Hot news: Denne nye forskning er måske den vigtigste nogensinde!

Skrevet 17-08-2015 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Hot news: Denne nye forskning er måske den vigtigste nogensinde!

Den græske læge og grundlæggeren af moderne medicin, Hippokrates, var den første, der i det tredje århundrede før vores tidsregning sagde: “Al sygdom har rod i tarmsystemet.” Denne glemte, urgamle visdom bliver nu bekræftet af moderne videnskab. Endvidere viser moderne forskning, at vi har én til hjerne i tarmen. Denne artikel indeholder også en video, som helt bogstaveligt kan forandre dit liv. God fornøjelse!


Dette er en lang artikel. Vær venlig at læse den omhyggeligt, da dens indhold potentielt kan forandre dit liv. Print derefter artiklen ud, og læs den igen senere.

Men nyd nu først denne fremragende video.

Nu er vi ved at påbegynde en sjov og oplysende rejse med 100 billioner mikrobiske venner (gavnlige bakterier, kendt som probiotika), som hjælper os med at holde os sunde og raske. Det betaler sig at blive rigtig gode venner med den rette slags mikrober, for de spiller en afgørende rolle for vores helbredstilstand.

Men før jeg deler med jer, hvordan man opbygger et sundt tarmsystem (mave-tarm-kanal) ved at blive gode venner med sunde bakterier, så lad mig præsentere din anden hjerne!

Ny forskning viser, at vi har endnu en hjerne i tarmen

Indlejret i tarmvæggen befinder sig det enteriske nervesystem (ENS), som både arbejder uafhængigt og i samarbejde med hjernen i kraniet. Der er så mange neuroner i tarmkanalen, at mange forskere kalder den samlede mængde af dem for kroppens ”anden hjerne.”

Seneste forskning har imidlertid afsløret, at vores anden hjerne måske slet ikke er sekundær. Den kan fungere uafhængigt af hovedhjernen og kontrollere mange funktioner uden input eller hjælp herfra.

Denne hjerne regulerer ikke bare muskler, immunceller og hormoner, men den fremstiller også noget andet meget vigtigt.

Ja, det skønnes, at 80 til 90 % af mængden af serotonin (tænk glæde) i kroppen produceres af nerveceller i dit tarmsystem! Faktisk forholder det sig sådan, at tarmsystemets hjerne producerer mere serotonin – glædesmolekylet over dem alle – end hjernen i kraniet gør.

Og det er en livsændrende nyhed for de hundrede af tusinder af danskere, som dagligt tager populære antidepressiva for at øge tilgængeligheden af ha´-det-godt-kemikaliet i hjernen.

Derfor er fremtidssynede neurologer og psykiatere nu ved at erkende, at kostændringer måske er nøglen til at behandle depression og andre psykiske lidelser. Eller endnu bedre: At forebygge ved at ændre på kosten, for så vil vi sandsynligvis se færre tilfælde af psykiske lidelser og andre sygdomme.

Dette er en stor nyhed for patienterne, men også for medicinalindustrien, der tjener styrtende med penge på udvikling og salg af psykofarmaka:

Antidepressiva er et af de bedst sælgende medikamenter på verdensplan. Ja, millioner og atter millioner tager denne medicin hver eneste dag.

Det skræmmende ved psykofarmaka er, at pillerne kun behandler symptomer, ikke sygdommens årsag.

Ville en bedre løsning ikke være at tage fat om problemets årsag og derefter slukke ilden? Piller er bare et plaster sat ovenpå et sår, der ikke vil hele.

Det kan sammenlignes med at komme isterninger i kogende vand. Måske holder vandet midlertidigt op med at koge, men man vil være nødt til at blive ved med at komme isterninger i vandet. Det ville være meget mere effektivt at fokusere på at få slukket for den varmekilde, som får vandet til at koge.

I akutte tilfælde, når patienter er ilde tilredt, kan medicin være en nødvendighed, men man bør i det mindste kombinere medikamenterne med hjælp, så patienten også får ændret sin kost og livsstil. På den måde vil de over tid få et bedre helbred ved at få opbygget et sundere tarmsystem.

I dag er der alt for stort fokus på behandling og for lidt fokus på forebyggelse, men dette vil ændre sig over de næste 10 til 15 år, da omkostningerne ved at behandle mange af de sygdomme, som kan forebygges, bliver for høje for samfundet. Som resultat vil regeringer og læger blive tvunget til at vende tilbage til det, lægegerningen i virkeligheden handler om:

Forebyggelse!

Da min kone aflagde den hippokratiske lægeed ved sin afgangseksamen som læge, var jeg ved at falde ned af stolen, for hvad de ivrige unge læger svor på, og hvad de i virkeligheden skulle komme til at praktisere, var to vidt forskellige ting. Hippokrates, den moderne lægevidenskabs grundlægger, ville have vendt sig i sin grav.

Vi kan ikke give lægerne skylden. De gør et storartet job med det, de har at arbejde med. Det er systemets skyld, og det bliver manipuleret for profit af de mest magtfulde virksomheder på planeten.

Men det kommer til at ændre sig, for udgifterne til behandling vil blive økonomisk lammende for os og vores regeringer!

Lad os komme tilbage til emnet: Vi bliver hele tiden klogere, og den nye viden om vigtigheden af vores tarmsystem er overraskende! Var du klar over, at …

Op mod 80 % af din krops immunforsvar befinder sig i dit tarmsystem!

Din mave-tarm-kanal har sit eget immunforsvar, tarmassocieret lymfatisk væv (GALT). Det står for 70 til 80 % af kroppens totale immunforsvar.

Det taler med stor tydelighed om vigtigheden og sårbarheden ved vores tarmsystem.

Tænk lige over det: Hvis ikke funktionerne i tarmkanalen var så livsvigtige, ville størstedelen af vores immunforsvar ikke befinde sig netop dér for at forsvare det.

Grunden til at vores immunforsvar befinder sig i tarmkanalen er enkel: Tarmvæggen er grænsen til den ydre verden.

Bortset fra huden er tarmen det sted, hvor kroppen med størst sandsynlighed vil komme i kontakt med fremmede stoffer og organismer. Og tarmen er i konstant kommunikation med hver eneste immunforsvarscelle i kroppen.

Hvis tarmen kommer i kontakt med en problematisk substans, vil den advare resten af immunforsvaret, så det kan være på vagt.

Nøglen til et sundt miljø i tarmen bestemmes af din kost

Den nemmeste og hurtigste måde at forbedre tarmens sundhed på er via kosten. Gavnlige mikrober (venlige bakterier) trives på fødevarer, som er kendt for at gavne helbredet og vice versa.

Sukker er for eksempel den foretrukne føde for svampe (Uvenlige bakterier), som afstedkommer svampeinfektioner og bihulebetændelse, hvorimod sunde fødevarer med store mængder probiotika som eksempelvis fermenterede grøntsager giver et gunstigt miljø for sundhedsfremmende bakterier, som hindrer de sygdomsfremkaldende bakterier i at tage over.

Hvordan spiser man så for at få et sundt tarmsystem?

1. trin: Følg kroppens naturlige måde at spise på, nemlig stenalderkost: rå grøntsager, kød, fisk, lidt frugt, nødder, æg og frø skyllet ned med rent vand.

2. trin: Fjern alt sukker i din kost. Sukker og især højfruktose majssirup (anvendes f.eks. i cola, men også i økologisk tomatketchup), fremmer fortrinsvis væksten af patogene, sygdomsfremkaldende bakterier, svamp og gærinfektioner, så det er helt essentielt for tarmens funktion at holde strengt igen med raffineret, tilsat sukker!

3. trin: Ingen gluten = ingen brød osv. Brød er ikke en naturlig del af vores kost. Det samme gælder for mælk.

4. trin: Vælg fødevarer, som naturligt er rige på præbiotika (ufordøjelige fibre), for disse fødevarer kan de probiotiske bakterier godt lide at spise. Præbiotika findes i forskellige fødevarer som grønne bananer, hvidløg, løg, porrer etc.

5. trin: Vælg fødevarer, som har et højt indhold af probiotika (sunde bakterier). Tænk: fermenterede fødevarer som sauerkraut, kimchi (asiatisk surkål), yoghurt med levende bakteriekultur, pickles osv.

Min kone fortæller mig, at fermenterede fødevarer ikke er en del af den traditionelle danske kost. Du kan blive klogere på emnet ved at læse Sally Fallons fremragende bog, Nourishing Traditions!

6. trin: Drik masser af vand.

Den gode nyhed er, at man kan forvente at se signifikante helbredsændringer på bare seks dage, siger dr. David Perlmutter, en af eksperterne på området!

Hvilke sundhedsfordele får man ved en bedre tarmfunktion (glade, gavnlige bakterier)?

Der foregår en smuk dans mellem vores tarmbakterier og vores DNA. Tarmbakterier påvirker faktisk måden, hvorpå 23.000 forskellige gener udtrykker sig.

Glade, gavnlige bakterier hjælper dig med at:

1. Modvirke inflammation og kontrollere væksten af sygdomsfremkaldende bakterier

2. Producere vitaminer, aminosyrer (byggesten til protein), absorbere mineraler og udskille toksiner

3. Bremse astma og reducere risikoen for allergi

4. Som beskrevet tidligere i denne artikel fremmer de gavnlige bakterier et godt humør og psykisk sundhed ved at producere hormoner såsom dopamin, serotonin osv. Dette har store implikationer ved sygdomme som Parkinsons og Alzheimers.

5. Derudover hjælper de gavnlige bakterier ved ”leaky gut” (utæt tarm), som synes at være hovedårsagen ved autoimmune og neurologiske sygdomme

6. Kan påvirke din vægt. Et sundt tarmmiljø vil hjælpe dig til at normalisere din vægt, hvorimod et usundt miljø kan forårsage vægtøgning.

Andre faktorer, der påvirker en sund tarmflora

Kost er det første og vigtigste, du skal fokusere på, men der er andre faktorer, du skal være bevidst om:

1. Naturlig fødsel
Gør alt hvad du kan for at undgå et kejsersnit. Vaginal fødsel poder barnet med morens sunde bakterier. Der er tidspunkter, hvor et kejsersnit er nødvendigt for at redde enten morens eller barnets liv, men børn, der er født ved naturlig fødsel, har lavere risiko for at få ADHD, autisme, overvægt, diabetes, allergier osv.

2. Amning
Udover at give barnet de perfekte næringsstoffer, påvirker amning også barnets mikrobiom ved overførsel af bakterier til barnet ved hudkontakt med morens sunde bakterieflora.

3. Antibiotika og anden medicin
Medmindre antibiotika og anden medicin er livsnødvendig, bør du undgå dem for enhver pris, da de påvirker din tarmflora negativt. Hvis du har fået medicinsk behandling, bør du følge trinene for genopbygning af en sund tarmflora som beskrevet her i artiklen, og du bør også overveje at indtage et godt probiotika i kapselform.

Desinfektionsmidler og antibakterielle sæber bør også undgås for enhver pris, da de har samme uheldige indvirkning på tarmfloraen.

4. Probiotiske kosttilskud
Et probiotisk kosttilskud af høj kvalitet bør også overvejes, og især når du har fået antibiotisk behandling.

5. En god nats søvn
Jeg undskylder ikke for igen og igen at slå et slag for en god nats søvn. Hvis du sover godt, skaber du en god basis for et godt helbred. En god nats søvn fjerner også din trang til sødt, og på den måde vil de gode bakterier få et favorabelt miljø med mange glade bakteriestammer.

Konklusion

Denne artikel handler ene og alene om symbiose, hvilket er græsk og betyder sammen.

Ved et samarbejde støtter vi de sunde bakteriers miljø, og de støtter vores helbred. Vi spiser helt bogstaveligt middag sammen med dem.

Hvis der bare er en ting, du tager med dig fra denne artikel, skal det være følgende:

Din maves sundhed og gode tarmflora afhænger direkte af den kost, du indtager.

Tænk i naturlige, økologiske fødevarer. Stenalderkost. Tænk i masser af rå grøntsager, kød, fisk, frugt (i begrænsede mængder), frø, æg osv. skyllet ned med rent vand.

Begræns sukker, og undgå at spise brød og andre glutenholdige fødevarer. Det samme gælder for mælk.

God appetit, både til dig og dine små, venlige banditter!

P.S.: Hvis du kunne tænke dig at vide, hvor sund din tarm er, så klik her!

http://www.npr.org/sections/health-shots/2013/11/01/242361826/exploring-the-invisible-universe-that-lives-on-us-and-in-us


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Mette skrev denne kommentar:
17-08-2015 11:33:00

Hvilken probiotika anbefaler du?


Ulla Petersen skrev denne kommentar:
18-08-2015 09:55:35

"Min kone fortæller mig, at fermenterede fødevarer ikke er en del af den traditionelle danske kost."

Hm. Vi plejede da ellers at spise surdejsrugbrød og surkål?


Morten Blaabjerg skrev denne kommentar:
18-08-2015 10:32:38

Måske den mest spændende og tankevækkende af dine mange spændende artikler - tak!


Vis alle kommentarer

Renè skrev denne kommentar:
18-08-2015 11:35:09

Hej Alun,
Interessant artikel om tarmen og sunhed.
Jeg synes det er godt du er med til at oplyse om dette :) Det er dog ikke korrekt, når du i trin 1,henviser til at det er kroppens naturlige tilstand at spise kød ! Apropos Hippokrates, så kan du evt. se denne video fra Hippocrates Institute,The Effects of Meat on Health by Dr Brian Clement : https://www.youtube.com/watch?v=cWEldmx71Y0

Ydermere er der The China Study :
det mest omfattende forskningsprojekt vedrørende kost, livsstil og sygdomme, som nogensinde er blevet gennemført med mennesker i den biomedicinske forsknings historie. Det var et massivt foretagende bragt i stand gennem et samarbejde mellem Cornell universitet, Oxford universitet og Det kinesiske Akademi for Forebyggende Medicin. New York Times kaldte det »Epidemologiens Grand Prix«. Dette projekt undersøgte en bred vifte af sygdomme, kostvaner og livsstilsfaktorer i Kinas landdistrikter og senere i Taiwan. Projektet, som blev almindelig kendt som »The China Study«, resulterede efterhånden i mere end 8000 statistisk signifikante sammenhænge mellem sygdomme og forskellige kostrelaterede faktorer.
Det der gjorde dette projekt særligt bemærkelsesværdigt er, at blandt de mange forbindelser, som er relevante mellem kost og sygdom, var der så mange, der førte til samme konklusioner: mennesker, der fortrinsvis levede af animalsk baseret kost, fik flest kroniske sygdomme. Selv indtagelsen af forholdsvis små mængder animalsk kost var forbundet med alvorlige konsekvenser. Mennesker, som fortrinsvis spiste plantebaseret kost, var sundere og mere tilbøjelige til at undgå sygdomme. Disse resultater kunne ikke ignoreres. Fra de første eksperimenterende forsøg med dyr vedrørende virkningerne af animalsk protein til dette massive studie af menneskers kostmønstre viste resultaterne sig at være entydige. Sundhedstilstanden hos mennesker, der spiste henholdsvis animalsk eller plantebaseret kost, var bemærkelsesværdig forskellig.

Og med hensyn at være god mod tarmen via kosten :
Et studie af 1.095 patienter med tyktarmskræft og 1.890 raske personer i en kontrolgruppe viste, at de der spiste mest kød havde 67 % større risiko for at få tyktarmskræft, og personer med øget risiko pga. arveanlæg havde op til fire gange (400 %) så stor risiko for tyktarmskræft sammenlignet med mennesker, der ikke spiste kød.

Og til sidst lige et citat fra Einstein :
"Intet vil gavne menneskelig sundhed og øge chancerne for livets overlevelse på Jorden som udviklingen mod at blive vegetarer"

Tak for nogle nogle gode artikler og din iver for at oplyse :)
Venlig hilsen Renè


Slava skrev denne kommentar:
18-08-2015 12:14:23

Endelig lidt om et af de vigtigste områder indenfor helse, som det ser ud nu. Er det nyt for dig, begynd at søge info om både probiotics og prebiotics - sidstnævnte er måske vigtigst, med få undtagelser. tjek evt. vegetablepharm bloggen (google det), søg på resistant starch, arabinogalactan, acacia fiber, galactomannan (alle prebiotica). Af probiotica kan jeg personligt foreslå Prescript Assist, Garden of Life Primal Defense Ultra, Elixa (alle skal nok findes på nettet i UK, for at ungå evt told og lign). Elixa er UK brand, de 2 andre findes som regel til ok pris på amazon.co.uk


Lisbeth skrev denne kommentar:
18-08-2015 12:31:26

Hej
Tak for vigtig information.
Jeg spiser efter min blotype A og der indgår ikke kød men mere korn, frø, nødder, bær og en masse grønsager, selvfølgelig. Jeg har hørt videnskaben der undersøger hvad vores forfædre har spist, mener at brød også har været en del af kosten hos vores forfædre. Vi finder det bare ikke, arkæologisk, da det forgår i modsætning til dyrs skeletter f.eks. Derudover har en DNA forsker afsløret at mange af os Nordeuropæere stammer fra udvandringer fra Tasmanien for 12.000 år siden, har gennem mutationer opnået at tåle mælk også i voksenalderen. Så alle skal måske ikke undgå "sunde brød" der er proteiner og mineraler i ej heller mælkeproduker, som måske vil være bedre for nogle at spise i stedet for meget kød. Ved du om sauerkraut, f.eks. opbryder det A blodtyper skal undgå eddike og hvid- og rødkål i fermenteringsprocessen?


Jytte Malby skrev denne kommentar:
18-08-2015 12:42:15

Havre er fra naturen uden gluten.
Havre indeholder vandopløselige fibre og mange vitaminer og mineraler.
Med ekstra protein, fibre og hævemiddel kan havre bages til godt brød.
Med venlig hilsen Jytte Malby


Jytte Malby skrev denne kommentar:
18-08-2015 12:46:44

Jeg glemte lige at kommentere din artikel, jeg tilslutter mig Morten Blåbjergs kommentar, hvad du fortæller er vigtigt og velskrevet.Også jeg siger tak.


Erik Schou skrev denne kommentar:
18-08-2015 16:38:43

Hej Alun.
Tak for endnu en god artikel.........det er altid rart at få genopfrisket gammel viden,
det kan så undre at læger stadig bortoperere
tarme nåd det kan helbredes af " alternativ " vej !
Der kommer jo tilstadighed nye ting til og man er derfor nødt til at være med på den
nyeste ( og alternative ) forskning og metoder.!

Erik Schou


JYTTE skrev denne kommentar:
18-08-2015 19:27:56

Tak ,det var så lige den reminder til at holde fast i det grønne og smide sukker,brød og mælk HELT ud. HUSK- Det osse vigtigt m gode olier,,


Dorthe Mejer skrev denne kommentar:
19-08-2015 10:51:00

Tak for deling :-). -Hvor er jeg glad for denne artikel du har skrevet. Det er bare så interessant - den falder så godt i tråd med en bog er jer ved at læse nu som hedder
"Tarme med charme" af Guilia Enders
- en ung tysk forskningslæge som har forsket meget i dette og er blevet meget populær. Der findes også youtube klip med hende :-).
Tarmen er nøglen til hele vores krop og sind :-).


Benny Milton skrev denne kommentar:
20-08-2015 10:24:17

Det er noget jeg tror på


Jane skrev denne kommentar:
23-05-2016 19:26:28

God artikel. Rart der er andre der ikke går ind for al den medicin, og ved at det nødvendigt med sund mad. Men jeg kan ikke forstå rå mælk aldrig bliver nævnt. Der står bare man skal undgå mælk, men jeg synes da det er ret vigtigt at pointere at mælken i butikkerne faktisk ikke rigtig har noget med mælk at gøre mere. Mon ikke også mennesker har drukket mælk i mange tusinde år? Det er i hvert fald fuld af de gavnlige bakterier.


Jakob skrev denne kommentar:
17-07-2016 08:29:42

Vi skal ikke drikke mælk, da det ikke er en naturligt del af vores kost (det jeg enig i)
Men det er og kan yoghurt heller ikke været.


Jakob skrev denne kommentar:
17-07-2016 08:29:53

Vi skal ikke drikke mælk, da det ikke er en naturligt del af vores kost (det jeg enig i)
Men det er og kan yoghurt heller ikke været.


Jakob skrev denne kommentar:
17-07-2016 08:30:00

Vi skal ikke drikke mælk, da det ikke er en naturligt del af vores kost (det jeg enig i)
Men det er og kan yoghurt heller ikke været.


Tove skrev denne kommentar:
25-07-2016 10:51:55

Tarmbakterier og sundhed


vivi skrev denne kommentar:
30-07-2016 16:48:07

Hej
Hvad så når man som jeg har fået fjernet hele tyktarmen og endetarmen, og idag har en j-pouch.. pgr. af colittis ulsorosa..hvad skal jeg så spise/gøre?


rene steffensen skrev denne kommentar:
09-03-2018 20:39:12

hvor dejligt at læse så meget sandt på så kort tid. Tak for det!


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser