❤ Spar EKSTRA 20% på alle ordre over 500 kr. (Kampagnekode: KSOWOOL) ❤

Sådan ældes du baglæns (og bliver yngre) for hver fødselsdag!

Skrevet 14-08-2022 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Sådan ældes du baglæns (og bliver yngre) for hver fødselsdag!

Denne artikel handler om, hvorfor vi ældes, og især om hvorfor vi ikke behøver at ældes. De fleste mennesker accepterer det at ældes som en naturlig del af livet. Vi forventer at vores mentale evner svækkes, og vores krop nedbrydes med tiden. Det er nemlig den historie, vi får fortalt gang på gang af skønhedsbranchen, medierne og hinanden. Den gode nyhed er, at ny forskning viser, at det modsatte faktisk er sandt. Ikke alene kan du bremse aldringsprocessen; du kan faktisk vende den. Ja, mens du ældes kan du blive yngre og yngre for hver fødselsdag du fejrer. I løbet af de næste 5 min. vil jeg dele med dig, hvordan du ikke bare kan tilføje år til dit liv, men også hvordan du kan føje liv til dine år, så du virkelig kan nyde den ekstra tid, du har på denne smukke planet, vital, sund og glad.


Hvor gammel er du?

Et spørgsmål du sikkert er blevet stillet så længe du kan huske. Måske var din alder endda det første tal du lærte.

Vores alder er en stor del af vores identitet og den måde vi præsenterer os selv på.

Mennesker lever nu endnu længere, men desværre ikke bedre. Hvis vi kun får år, men ikke livskvalitet, hvad er så meningen?

Ingen af os ønsker at leve længere, hvis det betyder at være svag, syg, ikke at kunne klare os selv og hverken kunne huske eller nyde livet!

Men den gode nyhed er, at vi snart vil se folk blive 120 eller endda 150 år gamle, mens de forbliver sunde, vitale og mentalt skarpe.

Denne artikel deler den seneste forskning om hvordan du bliver biologisk yngre (kroppens alder bedømt efter ydeevne), selv om du bliver kronologisk ældre (dato i dit pas).

Og det handler om LIVSKVALITET!

Det, jeg vil dele med dig, er videnskabeligt bevist, nemlig hvordan du kan tænde for de gener der forlænger din levetid. De selvsamme gener der også vender aldringsprocessen.

Du kan betragte denne artikel som en potentiel køreplan, der giver dig viden og praktiske værktøjer, så dit nye motto bliver:

"80 er de nye 40”

Er du klar?

1. Tænk dig yngre (den historie du fortæller dig selv = din biologisk alder)

Vi begynder nu at forstå (via Bruce Lipton’s arbejde med Epigenetik), at kun 1 % af al sygdom er genetisk betinget. Faktisk er der kun seks sygdomme, som er styret af et enkelt gen, herunder cystisk fibrose, hæmofili, Huntingtons sygdom, Tay-Sachs sygdom, arvelig hæmokromatose og Marfans syndrom.

For øvrige sygdomme er 99 % af dem styret af vores overbevisninger og af vores livsstil.

Den historie, vi fortæller os selv hver dag, påvirker altså både hvordan vi ser ud og hvordan vi har det.

Hvilken historie fortæller du dig selv?

Fortæller du dig selv, at som du bliver ældre, bliver tingene bliver sværere både fysisk og mentalt?

Eller fortæller du dig selv, at du ser og føler dig 10 år yngre, end du faktisk er?

Der er mange undersøgelser, der viser, at vi bogstaveligt talt kan opgradere vores krops kemi og vende aldring blot ved at fortælle os selv en anden historie.

Nøglen er at ændre dit trossystem, så du kan omforme underbevidstheden. Dette omkobler din krops kemi og tænder for de gener der sikrer lang levetid.

Dette, mine damer og herrer, er en “game changer” - ikke kun for at leve længere, men for alt i livet.

Nu tænker du sikkert, hvordan kommer jeg igang med at fortælle mig selv en anden historie?

Du ændrer den historie, du fortæller dig selv hver dag, ved at stille styrkende spørgsmål. Du starter ganske enkelt med HVORFOR!

HVORFOR er nøglen!

Når du stiller spørgsmål, der starter med HVORFOR, skaber du en kraftfuld følelsesmæssig reaktion, der kan omstøde enhver begrænsende overbevisning, du måtte have. Du omprogrammerer nu dit trossystem!

Det er ikke det samme som bekræftelser. Faktisk virker mange bekræftelser ikke, fordi dit underbevidste sind ikke tror på den bekræftelse, du siger.

Heldigvis kan du narre dit sind til at tro noget andet ved at stille spørgsmål (der starter med “hvorfor”) i stedet for at komme med udsagn (bekræftelser).

Et eksempel kunne være:

HVORFOR ser og føler jeg mig altid 10 år yngre end jeg er?

Når du spørger HVORFOR, så siger din hjerne ikke "Du ser ikke 10 år yngre ud", men går i stedet i gang med at finde svaret (og dermed løsningen) på hvorfor du faktisk ser 10 år yngre ud.

Negativitet og tvivl forsvinder, og sådan begynder du at ændre din identitet.

Så snart du ændrer din identitet, bliver du en ny, yngre og sundere person.

At bruge ordet "altid" er virkelig vigtigt, fordi det fortæller dit underbevidste sind, at du ønsker dette konsekvent og for evigt. Det hjælper også din hjerne med at identificere muligheder og ressourcer, der matcher HVORFOR-spørgsmålet.

Jeg ved, at det lyder for godt til at være sandt, men som jeg nævnte tidligere har videnskabsmænd bevist dette mange gange i forskellige typer eksperimenter.

En gruppe 80-årige blev isoleret i et hus hvor de skulle klæde sig, lytte til musik og se film, som de gjorde dengang de var i 20'erne. Resultatet var forbløffende da deres kroppe bogstaveligt talt blev yngre natten over.

Du behøver dog heldigvis ikke at deltage i et eksperiment, du kan bare stille dig selv bemyndigende spørgsmål begyndende med HVORFOR!

Så enkelt er det, og det bedste er, at du kan bruge denne teknik til alt.

Har du problemer med at få en god nats søvn, så stil spørgsmålet:

Hvorfor sover jeg altid så godt og vågner op om morgenen og føler mig frisk og fuld af energi?

Så før du går i seng om natten OG når du vågner om morgenen, stil dig selv et bemyndigende spørgsmål som:

Hvorfor ser og føler jeg mig altid 10 år yngre end jeg er?

Hvorfor komplimenterer folk altid med, hvor ung, rask og sund jeg ser ud?

At stille HVORFOR spørgsmål er det enkleste og bedste råd, jeg har at tilbyde dig på min hjemmeside, sammen med konsekvent at gå i seng til tiden. Jeg håber inderligt, at du giver det en chance, da det er så nemt at gøre, og samtidig utrolig kraftfuldt.

Hav det sjovt med at stille styrkende spørgsmål og husk HVORFOR og altid!

2. Stress får dig til at ældes hurtigere, og sådan stopper du det.

Stress er absolut det værste for vores helbred. Jeg er sikker på, at du har mødt en ven eller en bekendt, der har været igennem en virkelig stressende tid og ser fem eller 10 år ældre ud, nærmest på en nat.

Forskere og sundhedsvæsenet er begyndt at forstå, at den største dræber, og årsagen til størstedelen af sygdomme og for tidlig aldring hos mennesket, er oplevelsen af stress.

Stress er ansvarlig for op mod 90 % af al sygdom, inklusive hjertekarsygdom, kræft, sukkersyge og svækkelse af dit immunforsvar!

Når vi er stressede frigives stresshormoner (som f.eks. kortisol) for at lukke immunforsvaret ned, så kroppen kan bruge energien på at flygte fra den opfattede stressor, den legendariske ”sabeltandede tiger.”

Stresshormoner er så effektive til at sænke vores immunforsvar, at lægerne anvender stresshormoner terapeutisk til organmodtagere for at forhindre, at deres immunforsvar afviser det fremmede organ.

Hvordan du modvirker stress? Her er tre metoder (der ihvertfald hjælper min krop med at slappe af):

A. Professor Srikumar Rao har lært mig en teknik der fuldstændig kan fjerne stress fra mit liv. Den er helt bogstaveligt livsændrende, og du kan lære teknikken her.
B. Få en god nats søvn hver nat.
C. Tilbring så meget tid i naturen som muligt.

Lær mere om, hvordan du hurtigt og effektivt reducerer dit stressniveau her:

3. En konsekvent soverutine en den mest livsforlængende pille du kan få

Vidste du, at din krop udelukkende restituerer fysisk mellem kl. 22 og kl. 02 og mentalt mellem kl. 02 og kl. 6 morgen?

Hvis du sjusker med søvnen, og går senere i seng end naturen har haft til hensigt, bliver det meget vanskeligt for dig at skrue ned for stresshormonerne, for slet ikke at tale om at vende aldringsprocessen.

Selv hvis du spiser sundt, motionerer og følger de andre kraftfulde livsstilsændringer i denne artikel, vil din krop ikke have tid til at restituere, opbygge et sundt immunforsvar eller reparere sig selv, hvis du ikke konsekvent går i seng i rette tid.

Og før du begynder at beklage dig over, at du ikke har tid til at få 8 timers hvile om natten, er her noget, de fleste ikke forstår.

Det er ikke et spørgsmål om, hvor mange timer du er vågen, men om hvad du får udrettet i de timer, du er vågen. Kvalitet over kvantitet.

Når du er veludhvilet, får du gjort mere på kortere tid af en højere kvalitet. At snyde med søvnen er altid en dårlig løsning, og siden vores arts oprindelse er vi blevet programmeret til at gå tidligt i seng.

Hvis du kun gør én ting for dit helbred og din lykke, så er en konsekvent god nats søvn den bedste anti-aging pille, du nogensinde kan tage!

Klik her for at få mere viden om, hvordan du kan få en dejlig nattesøvn hver nat.

4. Jordens største healer

Naturen er den fødte healer. En af grundene til, at vi ældes hurtigere end nødvendigt, er vores manglende forbindelse med moder jord.

Bare det, at tilbringe tid udendørs tæt på træer og planter, er både virkelig helbredende og samtidig en af de bedste metoder til hurtigt at mindske stressniveauet.

Hvis du ikke har naturen lige i nærheden, så rør i stedet ved en plante eller en blomst i din bolig. Jeg mener det. Kom tæt på naturen på en hvilken som helst måde. Alt tæller.

Vi går ofte tur på stranden med hund og børn. Opholder os i haven og nyder solen. For ikke alene er solens helbredende stråler afstressende, solen fremmer også hudens egen produktion af D-vitamin (som styrker vores immunforsvar betragteligt).

Når jeg opholder mig i haven, er jeg barfodet (selv om vinteren), for det giver mig mulighed for at modtage al den healende energi, jorden tilbyder, og også dette har en fantastisk effekt på immunforsvaret.

Du kan læse mere om den kraftige effekt af ”earthing” her.

5. Kulde skruer op for levetiden

Din krop har godt af at være kold en gang imellem. Det er naturligt for kroppen at være kølig, men hjernen fortæller os at vi skal tage varmere tøj på.

Ny videnskab viser at kuldeeksponering, såsom at gå under et koldt brusebad i 2 minutter eller vinterbadning, tænder de gener der får dig til at leve længere og booster samtidig dit immunsystem.

Det seneste år har jeg eksperimenteret med vinterbadning, langsomt opbygget eksponeringen og tiden i det kolde vand og taget et koldt brusebad om aftenen.

Så ofte jeg kan besøger jeg den lokale sø ved Fursøe og slutter mig til de andre vinter “krigere”. Det tager lidt tid at vænne sig til, men den varme, helende kærlige følelse, du får i din krop i timevis bagefter, er en af de mest behagelige fornemmelser, jeg nogensinde har oplevet.

Når du kommer op af det kolde vand, er det som om nogen tænder for en beroligende, indre kedel, der i timevis bagefter udstråler helbredende energi over hele din krop.

Start med et 30 sekunders koldt brusebad før sengetid, øg med 15 sekunder hver nat og byg op til 2 minutter. Og hvis du har en sø tæt på, så overvej at tage en dukkert, du kan blive overrasket over, hvor kraftfuld og ung du føler dig!

Et koldt brusebad om dagen holder lægen væk

Wim Hof (Ismanden) Pioner inden for brugen af kulde eksponering for at fremme sundhed

6. Sporadisk faste tænder for de helt rigtige gener (og skruer op for levetiden)

Faste i 14 til 16 timer en eller to gange om ugen, såsom ikke at spise efter kl. 19 og at springe morgenmaden over, er en fantastisk måde at give kroppen arbejdsro og støtte dens renseproces.

Tre måltider om dagen er et moderne fænomen. Tidligere ville der altid have været tidspunkter, hvor der var mangel på mad.

Sporadisk faste bliver mere og mere populær, efterhånden som folk mærker fordelene med mindsket talje og øget sundhed, ja selv videnskaben viser, at det er en fantastisk måde at holde sig ung og sund.

Faste virker ved at lade dine celler reparere og fjerne affaldsstoffer, tænde for gener, der fremmer levetiden og forebygger sygdom, reducerer betændelse og mindsker sandsynligheden for at få diabetes ved at regulere insulinniveauet.

Klik her for at lære mere om sporadisk faste

7. Træning der bremser aldringsprocessen = Bevar muskelmasse og fleksibilitet

Du og jeg er skabt til at bevæge os. Vores forfædre var nødt til at samle og jage for at kunne spise. Desuden skulle de bygge sikre opholdssteder for at sove om natten.

Dette var ofte hårdt fysisk arbejde, måske ikke flere timers hårdt fysisk arbejde, men hårdt nok til, at holde dem sunde og stærke. Selvom de kun brugte få timer om ugen på at skaffe mad og husly havde de veltrænede kroppe, svarende til vores olympiske sportsfolk.

Her i det 21. århundrede laver vi ikke meget andet end at sidde ved et skrivebord, eller stå ved et samlebånd for at tjene til føden. Hvis vi bliver sultne, behøver vi bare gå en tur i supermarkedet eller løfte telefonen og ringe efter en pizza.

Vores stigende forbrug, og afhængighed, af moderne teknologi (fx. mobilen) gør også at vi bruger vores kroppe mindre og mindre.

Mængden af muskelmasse + din styrke er de vigtigste faktorer, når vi snakker biologiske alder.

Du er nødt til at:

“Bruge det, eller miste det”

Hvad jeg mener?

Simpelthen, at vi mister mere og mere af vores muskelmasse, når vi bliver ældre. Det har den kedelige effekt, at vores stofskifte falder, og vores styrke bliver mindre. Dette sker (allerede) omkring de 35 år.

Den gode nyhed er, at du kan tage et stort skridt for at bremse aldringsprocessen ved hjælp af vægttræning eller High Intensity Interval Training (HIIT), som øger din styrke og muskelmasse. Ved at øge mængden af muskler du bærer rundt på, kan du bogstaveligt talt vende ældningsprocessen. Meget simpelt.

Heldigvis behøver du ikke at bruge flere timer i et fitnesscenter for at få gode resultater. Selvom det er en udmærket ide at besøge et fitnesscenter, kan man sagtens få glimrende udbytte af at træne hjemme.

Ved at bruge nogle simple, men effektive øvelser, kan du bogstaveligt talt omdanne din krop blot ved at træne så lidt som 1½ timer om ugen!

8. Familie og venskaber holder dig ung

Et godt socialt liv er noget af det bedste for dit helbred og for at bremse aldringsprocessen.

Faktisk viser undersøgelser, at det er mere effektivt at bruge kvalitetstid med venner end at holde op med at ryge, ændre din kost eller træne en masse.

At kramme din kone, kysse dine børn, tilbringe kvalitetstid med venner, ændrer alt sammen din krops kemi og fysiologi OG tænder for de gener der giver lang levetid.

For mig er det tidspunkt, hvor jeg føler mig mest i live, når jeg tilbringer tid i naturen med min kone og børn, eller venner, og så selvfølgelig med min hund Idun.

9. Du har brug for et FORMÅL med livet, en motivation for at komme ud af sengen med glæde!

Når folk går på førtidspension, øger de deres chance for at dø tidligere. Sandsynligvis fordi de mister en stor del af deres formål med livet.

Hvad er din motivation for at komme ud af sengen med glæde?

Hvad kan du gøre for at hjælpe mennesker, der giver dig et formål?

Dine svar på ovenstående, og måden du implementerer dem på i dit liv, vil have stor indflydelse, ikke kun på din lykke, dit helbred, men også på, hvor længe du vil leve.

Gør det, du elsker at gøre, og prøv at hjælpe andre på vej.

10. Træn din hjerne

Alle ønsker at forblive mentalt skarpe, når de bliver ældre. For at gøre dette skal du opretholde en aktiv hjerne.

Jeg træner min hjerne med 10 min. morgenmeditation og fokus på taknemmelighed. Om aftenen slapper jeg af med en inspirerende bog i en halv times tid før sengetid.

Du kan også spille spil (fx soduko) eller lave krydsord.

Hvis du virkelig vil holde din hjerne ung, og i god form, så er noget af det vigtigste, at du spiser mad fuld af næring og livskraft.

11. Opbyg et sundt mikrobiom (tarmsystem)

Hippocrates, medicinens fader, sagde for tusinder af år siden:
”Al sygdom begynder i tarmen.”

Moderne videnskab er begyndt at vise, hvad vores forfædre har vidst hele tiden, nemlig at næsten al sygdom begynder i tarmen, specifikt som resultat af en ubalance mellem de sunde og usunde bakterier.

Dette kaldes mikrobiomet, hvilket i bund og grund er den samlede mængde af såvel gode som dårlige bakterier.

Dog går det dybere end blot bakterier, der udkæmper en krig mod hinanden for at vinde.

Vi begynder nu at forstå, at tarmsystemet fungerer som din hjerne nummer to, og bidrager med masser af informationer til hjernen. Information der både påvirker humør og generelt velvære, men også immunforsvaret og nervesystemets funktion.

Dit mikrobiom (dine bakterier) er helt individuelt sammensat, ganske som dine fingeraftryk, og er en refleksion af, hvem dine forældre var, hvor de har levet og arbejdet, hvem du tilbringer tid sammen med intimt, hvad du spiser, hvordan du lever, om du er i kontakt med naturen ogmeget andet.

For meget stress, mangel på søvn, for meget sukker osv. er alt sammen med til at slække på dit mikrobioms kvalitet.

At gå tidligt i seng, komme ud i naturen for at mindske stressniveauet, være forsigtig med sukker, kunstige sødemidler osv., er vejen til en masse sunde og glade tarmbakterier og et stærkt immunforsvar!

At spise for meget sukker er en af de værste ting, du kan udsætte dit immunforsvar for. Vær meget opmærksom på mængden af sukker, cola osv. Hold dig væk fra forarbejdet mad, som indeholder ringe eller ingen næring.

Spis i stedet masser af økologiske grøntsager, nogle få stykker frugt (ikke for mange på grund af sukkerindholdet), nødder, frø og æg tilsat en mindre mængde kød og fisk. Jo flere grøntsager jo bedre lige nu!

Hjemme hos os spiser vi ikke brød og drikker ikke mælk, og soja er noget, vi sjældent indtager her i huset.

Du er, hvad du spiser, så giv dit immunforsvar de nødvendige byggesten til at kunne fungere stærkt, sundt og vitalt!

Få en dybere forståelse for vigtigheden af mikrobiomet her!

Fremtiden: Hvordan AI og teknologi vil opdage tidlig sygdom

I fremtiden vil der være diagnostiske enheder, der kontinuerligt kan overvåge din krop for tegn på sygdom.

Disse teknologier eksisterer allerede og forbedres hvert år.

En simpel ring på din finger, sensorer i autostole, i din seng, vil være i stand til at tjekke, om der er abnormiteter i dit hjerteslag og meget mere. Selv dit tastatur vil være i stand til at fornemme, om der er grund til at være bekymret for Alzheimers eller Parkinsons.

Tidlig opdagelse af sådanne sygdomme kan naturligvis hjælpe med den korrekte behandling, mens tid er.

Selvom jeg glæder mig over denne nye og spændende teknologi og de medicinske fremskridt, så ønsker jeg samtidig at tage kontrol over mit eget helbred ved at prioritere de 10 trin nævnt ovenfor.

Konklusion - Sådan ældes du baglæns (bliver yngre) for hver fødselsdag

At du kan vende din aldring er reel, og faktisk lige ved hånden. Du skal bare række ud!

Tro ikke på de FAKE NYHEDER, skønhedsindustrien overdænger dig med.

Du kan vende aldring og booste din krops evne til at helbrede og forynge sig selv – startende i dag ved at gøre de enkle ting, jeg har delt med dig i denne artikel.

De virker, og de er utrolig kraftfulde, især når du kombinerer dem.

Med en lille indsats vil du snart både se yngre ud, føle dig yngre, handle yngre og være yngre, både fysisk og mentalt!

80 kan blive de nye 40, hvis du bliver en af dem der lever bedre, i længere tid og nyder sundhed og vitalitet til du bliver 100 år eller endda mere!

Rom blev ikke bygget på en dag. Vælg et eller to af de 10 trin ovenfor, og start med dem. Det vigtigste er at du kommer i gang.

Jeg vil foreslå, at du begynder med en konsekvent god nats søvn og fortæller dig selv en opløftende historie hver dag.

Når du så er klar, kan du eksperimentere med de øvrige livsstilsændringer jeg har delt med dig.

Med en lille indsats vil du blive overrasket over hvor flot du ser ud og hvor godt tilpas du føler dig!

Må du føle dig super sund og meget glad de næste 100 år.
 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

777 skrev denne kommentar:
17-08-2022 09:14:37

Årsagen til 50% af den stress vi oplever hver dag, er at være sammen med andre mennesker. Derfor er det nonsens at opfatte fællesskab, fællesskab, fællesskab som antidotet, der modvirker stressen og gør os yngre.


Alice Sørensen skrev denne kommentar:
18-08-2022 15:27:33

Jeg ville ønske, at jeg havde viden om din artikel for mange år siden. Men dengang var jeg måske ikke motiveret til at tage det alvorligt. Men jeg prøver nu. Jeg kunne godt tænke mig en sandfærdig og bevist artikel omkring skønhedsindustrien, der lægger man mange penge på cremer med garanteret anti - age effekt.


Linda skrev denne kommentar:
20-08-2022 14:33:47

Fantastisk god artikel, som de fleste af os burde hænge op på opslagstavlen ❤️


Vis alle kommentarer

Lene Alexander skrev denne kommentar:
24-08-2022 12:59:58

Yes,jeg er helt igennem enig i alt du skriver. Ved det er en sandhed, prøver at leve det hver dag. Tak for dig og alt det du gør. Jeg har i mange år arbejdet med seksuel sundhed, det er også et område som er meget tabu belagt. Fysisk berøring vækker produktionen af oxytocin, som er et livsvigtigt hormon. Jeg brænder for at flere mennesker for øjnene op for dette.


Nina skrev denne kommentar:
24-08-2022 15:59:22

Mange tak. God viden


Grete skrev denne kommentar:
17-09-2022 10:51:36

Altid gode seriøse artikler, som jeg gerne deler med mine medmennesker.


Grete skrev denne kommentar:
17-09-2022 11:10:41

Altid gode seriøse artikler, som jeg gerne deler med mine medmennesker.
Det er jo frivilligt, om man vil rette sig efter dem.
Foreløbig har jeg levet ,bedre og længere tid, end andre i min situation, ved at rette mig efter gode råd fra "Radiodoktor" Carsten-Vagn-Hansen.Foreløbig 8 år Alle læger på hjerte afd. undrer sig over, at jeg er her endnu ,og at jeg har det så godt. Jeg har taget ansvaret for mit liv, på mig. Jeg er af natur et glad og optimistisk, menneske på 83 , der ikke er bange for at dø, det skal vi jo alle. Alt godt til alle.


Kom med din kommentar

Mest læste i Anti-aging

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley