❤ En gave fra Alun.dk til dig! Klik her for at få din julegave! ❤

Vinterbadning = mere energi, stærkere helbred & holder dig ung!

Skrevet 17-11-2022 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Vinterbadning = mere energi, stærkere helbred & holder dig ung!

Vidste du at førende forskere anbefaler vinterbadning, fordi det gør at du ældes langsommere? Det at bade i det kolde vintervand er altså sundt! Faktisk noget af det sundeste du kan gøre for din krop (og din sjæl). Du booster nemlig ikke bare dit immunforsvar, du aktiverer også de gener der stopper din ældning. Samtidig får du opbygget et sundere hjerte OG så har du det helt fantastisk bagefter.


At blive gode venner med kulden, er ikke bare mit eget yndlings biohack for lang levetid. Forskning viser at det er noget af det bedste du kan gøre for dit helbred.

Når du krop udsættes for kulde sker der det her:

  • Der tændes for de gener der vender aldring - dem der holder dig ung længere.
  • Dit immunforsvar får et gevaldigt boost.
  • Kulden vækker og træner millioner af muskler i dit karsystem, derfor opbygger du et sundt hjerte.
  • Kulden øger dit stofskifte, så du forbrænder mere fedt.
  • Dit psykiske velvære får et positivt løft.

Lige nu er det perfekte tidspunkt at opstarte en vinterbade rutine.

Hvis du er ny til at dyppe tæerne i koldt vintervand, hvordan kommer du i gang og får de bedste resultater? Det hjælper jeg dig med herunder.

Tips til at optimere vinterbadning så du får mere energi, et bedre helbred og bremser ældning

Tanker: Vi er alle blevet programmeret til, at kulden ikke er vores ven, at den er ikke rar, at den skal undgås for enhver pris. Det er derfor vi pakker os ind om vinteren. Men jeg mener, at kulden faktisk er en af vores bedste venner. Gennem menneskehedens historie har der været tidspunkter, hvor vi har været kolde, og det har været supersundt for os. At tænke på kulden som din ven, noget der er usædvanligt gavnligt for din fysiske og mentale sundhed, kan gøre en stor forskel for din vinterbade oplevelse.

Start: Vinterbade sæsonen i Danmark starter officielt den 1. oktober og varer til slutningen af april. I starten af sæsonen er vandtemperaturen i gennemsnit 8 grader og falder helt ned til 2,5 grader i januar. Start tidligt, på den måde kan din krop gradvist vænne sig til de koldere temperaturer.

Del: Spring aldrig i koldt vand på egen hånd. Det kolde gys, du oplever ved at nedsænke din krop i det (is)kolde vand, kan være farligt og i værste fald ende med chok eller besvimelse. Så del det kolde vand med en ven, måske får du endda en ny badeven.

Ro på: Jeg foreslår, at du starter langsomt. Begynde med 30 sekunder og øg gradvist til 2-3 minutter! Lyt til din krop og vær meget forsigtig i starten.

Træk vejret: At komme i koldt vand er et chok for hver eneste celle i din krop. Luk øjnene, tag langsomme dybe vejrtrækninger gennem næsen, helt ned i maven. Træk aldrig vejret gennem munden! Når du trækker vejret overfladisk stresser du dit system. Bliv ved med at fokusere på dit åndedræt og husk at give dig selv ros for atinvestere i dit helbred.

Dyp så meget af din krop som muligt i vandet: De fleste morgener bader jeg i vores lokale sø (Furesøen). Her kan jeg sidde på hug, fordi der ikke er så dybt. Du kan selvfølgelig svømme længere ud, men når du sidder på hug, så det meste af din krop er under vandet (og mere af din hud udsættes for kulden) jo bedre effekt får du!

MEN…vær meget forsigtig med at nedsænke dit hoved (og gør det kun, hvis du har en ven med dig).

Hænder på inderlår: Så holder du dine hænder på varmen og du kan samtidig have det maste af kroppen under vand.

Færdig: Når du har fået nok, så svøm et par tag og kom så op.

Vinter badekåbe: Er rigtig dejlig at hoppe i, både før og efter din vinterbadning. Jeg tror faktisk jeg vil ønske mig en til jul:).

Hue på: Når lufttemperaturen kommer under nul grader, så er det en rigtig god ide med en varm hue (der hjælper kroppen med at holde på varmen). Det ideelle mål for vinterbadning er at få “tændt” for de gener der holder dig ung, men der er ingen grund til at presse din krop for meget!

Pas godt på dig selv: Vand kan være farligt. Svøm kun hvor det er sikkert, og sørg for, at du hurtigt og nemt kan komme både i og ud af vandet. Svøm aldrig på egen hånd.

3 fejl mange vinterbadere begår

Jorden, uanset om det er græsset i din have, sandet ved en strand eller bunden af en sø, rummer helbredende energi.

Når du har bare fødder på græs eller sand, bliver denne helbredende energi transporteret ind i din krop, det kaldes “earthing”. Mange sygdomme er forårsaget af inflammation, og undersøgelser har vist, at “earthing” kan “slukke” for inflammation i din krop på bare 30 min.

Faktisk er noget af det sundeste du kan gøre for din krop, at gå rundt på bare fødder. Noget jeg har praktiseret i årevis, derfor har jeg sjældent sko på om vinteren!

Så drop skoene når du vinterbader, da de kan stoppe en fantastisk mulighed for “earthing”.

Du behøver heller ikke at have handsker på. Det gælder om at udsætte så meget af din krop for kulden som muligt. Måske har du lært holde hænderne i bedestilling over vandet? Mit forslag er at lægge hænderne på dine inderlår i stedet.

Bare fødder, ingen handsker og nedsænkning af hele din krop i vandet gør din helbredende oplevelse endnu større.

Husk, aldrig at gå alene i det kolde vand!

Hvad skal man gøre, hvis man ikke bor tæt på havet eller en sø?

Så kan du forkæle dig selv med et koldt brusebad hver dag. Det vil stadig give dig masser af energi, booste dit helbred og fyre op for de gener der gør at du lever længere! Vandet, der kommer ud af din bruser, er koldt nok til at give dig et helbredende bad. Start langsomt med fx 30 sekunder.

Husk at trække vejret helt ned i maven (gennem næsen). Når du tænker på kulden som din ven, så bliver det kolde bad hurtigt en vane du kommer til at elske. Byg op til 2 til 3 minutter under det kolde vand, så får du de bedste resultater!

Elefanten i rummet - badetøj eller ej?

Nogle vinterbader nøgne, andre ikke. Selv havde jeg i starten badebukser på, mest fordi jeg var lidt blufærdig. Men så indså jeg, at hvis jeg overgav mig totalt til naturen og gik i vandet som jeg er skabt, så fik jeg en dybere og mere intens oplevelse.

Den helt store fordel er, at du ikke bagefter skal stå og rode med vådt badetøj. Prøv dig frem og find ud af hvad der fungerer bedst for dig.

Positiv psykologisk effekt af vinterbadning

Når du udsætter din krop for koldt vand, får din krop et mildt “chok”, og du bliver tvunget til at fokuserer på din vejrtrækning. Der er slet ikke tid til at bekymre dig over varmeregningen, aftensmaden eller følelsesmæssig bagage: Du er ikke fanget i dine tanker, du er bare og kan derfor gå dybt ind i dig selv.

Belønningen kommer bagefter: en følelse af indre ro og fred. Et meget bedre sted at navigere i verden fra, end fra et bekymret hoved.

Når jeg har vinterbadet bliver mit indre som en kedel der tændes og udstråler helbredende og kærlig energi. Den vidunderlige fornemmelse er i min krop i timevis bagefter. Det er en af de mest behagelige fornemmelser jeg kender til.

Konklusion - Vinterbadning giver mere energi, bedre helbred og holder dig ung

Vinterbadning er en af de sundeste ting, du kan gøre, ikke kun for din krop, men også for dit sind og din sjæl.

Derudover har forskning vist at når du udsætter din krop for kulde, så ikke alene sænker du ældningsprocessen, du får også fyret op for de gener der holder i live længere. Du bliver altså både yngre og sundere på samme tid.

Nøglen til at komme godt i gang er din mentale indstilling. Når du møder kulden som en ven, fokuserer på alle fordelene, både de fysiske og mentale, så vil du snart føle at du har fået en ny bedste ven, som kroppen gerne vil bruge tid sammen med hver dag.

Siden jeg begyndte at vinterbade, er det som om min lokale sø kalder på mig hver dag. Jeg må bare ned og have en dukkert

De fleste dage er der modstand og undskyldninger for, hvorfor jeg ikke skal bade, men så minder jeg mig selv om, hvor godt det føles, hvor sundt det er, og så er det bare afsted for at nyde en af naturens største gaver.

Interessen for vinterbadning er kommet for at blive (og vil nok eksplodere de næste par år, efterhånden som flere og flere mennesker føler og forstår fordelene).

Jeg håber, at du beslutter dig for at nyde den healende kuldes magi.

PS: På billedet er jeg lige steget op af et 12 minutters langt isbad med selveste ismanden Wim Hof. Jeg kan varmt anbefale hans bog (især hvis du vil læse om videnskaben bag fordelene ved vinterbadning)!


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Bliv yngre med alderen

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley