Emotional Freedom Technique (EFT)

Skrevet 26-09-2008 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Emotional Freedom Technique (EFT)

Jeg holder meget af Emotional Freedom Technique (EFT). Hvorfor? Fordi det er nemt, GRATIS, sjovt og vigtigst af alt effektivt.


Bare ved at banke let/tappe med dine fingerspidser på akupunkturpunkter, kan du opnå fantastiske helbreds og følelsesmæssige resultater.

Emotional Freedom Technique (EFT) Denne artikel vil du ikke gå glip af!

The Emotional Freedom Technique, eller EFT, er en psykologisk akupressur teknik, der kan optimere dit følelsesmæssige helbred. Selvom det oftest er overset, så er dit følelsesmæssige velvære essentielt for dit fysiske helbred og heling – Lige meget hvor passioneret du end er for ordentlig kost og livsstil, så vil du ikke optimalt kunne udnytte din krops helende og forebyggende kræfter, hvis en følelsesmæssig mur holder dig tilbage.

EFT er nemt at lære, og det vil hjælpe dig til at:

• Fjerne negative følelser
• Reducerer en ustyrlige trang til mad
• Reducere eller eliminere smerte
• Igangsætte positive forandringer og hjælpe til opnåelse af dine mål

EFT er en form for psykologisk akupressur. Baseret på de samme energimedianer, benyttet i traditionel akupunktur igennem mere end 5000 år, som heling og behandling af fysiske og psykiske sygdomme, blot uden brug af nåle.

I stedet benyttes ganske simpel let bankning/tapping med fingerspidserne, til at putte kinæstetisk energi på specifikke medianer på hovedet og brystet, imens du tænker på dit problem – Hvorvidt det end er en traumatisk oplevelse, en afhængighed, smerte osv. –Samt udtrykker positive affirmationer.

Denne kombination af let banken/tapping på energimedianer og de positive affirmationer, som du giver udtryk for hjælper dig til at fjerne “Kortslutninger” – Den følelsesmæssige blokade – Fra din krops bioenergiske system. Derved genskabes dit sinds og krops balance, hvilket er essentielt for optimalt helbred og heling af psykiske sygdomme.

Nogen folk er i starten varsomme ved de principper, som EFT er baseret på. – Den elektromagnetiske energi der strømmer igennem kroppen og regulerer vores helbred, er først for nyligt begyndt at blive anerkendt i Vesten. Andre er i starten forbløffet over (og nogen er meget underholdt af det) EFT, den lette banken/tapping og affirmationsmetoden, hvis grundlæggende principper du vil lære her.

I forhold til andre traditionelle eller alternative metoder som jeg brugt og undersøgt, så virker EFT. Gary Craig der har været en pioner indenfor EFT, har oplevet lignende enestående resultater, siden han udviklede EFT for over et årti siden (Besøg hans hjemmeside på www.emofree.com).

Faktisk er grunden til EFTs hurtige udbredelse dets høje succesrate.

De grundlæggende EFT principper er lige til, og tager generelt kun et par minutter at lære.

BEMÆRK: Selvom det er vigtigt at ramme de korrekte områder, behøver du ikke bekymre dig om at ramme fuldstændig præcist, da en let banken/tapping på det generelle område er tilstrækkeligt.

 

Gør dig klar til at banke let/ tappe!

Du bør bruge et fast, men blidt tryk. Ligesom du ville gøre, hvis du trommede på siden af dit bord eller ville teste om en melon var moden.

Du kan bruge alle fire fingre, eller kun de første to (pegefinger og midterfingeren). Fire fingre bliver generelt brugt på toppen af hovedet, ved kravebenet, under armen… for at dække større områder. På følsomme områder, som f.eks. omkring øjnene kan du nøjes med to fingre.

Bank let/tap med dine fingretipper, ikke dine negle. Lyden vil være blød og rund.

Du prikker fra toppen og arbejder dig ned mod bund. Du kan slutte af med at returnere til toppen af hovedet, for at afslutte cirklen.

Bank let/ tap 5-7 gange på hvert punkt i følgende rækkefølge:

Start med at lave en affirmation (Beskrevet længere nede) og sig den højlydt tre gange, imens du trykker med fire fingre på karateslag-punktet.

1. Hovedet / Head (H)
Kronen, centret og toppen af hovedet. Bank let/Tap med alle fire fingre fra begge hænder.

2. Øjenbrynet/ Eyebrow (EB)
Den inderste kant af øjenbrynene, tættest på broen ved næsen. Benyt to fingre.

3. Siden af øjet ( Side of eye (SE)
Den hårde område imellem øjet og tindingen. Benyt to fingre. Føl forsigtigt vejen til dette område, så du ikke prikker dig selv i øjet!

4. Under øjet / Under eye (UE)
Det hårde område under øjet, der løber sammen med kindbenet. Benyt to fingre nedenunder på linje med pupillerne.

5. Under næsen / Under nose (UN)
Punktet der er centreret imellem bunden af næsen og overlæben. Benyt to fingre.

6. Hagen / Chin (CH)
Dette punkt følges symmetrisk med det tidligere, og er centreret mellem underlæben og hagen.

7. Kravebenet / Collarbone (CB)
Bank let/ Tap akkurat nedenunder kravebenet med fire fingre.

8. Under armen / Underarm (UA)
Valgfri side, eller begge sider. Benyt to fingre til at banke let/ tappe ca. 10 cm under armhulen.

9. Hovedet / Head (H)
Tilbage til hvor du startede, for at fuldføre rækkefølgen.

Det lægger alt sammen i Fingerspidserne
Den første ting du skal forstå er, at du skal banke let/tappe med dine fingre. Det er en lang række akupunktur medianer i dine fingrespidser, og når du banke let/tappe med dine fingrespidser, så aktivere du højst sandsynligt ikke kun de medianer, som du trykker på, men også dem på dine fingrespidser.

Traditionel EFT foreskriver, at du banker let/tapper med fingerspidserne på din pegefinger og midterfinger og desuden gør det med en hånd. Begge hænder er lige gode.

De fleste af punkterne du trykker på eksistere på begge sider af kroppen, så det betyder ikke noget hvilken side du vælger. Det betyder heller ikke noget, hvis du skifter side under den lette banken/tapping. For eksempel, hvis du banker/tapper under dit højre øje, og senere i den lette banken/tapping gør det under din venstre arm.

Brugen af alle fingrene tillader dig at ramme flere af akupunkturpunkterne. Når du bruger alle fingrene, vil du kunne dække et større område, end bare ved at banke let/tappe med en eller to fingrespidser. Dette vil lettere tillade dig, at dække punkterne der trykkes på.

Dog opnår mange ret succesfulde resultater med den traditionelle en-hånds og to-fingre metode. Du kan bruge begge metoder, men jeg har en tendens til at bruge min modificerede version i et forsøg på at opnå bedre resultater.

Ideelt skal du bruge dine fingrespidser og ikke dine fingre tippe, da de har flere medianpunkter. Hvis du imidlertid som kvinde har lange fingrenegle, så skal du selvfølgelig bruge dine fingre tippe. (Eller ender du måske med at stikke dig selv)

Du bør fjerne dit ur og armbånd, da de ellers kan forstyrre din lette banken/tapping på håndleddets median.

Bank/tap solidt – Men gør ikke skade på dig selv!
Du bør banke/tappe solidt, men aldrig så hårdt at du gør skade, eller laver skrammer på dig selv.

Hvis du beslutter dig for at bruge begge hænder, så anbefaler jeg dig at afveksle den lette banken/tapping, så hver hånd er en smule ude af rytme med den anden, og du ikke trykker med begge hænder på samme tid.

Når du banker/tapper på punkterne beskrevet nedenunder, så bør du banke let ca. 5-7 gange. Det faktiske antal er ikke så afgørende, men ideelt set bør længden være den tid, som det tager for et fuldt åndedræt. Det er formentlig en bestemt fordel ved at banke/tappe igennem et fuldt åndedræt.

Bemærk venligst, at disse punkter forsætter ned i kroppen.

Dvs., at hvert punkt du trykker på er lavere end det forrige.

Dette burde gøre det nemt at huske. Et par forsøg og du burde kunne mestre det for evigt. Rækkefølgen er ikke så afgørende. Du kan banke/tappe på punkterne i vilkårlig orden og rækkefølge, så længe du husker at benytte alle punkter. Det er bare nemmere at huske, at gøre det fra top til bund, så du får benyttet dem alle.

Fjern dit ur og briller før du banker/tapper
Briller og ure kan mekanisk og elektromagnetisk forstyrre EFT, så jeg råder alle til at fjerne dem før på begyndelse af den lette banken/tapping. Til hurtige sessioner på dig selv, så er det ikke afgørende, da du nemt kan ramme udenom dem. Jeg tror dog, at det altid er en fordel at tage dem af, når det er muligt.

Brug af EFT offentligt
Mange folk er bekymret over at gøre sig selv til grin, ved at bruge EFT offentligt. Specielt min reviderede udgave, som virkelig får en til at skille sig ud fra mængden.

Efter et stykke tid, hvor du brugt og perfektioneret teknikken – Privat, hvis du foretrækker det – Vil du være i stand til at bruge den med kun to fingre og en hånd, samt sige affirmationerne blødt i løbet af din vejrtrækning eller tavst. På denne måde kan du bruge EFT i næsten alle sociale rammer. Hvis folk overhovedet notere sig hvad du gør, vil det kun se ud som, at du tænker.

Stil dig ind på problemet
Nu hvor du forstår, hvordan du rent faktisk udføre den mekaniske banken/tapping og skal i gang med at banke/tappe, har du behov for at vide, hvad du skal sige imens du prikker.

Den traditionelle EFT metode benytter følgende struktur til affirmationer:

"Selvom jeg er/har dette _____________,

Elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændig."

Du kan også erstatte dette med anden del af udtrykket:

"Jeg elsker og acceptere mig fuldstændigt."

Det tomme felt ovenover udfyldes med en kort beskrivelse af afhængigheden, den ustyrlige lyst til mad, negative følelser eller andre problemer, som du vil tage fat i.

Eksempel på brug af den traditionelle EFT struktur.

Selvom disse eksempler repræsentere en lang række af problemer, så er der i virkeligheden ikke nogen grænser, for de problemer som du kan konfrontere med EFT:

"Selvom jeg har denne frygt for at snakke offentligt, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt. "

" Selvom jeg har denne hovedpine, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne vrede imod min far, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne erindring om krig, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne stivhed i min nakke, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har disse mareridt, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne trang til alkohol, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne frygt for slanger, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

" Selvom jeg har denne depression, så elsker og acceptere jeg mig selv fuldstændigt."

Det betyder ikke noget, hvorvidt du tror på affirmationen....

Bare sig den.

Det er bedst at sige den med følelse og vægt bag, men at sige det ofte burde kunne klare det.

Det er bedst at sige det højlydt, men hvis du er i en social situation, så kan du hviske den eller gøre det stille. Det vil højst sandsynligt være lige så effektivt.

For at tilføje effektivitet til affirmationen, så inkludere opbygningen også en simultan banken/tapping på en af akupunktur median punkterne.

At stille sig ind på problemet er en meget simpel proces.

Du tænker bare på problemet, imens du banker/tapper.

Sådan fungere det… I det mindste i teorien.

"Årsagen til alle negative følelser er en forstyrrelse i kroppens energisystem."

Negative følelser opstår, fordi du er tunet ind på bestemte tanker eller omstændigheder, der forstyrre din krops energisystem.

Ellers ville du fungere normalt. Ens højdeskræk er for eksempel ikke til stede, når du læser tegneserien i søndagens avis, og du derfor ikke er tunet ind på problemet.

Du kan tune dig ind på problemet ved ganske simpelt at tænke på det. Faktisk betyder tune ind, at tænke på det.

At tænke på problemet vil frembringe energiforstyrrelsen som er forbundet med problemet, hvilket igen… Og kun der…

Kan blive balanceret ved at benytte den grundlæggende opskrift.

Hvis du ikke tuner dig ind på problemet og derved skaber de energiforstyrrelser forbundet med problemet, så har EFT ingen virkning.

Sæt det hele sammen, første omgang af den lette banken/tapping

Nu skal du banke/tappe på alle punkterne beskrevet overover, imens du udtrykker de positive affirmationer. Det vil kun tage få øjeblikke at gøre.

Du bør:
• Vælge en passende affirmation

• Forsigtigt "tune dig ind" på dit problem, ved at prøve på at holde dit problem i dine tanker:

• Udtrykke affirmationerne højlydt med stor passion, energi og entusiasme

 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Noamynte pedersem skrev denne kommentar:
24-06-2018 21:21:07

Hej.
Tak for en rigtig god hjemmeside. Jeg er lige gået igang med tapping og vil derfor gerne spørge om hvor længe man skal tappe før der ses et resultat? Jeg tapper mig hver aften inden jeg går i seng, skal man gøre det Mds. Vis før der er resultater eller tager det kortere tid?
På forhånd tak. Vh. Noamynte


Noamynte pedersem skrev denne kommentar:
25-06-2018 11:20:30

Hej.
Tak for en rigtig god hjemmeside. Jeg er lige gået igang med tapping og vil derfor gerne spørge om hvor længe man skal tappe før der ses et resultat? Jeg tapper mig hver aften inden jeg går i seng, skal man gøre det Mds. Vis før der er resultater eller tager det kortere tid?
På forhånd tak. Vh. Noamynte


Kom med din kommentar

Mest læste i Nyheder

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser