FiveFingers


Cola: Hvad sker der i din krop, indenfor en time efter du har drukket en Cola

Cola: Hvad sker der i din krop, indenfor en time efter du har drukket en Cola

Skrevet 01-03-2011 af Alun Biggart

Har du ikke lyst til at være sund og rask? At drikke en sodavand er dårligt for dit helbred på ufattelig mange måder. Her er hvad der sker i din krop, når du overfalder den med en Cola.


I løbet af de første 10 minutter rammer 10 teskefulde sukker dit system.

Dette er 100 procent af det anbefalede daglige indtag, og den eneste grund til du ikke brækker dig, som et resultatet af den overvældende sødme er fosforsyren, som reducere smagen.

Inden for 20 minutter
stiger dit blodsukker kraftigt, og din lever reagere overfor den massive insulineksplosion ved at omdanne store mængder sukker til fedt.

Inden for 40 minutter, Koffeinoptagelsen er fuldstændig; Dine pupiller udvides, dit blodtryk stiger og din lever dumper mere sukker ud i din blodstrøm.

Omkring 45 minutter efter øges din krops Dopaminproduktion, hvilket stimulere nydelsescenteret i din hjerne – Samme fysiske reaktion som ved heroin for øvrigt.

Efter 60 minutter vil du begynde at få et sukkerchok.

Og du ved, hvad der sker, når du får et sukkerchok?

Du har selvfølgelig en trang til mere sukker, og denne trang er som regel ukontrollerbar.

Lad os tage et kig på nogle af ingredienserne i en dåsecola:

Fosforsyre: Kan forstyrre din krops evne til at bruge kalcium, hvilket kan lede til knogleskørhed og blødgørelsen af tænder og knogler.

Sukker: Det er bevist at sukker øge insulinniveauerne, hvilket kan lede til for højt blodtryk, forhøjet kolesteroltal, hjertesygdomme, diabetes, forøget vægt, tidlig aldring og mange andre negative bivirkninger.

De fleste sodavand indeholder over 100 procent af det anbefalede daglig indtag af sukker.

Sukker er skadeligt for dit helbred i mange henseender.

Faktisk tror nogle eksperter at sukker er mere afhængighedsskabende end kokain!

Aspartam: Dette kemikalier er brugt som erstatning for sukker i sukkerfrie sodavand.

Der er flere end 92 forskellige bivirkninger associeret med Aspartam indtagelse, deriblandt svulster i hjernen, fødselsdefekter, diabetes, følelsesmæssige forstyrrelser og epilepsi/anfald.

Koffein: Koffeinholdige drikke kan forårsage: Nervøsitet, søvnløshed, højt blodtryk, uregelmæssig hjerteslag, højnet blod kolesterol niveauer, udtømning af vitaminer og mineraler, brystknuder, fødselsdefekter og måske nogle former for kræft.

Overforbruget af sodavand og søde drikke er tydeligvis en af de førende årsager til den verdensomspændende fedmeepidemi OG mange andre nedbrydende sygdomme, der relativt nemt kan forebygges.

En uafhængig peer-review studium som blev offentliggjort i det britiske ”The Lancet”, viste en kraftigt association imellem sodavandsindtagelse og overvægt i barndommen.

De fandt, at 12-årige som drak sodavand regelmæssigt, havde en større sandsynlighed for at være overvægtige, end dem som ikke gjorde det.

Faktisk at for hver ekstra sukkersødet sodavand, der blev indtaget dagligt i løbet af det næsten 2-årige studie, steg risikoen for overvægt med 60 procent.

Her er en anden alvorlige nyhed, hvis du kæmper med vægten: Bare en ekstra sodavand om dagen kan give dig op til 7 kg ekstra på sidebenene i løbet af et år!

Anden statistik over de helbredsmæssige farer ved sodavand viser at:

En sodavand om dagen forøger din risiko for diabetes med 85 procent.

Sodavandsdrikkere har en højere kræftrisiko

Mens de statslige grænser for Benzen i drikkevandet er 5 dele pr milliard, har forskere fundet ud af, at Benzen niveauet er så højt som 79 dele pr milliard i nogle sodavand.

Af de 100 mærker som blev testet, havde de fleste et påviseligt niveau af Benzen.

Sodavand har vist sig, at kunne forårsage skade på DNA – formentlig på grund af Atamon.

Et almindeligt konserveringsmiddel fundet i mange sodavand, som har evnen til at slå vitale dele af dit DNA fra.

Dette kan i sidste ende føre til sygdomme, såsom skrumpelever og Parkinsons.

Hvis du stadigvæk drikker sodavand, er det at stoppe din vane, den absolut bedste måde at forbedre dit helbred på.

Rent vand er en meget bedre valgmulighed.

Hvis du skal drikke noget med kulsyre, så prøv at drikke danskvand med lidt lime eller citronsaft.

Der er absolut INGEN GRUND, til at dine børn nogensinde skal drikke sodavand. Ingen, nul og niks. Ingen undskyldninger.

Elimineringen af sodavand er en de mest afgørende faktorer, i håndteringen af de mange helbredsproblemer, som dig og dine børn lider af.

Så hold dig til rent vand.

Kilde:
Nutrition Research Center October 24, 2007 


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

sonja skrev denne kommentar:
31-10-2010 17:42:47

puha. man får ikke rigtig lyst til cola når man læser dette


T skrev denne kommentar:
03-01-2011 18:57:33

arrrr... tvivler på at man kan blive ligeså afhængig af det som kokain..
det lyder alligevel lidt overdrevet.


Mister skrev denne kommentar:
26-01-2011 23:28:40

Jeg får helt lyst til en kold cola


Mister skrev denne kommentar:
26-01-2011 23:29:51

Jeg får helt lyst til en kold cola


Annegrethe skrev denne kommentar:
01-03-2011 12:13:07

Du skriver ikke noget om kulsyren, så vidt jeg er informeret, er det nu heller ikke bed bedste at indtage i for store mængder.
Og så er det første gang jeg hører om atamon som et farligt stof, hvorfor er det ikke mere udbredt, det bruges jo i utrolig mange næringsmidler, også i privathjem.


Linda skrev denne kommentar:
01-03-2011 12:38:09

Tusind takk for meget meget viktig informasjon :)
Kærlig hilsen Linda (Norge)


Kamille skrev denne kommentar:
01-03-2011 13:21:16

Fint at du skriver om Aspartam, da bivirkningerne ikke er ret kendte i Danmark.


Peter skrev denne kommentar:
01-03-2011 13:23:26

"Omkring 45 minutter efter øges din krops Dopaminproduktion, hvilket stimulere nydelsescenteret i din hjerne – Samme fysiske reaktion som ved heroin for øvrigt."
Ja, endnu en gang dommedags-bulder fra Alun, hvis oversætter i øvrigt burde spise noget fiskeolie, så den mentale evne til nutids-r'er bliver dannet. Dopamin-produktionen stiger, ja det gør den sgu med så meget. Det er dét, der får livet til at give mening - det er beløningen for at foretage sig gode ting. Det være sig mad, fysisk aktivitet osv. At begynde at trække heroin ind i billedet er ekstremt misvisende og udtryk for enten skræmmende uvidenhed eller bevidst ønske om vildledning - kvaksalveri. Og det helt uden grund - det er ganske let med lødige og korrekte argumenter at påvise colas dårlige effekter.


Catarina Brasch Widunok skrev denne kommentar:
01-03-2011 13:26:43

Jeg er rent udsagt overrasket over, at dette ikke er "old news" for alle efterhånden. Men det er det åbenbart ikke, og så er det jo godt, at der er nogen der bliver ved med at skrive om det!


fru nielsen skrev denne kommentar:
01-03-2011 13:49:12

Ah,altså..er vi ikke snart alle klar over at cola er usundt !
Kunne forestille mig, at os der har læst denne her artikel ( os som følger Alun )ved det :)
@Peter : Nutids-r´er..ha ha..det er en folkesygdom....men nok ikke lige så usundt som cola :)


Mr. T skrev denne kommentar:
01-03-2011 14:23:05

Atamon i sodavand? Den skal vist lige uddybes lidt. Jeg erindrer ikke, at der har været atamon i det sodavand, jeg har drukket. Er den høje sukkerprocent ikke konserverende nok? Kun en klovn ville putte ekstra "gift" i...
Ingredienser i en Coca Cola:
vand med brus, sukker, farvestof(karamel 150d), fosforsyre(E338), smagsstof.

Jovist, der er da sikkert en skefuld atamon i lightsodavand, meeeeen er det ikke et kapitel for sig selv?;)


Anne skrev denne kommentar:
01-03-2011 15:55:22

SÅ længe der er folk der drikker cola - så længe er der jo behov for at indholdet i den artikel bliver gentaget - selvom det så er "old news" som en skriver.

Jeg kender personligt flere som vitterligt er helt afhængige at det stads!


Benni skrev denne kommentar:
01-03-2011 16:02:59

Menneskets krop er en fantastisk maskine, og den tilpasser sig de omstændigheder den er underlagt. Skulle vi en dag være tvunget til at leve af syreholdige halvgiftig bark, så ville vores geniale komposition af nyrer, lever, galde, milt, mave, skjoldbruskkirtel, bugspytkirtel og tarmsystem stille og roligt indordne sig efter dette, og menneskeheden ville overleve. Når folk dør er det efter min overbevisning helt andre omstændigheder der gør sig gældende, som mere har med bevidsthed, følelser og tilstedeværelse i livet. Bitterhed æder dig op, mens kærlighed og forståelse bærer dig på gyldne vinger. Men tak for den, trods alt, interessante artikel, som dog indebærer at vi heller ikke må spise chokoladekiks, drikke saftevand, tygge tyggegummi, bruge mundskyllemidler, tage hovedpinepiller osv. osv. osv.


honey skrev denne kommentar:
01-03-2011 16:31:38

hm-ja! menneskekroppen er en fantastisk maskine, som kan slides af forskellige belasninger, og før eller siden ender med døden - hvad selv ikke den største kærlighed til og fra livet kan rette op på. Men hvorfor slide og overbelaste denne "maskine" unødvendigt, og fremprovokere livsforkortende diabetes - hvis det kan undgåes? Kærlighed er vigtig for trivsel - men løser ikke desværre ikke alt. Til orientering har et familiemedlem fået en diagnose (ME/cfs) hvor kroppen reagerer ekstra hurtigt og tydeligt på overbelastning af enhver art - og deriblandt sukker, alkohol, røg, og andre kemiske stoffer, hvor man ved selvsyn ikke kan være i tvivl om hvad er er belastende/skadeligt for kroppen - og hvad ikke er.... så vi andre raske velfungerende maskiner ikke er i tvivl om at panodiler,smøger, clor, sukker, kaffe, alhohol,sukkervand, cola er en større belastning for kroppen end sunde måltider med masser af antioxidanter:)
love from "sugar-baby"


Gitte skrev denne kommentar:
01-03-2011 20:16:45

Lad os få nogle "fixerum" til alle os der lever livet mens vi har det...så kan vi måske få lov til at sidde og colabøvse i fred og ro og nyde alle vore eufoiserende stoffer... we love it!


Lars skrev denne kommentar:
01-03-2011 21:21:45

Det undrer mig at du lige kaster dig over cola.. Det må vel gælde for alle sukkerholdige drikke - således også, eller måske især ren frugtjuice. Flere typer juice indeholder væsentligt mere sukker pr. liter end sodavand


æææææ skrev denne kommentar:
02-03-2011 03:12:32

Det er kun varm cola, der er farlig.


Eric skrev denne kommentar:
02-03-2011 09:56:04

Ja, vi har jo alle vidst, at sukker ikke er godt for kroppen, tænk at kun én sodavand giver 100% dags dosis. Vi er forskellige og selvfølgelig vil alle ikke følge, hvad du siger. nogen kalder det dommedagsfrofetier, men jeg har forstået, du ved, du taler om på grund af al din forskning i sundhed, økologisk levevis uden sygdom i mange år, det er da noget, man må prøve at leve op til. Koffein er måske heller ikke godt, men jeg får da kaffe hver dag. Måske er jeg en af de heldige, der ikke overdriver. Cola drikker jeg aldrig, jeg kan ikke li´ smagen. Min kone elsker søde sager, og hun er overvægtig, jeg prøver somme tider at stoppe hende i at købe de søde sager, men forgæves. Jeg fra naturen slankhar ingen problemer med overvægt og har aldrig haft det. Vi lever ret sundt med mange grøntsager til alle måltider, men jeg har sagt til min kone, at hun må stoppe med alt det sukker, både i kaffe og te. Jeg bruger ikke sukker i kaffen.


Lasse skrev denne kommentar:
02-03-2011 11:04:40

Hvis bare denne artikel havde været uden stavefejl, så havde den været langt mere troværdig!

:-)


H Dein skrev denne kommentar:
02-03-2011 20:48:26

Enig Lasse. Det forstyrrer helt vildt, og da især når det er så vigtigt et budskab. Nutids "R,er". Nevermind, jeg skal ha´en kop Pepsi max NU!


Berit Persson skrev denne kommentar:
02-03-2011 20:58:44

Ja.. Man skal også bruge Atamon til at lave hyldeblomstsaft med..Det har jeg tænkt mig at prøve at lave til sommer fordi jeg tænker at hjemmelavet saftevand må være bedre end det man køber.. (vi har en 4-årig som godt kan lide og for saftevand) Men nu vil jeg ønske at jeg finder en opskrift uden Atamob


daniel skrev denne kommentar:
02-03-2011 21:07:12

helt seriøst, hvis der er nogle der stopper med at drikke sodavand af nogen slags efter denne artikkel så burde de ha deres skole penge tilbage. det at du drikker sodavand er mega ligemeget hvis du ellers får hva du skal bruge og ikk sidder på din flade hele dagen, DU FÅR DÅRLIGE TÆNDER ja tandbørsten er opfundet sværre er det ikk.


Tove skrev denne kommentar:
03-03-2011 09:51:36

sukker, slik, kager og sodavand. Det kan lade sig gøre, jeg gjorde det for 3 år siden og har det meget bedre.


Emilio-Go-Stilio skrev denne kommentar:
03-03-2011 12:27:44

Ang.
Eric skrev denne kommentar:
02-03-2011 09:56:04

Ja, vi har jo alle vidst, at sukker ikke er godt for kroppen, tænk at kun én sodavand giver 100% dags dosis. Vi er forskellige og selvfølgelig vil alle ikke følge, hvad du siger. nogen kalder det dommedagsfrofetier, men jeg har forstået, du ved, du taler om på grund af al din forskning i sundhed, økologisk levevis uden sygdom i mange år, det er da noget, man må prøve at leve op til. Koffein er måske heller ikke godt, men jeg får da kaffe hver dag. Måske er jeg en af de heldige, der ikke overdriver. Cola drikker jeg aldrig, jeg kan ikke li´ smagen. Min kone elsker søde sager, og hun er overvægtig, jeg prøver somme tider at stoppe hende i at købe de søde sager, men forgæves. Jeg fra naturen slankhar ingen problemer med overvægt og har aldrig haft det. Vi lever ret sundt med mange grøntsager til alle måltider, men jeg har sagt til min kone, at hun må stoppe med alt det sukker, både i kaffe og te. Jeg bruger ikke sukker i kaffen.

Hvor i består denne "forskning"?
Jeg har endnu ikke set videnskabelige undersøgelser der kan kategoriseres som valide.
Du er ikke "slank" fra naturens side, du spiser bare ikke mere energi end du forbrænder og er dermed vægtstabil.

Cola er jo som alt andet der er diffineret "usundt", et nydelsesprodukt, som vi kan vælge til og fra.
Vi burde alle være så voksne, at vi selv kan bedømme hvornår ens forbrug af et eller flere nydelsesprodukter, er for meget.

Hvis man brækker sig af en sodavand, så er man et ømskindet skvat, der bør drikke sin grønne the i absolut stilhed, uden af forulempe andre med sine opfundne påstande om diverse produkters fare.

honey:
Altså at en eller anden random person, får en eller anden random sygdom, der gør at vedkommende ikke kan tåle diverse ting, skal jo på ingen måde forhindre andre i at gøre og/eller indtage ting som de har lyst til.

Anne skrev denne kommentar:
01-03-2011 15:55:22

SÅ længe der er folk der drikker cola - så længe er der jo behov for at indholdet i den artikel bliver gentaget - selvom det så er "old news" som en skriver.

Jeg kender personligt flere som vitterligt er helt afhængige at det stads!

Ja. Men de er bare klassiske eksempler på mennesker, der har taget et valg (de er nok ikke afhænige) om at det gør deres dagligdag bedre ved at drikke cola. Det frie valg om at drikke sig glad og usund i cola skal stadig være tilstede.
Hvis disse mennsker fik 100.000 eller 1000.000,- for at stoppe med at drikke cola i bare 2 mrd. vil de nok godt kunne lade være. Så afhænige er de nok ikke.


martin skrev denne kommentar:
04-03-2011 00:01:49

til T: det er faktisk rigtig nok du kan blive meget afhængige sukker og søde sager, det er mange der lider af den sydom i dag, hvor de har brug for sukker næsten helle tiden, så jo sukker er en afhængige midle ligesom stoffer. har du selv prøvet at have en pose slik ved siden af dig hvis du ser en film med vennerne en aften, så sidder du også der og spiser til pose er tom, det er din hjerne der siger til dig at den vil have mere og mere, det er fordi du kommer der hen hvor du får et sukkerchok og bare bliver ved og ved med at spise.


martin skrev denne kommentar:
04-03-2011 00:03:00

til T: det er faktisk rigtig nok du kan blive meget afhængige sukker og søde sager, det er mange der lider af den sydom i dag, hvor de har brug for sukker næsten helle tiden, så jo sukker er en afhængige midle ligesom stoffer. har du selv prøvet at have en pose slik ved siden af dig hvis du ser en film med vennerne en aften, så sidder du også der og spiser til pose er tom, det er din hjerne der siger til dig at den vil have mere og mere, det er fordi du kommer der hen hvor du får et sukkerchok og bare bliver ved og ved med at spise.


Emilio-Go-Stilio skrev denne kommentar:
04-03-2011 07:58:23

martin skrev denne kommentar:
04-03-2011 00:01:49

til T: det er faktisk rigtig nok du kan blive meget afhængige sukker og søde sager, det er mange der lider af den sydom i dag, hvor de har brug for sukker næsten helle tiden, så jo sukker er en afhængige midle ligesom stoffer. har du selv prøvet at have en pose slik ved siden af dig hvis du ser en film med vennerne en aften, så sidder du også der og spiser til pose er tom, det er din hjerne der siger til dig at den vil have mere og mere, det er fordi du kommer der hen hvor du får et sukkerchok og bare bliver ved og ved med at spise.

Hej Martin.
Nej. Det er din svage ryggrad eller mangel på samme der gør du spiser alt for meget af det ene eller det andet.

Det største fejl i dagens danmark er, at ingen vil tage ansvar for dem selv.
Skyder skylden på nymoderne sygdomme og skjuler sig bag selvopfundne afhænigheder.

Forstå, at du alene har valget om hvordan du vil leve.
Hvis du ikke kan nøjes med at spise en halv eller en kvart pose slik, så lad være med at køb lortet.
Det er udelukkende dit eget ansvar.
(Med forbehold for den mikroskopiske lille del af befolkningen, der rent faktisk har en reel sygdom og der gør det svært, evnesvage, handicappede, hjeneskadet o lign.)


Hønemor skrev denne kommentar:
04-03-2011 08:57:17

Men...kan vi Max drikkere nu ikke snart blive fri for alt den her terror oplysning?
Er det virkelig så slemt en en dåse Max om dagen? Jeg hverken ryger eller drikker, eller er passiv ryger, men der er sgu ikke nogen der skal røre ved hverken min eller mine børns MAX! Vi har vel alle også forskellige spisevaner, motions vaner...ja, levevaner?! Hvorfor er danskerne så obs på andre og ikke sig selv? Kig dog på jer selv først og ta´ et tjek på hvordan I lever.
Det ER kun ens eget ansvar hvad man putter i munden. Jeg har fået det sådan i min hverdagtænker på et godt stykke chokolade, men propper en gulerod i munden, tænker på et stykke kage, propper et æble i munden, tænker på en Max, drikker med stor fornøjethed en dejlig kold Max.
Det er da KUN mit "problem" i sidste ende.... Lær jeres børn det, og de skal nok komme videre i livet med en god holdning!


Jane skrev denne kommentar:
06-03-2011 18:16:27

Det var dog utroligt så sure folk bliver over den artikel. Men hvis de gerne vil drikke cola kan de jo bare gøre det, det er der vel ingen der hindre dem i. Gad vide om sundhedsstyrelsen også bliver overfuset af folk der gerne vil have deres fede mad i fred? At sukker, koffein og aspartam (som nogen nævnte) er usundt kan vel umuligt komme bag på nogen, selv om det godt nok lyder sådan.


Emilio-Go-Stilio skrev denne kommentar:
08-03-2011 08:41:26

Jane skrev denne kommentar:
06-03-2011 18:16:27

Det var dog utroligt så sure folk bliver over den artikel. Men hvis de gerne vil drikke cola kan de jo bare gøre det, det er der vel ingen der hindre dem i. Gad vide om sundhedsstyrelsen også bliver overfuset af folk der gerne vil have deres fede mad i fred? At sukker, koffein og aspartam (som nogen nævnte) er usundt kan vel umuligt komme bag på nogen, selv om det godt nok lyder sådan.

Hej Jane.
Du har som, så mange andre, heller ikke helt forstået hvad det drejer sig om.

Det er som sådan ikke budskabet der er noget i vejen med. Det er måden det bliver fremlagt på, samt den totale mangel på valid dokumentation der generelt er det mest kritisable.
Du nævner selv sukker, koffein og aspartam som skadelige, men kommer ikke med nogle undersøgelser, kildehenvisninger eller lignene der understøtter denne påstand.
Du er som de fleste andre i dette topic, utroligt snæversynet grundet din egen ukritiske opfattelse og mangel på dømmekraft, når det kommer til dokumentation der skal påpege eller bevise noget.

Der er ingen der bliver sure på sundhedsstyrrelsen, eller kun få mindre begavede, da sundhedsstyrrelsen generelle informationer om fødevare osv. er veldokumenterede og undersøgt med henblik på information til borgerne.


No1 skrev denne kommentar:
08-03-2011 12:37:23

Her lige lidt link til den eftersøgte information om bla. aspartam....

http://www.gerner.dk/Aspartam.htm

http://www.naturalnews.com/031372_diet_soda_stroke.html


Jane skrev denne kommentar:
08-03-2011 23:20:34

Emilio: Du kan jo bare søge på google, så finder du tonsvis af beviser på at alle de ting er skadelige. Det er vel ikke min opgave at sidde og komme med kildehenvisninger, dem kan folk vel selv finde. Jeg behøver ikke sidde og læse hvad ene eller anden forsker fandt ud af her den anden dag, eller hvad sundhedsforstyrrelsen anbefaler, jeg bruger min egen sunde fornuft, og den er der åbenbart en del der mangler. Desuden modsiger de hinanden og sig selv hele tiden, så det ville ikke engang give mening at lytte til dem.

Og er der nogen der er kristisk, så er det da vist nok mig. Jeg vil da nærmere kalde dig ukritisk og naiv, eftersom det er dig der stoler på sundhedsstyrelsen. Anbefaler sundhedsstyrelsen da sukker og koffein? Det tror jeg ikke. Og det med aspartamen er vist også efterhånden bevist et par gange at give kræft.

Jeg er nok en af de mindst snæversynede her, eftersom jeg for flere år siden stoppede med at stole blindt på hvad sundhedsstyrelsen og andre såkaldte kosteksperter mener, og så finde ud af en masse selv, og tro på jeg selv kan finde ud af hvad der er sundt og hvad der ikke er. Mine meninger om sundhed kommer ikke kun fra denne her side. Dem har jeg haft i mange år, og jeg har læst meget om kost og livsstil. Dem der kan kaldes snæversynede og ukritiske, er dem der aldrig har haft en mening om noget selv, men bare gør hvad andre siger uden at tænke selv. Og det lyder jo nærmere som dig.

Eftersom jeg er meget mere rask med stenalderkosten og har fået det meget bedre, er jeg sådan set færdig med at høre på alle eksperternes gode råd.


Jane skrev denne kommentar:
08-03-2011 23:21:08

Emilio: Du kan jo bare søge på google, så finder du tonsvis af beviser på at alle de ting er skadelige. Det er vel ikke min opgave at sidde og komme med kildehenvisninger, dem kan folk vel selv finde. Jeg behøver ikke sidde og læse hvad ene eller anden forsker fandt ud af her den anden dag, eller hvad sundhedsforstyrrelsen anbefaler, jeg bruger min egen sunde fornuft, og den er der åbenbart en del der mangler. Desuden modsiger de hinanden og sig selv hele tiden, så det ville ikke engang give mening at lytte til dem.

Og er der nogen der er kristisk, så er det da vist nok mig. Jeg vil da nærmere kalde dig ukritisk og naiv, eftersom det er dig der stoler på sundhedsstyrelsen. Anbefaler sundhedsstyrelsen da sukker og koffein? Det tror jeg ikke. Og det med aspartamen er vist også efterhånden bevist et par gange at give kræft.

Jeg er nok en af de mindst snæversynede her, eftersom jeg for flere år siden stoppede med at stole blindt på hvad sundhedsstyrelsen og andre såkaldte kosteksperter mener, og så finde ud af en masse selv, og tro på jeg selv kan finde ud af hvad der er sundt og hvad der ikke er. Mine meninger om sundhed kommer ikke kun fra denne her side. Dem har jeg haft i mange år, og jeg har læst meget om kost og livsstil. Dem der kan kaldes snæversynede og ukritiske, er dem der aldrig har haft en mening om noget selv, men bare gør hvad andre siger uden at tænke selv. Og det lyder jo nærmere som dig.

Eftersom jeg er meget mere rask med stenalderkosten og har fået det meget bedre, er jeg sådan set færdig med at høre på alle eksperternes gode råd.


Rene skrev denne kommentar:
09-03-2011 13:42:00

cola - og drik flere ØL! Helst kolde og helst en classic :)


Emilio-Go-Stilio skrev denne kommentar:
09-03-2011 15:08:47

Hej Jane.
Jo det er din opgave at komme med kildehenvisninger der understøtter din påstande.
I hvert fald hvis du ønsker en saglig debat og valid dokumentationer som grundlag for diverse påstande og ikke bare hvem der har hold Caps Lock nede længest tid.

Ja der er en del der mangler "DIN" sunde fornuft netop fordi den kun giver mening for dig og altså ikke os andre.

Hvem modsiger hinanden & hvem giver det ikke mening at lytte til?
Forskerne?
i så fald mener du jo så, at det er bedre at man konkluderer sine egne teorier ud fra... Jah... det man nu kan få til at passe ind.
Det ved både du og jeg jo godt ikke holder.
Ja forskere er uenige om alt hele tiden.
Det er her man skal bruge sin kritiske sans og bedømme hvem man mener er mest pålidelig.
Når man så viderefortæller info om eksempelvis aspartam, så bliver man nød til at have sin dokumentation for sin påstand i orden. hvordan vil du ellers bevise hvad du siger er rigtigt.

Jeg nævner ikke hvad sundhedstyrrelsen anbefaler. Jeg påpeger at koffein, sukker, cola, chokolade osv. er nydelsesprodukter og at det er ens eget ansvar om man har st overdrevent forbrug af disse.
Jeg forholder mig heller ikke til om aspartam er skadeligt eller ej. Jeg forholder mig til at man kommer med diverse påstande, uden på nogen måde at kunne bakke dem om med forskningsresultater, undersøgelser eller lign.

Igen må jeg skuffe dig.
Jeg har også en mening selv om hvad der er sundt og usundt der naturligvis er en blandig af viden, læst forskellige steder, samt erfaring.
Men jeg påstår ikke noget for nogen uden af jeg kan bakke min påstand op.

Det er fint du har fået det bedre med stenalderkosten.
Måske er det placebo, måske virker det.
Men det er jo ikke ens betydning med at det er det rigtige for alle mennesker og den endegyldige sandhed.


Katrine skrev denne kommentar:
09-03-2011 17:44:16

Lige præcis hvad angår kildehenvisninger må man som et minimum kunne forvente at denne slags artikler og jorunalisterne der udfærdiger dem sørger for at have sin kilde og sit videnskabelige grundlag i orden. Når man tracer denne artikels kilde ender man først ved en anden artikel, her:
http://www.nutritionresearchcenter.org/healthnews/what-happens-to-your-body-if-you-drink-a-coke-right-now/


Som kun liste dette som dens kilde:

http://blisstree.com/feel/what-happens-to-your-body-if-you-drink-a-coke-right-now/?utm_source=blisstree&utm_medium=web&utm_campaign=b5hubs_migration

Der er bare ikke sagligt nok, uanset om så der er dele af ovenstående der er korrekt eller ej. Vil man fremme en konstruktiv debat om sundhed må man også sørge for at man i sine udtalelser henviser til saglig data.


Katrine skrev denne kommentar:
09-03-2011 17:46:19

*der tages forbehold for total manglende tegnsætning, samt tastefejl i ovenstående)


Søren skrev denne kommentar:
11-03-2011 13:44:25

SHit, den ser lækker ud, den der cola!


Morten skrev denne kommentar:
16-03-2011 13:14:24

Hvordan skal man tage en artikel seriøst, som er så spækket med sproglige og grammatiske fejl. FAIL!


SanneOtilia skrev denne kommentar:
19-03-2011 22:59:17

Der burde være foldere om dette plakater om dette på skoler, arbejdspladser osv!

FED artikel!
Min egen puls stiger efter få minutter! OG - så nævner artiklen ikke at alt det sukker også fører til hormonforstyrrelser, - som netop er DEM der bl.a. fører til overvægt :)


oops skrev denne kommentar:
24-03-2011 13:12:50

I prefer a comfortable load 
 front of a dull virtue


Rene skrev denne kommentar:
28-03-2011 23:40:50

Nu har jeg selv prøvet at lave colaen "Open cola", som er en colaopskrift, der er frit tilgængelig. Her prøvede jeg forskellige ting af, såsom ikke at tilsætte syre osv.
Jeg mindes ikke at jeg brækkede mig over det, og det var i hvert fald ikke fordi der ikke var sukker i stadset!

Derudover, så skriver du at "Det er bevist at sukker øge insulinniveauerne, hvilket kan lede til for højt blodtryk, forhøjet kolesteroltal, hjertesygdomme, diabetes, forøget vægt, tidlig aldring og mange andre negative bivirkninger."
For det første, så stiger insulin niveauet altid når du indtager sukker, da dette er hvad der sætter gang i kroppens optagelse af sukkeret. Altså: jo højere blodsukker, jo mere insulin, jo mindre blodsukker, jo mindre insulin. Det er måden kroppen gør det ved alt sukker.
Ved en cola, er koncentrationen af sukker i forhold til vand meget høj, derfor vil der, ved osmose, blive tilført meget sukker til blodbanen. Dette kan undgås ved at drikke vand. Du kan altså slippe for det "sukkerchok" du snakker om ved at drikke et glas vand efter en cola.
Det samme gælder i selvfølgelig også andre sukkerholdige drikke, som juice, saftevand osv.

Jeg er enig i at det ikke er sundt at drikke en cola, men du nævner utrolig mange bivirkninger ved forskellige stoffer i cola, som (med mindre du da drikker helt sindssygt meget cola) virker helt latterlige i denne sammenhæng. Både når det gælder aspartam og koffein skal der meget mere til før der sker noget ved det. Aspartam har oven i købet fået en offentlig godkendelse fra fødevarestyrelsen "Godkendelse af aspartam
Aspartam er godkendt som tilsætningsstof i EU efter en sundhedsmæssig vurdering. Godkendelsen beror på på omfattende oplysninger om stoffet.

Det er blevet belyst, at stoffet ikke kan give skadevirkninger hos mennesker efter kort eller lang tids indtagelse. Og sødestoffet ikke kunne give skader på arveanlæg, forstyrrelser i forplantningsevnen, fosterskader eller kræft. Stoffet er på den baggrund blevet godkendt som sødestof i fødevarer." - kilde: http://www.foedevarestyrelsen.dk/foedevarer/tilsaetningsstoffer_og_teknologi/tilsaetningsstoffer/fakta_om_aspartam/forside.htm

Koffein er derimod en værre en. Den kan vi hurtigt blive enige om er ret usund, men igen, så skal der altså en del mere end et almindeligt forbrug af cola til før det får en reel virkning.

Jeg synes bare lige jeg ville nævne det, da det godt nok er


Rene skrev denne kommentar:
28-03-2011 23:42:18

Nu har jeg selv prøvet at lave colaen "Open cola", som er en colaopskrift, der er frit tilgængelig. Her prøvede jeg forskellige ting af, såsom ikke at tilsætte syre osv.
Jeg mindes ikke at jeg brækkede mig over det, og det var i hvert fald ikke fordi der ikke var sukker i stadset!

Derudover, så skriver du at "Det er bevist at sukker øge insulinniveauerne, hvilket kan lede til for højt blodtryk, forhøjet kolesteroltal, hjertesygdomme, diabetes, forøget vægt, tidlig aldring og mange andre negative bivirkninger."
For det første, så stiger insulin niveauet altid når du indtager sukker, da dette er hvad der sætter gang i kroppens optagelse af sukkeret. Altså: jo højere blodsukker, jo mere insulin, jo mindre blodsukker, jo mindre insulin. Det er måden kroppen gør det ved alt sukker.
Ved en cola, er koncentrationen af sukker i forhold til vand meget høj, derfor vil der, ved osmose, blive tilført meget sukker til blodbanen. Dette kan undgås ved at drikke vand. Du kan altså slippe for det "sukkerchok" du snakker om ved at drikke et glas vand efter en cola.
Det samme gælder i selvfølgelig også andre sukkerholdige drikke, som juice, saftevand osv.

Jeg er enig i at det ikke er sundt at drikke en cola, men du nævner utrolig mange bivirkninger ved forskellige stoffer i cola, som (med mindre du da drikker helt sindssygt meget cola) virker helt latterlige i denne sammenhæng. Både når det gælder aspartam og koffein skal der meget mere til før der sker noget ved det. Aspartam har oven i købet fået en offentlig godkendelse fra fødevarestyrelsen "Godkendelse af aspartam
Aspartam er godkendt som tilsætningsstof i EU efter en sundhedsmæssig vurdering. Godkendelsen beror på på omfattende oplysninger om stoffet.

Det er blevet belyst, at stoffet ikke kan give skadevirkninger hos mennesker efter kort eller lang tids indtagelse. Og sødestoffet ikke kunne give skader på arveanlæg, forstyrrelser i forplantningsevnen, fosterskader eller kræft. Stoffet er på den baggrund blevet godkendt som sødestof i fødevarer." - kilde: http://www.foedevarestyrelsen.dk/foedevarer/tilsaetningsstoffer_og_teknologi/tilsaetningsstoffer/fakta_om_aspartam/forside.htm

Koffein er derimod en værre en. Den kan vi hurtigt blive enige om er ret usund, men igen, så skal der altså en del mere end et almindeligt forbrug af cola til før det får en reel virkning.

Jeg synes bare lige jeg ville nævne det, da det godt nok er en voldsom kritik du kommer med.


Andreas skrev denne kommentar:
30-03-2011 11:00:07

Jeg ville ikke lægge alt for meget vægt i denne artikel. Forfatteren har tydeligvis en kraftig holdning omkring sodavand som gør sig til kende ved overdrivelse af fakta og skøre sammenligninger, som f.eks. med heroin.

I øvrigt står kilden til at være Nutrition Researchers 2007, men Nutritions Researchers' artikel har ikke den samme analyse af ingredienserne og belysning af kræftrisiko - så hvor kommer dén forskning fra?

Mig bekendt findes der mange forskere der er direkte uenig i mange af de udsagn man kan finde i denne artikel, og det burde også fremgå af den.

Man skal ikke tro på alt hvad man læser på Internettet


elizabeth skrev denne kommentar:
31-03-2011 18:17:07

"Dette er 100 procent af det anbefalede daglige indtag, " Hvad er det for noget ævl og forfærgeligt sludder at skrive? Der er sgu da ikke nogen "anbefalede daglige indtag af SUKKER. Tag jer sammen


Katrine skrev denne kommentar:
13-04-2011 11:12:58

Hvor er artiklen dog dårligt formuleret.


Katrine skrev denne kommentar:
13-04-2011 11:13:53

Hvor er artiklen dog dårligt formuleret.


Katrine skrev denne kommentar:
13-04-2011 11:14:41

Hvor er artiklen dog dårligt formuleret.


Setalu skrev denne kommentar:
30-07-2011 18:06:16

NEJ - MAN FÅR IKKE SUKKERSYGE AF FOR MEGET SUKKER - DET ER DER INGEN UNDERSØGELSER DER HAR PÅPEGET - DER ER EN SAMMENHÆNGEN MELLEM FEDME OG SUKKERSYGE, OG MAN KAN DESUDEN ARVE SUKKERSYGE FRA SINE BEDSTEFORÆLDRE. SUKKERSYGE AF COLA - F.U.C.K. AF


nina skrev denne kommentar:
22-08-2011 12:41:32

Vi ved alle at sukker og sodavand er usundt, og vi er rigtig mange der er afhængige. Men er det ikke meget mere relevant at tænke på hvor mange andre ting der er 20 gange mere usundt?
Rygning og alkohol er blandt andet årsagerne til at Danmark ligger langt nede på listen for gennemsnitlig levealder i Europa. Der synes jeg altså personligt ikke at sodavand burde have det største fokus. Kunne det være, at der fandtes ting der var mere usunde og som mange mennesker burde holde sig helt fra? Selv junkfood mistænker jeg for at være mere usundt end et enkelt glas sodavand. Altså, er der ikke mange andre fødevarer der er destruerende for vores kroppe?


Musen skrev denne kommentar:
25-10-2011 17:30:07

Det er sket engang at jeg købte en sodastream. Min mand og hans 2 børn drak 12 liter cola på en dag! 12 liter!!!
Sodastreamen er nu gemt, og jeg har ikke købt enten kulsyre eller blandingen senere.


Jimmy Bjørg Jensen skrev denne kommentar:
27-10-2011 13:47:22

Meget interessant. Jeg bringer den videre. Tak :-)


Ane skrev denne kommentar:
27-10-2011 14:04:53

Jeg har lige lavet den dejligste sodavand med steviaekstrakt.

se opskriften her http://xrs.dk/2011/10/gron-sodavand/


Helle skrev denne kommentar:
29-10-2011 11:49:52

Denne artikkel er...........chokerende!! Jeg fik nyresten i sommerferien efter 20 aars overforbrug af cola light, og blev moedt af en militant roengten-laege, der fortalte mig, at jeg var heldig at vaere i live!! Mine nyrer har taget varigt skade, de kan ikke nedbryde saa meget aspartam paa daglig basis. 1.5 liter toiletrens om dagen i 20 aar er haard kost for organismen, og det er faktisk det, jeg har indtaget. Jeg havde raedselsfulde abstinenser da jeg holdt op med at drikke cola, min mand troede jeg var ved at miste forstanden, cola er vanedannende... Jeg vidste godt jeg var afhaengig, dét gen har jeg) Det var nemmere for 5 aar siden at kvitte cigaretterne end colaen i juli maaned, jeg sov ikke i 3 naetter og vandrede hvileloest rundt i huset og graed i stride stroemme, det var en naermest psykotisk oplevelse. Det tog mig naesten 4 uger at faa abstinenserne ud af systemet. Og jeg skal IKKE ha' en cola bare for lige at smage, det hér skal aldrig ske igen!!! Det var saa min skraekhistorie, men det kan altsaa ske, det er ikke kun i USA hvor alt jo er saa overdrevet... (jeg er bosiddende i Frankrig)- jeg blev ihvertfald extremt syg!


Rick skrev denne kommentar:
29-10-2011 13:17:11

nu har jeg lyst til cola og kokain.......


malene randrup skrev denne kommentar:
31-10-2011 14:29:40

puuuuuha,og det er mig der er testet som at være colaalkoholiker....ja det er der faktisk noget der hedder,og det er jeg desværre med stort C.....hmmm ikke godt ikke godt.men1000 tak for oplysningen,og kunne være man skulle gøre noget ALVORLIGT VED DET...men hvad ved jeg ikke,jo holde op men det er nemmere sagt end gjort....


Jacques Hansen skrev denne kommentar:
01-11-2011 09:49:13

Det er VIGTIGT at HUSKE på at kroppen bruger MEGET energi på at bringe dig i Balance fra et syreholdigt niveau og at den har MEGET lettere ved at nedsætte et basisk niveau til neutral!

Du bør derfor KUN drikke noget med kulsyre såfremt at du spiser MANGE Grøntsager og Basisk føde i øvrigt.

OG Der er absolut INGEN GRUND, til at DU eller dine børn nogensinde skal drikke sodavand eller andre drikke med kulsyre.

Sygdomme og især Cancer lever bedst i syreholdigt miljø, så når du indtager for meget syre sætter du din krop på overarbejde, da din krop altid vil forsøge at bringe din krop tilbage på ph neutralt niveau ... som normalt skal være så tæt på Blodets pH-værdi (7,38-7,42) som muligt .... http://www.bionordic.dk/page.asp?id=365...

læs mere om ph-balancen (også kaldet syre-base-balancen) her: http://www.kombuchasvampen.dk/ph.htm
og her:
http://www.naturli.dk/naturli-viden/behandling/8227-syre-basebalancen---sur-krop-surt-show...

God Balance!-)


Susanne skrev denne kommentar:
12-11-2011 13:26:18

Sodavand burde forbydes - ganske enkelt - det er ikke engang et nydelsesmiddel, men en befolkningssundhedsrisiko.
Chips burde ligeledes forbydes.
Disse produkter er i forening med dumhed, landsforrædderi....


Karin skrev denne kommentar:
25-11-2011 19:20:32

Se detta för mer ingående förklaring om vad som händer i kroppen när du dricker cola: http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM


Sebastian skrev denne kommentar:
30-11-2011 11:31:20

Imponeret over at jeg ikke er død endnu.. eller i værste fald ikke har mistet alle mine tænder, fået knogleskørhed og kræftsvulster i hjernen....


Henrik skrev denne kommentar:
13-12-2011 15:36:27

Hvorfor skal et godt indlæg ødelægges af en skod reklame??


KVS skrev denne kommentar:
16-12-2011 15:04:55

Dopamin effekten var vist lidt overkill.... det er nu engang nydelsescenterets funktion. Ingen grund til at blande heroin ind i billedet!!


nana skrev denne kommentar:
03-01-2012 12:38:54

Dette er 100 procent af det anbefalede daglige indtag, og den eneste grund til du ikke brækker dig, som et resultatet af den overvældende sødme er fosforsyren, som reducere smagen.

stavefejl. reducere skal ende på r. altså reducerer da det er nutid..


R skrev denne kommentar:
06-01-2012 13:30:23

Kan ikke sige andet end jeg er fuldt enig med Peter ! Det er simpelthen ikke iorden ! Stoffersamt cola er en dårlig ting, ja ! Men lige frem at drage det ind over sådan en problemstilling er efter min mening forkert..


Low Bob skrev denne kommentar:
11-01-2012 08:26:41

Men jeg kan godt lide Cola :(


Casper Frederiksen skrev denne kommentar:
30-01-2012 23:16:26

Buhu det er usundt at leve, man ender altid med at dø af det.


lasse skrev denne kommentar:
31-01-2012 19:13:23

Hvor blev den kritiske journalistik af? Kildehenvisning er vist ikke i fokus i denne artikel, eller for den sags skyld i den originale...


3H skrev denne kommentar:
03-02-2012 11:59:01

Omkring 50% af indholdet at denne artikel er det rene vås.
Også meget troværdigt at kilden er kosttilskudsvirksomhed der på ingen måde overhoved kommer i nærheden af objektivitet eller lever op til forskningsstandarder.


Kom med din kommentar

7 gratis e-bger
Print Send til en ven Tilmeld nyhedsbrev

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt info Om Alun.dk Persondatapolitik Nytårsforsæt Nytårsmenu