Kunstige sødestoffer bliver endnu engang kædet sammen med vægtøgning

Kunstige sødestoffer bliver endnu engang kædet sammen med vægtøgning

Skrevet 07-03-2008 af Alun Biggart

Føde- og drikkevarer, der indeholder sødestoffer uden kalorier, kan ødelægge din evne til at kontrollere dit fødeindtag og din vægt.


Det viser ny forskning fra psykologer ved forskningscentret for spiseadfærd (Ingestive Behaviour Research Center) på Purdue University.

Deres undersøgelse viser, at sammenlignet med rotter, der spiste yoghurt sødet med glykose (et usammensat sukker), så var det tilfældet for rotter, der spiste yoghurt sødet med det kunstige sødestof sakkarin, der ikke indeholder kalorier, at de:

• Indtog flere kalorier (og de udlignede det ikke ved senere at skære ned)

• Tog mere på i vægt

• Øgede mængden af kropsfedt

Man mener, at når man indtager kunstige sødestoffer, bliver fornemmelsen for noget sødt og fødevarer med højt kalorieindhold ødelagt og ændrer derved din krops evne til at regulere dit indtag.

Forskerne målte også rotternes kropstemperaturer, der typisk stiger efter et måltid. Det viste sig imidlertid, at efter at have indtaget et sødt måltid med højt kalorieindhold havde rotter, der indtog sakkarin, en lavere kropstemperaturstigning end rotter, der indtog glykose.

Forskerne mener, at denne svage biologiske reaktion fik rotterne til at overspise, og at det samtidig gjorde det sværere at forbrænde kalorierne senere.

Deres konklusion blev, at indtag af fødevarer sødet med sakkarin vil medføre større øgning af kropsvægt og –fedt end indtag af de same fødevarer sødet med sukker.

Selvom det er nødvendigt med yderligere forskning på området, mener forskerne, at indtag af andre kunstige sødestoffer som aspartam, sucralose og acesulfame K kan have lignende virkninger.

Alun.dk om kunstige sødestoffer
Mange er overbeviste om, at indtag af føde- og drikkevarer med kunstige sødestoffer gør det lettere at tabe sig, men det er et omhyggeligt organiseret bedrag. Så hvis du stadig bruger dette argument til at vælge light-udgaverne, bliver du godt og grundigt vildledt.

I virkeligheden ødelægger disse føde- og drikkevarer din krops evne til at tælle kalorier og forstærker dermed din tilbøjelighed til at overspise. Uheldigvis anbefaler de fleste offentlige sundhedsstyrelser og ernæringseksperter disse giftige kunstige sødestoffer som acceptable alternativer til sukker. I bedste tilfælde er det forvirrende og i værste direkte sundhedsskadeligt for dem, der følger deres vildledende råd.

Tænk lidt over, hvad forskerne siger:

• Light sodavand kan fordoble risikoen for fedme

• Kunstige sødestoffer kan stimulere din appetit, øge din trang til kulhydrater, stimulere lagringen af fedt og forårsage vægtøgning

Alligevel er vægtøgning kun én af bivirkningerne ved indtag af disse syntetisk fremstillede sødestoffer.

Kilder:
• Behavioral Neuroscience, februar 2008, Vol. 122, No. 1, 161-173

Kommentarer:

 Ingen kommentarer endnu - kom med din kommentar.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

It takes life to give life. Is the food you are eating full of life force?

Alun Biggart

 

7 gratis e-bger

Print Send til en ven Tilmeld nyhedsbrev

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt info Om Alun.dk Persondatapolitik Partner Copyright 2005-2010