Del 5: Træning - Bevæg dig til en sund baby.

Skrevet 24-02-2009 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Del 5: Træning - Bevæg dig til en sund baby.

Træning er en glimrende måde til at holde dig sund og forberede dig selv på dit ”fødselsmaraton”, som med stor sandsynlighed vil være den største fysiske test, du vil komme ud for.Træning vil desuden hjælpe dit barn, til at udvikle sig fysisk.


Her er hvad du kan opnå ved bare få minutters træning to til tre gange om ugen.

A. Mere energi
En graviditet kan dræne dig for energi, men regelmæssig træning vil hjælpe dig, til at kunne klare de daglige rutiner eller håndtere et krævende job:

Træning styrker kredsløbet, så du ikke så hurtigt vil blive træt. Hvis dine muskler er stærke og trimmede kræver det mindre anstrengelse at være aktiv, uanset om du er på indkøb eller sidder til møde det meste af dagen. Jo mere veltrænet du er, des mere energi vil du have, så enkelt er det.

B. Forbedret søvn
Når du bærer rundt på 10 kilo (eller mere) ekstra foran på kroppen, kan det være noget af en udfordring, at finde en behagelig stilling at sove i. Træning vil hjælpe dig med at brænde overskydende energi af og sørge for, at du bliver tilstrækkelig træt, så du kan få en dybere og mere rolig søvn.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan forbedre din nattesøvn, så kan du læse denne artikel.

C. Reduktion af graviditetssmerter
Regelmæssig træning styrker kroppen og muskulaturen, så du bedre kan håndtere de smerter og gener, der opstår under en graviditet.

D. Forberedelse til fødslen
Det giver perfekt mening: Jo bedre form du er i, jo stærkere vil du være, når det bliver tid til fødsel og veer. En fødsel kan sammenlignes med et maratonløb — det kræver udholdenhed, styrke, beslutsomhed og fokus. Selvom det ikke er blevet grundigt undersøgt, kan træning til fødslen både reducere veer og den tid det tager at føde en baby.

E. Mindre stress og bedre humør
Det at få et barn kan være voldsom oplevelse, der kan give dig en følelse af glæde, overvældelse og angst på samme tid. Undersøgelser har vist at regelmæssig træning øger mængden af serotonin. Et kemikalie i hjernen (neurotransmitter), som kædes sammen med opløftet humør og derfor kan forbedre dit.

F. Bedre selvtillid
Når du står på badevægten og den fremviser tal, du ikke tidligere har set, kan det virke deprimerende. Ved at holde dig selv aktiv vil du have det bedre med dig selv og forbedre dine odds for en sund vægtforøgelse.

Hvis du holder dig i form under graviditeten, vil folk ofte slet ikke lægge mærke til at du er gravid set bagfra, medmindre de står lige foran dig!

G. Hurtigt at få kroppen tilbage i form efter en fødsel
Dette er for mange kvinder tilstrækkeligt motiverende til at starte med et træningsprogram i forbindelse med graviditet. Hvis du har vedligeholdt din styrke og din muskelmasse igennem hele din graviditet, vil din krop have det meget nemmere med, at finde sin normale facon og størrelse.

To måneder efter at min kone havde født vores børn, var hun tilbage i sin gamle form.

H. Medvirke til at din baby bliver sundere
Når du bevæger dig, bevæger din baby sig. Det giver dem en god træning, som hjælper med til at udvikle styrke og balance.

Vi anbefaler styrketræning og træning med fit ball (swissball), da de styrker kroppen og forbereder dig på fødslen. Det er i orden at løbe, men sørg for at lave noget styrketræning med vægte og på bolden.

OG de gode nyheder er, at du ikke behøver at træne i flere timer for at få gode resultater. Faktisk er det tilstrækkeligt med 20 til 30 minutters koncentreret træning med øvelser for hele kroppen.

Vi har en gratis guide til hjemmetræning - Klik her for at downloade den.

Det er vigtigt, at du ikke overdriver din træning, når du er gravid. Lydt til din krop og lad den fortælle dig, hvor hårdt du bør træne.

Du må ikke glemme, at genoptræne kroppen igen kort tid efter fødslen. Først med Kegel øvelser og efter 4 til 6 uger, afhængigt hvordan fødslen gik, kan du langsomt og sikkert vende tilbage til dine gamle træningsrutiner.

Hvad er Kegels?
Kegels er øvelser du kan lave for at styrke dine bækkenmuskler — de muskler som understøtter urinrør, blæren, livmoderen og endetarmen. Øvelserne er opkaldt efter Arnold Kegel, en gynækolog, som anbefalede dem tilbage i 1940’erne til kvinder med inkontinens og reduceret blærekontrol, som ofte forekomme efter en fødsel.

Vores børn elsker at træne sammen med os. Som babyer lå de bare og kiggede på, og som børn begyndte de at deltage. Det er en rigtig god måde at være sammen på, og ved at spille noget afslappende musik kan den oplevelse nå nye højder.


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Børn

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser