FiveFingers

http://www.alun.dk/layout/banner/fivefingers-KSO.jpg

Hvorfor det måske er sundere at smide skoene når du træner?

Hvorfor det måske er sundere at smide skoene når du træner?

Skrevet 19-11-2009 af Alun Biggart

Kan det passe at jo dyrere sko du bruger når du dyrker sport, specielt løbesko, desto større er dine chancer for at få skader? Det er hvad den nyeste forskning påpeger. Lær hvordan det kan forbedre din sundhed og præstation ved at smide skoene ud.


Ideen om at løbe i bare fødder vil lyde tosset for nogle af jer, men det er noget vi alle sammen har gjort, helt naturligt, oftest da vi var børn.

Hvis du får muligheden så læg mærke til små børn på bare fødder; de har faktisk den korrekte gangteknik som mange voksne har mistet – fordi de stadigt er opmærksomme på, hvordan deres fødder fortæller dem at de skal bevæge sig.

Dine fødder er genialt designet, og de virker bedst uden sko. Så når du pakker dine fødder ind i den ekstra foring og beskyttelse som kendetegner de fleste sportssko, bruger du ikke fodens muskler korrekt.

“Menneskets fod er et kunstværk og et mesterværk i ingeniørkunst.”
—Leonardo Da Vinci

Chris McDougall, der ses i videoen og som har skrevet den meget inspirerende bog Born to Run, udtrykte det godt da han sagde:

“Foden er fantastisk veldisciplineret. Du kan ikke overpronere, ikke overtræne, ikke tage for lange skridt ... hvis du gør noget som helst forkert, vil foden protestere; av av lad være med det’. Sko er som morfin: et beroligende middel, der sløver signalerne."

Daniel Lieberman, professor i human evolutionær biologi på Harvard University. Sagde:

“Folk har løbet i bare fødder i millioner af år og det er kun siden 1972 at folk har gået med sko med tykke syntetiske hæle,”

Hvis du ikke har prøvet det at løbe barfodet for nyligt (eller overhovedet), anbefaler jeg at du prøver. Følelsen er noget helt særligt. Prøv det først på græsset eller i sandet på stranden.

Løb på bare fødder er blevet beskrevet som en tabt kunstart og folk har helt sikkert gjort det I århundreder. Kenyanske maraton løbere gør det hele tiden og McDougalls bog fortæller om de isolerede Tarahumara indianere i Mexicos Copper Canyons, som kan løbe hundredvis af kilometer, uden pauser, når de jager – på bare fødder selvfølgeligt.

Hvad mener videnskaben om at løbe i bare fødder?

Videnskab, der understøtter løb på bare fødder ses stadigt ikke så ofte, hvilket ikke kan undre! Hvor mange store firmaer kunne have udbytte af at sponsorere en undersøgelse om løb på bare fødder?

Ikke mange.

Michael Warburton, en australsk fysioterapeut, registrerede at løb på bare fødder reducerede sandsynligheden for ankelstuvninger og kroniske skader som plantar fasciitis.
Han skriver i tidsskriftet Sports Science:

“Løb på bare fødder er forbundet med en markant lavere forekomst af akutte ankelskader og kroniske skader på underbenet i udviklingslande, men der findes ingen veltilrettelagte undersøgelser af skadesforekomsten hos løbere med bare fødder i forhold til løbere iført sko.

Laboratorieundersøgelser viser at energiforbruget ved løb reduceres med 4 % når fødderne ikke er iført sko. På trods af disse åbenlyse fordele, er løb på bare fødder sjældent i konkurrenceøjemed og der er ikke offentliggjort nogen kontrollerede undersøgelser af løb på bare fødder i simulerede eller konkurrencesituationer.”

Efter at have gennemgået den håndfuld forskningsartikler han kunne finde, kom Warburton frem til at:

• Løbe-relaterede kroniske skader på knogler og bindevæv i benene er sjældne i udviklingslande, hvor mange mennesker ofte går i bare fødder

• I områder hvor samfundsgrupper på bare fødder og iført sko eksisterer indbyrdes, som på Haiti, er forekomsten af skader på underbenet markant højere hos den del af befolkningen, der går med sko

• At gå med fodtøj øger faktisk sandsynligheden for ankelskader, en af de hyppigste sportsskader, fordi det reducerer din opmærksomhed på fodens position eller øger vridningen på din ankel, hvis du snubler

• En af de hyppigst forekommende skader hos løbere, plantar fasciitis, (en betændelsestilstand i ligamentet langs fodsålen) forekommer sjældent blandt barfodede befolkningsgrupper

• Løb på bare fødder reducerer iltforbruget med et par procent.
Foruden har en undersøgelse i British Journal of Sports Medicine foreslået at jo dyrere dine løbesko er, des større er dine chancer for at få skader!

Selvom der er brug for mere forskning på området er jeg sikker på at de beviser som fremtiden vil bringe, ikke vil være gode nyheder for producenterne af dyre sportssko.

At gå på bare fødder giver dig og din krop tæt kontakt med jorden og den positive energi, helt bogstaveligt

En anden vigtig grund til at få gavn af at gå eller løbe på bare fødder er at det tillader os at optage frie elektroner fra jorden, der kan virke som antioxidanter. Meget få af os rører nogensinde jordens overflade fordi vi oftest har sko på.

For størstedelen af vores histories vedkommende gik vores forfædre ikke med sko og de havde en regelmæssig kontakt med jordens overflade, enten ved at gå på den eller løbe eller sove. Med andre ord, havde de kontakt til jorden det meste af dagen, det er de færreste af os i dag.

Når du har tæt kontakt med jorden, kan frie elektroner nemmere optages fra jorden og faktisk udligne frie radikaler i kroppen.

Overvejer du at prøve en barfodet livsstil eller at løbe på bare fødder?

Hvis du beslutter dig for at prøve et liv på bare fødder så gør det langsomt, gå gradvist frem med den tid du tilbringer uden sko.

Start på græsplænen eller på stranden eller hvor du ellers kan på et blødt underlag uden at skulle bekymre dig om skarpe genstande.

Hvis du er nervøs for glasskår eller sten kan du overveje, som flere og flere gør, at investere i et par Fivefingers.

Fivefingers giver dig mange af fordelene ved at gå, løbe eller træne i bare fødder, men du har sikkerheden ved at have en solid Vibram sål til at beskytte dig.

Så hvad enten du beslutter dig for at gå på bare fødder eller i et par Fivefingers så vær opmærksom på at din gang vil være anderledes end med sko på. Lyt til din krop og prøv at tune den ind på, hvordan den fortæller dig at du skal gå eller løbe på bare fødder.

For at lære mere om fordelene ved Fivefingers klik her!

Referencer.

http://www.wired.com/wiredscience/2009/07/barefoot/
http://bjsportmed.com/cgi/content/abstract/31/4/299
http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm



Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

anette skrev denne kommentar:
04-11-2010 10:55:54

Hej
Jeg er begyndt at løbe på et motionsbånd
uden sko, i starten var det en lidt underlig følelse, men nu virker det bare helt naturligt..........

Hilsen Anette


Joachim skrev denne kommentar:
12-12-2013 17:04:12

Uden tvivl at man opnår bedre kontrol/muskelstyrke uden sko. Men det er forkert at sige man vil præstere bedre uden sko. Det er meget tyndt på evidensen omkring det. Derudover i sportsgrene som fodbold, atletik er der specielle sko som fremmer præstationen idet man står bedre fast.
Sko medvirker til nedsat tryk op igennem benet idet du lander, der vil ikke være samme stødorbsobering uden sko. Risikoen er derfor større for andre skader.
Giver helt ret i at det kan hjælpe at træne uden sko i sand og tilmed på græs. Men ville aldrig begynde at løbe uden løbesko i den alm. træning.


Kom med din kommentar

7 gratis e-bger
Print Send til en ven Tilmeld nyhedsbrev

Links fra artiklen Klik her for at se hvordan Jespers opfindelse kan hjælpe dig – det er en ting vi alle har ventet på – for den virker virkelig – wherever you are!

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt info Om Alun.dk Persondatapolitik Nytårsforsæt Nytårsmenu
Vind et par FiveFingers
 
Konkurrence

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i lodtrækningen om en et par FiveFingers hver måned.

Konkurrencen kræver du er tilmeldt vores nyhedsbrev.