Et kram om dagen holder lægen væk

Skrevet 20-01-2019 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Et kram om dagen holder lægen væk

Er du klar over, at at i dag er det nationale krammedag? Når nogen, du holder af, har en dårlig dag, giver du dem sandsynligvis et kram uden at tænke over det. Og en ny undersøgelse viser, at denne enkle gestus kan have en meget større effekt, end du og modtageren er bevidst om. Ja, et kram fører til et væld af positive sundhedsfordele lige fra mindsket stress til et stærkere immunforsvar og gavner endogså dit hjerte. Selv på dage, hvor du befinder dig lige midt i en konflikt eller føler dig ked af det, kan et kram fjerne din smerte og føre til, at du smiler og bliver gladere.


Stop nu lige op et øjeblik og tænk over, hvor ofte du krammer en anden eller selv modtager et kram?

Ja, at kramme ofte er en enkel måde til ikke bare at føle sig gladere, men også at få en sundere krop og sprede glæde og venlighed til mennesker, der betyder noget for dig.

Nu viser videnskaben os det, som vi intuitivt har vidst hele tiden!

I den seneste undersøgelse om fordelene ved at kramme blev 400 deltagere hver aften interviewet og adspurgt om humør, konflikter i relationer, og om hvorvidt de på denne dag havde fået et kram.

Som ventet førte konflikter i personforhold til øgede, negative følelser, mens kram i høj grad forbedrede deltagernes humør.

Andre undersøgelser har vist:

Kram er godt for dit hjerte og immunforsvar, mindsker stress og øger oxytocin

Den positive, følelsesmæssige oplevelse ved at kramme sænker blodtrykket, pulsen og stresshormonet norepinefrin og resulterer i et højere niveau af ”kærlighedshormonet” oxytocin!

At kramme kan også øge produktionen af ha´det godt-endorfiner i kroppen, hvilket styrker dit immunforsvar.

I tilgift har du en øget risiko for at blive smittet med forkølelse og lignende, hvis du er stresset.

Ved at kramme oftere vil du mindske dit stressniveau og blive sundere!

D. 21. januar er national krammedag

Kevin Zaborney fra Caro, Michigan, i USA skabte National Hugging Day i 1986 for at øge offentlig visning af kærlighed. Zaborney mente, at kram kunne lette menneskers kommunikation.

Idéen med en national krammedag er at opfordre alle til at kramme deres familie og venner oftere.

Vil du sammen med mig være med til at give endnu flere kram til mennesker, du holder af, og sprede en masse kærlighed?

Det behøver ikke at være kram – berøring gør os også glade

Kram, knus, berøring eller blot et klap på skulderen – at røre ved og at blive berørt er en integreret del af os menneskers velbefindende.

Hvad med at tilbyde din partner en fem-minutters-massage?

At give nogen kærlig berøring vil stimulere frigørelse af sunde endorfiner og resultere i afslappelse og en følelse af velvære, mindsket smerte og stress.

Sådan modtager og giver du flere kram

Begynd med familiemedlemmer og venner. Husk, at et kram er lige gavnligt for giver og modtager, så gør alvor af at kramme og give knus så ofte som muligt.

Du kan også gøre det til en vane at hilse dine venner med et kram. At kæle med et husdyr kan også være meget gavnligt og helbredende!

Hvordan giver og modtager du et rigtigt kram?

Hvis det er muligt, så kram hjerte mod hjerte. Placér din venstre side af brystkassen på modtagerens venstre side. På den måde mødes jeres hjerter, og I vil begge føle en dybere forbindelse til hinanden.

Hvor mange kram er det optimale antal om dagen?

Psykoterapeut Virginia Satir er kendt for at sige: ”Vi behøver fire kram om dagen for at overleve. Vi behøver otte kram om dagen for vedligeholdelse. Vi behøver 12 for at udvikle os.”

Konklusion

Jo mere fysisk kærlighed du giver og modtager, jo gladere og sundere vil du sandsynligvis blive. Din krop behøver kram og fysisk kærlighed, lige som du behøver føde og vand, så gør en indsats for at få og give flere kram om dagen.

At kramme er en gratis måde at sprede gensidig kærlighed og venlighed til de mennesker, du holder af!

Lad os benytte den nationale krammedag til at sprede masser af kærlighed i en verden, som behøver det mere end nogensinde før!

OG glem ikke at give dig selv et kram, for du fortjener det!

Yderligere læsning

Receiving a hug is associated with the attenuation of negative mood that occurs on days with interpersonal conflict

Does Hugging Provide Stress-Buffering Social Support? A Study of Susceptibility to Upper Respiratory Infection and Illness

More frequent partner hugs and higher oxytocin levels are linked to lower blood pressure and heart rate in premenopausal women.

http://www.nationalhuggingday.com/


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Mea skrev denne kommentar:
14-01-2019 20:17:21

Kunne vi blive FRI for alt det krammeri og gnaven i ansigtet af mennesker man ikke kender, tak!


Susanne Holgaard skrev denne kommentar:
16-01-2019 04:45:44

Bare ærgerligt at den udbredte brug af mobiltelefoner og computere , både i hjemmet og det offentlige gør at mange rører mere ved maskinerne end andre mennesker.
Jeg har altid givet knus og rørt ved andre mennesker helt naturligt, men ved at når mennesker har oplevet fysiske overgreb, skal der netop intuitiv og verbal forståelse til for at kunne dele berøring med andre mennesker

Synes det er værd at huske....
Ikke mindst for de der arbejder i psykiatrien, som jævnligt begår fysiske , kemiske og verbale overgreb mod tvangsindlagte.
Berøring kræver tillid og respekt for hinandens grænser.


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser