FiveFingers

Solbadning – Hvordan du får en smuk farve, og undgår solskoldning!

Solbadning – Hvordan du får en smuk farve, og undgår solskoldning!

Skrevet 16-05-2008 af Alun Biggart

Hvordan du får en smuk farve, og undgår solskoldning! Læs denne artikel, hvis du også ønsker alle helbredsfordelene ved solen, men vil undgå hudkræft.


Som diskuteret i en række tidligere artikler, så skal du ikke være bange for at komme ud i solen.

Det at få sol på din hud er en fantastisk måde, (oven i købet gratis) hvorpå du kan holde dig selv sund.

Tricket er, at undgå at blive skoldet.

Så her er nogen tips, til hvordan du kan opnå en skøn farve - Uden smerterne ved en solskoldning og helbredsrisikoerne det giver.

Husk som det første, at hvis din hud ikke er vant til solen, så er det vigtigt at du kun langsomt opbygger din tolerance til solen, gradvist og ofte.

Det er godt, at starte tidligt på året såsom om foråret og i den tidlige sommer. Dette vil forberede din hud, på den stærkere sol senere på året.

I starten af sæsonen; Gå gradvist mere ud og begræns din eksponering til så lidt som 10 minutter om dagen. Øg gradvist din tid i solen, så du efter et par uger vil være i stand til en normal eksponering til solen med en minimal risiko for hudkræft.

Det er også en god ide, at begrænse din eksponering til solen til hovedsagligt dit ansigt, arme og ben i starten og så gradvist lade en større del af din hud, blive udsat for solen efter behov.

De følgende tips er deres vægt værd i guld:

Tidspunkt på dagen – Tidlig morgen, er det bedste tidspunkt at solbade, hvis du ikke allerede har opbygget en farve, da det er mindre sandsynligt, at du bliver skoldet i den milde morgensol end senere på dagen.

Derudover er det bedst at solbade, når temperaturen er lavere end 18 grader, så du ikke bliver overophedet.

Regelmæssige intervaller – Regelmæssig solbadning er ekstremt vigtigt; Du kan ikke presse al din eksponering til solen ind på to eller tre ugers ferie og forvente at opleve alle fordelene.

Det er også vigtigt, at du ser din farve som en medicin og kontrollere din dosis; Ofte og korte perioder i solen er bedst. Du har ikke lyst til at overdrive eller springe over for mange dage.

Regelmæssig udsættelse beskytter dig faktisk imod hudkræft, mens uregelmæssig og overdreven udsættelse for solen kan øge faren.

Vis noget hud – En almindelig myte er, at tilfældig eksponering af ansigtet og hænderne til solen er ”tilstrækkelig” for at producere nok vitamin D.

For de fleste af os, er dette total utilstrækkelig eksponering for at opnå et sundt niveau af vitamin D på 45-55 mg/ml. For optimale fordele, så stræb efter at have minimum 40 procent af din hud udækket.

Optimal eksponeringstid – I hvide/lyshudet menneskers hud, sker den optimale koncentration af vitamin D indenfor 20 minutter med ultraviolet eksponering. Det kan tage op til 3-6 gange så lang tid, for folk med mørkere pigmenterede hud, før de opnår den samme koncentration af vitamin D i huden.

Med det i baghovedet, så er du nødt til at gradvist at øge din tid i solen. Startende om foråret, skal du tilstræbe på at eksponere store dele af din hud til solen, lige fra 20 minutter til 2 timer af gangen, alt afhængig af din hudtype og miljømæssige faktorer.

En person med lys hud, der bor rimelig langt fra ækvator (Såsom i UK eller Skandinavien) har brug for minimum tre af disse 20 minutter sessioner om ugen, ved middagstid og med begrænset tøj på.

Længere tid vil være nødvendigt, hvis solbadningen sker uden for det optimale tidspunkter for ultraviolet lys,( Før kl. 12 og efter kl. 15) eller i begyndelsen af sommeren. (April eller September)

En person med mørkere hud, vil selvfølgelig skulle være markant længere tid udenfor.

Brug din hud som pejlemærke—Hvis du har lys hud, så kan du bruge din farve på huden, til at fortælle dig om du har fået nok sol og om det er på tide, at gå ind i skyggen (Eller dække dig selv til med en langærmet trøje, bukser og hat).

Bliv kun lang tid nok ude, til at din hud bliver den lyseste nuance af lyserød.

Forsat UV eksponering udover den minimale dosis krævet for at producere rødme i huden, vil ikke øge din vitamin D produktion yderlig.

Husk dog, at du aldrig skal blive skoldet. Det er ikke kun smertefuldt, men også meget usundt!

For en dyberegående artikel om helbredsfordelene ved solen, så klik her.
 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Elisabeth skrev denne kommentar:
16-04-2011 03:12:41

Det er en rigtig god artikkel. Man får meget godt at vide. :)
Har bare lige et spørgsmål, det er egentlig ikke til artiklen, men stiller det lige alligevel: Hvorfor bliver jeg ikke brun i panden? Jeg ved ikke, hvorfor, men det gør du måske. :)
Mvh. Elisabeth


Kom med din kommentar

7 gratis e-bger
Print Send til en ven Tilmeld nyhedsbrev

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt info Om Alun.dk Persondatapolitik Nytårsforsæt Nytårsmenu
Vind et par FiveFingers
 
Konkurrence

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i lodtrækningen om en et par FiveFingers hver måned.

Konkurrencen kræver du er tilmeldt vores nyhedsbrev.