❤ Gabor Maté i KBH d. 24. september 2024 (19 til 22): The Myth of Normal (Trauma, Illness & Healing in a Toxic Culture) ❤

D-vitamin forebygger sygdom. Hvilken mad bør du spise?

Skrevet 30-01-2023 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

D-vitamin forebygger sygdom. Hvilken mad bør du spise?

Mere og mere forskning viser, at et optimalt D-vitamin-niveau er nøglen til at forebygge sygdom – også COVID-19 – om vinteren. Men hvordan sikrer du dig at få nok D-vitamin, og hvilke fødevarer bør du indtage for at styrke dit D-vitamin-niveau? Læs videre for at få viden om, hvad du og din familie kan gøre for at holde jer sunde og glade i den kommende vinter.


I denne artikel har jeg delt viden om banebrydende forskning, der viser, at ved at optimere dit D-vitamin-niveau kan du ikke bare drastisk reducere din risiko for at blive smittet med corona eller andre viruser denne vinter, men også reducere risikoen for at få behov for intensiv behandling med 25 gange.

Synes du ikke også, at dette er fuldstændig forbløffende?
 
D-vitamin er så kraftfuldt, fordi det spiller en kritisk rolle for opbygningen og vedligeholdelsen af et sundt immunforsvar. Og nu får du opskriften på, hvordan du gør det!
 

Sådan styrker du dit D-vitamin-niveau denne vinter

 
1. Selvom solen ikke er så stærk, som den var i sommer, skal du stadig bevæge dig udenfor så meget, du kan. D-vitamin dannes, når solens stråler rammer huden, og derfor er det så centralt og vigtigt for vores sundhed at få den rette mængde sol på det rette tidspunkt.
 
2. Spis D-vitaminrige fødevarer som fed fisk (laks, sardiner, sild og makrel), rødt kød, lever, champignon og æggeblommer. Alle disse fødevarer har et højt indhold af D-vitamin!
 
3. Overvej at indtag D-vitamin som kosttilskud. 
 
4. Overvej at indtage levertran. Produktet skal være af høj kvalitet for at undgå tungmetaller!
 
Hvis du er bekymret for, om dit D-vitamin-niveau er højt nok, eller du ofte bliver syg om vinteren, kan du få tjekket niveauet hos lægen!
 
Her er nogle andre ting, du kan gøre for at styrke dit immunforsvar og beskytte dig selv mod coronavirus og andre sygdomme:
 
1. Vær konsekvent med at få en god nats søvn.
2. Kom udenfor – især i naturen.
3. Reducér dit stressniveau (søvn og naturen virker fantastisk).
4. Skær ned på sukkerholdige fødevarer.
 

Konklusion

 
D-vitamin kan meget vel være den manglende brik for dig og din familie i forhold til at forebygge smitte med coronavirus eller en hvilken som helst anden sygdom denne vinter!
 
Flere og flere forskningsresultater peger på, at D-vitamin-mangel er en af de primære risikofaktorer i forhold til at teste positiv for coronavirus, men også i forhold til alvorlige komplikationer ved COVID-19 og endog død. Læs venligst denne artikel for yderligere information!
 
Det ville være fantastisk, hvis regeringen ville ”sponsorere” en D-vitamin- og livsstilskampagne – især for personer med højere risiko (overvægt, diabetes, hjertekarsygdom, kræft og de ældre). 
 
Tænk lige på, hvor mange penge vi kan spare i Danmark ved, at vi alle tager en pille til en overkommelig pris og spiser fødevarer rige på D-vitamin, samtidig med at vi sørger for hver dag at nyde dagslyset og naturen!
 
Overvej at dele denne artikel med dine venner og familie, for et simpelt tiltag som at optimere dit D-vitamin-niveau denne vinter kan potentielt være livsændrende.
 
Tak fordi du læste med!
 
Referencer og yderligere læsning
 
Ny forskning: D-vitamin mindsker risikoen for COVID-19 med 50 %!
 
Effect of calcifediol (Vitamin D) treatment and best available therapy versus best available therapy on intensive care unit admission and mortality among patients hospitalized for COVID-19: A pilot randomized clinical study
 
Vitamin D sufficiency, a serum 25-hydroxyvitamin D at least 30 ng/mL reduced risk for adverse clinical outcomes in patients with COVID-19 infection
 
SARS-CoV-2 positivity rates associated with circulating 25-hydroxyvitamin D levels
 
Correcting Britain's Vitamin D deficiency could save thousands of lives
 

Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

G. skrev denne kommentar:
04-11-2020 21:21:41

Alun.dk
I har ret.
Jeg var meget syg af Covid-19
I mine prøver, kunne jeg speciel se, at jeg manglede D vitamin.
Har senfølger i dag efter Covid-19
Jeg har undersøgt, hvad jeg mangler af div. Vitaminer og lidt kost tilskud.
Hovedepine er en ting som hurtig aftog, da jeg begyndte at tage de vitaminer og kost tilskud som jeg manglede - specielt D vitamin.
Tak


Lene Bang skrev denne kommentar:
05-11-2020 14:37:01

Jeg spiser D vitamin da jeg i forvejen har knogleskørhed er en tablet 40ug nok eller anbefaler du mere


Erik Jørgensen skrev denne kommentar:
05-11-2020 20:07:01

Mange tak for så god info. Det er så vigtigt at forebygge, og det her er ligetil. mvh Erik


Vis alle kommentarer

Jakob K skrev denne kommentar:
05-11-2020 20:11:38

God artikel jeg smider lige link til den på mit eget site LinkCentralen.dk :)


Cristina skrev denne kommentar:
02-12-2020 06:52:29

Har du nogen forslag til, hvad der skal til når en person ikke kan optage D-vitamin? Syntes ikke jeg kan finde noget om det.


Cristina skrev denne kommentar:
14-12-2020 07:40:19

Har du nogen forslag til, hvad der skal til når en person ikke kan optage D-vitamin? Syntes ikke jeg kan finde noget om det.


Jesper skrev denne kommentar:
27-10-2022 16:03:33

Vi spiser begge 2 en 60 microgram D vitamin pille hver dag er meget sjældent syge,


Jesper skrev denne kommentar:
27-10-2022 16:03:54

Vi spiser begge 2 en 60 microgram D vitamin pille hver dag er meget sjældent syge,


A.C.Rosmon skrev denne kommentar:
31-01-2023 07:39:00

Du burde fortælle at D-vitamin niveauet bør ligge på 100 - 150, fordi det niveau har Sundhedsstyrelsen SLET IKKE styr på!!! de tror, at bare vi ikke får Engelsk Syge, at så er det godt nok. Det er det IKKE!

En anden god behandling og forebyggende behandling er vekselbade. 3-4 minutter under meget varmt vand, og ½ - 1 minut så koldt vand som muligt. Gentaget 2 - 4 gange, og slut med det kolde, for at presse det varme blod ind i kroppen. Derefter skal man enten hoppe ind under en varm dyne i en ½ times tid, eller pakke sig godt varmt ind.

Jeg fik Covid 19. Mit D var kun på75. Jeg tog vekselbade når det blev træls i kroppen. Så snart at det varme vand ramte kroppen, forsvandt ubehaget. Covid bliver ustabilt af feber, også selvom den er kunstig som med vekselbad


Pia Mallou skrev denne kommentar:
31-01-2023 08:55:39

Tusind tak for dine altid gode artikler og input og deling af din store viden…
Kh Pia


Majbritt skrev denne kommentar:
16-02-2023 03:41:43

Jeg syns mange blir ved med at snakke om Corona og COVID-19..

Hvornår stopper det..
det e4 jo dokumenteret at det var en fejl og vi borgere er blevet vildledt af regeringen og myndighederne


Majbritt Riis skrev denne kommentar:
16-02-2023 03:44:42

Til Lene Bang

Gå op på 100 mq om dagen, så er du sikret
Man tager ikk skade af meget D vitamin
Tag samtidig zink og selen og magnesium


Line skrev denne kommentar:
20-02-2023 20:17:49

Hej Alun,
Jeg tænker hvordan svenskerne har klaret coronaen? De har jo tilsat d-vitamin i mange af deres fødevarer.
Bedste hilsner
Line


Line skrev denne kommentar:
22-03-2023 10:42:49

Hej Alun,
Jeg synes jeg skrev herinde tidligere, men ser det ikke?
Jeg spurgte ift. Sverige, som tilføjer d-vitamin i mange af deres madvarer. Og vupti så kommer det frem at sverige har klaret sig bedst af alle selvom alle havde travlt med at dømme og ryste på hovedet af deres måde at håndtere corona på. Men de havde måske bedre dvitamin beholdning.


Kom med din kommentar

Mest læste i Helse

 

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley