Anti-Aging Del 7 - Træning der bremser ældningsprocessen

Skrevet 15-06-2008 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Anti-Aging Del 7 - Træning der bremser ældningsprocessen

Hvis du ikke bevæger din krop, så kommer du til at mangle en vigtig del af dit Anti-Aging program.


Du og jeg er skabt til at bevæge os. Vores forfædre var nødt til at samle og jage for at kunne spise. Desuden skulle de bygge sikre opholdssteder for at sove om natten.

Dette var ofte hårdt fysisk arbejde, måske ikke flere timers hårdt fysisk arbejde, men hårdt nok til at holde dem sunde og stærke. Selvom de kun brugte få timer om ugen på at skaffe mad og husly havde de veltrænede kroppe, svarende til vores olympiske sportsfolk.

Her i det 21ende århundrede laver vi ikke meget andet end at sidde ved et skrivebord, eller stå ved et samlebånd for at tjene til føden. Hvis vi bliver sultne, behøver vi bare at gå en tur i supermarkedet eller løfte telefonen og ringe efter en pizza.

I dag med vores stigende afhængighed af teknologi bevæger vi vores kroppe mindre og mindre.

Da mange af os sidder ved computere i flere timer om dagen er vi også fanget i unaturlige siddestillinger, der har en negativ effekt på vores holdning og kan medføre nakke og ryg problemer samt andre sundhedsproblemer.

Så det er vigtigt i ethvert anti-agingsprogram at bevæge kroppen korrekt samt vedligeholde eller øge din muskelmasse. Husk at mængden af muskelmasse og din styrke er de vigtigste faktor, når du bestemmer din biologiske alder.

Desuden er det vigtigt at forstå:

Du er nødt til at: “Bruge det, eller miste det”

Hvad mener jeg med det?

Simpelthen at vi mister mere og mere af vores muskelmasse, når vi bliver ældre. Det har den kedelige effekt, at vores stofskifte falder, og vores styrke bliver mindre. Dette sker gerne omkring de 35.

Den gode nyhed er, at du kan tage et stort skridt for at bremse ældningsprocessen ved hjælp af vægttræning, som øger din styrke og muskelmasse. Ved at øge den mængde muskler du bærer rundt på, kan du bogstaveligt talt vende ældningsprocessen. Meget simpelt.

Du vil desuden blive overrasket over, hvor lidt tid det i virkeligheden tager, at øge din styrke og muskelmasse med simple, men effektive træningsøvelser, som kan laves derhjemme eller i et motionscenter.

Bær over med mig den næste sides tid, når jeg går mere i detaljer med hvorfor DU og alle andre burde styrketræne for at bevare et sundt helbred, holde vægten og bremse ældningsprocessen. Dette er et meget vigtigt koncept, som vil være indlysende for dig i løbet af de næste par minutter.

Din stofskiftehastighed er den vigtigste af de faktorer, der bestemmer din vægt. Med det menes den hastighed din krop forbrænder og udnytter energi. Når du spiser mad, der indeholder mere energi eller kalorier end du har brug for, lagres overskuddet i kroppen, primært som fedt.

Når du senere har brug for energi, af hvilken som helst årsag, tager kroppen det fra sin rigeste og mest effektive energikilde – dine fedtdepoter og anvender det hvor der er behov for det.

Selvom alle din krops celler og væv bruger fedt som energikilde er det dine muskler, som altid bevæger sig og trækker sig sammen, der har langt det største behov for energi i forhold til andet væv.

På baggrund af det krævende arbejde de udfører, kan man se på dem som små fedtforbrændingsovne. De er uovertrufne i den måde de brænder kalorier på, mindst 18 gange hurtigere end for eksempel fedtceller.

Det er derfor, at det er vigtigt i vores antiældningsplan at træne for at stimulere muskelvækst og at indtage tilstrækkeligt med gode proteiner (se tidligere) for at få byggeklodser nok til at vedligeholde eller øge vores muskelmasse.

Når du opbygger muskelvæv, bliver du ikke bare stærkere, men du bliver et fedtforbrændende kraftværk og det øger stofskiftet og tillader dig at spise mere uden at tage på i vægt.

Kun med vægttræning og ved at spise nok protein kan du arbejde med de første 4 biologiske alderstegn: Din muskelmasse, din styrke, dit stofskifte og din fedtprocent.

Vægttræning vil også forbedre dit blodsukker og styrke dine knogler. Nummer 6 og 9 på listen over de biologiske alderstegn.

Heldigvis behøver du ikke at tilbringe flere timer i et fitnesscenter for at få gode resultater. Selvom det er en udmærket ide at besøge et fitnesscenter, kan man sagtens få glimrende udbytte af at træne hjemme.

Ved at bruge nogle simple, men effektive øvelser, kan du bogstaveligt talt omdanne din krop ved at træne så lidt som 3 timer om ugen!

Jeg har skrevet en GRATIS ebog, om hvordan man træner korrekt.

Hvis du investerer nogle få minutter af din tid på at styrketræne 2 til 3 gange om ugen, vil du blive forbavset over resultatet med hensyn til at bremse ældning. 

Klik her for at læse Del 8: Anti-Aging; Stop ældningsprocessen i dag!


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Mest læste i Anti-aging

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser