Fivefingers: Den første løbesko, der tillader dig at løbe sikker

Skrevet 13-04-2010 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Fivefingers: Den første løbesko, der tillader dig at løbe sikker

Ny forskning af Professor Lieberman fra Harvard Universitet, offentliggjort i Nature, viser, at løb på bare fødder ikke kun tillader dig at løbe hurtigere, men også nedsætter risikoen for skader. Lieberman korte video nedenfor hvorfor du skal overveje at tage dine sko af.


Vi blev måske nok født til at løbe, men ny spændende forskning sår tvivl om den gamle talemåde: ”Alt, hvad du behøver for at løbe, er et par løbesko.”

Det var noget af en øjenåbner, ikke?

Her er en anden kort video, hvor du kan se forskellen mellem at løbe med sko og med bare træer. Læg mærke til de kraftige stød det give, når du løber med sko.

Fivefingers: Den første løbesko, der tillader dig at løbe sikkert på bare fødder

Det skønnes, at et sted mellem 65 til 80 procent af alle løbere hvert år rammes af en skade. Uanset hvem du er, og hvor meget du løber, er din risiko for at få skader den samme.

Indtil Nike opfandt de moderne løbesko i 1972, har mennesket i millioner af år løbet enten barfodet eller med minimalt fodtøj som sandaler eller mokkasiner. Fodtøj, der har det fællestræk, at de er uden hæl og støddæmpning. Som følge af det havde vores forfædre stærkere fødder og ben og en meget lavere forekomst af de skader, som moderne løbere lider af.

Fakta, som mange ikke kender til, om traditionelle løbesko:

  • Der er intet forskningsbaseret bevis for, at traditionelle løbesko øger ydeevnen eller reducerer risikoen for skader: Dette betyder, at den industri, der omsætter for over 20 milliarder dollar, ikke har produceret et eneste forskningsresultat, der bakker deres påstand op (review in Richards et al 2009).
  • Traditionelle løbesko kan faktisk forårsage skade: Løbesko kan tilsyneladende øge risikoen for forstuvede anker, enten ved at nedsætte opmærksomheden på fodens position eller ved at øge vridningen i anklen (Warburton 2001).
  • De dyreste løbesko er de værste: Løbere iført de dyreste løbesko har 123 procent større risiko for at få skader end løbere i de billigste. Sådan lød konklusionen på en artikel, trykt i British Journal of Sports Medicine (Robbins and Waked 1997). 

Løsningen for løbere: Løb hurtigt som en barfodet løber, men samtidig sikkert med Fivefingers:

Fivefingers Speed er et revolutionerende produkt, som fremmer en mere naturlig, sundere og mere effektiv form for løb. Kort fortalt vil man med Fivefingers Speed få alle fordelene ved at løbe barfodet, men med komfort og beskyttelse mod f. eks sten og glasskår ved hjælp af en Vibram-sål.

Fordelene ved at løbe - som på bare tæer - iført Fivefingers er mange:

  • Du får stærkere fødder og ben, fordi du bruger muskler, der ikke aktiveres, når du har normale sko på.
  • Dit kredsløb forbedres, idet fodens muskler aktiveres og hjælper til at pumpe blodet tilbage til hjertet.
  • Din holdning forbedres, hvilket kan afhjælpe lændesmerter.
  • Du opnår bedre balance.
  • Dine ben bliver flottere, fordi alle muskler trænes.
  • Dine fødder får deres naturlige form igen.
  • Dine fødders mange akupunkturpunkter stimuleres.

Med Fivefingers vil du genopdage glæden ved at bruge dine fødder!

Når du løber på bare tæer, bevæger du dig, lige som da du var barn, føler dig frem, legende, nysgerrigt og dog målrettet og selvsikkert. Med Fivefingers-sko vil du genopdage glæden ved at gå, trampe, hoppe, danse og løbe på alle slags underlag.

For Fivefingers sko er ikke kun en løbesko, men kan benyttes til en bred vifte af sportsgrene og aktiviteter, såvel udendørs som indendørs: Alt fra yoga og tai-chi, til windsurfing, kitesurfing, hiking og trekking, samt vægttræning. Eller bare som almindelige sko.

Fivefingers er de første og eneste sko, der tilbyder den oplivende følelse af at løbe på bare tæer — og kombinerer den med en beskyttende, fleksibel og skridsikker sål.

Referencer:

Lieberman D.E., Venkadesan M., Werbel W.A., Daoud AI, D'Andrea S., Davis I.S., Mang'eni R.O., Pitsiladis Y (2010) Foot Strike Patterns And Collision Forces in Habitually Barefoot Versus Shod Runners. Nature 463(7280): 531-5. 

Jungers W.L. (2010) Biomechanics: Barefoot Running Strikes Back. Nature 463(7280):: 433-4

Richards C.E., Margin P.J., Callister R. (2009) Is Your Prescription of Distance Running Shoes Evidence-based? Br J Sports Med 43 :159-162

Warburton M. (2001) Barefoot Running. Sportscience 5 (3)

Robbins S., Waked E. (1997) Hazard of Deceptive Advertising of Athletic -Footwear. Br J Sports Med 31:299-303 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Nyheder

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser