fra mælkeprodukter jeg spiser A38 om morgenen inden jeg tager på job da jeg ikke på dette tidspunkt har brug for at putte så meget mad i maven det gør jeg så en til to timer efter da spiser jeg morgenmad med mine kolleger, men efter træning spiser jeg også gerne 1 bæger cultura da jeg syntes det lige er det jeg har brug for der, er det forkert.


Maja Juul skrev denne kommentar:
27-02-2013 15:50:44

Til Liva.
Har nu i fire uger været i behandling hos Nordic Clinic, hos Anne Catherine Færgemann. Fantastisk, stor forbedring med min mave. Hun er uddannet diætist med speciale i mave-tarm problemer. Du kan se mere information på www.nordicclinic.com.
Dyrt men dejligt. :)


Lillii Rutherford skrev denne kommentar:
29-07-2015 22:28:19

Hvor kan jeg finde din gratis e-bog?


Nicolaj skrev denne kommentar:
23-02-2016 18:57:14

Da jeg var 12, lagde min 12 årige ven en lort på mindst 40 cm. Og jeg vil næsten tro den var mere end 7 cm i diameter.. Man kunne se den forsvandt ned i kummen, og så lå den ellers næsten op til kanten, højst 5 cm derfra.. Og den kunne ikke skylles ud, den flyttede sig ikke en millimeter. Han måtte prikke den i stykker men en pind. Er det en betjent eller?


Henriette skrev denne kommentar:
28-02-2016 09:28:03

Hej
Er det ok med en grøn afføring hvis der spises grønne juices dagligt?


elena skrev denne kommentar:
25-04-2017 09:58:02

En meget oplysende og velskrevet artikel, som alle burde have adgang til.


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser